Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 676
  • 13 235

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itseä ihmetyttää kummasti tilanne jossa "jäädään" junnaan vaikka siihen rekan taakse, ns. tappituntumalle...

Tässä voi olla osasyynä adaptiiviset vakkarit.
No onhan se mahdollista tosiaan. Mutta uskon, että valtaosassa syy ei ole adaptiivinen vakkari vaan ihan vaan idioottimaisuus tai tyhmyys. Tai ajattelemattomuus. Keksi tuohon nyt sopiva määre.

Toinen kirjoittaja kuvasi sitä tyypillistä tapausta, vaikka ei nyt rekaan perään mennytkään:
Se mikä ihmetytti, niin kilsan päästä ko kuski on ihan tappituntumassa oikealla kaistalla edellä ajavan kanssa. Siis ihan niin, etten neljänkympin alueellakaan ajaisi niin lähellä. Kauempaa jo kattelin että mitä tuo nyt meinaa, kiusaako edelläajavaa vai mistä oikein on kyse.

No, menin sitten molemmista ohi. Taustapeilistä sitten huomasin että ko Volvo kääntyi Renkomäen liittymään. Tappituntumassa edellä mennyt jatkoi nelostietä eteenpäin.

Aina on / voi olla niitä yksittäistapauksia, missä löytyy joku "hyväksyttävä" selitys. Kun jossain käydään keskustelua ylipainoisista, niin ei mene kauan, kun paikalle tulee joku kertomaan, että sairaus tai lääkkeet voi aiheuttaa ylipainoa. No niin voi, mutta valtaosalla ylipainoisista ylipaino ei johdu sairaudesta tai lääkkeistä. Kun motarin ohituskaistalla perään ilmestyy firman teipeissä oleva pakettiauto vilkuttelemaan valojaan, niin todennäköisempää on, että siellä autossa on vaan joku urpo kuljettaja kuin se, että on kiire synnyttämään tai muu hätätilanne, joka oikeasti perustelisi sen valojen räpsimisen. Ja liian pienillä turvaväleillä ajaessa, uskalla olla varsin varma, että valtaosalla syynä ei ole ajoneuvon nopeudensäätöautomatiikka vaan syyllinen löytyy siitä ratin ja penkin välistä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä voi olla osasyynä adaptiiviset vakkarit. Esimerkiksi meidän talouden autossa on adaptiivisessa se pisin seurantaetäisyys aikamoista perässä junnaamista siinä 85-95 km/h nopeudessa, mitä rekat tuntuu menevän käytännössä. Auton käsitys riittävästä etäisyydestä taitaa olla se turvallisuuden minimi, eli että auton AEB ehtii jarruttamaan, jos edessäajava pysähtyy äkisti. Tämä on tullut jo kerran koettuakin.

Mutta mieluummin sitä kyllä ajaisi reilusti kauempana. Adaptiivinen vaan on niin ärsyttävän kätevä, varsinkin kun se rekka siinä edessä hidastelee ja kiihdyttelee mäkien mukaan. Olen myös surkea ohittelemaan ja mieluummin olen ohitettavana itse. Siitä pyrin sitten tekemään mahdollisimman helppoa sille ohittajalle.
Minkä valmistajan adaptiivisessa on noin pienet välit? Skodalla ainakin adaptiivisen saa pitämään aivan riittävän pitkää väliä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tässä voi olla osasyynä adaptiiviset vakkarit. Esimerkiksi meidän talouden autossa on adaptiivisessa se pisin seurantaetäisyys aikamoista perässä junnaamista siinä 85-95 km/h nopeudessa, mitä rekat tuntuu menevän käytännössä. Auton käsitys riittävästä etäisyydestä taitaa olla se turvallisuuden minimi, eli että auton AEB ehtii jarruttamaan, jos edessäajava pysähtyy äkisti. Tämä on tullut jo kerran koettuakin.

Mutta mieluummin sitä kyllä ajaisi reilusti kauempana. Adaptiivinen vaan on niin ärsyttävän kätevä, varsinkin kun se rekka siinä edessä hidastelee ja kiihdyttelee mäkien mukaan. Olen myös surkea ohittelemaan ja mieluummin olen ohitettavana itse. Siitä pyrin sitten tekemään mahdollisimman helppoa sille ohittajalle.

No onhan se mahdollista tosiaan. Mutta uskon, että valtaosassa syy ei ole adaptiivinen vakkari vaan ihan vaan idioottimaisuus tai tyhmyys. Tai ajattelemattomuus. Keksi tuohon nyt sopiva määre.

Minkä valmistajan adaptiivisessa on noin pienet välit? Skodalla ainakin adaptiivisen saa pitämään aivan riittävän pitkää väliä.


@Ruutiveijari väittäisin aika kovalla näkemyksellä, että yli 90 % autoista, ei ole adaptiivistä vakkaria. Kyllä sen auton ja etäisyyden määrittelee henkilö ratin ja penkin välissä?
Oma näkemykseni ainakin tästä työauton Skoda Suberb adatiivisestä vakkarista, AIVAN PASKA. Palaa käpy siihen lähes joka päivä. Joo pitäis säätää etäisyyttä pienemmäksi, kun jarruttaa vähän turhaan. Talvella lakkaa toimimasta jos sataa lunta tai on muuten loskaikainen keli...

@MacRef täysin samaa mieltä

@Tadu yhdyn kommenttiisi
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minkä valmistajan adaptiivisessa on noin pienet välit? Skodalla ainakin adaptiivisen saa pitämään aivan riittävän pitkää väliä.
Kaverilla oli joku Opelin malli ja siinä adaptiivisen vakkarin pisinkin säätö oli aika lyhyt. Noin motari nopeuksilla en itse olisi uskatanut sitä käyttää...
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vakkarin käyttö sais kyllä olla pakollista, jos sellainen autosta löytyy. Koskahan saadaan tieliikennelakiin?
Vakkarin (varsinkin adaptiivisen) käyttö saisi kyllä olla kiellettyä, jos se johtaa siihen, että roikutaan edelläajavan perässä kiinni. Koskakohan saadaan tieliikennelakiin?

Eli pointti on se, että vakkarit ja kaikki muut apuvälineet ja härpäkkeet ovat hyviä renkiä, mutta huonoja isäntiä. Eli moni näistä on oikein käytettynä hyvä, mutta jos se ohjaa ajamista urpoilun suuntaan, niin sitten ei. Tällöinkin vika on ratin ja penkin välissä, ei siinä härpäkkeessä (tai no ehkä siinäkin, mutta vastuu on kuskilla).
 

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kokemusta VW ja BMW adaptiivisista vakkareista. Etäisyyden saa säädettyä hyvinkin pitkäksi. Silloin tosin joku jo herkästi kiilaa väliin. Matka-ajossa ehdoton verenpaineen tasoittaja tuo lisävaruste. Volkkarissa tosin talvisin usein jäässä. Bemarin vastaavasta ei vielä talvikokemusta.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Vakkarin käyttö sais kyllä olla pakollista, jos sellainen autosta löytyy. Koskahan saadaan tieliikennelakiin?
Toivottavasti oli vitsi tämä. On tullut vastaan niin onnettomia vakionopeudensäätimen irvikuvia, että toivottavasti ei tule koskaan pakolliseksi. Pahimmat ovat toimineet toleranssilla +-10 km/h asetettuun tavoitteeseen nähden yhtäänkään mäkisemmässä maastossa. Ärsyttää itseäkin käyttää tuollaista, saati sitten ajaa perässä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestistäsi ei käynyt mitenkään ilmi, että mp-poliisi olisi nähnyt tapahtumat.

Niin, kerroin ainoastaan kokemukseni, en yksityiskohtia. Soittoni jälkeen oli lähtenyt mp-poliisi vastaan meitä ja oli muun muassa havainnut kyseisen kusipään heiluttelevan mulle keskaria avoimesta ikkunasta, kun jättäydyin pyynnöstä kauemmas teiden ritarista.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Toisaalta joskus ammattikuskitkin tekevät hölmösti. Kovin järkevänä en pidä ohitusta, jos rekalta tai kuorma-autolla menee yli 10 kilometriä moottoritiellä vasemmalla kaistalla toisen rekan ohittamiseen. Näin on käynyt pariin kertaan viime aikoina Hämeenlinnan ja Tampereen välillä. Kummallakin kerralla ehti tulla useiden kymmenien autojen tiivis jono rekan perään.
Tästä on itsellä hyvä esimerkki. Muistaakseni E75 pätkä jossa on nämä keskinopeutta mittaavat kamerat. Ohituskaistalla rekka lähtee ohittamaan jotain matkailuautoa painaen putki punaisena koko ohituskaistan verran ja muiden jäädessä takana edelleen sen matkailuauton taakse. Ammattiautoilija päätti sitten ohituksen jälkeen pitää tauon ja kääntyi ohituskaistan jälkeen heti seuraavan huoltoaseman pihaan. Mietin hetken, että mitä ihmettä. Jos tauon paikka oli siinä niin miksi ohitti minuuttia ennen sen matkailuauton.

Lahti-Helsinki motari on kyllä vinkeä pätkä. Rekat ohittavat toisiaan juuri tällä 10km jurraamisella toisen rinnalla ja sitten ovat kuitenkin peräkkäin kehä kolmosella. Kai tuosta sitten jotain henkistä hyötyä saa, koska muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eli henkilöautokuskin kiire on jotenkin tärkeämpi kuin rekkakuskin. Se 10 km/h nopeusero voi ratkaista pääseekö kyseinen kuljettaja vaikka yöksi kotiin vai joutuuko jäädä nukkumaan autoon 50 kilometrin päässä kotoa. Tai ehtiikö makkarat Inexille vai joutuuko kuljetusyhtiö lunastamaan 27 000 euron kuorman, kun myöhästytään tunti, eikä tavaroita oteta enää jakoon.

Usein myös nuo matkailuajoneuvot ajavat seitsemääkymppiä kunnes rekan lähtiessä ohittamaan vauhtia onkin 85. Kumma, jos ohitus kestää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toki sen verran toivoisi raskaan kaluston kuskeilta pelisilmää, että esim ohituskaistan alkaessa jos on aikeissa ohittaa toinen raskassarjalainen, niin päästäisi ensin takaatulevat henkilöautot ohi. Välillä hölmöjä tilanteita kun letkassa toisena oleva ~kuorma-auto varaa sen koko ohituskaistan ja sitten kukaan muu ei pääse ohi, edes siis siitä letkan kärjessä olleesta rekasta. Toki vaatii tietysti pelisilmää siltä rekaltakin jos taustapeileissä näkyy tällainen tilanne kehittymässä. Ja tietysti henkilöautoiltakin sitten ripeitä ohituksia. Itse asiassa taitaa olla liikaa vaadittu kaikkinensa ja ymmärrän senkin jos ei pysty tai jos ei kiinnosta. Mutta olis kiva.


Se valojen välkyttelykin on sellainen asia, että jotkut tekee sitä aika herkästi, eikä aiheesta kannata provosoitua. Ei sillä tarkoiteta välttämättä muuta kuin että sitten kun sinulle sopii niin väistä, koska minä voisin mennä vielä vähän kovempaa. Ei se ole mikään keskisormeen tms verrannollinen asia vaan vain - mahdollisesti - ihan viaton tapa viestiä aikeistaan. En kyllä itse harrasta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minkä valmistajan adaptiivisessa on noin pienet välit? Skodalla ainakin adaptiivisen saa pitämään aivan riittävän pitkää väliä.
Fiat. Vilkuilin ohjekirjasta, että pisin seurantaetäisyys on kaksi sekunttia. Aiempi auto, VW ID.3, salli tosiaan suorastaan luxusmaisen pitkän seurantavälin. Nykyisellään tulee jopa hieman vaivaannuttava fiilis, kun tuntuu että ihan toisen persuksessa roikkuu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eli henkilöautokuskin kiire on jotenkin tärkeämpi kuin rekkakuskin. Se 10 km/h nopeusero voi ratkaista pääseekö kyseinen kuljettaja vaikka yöksi kotiin vai joutuuko jäädä nukkumaan autoon 50 kilometrin päässä kotoa. Tai ehtiikö makkarat Inexille vai joutuuko kuljetusyhtiö lunastamaan 27 000 euron kuorman, kun myöhästytään tunti, eikä tavaroita oteta enää jakoon.
Niin, kuskeilla on aika tiukat ajoaikamääräykset. Jos tunnit tulee täyteen, auto on pistettävä käsittääkseni parkkiin vaikka olisit muutaman kilometrin päässä määränpäästä. Eli sikäli lyhyelläkin ajansäästöllä voi olla iso merkitys, jos aikataulut on laskettu tiukaksi.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Niin, kuskeilla on aika tiukat ajoaikamääräykset. Jos tunnit tulee täyteen, auto on pistettävä käsittääkseni parkkiin vaikka olisit muutaman kilometrin päässä määränpäästä.
Multa kerran ratsiassa luettiin piirturikortti. Poliisi katseli näytöltä kortin tietoja ja totesi että "Onhan täällä muutama 5-10 minuutin ajoajan ylitys, mutta ei me niihin puututa kun ne on lyhyitä ja harvassa, eihän kaikkea aina voi ennakoida". Eli ei se sentään yksittäisesti muutaman minuutin ylityksestä ole kiinni, sitten vasta voi joutua vaikeuksiin jos ylittää reilusti tai jatkuvasti.

Tästä on toki monta vuotta jo aikaa, en tiedä onko säännökset tai käytännöt muuttuneet.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Fiat. Vilkuilin ohjekirjasta, että pisin seurantaetäisyys on kaksi sekunttia. Aiempi auto, VW ID.3, salli tosiaan suorastaan luxusmaisen pitkän seurantavälin. Nykyisellään tulee jopa hieman vaivaannuttava fiilis, kun tuntuu että ihan toisen persuksessa roikkuu.

Myös Stellantis-konsernilla ainakin Citroenilla ja Peugeotilla, varmaan Opelillakin, on uudehkoissa autoissa pisin adaptiivisen vakkarin väli edelläajavaan noin 2,5 sekuntia. Tuo on mielestäni vähintään sen puoli sekuntia liian lyhyt ja mielellään ajelisin noin 3-3,5 sekunnin välimatkalla. Tuota lyhyttä etäisyyttä ja säätöjen mahdollisuuden vähyyttä olen kyllä ihmetellyt. Lyhin etäisyys on reilun sekunnin luokkaa, enkä voi kyllä käsittää, että miksi sellainen on sinne edes mahdolliseksi laitettu. Muuten tuo Citroenin adaptiivinen vakkari toimii hyvin, eikä kovin montaa kertaa vuodessa ole olosuhteiden takia poissa käytöstä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Myös Stellantis-konsernilla ainakin Citroenilla ja Peugeotilla, varmaan Opelillakin, on uudehkoissa autoissa pisin adaptiivisen vakkarin väli edelläajavaan noin 2,5 sekuntia. Tuo on mielestäni vähintään sen puoli sekuntia liian lyhyt ja mielellään ajelisin noin 3-3,5 sekunnin välimatkalla. Tuota lyhyttä etäisyyttä ja säätöjen mahdollisuuden vähyyttä olen kyllä ihmetellyt. Lyhin etäisyys on reilun sekunnin luokkaa, enkä voi kyllä käsittää, että miksi sellainen on sinne edes mahdolliseksi laitettu. Muuten tuo Citroenin adaptiivinen vakkari toimii hyvin, eikä kovin montaa kertaa vuodessa ole olosuhteiden takia poissa käytöstä.
Minulla on muutaman vuoden vanha Peugeot 508GT. Ajelen keskimmäistä asetusta käyttäen. Etäisyys edellä ajavaan on hiukan liian pitkä, mutta olen oppinut ennakoimaan ajoissa motarilla vasemmalle siirtymisen, kun joku hitaampi tulee perä edellä vastaan. Pisin etäisyys on jo sitten ihan liian pitkä, siinä ei edes tajua enää, että on ohittamassa. Lyhintä en ole varmaan edes kokeillut, pitääpä testata.

Pari vuotta sitten oli vuokra-autona Mondeo, mistä sai hyvän verrokin. Siinä keskimmäisellä asetuksella tuli ajettua paljon lähempänä edessä olevaa.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Minulla on muutaman vuoden vanha Peugeot 508GT. Ajelen keskimmäistä asetusta käyttäen. Etäisyys edellä ajavaan on hiukan liian pitkä, mutta olen oppinut ennakoimaan ajoissa motarilla vasemmalle siirtymisen, kun joku hitaampi tulee perä edellä vastaan. Pisin etäisyys on jo sitten ihan liian pitkä, siinä ei edes tajua enää, että on ohittamassa. Lyhintä en ole varmaan edes kokeillut, pitääpä testata.

Pari vuotta sitten oli vuokra-autona Mondeo, mistä sai hyvän verrokin. Siinä keskimmäisellä asetuksella tuli ajettua paljon lähempänä edessä olevaa.
Näissä voi olla mieltymyksissä eroja, mutta laskeppa (tai laita vieruskaveri ottamaan sekkarilla aikaa) mielenkiinnosta, että kuinka pitkä tuo etäisyys sekunteina on eri asetuksilla. Useat ajavat liian pienillä turvaväleillä, jollainen esimerkiksi 2 sekuntia on, vaikka se jonkun mielestä olisikin riittävä.

Toki hyvä juttu, jos tuossa autossa on vähintään 3 sekuntia etäisyys edelläajavaan keskimmäisellä asetuksella.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Näissä voi olla mieltymyksissä eroja, mutta laskeppa (tai laita vieruskaveri ottamaan sekkarilla aikaa) mielenkiinnosta, että kuinka pitkä tuo etäisyys sekunteina on eri asetuksilla. Useat ajavat liian pienillä turvaväleillä, jollainen esimerkiksi 2 sekuntia on, vaikka se jonkun mielestä olisikin riittävä.

Toki hyvä juttu, jos tuossa autossa on vähintään 3 sekuntia etäisyys edelläajavaan keskimmäisellä asetuksella.
Ainakaan aiempi autoni (Hyundai Ioniq) ei keskimmäisellä asetuksella pitänyt 3 sekunnin väliä, näin muistinvaraisesti arvioituna.
Nyt ajan pari vuotta vanhalla Peugeot 508GT:llä, mutta sen vakkaria tulee ensimmäisen kerran kokeiltua vasta huomenna. Odotan mielenkiinnolla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Multa kerran ratsiassa luettiin piirturikortti. Poliisi katseli näytöltä kortin tietoja ja totesi että "Onhan täällä muutama 5-10 minuutin ajoajan ylitys, mutta ei me niihin puututa kun ne on lyhyitä ja harvassa, eihän kaikkea aina voi ennakoida". Eli ei se sentään yksittäisesti muutaman minuutin ylityksestä ole kiinni, sitten vasta voi joutua vaikeuksiin jos ylittää reilusti tai jatkuvasti.

Tästä on toki monta vuotta jo aikaa, en tiedä onko säännökset tai käytännöt muuttuneet.
Monissa tämmöisissä asioissa se voi olla ihan siitä virkamiehestäkin kiinni, kenen kanssa olet asioimassa.

Eli jos rankomisen paikka noin niin kuin lain näkökulmasta on olemassa, niin jotkut ovat paljon hanakampia tarttumaan pieniinkin rikkeisiin, kuin taas toiset.

Tämä oma kokemus asiasta, mutta poliisin toimintatavoista tai raskaan liikenteen tienvarsitarkastuksista en tarkemmin tiedä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Näissä voi olla mieltymyksissä eroja, mutta laskeppa (tai laita vieruskaveri ottamaan sekkarilla aikaa) mielenkiinnosta, että kuinka pitkä tuo etäisyys sekunteina on eri asetuksilla. Useat ajavat liian pienillä turvaväleillä, jollainen esimerkiksi 2 sekuntia on, vaikka se jonkun mielestä olisikin riittävä.

Toki hyvä juttu, jos tuossa autossa on vähintään 3 sekuntia etäisyys edelläajavaan keskimmäisellä asetuksella.
Kirjoitettuani viestin mietin just samaa, mistä kirjoitit. Jos minulla on motarilla se keskimmäinen asetus päällä, turvaväli on niin pitkä, että käytännössä kukaan ei pidä yhtä pitkää turvaväliä. Peugeotin keskustelupalstalta ymmärsin, että se olisi 2,5 sekuntia. Lyhin asetus on ilmeisesti 1,0 sekuntia ja sillä en ole koskaan edes ajanut.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ainakaan aiempi autoni (Hyundai Ioniq) ei keskimmäisellä asetuksella pitänyt 3 sekunnin väliä, näin muistinvaraisesti arvioituna.
Nyt ajan pari vuotta vanhalla Peugeot 508GT:llä, mutta sen vakkaria tulee ensimmäisen kerran kokeiltua vasta huomenna. Odotan mielenkiinnolla.
Tuo on vähän uudempi kuin minun. Onko se hybridi tai täyssähkö? Minun on vielä bensakoneella. Hybridi oli just tullut kauppoihin, mutta halusin esittelyauton, koska niitä saa niin paljon halvemmalla kuin uusia.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Näissä voi olla mieltymyksissä eroja, mutta laskeppa (tai laita vieruskaveri ottamaan sekkarilla aikaa) mielenkiinnosta, että kuinka pitkä tuo etäisyys sekunteina on eri asetuksilla. Useat ajavat liian pienillä turvaväleillä, jollainen esimerkiksi 2 sekuntia on, vaikka se jonkun mielestä olisikin riittävä.

Toki hyvä juttu, jos tuossa autossa on vähintään 3 sekuntia etäisyys edelläajavaan keskimmäisellä asetuksella.
Ne sekunnit peilautuu tietenkin nopeuteen. Ruotsissa heidän oma Liikenneturvansa suosittelee:
40-50 km/h : 2 sek.
60 km/h : 3 sek.
80 km/h : 4 sek.
100 km/h : 5 sek
…jne. Ja mikäli uskomme Ruotsin Liikenneturvaa, metrejä siinä välissä on melkoisen hankala katsella arvioida, jokaisen 100 metriä on eri mittainen, jos sen koittaa katsella mitata.

Ja mitä tulee siihen valojen vilkutteluun, Ruotsissa se on pyyntö antaa tietä, ei missään nimessä vittuilu. Toki siellä vilkutellaan hyvissä ajoin, eikä aloteta valoshowta kun jo ollaan sisällä peräkontissa. Naapurimaassa tietty auttaa leveät piennaralueet, joissa lain mukaan saa käydä tietä antamassa. Meillähän se lienee kiellettyä.
No, ei kukaan hitaammin ajava tietä antaisi täällä sittenkään ;)
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ne sekunnit peilautuu tietenkin nopeuteen. Ruotsissa heidän oma Liikenneturvansa suosittelee:
40-50 km/h : 2 sek.
60 km/h : 3 sek.
80 km/h : 4 sek.
100 km/h : 5 sek
…jne. Ja mikäli uskomme Ruotsin Liikenneturvaa, metrejä siinä välissä on melkoisen hankala katsella arvioida, jokaisen 100 metriä on eri mittainen, jos sen koittaa katsella mitata.

Ja mitä tulee siihen valojen vilkutteluun, Ruotsissa se on pyyntö antaa tietä, ei missään nimessä vittuilu. Toki siellä vilkutellaan hyvissä ajoin, eikä aloteta valoshowta kun jo ollaan sisällä peräkontissa. Naapurimaassa tietty auttaa leveät piennaralueet, joissa lain mukaan saa käydä tietä antamassa. Meillähän se lienee kiellettyä.
No, ei kukaan hitaammin ajava tietä antaisi täällä sittenkään ;)
Mielestäni adaptiivinen vakkari hieman muuttaa tuota peliä, etenkin jos se toimii kuten pitää. Tuo kuitenkin vähentää peräänajoja varmastikin merkittävästi ja ja kyllä pitäisin itse adaptiivisella vakkarilla ajaessa esimerkiksi 5 sekunnin turvaväliä aika ylimitoitettuna 100 tai 120 km/h vauhdissa. 3-3,5 sekuntia on noissa vauhdeissa adaptiivisella vakkarilla mielestäni melko sopiva väli, ehkä sitten ilman sitä hieman enemmän.

Ikävä kyllä moni ajaa aivan järkyttävän lyhyillä turvaväleillä jatkuvasti: 1-2 sekuntia ja kun esimerkiksi motarilla onkin yhtäkkiä vaikkapa liikenne pysähtynyt, niin tuollaiset olemattomat turvavälit aiheuttavat ketjukolareita.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös