Liikenteessä kun on sillä asenteella, että se väistää joka törmätessä kuolee, niin pääsee jo pitkälle.
Hyvä ohje sen ”kuolevan” osalta, mutta toivottavasti se isompi osapuoli ei kuitenkaan ala noudattaa tätä.
Liikenteessä kun on sillä asenteella, että se väistää joka törmätessä kuolee, niin pääsee jo pitkälle.
Mun alakouluaikana opetettiin, että katso suojatiellä ensin vasempaan, sitten oikeaan ja vielä kerran vasempaan. Siitä oli oikein kampanja, julisteita koulun seinässä ja liikennelaulukin silloin. Mitä luulet kelpaisko kouluille, jos tehtäisiin liikennevalistusjuliste tuosta sinun lauseestasi ja kuvaan ihminen iltaruuhkassa suojatiellä leuka rinnassa koodaamassa?
Liikenteessä kun on sillä asenteella, että se väistää joka törmätessä kuolee, niin pääsee jo pitkälle.
Näinhän se pienestä pitäen opetetaan. Sitten ihmetellään miksi suojatiekulttuuri on paskaa ja syyllistetään vielä jalankulkijoita.Hyvä ohje sen ”kuolevan” osalta, mutta toivottavasti se isompi osapuoli ei kuitenkaan ala noudattaa tätä.
Näinhän se pienestä pitäen opetetaan. Sitten ihmetellään miksi suojatiekulttuuri on paskaa ja syyllistetään vielä jalankulkijoita.
Sitten ihmetellään miksi suojatiekulttuuri on paskaa ja syyllistetään vielä jalankulkijoita.
Sitten täällä autoilijat valittavat jalankulkijoista, jotka eivät astu suojatielle vaan jäävät odottelemaan.Ihmiset ovat autoillessaankin kuitekin vain ihmisiä ja tekevät inhimillisiä virheitä. Onko alkuunkaan kohtuullista tepastella ajoradalle kuin aamusumuun ja asettaa siten henkensä tai terveytensä säilyminen täysin muiden ihmisten inhimillisten puutteiden ja rajallisuuksien varaan?
Autoilijat ovat opettaneet pyöräilijät tuohon pysähtymällä sen suojatien eteen ja antamalla pyöräilijöiden mennä ensin vaikka olisivat väistämisvelvollisia. Sellaisella mutulla arvioituna joku 8-9 autoilijaa kymmenestä päästää aina pyöräilijän menemään. Olen nähnyt vanhemman jopa opettavan lastaan menemään vaan fillarilla suojatielle, kun on etuajo-oikeus. Pirun vaarallista tietämättömyyttä, mutta pakkohan ne on sitten päästää, kun ei nyt päällekään voi ajaa. Tuon liikennesäännön voisi ihan hyvin muuttaa, kun ei sitä voimassa olevaa kukaan tunnu tietävän / noudattavan.Enemmän kuin yhden käden sormilla on laskettavissa kerrat kun pyöräilijä näyttää kääntymismerkkiä suojatielle eteeni, vaikka hän on väistämisvelvollinen. Sitten puidaan nyrkkiä kun en anna tilaa.
Se on 100-prosenttisesti juuri näin!Autoilijat ovat opettaneet pyöräilijät tuohon pysähtymällä sen suojatien eteen ja antamalla pyöräilijöiden mennä ensin vaikka olisivat väistämisvelvollisia. Sellaisella mutulla arvioituna joku 8-9 autoilijaa kymmenestä päästää aina pyöräilijän menemään. Olen nähnyt vanhemman jopa opettavan lastaan menemään vaan fillarilla suojatielle, kun on etuajo-oikeus. Pirun vaarallista tietämättömyyttä, mutta pakkohan ne on sitten päästää, kun ei nyt päällekään voi ajaa. Tuon liikennesäännön voisi ihan hyvin muuttaa, kun ei sitä voimassa olevaa kukaan tunnu tietävän / noudattavan.
Sitten täällä autoilijat valittavat jalankulkijoista, jotka eivät astu suojatielle vaan jäävät odottelemaan.
Enemmän kuin yhden käden sormilla on laskettavissa kerrat kun pyöräilijä näyttää kääntymismerkkiä suojatielle eteeni, vaikka hän on väistämisvelvollinen. Sitten puidaan nyrkkiä kun en anna tilaa.
Autoilijat ovat opettaneet pyöräilijät tuohon pysähtymällä sen suojatien eteen ja antamalla pyöräilijöiden mennä ensin vaikka olisivat väistämisvelvollisia.
Toivottavasti kuitenkin tiedät, mitä laki sanoo äänimerkin käytöstä. Siinä vituttaa kulkea dallailijana vieressä kun jengi korvan juuressa tuuttailee kun joku nyt vähän vituttaa.Tällainen oman elämänsä ritarillisuus on todella yleistä. Itse olen bruukannut sellaisen takana ollessa tuuttaamaan. (*
Yleensä vielä sitä ääntä säikähtää ja alkaa välittömästi vituttaa, vaikka itsellä ei olisi osaa eikä arpaa koko asiaan.Toivottavasti kuitenkin tiedät, mitä laki sanoo äänimerkin käytöstä. Siinä vituttaa kulkea dallailijana vieressä kun jengi korvan juuressa tuuttailee kun joku nyt vähän vituttaa.
No sekin mutta jos satut juuri sen auton kohdalla kävelemään niin se voi ihan sattuakin korvaan. En silti ole alkanut koulutusmielessä potkimaan näitä autoja tai irroittelemaan peilejä. @TuleeEnnenaikaisesti olisiko se hyvä jatko?Yleensä vielä sitä ääntä säikähtää ja alkaa välittömästi vituttaa, vaikka itsellä ei olisi osaa eikä arpaa koko asiaan.
"Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen."Toivottavasti kuitenkin tiedät, mitä laki sanoo äänimerkin käytöstä. Siinä vituttaa kulkea dallailijana vieressä kun jengi korvan juuressa tuuttailee kun joku nyt vähän vituttaa.
Jos auto on pysähtynyt päästääkseen pyöräilijän, on toki toimittu väärin mutta ei siinä vaaratilannetta ole."Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen."
Varoitetaan muuta liikennettä pyöräilijästä. Tai pyöräilijää siitä että osa autoilijoista voi olettaa että liikennesääntöjä noudatetaan. Voi pelastaa pyöräilijän hengen.
No sekin mutta jos satut juuri sen auton kohdalla kävelemään niin se voi ihan sattuakin korvaan. En silti ole alkanut koulutusmielessä potkimaan näitä autoja tai irroittelemaan peilejä. @TuleeEnnenaikaisesti olisiko se hyvä jatko?
Paradoksaalisimmat tilanteet tulee useampikaistaisilla teillä, joissa esim aivan vasta vasemmalla kaistalla kanssa-autoilija lähes hätäjarrutti vasemmalta tulevan pyöräilijän vuoksi joka oli tulossa suojatielle. Itse tulin oikeata kaistaa ja jos olisin jatkanut matkaa niin ilmeisesti se olisi ollut kortti pois tai isot sakot ainakin minulle, vaikka vasemman kaistan tollon ei olisi missään nimessä pitänyt pysähtyä tässä tilanteessa. Eli käytännössä kaikki kolme tilanteen osapuolta meinasi toimia lainvastaisesti tilanteessa.Tällainen oman elämänsä ritarillisuus on todella yleistä. Itse olen bruukannut sellaisen takana ollessa tuuttaamaan.
Sun on pakko pysähtyä jos vasemmalla kaistalla joku pysähtyy ennen suojatietä ja päästää pyörän suojatielle, eli et sinä tuossa laittomuuksia tehnyt mielestäni. Etkä voi kiihdyttää jo suojatiellä pyöräilevän päällekään. Vai luinko nyt viestisi oikein. Hmm. Pyöräilijä ja erityisesti vasemmalle kaistalle hätäjarruttanut sitten toki olivat idiootteja.Paradoksaalisimmat tilanteet tulee useampikaistaisilla teillä, joissa esim aivan vasta vasemmalla kaistalla kanssa-autoilija lähes hätäjarrutti vasemmalta tulevan pyöräilijän vuoksi joka oli tulossa suojatielle. Itse tulin oikeata kaistaa ja jos olisin jatkanut matkaa niin ilmeisesti se olisi ollut kortti pois tai isot sakot ainakin minulle, vaikka vasemman kaistan tollon ei olisi missään nimessä pitänyt pysähtyä tässä tilanteessa. Eli käytännössä kaikki kolme tilanteen osapuolta meinasi toimia lainvastaisesti tilanteessa.
Niin, siis minä toimin nimenomaan oikein, mutta siksi laitoinkin konditionaaliin tuon "meinasi toimia", kun ei sen nyt kovin kaukana ollut etten kerennyt reagoida tuon vasemman kaistan urpon jarrutukseen.Sun on pakko pysähtyä jos vasemmalla kaistalla joku pysähtyy ennen suojatietä ja päästää pyörän suojatielle, eli et sinä tuossa laittomuuksia tehnyt mielestäni. Etkä voi kiihdyttää jo suojatiellä pyöräilevän päällekään. Vai luinko nyt viestisi oikein. Hmm. Pyöräilijä ja erityisesti vasemmalle kaistalle hätäjarruttanut sitten toki olivat idiootteja.
Aivan aivan. Ymmärsin viestiäsi hieman väärin. My bad.Niin, siis minä toimin nimenomaan oikein, mutta siksi laitoinkin konditionaaliin tuon "meinasi toimia", kun ei sen nyt kovin kaukana ollut etten kerennyt reagoida tuon vasemman kaistan urpon jarrutukseen.
Vastaava merkki oli aikanaan Espoossa Matinkylän jäähallin vieressä, T-risteyksen mallissa tosin. Juuri hallilta tuleva tienpätkä ei ollut etuajo-oikeutettu. Useinhan hallilla kävi ei-paikallisia, joten parikin kertaa tuli todistettua, kuinka joku meinasi tulla joko oman tai edellä ajavan auton kylkeen. Nykyään tuossa onneksi on ympyrä.H22.2: Etuajo-oikeutetun liikenteen suunta
Liikennemerkin alapuolella voidaan käyttää suorakaiteen muotoista lisäkilpeä, jolla selvennetään liikennemerkin tarkoitusta tai kohdetta. Lisäkilpeä voidaan käyttää myös merkin vaikutusalueen tai voimassaoloajan määrittelemiseksi taikka vaikutuksen rajoittamisessa.liikennemerkkeja.fi
Renkomäen ABC:lla Lahdessa on lähes tuota vastaava liikennemerkki.
Bensikseltä poistuttaessa siinä tullaan yleensä tuolta liikennemerkin oikealta, eli ihan sama minne suuntaan ajaa risteyksestä, niin on aina etuajo-oikeutettu. Silti sieltä ajaessa joku vetää useasti jarrut pohjaan risteykseen tullessa. Niin tänäänkin. Meinasi takana ajava ajaa perään.
Samoin kuin moni ajelee kolmion takaa tuossa risteyksessä suoraan eteen eikä edes pää käänny. Ihan uskomaton meininki.
Kannattaa joskus käydä katsomassa.
Luulisi, että juuri ne ei-paikalliset olisivat tarkkaavaisempia ja paikalliset niitä ”ei sieltä ennenkään ketään ole tullut”- ihmisiä.Vastaava merkki oli aikanaan Espoossa Matinkylän jäähallin vieressä, T-risteyksen mallissa tosin. Juuri hallilta tuleva tienpätkä ei ollut etuajo-oikeutettu. Useinhan hallilla kävi ei-paikallisia, joten parikin kertaa tuli todistettua, kuinka joku meinasi tulla joko oman tai edellä ajavan auton kylkeen. Nykyään tuossa onneksi on ympyrä.
Paradoksaalisimmat tilanteet tulee useampikaistaisilla teillä, joissa esim aivan vasta vasemmalla kaistalla kanssa-autoilija lähes hätäjarrutti vasemmalta tulevan pyöräilijän vuoksi joka oli tulossa suojatielle. Itse tulin oikeata kaistaa ja jos olisin jatkanut matkaa niin ilmeisesti se olisi ollut kortti pois tai isot sakot ainakin minulle, vaikka vasemman kaistan tollon ei olisi missään nimessä pitänyt pysähtyä tässä tilanteessa. Eli käytännössä kaikki kolme tilanteen osapuolta meinasi toimia lainvastaisesti tilanteessa.