Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 033 570
  • 12 521

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensin ajellaan sillä Toyota Avensiksella 100km/h alueella reiluhkoa alinopeutta (80-90 km/h) ja sitten kun tulee ohituskaista vastaan, niin nostetaan oma nopeus sinne yli sallitun niin ettei ohituskaistalla pääse ohi muuten kun reilua ylinopeutta. Ohituskaistan jälkeen taas tiputetaan vauhti takaisin sinne alinopeuden puolelle ja jono kasvaa.

Veikkaan että samoja tyyppejä, jotka motarilla nostavat nopeutta, kun toinen auto vasemmalla kaistalla menossa ohi.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos lähtis lukemaan tätä ketjua alusta sivulta yksi niin keskimäärin viiden sivun välein varmaankin tuo ohituskaista-asia tulisi vastaan jonkun toteamana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos lähtis lukemaan tätä ketjua alusta sivulta yksi niin keskimäärin viiden sivun välein varmaankin tuo ohituskaista-asia tulisi vastaan jonkun toteamana.
Melkein kaikki nuo asiat selittyvät sillä, että meillä on kuskeja, joille nopeusnäytön seuraaminen sekä liikennemerkkien havainnointi on liikaa. Poljinta painetaan fiiliksen mukaan. Eli kun on enemmän kaistoja, enemmän tilaa, enemmän kaasua.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tänään vaihteeksi edellä ajava auto hiljensi ja pysähtyi, kun pyöräilijä lähestyi suojatietä. Oon välillä miettinyt, että pysähtyvätkö samat autoilijat aina, kun risteyksessä kolmion takaa on tulossa toinen auto?
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Tänään vaihteeksi edellä ajava auto hiljensi ja pysähtyi, kun pyöräilijä lähestyi suojatietä. Oon välillä miettinyt, että pysähtyvätkö samat autoilijat aina, kun risteyksessä kolmion takaa on tulossa toinen auto?
Minä ainakin teen noin ihan siitä syystä, että pyöräilijöillä on noin keskimäärin liikennesäännöt aika pahasti hakusessa, enkä erityisemmin haluaisi päälle ajaa ja sen jälkeen sanoa että "oli muuten sun vika". Autoilijat nyt sentään *luultavasti* autokoulun käyneinä osaavat kolmioristeysten väistämissäännöt, joten niissä samanlaista ylivarovaisuutta ei tarvitse.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tänään vaihteeksi edellä ajava auto hiljensi ja pysähtyi, kun pyöräilijä lähestyi suojatietä. Oon välillä miettinyt, että pysähtyvätkö samat autoilijat aina, kun risteyksessä kolmion takaa on tulossa toinen auto?
Mieluummin pysähdyn, kuin lanaan niitä pyöräilijöitä.

Ja sitten taas kävelijät monesti viittovat menemään, vaikka ovat itse oikeutettuja menemään ensin.

Semmosta tää on tämä liikenteessä kulkeminen meidän epätäydellisten ja miljoonien liikenteenkäyttäjien kesken.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eilen todistin erikoisen tapahtuman tänne mökille tullessa. Meitä kerääntyi neljän auton letka, n. viiden kilsan mutkainen metsäosuus, jossa tyypillisesti kohtuullisen vähän liikennettä. Mitä tekee ekana ihan ok vauhtia mennyt Volkkari? Kurvaa bussipysäkille ja päästää muut ohi liittyen heti taas letkan perään. Olipas kohtelias tyyppi. Eikä se tokana ajanut mielestäni edes roikkunut puskurissa. Pari kilsaa tuosta alkaa avoimempi pelto-osuus ja hyvät ohituspaikat. Kaikki tuota pätkää sahaavat kyllä tietävät sen oikein hyvin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä ainakin teen noin ihan siitä syystä, että pyöräilijöillä on noin keskimäärin liikennesäännöt aika pahasti hakusessa, enkä erityisemmin haluaisi päälle ajaa ja sen jälkeen sanoa että "oli muuten sun vika".

En minäkään aja pyöräilijöiden päälle, mutta en myöskään hidasta tai pysähdy nähdessäni pyöräilijän lähestyvän suojatietä. Sen sijaan varaudun kyllä siihen, että pyöräilijä ei tunne liikennesääntöjä ja pari kertaa olenkin tehnyt lukkojarrutuksen, töötännyt perään ja huutanut ikkunasta "herätys!!!".

Jos on lapsia pyörillä liikenteessä, niin tietysti lähestyn varovaisemmin. Sama pätee, vaikka minulla olisi vihreät valot ja kävelijöillä punainen, niin aina pitää varautua siihen, että lapsi juokseekin suojatielle.

Yleisohjeena suosittelen liikenteessä aina varautumaan siihen, että muut eivät noudata/ymmärrä liikennesääntöjä. Samaten kannattaa varautua, että joskus voi peura tms. hypätä eteen.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Koska pyöräilijöilla ja skuuttaajilla (sekä autoilijoilla) on sekavahkot liikennesäännöt hakusessa, voisiko
lainsäädäntöä yksinkertaistaa.
Esimerkiksi vaikka: pyöräilijällä on AINA etuoikeus.
Tai toisin päin: pyöräilijä väistää autoa AINA.
Olisiko kaupungissa liikkuminen helpompaa kaikille?
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
 

rauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, VPS & HIFK
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
Epäilen syyksi laihialaisuutta, kuski haluaa säästää bensaa (tai akkua) kun se ilmastoinnin päällä pitäminen kuluttaa sitä lisää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä se on just näillä kuumilla keleillä kun ilmastointi menee rikki kun käy kovilla. Ei pidä käyttämään.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Jos lähtis lukemaan tätä ketjua alusta sivulta yksi niin keskimäärin viiden sivun välein varmaankin tuo ohituskaista-asia tulisi vastaan jonkun toteamana.
Näin se menee.. ”kertaus on opintojen äiti” :D

Taitaa olla tämä ongelma niin ärsyttävä ja toisaalta yleinen että toistuu tässä ketjussa. Just tänään aamupäivällä kun tuli reilu 100km ajeltua niin törmäsin käytännössä jokaisella ohituskaista/ohituskielto osuudella tähän. Vaarallista ja ärsyttävää.

En tiedä olisiko tälle asialle tehtävissä jotain? Epäilen. Taitaa olla niin monta autoilijaa jotka ei osaa ajaa rennosti vaan ajavat yli-varovaisesti alinopeutta koko ajan paitsi kun tie levenee niin vauhti hetkellisesti uskalletaan nostaa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tänään vaihteeksi edellä ajava auto hiljensi ja pysähtyi, kun pyöräilijä lähestyi suojatietä. Oon välillä miettinyt, että pysähtyvätkö samat autoilijat aina, kun risteyksessä kolmion takaa on tulossa toinen auto?
Mä olen nyt ruvennut taas aktiivisemmin pyöräilemään, ja vaikka kuinka ajoissa hiljennän ja matelen kohti suojatietä, niin enemmän kuin joka toinen auto pysähtyy antamaan tietä. Helpompi se on fillarilla siitä sitten kiitellen sujahtaa yli, kuin pysähtyä kokonaan...
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
Ex-kollega ajeli aikanaan Astralla. Naurettiin vedet silmissä, kun tuo kertoi ilmastoinnin syövän tehoja niin merkittävästi, ettei kottero kiihtynyt kunnolla ohituksissa ilmastointi päällä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
Omat vanhempani eivät osaa käyttää automaatti-ilmastointia. He ymmärtävät vaan, että voi laittaa tulemaan kylmää tai kuumaa ilmaa. Se, että kone päättelee asian heidän puolestaan kumpaa tarvitaan, on liian vaikea asia käsiteltäväksi.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eilen todistin erikoisen tapahtuman tänne mökille tullessa. Meitä kerääntyi neljän auton letka, n. viiden kilsan mutkainen metsäosuus, jossa tyypillisesti kohtuullisen vähän liikennettä. Mitä tekee ekana ihan ok vauhtia mennyt Volkkari? Kurvaa bussipysäkille ja päästää muut ohi liittyen heti taas letkan perään. Olipas kohtelias tyyppi. Eikä se tokana ajanut mielestäni edes roikkunut puskurissa. Pari kilsaa tuosta alkaa avoimempi pelto-osuus ja hyvät ohituspaikat. Kaikki tuota pätkää sahaavat kyllä tietävät sen oikein hyvin.
Minä teen tuota ohitse päästämistä usein ulkomailla ajaessani, tai Suomessakin jollain pienemmällä, vieraalla tiellä. On jotenkin paljon rennompaa ajaa siellä perässä. Edessä ajaessa tulee sellainen olo, että nuo muut ovat paikallisia ja haluaisivat ajaa kovempaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä teen tuota ohitse päästämistä usein ulkomailla ajaessani, tai Suomessakin jollain pienemmällä, vieraalla tiellä. On jotenkin paljon rennompaa ajaa siellä perässä. Edessä ajaessa tulee sellainen olo, että nuo muut ovat paikallisia ja haluaisivat ajaa kovempaa.
Itsekin tein joskus kun oli todella paska keli, näkyvyys huono, ja alla joku yli 10v vanha ooppelin romu, jonka valot olivat ihan paskat. Parempi ja turvallisempi oli ajella muiden perässä.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
Olisikohan tässä kyseessä jonkinlainen kaipuu ja paluu vanhoihin hyviin aikoihin, kun autoissa ei vielä ollut ilmastointia. Siis siihen aikaan, kun kesät olivat kuumia ja aina paistoi aurinko ja talvet olivat kylmiä.

Itse olen kuumimpina päivinä tehnyt niin, että olen laittanut auton latautumaan ja viilentänyt sen samassa yhteydessä lähtöä varten valmiiksi ja sitten valmiiksi viileässä autossa olen säätänyt automaattisen ilmastoinnin ajon ajaksi low-tasolle. Ihan hyvin on riittänyt ”viileyttä” ajomatkoille.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jotkut vanhemmat ihmiset ainakin tuntuvat pelkäävän, että ilmastoinnista tulee kipeäksi eivätkä siksi käytä sitä. Tämä sillä kokemuspohjalla, että kerran on ehkä tullut flunssa jonkun automatkan jälkeen, jolla on käytetty ilmastointia, tai sitten joku naapurin karvahattu on kertonut ja se on otettu 100 % todesta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotkut vanhemmat ihmiset ainakin tuntuvat pelkäävän, että ilmastoinnista tulee kipeäksi eivätkä siksi käytä sitä. Tämä sillä kokemuspohjalla, että kerran on ehkä tullut flunssa jonkun automatkan jälkeen, jolla on käytetty ilmastointia, tai sitten joku naapurin karvahattu on kertonut ja se on otettu 100 % todesta.

Josku kuvittelee, että flunssavirus tarttuu auton ilmastoinnista?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Josku kuvittelee, että flunssavirus tarttuu auton ilmastoinnista?
Kylmä ilma altistaa hengitystieinfektioille, eli laskee kropan vastustuskykyä. Virus pitää toki silti saada muualta, mutta jos on kylmä, viruksen saattaa sairastaa pahempana. Tokihan jos osaa yhtään käyttää auton automaattista ilmastointia ja ohjata ilmavirran sivuun, niin ei se altista yhtään millekään.

Kuten kirjoitin omista vanhemmista, niin ilmastointi on joko täysillä viilentämässä tai sitten ei ollenkaan. Olivat jollain vuokramökillä aiemmin jossa oli ilmalämpöpumppu, niin toisella oli ääni mennyt ihan kokonaan. Siellä on varmaan pistetty pumppu puhaltamaan täysillä viileää ilmaa, koska kyllähän kotonakin tuuletin puhaltaa ilmaa päälle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös