Oli tilanteessa sitten mikä tahansa tulokulma, niin on se jumalauta hieman kummallista, miten vähän jalankulkijat omaa terveyttään arvostavat. Ja EI, tämä EI ole puolustuspuhe liikennesääntöjä rikkovien autoilijoiden puoleen, vaan muistutus siitä, että käytännössä joka helvetin yksilöllä tässä maailmassa on loppukädessä täysin oma vastuu siitä omasta hyvinvoinnistaan.
Tämä! Vaikka meillä on liikennesäännöt, suojatiet ja liikenteen pelisäännöt, niin minun mielestäni on ihan jumalattoman typerää luottaa niihin sokeasti ja jättää vastu omasta hengestä ja terveydestä muille. Kyllä minun mielestäni ihan joka ikisen tiellä liikkujan pitäisi sen verran välittää itsestään, että ei suljettaisi itseään kokonaan ulos maailmasta näiden äänikirjojen, podcastien, musiikin ja huppujen avulla. Ja kun tietä ylitetään, vaikka sitten suojatietä pitkin, niin pidetään koko ajan silmät ja korvat auki koska et sinä vaan jumalauta voi luottaa sataprosenttisesti, että kaikki menevät sääntöjen mukaan tai ettei tulisi jotain tällaista yllättävää kuten nopeasti liikkuva hälytysajoneuvo.
Pitää muistaa sekin, että nuo hälytysajoneuvot ei yleensä aja pillit päällä mitään hupiajoa, vaan sille hälytysajolle on yleensä jonkinlainen tarve, joten silloin joudutaan kaupungissa ja vilkkaassa liikenteessäkin nostamaan hieman riskitasoa, jolloin yllättävien ja äkkiä silmille tulevien tilanteiden riski kasvaa. Mutta sitä varten heillä on nuo
erittäin kirkkaat vilkut ja kovaääniset sireenit, että he voivat jo kaukaa ilmoittaa ihmisille että olisivat valppaana ja katselisivat ympärilleen. Jos et ole sulkenut itseäsi maailmasta kuulokkeilla ja hupulla, niin kyllä noiden hälytysvalojen ja -sireeneiden pitäisi sen verran soittaa kelloja päässä, että olet erityisen tarkkaavaisena ja katsot ympärillesi. Jos taas olet eristänyt itsesi ulkomaailmasta niin täydellisesti, ettet tuollaisia huomaa kävellessäsi, niin kyllä minun mielestäni syyllistä saa ensimmäiseksi katsoa peilin kautta.
Nämä tolkuttomasti kaahaavat siviiliautoilijat on sitten taas jo ihan eri juttu, kun heillä ei välttämättä ole muuta varoitusjärjestelmää kuin sen pakoputkiviritteisen Bemmin kova ääni. Mutta kyllä minä näkisin, että jalankulkijalla on aika hyvät mahdollisuudet välttää tällaistenkin alle joutuminen, kun pidetään vaan silmät ja korvat auki eikä luoteta liikaa omiin oikeuksiin ja muiden ihmisten kykyyn noudattaa sääntöjä. Jalankulkijana pitäisi aina osata pitää mielessä se, että vaikka sinulla on oikeuksia ja vaikka sinulle on järjestetty suojateitä ja jalkakäytäviä, niin sinä jäät yleensä aina kakkoseksi tilanteessa jossa joudut samalle kohtaamislinjalle jonkin ajoneuvon kanssa. Ja tämä ei tarkoita sitä, etteikö autoilijoiden ja muilla tiellä liikkujien pitäisi myös olla tarkkaavaisia ja pitää säännöistä kiinni. Mutta jo ihan terveen järjen pitäisi kertoa ihmiselle se, että jos olet se pienin tyyppi kentällä, niin "keep your head up".