Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 030 802
  • 12 493

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eilen tein lopulta jotain, mitä olen meinannut tehdä monta kertaa aiemmin: heitin keskelle kevyen liikenteen väylää jätetyn sähköskuutin ojaan (ovat muuten yllättävän painavia).

Noita näkyy tosi usein keskellä tietä. Minkä helvetin takia jotkut eivät viitsi parkkeerata tien reunaan?
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen tein lopulta jotain, mitä olen meinannut tehdä monta kertaa aiemmin: heitin keskelle kevyen liikenteen väylää jätetyn sähköskuutin ojaan (ovat muuten yllättävän painavia).

Noita näkyy tosi usein keskellä tietä. Minkä helvetin takia jotkut eivät viitsi parkkeerata tien reunaan?
Siellä on laitteiden kerääjä riemuissaan, kun tulee siirtämään sitä vehjettä sieltä "lähtöpaikalle"... Jos siis oli näitä ns. maksa ja käytä vuokravehkeitä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siellä on laitteiden kerääjä riemuissaan, kun tulee siirtämään sitä vehjettä sieltä "lähtöpaikalle"... Jos siis oli näitä ns. maksa ja käytä vuokravehkeitä.

Ja kun tarpeeksi monta kertaa saa tehdä tuon, saatetaan pohtia, pitäiskö käytäntöjä jotenkin muuttaa.

On se nyt oikeesti perseestä, jos vuokraajalla ei mitään velvollisuutta pitää huolta, ettei jätä skuuttia keskelle tietä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja kun tarpeeksi monta kertaa saa tehdä tuon, saatetaan pohtia, pitäiskö käytäntöjä jotenkin muuttaa.

On se nyt oikeesti perseestä, jos vuokraajalla ei mitään velvollisuutta pitää huolta, ettei jätä skuuttia keskelle tietä.

Veikkaan ettei sillä paikallisella operaattorilla ole mitään vaikutusmahdollisuutta aiheeseen.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Veikkaan ettei sillä paikallisella operaattorilla ole mitään vaikutusmahdollisuutta aiheeseen.
Veikkaan, että on sitten joskus lopulta. Noille tulee jotkut tietyt parkkipaikat joihin niitä pitää pysäköidä ja joista niitä saa lainattua. Se tietysti tulee tappamaan tuon idean, että niitä voi vuokrata ja palauttaa mistä/mihin vaan. Vastuuton käyttäminen tulee johtamaan sääntöihin, joista kaikki käyttäjät eivät tykkää.

Pysäköityjä skuutteja tulee tällä hetkellä vastaan niin yllättävissä paikoissa ja asennoissa, että on vain ajan kysymys, koska niihin paikallaan oleviin skuutteihin törmäily aiheuttaa pahoja vammoja toisille skuuttailijoille tai vaikkapa pyöräilijöille. Tollkuhan tuohon on saatava. Jos ei sitä tolkkua saada käyttäjien toiminnoille, niin vuokraajille se vastuu on sysättävä, ihan väkisin.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Pysäköityjä skuutteja tulee tällä hetkellä vastaan niin yllättävissä paikoissa ja asennoissa, että on vain ajan kysymys, koska niihin paikallaan oleviin skuutteihin törmäily aiheuttaa pahoja vammoja toisille skuuttailijoille tai vaikkapa pyöräilijöille. Tollkuhan tuohon on saatava. Jos ei sitä tolkkua saada käyttäjien toiminnoille, niin vuokraajille se vastuu on sysättävä, ihan väkisin.
En ole itse ihan palstatoveri @eriatarkan linjalle lähtenyt skuuttien kanssa, mutta onhan noita tullut siirreltyä pois jalkakäytäviltä (ei siis jalkakäytävien reunoilta) ns. suojaisampiin paikkoihin. @Kims85 mainitsi että kerääjällä on hauskaa ja helppoa sitten, mutta ehkä tämä johtaa korkeampiin hintoihin jolloin kaikkein idiooteimmat eivät enää laitteilla ajele. Sinänsä isolle osalle skuuttaajista tekisi varmaan pyöräily tai kävely muutenkin ihan hyvää vaan.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään taas budjettiaudi edusti. Karhu oli menossa keskellä tietä niin hidastin rauhallisesti, mitä tekee takana ajava imbesilli? No lähtee ohi. Säästi tuolla peliliikkeellä ehkä 0.2 sekuntia kun loppumatka ajettiin perätysten.
 

penis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Vimpelin Veto
Tänään pari tilannetta joista ensimmäisessä meinasi käydä huonosti.

Lähdin liittymään motarille, niin ensinnäkin edellä oli kaksi autoa ja siinä oli vauhtia 60km/h ja alkoi jo siinä vähän jännittämään, että pääseekö liittymään noin hitaalla vauhdilla. Jonon eka auto joutuikin pysähtymään kiihdytyskaistan loppuun.

Katsoin siitä sitten pimeän kulman ja siinä oli auto, joka vaihtoi vasemmalle kaistalle vilkun kanssa ja kun olin sitten itse liittymässä ja katsoin sivulle, niin se auto olikin palannut oikealle ja meinasin siinä sitten ajaa kylkeen, mutta sain käännettyä takaisin kiihdytyskaistalle. Oli kyllä vaarallisen tuntuinen tilanne.

Hetken päästä sitten toinen tilanne joka nyt ei ollut vaarallinen mutta pisti vain ärsyttämään. Ohitin pitkää rekkaa moottoritiellä ja vauhtia oli noin 105 ja takana oleva auto ajoi ihan perässä kiinni ja rämpytteli pitkiä valoja, lisäsin vielä vauhtia siihen 110 mutta en sitä enempää uskaltanut laittaa ruuhkaisella moottoritiellä ja edelleen pitkiä rämpytettiin takana. Ajoin sitten kahden rekan väliin, jotta pääsi takana oleva auto vauhdilla ohi. Ihmetyttää vain että miksi ei riitä jos ajaa jo 10km/h ylinopeutta?
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hetken päästä sitten toinen tilanne joka nyt ei ollut vaarallinen mutta pisti vain ärsyttämään. Ohitin pitkää rekkaa moottoritiellä ja vauhtia oli noin 105 ja takana oleva auto ajoi ihan perässä kiinni ja rämpytteli pitkiä valoja, lisäsin vielä vauhtia siihen 110 mutta en sitä enempää uskaltanut laittaa ruuhkaisella moottoritiellä ja edelleen pitkiä rämpytettiin takana. Ajoin sitten kahden rekan väliin, jotta pääsi takana oleva auto vauhdilla ohi. Ihmetyttää vain että miksi ei riitä jos ajaa jo 10km/h ylinopeutta?
Tämä on se mitä en ikinä ymmärrä. Jos ajat koko ajan reilua ylinopeutta, niin miksi pillastua pienestä hidastuksesta? Kun ei tarvitse kuin ajaa muutaman sekunnin 10 km/t nopeammin kuin aiemmin, ja hidastus on kuitattu.

Kun ei kuitenkaan yhtään kiinnosta, mikä se nopeusrajoitus on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tämä on se mitä en ikinä ymmärrä. Jos ajat koko ajan reilua ylinopeutta, niin miksi pillastua pienestä hidastuksesta? Kun ei tarvitse kuin ajaa muutaman sekunnin 10 km/t nopeammin kuin aiemmin, ja hidastus on kuitattu.

Kun ei kuitenkaan yhtään kiinnosta, mikä se nopeusrajoitus on.
Mulla menee kaikki kiinnostus jatkaa reippaahkoa ohitusta heti, kun joku valojenvilkauttelija imeytyy takapuskuriin. Ihmeen paljon näitä on Kehä I / Kehä III, näissä kun niin perin harvoin tuolla voittaa yhtään mitään. Etenkin pakettiautot harrastavat tätä, kai sieltä kajuutasta näkeekin paremmin. Tai sitten vaan ovat niin hiton kiireisiä.
 

Ränse

Jäsen
Eilen moottoritielle liittyessä oli mielenkiintoinen tilanne kun kaista johon pitäisi liittyä oli ajettu tukkoon. Rekkaletkaa veti traktorin kokoinen maasturi-Volvo ajaen n. 80km/h 100 alueella. Rekat ajoivat niin lähellä toisiaan että rakoa liittymiseen ei löytynyt. Sitten oli tehtävä muutaman sekunnin aikana päätös: liinat kiinni vai lappu lattiaan. Lappu lattiaan ja piti ajaa n. 150km/h että pääsi letkan ohi oikealta ennenkuin kaista loppui. Uskoin että valitsi paremman vaihtoehdon vaikka sakkoja olisi ylinopeudesta rapsunut.

Onneksi takanani ei ollut ketään, olisi muuten tullut ns. tilanteet.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen moottoritielle liittyessä oli mielenkiintoinen tilanne kun kaista johon pitäisi liittyä oli ajettu tukkoon. Rekkaletkaa veti traktorin kokoinen maasturi-Volvo ajaen n. 80km/h 100 alueella. Rekat ajoivat niin lähellä toisiaan että rakoa liittymiseen ei löytynyt. Sitten oli tehtävä muutaman sekunnin aikana päätös: liinat kiinni vai lappu lattiaan. Lappu lattiaan ja piti ajaa n. 150km/h että pääsi letkan ohi oikealta ennenkuin kaista loppui. Uskoin että valitsi paremman vaihtoehdon vaikka sakkoja olisi ylinopeudesta rapsunut.

Onneksi takanani ei ollut ketään, olisi muuten tullut ns. tilanteet.
Tuossakin hyvä syy minkä takia ne turvavälit olisivat tärkeitä, mutta täysin mahdoton vaatimus valtaosalle autoilijoista. Jostain syystä kun edellä ajava ärsyttää, niin pitää ajaa mielenosoituksellisesti siihen kiinni.

Ihan kuumottava tilanne kyllä varmasti.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hetken päästä sitten toinen tilanne joka nyt ei ollut vaarallinen mutta pisti vain ärsyttämään. Ohitin pitkää rekkaa moottoritiellä ja vauhtia oli noin 105 ja takana oleva auto ajoi ihan perässä kiinni ja rämpytteli pitkiä valoja, lisäsin vielä vauhtia siihen 110 mutta en sitä enempää uskaltanut laittaa ruuhkaisella moottoritiellä ja edelleen pitkiä rämpytettiin takana. Ajoin sitten kahden rekan väliin, jotta pääsi takana oleva auto vauhdilla ohi. Ihmetyttää vain että miksi ei riitä jos ajaa jo 10km/h ylinopeutta?
Noissa ei kannata hermostua vaan jatkaa sillä nopeudella millä ajaa, mikäli jo valmiiksi ajaa rajoituksen mukaan tai jopa sen yli. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta ajaa ylinopeutta ja laskea ylinopeutta ajavia ohitse, ja jos jonkun hermo ei sitä kestä niin omapahan on ongelmansa.

Eri asia on sitten jos ajetaan ohituskaistalla pitkiä aikoja alle rajoituksen junnaten. Näitäkin näkee valitettavan usein ja heille ehkä ihan hyvä antaakin jotain merkkiä, että ohituskaistalle ei välttämättä kannata lähteä mikäli ei aja rajoituksen mukaista nopeutta.
 

axe

Jäsen
Turvaväleistä tuli mieleen viime viikonlopun ysitie. Jäätiin siinä jonkun ohituskaistan loppuessa edellä ajavan kanssa kolmannen auton taakse, joka sitten siinä 80-alueella ajoi sitä vauhtia luultavasti mittarilla eli meni turhan hiljaa. Mutta eihän sillä tiellä yleensä ohiteta kuin kaistojen kohdalla, ja ainakin mulle ne riittää muutenkin, jollei ny ihan jotain traktoria edessä ole.

Mun edellä ajava ajoi sillä perinteisellä perstuntumalla hitaamman takana, mää pidin sen reilumman turvavälin näihin kahteen. Se edellä ajava joutui jarruttamaan 34 kertaa kahden ohituskaistan välillä (juu, rupesin laskemaan siinä muutaman ekan jarruvalon jälkeen), mää jouduin kerran hipaisemaan jarrua kun muuten pystyi laskettelemaan kaasun höllentämisellä. En ymmärrä sitäkään miksi kukaan tekee omasta ajamisestaan niin helkkarin vaikeeta roikkumalla puskurissa.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
Aika paljon näitä hätätilanteita sitten on ihmisillä, kun päivittäin näkee huonoa käytöstä liikenteessä.

Kusipäisyys ei oikeuta ajamaan ylinopeutta liikenteessä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Usein saa lukea "miksi ohitetaan, eihän siinä säästä matka-aikaa kuin sekunteja/minuutteja?". Itse en ainakaan maantiellä ajaessa ohita mahdollisen aikasäästön vuoksi vaan siksi, että en tykkää ajaa kenenkään perässä, jos ohitus on järkevästi mahdollista. Muutaman tuulilasin kun on aikanaan vaihtanut kiven/nastan takia niin sitä menee mielellään ohitse...
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
Sillon varmaan autossa vilkkuisi myös hätävilkut eikä pelkkä pitkä-ajovalo-pitkä karuselli...
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Itse posottelen satasen alueella 5-10 km/h ylinopeutta. 120 alueella sitten ajelen yleensä rajoitusten mukaisesti. Tykkään 120km/h alueella erityisesti niistä idiooteista, jotka painaa oikealta kaistalta eteen aivan viime tingassa, kun itse ohitan alle rajoitusten ajavia vasemmalla kaistalla. Monesti näillä puupäillä olisi ollut tilaisuus jo paljon aiemmin ottaa se vasen kaista ja lähteä ohittamaan hitaampia. Näissä tilanteissa saatan vilauttaa pitkiä hyvästä suorituksesta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
Ei sitä nopeampaa tarvitse kuitenkaan omaa turvallisuutta vaarantaen väistää. Esim. jos rekkojen välissä ei ole tilaa, niin ei ole tarvetta väistää kuin korkeintaan sinisten vilkuttelevien valojen takia. Tai ei silloinkaan tarvi sinne ahtaaseen väliin tunkea, silloin pitää painaa kaasua.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tai ei silloinkaan tarvi sinne ahtaaseen väliin tunkea, silloin pitää painaa kaasua.
Eikös se nykyohjeistuksen mukaan mene niin että "laita hätävilkut päälle ja jatka sitä nopeutta mitä ajat".
Näin ilmaistaan että hälytysajoneuvo on huomattu. Mihinkään väistöihin ja nopeuden muutoksiin ei pitäisi ryhtyä koska ne lisäävät onnettomuusriskiä. Tuo (yllä oleva) ohjeistus koskee vissiin lähinnä maanteitä...

Jos tien päällä havaitset taustapeilistä hälytysvalot, pidä oma vauhti tasaisena ja kytke hätävilkku päälle. Pidä pää kylmänä ja vältä nopeita jarrutuksia tai muita äkkiliikkeitä. Hätävilkuilla kerrot myös takaa tulevalle hälytysajoneuvon kuljettajalle, että tämä on havaittu. Kun hälytysajoneuvo on ohittanut, voit kytkeä hätävilkun pois päältä”, ohjeistaa poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Sillon varmaan autossa vilkkuisi myös hätävilkut eikä pelkkä pitkä-ajovalo-pitkä karuselli...
Suomesss hätävilkut? Hätä ja paniikki muutenkin päällä...
Aika paljon näitä hätätilanteita sitten on ihmisillä, kun päivittäin näkee huonoa käytöstä liikenteessä.

Kusipäisyys ei oikeuta ajamaan ylinopeutta liikenteessä.


Ei oikeuta ei, mutta oikeuttaako se ottamaan liikennevalvonnan omiin käsiin. Joskus se hätä on oikea
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Usein saa lukea "miksi ohitetaan, eihän siinä säästä matka-aikaa kuin sekunteja/minuutteja?". Itse en ainakaan maantiellä ajaessa ohita mahdollisen aikasäästön vuoksi vaan siksi, että en tykkää ajaa kenenkään perässä, jos ohitus on järkevästi mahdollista. Muutaman tuulilasin kun on aikanaan vaihtanut kiven/nastan takia niin sitä menee mielellään ohitse...
Toinen syy on se, että tuossa hyvin todennäköisesti saa itse peräänsä jonkun puskurissa roikkujan. Nuo takiaiset ovat hyvin ärsyttäviä.

Pyrin aina pitkiä matkoja tuolla maanteillä ajaessasi mahdollisuuksien mukaan välttämään kaikkia jonoja. Jos turvavälit saa pidettyä kunnossa, niin sitten ei ongelmaa. Usein tuo ei kuitenkaan onnistu, ja jotenkin noista jonoista koitan yleensä eroon päästä.

Minulla syy tuohon juontuu siitä, että olen muutaman kerran joutunut tielle juoksevien eläimien (lähinnä jänisten) vuoksi vetämään lukkojarrutukset. Siinä jos olisi joku roikkuja ollut perässä, niin ei siinä ehdi aivastamaankaan, kun se roikkuja tulee hanurista sisään.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös