Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 145
  • 12 217

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itse ajanut paljon töiden vuoksi ja ei mulla kiire sinänsä ole mutta tuommosta älytöntä jumittelua niin onko kumma että joskus palaa hermo. Eihän tuossa ole mitään järkeä että kahden tunnin matkassa menee joku 4 tuntia kun körötellään satkun alueella kuuttakymppiä. Ajoin yötöitä tuossa viitisen vuotta ja muutaman kerran oli semmoinen lumimyräkkä että oli pakko ajaa joku 70 kmh rekan perässä ja ei siinä paljoa ohiteltu mutta tuommonen 60kmh nysväämimen hyvällä kelillä satasen rajotuksella niin en oikein ymmärrä.
Viime viikollahan oli Hel-Tre motarilla peräkkäisinä päivinä kolme eri kolaria. Itsekin ajelin suht normaalisti kun oli superliukasta.
Mutta tosiaan osa ajoi 60km/h ja osa vähintään 120km/h, ei ihme että napsahteli kun nopeuserot on jäisellä motarilla tuota luokkaa.
Ja tosiaan parilla oli tarvetta vilkutella valoja vielä kun noita hitureita ohittelin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Joskus jonon nopeus hidastuu ennen poistumisramppia. Niin kävi myös tänä aamuna Tampereen kehätiellä. Takanani ajaneen rekkakuskin mielestä siinä tilanteessa voi tulla ajamaan alle metrin etäisyydelle.

Hyvää joulua kyseiselle I. Salomaan kuskille Seinäjoelle. Koita kehittyä ihmisenä edes sen verran, ettet tapa ketään.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tiekarhujen, noiden uhanalaisten eläimien, kuljettajia on kahta tai oikeastaan kolmea eri perustyyppiä. Se yleisin ajelee tasaisesti ja kasaa taloliittymien eteen sen mitä siihen sattuu menemään. Vittumaisin tyyppi kerää tavaraa jo kauempaa ja rakentaa liittymän eteen vallin, jota saa sitten hiki päässä hakata rikki rautakangella ja lapiolla.

Sitten on tämä, joka tänään ajeli meidän kotikadun syvät urat tasaisiksi. Kun lähdin aamulla töihin, niin yhdenkään liittymän edessä ei ollut tieltä karhuttua jäätä. Syvä kumarrus huomaavaisuudelle!
 
Tiekarhujen, noiden uhanalaisten eläimien, kuljettajia on kahta tai oikeastaan kolmea eri perustyyppiä. Se yleisin ajelee tasaisesti ja kasaa taloliittymien eteen sen mitä siihen sattuu menemään. Vittumaisin tyyppi kerää tavaraa jo kauempaa ja rakentaa liittymän eteen vallin, jota saa sitten hiki päässä hakata rikki rautakangella ja lapiolla.

Sitten on tämä, joka tänään ajeli meidän kotikadun syvät urat tasaisiksi. Kun lähdin aamulla töihin, niin yhdenkään liittymän edessä ei ollut tieltä karhuttua jäätä. Syvä kumarrus huomaavaisuudelle!
Joskus pikkutyttönä ollessa tuli ajeltua tuollaisella, nykyään jo liki sukupuuttoon kuolleella lajilla, yksi talvi. Siinä alkutalvesta auratessa kun seuraili alueen asukkaiden käyttäytymistä, keskisormen näyttelyä ja kuunteli suurinpiirtein kaikki vähemmän mukavat lisänimet sekä henkilökohtaisuudet, niin jostain kumman syystä kyseisten naamavärkkien ja autojen omistajien pihan kohdalla saattoi vahingossa unohtua terän lisäsiiven alas laskeminen. Oli mukava ajella kevätauringossa hymyssä suin vilkuttaen pihaliittymien omistajien ohi, heidän hakatessa rautakangella kolmenkymmenen sentin jäävallia työpäivän jälkeen naama punaisena.
On tuo lumitöiden teko varmaan yksi epäkiitollisimmista töistä mitä olen koskaan tehnyt. Kolmatta vuorokautta kun tulee lunta ja samoilla silmillä aurailet teitä auki, ja kiitoksena on keskisormi ja idiootiksi haukkuminen ym. lapsellinen toiminta, niin välillä otti vähän luonnon päälle. Isot pojat sanoi ensimmäisenä päivänä, että älä avaa niille ovia tai ikkunoita vaikka heillä olisi asiaa, menee vain päivä pilalle. Oikeassa olivat.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Joskus pikkutyttönä ollessa tuli ajeltua tuollaisella, nykyään jo liki sukupuuttoon kuolleella lajilla, yksi talvi. Siinä alkutalvesta auratessa kun seuraili alueen asukkaiden käyttäytymistä, keskisormen näyttelyä ja kuunteli suurinpiirtein kaikki vähemmän mukavat lisänimet sekä henkilökohtaisuudet, niin jostain kumman syystä kyseisten naamavärkkien ja autojen omistajien pihan kohdalla saattoi vahingossa unohtua terän lisäsiiven alas laskeminen. Oli mukava ajella kevätauringossa hymyssä suin vilkuttaen pihaliittymien omistajien ohi, heidän hakatessa rautakangella kolmenkymmenen sentin jäävallia työpäivän jälkeen naama punaisena.
On tuo lumitöiden teko varmaan yksi epäkiitollisimmista töistä mitä olen koskaan tehnyt. Kolmatta vuorokautta kun tulee lunta ja samoilla silmillä aurailet teitä auki, ja kiitoksena on keskisormi ja idiootiksi haukkuminen ym. lapsellinen toiminta, niin välillä otti vähän luonnon päälle. Isot pojat sanoi ensimmäisenä päivänä, että älä avaa niille ovia tai ikkunoita vaikka heillä olisi asiaa, menee vain päivä pilalle. Oikeassa olivat.
Sen verran minulla on itsesuojeluvaistoa, etten lähde heiluttelemaan keskisormea henkilölle, joka voi halutessaan eristää minut puolimetrisen jäävallin taakse!
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Taas tällainen tapaus, jossa jalankulkija ei seuraa ollenkaan liikennettä.
Pääkaupunkiseudulla niitä luurit/napit korvissa vastaan ryntääviä zombeja tulee niin paljon, että luulisi tuota tapahtuvan enemmänkin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kuulun siihen ärsyttävään joukkoon, joka yrittää moottorijarruttaen pitää auton liikkeessä lähestyessä punaisia valoja. Yleensä kuitenkin vilkaisen peiliin, jos takanatulijalla olisi vilkku päällä ja hän voisi sitten päästä ryhmittymään haluamallaan tavalla mikäli uhraan vähän omaa polttoainetta ja pysähdyn punaisiin.

Tänään tästä huomaavaisuudesta seurasi kylmä suihku, kun tulin joustaneeksi Yango-taksin eduksi. Se on ainoa kanssaliikkujaryhmä, jolle en soisi sujuvaa liikennettä. Jäi oikein paha mieli tapahtuneesta.
 

Taas tällainen tapaus, jossa jalankulkija ei seuraa ollenkaan liikennettä.
Mietin tuossa sitä, että kun poliisiauto pysähtyy niin luuleeko jalankulkija, että antaa hänelle tietä? Pitääkö hälytysajossa olevan ajoneuvon pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen auton viereen... ei varmaan mutta aikamoinen riski tuollaisessa tilanteessa ellei pysähdy, jos jalankulkijalla vihreä valo.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mietin tuossa sitä, että kun poliisiauto pysähtyy niin luuleeko jalankulkija, että antaa hänelle tietä? Pitääkö hälytysajossa olevan ajoneuvon pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen auton viereen... ei varmaan mutta aikamoinen riski tuollaisessa tilanteessa ellei pysähdy, jos jalankulkijalla vihreä valo.
Juuri varmaankin sen takia niillä hälytysajoneuvoilla on ne pillit ja valot päällä, että se auto havaitaan, vaikka tulisikin esimerkiksi kuvaamasi kaltaiseen tilanteeseen, ja ihmiset ymmärtävät antaa tietä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Mietin tuossa sitä, että kun poliisiauto pysähtyy niin luuleeko jalankulkija, että antaa hänelle tietä? Pitääkö hälytysajossa olevan ajoneuvon pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen auton viereen... ei varmaan mutta aikamoinen riski tuollaisessa tilanteessa ellei pysähdy, jos jalankulkijalla vihreä valo.
Tottakai hälytysajoneuvon on pysähdyttävä jos suojatien eteen on jo pysähtynyt toinen ajoneuvo.

Hälytysajossa ei ole mikään lupa rikkoa liikennesääntöjä ehdoitta.

Hälytysajossa saa ajaa punaisia päin tietenkin, ja oikoa varmasti muitakin sääntöjä, mutta vastuu on aina hälytysajoneuvon kuljettajalla.

Sen vuoksi on kyllä hyvä että niissä vehkeissä on vilkkuvalot ja vitun kova ääni.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Oli tilanteessa sitten mikä tahansa tulokulma, niin on se jumalauta hieman kummallista, miten vähän jalankulkijat omaa terveyttään arvostavat. Ja EI, tämä EI ole puolustuspuhe liikennesääntöjä rikkovien autoilijoiden puoleen, vaan muistutus siitä, että käytännössä joka helvetin yksilöllä tässä maailmassa on loppukädessä täysin oma vastuu siitä omasta hyvinvoinnistaan.
Tämä! Vaikka meillä on liikennesäännöt, suojatiet ja liikenteen pelisäännöt, niin minun mielestäni on ihan jumalattoman typerää luottaa niihin sokeasti ja jättää vastu omasta hengestä ja terveydestä muille. Kyllä minun mielestäni ihan joka ikisen tiellä liikkujan pitäisi sen verran välittää itsestään, että ei suljettaisi itseään kokonaan ulos maailmasta näiden äänikirjojen, podcastien, musiikin ja huppujen avulla. Ja kun tietä ylitetään, vaikka sitten suojatietä pitkin, niin pidetään koko ajan silmät ja korvat auki koska et sinä vaan jumalauta voi luottaa sataprosenttisesti, että kaikki menevät sääntöjen mukaan tai ettei tulisi jotain tällaista yllättävää kuten nopeasti liikkuva hälytysajoneuvo.

Pitää muistaa sekin, että nuo hälytysajoneuvot ei yleensä aja pillit päällä mitään hupiajoa, vaan sille hälytysajolle on yleensä jonkinlainen tarve, joten silloin joudutaan kaupungissa ja vilkkaassa liikenteessäkin nostamaan hieman riskitasoa, jolloin yllättävien ja äkkiä silmille tulevien tilanteiden riski kasvaa. Mutta sitä varten heillä on nuo erittäin kirkkaat vilkut ja kovaääniset sireenit, että he voivat jo kaukaa ilmoittaa ihmisille että olisivat valppaana ja katselisivat ympärilleen. Jos et ole sulkenut itseäsi maailmasta kuulokkeilla ja hupulla, niin kyllä noiden hälytysvalojen ja -sireeneiden pitäisi sen verran soittaa kelloja päässä, että olet erityisen tarkkaavaisena ja katsot ympärillesi. Jos taas olet eristänyt itsesi ulkomaailmasta niin täydellisesti, ettet tuollaisia huomaa kävellessäsi, niin kyllä minun mielestäni syyllistä saa ensimmäiseksi katsoa peilin kautta.

Nämä tolkuttomasti kaahaavat siviiliautoilijat on sitten taas jo ihan eri juttu, kun heillä ei välttämättä ole muuta varoitusjärjestelmää kuin sen pakoputkiviritteisen Bemmin kova ääni. Mutta kyllä minä näkisin, että jalankulkijalla on aika hyvät mahdollisuudet välttää tällaistenkin alle joutuminen, kun pidetään vaan silmät ja korvat auki eikä luoteta liikaa omiin oikeuksiin ja muiden ihmisten kykyyn noudattaa sääntöjä. Jalankulkijana pitäisi aina osata pitää mielessä se, että vaikka sinulla on oikeuksia ja vaikka sinulle on järjestetty suojateitä ja jalkakäytäviä, niin sinä jäät yleensä aina kakkoseksi tilanteessa jossa joudut samalle kohtaamislinjalle jonkin ajoneuvon kanssa. Ja tämä ei tarkoita sitä, etteikö autoilijoiden ja muilla tiellä liikkujien pitäisi myös olla tarkkaavaisia ja pitää säännöistä kiinni. Mutta jo ihan terveen järjen pitäisi kertoa ihmiselle se, että jos olet se pienin tyyppi kentällä, niin "keep your head up".
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tämä! Vaikka meillä on liikennesäännöt, suojatiet ja liikenteen pelisäännöt, niin minun mielestäni on ihan jumalattoman typerää luottaa niihin sokeasti ja jättää vastu omasta hengestä ja terveydestä muille. Kyllä minun mielestäni ihan joka ikisen tiellä liikkujan pitäisi sen verran välittää itsestään, että ei suljettaisi itseään kokonaan ulos maailmasta näiden äänikirjojen, podcastien, musiikin ja huppujen avulla. Ja kun tietä ylitetään, vaikka sitten suojatietä pitkin, niin pidetään koko ajan silmät ja korvat auki koska et sinä vaan jumalauta voi luottaa sataprosenttisesti, että kaikki menevät sääntöjen mukaan tai ettei tulisi jotain tällaista yllättävää kuten nopeasti liikkuva hälytysajoneuvo.
Ja tämä sama pätee ihan kaikilla mahdollisilla tavoilla tiellä kulkiessa. Ei ole realistista odottaa, että kaikki me miljoonat teiden kulkijat joka hetkessä, ja aina muistamme ihan pilkulleen kaikkien liikennesääntöjen mukaan mennä. Tuskin juuri kukaan meistä edes tuntee kaikkia mahdollisia liikennesääntöjä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Vastamelukuulokkeilla ja kovaäänisellä musiikilla varmaan saa itsensä suojattua muualta tulevilta ääniltä, hälytysajoneuvojen pillit mukaan lukien. Mutta, sinivilkut on sellaiset, että silmä reagoi niihin hämmentävän hyvin. Pidän täysin selvänä, että tuo kävelijä on poliisiauton havainnut, mutta vittu kun ei kiinnosta ja kyllä mulla on oikeus.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ja tämä sama pätee ihan kaikilla mahdollisilla tavoilla tiellä kulkiessa. Ei ole realistista odottaa, että kaikki me miljoonat teiden kulkijat joka hetkessä, ja aina muistamme ihan pilkulleen kaikkien liikennesääntöjen mukaan mennä. Tuskin juuri kukaan meistä edes tuntee kaikkia mahdollisia liikennesääntöjä.
Kyllä. Ei koske pelkästään jalankulkijoita, vaan kaikkien tulisi pitää mielessä se, ettei omiin oikeuksiin voi sokeasti luottaa. Mutta koska jalankulkija on varmaankin se tieliikenteessä heikoimmalla oleva, niin ainakin itse pyrin olemaan extra-tarkkaavainen silloin kun liikun ilman sitä peltistä suojakuorta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tottakai hälytysajoneuvon on pysähdyttävä jos suojatien eteen on jo pysähtynyt toinen ajoneuvo.
Niin itseasiassa hälyytysajossa oleva voi varovaisuutta noudattaen rikkoa liikennesääntöjä. Myös ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä.

Voi miettiä vaikka jonkun takaa-ajon kautta. Rosvo ajaa edellä karkuun, mutta poliisin olisi pysähdyttävä joka suojatien eteen? Ei se sentään niin mene. Mutta tosiaan korostettua varovaisuutta hälyytysajossa noudatettava...

"184 § mukaan hälytysajoneuvon kuljettaja saa olla noudattamatta liikennesääntöjä, liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvoitetta, määräystä, rajoitusta tai kieltoa taikka ajoneuvon käyttöä koskevaa säännöstä erityistä varovaisuutta noudattaen ja tehtävän sitä edellyttäessä."
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihminen saattaa välillä olla niin ajatuksissaan muutenkin, että jää asioita huomaamatta varsinkin tutulla reitillä, mutta että tieten tahtoen lähtee kerjäämään verta nenästään on jo typeryyttä. Nuo jotka kulkevat kuulokkeet korvilla eivätkä kuule ulkopuolista maailmaa ja päätään kääntämättä pää syvällä hupussa eivät näe mitään niin turhaa noille on pyörän kelloa kilistää tai huutaa varo, jos näet, että sinne se on sujahtamassa suoraan auton alle tms. Darwin Awardsin ansaitsevat jos napsahtaa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Niin itseasiassa hälyytysajossa oleva voi varovaisuutta noudattaen rikkoa liikennesääntöjä. Myös ajaa suojatien eteen pysähtyneen auton ohi pysähtymättä.
No ilmaisin itseni huonosti.

Toki voi ajaa pysähtymättä, mutta on oikeudellisesti vastuussa jos lanaa jonkun.

Mitä näihin takaa-ajoihin tulee, poliisihan aika-ajoin keskeyttää taka-ajoja kun toteaa jatkamisen aiheuttavan liikaa vaaraa sivullisille.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No ilmaisin itseni huonosti.

Toki voi ajaa pysähtymättä, mutta on oikeudellisesti vastuussa jos lanaa jonkun.

Mitä näihin takaa-ajoihin tulee, poliisihan aika-ajoin keskeyttää taka-ajoja kun toteaa jatkamisen aiheuttavan liikaa vaaraa sivullisille.
Juuri näin... Mutta ei se ole mikään automaatio että takaa-ajosta luovutaan. Riskiarvion tekevät joka kerta. Jos olisi, niin karkuun lähtemiset lisääntyisi merkittävästi kun kaikki lähtisi kaahaamaan heti kun tietävät ettei poliisi lähde takaa-ajoon...
 

Outsider

Jäsen
Juuri näin... Mutta ei se ole mikään automaatio että takaa-ajosta luovutaan. Riskiarvion tekevät joka kerta. Jos olisi, niin karkuun lähtemiset lisääntyisi merkittävästi kun kaikki lähtisi kaahaamaan heti kun tietävät ettei poliisi lähde takaa-ajoon...

Ja vaikka poliisi onkin paha ja tyhmä, niin samalla tavalla sitä kuolee ambulanssin tai paloautonkin alle huppu päässä ja napit korvilla. Jokainen voi sitten itse miettiä apua odotellessa minkä tasoista varovaisuutta haluaisi noudatettavan.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toki voi ajaa pysähtymättä, mutta on oikeudellisesti vastuussa jos lanaa jonkun.
Oulussahan oli vuosi sitten se case, missä poliisi törmäsi suojatiellä naiseen. Poliisi ajoi oikeanpuoleista kaistaa, kun vasemmalla kaistalla oli letka autoja pysähtyneenä. Poliisi ei pysähtynyt suojatien eteen, vaikka viereisellä kaistalla oli auto pysähtyneenä. Nainen käveli kuulokkeet korvilla suoraan eteen. Oikeus hylkäsi syytteet marraskuussa. Tässä tietysti oli lieventäviä asianhaaroja, mutta automaattisesti vastuussa ei kuitenkaan ole.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki voi ajaa pysähtymättä, mutta on oikeudellisesti vastuussa jos lanaa jonkun.
Ymmärtänet varmaan itsekin kuinka iso ristiriita tässä on. Eli saa rikkoa liikennesääntöjä mutta jos jotain käy, sitten hälytysajoneuvon kuljettaja on vastuussa. Ei se todellakaan näin mene.

Tuo Ruutuässän mainitsema Oulun tapaus oli silti varsin kyseenalainen kun siinä oli taajamassa 70+ mittarissa suojatien kohdalla ja viereiselle kaistalle pysähtynyt auto suojatien eteen, eikä poliisin katsottu toimineen huolimattomasti.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ymmärtänet varmaan itsekin kuinka iso ristiriita tässä on. Eli saa rikkoa liikennesääntöjä mutta jos jotain käy, sitten hälytysajoneuvon kuljettaja on vastuussa. Ei se todellakaan näin mene.
Eli miten se menee?

Laki sanoo ettei tarvitse noudattaa liikennesääntöjä. Se tulikin jo aiemmin selväksi.

Väitätkö vielä ettei lain noudattamatta jättäjän tarvitse kantaa vastuutaan mahdollisen vahingon sattuessa vai mikä tuossa mun tekstissä nyt oli väärin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös