Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 118 534
  • 13 173

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tässä on kyllä sen verran sekopäistä käytöstä että ei voi kuin ihmetellä mitä mahtaa kuskin päässä liikkua:
Joskus on itsekin törmännyt lievempiin muotoihin kyseisestä käytöksestä, mutta ei onneksi ihan tämän tyyppiseen "teiden ritariin".
(Liitteenä Ilta-Sanomien julkaisema video ohituksen häiritsemisestä + muusta häiriköinnistä.)
Mulla kävi Karjaan kohdilla (tie 51) samalla lailla. Teslakuskin itsetunnon päälle otti ohitusyritys ja noilla tehoilla oli helppo estää ohittaminen. Rintarinnan ajettiin sen aikaa, että vastaantulevan takia aloitin jarruttamaan voimakkaasti. Mielelläni olisin käynyt kysymässä, mikä kuskilla on huonosti.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tässä on kyllä sen verran sekopäistä käytöstä että ei voi kuin ihmetellä mitä mahtaa kuskin päässä liikkua:
Joskus on itsekin törmännyt lievempiin muotoihin kyseisestä käytöksestä, mutta ei onneksi ihan tämän tyyppiseen "teiden ritariin".
(Liitteenä Ilta-Sanomien julkaisema video ohituksen häiritsemisestä + muusta häiriköinnistä.)
Rekisterinumeron voisi jättää sumentamatta näissä.
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä lie tossakin lopulta syy toiminnalle. En mä ainakaan omaan Teslaani noin kovasti uutta peltiä / muovia tahdo, että rupeaisin leikkimään. Yksi epätodennäköinen vaihtoehto on myös se, että Teslakuski on arvioinut pakukuskin ohitusaikeet hitaammaksi kuin ne olisivat olleet. Sieltähän tulee auto jo valmiiksi vastaan kun ohitus alkaa. Ne ohitukset ei isommilla välineillä aina onnistu ihan heittämällä ja jossain tapauksessa tuo ohitusyrityksen torppaaminen olisi voinut jopa pelastaa kolarilta, kun selkeästi on vastaantulija (ei tässä, koska nopeusero). Mutta tuo lopun jarruttelu taas kertoo kyllä jostain ihan muusta ja jos on ollut toistuvaa toimintaa, niin sitten on kyse vaan mulkusta johon ylisuuret kumitkin Tessukassa jo viittaa...

Itsekin ajan vuoteen sen 80-90tkm, paljon näkee ja kokee ja tilanteisiin on yleensä se pari kolmekin syy seuraus vaihtoehtoa olemassa. Tässä nyt on selkeästi veikattu heti sitä idioottikorttia, joka onkin toki todennäköisin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla kävi Karjaan kohdilla (tie 51) samalla lailla. Teslakuskin itsetunnon päälle otti ohitusyritys ja noilla tehoilla oli helppo estää ohittaminen. Rintarinnan ajettiin sen aikaa, että vastaantulevan takia aloitin jarruttamaan voimakkaasti. Mielelläni olisin käynyt kysymässä, mikä kuskilla on huonosti.

Näin teslan omistavana täytyy nyt huomauttaa ettei tuollainen käytös siitä automerkistä riipu. Idiootteja löytyy monen automerkin ratista.

Tosin Teslassa on tehoja sen verran paljon, että sillä pystyy pahemmin sikailemaan kuin jollain corollalla.

Tuo pelle kokee kyllä jossain kohtaa lopun jos samaan tapaan jatkaa ammattiautoilijoiden kiusaamista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mikä lie tossakin lopulta syy toiminnalle. En mä ainakaan omaan Teslaani noin kovasti uutta peltiä / muovia tahdo, että rupeaisin leikkimään. Yksi epätodennäköinen vaihtoehto on myös se, että Teslakuski on arvioinut pakukuskin ohitusaikeet hitaammaksi kuin ne olisivat olleet. Sieltähän tulee auto jo valmiiksi vastaan kun ohitus alkaa. Ne ohitukset ei isommilla välineillä aina onnistu ihan heittämällä ja jossain tapauksessa tuo ohitusyrityksen torppaaminen olisi voinut jopa pelastaa kolarilta, kun selkeästi on vastaantulija (ei tässä, koska nopeusero). Mutta tuo lopun jarruttelu taas kertoo kyllä jostain ihan muusta ja jos on ollut toistuvaa toimintaa, niin sitten on kyse vaan mulkusta johon ylisuuret kumitkin Tessukassa jo viittaa...

Itsekin ajan vuoteen sen 80-90tkm, paljon näkee ja kokee ja tilanteisiin on yleensä se pari kolmekin syy seuraus vaihtoehtoa olemassa. Tässä nyt on selkeästi veikattu heti sitä idioottikorttia, joka onkin toki todennäköisin.

Samaa mietin itsekin, että onko siinä ohitettavan auton (itse en oikein jaksa merkkikategorisointeja eivätkä ne näihin kuulu) kuljettaja ajatellut, että vastaantuleva auto on liian lähellä, risteysalue tulossa ja sulkuviivakin alkaa - äkisti näyttäisi ettei pakettiauto norminopeudella ehtisi ennen sitä ohi - mutta eihän se nyt ohitettavan tehtävä ole alkaa noin silti "kouluttaa" vaan ennemmin sitten laskea nopeutta ohittajan turvallisuuden vuoksi.

Hullun touhua, kortti pois.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Täysin mielisairas kaveri, kylläpä nousi verenpaineet kun tuon näki.
Ja jutun perusteella oli leikkinyt muidenkin kanssa samanlailla ja vaarallisia ohituksia kylkeen.
Hätänumeroon tuollaisesta pitää soittaa ja heti.
Tälläistä kun näkee niin liikkuvan poliisin lopetus kyllä harmittaa.

Tutulle kävi melkein samanlailla joskus matkalla Helsingistä Turkuun, Porsche oli leikkinyt samaa leikkiä koko matkan ajan.
Ensin matelua ja sitten kaasu pohjaan kun kaveri yritti ohi.
On hulluilla huvinsa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Noita näkee valitettavan usein. Ei välttämättä aivan yhtä räikeitä, mutta yllättävänkin moni jaksaa "kouluttaa", jos rekka lähtee ohittamaan seitsemääkymppiä nutaavaa.
 

axe

Jäsen
Mää jouduin tänään kahdesti Hesan motarilla oikealta ohitetuksi tilanteessa, jossa ite halusin vasemmalla kaistalla päästä edessä olevan ohi, mutta se ei suostunut siirtymään oikealle kaistalle. Hyväksyn että joku katsoo oikeudekseen pitää ohituskaistan vähän pidempäänkin, kun jonkun sadan metrin päässä edessä on joku heti kohta ohitettava rekka tms, mutta taisipa näistä ainakin toisella kerralla edessä olla niitä itsejulistautuneita nopeusrajoitusvahteja, joiden mielestä hänen vauhtinsa on kaikille riittävä ja tässä ei nyt enää ohitella kun hän tukkii ohituskaistan.

Mää en ole puskurissa roikkuja tai valojen vilkuttelija ja ajoin sitten jonkin matkaa hyvän turvavälin päässä odottaen, että kai se nyt jossain vaiheessa kyllästyy kaistavalvontaansa tai tajuaa olevansa se kusipää mikä onkin ja siirtyy oikealle. Kahdella eri kerralla kaksi mun kanssani samanlaisissa ohitushaluissa ollutta eri kuskia kyllästyi olemaan sitten mun takana odottamassa, kun ohituskaista ei ole auki ja ohitti mut oikealta puolelta. Sen ymmärrän, että joku haluaa väkisin mennä kovempaa, ja hyökkää sitten ohi niin musta kuin mun edessä olevasta tukkeestakin vaikka sitten oikealtakin puolelta, mutta kummallakin kerralla kävi niin, että vaikka se oikea kaista oli edelleen auki, niin nämä ohittivat vain mut oikealta ja käyttivät sitten sen mun turvavälini palaten takaisin vasemmalle mun eteeni ja sen varsinaisen kaistatukkeen taakse. Ja jäivät sitten siihen ajamaan juuri niin kuin mää olin tehnyt hetkeä aiemmin. Sitä logiikkaa mää en enää oikein tajunnut.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tälläistä kun näkee niin liikkuvan poliisin lopetus kyllä harmittaa.

Mun mielestä Liikkuvan Poliisin lopettaminen oli yksi tyhmimmistä asioista, joita tässä maassa on tehty. Yhdistettiin kyllä muihin poliisivoimiin, mutta väitän erityisesti tieliikenteen valvonnan vähentyneen jopa rajusti LP:n lakkauttamisen jälkeen.

Tämä siis ihan puhtaasti mutu. Jos jollakin on virallista dataa, että näin ei ole, niin olen valmis muuttamaan käsitystäni.
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa mietin itsekin, että onko siinä ohitettavan auton (itse en oikein jaksa merkkikategorisointeja eivätkä ne näihin kuulu) kuljettaja ajatellut, että vastaantuleva auto on liian lähellä, risteysalue tulossa ja sulkuviivakin alkaa - äkisti näyttäisi ettei pakettiauto norminopeudella ehtisi ennen sitä ohi - mutta eihän se nyt ohitettavan tehtävä ole alkaa noin silti "kouluttaa" vaan ennemmin sitten laskea nopeutta ohittajan turvallisuuden vuoksi.

Hullun touhua, kortti pois.

Sai se kuski lopuksi autonsa pysäytettyä, että sen se olis voinut tehdä aiemminkin, jos kyseessä siis olisi ollut ohittavan auton turvallisuus.

Kuten sanottua, kortti pois.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mää jouduin tänään kahdesti Hesan motarilla oikealta ohitetuksi tilanteessa, jossa ite halusin vasemmalla kaistalla päästä edessä olevan ohi, mutta se ei suostunut siirtymään oikealle kaistalle. Hyväksyn että joku katsoo oikeudekseen pitää ohituskaistan vähän pidempäänkin, kun jonkun sadan metrin päässä edessä on joku heti kohta ohitettava rekka tms, mutta taisipa näistä ainakin toisella kerralla edessä olla niitä itsejulistautuneita nopeusrajoitusvahteja, joiden mielestä hänen vauhtinsa on kaikille riittävä ja tässä ei nyt enää ohitella kun hän tukkii ohituskaistan.

Mää en ole puskurissa roikkuja tai valojen vilkuttelija ja ajoin sitten jonkin matkaa hyvän turvavälin päässä odottaen, että kai se nyt jossain vaiheessa kyllästyy kaistavalvontaansa tai tajuaa olevansa se kusipää mikä onkin ja siirtyy oikealle. Kahdella eri kerralla kaksi mun kanssani samanlaisissa ohitushaluissa ollutta eri kuskia kyllästyi olemaan sitten mun takana odottamassa, kun ohituskaista ei ole auki ja ohitti mut oikealta puolelta. Sen ymmärrän, että joku haluaa väkisin mennä kovempaa, ja hyökkää sitten ohi niin musta kuin mun edessä olevasta tukkeestakin vaikka sitten oikealtakin puolelta, mutta kummallakin kerralla kävi niin, että vaikka se oikea kaista oli edelleen auki, niin nämä ohittivat vain mut oikealta ja käyttivät sitten sen mun turvavälini palaten takaisin vasemmalle mun eteeni ja sen varsinaisen kaistatukkeen taakse. Ja jäivät sitten siihen ajamaan juuri niin kuin mää olin tehnyt hetkeä aiemmin. Sitä logiikkaa mää en enää oikein tajunnut.

Joo, ite miettiny kans sitä välillä, että mikähän siinä on, että kun itse koittaa pitää jonkunlaisen turvavälin motarilla sitä odotellessa, että ohituskaistan tukkeena oleva tajuaa siirtyä pois tieltä, niin eiköhän lähes joka kerta omassa takapuskurissa roiku joku teiden ritari tai sitten just vedetään vastaavalla tavalla oikealta ohi.
Turvaväleistäkin voisi joskus jaella sakkolappuja.

Oikealta ohittamisesta noin muuten, että aika usein menee motarilla porukalla hermo, jos itse AJAN oikealta ohi, eli olen ajanut koko ajan oikealla kaistalla ja sillä vauhdilla menen vasemmalla ajavien ohi. Kerran tämäkin johti valojen vilkutteluun ja tööttäilyyn. Sama kun ohittaa Kehällä oikealta, joka on täysin sallittua mutta ilmeisesti ei kovinkaan monen tiedossa…

Ja Kehä I:stä vielä. Todella kummallisia kohtia tuolla, kun täysin ilman ruuhkaa lähes jokaisella vauhti putoaa Tuusulantien päällä johonkin 65km/h…
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Noita näkee valitettavan usein. Ei välttämättä aivan yhtä räikeitä, mutta yllättävänkin moni jaksaa "kouluttaa", jos rekka lähtee ohittamaan seitsemääkymppiä nutaavaa.

Mulla oli tuollainen tilanne joskus silloin kun vielä rekkaa ajoin, abaut 20v sitten. Ajelin Poria kohti 2 tietä ja Kanteenmaan suoralla alkoi avensis kuski leikkimään. 3 kertaa yritin ohi ja aina kiihdytti ja palattuani omalle kaistalle sytyi jarruvalot. Viimein soitin 112 ja hetken päästä soitti LPn konstaapeli ja kysyi tarkkaa sijaintia. Sanoin sille poliisille, että kertaakaan en enää jarrua paina, että takuu varmasti pysähtyy kusipää. Poliisi sanoi, että jättäydy rauhassa äläkä provosoidu. He ovat ennen Huittista P-levikkeellä odottamassa ja ottavat kaverilta ajoon oikeutavan lapun pois, jos semmonen löytyy ja maksamaankin tulee jonkun verran. Oli ne siinä ja kusipää parkissa niiden kanssa, olisi tehnyt mieli pysähtyä juttelemaan, mutta tyydyin soittelemaan kattotorvilla fanfaaria, että tietää kuka soitti LPn paikalle.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä on kyllä sen verran sekopäistä käytöstä että ei voi kuin ihmetellä mitä mahtaa kuskin päässä liikkua:
Joskus on itsekin törmännyt lievempiin muotoihin kyseisestä käytöksestä, mutta ei onneksi ihan tämän tyyppiseen "teiden ritariin".
(Liitteenä Ilta-Sanomien julkaisema video ohituksen häiritsemisestä + muusta häiriköinnistä.)
Muutama ruuvi löysällä tolla kuskilla. Uskomatonta perseilyä.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin kesällä tehdään paljon uutta asfaltia, joka on lähes poikkeuksetta ainoastaan hyvä asia, mutta joissain paikoissa voisi nuo viivat maalata takaisin samantien kun työt on tehty. En ihan tarkkaan tiedä miten kauan nuo viivat ovat puuttuneet ruoholahdessa tuosta mistä länsiväylä alkaa, mutta olen nyt ajanut siitä 3 kertaa ja jokaisella kerralla on joutunut vetämään liinat kiinni, kun porukka änkee kampista tullessa oikealta kaistalta vasemmalle kaistalle. Viimeksi eilen illalla kotiin ajellessa meinasi Porsche tulla kyljestä sisään. Tuo tie on viivojenkin kanssa yllättävän haastava monelle, kun kaistat jatkuvat kaartaen oikealle, eikä suoraan, mutta nyt kun noita viivoja ei ole tuo on ihan tosi perseestä ajaa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eilen tein lopulta jotain, mitä olen meinannut tehdä monta kertaa aiemmin: heitin keskelle kevyen liikenteen väylää jätetyn sähköskuutin ojaan (ovat muuten yllättävän painavia).

Noita näkyy tosi usein keskellä tietä. Minkä helvetin takia jotkut eivät viitsi parkkeerata tien reunaan?
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen tein lopulta jotain, mitä olen meinannut tehdä monta kertaa aiemmin: heitin keskelle kevyen liikenteen väylää jätetyn sähköskuutin ojaan (ovat muuten yllättävän painavia).

Noita näkyy tosi usein keskellä tietä. Minkä helvetin takia jotkut eivät viitsi parkkeerata tien reunaan?
Siellä on laitteiden kerääjä riemuissaan, kun tulee siirtämään sitä vehjettä sieltä "lähtöpaikalle"... Jos siis oli näitä ns. maksa ja käytä vuokravehkeitä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siellä on laitteiden kerääjä riemuissaan, kun tulee siirtämään sitä vehjettä sieltä "lähtöpaikalle"... Jos siis oli näitä ns. maksa ja käytä vuokravehkeitä.

Ja kun tarpeeksi monta kertaa saa tehdä tuon, saatetaan pohtia, pitäiskö käytäntöjä jotenkin muuttaa.

On se nyt oikeesti perseestä, jos vuokraajalla ei mitään velvollisuutta pitää huolta, ettei jätä skuuttia keskelle tietä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja kun tarpeeksi monta kertaa saa tehdä tuon, saatetaan pohtia, pitäiskö käytäntöjä jotenkin muuttaa.

On se nyt oikeesti perseestä, jos vuokraajalla ei mitään velvollisuutta pitää huolta, ettei jätä skuuttia keskelle tietä.

Veikkaan ettei sillä paikallisella operaattorilla ole mitään vaikutusmahdollisuutta aiheeseen.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Veikkaan ettei sillä paikallisella operaattorilla ole mitään vaikutusmahdollisuutta aiheeseen.
Veikkaan, että on sitten joskus lopulta. Noille tulee jotkut tietyt parkkipaikat joihin niitä pitää pysäköidä ja joista niitä saa lainattua. Se tietysti tulee tappamaan tuon idean, että niitä voi vuokrata ja palauttaa mistä/mihin vaan. Vastuuton käyttäminen tulee johtamaan sääntöihin, joista kaikki käyttäjät eivät tykkää.

Pysäköityjä skuutteja tulee tällä hetkellä vastaan niin yllättävissä paikoissa ja asennoissa, että on vain ajan kysymys, koska niihin paikallaan oleviin skuutteihin törmäily aiheuttaa pahoja vammoja toisille skuuttailijoille tai vaikkapa pyöräilijöille. Tollkuhan tuohon on saatava. Jos ei sitä tolkkua saada käyttäjien toiminnoille, niin vuokraajille se vastuu on sysättävä, ihan väkisin.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Pysäköityjä skuutteja tulee tällä hetkellä vastaan niin yllättävissä paikoissa ja asennoissa, että on vain ajan kysymys, koska niihin paikallaan oleviin skuutteihin törmäily aiheuttaa pahoja vammoja toisille skuuttailijoille tai vaikkapa pyöräilijöille. Tollkuhan tuohon on saatava. Jos ei sitä tolkkua saada käyttäjien toiminnoille, niin vuokraajille se vastuu on sysättävä, ihan väkisin.
En ole itse ihan palstatoveri @eriatarkan linjalle lähtenyt skuuttien kanssa, mutta onhan noita tullut siirreltyä pois jalkakäytäviltä (ei siis jalkakäytävien reunoilta) ns. suojaisampiin paikkoihin. @Kims85 mainitsi että kerääjällä on hauskaa ja helppoa sitten, mutta ehkä tämä johtaa korkeampiin hintoihin jolloin kaikkein idiooteimmat eivät enää laitteilla ajele. Sinänsä isolle osalle skuuttaajista tekisi varmaan pyöräily tai kävely muutenkin ihan hyvää vaan.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään taas budjettiaudi edusti. Karhu oli menossa keskellä tietä niin hidastin rauhallisesti, mitä tekee takana ajava imbesilli? No lähtee ohi. Säästi tuolla peliliikkeellä ehkä 0.2 sekuntia kun loppumatka ajettiin perätysten.
 

penis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Vimpelin Veto
Tänään pari tilannetta joista ensimmäisessä meinasi käydä huonosti.

Lähdin liittymään motarille, niin ensinnäkin edellä oli kaksi autoa ja siinä oli vauhtia 60km/h ja alkoi jo siinä vähän jännittämään, että pääseekö liittymään noin hitaalla vauhdilla. Jonon eka auto joutuikin pysähtymään kiihdytyskaistan loppuun.

Katsoin siitä sitten pimeän kulman ja siinä oli auto, joka vaihtoi vasemmalle kaistalle vilkun kanssa ja kun olin sitten itse liittymässä ja katsoin sivulle, niin se auto olikin palannut oikealle ja meinasin siinä sitten ajaa kylkeen, mutta sain käännettyä takaisin kiihdytyskaistalle. Oli kyllä vaarallisen tuntuinen tilanne.

Hetken päästä sitten toinen tilanne joka nyt ei ollut vaarallinen mutta pisti vain ärsyttämään. Ohitin pitkää rekkaa moottoritiellä ja vauhtia oli noin 105 ja takana oleva auto ajoi ihan perässä kiinni ja rämpytteli pitkiä valoja, lisäsin vielä vauhtia siihen 110 mutta en sitä enempää uskaltanut laittaa ruuhkaisella moottoritiellä ja edelleen pitkiä rämpytettiin takana. Ajoin sitten kahden rekan väliin, jotta pääsi takana oleva auto vauhdilla ohi. Ihmetyttää vain että miksi ei riitä jos ajaa jo 10km/h ylinopeutta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös