Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 113 881
  • 13 153

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Ajelin eilen aamulla pohjoisesta Jyväskylään moottoritiellä. Sää oli verrattain haastava ja moottoritien vasen kaista oli auraamaton, joten ajelin letkassa jossa nopeus vaihteli 60-80 km/h välillä tiellä missä rajoitus on 100 km/h. Tikkakosken jälkeen perääni ilmestyi rekka joka ajeli käytännössä puskurissani kiinni ilman turvaväliä. Ennen Kirriä on ylämäki, jossa ilmeisen raskaassa lastissa ollut rekka jäi aika paljon, mutta hiljaisesta matkavauhdista johtuen ajoi sen eron kiinni aika nopeasti. Ennen Mannilan liittymää oikealla kaistalla oli koko kaistan levyinen vesilammikko. Edellä oleva auto (pidin hyvän turvavälin) lähti koukkaamaan lammikkoa, mutta rekka roikkui puskurissani kiinni ja blokkasi näkyvyyden vasemmalle kaistalle joten valitsin vaihtoehdoksi ajaa lammikon läpi. Nopeutta oli siinä kohtaa noin 70 km/h mutta lammikko oll sen verran iso että nopeus tippui silti aika radikaalisti ja rekka joutui vetämään vasemmalle kaistalle ettei olisi ajanut perääni. Olin lähdössä päivän reissuun ja ajelin auton varovasti parkkihalliin, mutta ainakin käsijarrun merkkivalo syttyi ohuesti palamaan. Jännä nähdä mikä tilanne tänään on kun auton haen. Ajattelin huomenna soitella ko. firmaan ja kertoa mielipiteeni kuskin ajotaidoista, mutta jos autoon joku vika tuli niin taitaa silti mennä minun piikkiin tuo?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin eilen aamulla pohjoisesta Jyväskylään moottoritiellä. Sää oli verrattain haastava ja moottoritien vasen kaista oli auraamaton, joten ajelin letkassa jossa nopeus vaihteli 60-80 km/h välillä tiellä missä rajoitus on 100 km/h. Tikkakosken jälkeen perääni ilmestyi rekka joka ajeli käytännössä puskurissani kiinni ilman turvaväliä. Ennen Kirriä on ylämäki, jossa ilmeisen raskaassa lastissa ollut rekka jäi aika paljon, mutta hiljaisesta matkavauhdista johtuen ajoi sen eron kiinni aika nopeasti. Ennen Mannilan liittymää oikealla kaistalla oli koko kaistan levyinen vesilammikko. Edellä oleva auto (pidin hyvän turvavälin) lähti koukkaamaan lammikkoa, mutta rekka roikkui puskurissani kiinni ja blokkasi näkyvyyden vasemmalle kaistalle joten valitsin vaihtoehdoksi ajaa lammikon läpi. Nopeutta oli siinä kohtaa noin 70 km/h mutta lammikko oll sen verran iso että nopeus tippui silti aika radikaalisti ja rekka joutui vetämään vasemmalle kaistalle ettei olisi ajanut perääni. Olin lähdössä päivän reissuun ja ajelin auton varovasti parkkihalliin, mutta ainakin käsijarrun merkkivalo syttyi ohuesti palamaan. Jännä nähdä mikä tilanne tänään on kun auton haen. Ajattelin huomenna soitella ko. firmaan ja kertoa mielipiteeni kuskin ajotaidoista, mutta jos autoon joku vika tuli niin taitaa silti mennä minun piikkiin tuo?
Huh. Olipas paska tilanne. Alkoi ihan vituttamaan sun puolesta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet
Suosikkijoukkue
HIFK
Hämmentävän paljon näkee edelleen ihmisiä ajavan puhelin korvassa aika uusillakin autoilla, joissa pomminvarmasti on se Bluetooth mahdollisuus...

Tänään juuri jouduin turhaan pysähtymään liikenneympyrää ennen, kun Tesla tulee aika vauhdikkaasti kohti liittymää, mutta kääntyikin ilman vilkkua heti ensimmäisestä. Siellä näytti tiukka "bisnespuhelu" olevan menossa.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.

Varsinkin näin talvella, kun teiden auraus on mitä on, niin pyrin turhia kaistanvaihtoja välttämään. Silti tuntuu, että meillä suomalaisilla on käytäntö se, että liittymästä tulijaa nöyrästi väistetään, mikä ainakin itsellä tämä aiheuttaa välillä erikoisia tilanteita.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.
Varmaan suurin piirtein näin toimin. Tilanteen mukaan. Vasemmalle kaistalle vaihdan todennäköisesti myös, jos tilaa väistää on hyvin ja liittymästä on tulossa pitkä letka ajoneuvoja ja joutuisi oman kaistan pitämällä letkan keskelle, todennäköisesti jonkun hitaamman, vasta kiihdyttämässä olevan ajoneuvon perään.

Harvoin kyllä ajan autolla, ja varsinkaan talvella en käytännössä koskaan. Pari liittymätilannetta on silti jäänyt mieleen.

Kerran kävi sillä tavalla, että kun ajoin aamuyöllä täysin tyhjällä Kehä I:llä Helsingissä, liittymästä tuli lyhyehkölle kiihdytyskaistalle auto täsmälleen minun rinnalle. Vaihtoehtoina siis oli, että jompi kumpi joko kiihdyttää tai hidastaa tai teen tilaa vaihtamalla kaistaa. Kaistanvaihtoonhan olisi tilaa hyvin ollut, koska olimme ainoat autot tiellä. Olisin tietysti voinut myös pitää vauhdin samana ja jatkaa omalla kaistallani, jolloin liittymästä tulija olisi joutunut joko kiihdyttämään ja kiilaamaan eteeni tai sitten hidastamaan, mutta päätin tehdä pienen eleen liikenteen sujuvoittamiseksi. Periaatteesta en vaihtanut kaistaa, enkä alkanut hidastelemaan, vaan painoin sen verran lisää kaasua, ettei liittymästä tulijan tarvinnut alkaa hidastelemaan ja hän pääsi sujuvasti liittymään taakseni. Sitten heti seuraavaksi noteerasinkin peltipoliisin edessä. Nopea vilkaisu nopeusmittariin, viisari oli tasan 90 km/h kohdilla (alueella 80 km/h rajoitus), ja ajattelin, ettei ylinopeutta ole liikaa, että tarvitsisi heti alkaa jarruttamaan perään liittyneen auton edessä. Kamera kuitenkin välähti, mutta mitään postia ei poliisilta ikinä tullut, siis ei edes huomautusta sakotuskynnyksen alittavasta lievästä ylinopeudesta.

Toinen hatarasti mieleen jäänyt tapaus sattui jo vuosia sitten, kun olin vasta aika hiljattain kortin saanut. Tampereelta päin lähestyin Turkua ja olin Turun lentoaseman liittymän jälkeen kääntymässä motarilta seuraavasta liittymästä Turun ohikulkutielle Helsinkiä kohti. Lentoasemalta motarille liittyvien kiihdytyskaista jatkuu tähän ohikulkutien liittymään asti, jossa tälle kaistalle ryhmitytään kääntymään ohikulkutielle ensin Naantalia kohti ja sitten myöhemmin Helsinkiin päin. Hiukan ennen tätä Helsinkiä kohti erkanevaa liittymää tälle kääntyvien kaistalle tulevat kolmion takaa myös ohikulkutieltä kääntyvät autot, joille sama kaista toimii kiihdytyskaistana. Olin jo hyvän matkaa aiemmin ryhmittynyt kääntyvien kaistalle, mutta tuossa viime hetkellä ennen kuin oma liittymäni erkani kaistalta, jouduin vaihtamaan hetkeksi takaisin vasemmalle pois kääntyvien kaistalta, koska oikealta tultiin kolmion takaa niin päättäväisen näköisesti, että olisi varmasti tultu kylkeen, ellen olisi tehnyt tietä.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Ajelin eilen aamulla pohjoisesta Jyväskylään moottoritiellä. Sää oli verrattain haastava ja moottoritien vasen kaista oli auraamaton, joten ajelin letkassa jossa nopeus vaihteli 60-80 km/h välillä tiellä missä rajoitus on 100 km/h. Tikkakosken jälkeen perääni ilmestyi rekka joka ajeli käytännössä puskurissani kiinni ilman turvaväliä. Ennen Kirriä on ylämäki, jossa ilmeisen raskaassa lastissa ollut rekka jäi aika paljon, mutta hiljaisesta matkavauhdista johtuen ajoi sen eron kiinni aika nopeasti. Ennen Mannilan liittymää oikealla kaistalla oli koko kaistan levyinen vesilammikko. Edellä oleva auto (pidin hyvän turvavälin) lähti koukkaamaan lammikkoa, mutta rekka roikkui puskurissani kiinni ja blokkasi näkyvyyden vasemmalle kaistalle joten valitsin vaihtoehdoksi ajaa lammikon läpi. Nopeutta oli siinä kohtaa noin 70 km/h mutta lammikko oll sen verran iso että nopeus tippui silti aika radikaalisti ja rekka joutui vetämään vasemmalle kaistalle ettei olisi ajanut perääni. Olin lähdössä päivän reissuun ja ajelin auton varovasti parkkihalliin, mutta ainakin käsijarrun merkkivalo syttyi ohuesti palamaan. Jännä nähdä mikä tilanne tänään on kun auton haen. Ajattelin huomenna soitella ko. firmaan ja kertoa mielipiteeni kuskin ajotaidoista, mutta jos autoon joku vika tuli niin taitaa silti mennä minun piikkiin tuo?
Soittelin firman toimitusjohtajalle ja sinänsä ihan asiallisesti vastaili ja kuunteli, mutta hänen lopullinen kantansa oli että minun olisi pitänyt antaa ammattikuskille tietä. Ammattikuskeilla on kuulemma omat kiireensä ja aikataulunsa, joita meidän muiden tienkäyttäjien pitäisi kunnioittaa. Sinällään vähän hassu kanta, koska a)miten helvetissä annat moottoritiellä hänelle tietä (tai näytät merkkiä että menet ohi) ja b) 76 tonnia painavaan rekkaan ei kuulemma lumi vaikuta niin miksi ihmeessä rekka ei sitten ohittanut minua siinä kaksikaistaisella moottoritiellä aikaisemmin jos oli kiire?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Soittelin firman toimitusjohtajalle ja sinänsä ihan asiallisesti vastaili ja kuunteli, mutta hänen lopullinen kantansa oli että minun olisi pitänyt antaa ammattikuskille tietä. Ammattikuskeilla on kuulemma omat kiireensä ja aikataulunsa, joita meidän muiden tienkäyttäjien pitäisi kunnioittaa. Sinällään vähän hassu kanta, koska a)miten helvetissä annat moottoritiellä hänelle tietä (tai näytät merkkiä että menet ohi) ja b) 76 tonnia painavaan rekkaan ei kuulemma lumi vaikuta niin miksi ihmeessä rekka ei sitten ohittanut minua siinä kaksikaistaisella moottoritiellä aikaisemmin jos oli kiire?
Firman nimi vaan julki. Kiire ei oikeuta vaarantamaan muita tienkäyttäjiä. Varsinkin kun kyse on ammattiautoilijasta useamman kymmenen tonnin vehkeen ratissa. Täysin kusipäistä toimintaa.

Jatkossa soitto 112 ja poliisit paikalle kun joku ajelee perberissä kiinni noin.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Firman nimi vaan julki. Kiire ei oikeuta vaarantamaan muita tienkäyttäjiä. Varsinkin kun kyse on ammattiautoilijasta useamman kymmenen tonnin vehkeen ratissa. Täysin kusipäistä toimintaa.

Jatkossa soitto 112 ja poliisit paikalle kun joku ajelee perberissä kiinni noin.
En laita vielä firman nimeä. Toimitusjohtaja laittoi vielä tekstiviestin että oli jutellut kuskin kanssa ja sillä kuulemma luonnollisesti erilainen kanta kun minulla. Katsoo vielä ajokameran videon tilanteesta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Firman nimi vaan julki. Kiire ei oikeuta vaarantamaan muita tienkäyttäjiä. Varsinkin kun kyse on ammattiautoilijasta useamman kymmenen tonnin vehkeen ratissa. Täysin kusipäistä toimintaa.

Jatkossa soitto 112 ja poliisit paikalle kun joku ajelee perberissä kiinni noin.
Siellä on aikoinaan katseltu kieli pitkällä elokuvaa Kauhun kilometrit (Duel) ja uneksittu, että kun minusta tulee iso niin minä pistän pienemmät ruotuun.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.

Varsinkin näin talvella, kun teiden auraus on mitä on, niin pyrin turhia kaistanvaihtoja välttämään. Silti tuntuu, että meillä suomalaisilla on käytäntö se, että liittymästä tulijaa nöyrästi väistetään, mikä ainakin itsellä tämä aiheuttaa välillä erikoisia tilanteita.
Lähtökohtaisesti juu omalla kaistalla vakionopeutta, mutta kyllä mä aika herkästi vaihdan oikealle, jos näyttää todennäköiseltä, että joudun ohittamaan sen liittyjän joka tapauksessa, niin miksi en tekisi sitä jo hyvissä ajoin ja helpottaisi siten liittyjänkin elämää. Erittäin erittäin harvoin joudun vaihtamaan kaistaa takaisin sen liittyjän taakse. Ja vastaavasti aika usein minun liittyessä se päätietä ajava vaihtaa kaistaa ihan turhaan.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.

Varsinkin näin talvella, kun teiden auraus on mitä on, niin pyrin turhia kaistanvaihtoja välttämään. Silti tuntuu, että meillä suomalaisilla on käytäntö se, että liittymästä tulijaa nöyrästi väistetään, mikä ainakin itsellä tämä aiheuttaa välillä erikoisia tilanteita.
Aikalailla samalla kaavalla. Tiedän että lain mukaan liittyjän tulee sovittaa vauhtinsa muun liikenteen mukaan, mutta etenkin jos rekka tai bussi on liittymässä motarille, niin tietää ettei nopeus ole se mitä muulla liikenteellä on joten kaikkien kannalta helpompaa siirtyä vapaalle vasemmalle kaistalle. Sama homma jos isompi autoletka on liittymässä tielle tai jos joku ajaa selkeästi niin hiljaa, ettei ehdi nopeutta ajoissa nostamaan. Toki näitä "väistöjä" ei koskaan sokkona pidä lähteä tekemään.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja nyt kun aloin itseäni kehumaan, niin muut tienkäyttäjät ei kyllä osaa vilkuttaa liikenneympyrässä.
Oheisessa satunnaisessa ympyrässä jos vaikka tuo punainen auto on menossa luoteeseen Vaskiontielle, niin hyvä jos yhdessä tapauksessa sadasta auto laittaa vilkun päälle tuossa punaisen viivan kohdalla kuten pitäisi. Siis että siitä olisi yhtään mitään iloa kenelleäkään, eli sieltä luoteesta tulevalle.
Hyvin perinteisesti villku laitetaan vasta kun renkaat alkaa jo kääntyä pois ympyrästä, eli sinisen viivan kohdalla. Onhan se ihan kiva, mutta ei siitä mitään hyöytyä ole, niin kuin vilkuttamisesta pitäisi olla.

Toki moni ei vilkuta ollenkaan, eli liikaa vaadittu jne. Monella varmaan syynä se, että kokevat ettei vilkuttamisesta ole mitään hyötyä, koska porukka vilkuttaa liian myöhään. Kierre.
 

Liitteet

  • vitunvilkku.JPG
    vitunvilkku.JPG
    151,1 KB · kertaa luettu: 184
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.

Varsinkin näin talvella, kun teiden auraus on mitä on, niin pyrin turhia kaistanvaihtoja välttämään. Silti tuntuu, että meillä suomalaisilla on käytäntö se, että liittymästä tulijaa nöyrästi väistetään, mikä ainakin itsellä tämä aiheuttaa välillä erikoisia tilanteita.
Suurin osa autoiluista tapahtuu hyvin tutuilla tieosuuksilla. Jos lähestyn vasenta kaistaa ajaen paikkaa jossa useimmiten on liittyvää liikennettä ja en tuki tietä takaa tulevilta, en vaihda kaistaa vaikka oikea olisi sillä hetkellä vapaa.

Muutoin kyllä väistänkin, jos siitä ei aiheudu riskiä. Rakastan ajella väljyydessä ja haluan saman kokemuksen muillekin, pl. Yangon taksit.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.

Varsinkin näin talvella, kun teiden auraus on mitä on, niin pyrin turhia kaistanvaihtoja välttämään. Silti tuntuu, että meillä suomalaisilla on käytäntö se, että liittymästä tulijaa nöyrästi väistetään, mikä ainakin itsellä tämä aiheuttaa välillä erikoisia tilanteita.
Tilanteen mukaan. Normi liikennevirrassa turha kohteliaisuus vain hankaloittaa liikennettä, ja silloin liittyjä saa sovittaa nopeutensa ja löytää välin. Mutta jos liittymä on ruuhkautunut, niin taas toisinpäin kannattaa itsekin laskea nopeutta jo etukäteen ja jättää rako johon auto tai muutama mahtuu. Nopeuden säilyttämisellä pääsee vain jarruttamaan pian kuitenkin, kun ei se jono näissä tilanteissa rajoituksen mukaisella nopeudella liiku kuitenkaan. Rekoille ja muille isoille autoille annan tilaa kaistaa vaihtamalla, koska hetihän mä ne ohittaisin kuitenkin, toki vain jos takaa ei kukaan ole selvästi kovempaa tulossa. Poukkoilijat ovat perseestä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
Miten palstalaiset toimivat tilanteessa, jossa oikealta puolelta liittymästä tulee auto sinun kaistalle? Itse pyrin pitämään vauhdin samana ja jatkan omalla kaistallani pl. jos oikealta tulee rekka, bussi, lyhyt kiihdytyskaista motarilla ja tilaa hyvin vaihtaa kaistaa yms.
No siis 50% kuljettajista änkeää siihen ajokaistalle A) suurta alinopeutta käyttäen B) nopeus ehkä oikea, mutta siirtyy kaistalle välittämättä jo kaistalla olijoista ja turvaväleistä (koska kyllähän ne ovat aina väistäneet ennenkin vasemmalle kaistalle).

Tuo on hauskaa ajanvietettä ajaessa itselle aina, vähän jännitystä peliin tullaanko sieltä kylkeen vai mitäs muuta se liittyjä keksii. Ihan siis vakkari päällä ajan omaa nopeuttani. Saahan noissa aina varuillaan olla ja joskus joutuu kyllä ihan oman turvallisuuden vuoksi siirtymään edestä vasemmalle kaistalle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suosittelen ylinopeuden ajamista, se poistaa yhtälöstä ämpyröinnin että vaihtaisiko vai eikö vaihtaisi kaistaa. Jos tarkoitus on joka tapauksessa ohittaa vittu kaikki, niin voi hyvillä mielin vaihtaa kaistaa jo valmiiksi.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
Suosittelen ylinopeuden ajamista, se poistaa yhtälöstä ämpyröinnin että vaihtaisiko vai eikö vaihtaisi kaistaa. Jos tarkoitus on joka tapauksessa ohittaa vittu kaikki, niin voi hyvillä mielin vaihtaa kaistaa jo valmiiksi.
Oikeaa meininkiä tänne harmaaseen setämiesten kerhoon, jossa 105 vakkariin ajajakin tuomitaan rikolliseksi, koska todellinen nopeus on 101-102kmh siinä satasen alueella! Itse olen niin paljon keskimääräistä parempi kuski, että ajan 110 vakkarissa. Suuttukaa jo.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja nyt kun aloin itseäni kehumaan, niin muut tienkäyttäjät ei kyllä osaa vilkuttaa liikenneympyrässä.
Oheisessa satunnaisessa ympyrässä jos vaikka tuo punainen auto on menossa luoteeseen Vaskiontielle, niin hyvä jos yhdessä tapauksessa sadasta auto laittaa vilkun päälle tuossa punaisen viivan kohdalla kuten pitäisi. Siis että siitä olisi yhtään mitään iloa kenelleäkään, eli sieltä luoteesta tulevalle.
Hyvin perinteisesti villku laitetaan vasta kun renkaat alkaa jo kääntyä pois ympyrästä, eli sinisen viivan kohdalla. Onhan se ihan kiva, mutta ei siitä mitään hyöytyä ole, niin kuin vilkuttamisesta pitäisi olla.

Toki moni ei vilkuta ollenkaan, eli liikaa vaadittu jne. Monella varmaan syynä se, että kokevat ettei vilkuttamisesta ole mitään hyötyä, koska porukka vilkuttaa liian myöhään. Kierre.

Salossa ei muutenkaan käytetä vilkkua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Salossa ei muutenkaan käytetä vilkkua.
Se oli satunnainen, kun laittoi google mapsiin hakusanaksi "kiertoliittymä"!
Olisin ottanut Sauvon (@WarWas) tai Paimion Teboilin Eskon ympyrän, mutta ne ei ole vielä Google mapsissa.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Se oli satunnainen, kun laittoi google mapsiin hakusanaksi "kiertoliittymä"!
Olisin ottanut Sauvon (@WarWas) tai Paimion Teboilin Eskon ympyrän, mutta ne ei ole vielä Google mapsissa.
Viddu, piti way over 10 sivua lukea aikaisempia viestejä, että tajusin miksi minut top 10 ollaan tähän tägätty!!
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se oli satunnainen, kun laittoi google mapsiin hakusanaksi "kiertoliittymä"!

Kyseessä on Salon ensimmäinen liikenneympyrä. Aiemmin risteyksessä oli lyhyen aikaa liikennevalot, mutta ruuhkautti tiet jonoiksi, niin laitettiin liikenneympyrä. Ongelma vain oli se, ettei Salossa kukaan tiennyt, miten liikenneympyrässä tulee käyttää vilkkua, niin salolaiset käyttivät vilkkua liittyessään ympyrään, ei poistuessa ja paikallislehden tekstaripalsta sai kontenttia.

Edit. Ajoin muuten hetki sitten liikenneympyrässä juuri tällaisen autoilijan perässä: ympyrään mennessä vilkku oikealle, poistuessa ei vilkkua, olisi ollut kiva nähdä, millainen kuski kyseessä.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No siis 50% kuljettajista änkeää siihen ajokaistalle A) suurta alinopeutta käyttäen B) nopeus ehkä oikea, mutta siirtyy kaistalle välittämättä jo kaistalla olijoista ja turvaväleistä (koska kyllähän ne ovat aina väistäneet ennenkin vasemmalle kaistalle).

Tuo on hauskaa ajanvietettä ajaessa itselle aina, vähän jännitystä peliin tullaanko sieltä kylkeen vai mitäs muuta se liittyjä keksii. Ihan siis vakkari päällä ajan omaa nopeuttani. Saahan noissa aina varuillaan olla ja joskus joutuu kyllä ihan oman turvallisuuden vuoksi siirtymään edestä vasemmalle kaistalle.
Se on mystinen juttu, miten kiihdytyskaista tuottaa monille haasteita. Juu, on olemassa vanhoja helvetin lyhyitä kiihdytyskaistoja jotka ei ole kaikkein mukavimpia, mutta usein ei tätä ongelmaa ole. Mikä siinä siis on, ettei sitä kaasua saa painettua jo siellä? Se kun ajat vakkarilla ja kaveri sieltä koittaa liittyä kylkeen vähän hitaammin ajaen vaikka kiihdytyskaistaa on vielä kilometri jäljellä, jarruttaa sitten ellen antanut tilaa ja liittymisen jälkeen kaasu pohjaan ja vasemmalle kaistalle ohittelemaan. Vasemmalle kaistalle saa minun puolesta mennä ajamaan kovempaa. Mutta miksei sitä kaasua voi painaa jo kiihdytyskaistalla?
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Se on mystinen juttu, miten kiihdytyskaista tuottaa monille haasteita. Juu, on olemassa vanhoja helvetin lyhyitä kiihdytyskaistoja jotka ei ole kaikkein mukavimpia, mutta usein ei tätä ongelmaa ole. Mikä siinä siis on, ettei sitä kaasua saa painettua jo siellä? Se kun ajat vakkarilla ja kaveri sieltä koittaa liittyä kylkeen vähän hitaammin ajaen vaikka kiihdytyskaistaa on vielä kilometri jäljellä, jarruttaa sitten ellen antanut tilaa ja liittymisen jälkeen kaasu pohjaan ja vasemmalle kaistalle ohittelemaan. Vasemmalle kaistalle saa minun puolesta mennä ajamaan kovempaa. Mutta miksei sitä kaasua voi painaa jo kiihdytyskaistalla?

Talviaikaan ymmärrän kiihdytyskaistalla himmailun (paikasta riippuen siis tietysti), ovat välillä aivan kaameassa kunnossa itse päätiehen verrattuna ainakin täällä Turgusessa. Hyvä pelisilmä on silloin tarpeen päätietä ajavallakin.

Tämä siis lähinnä yleisenä huomiona, ei niinkään lainatussa viestissä mainittuun tilanteeseen liittyen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös