Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 702
  • 13 235

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni adaptiivinen vakkari hieman muuttaa tuota peliä, etenkin jos se toimii kuten pitää. Tuo kuitenkin vähentää peräänajoja varmastikin merkittävästi ja ja kyllä pitäisin itse adaptiivisella vakkarilla ajaessa esimerkiksi 5 sekunnin turvaväliä aika ylimitoitettuna 100 tai 120 km/h vauhdissa. 3-3,5 sekuntia on noissa vauhdeissa adaptiivisella vakkarilla mielestäni melko sopiva väli, ehkä sitten ilman sitä hieman enemmän.

Ikävä kyllä moni ajaa aivan järkyttävän lyhyillä turvaväleillä jatkuvasti: 1-2 sekuntia ja kun esimerkiksi motarilla onkin yhtäkkiä vaikkapa liikenne pysähtynyt, niin tuollaiset olemattomat turvavälit aiheuttavat ketjukolareita.
Motarilla näkee alle sekunnin turvavälejäkin. Joskus jopa tyhjällä motarilla näkyy kaksi autoa täysin kiinni toisissaan.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Mielestäni adaptiivinen vakkari hieman muuttaa tuota peliä, etenkin jos se toimii kuten pitää. Tuo kuitenkin vähentää peräänajoja varmastikin merkittävästi ja ja kyllä pitäisin itse adaptiivisella vakkarilla ajaessa esimerkiksi 5 sekunnin turvaväliä aika ylimitoitettuna 100 tai 120 km/h vauhdissa. 3-3,5 sekuntia on noissa vauhdeissa adaptiivisella vakkarilla mielestäni melko sopiva väli, ehkä sitten ilman sitä hieman enemmän.

Ikävä kyllä moni ajaa aivan järkyttävän lyhyillä turvaväleillä jatkuvasti: 1-2 sekuntia ja kun esimerkiksi motarilla onkin yhtäkkiä vaikkapa liikenne pysähtynyt, niin tuollaiset olemattomat turvavälit aiheuttavat ketjukolareita.
Jatketaan hieman. 120 km/h on öpaut 33 m/s. Sekunti on kutakuinkin normaalin ihmisen reaktioaika liikenteessä, eli kun näet hirven, kestää noin sekka, että jalka on jarrulla.
Kuiva keli, hyvä auto, hyvät jarrut jne, auto pysähtyy 4 sekunnin kuluttua. Jarrutusmatka on rapiat 60 metriä.
Eli havainnosta, ilman esteitä, auto pysähtyy noin sataan metriin.
Itse käytän ihan perusvakkaria, silloin tällöin tarvittaessa sekunteja laskeskellen.
Paskalla kelillä/näkyvyydellä enemmän. Harvoin onnistuu motarilla jos on kovasti liikennettä, koska kun joku näkee välin, siihenhän on tungettava.
Itse en kuvittele voitavani fysiikan lakeja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole tarvinnut ikinä valittaa liian hitaasti ajavista, mutta viime viikonloppuna Lahti-Tampere välillä jonoa keräsi karavaanari ajaen 100-rajoituksella 65-75 km/h nopeutta riippuen oliko ylä- vai alamäki. Siinä voisi kyllä olla jo kohtelias ja välillä pysähtyä bussipysäkille päästämään ohi rajoituksen mukaan ajavat. Tuon miellän kyllä jo alinopeudeksi.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole tarvinnut ikinä valittaa liian hitaasti ajavista, mutta viime viikonloppuna Lahti-Tampere välillä jonoa keräsi karavaanari ajaen 100-rajoituksella 65-75 km/h nopeutta riippuen oliko ylä- vai alamäki. Siinä voisi kyllä olla jo kohtelias ja välillä pysähtyä bussipysäkille päästämään ohi rajoituksen mukaan ajavat. Tuon miellän kyllä jo alinopeudeksi.
Tämä. Jos ei muutenkaan ole kiire minnekkään(oletan ajonopeudesta), niin vaikka vaan minuutin pysäytys bussipysäkille ei tuo matkaan juuri lisää kestoa, mutta säästää muiden hermoja aika tavalla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei ole tarvinnut ikinä valittaa liian hitaasti ajavista, mutta viime viikonloppuna Lahti-Tampere välillä jonoa keräsi karavaanari ajaen 100-rajoituksella 65-75 km/h nopeutta riippuen oliko ylä- vai alamäki. Siinä voisi kyllä olla jo kohtelias ja välillä pysähtyä bussipysäkille päästämään ohi rajoituksen mukaan ajavat. Tuon miellän kyllä jo alinopeudeksi.


Tämä. Jos ei muutenkaan ole kiire minnekkään(oletan ajonopeudesta), niin vaikka vaan minuutin pysäytys bussipysäkille ei tuo matkaan juuri lisää kestoa, mutta säästää muiden hermoja aika tavalla.


Törnännyt tähän useita kertoja... Ihan sama vedetäänkö perässä vaunua vaiko ajetaan sillä asuntoautolla,niin se "kioski" ei kulje ns. kunnolla. Perässä tanan pitkä jono ja sit jollain keittää kasetti. Monesti siihen perään junttaa vielä joku, jolla ei ole aikomustakaan mennä ohi. Ajetaan varmuuden vuoksi sen verran lähellä että väliin ei ohittava mahdu
Sit kun joku vetää noista kahdesta ohi, niin että loppuvauhti on joku 130+, niin suu vaahdossa huudetaan että kylläpä siinä kaahataan taas.


Sit usein törmää niihin autoilijoihin jotka ajaa sitä samaa tasaista nopeutta, oli mikä rajoitus tahansa. 100 alueella mennään 90 kmh ja kun alkaa 80, nopeus on se 90 kmh...
Mikä vittu siinä on niin vaikeaa ajaa sitä nopeutta joka on siinä kyltissä + siihen vielä vähän extraa...
Autolla kuin autolla voit mittarin mukaan ajaa n. 110 kmh 100 alueella. Todellinen nopeus on luokkaa 104-106 pienen mittarivirheen vuoksi. Mutta ei, mielummin se karvan alle 100... joilloin nopeus onkin n. 90 kmh..
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Autolla kuin autolla voit mittarin mukaan ajaa n. 110 kmh 100 alueella. Todellinen nopeus on luokkaa 104-106 pienen mittarivirheen vuoksi. Mutta ei, mielummin se karvan alle 100... joilloin nopeus onkin n. 90 kmh..

Näistä toki vain toinen on sallittua. Mutta eihän se tieliikennelaki tunnu koskevan teemuselänteitäkään, niin mitenkä sitten aiheen palstallakaan.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Näistä toki vain toinen on sallittua. Mutta eihän se tieliikennelaki tunnu koskevan teemuselänteitäkään, niin mitenkä sitten aiheen palstallakaan.
Mutta näistä vain toinen moraalisesti väärin. (Juuri se toinen),
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä. Jos ei muutenkaan ole kiire minnekkään(oletan ajonopeudesta), niin vaikka vaan minuutin pysäytys bussipysäkille ei tuo matkaan juuri lisää kestoa, mutta säästää muiden hermoja aika tavalla.
Olen monesti ollut tilanteessa jossa peräkärryä tai venetraileria vetävä autoilija on ajanut sivuun ja päästänyt taakse kertyneen jonon ohi. Mutta en ole koskaan ollut todistamassa tilannetta jossa karavaanari tekisi samoin. Moni varmasti kuullut sanottavan, "kun paikka tulee, karavaanari kyllä ajaa sivuun". Ilmeisesti nuo paikat sitten vaan ovat tosi harvassa.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Ajelin alkuviikosta Jyväskylästä Turkuun laivalle ja takaisin ja sai taas todeta sen ilmiön mistä täälläkin on moneen kertaan puhuttu ja ärsyttäväksi ilmiöksi todettu. Ensin ajellaan sillä Toyota Avensiksella 100km/h alueella reiluhkoa alinopeutta (80-90 km/h) ja sitten kun tulee ohituskaista vastaan, niin nostetaan oma nopeus sinne yli sallitun niin ettei ohituskaistalla pääse ohi muuten kun reilua ylinopeutta. Ohituskaistan jälkeen taas tiputetaan vauhti takaisin sinne alinopeuden puolelle ja jono kasvaa. Haluaisin joskus päästä kysymään näiltä markuilta jotka tätä harrastavat että miksi ihmeessä toimit näin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensin ajellaan sillä Toyota Avensiksella 100km/h alueella reiluhkoa alinopeutta (80-90 km/h) ja sitten kun tulee ohituskaista vastaan, niin nostetaan oma nopeus sinne yli sallitun niin ettei ohituskaistalla pääse ohi muuten kun reilua ylinopeutta. Ohituskaistan jälkeen taas tiputetaan vauhti takaisin sinne alinopeuden puolelle ja jono kasvaa.

Veikkaan että samoja tyyppejä, jotka motarilla nostavat nopeutta, kun toinen auto vasemmalla kaistalla menossa ohi.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos lähtis lukemaan tätä ketjua alusta sivulta yksi niin keskimäärin viiden sivun välein varmaankin tuo ohituskaista-asia tulisi vastaan jonkun toteamana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos lähtis lukemaan tätä ketjua alusta sivulta yksi niin keskimäärin viiden sivun välein varmaankin tuo ohituskaista-asia tulisi vastaan jonkun toteamana.
Melkein kaikki nuo asiat selittyvät sillä, että meillä on kuskeja, joille nopeusnäytön seuraaminen sekä liikennemerkkien havainnointi on liikaa. Poljinta painetaan fiiliksen mukaan. Eli kun on enemmän kaistoja, enemmän tilaa, enemmän kaasua.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Tänään vaihteeksi edellä ajava auto hiljensi ja pysähtyi, kun pyöräilijä lähestyi suojatietä. Oon välillä miettinyt, että pysähtyvätkö samat autoilijat aina, kun risteyksessä kolmion takaa on tulossa toinen auto?
Minä ainakin teen noin ihan siitä syystä, että pyöräilijöillä on noin keskimäärin liikennesäännöt aika pahasti hakusessa, enkä erityisemmin haluaisi päälle ajaa ja sen jälkeen sanoa että "oli muuten sun vika". Autoilijat nyt sentään *luultavasti* autokoulun käyneinä osaavat kolmioristeysten väistämissäännöt, joten niissä samanlaista ylivarovaisuutta ei tarvitse.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tänään vaihteeksi edellä ajava auto hiljensi ja pysähtyi, kun pyöräilijä lähestyi suojatietä. Oon välillä miettinyt, että pysähtyvätkö samat autoilijat aina, kun risteyksessä kolmion takaa on tulossa toinen auto?
Mieluummin pysähdyn, kuin lanaan niitä pyöräilijöitä.

Ja sitten taas kävelijät monesti viittovat menemään, vaikka ovat itse oikeutettuja menemään ensin.

Semmosta tää on tämä liikenteessä kulkeminen meidän epätäydellisten ja miljoonien liikenteenkäyttäjien kesken.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eilen todistin erikoisen tapahtuman tänne mökille tullessa. Meitä kerääntyi neljän auton letka, n. viiden kilsan mutkainen metsäosuus, jossa tyypillisesti kohtuullisen vähän liikennettä. Mitä tekee ekana ihan ok vauhtia mennyt Volkkari? Kurvaa bussipysäkille ja päästää muut ohi liittyen heti taas letkan perään. Olipas kohtelias tyyppi. Eikä se tokana ajanut mielestäni edes roikkunut puskurissa. Pari kilsaa tuosta alkaa avoimempi pelto-osuus ja hyvät ohituspaikat. Kaikki tuota pätkää sahaavat kyllä tietävät sen oikein hyvin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä ainakin teen noin ihan siitä syystä, että pyöräilijöillä on noin keskimäärin liikennesäännöt aika pahasti hakusessa, enkä erityisemmin haluaisi päälle ajaa ja sen jälkeen sanoa että "oli muuten sun vika".

En minäkään aja pyöräilijöiden päälle, mutta en myöskään hidasta tai pysähdy nähdessäni pyöräilijän lähestyvän suojatietä. Sen sijaan varaudun kyllä siihen, että pyöräilijä ei tunne liikennesääntöjä ja pari kertaa olenkin tehnyt lukkojarrutuksen, töötännyt perään ja huutanut ikkunasta "herätys!!!".

Jos on lapsia pyörillä liikenteessä, niin tietysti lähestyn varovaisemmin. Sama pätee, vaikka minulla olisi vihreät valot ja kävelijöillä punainen, niin aina pitää varautua siihen, että lapsi juokseekin suojatielle.

Yleisohjeena suosittelen liikenteessä aina varautumaan siihen, että muut eivät noudata/ymmärrä liikennesääntöjä. Samaten kannattaa varautua, että joskus voi peura tms. hypätä eteen.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Koska pyöräilijöilla ja skuuttaajilla (sekä autoilijoilla) on sekavahkot liikennesäännöt hakusessa, voisiko
lainsäädäntöä yksinkertaistaa.
Esimerkiksi vaikka: pyöräilijällä on AINA etuoikeus.
Tai toisin päin: pyöräilijä väistää autoa AINA.
Olisiko kaupungissa liikkuminen helpompaa kaikille?
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
 

rauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, VPS & HIFK
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
Epäilen syyksi laihialaisuutta, kuski haluaa säästää bensaa (tai akkua) kun se ilmastoinnin päällä pitäminen kuluttaa sitä lisää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä se on just näillä kuumilla keleillä kun ilmastointi menee rikki kun käy kovilla. Ei pidä käyttämään.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Jos lähtis lukemaan tätä ketjua alusta sivulta yksi niin keskimäärin viiden sivun välein varmaankin tuo ohituskaista-asia tulisi vastaan jonkun toteamana.
Näin se menee.. ”kertaus on opintojen äiti” :D

Taitaa olla tämä ongelma niin ärsyttävä ja toisaalta yleinen että toistuu tässä ketjussa. Just tänään aamupäivällä kun tuli reilu 100km ajeltua niin törmäsin käytännössä jokaisella ohituskaista/ohituskielto osuudella tähän. Vaarallista ja ärsyttävää.

En tiedä olisiko tälle asialle tehtävissä jotain? Epäilen. Taitaa olla niin monta autoilijaa jotka ei osaa ajaa rennosti vaan ajavat yli-varovaisesti alinopeutta koko ajan paitsi kun tie levenee niin vauhti hetkellisesti uskalletaan nostaa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tänään vaihteeksi edellä ajava auto hiljensi ja pysähtyi, kun pyöräilijä lähestyi suojatietä. Oon välillä miettinyt, että pysähtyvätkö samat autoilijat aina, kun risteyksessä kolmion takaa on tulossa toinen auto?
Mä olen nyt ruvennut taas aktiivisemmin pyöräilemään, ja vaikka kuinka ajoissa hiljennän ja matelen kohti suojatietä, niin enemmän kuin joka toinen auto pysähtyy antamaan tietä. Helpompi se on fillarilla siitä sitten kiitellen sujahtaa yli, kuin pysähtyä kokonaan...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
Ex-kollega ajeli aikanaan Astralla. Naurettiin vedet silmissä, kun tuo kertoi ilmastoinnin syövän tehoja niin merkittävästi, ettei kottero kiihtynyt kunnolla ohituksissa ilmastointi päällä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
Omat vanhempani eivät osaa käyttää automaatti-ilmastointia. He ymmärtävät vaan, että voi laittaa tulemaan kylmää tai kuumaa ilmaa. Se, että kone päättelee asian heidän puolestaan kumpaa tarvitaan, on liian vaikea asia käsiteltäväksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös