Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 978 382
  • 12 216

444

Jäsen
Tuli tuossa taannoin tehtyä jotain, mitä en ole ennen kokeillut. Eikä toivottavasti tarvitse uudestaan tehdä. Kiersin tasoristeyksen alhaalla olevat puomit kuin mikäkin Alberto Tomba. No, niissä oli jokin vika ja Ratatekin työntekijät siellä liukastelivat ohjaamassa liikennettä puomien ympäri. Eikä tuosta koskaan ole mennyt junia kuin kävelyvauhdilla (no ehkä pitäisi juosta pysyäkseen perässä) läpi, joten ei mikään järisyttävän hurja kokemus. Mutta tulipahan koettua sekin.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maximus Lindroth
Eilen ehtoolla oli Helsinki-Turku moottoritiellä mielenkiintoinen bemarikuski.

Ajelin vakionopeudensäädin päällä reilua satasta ja tämä sankari meni ensin reippaasti ohi. Tämän jälkeen kohta vauhti kaverilla hidastui alle sataseen ja menin tasaista vauhtia ohi. Kohta taas bemmissä vauhti kiihtyi ja pääsi rinnalle jolloin taas vauhti hiipui kunnes yhtäkkiä varmaan 120 ohi. Tätä jatkui koko matka Kivihovilta Turun kehätien ramppiin josta tiemme erkanivat.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Eilen ehtoolla oli Helsinki-Turku moottoritiellä mielenkiintoinen bemarikuski.

Ajelin vakionopeudensäädin päällä reilua satasta ja tämä sankari meni ensin reippaasti ohi. Tämän jälkeen kohta vauhti kaverilla hidastui alle sataseen ja menin tasaista vauhtia ohi. Kohta taas bemmissä vauhti kiihtyi ja pääsi rinnalle jolloin taas vauhti hiipui kunnes yhtäkkiä varmaan 120 ohi. Tätä jatkui koko matka Kivihovilta Turun kehätien ramppiin josta tiemme erkanivat.
Perseestä ja kovin tuttua tämänmoinen käytös myös Tre-Hki motarilla. Olisiko siinä ollut kuljettajalla puhelu tai jotain muuta oheistoimintaa. Useasti, vaikka ihmiset sanovat ettei älylaitteen käyttö ajon aikana vaikuta ajosuoritukseen, vaikuttaa kuitenkin esim mainitulla tavalla ajonopeuden hiljentymisenä.

Sellainen ikävä lieveilmiö myös on ilmaantunut sähköautojen lisääntymisen myötä, että kalliilla Tesloilla ajetaan moottoritiellä alinopeutta, kun pitää säästää akkulatausta, prkl
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Ajelin tuossa just rapia 200 kilsaa niin helevetti 60kmh ajetaan 100kmh rajotuksella. En niinku ymmärrä kun keli ihan ok. Pitäsköhän näillä sankareilla ottaa vaikka bussi tai joku muu vaihtoehto. 80kmh rajoitus kun tuli niin vedeltiin 50kmh. Sitten se letka kertyy ja kukaan ei pääse ohittamaan ku kilometrin possujuna. En tarkoita että pitää kaahata jne mutta kyllä tuo vituttaa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eilen ehtoolla oli Helsinki-Turku moottoritiellä mielenkiintoinen bemarikuski.

Ajelin vakionopeudensäädin päällä reilua satasta ja tämä sankari meni ensin reippaasti ohi. Tämän jälkeen kohta vauhti kaverilla hidastui alle sataseen ja menin tasaista vauhtia ohi. Kohta taas bemmissä vauhti kiihtyi ja pääsi rinnalle jolloin taas vauhti hiipui kunnes yhtäkkiä varmaan 120 ohi. Tätä jatkui koko matka Kivihovilta Turun kehätien ramppiin josta tiemme erkanivat.
Intervalliharjoitus tai ns. vauhtileikittelyä. Parantaa auton nopeutta ja vauhtikestävyyttä kun säännöllisesti harjoittelee.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ajelin tuossa just rapia 200 kilsaa niin helevetti 60kmh ajetaan 100kmh rajotuksella. En niinku ymmärrä kun keli ihan ok. Pitäsköhän näillä sankareilla ottaa vaikka bussi tai joku muu vaihtoehto. 80kmh rajoitus kun tuli niin vedeltiin 50kmh. Sitten se letka kertyy ja kukaan ei pääse ohittamaan ku kilometrin possujuna. En tarkoita että pitää kaahata jne mutta kyllä tuo vituttaa.
Jos keli oli ok ja edellä ajava köröttelee kuuttakymppiä satasen alueella, ei ohituksessa pitäisi olla mitään ongelmia. Vilkku päälle ja menoksi.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Jos keli oli ok ja edellä ajava köröttelee kuuttakymppiä satasen alueella, ei ohituksessa pitäisi olla mitään ongelmia. Vilkku päälle ja menoksi.
Joo ei toki mutta helvetillinen jono sen köryyttelijän perässä. Sitten muut ei uskalla lähteä ohi niin siinä mennään kiltisti perässä varsinkin täällä pohjoisen teillä. Siis tie oli vähän jäässä mutta täysin ajettava normaaliin malliin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Joo ei toki mutta helvetillinen jono sen köryyttelijän perässä. Sitten muut ei uskalla lähteä ohi niin siinä mennään kiltisti perässä varsinkin täällä pohjoisen teillä. Siis tie oli vähän jäässä mutta täysin ajettava normaaliin malliin.
Ei se ensimmäinen auto sitä jonoa tee vaan perässä roikkujat. Olisiko se jäinen tie ollut ainakin osasyy siihen etteivät muut uskaltaneet lähteä ohittamaan, eli tie ei ihan niin hyvä ollutkaan...
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Ei se ensimmäinen auto sitä jonoa tee vaan perässä roikkujat. Olisiko se jäinen tie ollut ainakin osasyy siihen etteivät muut uskaltaneet lähteä ohittamaan, eli tie ei ihan niin hyvä ollutkaan...
Höpö höpö. Ihan hyvä ajokeli oli vaan vittu kyhnytellään siellä. Jos auto tulee vastaan niin ei tarvi vetää jarruja pohjaan. Hankala siellä on ohittaa ketään kun kilometrin letkassa mennään ja kärkikuski ei tiedä mitä tekee.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se ensimmäinen auto sitä jonoa tee vaan perässä roikkujat. Olisiko se jäinen tie ollut ainakin osasyy siihen etteivät muut uskaltaneet lähteä ohittamaan, eli tie ei ihan niin hyvä ollutkaan...
Et ole kyllä paljoa tien päällä liikkunut jos et ole kokenut tilannetta jossa jonkun hidastelijan taakse kertyy jonoa vaikka olisi ohituspaikkoja ja kelikin ihan hyvä.

Ja ei siinä mitään, ei kenenkään ole pakko ohittaa. Mutta kuinka vaikeaa on jättää reilu väli siihen edelläajavaan jotta sitten takaatuleva pääsee ohittelemaan turvallisesti. Eikä niin, että pitää odottaa paikkaa jossa pääsee sitten vetämään jostain 3-5 auton letkasta kerralla ohi, koska kaikki ajavat tappituntumalla.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Prismaan mennessä edessä parkkipaikalla mateli vanha keltainen Audi. Meni ohi rivistä, jossa oli useita tyhjiä paikkoja lähellä kauppaa. Jätin itse auton tähän kun käytännössä tuota lähemmäs ei pääse, seuraavan rivin pää on invspaikkoja. Audi mateli eteenpäin ja kärryjä hakiessani tuli takaisin päin. Ei vissiin paikkaa löytynyt. Kaupasta ulos tullessani Audi oli sitten parkkeerannut invapakoille, nimenomaan paikoille, kun oli auto jätetty keskelle riviä, niin että vei 2 paikkaa. Mielestäni ei autossa invalätkää.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Tänään töistä kotiin ajaessa pääsin taas todistamaan suosikkieni eli yangokuskien esimerkillistä liikennekäyttäytymistä. Vähän ennen varsinaisen työstäpaluuliikenteen aikaa paljon myös pyrkii kelviltä suojatien kautta tielle vilkkaassa lähiössä. Ilmeisesti jättänyt pokan tienvarren kerrostaloihin. Nyki aina eteenpäin, kun tuli 5-10 m aukko liikenteeseen. Ei päässyt ennen kuin jono oli ohi. Mahtavan turvallisuushaitan olisi luonut noin neljän maissa, kun populaa liikenteessä kaikilla neuvoilla ja ilman.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja ei siinä mitään, ei kenenkään ole pakko ohittaa. Mutta kuinka vaikeaa on jättää reilu väli siihen edelläajavaan jotta sitten takaatuleva pääsee ohittelemaan turvallisesti. Eikä niin, että pitää odottaa paikkaa jossa pääsee sitten vetämään jostain 3-5 auton letkasta kerralla ohi, koska kaikki ajavat tappituntumalla.
Jätätkö itse reilun välin (jotta sinut voidaan ohittaa) jos olet odottamassa paikkaa ohittaa hitaat edelläajajat?

Se jonon 2. Ja 3. jne. auto todennäköisesti mielellään menisivät myös hitaasta keula-autosta ohi ja odottelevat siihen sopivaa turvallista ohitussaumaa. Siksi väliä ei ole jätetty enempää.

Miksi sitten eivät mene ohi kun paikka on, no se ei ollut vielä tarpeeksi hyvä sauma. Suomen mutkaisilla teillä hyvän ohituspaikan löytäminen voi olla vaikea tehtävä, ja luonnollisesti autoilijoilla on erilaisia näkemyksiä siitä, milloin voi lähteä ohittamaan.

Ne jotka eivät lähde ohittamaan kun minä lähtisin, ovat typeriä arkailijoita joiden pitäisi opetella ajamaan. Ne taas jotka tekevät ohituksen kun minä jäisin odottamaan parempaa paikkaa, ovat vastuuttomua kaahareita joilta pitäisi ottaa kortti pois.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jätätkö itse reilun välin (jotta sinut voidaan ohittaa) jos olet odottamassa paikkaa ohittaa hitaat edelläajajat?

Se jonon 2. Ja 3. jne. auto todennäköisesti mielellään menisivät myös hitaasta keula-autosta ohi ja odottelevat siihen sopivaa turvallista ohitussaumaa. Siksi väliä ei ole jätetty enempää.
Erikoinen kysymys. Jos en edes aio ohittaa, jätän tietenkin reilumman välin. Ja jos kyttään ohituspaikkaa, niin en silti aja takapuskurissa kiinni. Luulisi nyt kaikkien ymmärtävän, että ei se ohitus luonnistu kovin sujuvasti jos olet aivan takapuskurissa kiinni. Ja tällöin siihen väliin mahtuu aivan hyvin jos joku tulee takaa ohi, tietenkin.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Erikoinen kysymys. Jos en edes aio ohittaa, jätän tietenkin reilumman välin. Ja jos kyttään ohituspaikkaa, niin en silti aja takapuskurissa kiinni. Luulisi nyt kaikkien ymmärtävän, että ei se ohitus luonnistu kovin sujuvasti jos olet aivan takapuskurissa kiinni. Ja tällöin siihen väliin mahtuu aivan hyvin jos joku tulee takaa ohi, tietenkin.
Se on hyvä niin, en meinannutkaan että tunkisit tai kenenkään olisi järkevä tunkea tappituntumalle.

Se on vaan, että normaaleillakin turvaväleillä jonon ohittaminen on vaikeaa. Pujotteleminen sinne väleihin yksi auto kerrallaan tuo omat ongelmansa, joten ehkä mieluummin odottaa pitkää suoraa jotta pääsisi useammasta autosta kerralla. Tai että jonossa edellä olevat lähtisivät ensin omiin ohituksiinsa.

Pohdinnan pointtina lähinnä, että jonon muodostumista on käytännössä vaikea välttää & jonosta on vaikea päästä ohi kun se hidastelija on keulaan iskeytynyt. Eli minun nähdäkseni se alinopeutta etenevä ensimmäinen auto on isoin tekijä tässä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pohdinnan pointtina lähinnä, että jonon muodostumista on käytännössä vaikea välttää & jonosta on vaikea päästä ohi kun se hidastelija on keulaan iskeytynyt. Eli minun nähdäkseni se alinopeutta etenevä ensimmäinen auto on isoin tekijä tässä.
Tämä on toki täysin totta ja kovin on vaikea yrittää ymmärtää tällaisen letkankerääjän mielenmaisemaa. Siinä vaiheessa kun näkee, että jonoa alkaa tosissaan kertyä taakse, pitäisi osata laskea 1+1 ja päätellä miksi se jono muodostuu juuri sinne ja vetää hetkeksi sivuun.

Toki ymmärrän, että joukossa on niin vanhuksia, kokemattomia kuskeja joille jokainen liikenteen sekaan ajaminen aiheuttaa pelkoa kuin (luultavasti isona enemmistönä) niitä jääriä, jotka kokevat, että jos ei ole itsellä kiire minnekään, ei pitäisi kenelläkään muullakaan olla.
 

Burnittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Blackhawks, Chiefs, Liverpool
Noita vitun urpoja ketkä ajelee 60 km/h 100 km/h -alueella löytyy ihan liikaa. Ärsyttää kun 70% liikenteestä paskoo housuunsa heti kun taivaalta vähän tulee jotain tavaraa alas.

Toinen on ne ketkä köröttelee pienemmillä teillä alinopeutta tai eivät käytä vilkkua (yleensä bmw/audi alla).

Joskus myös rekka/bussikuskien toiminta hämmästyttää uusilla tavoilla.

Itse kuitenkin useamman vuoden ajellut töissä työkoneita liikenteen seassa ja oon aikamoinen ihmiskyrpä. Silti mä tajuan siirtyä sivuun hetkeksi jos jonoa alkaa kertyä tai ajaa tiellä jossa on vähemmän liikennettä.
 

Burnittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Blackhawks, Chiefs, Liverpool
Tämä on toki täysin totta ja kovin on vaikea yrittää ymmärtää tällaisen letkankerääjän mielenmaisemaa.
Ei siellä päässä liiku mitään ja oiva todiste siitä, kun kortti pitäisi ottaa heti pois, josset uskalla ajaa rajoitusten mukaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Noita vitun urpoja ketkä ajelee 60 km/h 100 km/h -alueella löytyy ihan liikaa. Ärsyttää kun 70% liikenteestä paskoo housuunsa heti kun taivaalta vähän tulee jotain tavaraa alas.
Ei nyt ihan noin radikaaliin alinopeuteen sentään ole tullut törmättyä, mutta huonoilla keleillähän kun se nopeusrajoitus vedetään sinne 80 km/h, niin keli saa oikeasti olla aivan helvetin kammottava, että tuota nopeutta ei uskaltaisi ajaa. Ainakin täällä etelän alueella tuommoisia päiviä tulee vastaan niin harvoin yhdessä talvessa, että mahtuvat ihan helposti yhden käden sormiin.

Silti se on ihan tämän tästä, kun jonkun 60-70 km/h köröttelevän taakse joutuu jurnuttamaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Syksyn ja talven mittaan olen useampaan kertaan päässyt todistamaan jonkun Audi-kuskin hienoa ajotapaa Tampereen kehätien työmatkaliikenteessä. Selvästikin hänen mielestään hänellä on oikeus ajaa suurta ylinopeutta ohituskaistalla, ja ihan jokainen muu on velvollinen päästämään hänet edelleen välittömästi. Omaa kokemusta on nyt kolmen tapauksen verran, kun ajan ohituskaistalla jonossa juuri sitä nopeutta, mitä jono etenee, ja tuo tulee taakse roikkumaan parin metrin etäisyydelle. Ja kun tilaa tulee, niin raivoisa kiihdytys ja seuraavan jonossa olevan puskuriin roikkumaan.

Asiaa sen kummemmin tutkimatta olen nähnyt, että tuo ajaa Kaukajärven ja Pirkkalan Kyöstin liittymien välisen osuuden kehällä. Sääli sinänsä, että tuskin parantaa tapojaan ennen kuin jotain sattuu. Toivottavasti ei vie muita mukanaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Timbit se on jännä miten tietyt automerkit tuntuvat velvoittavan sikailuun, usein juurikin Audi ja BMW. Sen lisäksi sellaiset 10 vuotta vanhat koslat (esim joku Toyota corolla) jonkun töömiehen ajamana on myös vastaava kiireinen perässä roikkuja.

Eilen kehäykköstä Keilaniemeen ajaessa ihmettelin kuinka siististi ja varovaisesti suurin osa ajoi. Mutta kyllähän siellä yksi tuollainen vanha Toyotan romu surffaili kaistalta toiselle ohittaakseen sen 3 autoa ennen kuin pääsi taas roikkumaan jonkun takapuskuriin. Ja eikö sillä kuskilla ollut sellainen raksatakki päällä, ehkä oli kiire työmaalle. Tosin säästi ehkä minuutin tuolla surffaamisella.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Syksyn ja talven mittaan olen useampaan kertaan päässyt todistamaan jonkun Audi-kuskin hienoa ajotapaa Tampereen kehätien työmatkaliikenteessä. Selvästikin hänen mielestään hänellä on oikeus ajaa suurta ylinopeutta ohituskaistalla, ja ihan jokainen muu on velvollinen päästämään hänet edelleen välittömästi. Omaa kokemusta on nyt kolmen tapauksen verran, kun ajan ohituskaistalla jonossa juuri sitä nopeutta, mitä jono etenee, ja tuo tulee taakse roikkumaan parin metrin etäisyydelle. Ja kun tilaa tulee, niin raivoisa kiihdytys ja seuraavan jonossa olevan puskuriin roikkumaan.

Asiaa sen kummemmin tutkimatta olen nähnyt, että tuo ajaa Kaukajärven ja Pirkkalan Kyöstin liittymien välisen osuuden kehällä. Sääli sinänsä, että tuskin parantaa tapojaan ennen kuin jotain sattuu. Toivottavasti ei vie muita mukanaan.
Tuttu ilmiö täälläkin, viimeksi eilen aamulla länsiväylää ajaessani eräs vanhempaa V70:stä ajeleva tuli puskuriin kiinni valoja väläyttelemään. Olisikohan samalta autolta kolmas kerta tässä syksyn/talven aikana. Itse ajan ohituskaistalla jonossa sen mitä jono nyt liikkuu ja kun lopulta siirryn oikealle kaistalle niin kova kiihdytys seuraavan auton takapuskuria lämmittämään. Pari viikkoa takaperin meinasi ahdistaa yhden auton omani kylkeen juuri tuolla valoshowllaan.

Toinen vaaratilanne tuli todistettua viikonloppuna lahdenväylällä. Pimeä ja pöpperöinen keli lumisateen jäljiltä, oikealla kaistalla letkan nopeus satasen alueella 90-95km/h mikä tuossa kelissä oli ihan ymmärrettävää. Yhtäkkiä täysperävaunurekka päättää lähteä ohittamaan ja siirtyy vasemmalle kaistalle. Hieman haastetta tuntui kuskilla olevan pitää välineensä kaistalla, koska pariinkin kertaan haukkasi pientareelta lumipöllyt kaistoille, jolloin takana tulevilta katosi näkyvyys kokonaan muutamaksi sekunniksi. Suosiolla tuli jättäydyttyä kauemmaksi, mutta pari autoilijaa oli oikeasti ongelmissa tuossa tilanteessa. Itse jäin miettimään että oliko rekalle tuo nyt aivan pakollinen liike, kun harvemmin muutenkaan satasta kiitävät menemään ja pienestä alinopeudesta huolimatta letka eteni ihan hyvää tahtia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
@Timbit se on jännä miten tietyt automerkit tuntuvat velvoittavan sikailuun, usein juurikin Audi ja BMW.
Itse ajattelen tuon siten, että valtaosa noiden merkkien kuskeista ajaa fiksusti, mutta asenneongelmaiset öykkärit usein hankkivat tietyn merkkisen auton.

En varmaan koskaan tule ymmärtämään perässä roikkumista. Siitä kun ei ole tasan mitään hyötyä sille roikkujalle, mutta aiheuttaa todellisen vaaran edessä olevalle, ja muille lähellä oleville.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Noita vitun urpoja ketkä ajelee 60 km/h 100 km/h -alueella löytyy ihan liikaa. Ärsyttää kun 70% liikenteestä paskoo housuunsa heti kun taivaalta vähän tulee jotain tavaraa alas.

Toinen on ne ketkä köröttelee pienemmillä teillä alinopeutta tai eivät käytä vilkkua (yleensä bmw/audi alla).

Joskus myös rekka/bussikuskien toiminta hämmästyttää uusilla tavoilla.

Itse kuitenkin useamman vuoden ajellut töissä työkoneita liikenteen seassa ja oon aikamoinen ihmiskyrpä. Silti mä tajuan siirtyä sivuun hetkeksi jos jonoa alkaa kertyä tai ajaa tiellä jossa on vähemmän liikennettä.
Itse ajanut paljon töiden vuoksi ja ei mulla kiire sinänsä ole mutta tuommosta älytöntä jumittelua niin onko kumma että joskus palaa hermo. Eihän tuossa ole mitään järkeä että kahden tunnin matkassa menee joku 4 tuntia kun körötellään satkun alueella kuuttakymppiä. Ajoin yötöitä tuossa viitisen vuotta ja muutaman kerran oli semmoinen lumimyräkkä että oli pakko ajaa joku 70 kmh rekan perässä ja ei siinä paljoa ohiteltu mutta tuommonen 60kmh nysväämimen hyvällä kelillä satasen rajotuksella niin en oikein ymmärrä.
 

Cranbrooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Tänään oli kyllä kolmostiellä aamusta melkonen ajokeli välillä 10 tie -ysitie. Lähinnä lumen tekemän pöllyämisen takia. Ja oli se tie kyllä aivan liukas .

Ei paljoa kiinnostanut ohitella noilla aivan hirveillä renkaiden kuvatuksilla. Toijalan kohalla arvelin että kohta kolahtaa kun aura-auto pöläytti loputkin näkyvyydet, ja takaa tuli kaiken maailman valottomia sankareita näyttämään että se automatiikka toimii.

Turvavälit oli kyllä kiireessä unohtunut monelta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös