Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 113 174
  • 13 150

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Hetken päästä sitten toinen tilanne joka nyt ei ollut vaarallinen mutta pisti vain ärsyttämään. Ohitin pitkää rekkaa moottoritiellä ja vauhtia oli noin 105 ja takana oleva auto ajoi ihan perässä kiinni ja rämpytteli pitkiä valoja, lisäsin vielä vauhtia siihen 110 mutta en sitä enempää uskaltanut laittaa ruuhkaisella moottoritiellä ja edelleen pitkiä rämpytettiin takana. Ajoin sitten kahden rekan väliin, jotta pääsi takana oleva auto vauhdilla ohi. Ihmetyttää vain että miksi ei riitä jos ajaa jo 10km/h ylinopeutta?
Tämä on se mitä en ikinä ymmärrä. Jos ajat koko ajan reilua ylinopeutta, niin miksi pillastua pienestä hidastuksesta? Kun ei tarvitse kuin ajaa muutaman sekunnin 10 km/t nopeammin kuin aiemmin, ja hidastus on kuitattu.

Kun ei kuitenkaan yhtään kiinnosta, mikä se nopeusrajoitus on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tämä on se mitä en ikinä ymmärrä. Jos ajat koko ajan reilua ylinopeutta, niin miksi pillastua pienestä hidastuksesta? Kun ei tarvitse kuin ajaa muutaman sekunnin 10 km/t nopeammin kuin aiemmin, ja hidastus on kuitattu.

Kun ei kuitenkaan yhtään kiinnosta, mikä se nopeusrajoitus on.
Mulla menee kaikki kiinnostus jatkaa reippaahkoa ohitusta heti, kun joku valojenvilkauttelija imeytyy takapuskuriin. Ihmeen paljon näitä on Kehä I / Kehä III, näissä kun niin perin harvoin tuolla voittaa yhtään mitään. Etenkin pakettiautot harrastavat tätä, kai sieltä kajuutasta näkeekin paremmin. Tai sitten vaan ovat niin hiton kiireisiä.
 

Ränse

Jäsen
Eilen moottoritielle liittyessä oli mielenkiintoinen tilanne kun kaista johon pitäisi liittyä oli ajettu tukkoon. Rekkaletkaa veti traktorin kokoinen maasturi-Volvo ajaen n. 80km/h 100 alueella. Rekat ajoivat niin lähellä toisiaan että rakoa liittymiseen ei löytynyt. Sitten oli tehtävä muutaman sekunnin aikana päätös: liinat kiinni vai lappu lattiaan. Lappu lattiaan ja piti ajaa n. 150km/h että pääsi letkan ohi oikealta ennenkuin kaista loppui. Uskoin että valitsi paremman vaihtoehdon vaikka sakkoja olisi ylinopeudesta rapsunut.

Onneksi takanani ei ollut ketään, olisi muuten tullut ns. tilanteet.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eilen moottoritielle liittyessä oli mielenkiintoinen tilanne kun kaista johon pitäisi liittyä oli ajettu tukkoon. Rekkaletkaa veti traktorin kokoinen maasturi-Volvo ajaen n. 80km/h 100 alueella. Rekat ajoivat niin lähellä toisiaan että rakoa liittymiseen ei löytynyt. Sitten oli tehtävä muutaman sekunnin aikana päätös: liinat kiinni vai lappu lattiaan. Lappu lattiaan ja piti ajaa n. 150km/h että pääsi letkan ohi oikealta ennenkuin kaista loppui. Uskoin että valitsi paremman vaihtoehdon vaikka sakkoja olisi ylinopeudesta rapsunut.

Onneksi takanani ei ollut ketään, olisi muuten tullut ns. tilanteet.
Tuossakin hyvä syy minkä takia ne turvavälit olisivat tärkeitä, mutta täysin mahdoton vaatimus valtaosalle autoilijoista. Jostain syystä kun edellä ajava ärsyttää, niin pitää ajaa mielenosoituksellisesti siihen kiinni.

Ihan kuumottava tilanne kyllä varmasti.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hetken päästä sitten toinen tilanne joka nyt ei ollut vaarallinen mutta pisti vain ärsyttämään. Ohitin pitkää rekkaa moottoritiellä ja vauhtia oli noin 105 ja takana oleva auto ajoi ihan perässä kiinni ja rämpytteli pitkiä valoja, lisäsin vielä vauhtia siihen 110 mutta en sitä enempää uskaltanut laittaa ruuhkaisella moottoritiellä ja edelleen pitkiä rämpytettiin takana. Ajoin sitten kahden rekan väliin, jotta pääsi takana oleva auto vauhdilla ohi. Ihmetyttää vain että miksi ei riitä jos ajaa jo 10km/h ylinopeutta?
Noissa ei kannata hermostua vaan jatkaa sillä nopeudella millä ajaa, mikäli jo valmiiksi ajaa rajoituksen mukaan tai jopa sen yli. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta ajaa ylinopeutta ja laskea ylinopeutta ajavia ohitse, ja jos jonkun hermo ei sitä kestä niin omapahan on ongelmansa.

Eri asia on sitten jos ajetaan ohituskaistalla pitkiä aikoja alle rajoituksen junnaten. Näitäkin näkee valitettavan usein ja heille ehkä ihan hyvä antaakin jotain merkkiä, että ohituskaistalle ei välttämättä kannata lähteä mikäli ei aja rajoituksen mukaista nopeutta.
 

axe

Jäsen
Turvaväleistä tuli mieleen viime viikonlopun ysitie. Jäätiin siinä jonkun ohituskaistan loppuessa edellä ajavan kanssa kolmannen auton taakse, joka sitten siinä 80-alueella ajoi sitä vauhtia luultavasti mittarilla eli meni turhan hiljaa. Mutta eihän sillä tiellä yleensä ohiteta kuin kaistojen kohdalla, ja ainakin mulle ne riittää muutenkin, jollei ny ihan jotain traktoria edessä ole.

Mun edellä ajava ajoi sillä perinteisellä perstuntumalla hitaamman takana, mää pidin sen reilumman turvavälin näihin kahteen. Se edellä ajava joutui jarruttamaan 34 kertaa kahden ohituskaistan välillä (juu, rupesin laskemaan siinä muutaman ekan jarruvalon jälkeen), mää jouduin kerran hipaisemaan jarrua kun muuten pystyi laskettelemaan kaasun höllentämisellä. En ymmärrä sitäkään miksi kukaan tekee omasta ajamisestaan niin helkkarin vaikeeta roikkumalla puskurissa.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
Aika paljon näitä hätätilanteita sitten on ihmisillä, kun päivittäin näkee huonoa käytöstä liikenteessä.

Kusipäisyys ei oikeuta ajamaan ylinopeutta liikenteessä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Usein saa lukea "miksi ohitetaan, eihän siinä säästä matka-aikaa kuin sekunteja/minuutteja?". Itse en ainakaan maantiellä ajaessa ohita mahdollisen aikasäästön vuoksi vaan siksi, että en tykkää ajaa kenenkään perässä, jos ohitus on järkevästi mahdollista. Muutaman tuulilasin kun on aikanaan vaihtanut kiven/nastan takia niin sitä menee mielellään ohitse...
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
Sillon varmaan autossa vilkkuisi myös hätävilkut eikä pelkkä pitkä-ajovalo-pitkä karuselli...
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Itse posottelen satasen alueella 5-10 km/h ylinopeutta. 120 alueella sitten ajelen yleensä rajoitusten mukaisesti. Tykkään 120km/h alueella erityisesti niistä idiooteista, jotka painaa oikealta kaistalta eteen aivan viime tingassa, kun itse ohitan alle rajoitusten ajavia vasemmalla kaistalla. Monesti näillä puupäillä olisi ollut tilaisuus jo paljon aiemmin ottaa se vasen kaista ja lähteä ohittamaan hitaampia. Näissä tilanteissa saatan vilauttaa pitkiä hyvästä suorituksesta.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
Ei sitä nopeampaa tarvitse kuitenkaan omaa turvallisuutta vaarantaen väistää. Esim. jos rekkojen välissä ei ole tilaa, niin ei ole tarvetta väistää kuin korkeintaan sinisten vilkuttelevien valojen takia. Tai ei silloinkaan tarvi sinne ahtaaseen väliin tunkea, silloin pitää painaa kaasua.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tai ei silloinkaan tarvi sinne ahtaaseen väliin tunkea, silloin pitää painaa kaasua.
Eikös se nykyohjeistuksen mukaan mene niin että "laita hätävilkut päälle ja jatka sitä nopeutta mitä ajat".
Näin ilmaistaan että hälytysajoneuvo on huomattu. Mihinkään väistöihin ja nopeuden muutoksiin ei pitäisi ryhtyä koska ne lisäävät onnettomuusriskiä. Tuo (yllä oleva) ohjeistus koskee vissiin lähinnä maanteitä...

Jos tien päällä havaitset taustapeilistä hälytysvalot, pidä oma vauhti tasaisena ja kytke hätävilkku päälle. Pidä pää kylmänä ja vältä nopeita jarrutuksia tai muita äkkiliikkeitä. Hätävilkuilla kerrot myös takaa tulevalle hälytysajoneuvon kuljettajalle, että tämä on havaittu. Kun hälytysajoneuvo on ohittanut, voit kytkeä hätävilkun pois päältä”, ohjeistaa poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Sillon varmaan autossa vilkkuisi myös hätävilkut eikä pelkkä pitkä-ajovalo-pitkä karuselli...
Suomesss hätävilkut? Hätä ja paniikki muutenkin päällä...
Aika paljon näitä hätätilanteita sitten on ihmisillä, kun päivittäin näkee huonoa käytöstä liikenteessä.

Kusipäisyys ei oikeuta ajamaan ylinopeutta liikenteessä.


Ei oikeuta ei, mutta oikeuttaako se ottamaan liikennevalvonnan omiin käsiin. Joskus se hätä on oikea
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Usein saa lukea "miksi ohitetaan, eihän siinä säästä matka-aikaa kuin sekunteja/minuutteja?". Itse en ainakaan maantiellä ajaessa ohita mahdollisen aikasäästön vuoksi vaan siksi, että en tykkää ajaa kenenkään perässä, jos ohitus on järkevästi mahdollista. Muutaman tuulilasin kun on aikanaan vaihtanut kiven/nastan takia niin sitä menee mielellään ohitse...
Toinen syy on se, että tuossa hyvin todennäköisesti saa itse peräänsä jonkun puskurissa roikkujan. Nuo takiaiset ovat hyvin ärsyttäviä.

Pyrin aina pitkiä matkoja tuolla maanteillä ajaessasi mahdollisuuksien mukaan välttämään kaikkia jonoja. Jos turvavälit saa pidettyä kunnossa, niin sitten ei ongelmaa. Usein tuo ei kuitenkaan onnistu, ja jotenkin noista jonoista koitan yleensä eroon päästä.

Minulla syy tuohon juontuu siitä, että olen muutaman kerran joutunut tielle juoksevien eläimien (lähinnä jänisten) vuoksi vetämään lukkojarrutukset. Siinä jos olisi joku roikkuja ollut perässä, niin ei siinä ehdi aivastamaankaan, kun se roikkuja tulee hanurista sisään.
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ei oikeuta ei, mutta oikeuttaako se ottamaan liikennevalvonnan omiin käsiin. Joskus se hätä on oikea
Ja se ns. oikea hätä pitäisi tunnistaa….miten?
Minä ainakin epäilin ettei meidän (meitä oli kaksi autoa ohittamassa pitkää yhdistelmää) perässä valoja vilkuttellut auto ollut menossa sairaalaan päin. Päijät-Hämeessä synnytykset hoidetaan Lahdessa ja siellä on myös päivystys. Ja me olimme ajamassa Lahdesta Heinolaan päin.

Ja miten sitä kiireellistä väistää kun on ohittamassa isoa autoa... Ajamalla "ojaan"? ;-)
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Ei oikeuta ei, mutta oikeuttaako se ottamaan liikennevalvonnan omiin käsiin. Joskus se hätä on oikea
Mikäpä olisi sitten oikea ratkaisu rekan rinnalla kun taakse ilmestyy tuollainen valoshow? Tässäkin tapauksessa käyttäjä oli jo nostanut ylinopeuden puolelle oman vauhtinsa. Pitääkö nostaa nopeuksiin, jossa on riski menettää oma kortti?

Täytyykin vissiin seuraavaksi kokeilla keskeyttää ohitus..
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Usein saa lukea "miksi ohitetaan, eihän siinä säästä matka-aikaa kuin sekunteja/minuutteja?". Itse en ainakaan maantiellä ajaessa ohita mahdollisen aikasäästön vuoksi vaan siksi, että en tykkää ajaa kenenkään perässä, jos ohitus on järkevästi mahdollista. Muutaman tuulilasin kun on aikanaan vaihtanut kiven/nastan takia niin sitä menee mielellään ohitse...
Siinäkään ei vielä niin ongelmaa, jos tuo edessä ajava ajaa vain hieman rajoituksen alle ja pitää vauhdin koko ajan tasaisena, mutta kovin usein nämä rajoituksen alle ajavat eivät edes pidä sitä nopeutta tasaisena vaan se pumppaa koko ajan. Tällaisen perässä on ärsyttävää ajaa, vaikka adaptiivinen vakkari toki tässäkin auttaa, mutta tuon tuon takia tulee sitten yleensä pyrittyä ohi vaikka omat aikataulut yleensä sellaisia onkin, että ei ole aikataulullisesti mitään väliä.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Länsiväylä Helsinkiin päin talvi. Väylää ei ollut aurattu ja vasen kaista käytännössä ajokelvoton. Tulen rampilta "raiteita" pitkin ja väylällä ajaja huomaa (oli silloin varmaan 200m päässä), että tsiisus, tuohan meinaa ajaa noita raiteita pitkin ja tulla rekan ja minun väliin. Autoilija päättää painaa kaasua, että joutuisin ajamaan hankeen, mutta painaisen sen verran itse kaasua, että liittyminen onnistuu aivan mainiosti. Kyseinen taakse jäänyt ajaa sitten puskuriin kiinni ja aloittaa valoshown. Tämä ei hänelle riitä vaan hän päättää lähteä "kyntämään" vasemmalle kaistalle siellä rattia varmasti tiukasti puristaen ja parin kilometrin päästä saa ohituksen tehtyä. Kyseinen autoilija poistui sitten seuraavasta rampista Espooseen.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Siinä kun rupeat olemaan oman elämän liikennepoliisi etkä "väistä" nopeampaa, mietippä ens kerralla jos sillä takaa tulevalla on kiire vaikka synnärille tai päivystykseen. Yhteispeliä, hei koko liikenne
Mielestäni ei ole mitään liikennepolisointia, jos ohittaa nopeusrajoitusten mukaan autoja, jotka ajavat hitaammin, ja joku ylinopeutta ajava hermostuu.

Sama matematiikka mitä kirjoitin aiemmin pätee myös tapauksiin, joissa ollaan matkalla synnyttämään:

Jos on niin kiire, että ajat esimerkiksi 135 km/t, älä hermostuu muutamasta sekunnista, jotka vietät 120 km/t ajavan ohittajan takana. Ajat vaan muutaman sekunnin vielä vähän enemmän ylinopeutta (sinne synnytysklinikalle...), ja loppuaikasi on ihan sama
 

hege

Jäsen
Nyt tullut fillaroitua kundin kanssa varsin paljon Vancouverin alueella ja täällä tuntuu autoilijoiden, pyöräilijöiden sekä jala kulkijoiden yhteispeli toimivan selvästi paremmin kuin meillä.

Luulen, että yksi iso syy on siinä ettei täällä saa pöydällä ajaa jalkakäytävällä vaan pääsääntöisesti mennään autoliikenteen mukana. Useissa paikoissa on ajoväylästä erotettu selvästi merkitty kaistale pyörille varsinkin ylä- ja alamäissä, muuten on sitten hitaammilla väylillä merkit "single file" jotka koskevat sekä pyöräilijöitä että autoja. Näin ehkä pelisäännöt on selvemmät kaikille ja pyöräilijä ei ole sellainen hybridi, joka menee autotiellä kun se on parasta mutta hyppää jalankulkijoiden joukkoon kun siitä on etua.
 
Noissa ei kannata hermostua vaan jatkaa sillä nopeudella millä ajaa, mikäli jo valmiiksi ajaa rajoituksen mukaan tai jopa sen yli. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta ajaa ylinopeutta ja laskea ylinopeutta ajavia ohitse, ja jos jonkun hermo ei sitä kestä niin omapahan on ongelmansa.

Eri asia on sitten jos ajetaan ohituskaistalla pitkiä aikoja alle rajoituksen junnaten. Näitäkin näkee valitettavan usein ja heille ehkä ihan hyvä antaakin jotain merkkiä, että ohituskaistalle ei välttämättä kannata lähteä mikäli ei aja rajoituksen mukaista nopeutta.
Vaimo jaksaa aina tien päällä stressata takaa tulevia. Oon yrittänyt sanoa, että jos jollain palaa hermot sun takanasi, niin se on sen takana roikkuvan ongelma. Ja jos jotenkin haluaa reagoida, eli jos pelottaa liian lyhyt turvaväli takana, niin sitten pitää laskea nopeutta turvavälin vaatimalle tasolle. Koskaan ei pidä lähteä kiihdyttämään muiden takia.
Ja mitä olen hänen kyydissään istunut, niin harvoin ajaa ”alinopeutta”, vaan matkat taittuvat nopeammin kuin minun ajamanani. Vielä kun suostuisi opettelemaan vakkarin käytön, vaikka ei sekään pakollista ole.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ei oikeuta ei, mutta oikeuttaako se ottamaan liikennevalvonnan omiin käsiin. Joskus se hätä on oikea

No jos on oikea hätä, niin silloin varmaan ohitetaan vaikka oikealta eikä jäädä vilkuttelemaan valoja edellä ajavan taakse…
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös