Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 018 148
  • 12 406
Aivan kuin mun ajatuksia, mä kanssa kaipaisin poliisilta jotain pyöräilyn valvontakampanjoita joissa oikeasti jaettaisiin niitä lappuja.
Ylipäänsä toivoisi Poliisin puuttuvan pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden rikkeisiin kun niitä näkevät. Aika usein esimerkiksi Helsingissä jalankulkijat menevät päin punaisia niin, että se haittaa suuresti muuta liikennettä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli joskus oikein videokin pyöräilijästä joka lähti autoilijan perään ja hakkasi autoa kun ei antanut tietä. Ei ollut sama paikka mutta vastaava (pyöräilijällä oli kolmio).
Se on aina helmeä kun joku ottaa raget ollessaan väärässä. Mä sain viimeksi torstaina autolijalta osoituksen marssijärjestyksestä Vanhalla Lahdentiellä, kaveri ajoi töötti pohjassa ohi ja pesi tuulilasia mun kohdalla. Tööttääminen ja huutelu ei mua haittaa mut toi tuulilasinpesu on aika kusipäinen temppu.

Kai se oli sitä mieltä että mun olisi pitänyt siirtyä sinne vasemmalla puolella kulkevalle kevyenliikenteenväylälle. Ei tainnut Perttikaukojooseppi tietää että pyöräilijällä on kyseisessä kohdassa oikeus jatkaa matkaansa ajoradan oikeassa reunassa. Paikka jossa toi tapahtui on Järvenpään Eteläisen liittymän jälkeen, siinä on tosiaan pohjoiseen ajaessa vasemmalla puolella kelvi joka on noin 1,5km pitkä.

Sääntö menee näin:
Jos kaksisuuntainen pyörätie sijaitsee pyöräilijän kulkusuunnasta katsottuna vain tien vasemmalla puolella, niin pyöräilijä saa käyttää myös ajoradan oikealla puolella olevaa piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Tässäkin tieliikennelaki edellyttää, että pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa kuin vasemmalla puolella olevan pyörätien. (tieliikennelaki liite 3.4)
Koska nää on aina tulkinnanvaraisia juttuja niin menen oman tulkinnan mukaan: Piennar on tuossa kohtaa todella leveä (ainakin 1,5m) ja mun mielestä tuollaisella matkalla tien ylittäminen kahteen kertaan on suurempi riski minulle kuin jatkaa leveällä pientareella jossa en häritse yhdenkään auton matkaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ihan sama, että oletko nyt sitten oikeassa tai väärässä, menitkö miten pilkulleen tieliikennelain mukaan tai et. Niin jos tuolla liikenteessä päädyt tilanteeseen, jossa löydät itsesi hakkaamasta jonkun toisen kulkuneuvoa, suihkuttamassa tuulilasinpesunestettä toisen päälle tai heiluttelemassa nyrkkiä/keskisormea muille, niin voisi olla pienen tai kenties vähän suuremmankin itsetutkiskelun paikka?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Todella yleinen tilanne valitettavasti ja fakta nyt vain on, ettei merkittävällä osalla ole minkäänlaista pelisilmää liikenteessä. Tarkoittaa etenkin sitä että kaikenlainen ennakointi ja joustavuus puuttuu kokonaan eikä hahmoteta kokonaiskuvaa sen oman auton ulkopuolella.
Tämän asian kun kaikki tajuaisi ja sisäistäisi kunnolla, niin liikenne sujuisi todella paljon paremmin, sujuvammin ja turvallisemmin. Sen sijaan että tavataan tieliikennelakia kuin raamattua ja kytätään jotain yksittäisiä rikkomuksia ja 3 km/h nopeuden ylityksiä, tai pidettäisiin kiinni omista oikeuksista välittämättä siitä, onko se liikenteen sujuvuuden kannalta järkevää, niin jokainen ihan oikeasti keskittyisi siihen ympärillä olevaan liikenteeseen ja seuraisi mitä siellä ympärillä tapahtuu, ja pyrkisi ennakoimaan tilanteita. Sinä pystyt niin paljon vaikuttamaan siihen liikenteen sujumiseen omalla toiminnallasi, riippumatta siitä millä välineellä olet liikkeellä, kun vaan pyrit vähän seurailemaan ja lukemaan tilanteita, mitä ympärillä olevat mahdollisesti tulevat tekemään.

Minä esim. pyrin aina liikkuessani siihen, että raskaan liikenteen tarvitsisi pysähdellä mahdollisimman vähän. Jos vaikkapa olen lähestymässä kiertoliittymää niin seuraan jo kauempaa, mitä siellä muissa liittymissä tapahtuu ja onko rekkoja lähestymässä liittymää samaan aikaan. Jos on, niin alan tarkoituksella hidastamaan lähestymistä jo hyvissä ajoin ennen ympyrää, että se raskaampi auto voisi jatkaa ympyrään pysähtymättä.

Ihan sama juttu jos olen kävellen liikkeellä, ja tiedän meneväni seuraavasta suojatiestä tien yli, niin katson jo hyvissä ajoin ympärilleni että onko suojatietä lähestymässä autoja. Jos tulossa on vain yksi tai pari autoa, niin samalla tavalla alan hidastaa kävelyäni ja annan autolle/autoille selkeän merkin, että voivat mennä ensin, koska minusta ei ole järkeä pysäyttää autoja vain sen takia että minä kävellessäni pidän kiinni oikeuksistani enkä halua odottaa muutamaa sekuntia. Toki jos on pidemmät jonot autoja, niin sitten menen siihen suojatien viereen odottamaan että joku pysähtyy. Mutta tällä tavalla ennakoiden ja omista oikeuksista joustaen pystyy minun mielestäni tekemään liikenteestä paljon sujuvampaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Semmoinen minun mielestäni olisi jo ihan terve lähtökohta, että ymmärtää sen jotta tuolla liikenteessä kulkee miljoonia ihmisiä joka päivä. On aivan absurdia ajatella, että nämä kaikki miljoonat ihmiset tuntisivat kaikki mahdolliset väistämissäännöt ja pyörätienjatkeet tai että ajoneuvon nopeus on aina tasantarkkaan prikulleen se, mitä rajoituksissa lukee. Ihmiset ovat ihmisiä, ja aina se havainnointi/muisti ei vaan käy ihan täydellä teholla. Tai että ne kaikki liikennesäännöt tunnettaisiin ihan viimeisen päälle.

Tuo liikenne on meidän epätäydellisten ihmisten kanssa toimivaa yhteispeliä, johon liikennesäännöt tietenkin tuovat raaminsa, joita pitäisi pystyä mahdollisimman hyvin noudattamaan. Mutta on aivan absurdia kulkea tuolla raamat... sori siis tieliikennelaki kädessä, vailla minkäänlaista joustoa omalta puoleltaan. Liikenteen sujuvoittaminen on omalta osaltaan tiettyä pelisilmän käyttöä, jossa voi myös käyttää omaa järkeään.

Sitten toisekseen voisi koittaa ymmärtää semmoisen jutun, että vaikka miten itse tuntisitkin tieliikennelain kannesta kanteen, etu- ja takoperin, niin on aivan pomminvarma asia, että myös sinä tulet tehneeksi tuolla liikenteessä virheitä. Jos tuolla lähes päivittäin liikkuu, niin tältä ei vaan voi välttyä.

Rattijuopot, todella vaaralliset ohitukset, törkeät ylinopeudet, nuo lasinpesunestettä pyöräilijöiden päälle suihkuttelevat sekopäät ja kaikki muut tämmöiset jutut ovat sitten asia erikseen.

Mutta kun tätä ketjua lukee, niin kyllä sitä usein tulee mietittyä, että minkälaisista ihan uskomattomalta kuulostavista asioista ihmiset ovat valmiita nipottamaan. Eihän tuo liikenteessä kulkeminen tuollaisella asenteella voi olla mitään muuta, kuin yhtä jatkuvaa epäkohtien näytelmää.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Rattijuopot, todella vaaralliset ohitukset, törkeät ylinopeudet, nuo lasinpesunestettä pyöräilijöiden päälle suihkuttelevat sekopäät ja kaikki muut tämmöiset jutut ovat sitten asia erikseen.
Sitten on toki ne, jotka vahvasti uskovat olevansa oikeassa, vaikka olisivat täysin väärässä. Jokunen vuosi sitten eräs autoilija halusi jutella läheltä piti -tilanteen jälkeen. Hän oli vakuuttunut siitä, että minä en pyöräilijänä saisi ajaa pyörätien jatketta pitkin vaan minun tulisi taluttaa ja olisin silloinkin väistämisvelvollinen, kun taas hänellä oli mielestään oikeus ajaa autolla kännykkää tuijottaen kolmion takaa päälleni. Olin jokseenkin kaikesta eri mieltä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Se on aina helmeä kun joku ottaa raget ollessaan väärässä. Mä sain viimeksi torstaina autolijalta osoituksen marssijärjestyksestä Vanhalla Lahdentiellä, kaveri ajoi töötti pohjassa ohi ja pesi tuulilasia mun kohdalla. Tööttääminen ja huutelu ei mua haittaa mut toi tuulilasinpesu on aika kusipäinen temppu.

Kai se oli sitä mieltä että mun olisi pitänyt siirtyä sinne vasemmalla puolella kulkevalle kevyenliikenteenväylälle. Ei tainnut Perttikaukojooseppi tietää että pyöräilijällä on kyseisessä kohdassa oikeus jatkaa matkaansa ajoradan oikeassa reunassa. Paikka jossa toi tapahtui on Järvenpään Eteläisen liittymän jälkeen, siinä on tosiaan pohjoiseen ajaessa vasemmalla puolella kelvi joka on noin 1,5km pitkä.

Sääntö menee näin:

Koska nää on aina tulkinnanvaraisia juttuja niin menen oman tulkinnan mukaan: Piennar on tuossa kohtaa todella leveä (ainakin 1,5m) ja mun mielestä tuollaisella matkalla tien ylittäminen kahteen kertaan on suurempi riski minulle kuin jatkaa leveällä pientareella jossa en häritse yhdenkään auton matkaa.

Esitöistä käy ilmi, että tässä turvallisuuden arviointi on tietoisesti jätetty pyöräilijälle itselleen. Sinä siis toimit aivan täsmälleen tieliikennelain mukaisesti, autoilija sen sijaan syyllistyi liikenteen vaarantamiseen ja ehkä johonkin vahingontekoon tai jopa lievään pahoinpitelyyn.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös