Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.
Varmaan suurin piirtein näin toimin. Tilanteen mukaan. Vasemmalle kaistalle vaihdan todennäköisesti myös, jos tilaa väistää on hyvin ja liittymästä on tulossa pitkä letka ajoneuvoja ja joutuisi oman kaistan pitämällä letkan keskelle, todennäköisesti jonkun hitaamman, vasta kiihdyttämässä olevan ajoneuvon perään.
Harvoin kyllä ajan autolla, ja varsinkaan talvella en käytännössä koskaan. Pari liittymätilannetta on silti jäänyt mieleen.
Kerran kävi sillä tavalla, että kun ajoin aamuyöllä täysin tyhjällä Kehä I:llä Helsingissä, liittymästä tuli lyhyehkölle kiihdytyskaistalle auto täsmälleen minun rinnalle. Vaihtoehtoina siis oli, että jompi kumpi joko kiihdyttää tai hidastaa tai teen tilaa vaihtamalla kaistaa. Kaistanvaihtoonhan olisi tilaa hyvin ollut, koska olimme ainoat autot tiellä. Olisin tietysti voinut myös pitää vauhdin samana ja jatkaa omalla kaistallani, jolloin liittymästä tulija olisi joutunut joko kiihdyttämään ja kiilaamaan eteeni tai sitten hidastamaan, mutta päätin tehdä pienen eleen liikenteen sujuvoittamiseksi. Periaatteesta en vaihtanut kaistaa, enkä alkanut hidastelemaan, vaan painoin sen verran lisää kaasua, ettei liittymästä tulijan tarvinnut alkaa hidastelemaan ja hän pääsi sujuvasti liittymään taakseni. Sitten heti seuraavaksi noteerasinkin peltipoliisin edessä. Nopea vilkaisu nopeusmittariin, viisari oli tasan 90 km/h kohdilla (alueella 80 km/h rajoitus), ja ajattelin, ettei ylinopeutta ole liikaa, että tarvitsisi heti alkaa jarruttamaan perään liittyneen auton edessä. Kamera kuitenkin välähti, mutta mitään postia ei poliisilta ikinä tullut, siis ei edes huomautusta sakotuskynnyksen alittavasta lievästä ylinopeudesta.
Toinen hatarasti mieleen jäänyt tapaus sattui jo vuosia sitten, kun olin vasta aika hiljattain kortin saanut. Tampereelta päin lähestyin Turkua ja olin Turun lentoaseman liittymän jälkeen kääntymässä motarilta seuraavasta liittymästä Turun ohikulkutielle Helsinkiä kohti. Lentoasemalta motarille liittyvien kiihdytyskaista jatkuu tähän ohikulkutien liittymään asti, jossa tälle kaistalle ryhmitytään kääntymään ohikulkutielle ensin Naantalia kohti ja sitten myöhemmin Helsinkiin päin. Hiukan ennen tätä Helsinkiä kohti erkanevaa liittymää tälle kääntyvien kaistalle tulevat kolmion takaa myös ohikulkutieltä kääntyvät autot, joille sama kaista toimii kiihdytyskaistana. Olin jo hyvän matkaa aiemmin ryhmittynyt kääntyvien kaistalle, mutta tuossa viime hetkellä ennen kuin oma liittymäni erkani kaistalta, jouduin vaihtamaan hetkeksi takaisin vasemmalle pois kääntyvien kaistalta, koska oikealta tultiin kolmion takaa niin päättäväisen näköisesti, että olisi varmasti tultu kylkeen, ellen olisi tehnyt tietä.