Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 113 881
  • 13 153

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mutta eihän jono kulje yhtään kovempaa jos roikkuu jonkun puskurissa kun ei se kaveri siinä keskellä jonoa jonon vauhtin voi vaikuttaa. Että sen suhteen aikatauluihin tämmöinen ei vaikuta.

Itsellä tapana ajaa melkein kaikkialla, missä on vähänkin pidempään sama nopeusrajoitus, vakionopeudensäädin päällä. Esim. kun Espoossa Mankkaanlaaksontiellä on tietöiden vuoksi 30 nopeusrajoitus ja ajan mittarin mukaan 35, niin en rupea ajamaan ylinopeutta, vaikka joku paku roikkuisi perseessä. (Sama pätee moottoritiellä, jos ohitan hitaampia vasemmalla kaistalla vakionopeudensäädin 125:ssä.)
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muistakaa, että tuo
Matematiikkaa:
Matkaa 150 km, satasen rajotus. Mä ajan satasta ja naapurin Stinde 120 km/h. Stinde on perillä 10(!) minsaa aiemmin. Olettaen, että tie on tyhjä. 15 kilsalla tuo on 1 minuutti.
Mutta kiire on kiire, tapas jo Uuno Turhapuro sanoa.
Ainakin jos sen ”kiireen” on itse itselleen päähän lyöny.
Ei se, että joku haluaa ajaa sitä 120 km/h kun sinä ajat 100 km/h johdu välttämättä siitä, että on kiire tai on iskostanut päähänsä kiireen. Itselleni tulee 70-80tkm kilsoja ja se on vaan keskimääräistä mukavampaa ajaa sitä omalle itselleen sopivaa kyytiä aina kun se muu liikenne huomioituna on mahdollista. Perseessä roikkujia en puolustele, mutta noin muutoin meillä jokaisella on se oma mieltymys edetä tien päällä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Muistakaa, että tuo

Ei se, että joku haluaa ajaa sitä 120 km/h kun sinä ajat 100 km/h johdu välttämättä siitä, että on kiire tai on iskostanut päähänsä kiireen. Itselleni tulee 70-80tkm kilsoja ja se on vaan keskimääräistä mukavampaa ajaa sitä omalle itselleen sopivaa kyytiä aina kun se muu liikenne huomioituna on mahdollista. Perseessä roikkujia en puolustele, mutta noin muutoin meillä jokaisella on se oma mieltymys edetä tien päällä.
Niin. Se oma mieltymyshän on juuri kaiken perseilyn alku liikenteessä.
Säännöillä, rajoituksilla ja vaiks ihan arkijärjellä koitetaan saada sitä gäppiä tolkulliseen toleranssiin.
Mutta kai se sitten on parempi, et ajelee miten itelle sattuu just sillä hetkellä sopivan. Lopputulos on varmasti erinomainen. Täältä aiheesta tähän.
 

Kims85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin. Se oma mieltymyshän on juuri kaiken perseilyn alku liikenteessä.
Säännöillä, rajoituksilla ja vaiks ihan arkijärjellä koitetaan saada sitä gäppiä tolkulliseen toleranssiin.
Mutta kai se sitten on parempi, et ajelee miten itelle sattuu just sillä hetkellä sopivan. Lopputulos on varmasti erinomainen. Täältä aiheesta tähän.
Se oma mieltymys on kaiken perseilyn alku liikenteessä vain siinä tapauksessa, että et tiedä mitä teet tai teet ratkaisuja tunnekuohujen vallassa. Siellä on myös joukossa keskimääräistä havainnointikykyisempiä kuskeja, vaikkei se ehkä aina siltä tunnukkaan. Usko pois.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Se oma mieltymys on kaiken perseilyn alku liikenteessä vain siinä tapauksessa, että et tiedä mitä teet tai teet ratkaisuja tunnekuohujen vallassa. Siellä on myös joukossa keskimääräistä havainnointikykyisempiä kuskeja, vaikkei se ehkä aina siltä tunnukkaan. Usko pois.
Jep, ja onneksi keskimääräistä parempia kuskeja on 80 % teillä liikkujista. Muuten voisi tulla rumaa jälkeä.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Oli taas oikein teiden ritari liikenteessä eilen kehä kolmosella Vantaalla. Ajelin mittarin mukaan vajaata yhdeksääkymppiä ja pitäen sopivan turvavälin edellä menevään niin eiköhän joku virolainen rekkaspede vedä väkisin ohi ja tunkee siihen mun eteen. Tämä vielä siinä kohtaa kun kohta saavutaan Espoon puolelle ja nopeusrajoitus nousee sataseen.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oli taas oikein teiden ritari liikenteessä eilen kehä kolmosella Vantaalla. Ajelin mittarin mukaan vajaata yhdeksääkymppiä ja pitäen sopivan turvavälin edellä menevään niin eiköhän joku virolainen rekkaspede vedä väkisin ohi ja tunkee siihen mun eteen. Tämä vielä siinä kohtaa kun kohta saavutaan Espoon puolelle ja nopeusrajoitus nousee sataseen.

Eli siis rekka vaihtoi pois vasemmalta kaistalta 100 alueen alkaessa, koska ei vehkeellä ei noin kovaa pääse?
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Eli siis rekka vaihtoi pois vasemmalta kaistalta 100 alueen alkaessa, koska ei vehkeellä ei noin kovaa pääse?
Kyllä se ihan mun perässä ajoi mutta ohi oli pakko päästä. En tiedä minkälaiset rajoittimet noissa virolaisissa rekoissa on vai onkohan ollenkaan?
 
Kyllä se ihan mun perässä ajoi mutta ohi oli pakko päästä. En tiedä minkälaiset rajoittimet noissa virolaisissa rekoissa on vai onkohan ollenkaan?
89 km/h on EU:n alueella rajoitettu, joillakin sitten rengastuksella pelataan se muutama km/h siihen päälle. Jos sinä olet ajanut vaikka 88km/h mittarin mukaan, niin rekan mittari on ollut jotain 82-83 km/h, koska siinä ei ole samanlaista mittariheittoa kuin henkilöautoissa. Eli jos se ajaa ns. tappia vasten (89 km/h), niin se on henkilöauton mittarissa jotain 93-95 km/h. Ihan lakien mukaan on siis menty, lähinnä vaan typerää touhua rekan kuljettajalta.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
89 km/h on EU:n alueella rajoitettu, joillakin sitten rengastuksella pelataan se muutama km/h siihen päälle. Jos sinä olet ajanut vaikka 88km/h mittarin mukaan, niin rekan mittari on ollut jotain 82-83 km/h, koska siinä ei ole samanlaista mittariheittoa kuin henkilöautoissa. Eli jos se ajaa ns. tappia vasten (89 km/h), niin se on henkilöauton mittarissa jotain 93-95 km/h. Ihan lakien mukaan on siis menty, lähinnä vaan typerää touhua rekan kuljettajalta.
Ei, rekalla ajaminen rajoitinta vasten ei mene lakien mukaan.
 
Ei, rekalla ajaminen rajoitinta vasten ei mene lakien mukaan.
Onko joku niin väittänyt? Lue uudestaan ajatuksella mitä kirjoitin.

Edit. Jos nyt saivarrellaan ihan kunnolla, niin jos se virolainen on ajanut sen 85 km/h vakkarilla, niin onhan sillä ollut 5 km/h ylinopeutta. Eli olet oikeassa, ei mene lakien mukaan. Eikä mene sekään että henkilöauto ajaa mittarin mukaan 88 km/h, rikollisia molemmat.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkaa olla lounasaikaan kauppakeskus Kaaressa käyminen melkoisen hermoja raastavaa hommaa. On nimittäin niin, että siellä on aivan loputtoman paljon vanhuksia etsimässä parkkiruutua, poispääsyä parkkiruudustaan tai autoaan parkkihallista. Siis oikeasti, sitä harhailun, säätämisen ja verso-Toyotojen rattien yli tihrustamisen määrää ei voi uskoa todeksi.

Meni 10 minuuttia siitä kiertoliittymältä parkkiruutuun. Ja totta kai ovat myös Prismassa tukkimassa joka toista sivukäytävää poikittain jätetyillä ostoskärryillään. Ai saatana, että mun korvat savuavat just nyt.
 

hk65

Jäsen
Alkaa olla lounasaikaan kauppakeskus Kaaressa käyminen melkoisen hermoja raastavaa hommaa. On nimittäin niin, että siellä on aivan loputtoman paljon vanhuksia etsimässä parkkiruutua, poispääsyä parkkiruudustaan tai autoaan parkkihallista. Siis oikeasti, sitä harhailun, säätämisen ja verso-Toyotojen rattien yli tihrustamisen määrää ei voi uskoa todeksi.

Meni 10 minuuttia siitä kiertoliittymältä parkkiruutuun. Ja totta kai ovat myös Prismassa tukkimassa joka toista sivukäytävää poikittain jätetyillä ostoskärryillään. Ai saatana, että mun korvat savuavat just nyt.
Ja siitä ABC:n kohdalta kun ajat pihaparkista ulos liikenneympyrään, niin kellonaikaan katsomatta siellä ei kyllä jengi ymmärrä sitä saatanan kärkikolmiota, kun ajavat parkkihallin tunnelista ylös.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt on kyllä auto piukassa paikassa. Helsingissä varmaan on pulaa parkkipaikoista mutta ei sitä nyt noin lähelle toista autoa olisi hyvä parkkeerata...

Ranskalainen tapa. Tässä parkissa pitää jättää vaihde vapaalle ja käsijarru laittamatta. Pois lähtiessä sitten työnnetään varovasti edessä olevaa auto(jonoa) eteenpäin sen verran, että pääsee pois. Ei taida onnistua enää nykyautoilla tai automaattivaihteisilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt on kyllä auto piukassa paikassa. Helsingissä varmaan on pulaa parkkipaikoista mutta ei sitä nyt noin lähelle toista autoa olisi hyvä parkkeerata...
CRV:n vararengas lähtee irti kätevällä ranneliikkeellä ristikkoavaimella, jota jokainen Fiat 500 kaupunkisompailija tietenkin säilyttää povitaskussa. Sittenhän tuosta jo mahtuu veivaamaan itsensä pois.
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ranskalainen tapa. Tässä parkissa pitää jättää vaihde vapaalle ja käsijarru laittamatta. Pois lähtiessä sitten työnnetään varovasti edessä olevaa auto(jonoa) eteenpäin sen verran, että pääsee pois. Ei taida onnistua enää nykyautoilla tai automaattivaihteisilla.
Tässä taannoin kun palattiin kimppakyydillä työreissulta täkäläiselle absille, jonne olin oman autoni jättänyt, niin törmäsin tällaiseen ranskalaiseen tapaan. Siinä oli todellakin auto, vieläpä ranskalainen, oman autoni puskurissa kiinni. Ja kyllä, ei ollut käsijarru päällä ja vaihdekin vapaalla.
No eipä siinä kummempia, työnnettiin pököttiä metri taaksepäin ja laitettiin pieni kivi eturenkaan alle ja poistuttiin paikalta. Tämä ranskalainen suudelmakin oli ollut sen verran hellä, ettei mitään jälkiäkään ollut tullut.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Eilen oli hieman hämmentävä tilanne Tampereella Westerin parkkihalliin ajaessa. Tulin kuvan (Maps tuolla viestin lopussa) suunnasta, ja käännyin vasemmalle kohti hallin sisäänajoa. Edessä puomilla oli auto, joka ei ilmeisesti päässyt sisään, ja muutaman sekunnin odottelun jälkeen laittoi pakin päälle. Käyn tuolla suht usein joten tiedän, että sen puomin kanssa on välillä ongelmia. Pistin itsekin pakin päälle, jolloin toisesta suunnasta (kuvassa tuolta, mistä valkoinen paku tulee) halliin pyrkimässä ollut autoilija laittoi heti stopin että mahtuisin peruuttamaan tuohon kääntymiskaistalle. Hyvää pelisilmää häneltä, ja pääsin pois että puomilla ollut pääsee pois. Vaan hän ei päässyt, koska samasta suunnasta kanssani tullut autoilija ajoi nopeasti sinne puomilla olleen auton taakse...

Itse poistuin paikalta, samoin minulle tilaa tehnyt, joten en tiedä, miten hienosti se uudelleen synnytetty pattitilanne saatiin ratkaistua.

 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tampereella autoillessa olen huomannut että siellä on menttaliteetti että ei haittaa vaikken minä pääse kunhan sinäkään et pääse. Eli tilaa ei anneta vaan välit vedetään äkkiä kiinni.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Eilen tuli todistettua niin typerää käytöstä, ettei tosikaan. Olin rampilla aikomuksen liittyä motarille. Kyseessä oli varsin pitkä ramppi, jonka alta kulkee kevyen liikenteen väylä. Rampin alusta kiihdytin rivakasti vauhtia ja olin päässyt hyvästi yli 80:n, kun näin nuoren jantterin kampeavan itsensä rampin vasemmalla laidalla olevan kaiteen yli. Tyyppi lähti vielä ylittämään ramppia, mutta onneksi huomasi autoni ja palasi takaisin sivuun. Toki olin jo aika vahvasti alkanut jarruttamaan. Tämän jälkeen vielä vahvemmin ja pitkään painoin äänimerkkiä, pitihän tuollaisesta urpoudesta antaa palautetta. Ohitettuani kohdan tyyppi ylitti rampin ja ilmeisesti jatkoi matkaansa meluvallin yli, jossa sijaitsee asuinalue.

Pitkä selitys tilanteesta, joka kesti vain muutamia sekunteja, mutta kylläpä oli adrenaliinit pinnassa jonkin aikaa.

Tyyppi ei muuten vaikuttanut olevan aineissa/humalassa tuon lyhyen näköhavainnon perusteella, vaan ilmeisesti oli keksinyt näppärän oikoreitin.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Tampereella autoillessa olen huomannut että siellä on menttaliteetti että ei haittaa vaikken minä pääse kunhan sinäkään et pääse. Eli tilaa ei anneta vaan välit vedetään äkkiä kiinni.
Tampere on kyllä liikennejunttiudessaan aika omaa luokkaansa. Reilu 20 vuotta on tätä showta tullut täällä katseltua. Muuten kyllä mahtava kaupunki.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tampere on kyllä liikennejunttiudessaan aika omaa luokkaansa. Reilu 20 vuotta on tätä showta tullut täällä katseltua.
No sitten se on mennyt huonompaan sen vajaan 20 vuoden aikana, kun olen ollut poissa. Tai olenhan mä siellä ajellut tässä välissäkin enkä huomannut muuta kuin sen, että sen ratikkaradan rakentaminen sotki hiukan suunnistusta. Mun mielestä liikennekulttuurin junttihuipentuma on tuolla idässä. Vilkku päälle ja amis-corollat sulkevat takuuvarmasti kaistan, jolle olet siirtymässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös