Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 295
  • 12 216

Outsider

Jäsen
Eli miten se menee?

Laki sanoo ettei tarvitse noudattaa liikennesääntöjä. Se tulikin jo aiemmin selväksi.

Väitätkö vielä ettei lain noudattamatta jättäjän tarvitse kantaa vastuutaan mahdollisen vahingon sattuessa vai mikä tuossa mun tekstissä nyt oli väärin?

Tuo Oulun suojatie tapaus käynee esimerkkinä, että ainakin tämän hetkisellä oikeudenpäätöksellä poliisi selvisi rangaistuksetta jalankulkijan lanaamisesta. Toki voi vielä muuttua, jos menee korkeampaan asteeseen.

Oman mutun perusteella syynä päätökseen varmaan on ollut se, että jalankulkijan olisi ihan normaalilla toiminnallaan pitänyt havaita hälytysajossa ollut ajoneuvo ja antaa sille lainkin mukaan tietä. Jos taas poliisiauto olisi vaikka kuvitellusti koukannut jalkakäytävän kautta, mikä sekin olisi sallittua, ja jyrännyt saman jalankulkijan takaapäin, päätös olisi varmasti ollut toinen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli miten se menee?

Laki sanoo ettei tarvitse noudattaa liikennesääntöjä. Se tulikin jo aiemmin selväksi.

Väitätkö vielä ettei lain noudattamatta jättäjän tarvitse kantaa vastuutaan mahdollisen vahingon sattuessa vai mikä tuossa mun tekstissä nyt oli väärin?
Siten, että hälytysajoneuvon kuljettajan on osoitettava ”erityistä huolellisuutta” ajaessaan vastoin liikennesääntöjä. Oikeuslaitos sitten tulkitsee tarvittaessa lopulta onko kuljettaja rikkomut tuota vaatimusta. Automaattisesti hälytysajoneuvon kuljettaja ei ole syyllinen vaikka rikkoisi liikennesääntöjä.

Ei lainsäädäntö ole mitään mustavalkoista tekstiä, vaan oikeuslaitos tulkitsee tapauksissa lakeja, lakien valmistelumateriaaleja yms.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Huppu päässä ja mahdollisesti vastamelukuulokkeet korvilla. Ei todellakaan näin. Aivojen käytön pitäisi olla sallittua jokaiselle meistä ihan omankin turvallisuuden kannalta, kun joskus se voi joka tapauksessa napsahtaa aivan tahattomastikin ja silloin jalankulkija jää toiseksi.


 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Oman mutun perusteella syynä päätökseen varmaan on ollut se, että jalankulkijan olisi ihan normaalilla toiminnallaan pitänyt havaita hälytysajossa ollut ajoneuvo ja antaa sille lainkin mukaan tietä. Jos taas poliisiauto olisi vaikka kuvitellusti koukannut jalkakäytävän kautta, mikä sekin olisi sallittua, ja jyrännyt saman jalankulkijan takaapäin, päätös olisi varmasti ollut toinen.
Minun mielestäni tuossa tapauksessa, mikäli tuo jalankulkija olisi noudattanut ihan normaalia liikenteessä liikkumisessa vaadittavaa tarkkaavaisuutta, niin hänen olisi ensinnäkin pitänyt havaita tuo poliisiauto koska tuo sattui sillä tavalla avoimella alueella, että poliisiauton vilkut näkyivät varmasti jo kauas ja käsittääkseni myös pillit oli päällä. Tuollaisessa tilanteessa jalankulkijan pitäisi minun mielestäni myös välittömästi hälytysajoneuvon havaittuaan pysähtyä ja omalta osaltaan pitää huoli, että hälytysajoneuvo pääsee etenemään esteettä ja mahdollisimman nopeasti.

Kun sitä videota katsoo, niin aika selkeästi huomaa ettei nainen joko havaitse poliisiautoa ollenkaan (koska huppu ja kuulokkeet) tai sitten päättää vain olla välittämättä ja pitää kiinni oikeudestaan ylittää suojatie. Tämä huolimattomuus ja piittaamattomuus voidaan minusta katsoa tuossa lieventäväksi asianhaaraksi, kuten ilmeisesti on katsottukin, joten ainakin minun mielestäni tuo päätös meni ihan oikein. Ikävä juttu tuon naisen kannalta, koska ihan varmasti tuli vaikeita vammoja, mutta vähän tylystikin voi todeta, että niin se elämä opettaa. Toivottavasti ei joudu lopun elämäänsä maksamaan.

Ihan oikein tuossa kyllä on tutkittu tuokin hälytysajoneuvon kuljettajan vastuu, koska kyllä heidänkin pitää aina ottaa toiminnassaan huomioon se, että ajaminen sujuu nopeudesta ja kiireestä huolimatta turvallisesti. Mutta kuten sanottua, niin he eivät aja tuolla hupiajoa ja mikäli he joutuvat liian paljon varomaan ja ottamaan huomioon kuurona ja sokkona kulkevia ihmisiä, niin hälytysajo käy aika mahdottomaksi ja vasteajat kasvavat huomattavasti. Sekin maksaa lopulta ihmishenkiä.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Varmaan muuallakin Suomessa tämä osataan, mutta erityisesti Jyväskylässä tämä huoli. Rantaväylällä on molempiin suuntiin kaksi kaistaa ja nopeusrajoitus 70km/h. Lutakon valoissa pohjoiseen mentäessä valitsen usein vasemman kaistan koska oikealla kaistalla rekkoja tai muita vastaavia hitaampia liikkujia. Ihan yhtä usein sen vasemman kaistan on vain valinnut joku oman elämänsä teiden tukko, joka tukkii sen vasemman kaistan ja oikea kaista rekkoineen vetää nopeammin. Tänään juuri joku Mersu-kuski körötteli vasenta puolta vajaa 60 km/h ja rekat painelivat oikealta ohi. Toki myös juuri ennen Seppälän ramppia (tämä ramppi kokonaan oma lukunsa) tämä kuski vaihtoi sitten vasemmalta kaistalta suoraan Seppälään menevälle rampille.

Omaan ymmärrykseen ei siis mene että jos tietää omat rajoitteet liikenteessä niin eikö voi pysyä sillä oikealla kaistalla että vasenta kaistaa pääsisi ajamaan edes sitä suurinta sallittua nopeutta?
 
Varmaan muuallakin Suomessa tämä osataan, mutta erityisesti Jyväskylässä tämä huoli. Rantaväylällä on molempiin suuntiin kaksi kaistaa ja nopeusrajoitus 70km/h. Lutakon valoissa pohjoiseen mentäessä valitsen usein vasemman kaistan koska oikealla kaistalla rekkoja tai muita vastaavia hitaampia liikkujia. Ihan yhtä usein sen vasemman kaistan on vain valinnut joku oman elämänsä teiden tukko, joka tukkii sen vasemman kaistan ja oikea kaista rekkoineen vetää nopeammin. Tänään juuri joku Mersu-kuski körötteli vasenta puolta vajaa 60 km/h ja rekat painelivat oikealta ohi. Toki myös juuri ennen Seppälän ramppia (tämä ramppi kokonaan oma lukunsa) tämä kuski vaihtoi sitten vasemmalta kaistalta suoraan Seppälään menevälle rampille.

Omaan ymmärrykseen ei siis mene että jos tietää omat rajoitteet liikenteessä niin eikö voi pysyä sillä oikealla kaistalla että vasenta kaistaa pääsisi ajamaan edes sitä suurinta sallittua nopeutta?
Rantaväylällä on Ristonmaan rampeilta Lutakkoon asti 60 kmh rajoitus.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yli 2 tuntia kesti aamulla Etelä-Lahdesta Helsinkiin. Huono näkyvyys, välillä erittäin huono. Järvenpään pohjoispuolella valtaosalla autoilijoista oli fiksusti päällä takasumuvalo. Sitten kun olin jo pääkaupunkiseudulla, niin lähes kellään ei ollut takasumaria päällä. Pääkaupunkiseudulla eivät näköjään peräänajot pelota.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Yli 2 tuntia kesti aamulla Etelä-Lahdesta Helsinkiin. Huono näkyvyys, välillä erittäin huono. Järvenpään pohjoispuolella valtaosalla autoilijoista oli fiksusti päällä takasumuvalo. Sitten kun olin jo pääkaupunkiseudulla, niin lähes kellään ei ollut takasumaria päällä. Pääkaupunkiseudulla eivät näköjään peräänajot pelota.
Ainakin Kehä ykkösellä oli sumareita aika tavalla.

Yksi rekka oli Pitäjänmäessä juuttunut liikenneympyrään, vedin viileästi hätävilkuille ja kiersin ympyrän väärään suuntaan. Tost noi vaa. En osunut mihinkään.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Ajelin eilen aamulla pohjoisesta Jyväskylään moottoritiellä. Sää oli verrattain haastava ja moottoritien vasen kaista oli auraamaton, joten ajelin letkassa jossa nopeus vaihteli 60-80 km/h välillä tiellä missä rajoitus on 100 km/h. Tikkakosken jälkeen perääni ilmestyi rekka joka ajeli käytännössä puskurissani kiinni ilman turvaväliä. Ennen Kirriä on ylämäki, jossa ilmeisen raskaassa lastissa ollut rekka jäi aika paljon, mutta hiljaisesta matkavauhdista johtuen ajoi sen eron kiinni aika nopeasti. Ennen Mannilan liittymää oikealla kaistalla oli koko kaistan levyinen vesilammikko. Edellä oleva auto (pidin hyvän turvavälin) lähti koukkaamaan lammikkoa, mutta rekka roikkui puskurissani kiinni ja blokkasi näkyvyyden vasemmalle kaistalle joten valitsin vaihtoehdoksi ajaa lammikon läpi. Nopeutta oli siinä kohtaa noin 70 km/h mutta lammikko oll sen verran iso että nopeus tippui silti aika radikaalisti ja rekka joutui vetämään vasemmalle kaistalle ettei olisi ajanut perääni. Olin lähdössä päivän reissuun ja ajelin auton varovasti parkkihalliin, mutta ainakin käsijarrun merkkivalo syttyi ohuesti palamaan. Jännä nähdä mikä tilanne tänään on kun auton haen. Ajattelin huomenna soitella ko. firmaan ja kertoa mielipiteeni kuskin ajotaidoista, mutta jos autoon joku vika tuli niin taitaa silti mennä minun piikkiin tuo?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin eilen aamulla pohjoisesta Jyväskylään moottoritiellä. Sää oli verrattain haastava ja moottoritien vasen kaista oli auraamaton, joten ajelin letkassa jossa nopeus vaihteli 60-80 km/h välillä tiellä missä rajoitus on 100 km/h. Tikkakosken jälkeen perääni ilmestyi rekka joka ajeli käytännössä puskurissani kiinni ilman turvaväliä. Ennen Kirriä on ylämäki, jossa ilmeisen raskaassa lastissa ollut rekka jäi aika paljon, mutta hiljaisesta matkavauhdista johtuen ajoi sen eron kiinni aika nopeasti. Ennen Mannilan liittymää oikealla kaistalla oli koko kaistan levyinen vesilammikko. Edellä oleva auto (pidin hyvän turvavälin) lähti koukkaamaan lammikkoa, mutta rekka roikkui puskurissani kiinni ja blokkasi näkyvyyden vasemmalle kaistalle joten valitsin vaihtoehdoksi ajaa lammikon läpi. Nopeutta oli siinä kohtaa noin 70 km/h mutta lammikko oll sen verran iso että nopeus tippui silti aika radikaalisti ja rekka joutui vetämään vasemmalle kaistalle ettei olisi ajanut perääni. Olin lähdössä päivän reissuun ja ajelin auton varovasti parkkihalliin, mutta ainakin käsijarrun merkkivalo syttyi ohuesti palamaan. Jännä nähdä mikä tilanne tänään on kun auton haen. Ajattelin huomenna soitella ko. firmaan ja kertoa mielipiteeni kuskin ajotaidoista, mutta jos autoon joku vika tuli niin taitaa silti mennä minun piikkiin tuo?
Huh. Olipas paska tilanne. Alkoi ihan vituttamaan sun puolesta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet
Suosikkijoukkue
HIFK
Hämmentävän paljon näkee edelleen ihmisiä ajavan puhelin korvassa aika uusillakin autoilla, joissa pomminvarmasti on se Bluetooth mahdollisuus...

Tänään juuri jouduin turhaan pysähtymään liikenneympyrää ennen, kun Tesla tulee aika vauhdikkaasti kohti liittymää, mutta kääntyikin ilman vilkkua heti ensimmäisestä. Siellä näytti tiukka "bisnespuhelu" olevan menossa.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.

Varsinkin näin talvella, kun teiden auraus on mitä on, niin pyrin turhia kaistanvaihtoja välttämään. Silti tuntuu, että meillä suomalaisilla on käytäntö se, että liittymästä tulijaa nöyrästi väistetään, mikä ainakin itsellä tämä aiheuttaa välillä erikoisia tilanteita.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.
Varmaan suurin piirtein näin toimin. Tilanteen mukaan. Vasemmalle kaistalle vaihdan todennäköisesti myös, jos tilaa väistää on hyvin ja liittymästä on tulossa pitkä letka ajoneuvoja ja joutuisi oman kaistan pitämällä letkan keskelle, todennäköisesti jonkun hitaamman, vasta kiihdyttämässä olevan ajoneuvon perään.

Harvoin kyllä ajan autolla, ja varsinkaan talvella en käytännössä koskaan. Pari liittymätilannetta on silti jäänyt mieleen.

Kerran kävi sillä tavalla, että kun ajoin aamuyöllä täysin tyhjällä Kehä I:llä Helsingissä, liittymästä tuli lyhyehkölle kiihdytyskaistalle auto täsmälleen minun rinnalle. Vaihtoehtoina siis oli, että jompi kumpi joko kiihdyttää tai hidastaa tai teen tilaa vaihtamalla kaistaa. Kaistanvaihtoonhan olisi tilaa hyvin ollut, koska olimme ainoat autot tiellä. Olisin tietysti voinut myös pitää vauhdin samana ja jatkaa omalla kaistallani, jolloin liittymästä tulija olisi joutunut joko kiihdyttämään ja kiilaamaan eteeni tai sitten hidastamaan, mutta päätin tehdä pienen eleen liikenteen sujuvoittamiseksi. Periaatteesta en vaihtanut kaistaa, enkä alkanut hidastelemaan, vaan painoin sen verran lisää kaasua, ettei liittymästä tulijan tarvinnut alkaa hidastelemaan ja hän pääsi sujuvasti liittymään taakseni. Sitten heti seuraavaksi noteerasinkin peltipoliisin edessä. Nopea vilkaisu nopeusmittariin, viisari oli tasan 90 km/h kohdilla (alueella 80 km/h rajoitus), ja ajattelin, ettei ylinopeutta ole liikaa, että tarvitsisi heti alkaa jarruttamaan perään liittyneen auton edessä. Kamera kuitenkin välähti, mutta mitään postia ei poliisilta ikinä tullut, siis ei edes huomautusta sakotuskynnyksen alittavasta lievästä ylinopeudesta.

Toinen hatarasti mieleen jäänyt tapaus sattui jo vuosia sitten, kun olin vasta aika hiljattain kortin saanut. Tampereelta päin lähestyin Turkua ja olin Turun lentoaseman liittymän jälkeen kääntymässä motarilta seuraavasta liittymästä Turun ohikulkutielle Helsinkiä kohti. Lentoasemalta motarille liittyvien kiihdytyskaista jatkuu tähän ohikulkutien liittymään asti, jossa tälle kaistalle ryhmitytään kääntymään ohikulkutielle ensin Naantalia kohti ja sitten myöhemmin Helsinkiin päin. Hiukan ennen tätä Helsinkiä kohti erkanevaa liittymää tälle kääntyvien kaistalle tulevat kolmion takaa myös ohikulkutieltä kääntyvät autot, joille sama kaista toimii kiihdytyskaistana. Olin jo hyvän matkaa aiemmin ryhmittynyt kääntyvien kaistalle, mutta tuossa viime hetkellä ennen kuin oma liittymäni erkani kaistalta, jouduin vaihtamaan hetkeksi takaisin vasemmalle pois kääntyvien kaistalta, koska oikealta tultiin kolmion takaa niin päättäväisen näköisesti, että olisi varmasti tultu kylkeen, ellen olisi tehnyt tietä.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Ajelin eilen aamulla pohjoisesta Jyväskylään moottoritiellä. Sää oli verrattain haastava ja moottoritien vasen kaista oli auraamaton, joten ajelin letkassa jossa nopeus vaihteli 60-80 km/h välillä tiellä missä rajoitus on 100 km/h. Tikkakosken jälkeen perääni ilmestyi rekka joka ajeli käytännössä puskurissani kiinni ilman turvaväliä. Ennen Kirriä on ylämäki, jossa ilmeisen raskaassa lastissa ollut rekka jäi aika paljon, mutta hiljaisesta matkavauhdista johtuen ajoi sen eron kiinni aika nopeasti. Ennen Mannilan liittymää oikealla kaistalla oli koko kaistan levyinen vesilammikko. Edellä oleva auto (pidin hyvän turvavälin) lähti koukkaamaan lammikkoa, mutta rekka roikkui puskurissani kiinni ja blokkasi näkyvyyden vasemmalle kaistalle joten valitsin vaihtoehdoksi ajaa lammikon läpi. Nopeutta oli siinä kohtaa noin 70 km/h mutta lammikko oll sen verran iso että nopeus tippui silti aika radikaalisti ja rekka joutui vetämään vasemmalle kaistalle ettei olisi ajanut perääni. Olin lähdössä päivän reissuun ja ajelin auton varovasti parkkihalliin, mutta ainakin käsijarrun merkkivalo syttyi ohuesti palamaan. Jännä nähdä mikä tilanne tänään on kun auton haen. Ajattelin huomenna soitella ko. firmaan ja kertoa mielipiteeni kuskin ajotaidoista, mutta jos autoon joku vika tuli niin taitaa silti mennä minun piikkiin tuo?
Soittelin firman toimitusjohtajalle ja sinänsä ihan asiallisesti vastaili ja kuunteli, mutta hänen lopullinen kantansa oli että minun olisi pitänyt antaa ammattikuskille tietä. Ammattikuskeilla on kuulemma omat kiireensä ja aikataulunsa, joita meidän muiden tienkäyttäjien pitäisi kunnioittaa. Sinällään vähän hassu kanta, koska a)miten helvetissä annat moottoritiellä hänelle tietä (tai näytät merkkiä että menet ohi) ja b) 76 tonnia painavaan rekkaan ei kuulemma lumi vaikuta niin miksi ihmeessä rekka ei sitten ohittanut minua siinä kaksikaistaisella moottoritiellä aikaisemmin jos oli kiire?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Soittelin firman toimitusjohtajalle ja sinänsä ihan asiallisesti vastaili ja kuunteli, mutta hänen lopullinen kantansa oli että minun olisi pitänyt antaa ammattikuskille tietä. Ammattikuskeilla on kuulemma omat kiireensä ja aikataulunsa, joita meidän muiden tienkäyttäjien pitäisi kunnioittaa. Sinällään vähän hassu kanta, koska a)miten helvetissä annat moottoritiellä hänelle tietä (tai näytät merkkiä että menet ohi) ja b) 76 tonnia painavaan rekkaan ei kuulemma lumi vaikuta niin miksi ihmeessä rekka ei sitten ohittanut minua siinä kaksikaistaisella moottoritiellä aikaisemmin jos oli kiire?
Firman nimi vaan julki. Kiire ei oikeuta vaarantamaan muita tienkäyttäjiä. Varsinkin kun kyse on ammattiautoilijasta useamman kymmenen tonnin vehkeen ratissa. Täysin kusipäistä toimintaa.

Jatkossa soitto 112 ja poliisit paikalle kun joku ajelee perberissä kiinni noin.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Firman nimi vaan julki. Kiire ei oikeuta vaarantamaan muita tienkäyttäjiä. Varsinkin kun kyse on ammattiautoilijasta useamman kymmenen tonnin vehkeen ratissa. Täysin kusipäistä toimintaa.

Jatkossa soitto 112 ja poliisit paikalle kun joku ajelee perberissä kiinni noin.
En laita vielä firman nimeä. Toimitusjohtaja laittoi vielä tekstiviestin että oli jutellut kuskin kanssa ja sillä kuulemma luonnollisesti erilainen kanta kun minulla. Katsoo vielä ajokameran videon tilanteesta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Firman nimi vaan julki. Kiire ei oikeuta vaarantamaan muita tienkäyttäjiä. Varsinkin kun kyse on ammattiautoilijasta useamman kymmenen tonnin vehkeen ratissa. Täysin kusipäistä toimintaa.

Jatkossa soitto 112 ja poliisit paikalle kun joku ajelee perberissä kiinni noin.
Siellä on aikoinaan katseltu kieli pitkällä elokuvaa Kauhun kilometrit (Duel) ja uneksittu, että kun minusta tulee iso niin minä pistän pienemmät ruotuun.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.

Varsinkin näin talvella, kun teiden auraus on mitä on, niin pyrin turhia kaistanvaihtoja välttämään. Silti tuntuu, että meillä suomalaisilla on käytäntö se, että liittymästä tulijaa nöyrästi väistetään, mikä ainakin itsellä tämä aiheuttaa välillä erikoisia tilanteita.
Lähtökohtaisesti juu omalla kaistalla vakionopeutta, mutta kyllä mä aika herkästi vaihdan oikealle, jos näyttää todennäköiseltä, että joudun ohittamaan sen liittyjän joka tapauksessa, niin miksi en tekisi sitä jo hyvissä ajoin ja helpottaisi siten liittyjänkin elämää. Erittäin erittäin harvoin joudun vaihtamaan kaistaa takaisin sen liittyjän taakse. Ja vastaavasti aika usein minun liittyessä se päätietä ajava vaihtaa kaistaa ihan turhaan.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.

Varsinkin näin talvella, kun teiden auraus on mitä on, niin pyrin turhia kaistanvaihtoja välttämään. Silti tuntuu, että meillä suomalaisilla on käytäntö se, että liittymästä tulijaa nöyrästi väistetään, mikä ainakin itsellä tämä aiheuttaa välillä erikoisia tilanteita.
Aikalailla samalla kaavalla. Tiedän että lain mukaan liittyjän tulee sovittaa vauhtinsa muun liikenteen mukaan, mutta etenkin jos rekka tai bussi on liittymässä motarille, niin tietää ettei nopeus ole se mitä muulla liikenteellä on joten kaikkien kannalta helpompaa siirtyä vapaalle vasemmalle kaistalle. Sama homma jos isompi autoletka on liittymässä tielle tai jos joku ajaa selkeästi niin hiljaa, ettei ehdi nopeutta ajoissa nostamaan. Toki näitä "väistöjä" ei koskaan sokkona pidä lähteä tekemään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja nyt kun aloin itseäni kehumaan, niin muut tienkäyttäjät ei kyllä osaa vilkuttaa liikenneympyrässä.
Oheisessa satunnaisessa ympyrässä jos vaikka tuo punainen auto on menossa luoteeseen Vaskiontielle, niin hyvä jos yhdessä tapauksessa sadasta auto laittaa vilkun päälle tuossa punaisen viivan kohdalla kuten pitäisi. Siis että siitä olisi yhtään mitään iloa kenelleäkään, eli sieltä luoteesta tulevalle.
Hyvin perinteisesti villku laitetaan vasta kun renkaat alkaa jo kääntyä pois ympyrästä, eli sinisen viivan kohdalla. Onhan se ihan kiva, mutta ei siitä mitään hyöytyä ole, niin kuin vilkuttamisesta pitäisi olla.

Toki moni ei vilkuta ollenkaan, eli liikaa vaadittu jne. Monella varmaan syynä se, että kokevat ettei vilkuttamisesta ole mitään hyötyä, koska porukka vilkuttaa liian myöhään. Kierre.
 

Liitteet

  • vitunvilkku.JPG
    vitunvilkku.JPG
    151,1 KB · kertaa luettu: 148
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.

Varsinkin näin talvella, kun teiden auraus on mitä on, niin pyrin turhia kaistanvaihtoja välttämään. Silti tuntuu, että meillä suomalaisilla on käytäntö se, että liittymästä tulijaa nöyrästi väistetään, mikä ainakin itsellä tämä aiheuttaa välillä erikoisia tilanteita.
Suurin osa autoiluista tapahtuu hyvin tutuilla tieosuuksilla. Jos lähestyn vasenta kaistaa ajaen paikkaa jossa useimmiten on liittyvää liikennettä ja en tuki tietä takaa tulevilta, en vaihda kaistaa vaikka oikea olisi sillä hetkellä vapaa.

Muutoin kyllä väistänkin, jos siitä ei aiheudu riskiä. Rakastan ajella väljyydessä ja haluan saman kokemuksen muillekin, pl. Yangon taksit.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.

Varsinkin näin talvella, kun teiden auraus on mitä on, niin pyrin turhia kaistanvaihtoja välttämään. Silti tuntuu, että meillä suomalaisilla on käytäntö se, että liittymästä tulijaa nöyrästi väistetään, mikä ainakin itsellä tämä aiheuttaa välillä erikoisia tilanteita.
Tilanteen mukaan. Normi liikennevirrassa turha kohteliaisuus vain hankaloittaa liikennettä, ja silloin liittyjä saa sovittaa nopeutensa ja löytää välin. Mutta jos liittymä on ruuhkautunut, niin taas toisinpäin kannattaa itsekin laskea nopeutta jo etukäteen ja jättää rako johon auto tai muutama mahtuu. Nopeuden säilyttämisellä pääsee vain jarruttamaan pian kuitenkin, kun ei se jono näissä tilanteissa rajoituksen mukaisella nopeudella liiku kuitenkaan. Rekoille ja muille isoille autoille annan tilaa kaistaa vaihtamalla, koska hetihän mä ne ohittaisin kuitenkin, toki vain jos takaa ei kukaan ole selvästi kovempaa tulossa. Poukkoilijat ovat perseestä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.
No siis 50% kuljettajista änkeää siihen ajokaistalle A) suurta alinopeutta käyttäen B) nopeus ehkä oikea, mutta siirtyy kaistalle välittämättä jo kaistalla olijoista ja turvaväleistä (koska kyllähän ne ovat aina väistäneet ennenkin vasemmalle kaistalle).

Tuo on hauskaa ajanvietettä ajaessa itselle aina, vähän jännitystä peliin tullaanko sieltä kylkeen vai mitäs muuta se liittyjä keksii. Ihan siis vakkari päällä ajan omaa nopeuttani. Saahan noissa aina varuillaan olla ja joskus joutuu kyllä ihan oman turvallisuuden vuoksi siirtymään edestä vasemmalle kaistalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös