Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 981 640
  • 12 219

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun alakouluaikana opetettiin, että katso suojatiellä ensin vasempaan, sitten oikeaan ja vielä kerran vasempaan. Siitä oli oikein kampanja, julisteita koulun seinässä ja liikennelaulukin silloin. Mitä luulet kelpaisko kouluille, jos tehtäisiin liikennevalistusjuliste tuosta sinun lauseestasi ja kuvaan ihminen iltaruuhkassa suojatiellä leuka rinnassa koodaamassa?
Liikenteessä kun on sillä asenteella, että se väistää joka törmätessä kuolee, niin pääsee jo pitkälle.
Hyvä ohje sen ”kuolevan” osalta, mutta toivottavasti se isompi osapuoli ei kuitenkaan ala noudattaa tätä.
Näinhän se pienestä pitäen opetetaan. Sitten ihmetellään miksi suojatiekulttuuri on paskaa ja syyllistetään vielä jalankulkijoita.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Näinhän se pienestä pitäen opetetaan. Sitten ihmetellään miksi suojatiekulttuuri on paskaa ja syyllistetään vielä jalankulkijoita.

Ja sinänsä ymmärrän, että tässä on eronsa maaseudulla ja kaupungeissa. Kävin aika landella kouluja ja tuolla kun ei liikennevaloista (eikä kovin monista suojateistä) ollut tietoakaan, niin katsottiin kyllä vasemmalle ja oikealle monet kerrat. Kaupungissa tämä ajattelu hieman toisenlaista näin aikuisena. Jos lapsia olisi, ehkä koittaisin hieman toisella tapaa opettaa heitäkin.

Muuten saisin aiempiin kommentteihisi liittyen isompaakin komppausta, aika nyt hieman väärä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitten ihmetellään miksi suojatiekulttuuri on paskaa ja syyllistetään vielä jalankulkijoita.


En minä ainakaan syyllistänyt ketään. Ehdotin vain sakkoa kännykän vaarallisesta käyttämisestä liikenteessä kaikille tienkäyttäjäryhmille, ja kännykkänsä räpläämiseen keskittyvä suojatien ylittäjä toimii hyvänä esimerkkinä sellaisesta. Tuollain liikenteessä käyttäytyvä osoittaa, että omasta mielestään itsellä on vain oikeuksia ja velvollisuudet liikenneturvallisuuden toteutumisesta sälytetään muiden tienkäyttäjien harteille.

Pelkkä puhuminen puhelimeen vs. sellaisen selaaminen ovat myös eri asioita.

Suojatiekulttuurissa on autoilijoilla todellakin paljon parantamisen varaa ja olisi kovin suotavaa, että poliisilta löytyisi resursseja sen tiukempaan valvomiseen ja miksei ankarimpiin sanktioihinkin. Myös kovin suotavaa olis, että tilanteissa jokainen osapuoli keskittyisi kännykän sijaan liikenteen seuraamiseen.

Hauskasti aiheeseen liittyen törmäsin vuoden 2017 Iltalaehden otsikkoon, joka kertoo että
"Hawaijilla kiellettiin liikenteen vaarantavat 'ihmis-zombiet' - jalankulkija voi saada jopa sadan dollarin sakon kännykän käytöstä suojatiellä".
Ehkä vuonna 2017 eläneet muinaiset hawaijilaiset olivat todenneet sen tarpeelliseksi.

Haluan vielä korostaa, etten siis puolustele tietoisesti tai tietämättään suojatietä ja suojatiesääntöjä ignooraavia autoilijoita tahi yritä siirtää heidän vastuutaan jalankulkijalle. Sanktiot vaan voisivat saada mobiililaitteisiin keskittyvät jalankulkijatkin paremmin "ennakoimaan toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovittamaan oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi". Ja ymmärtämään raakan tosiasian, että jalankulkijan ja auton törmätessä autoilijaa sattuu aina fyysisesti huomattavasti vähemmän vaikka hänen syynsä suojatien eteen pysähtömättömyyteen olisi kuinka kusipäinen ikinä.

Ihmiset ovat autoillessaankin kuitekin vain ihmisiä ja tekevät inhimillisiä virheitä. Onko alkuunkaan kohtuullista tepastella ajoradalle kuin aamusumuun ja asettaa siten henkensä tai terveytensä säilyminen täysin muiden ihmisten inhimillisten puutteiden ja rajallisuuksien varaan?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmiset ovat autoillessaankin kuitekin vain ihmisiä ja tekevät inhimillisiä virheitä. Onko alkuunkaan kohtuullista tepastella ajoradalle kuin aamusumuun ja asettaa siten henkensä tai terveytensä säilyminen täysin muiden ihmisten inhimillisten puutteiden ja rajallisuuksien varaan?
Sitten täällä autoilijat valittavat jalankulkijoista, jotka eivät astu suojatielle vaan jäävät odottelemaan.

Summa summarum. Poliisilla ei riitä resurssit valvomaan esimerkiksi turvavälejä tai sitä kuinka polkupyöräilijät viisveisaavat liikennesäännöistä, niin aika fiiliksillähän tuolla liikenteessä mennään valitettavasti.

Enemmän kuin yhden käden sormilla on laskettavissa kerrat kun pyöräilijä näyttää kääntymismerkkiä suojatielle eteeni, vaikka hän on väistämisvelvollinen. Sitten puidaan nyrkkiä kun en anna tilaa.

Jos risteykseen rakennetaan väliaikainen kiertoliittymä, joka on selvästi liikennemerkeillä osoitettu, niin melkein puolet ajavat liikenneympyrän läpi kuten siitä on risteyksenä ajettu aiemmin.

Iso osa ihmisistä ei kuuluisi liikenteeseen, mutta kortin saa lähes kuka tahansa - eikä niitä oteta pois ellei ole aivokuollut.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Sellainen tietty pelisilmä ja muiden ihmisten huomioiminen on minun mielestäni tuolla liikenteessä paikallaan.

Joku on tässä ketjussa joskus sanonut, että tuo liikenteessä meneminen on kuitenkin lopulta yhteistyötä meidän ihmisten välillä. Se on aika hyvin sanottu.

Aina silloin tällöin tuo tarkoittaa sitäkin, että aivan pilkulleen kaikkien liikennesääntöjen mukaan ei tarvitse mennä. Aika usein tulee eteen tilanteita, kun niistä pieni joustaminen kuitenkin tuottaa lopulta sujuvampaa liikennettä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Enemmän kuin yhden käden sormilla on laskettavissa kerrat kun pyöräilijä näyttää kääntymismerkkiä suojatielle eteeni, vaikka hän on väistämisvelvollinen. Sitten puidaan nyrkkiä kun en anna tilaa.
Autoilijat ovat opettaneet pyöräilijät tuohon pysähtymällä sen suojatien eteen ja antamalla pyöräilijöiden mennä ensin vaikka olisivat väistämisvelvollisia. Sellaisella mutulla arvioituna joku 8-9 autoilijaa kymmenestä päästää aina pyöräilijän menemään. Olen nähnyt vanhemman jopa opettavan lastaan menemään vaan fillarilla suojatielle, kun on etuajo-oikeus. Pirun vaarallista tietämättömyyttä, mutta pakkohan ne on sitten päästää, kun ei nyt päällekään voi ajaa. Tuon liikennesäännön voisi ihan hyvin muuttaa, kun ei sitä voimassa olevaa kukaan tunnu tietävän / noudattavan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autoilijat ovat opettaneet pyöräilijät tuohon pysähtymällä sen suojatien eteen ja antamalla pyöräilijöiden mennä ensin vaikka olisivat väistämisvelvollisia. Sellaisella mutulla arvioituna joku 8-9 autoilijaa kymmenestä päästää aina pyöräilijän menemään. Olen nähnyt vanhemman jopa opettavan lastaan menemään vaan fillarilla suojatielle, kun on etuajo-oikeus. Pirun vaarallista tietämättömyyttä, mutta pakkohan ne on sitten päästää, kun ei nyt päällekään voi ajaa. Tuon liikennesäännön voisi ihan hyvin muuttaa, kun ei sitä voimassa olevaa kukaan tunnu tietävän / noudattavan.
Se on 100-prosenttisesti juuri näin!
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitten täällä autoilijat valittavat jalankulkijoista, jotka eivät astu suojatielle vaan jäävät odottelemaan.

Eihän tässä kukaan niitä odottelemaan pyytänyt, vaan siirtämään vain huomionsa kännykästä liikenteeseen suojatiellä kävellessään.


Enemmän kuin yhden käden sormilla on laskettavissa kerrat kun pyöräilijä näyttää kääntymismerkkiä suojatielle eteeni, vaikka hän on väistämisvelvollinen. Sitten puidaan nyrkkiä kun en anna tilaa.

Tämä. Tästä voisi jopa hieman osoitella syyttävää sormea median suuntaan, joka aina sääntöuudistusten myötä pitää hyvänä ideana otsikoida huolettomaan tyyliin "Pyöräilijälle lisää oikeuksia - nyt saa ajaa suojatielläkin".
Olen joskus joutunut korjaamaan parin tutun munamankelistin vankaa käsitystä siitä, että muutos tarkoittaisi myös automaattisesti etuajo-oikeutta.


Autoilijat ovat opettaneet pyöräilijät tuohon pysähtymällä sen suojatien eteen ja antamalla pyöräilijöiden mennä ensin vaikka olisivat väistämisvelvollisia.

Tällainen oman elämänsä ritarillisuus on todella yleistä. Itse olen bruukannut sellaisen takana ollessa tuuttaamaan. (*

Yhden pahaisen kerran edessäni olevan auton kuski pysähtyi ritarina risteyksessä viittoilemaan jalankulkijaa ylittämään katua, vaikka sille paloi punaiset. Se oli aika koomisen hämmentävää, kun jalankulkija vielä lähtikin ylittämään katua. Draaman kaari olis vaatinut, että poliisi olisi ollut paikalla lätkäisemässä jalankulkijalle sakkoa jailwalkkaamisesta. Siinä olisi melkein jo pitänyt korkata sipsipussi.

(* edit: tuuttaamaan siis auton äänimerkkiä
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toivottavasti kuitenkin tiedät, mitä laki sanoo äänimerkin käytöstä. Siinä vituttaa kulkea dallailijana vieressä kun jengi korvan juuressa tuuttailee kun joku nyt vähän vituttaa.
Yleensä vielä sitä ääntä säikähtää ja alkaa välittömästi vituttaa, vaikka itsellä ei olisi osaa eikä arpaa koko asiaan.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yleensä vielä sitä ääntä säikähtää ja alkaa välittömästi vituttaa, vaikka itsellä ei olisi osaa eikä arpaa koko asiaan.
No sekin mutta jos satut juuri sen auton kohdalla kävelemään niin se voi ihan sattuakin korvaan. En silti ole alkanut koulutusmielessä potkimaan näitä autoja tai irroittelemaan peilejä. @TuleeEnnenaikaisesti olisiko se hyvä jatko?
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti kuitenkin tiedät, mitä laki sanoo äänimerkin käytöstä. Siinä vituttaa kulkea dallailijana vieressä kun jengi korvan juuressa tuuttailee kun joku nyt vähän vituttaa.
"Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen."

Varoitetaan muuta liikennettä pyöräilijästä. Tai pyöräilijää siitä että osa autoilijoista voi olettaa että liikennesääntöjä noudatetaan. Voi pelastaa pyöräilijän hengen.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen."

Varoitetaan muuta liikennettä pyöräilijästä. Tai pyöräilijää siitä että osa autoilijoista voi olettaa että liikennesääntöjä noudatetaan. Voi pelastaa pyöräilijän hengen.
Jos auto on pysähtynyt päästääkseen pyöräilijän, on toki toimittu väärin mutta ei siinä vaaratilannetta ole.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Renkomäen ABC:lla Lahdessa on lähes tuota vastaava liikennemerkki.

Bensikseltä poistuttaessa siinä tullaan yleensä tuolta liikennemerkin oikealta, eli ihan sama minne suuntaan ajaa risteyksestä, niin on aina etuajo-oikeutettu. Silti sieltä ajaessa joku vetää useasti jarrut pohjaan risteykseen tullessa. Niin tänäänkin. Meinasi takana ajava ajaa perään.

Samoin kuin moni ajelee kolmion takaa tuossa risteyksessä suoraan eteen eikä edes pää käänny. Ihan uskomaton meininki.

Kannattaa joskus käydä katsomassa.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Haluan myös olla todistamassa, kun liikennepolliisi tulee antamaan pyöräilijän suojatien yli päästäneelle autoilijalle sakon liikenteen vaarantamisesta.

Ihan hyvissä kantimissa kyllä on suomalainen liikennekulttuuri, kun isoimmat parranpärinät tulee siitä, jos joku ei pidä omista oikeuksistaan kiinni syystä tai toisesta. Ja hyvä niin!
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Elämäni ainoan kolarin olen ajanut 2017.

Tuolloin Kuusisaaren suunnasta kohti Munkkaa oikeanpuolisella pyörätiellä ajanut Spandex™-ohjus paukkasi mitään elettä tai merkkiä antamatta suojatien ylitse vasemmalle kohti Kalastajatorppaa. Edessä ajanut iloisenvärinen Opel Mokka joutui tekemään tiukan lukkojarrutuksen ettei jyrännyt ko. sankaria ja minä sitten kolautin Skeidalla vienosti takapuskuriin.

Pyöräilijä heristi nyrkkiä ja painui horisonttiin.

Noh, lopulta omaa huolimattomuutta ja on tuon jälkeen tullut korostetusti kiinnitettyä huomiota pyöräilijöihin, ja suojateihin yleensäkin.
 

Liitteet

  • kuusisaari_munkka_2.jpg
    kuusisaari_munkka_2.jpg
    177,1 KB · kertaa luettu: 161
  • kuusisaari_munkka_1.jpg
    kuusisaari_munkka_1.jpg
    153,2 KB · kertaa luettu: 178

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Tällainen oman elämänsä ritarillisuus on todella yleistä. Itse olen bruukannut sellaisen takana ollessa tuuttaamaan.
Paradoksaalisimmat tilanteet tulee useampikaistaisilla teillä, joissa esim aivan vasta vasemmalla kaistalla kanssa-autoilija lähes hätäjarrutti vasemmalta tulevan pyöräilijän vuoksi joka oli tulossa suojatielle. Itse tulin oikeata kaistaa ja jos olisin jatkanut matkaa niin ilmeisesti se olisi ollut kortti pois tai isot sakot ainakin minulle, vaikka vasemman kaistan tollon ei olisi missään nimessä pitänyt pysähtyä tässä tilanteessa. Eli käytännössä kaikki kolme tilanteen osapuolta meinasi toimia lainvastaisesti tilanteessa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paradoksaalisimmat tilanteet tulee useampikaistaisilla teillä, joissa esim aivan vasta vasemmalla kaistalla kanssa-autoilija lähes hätäjarrutti vasemmalta tulevan pyöräilijän vuoksi joka oli tulossa suojatielle. Itse tulin oikeata kaistaa ja jos olisin jatkanut matkaa niin ilmeisesti se olisi ollut kortti pois tai isot sakot ainakin minulle, vaikka vasemman kaistan tollon ei olisi missään nimessä pitänyt pysähtyä tässä tilanteessa. Eli käytännössä kaikki kolme tilanteen osapuolta meinasi toimia lainvastaisesti tilanteessa.
Sun on pakko pysähtyä jos vasemmalla kaistalla joku pysähtyy ennen suojatietä ja päästää pyörän suojatielle, eli et sinä tuossa laittomuuksia tehnyt mielestäni. Etkä voi kiihdyttää jo suojatiellä pyöräilevän päällekään. Vai luinko nyt viestisi oikein. Hmm. Pyöräilijä ja erityisesti vasemmalle kaistalle hätäjarruttanut sitten toki olivat idiootteja.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Sun on pakko pysähtyä jos vasemmalla kaistalla joku pysähtyy ennen suojatietä ja päästää pyörän suojatielle, eli et sinä tuossa laittomuuksia tehnyt mielestäni. Etkä voi kiihdyttää jo suojatiellä pyöräilevän päällekään. Vai luinko nyt viestisi oikein. Hmm. Pyöräilijä ja erityisesti vasemmalle kaistalle hätäjarruttanut sitten toki olivat idiootteja.
Niin, siis minä toimin nimenomaan oikein, mutta siksi laitoinkin konditionaaliin tuon "meinasi toimia", kun ei sen nyt kovin kaukana ollut etten kerennyt reagoida tuon vasemman kaistan urpon jarrutukseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin, siis minä toimin nimenomaan oikein, mutta siksi laitoinkin konditionaaliin tuon "meinasi toimia", kun ei sen nyt kovin kaukana ollut etten kerennyt reagoida tuon vasemman kaistan urpon jarrutukseen.
Aivan aivan. Ymmärsin viestiäsi hieman väärin. My bad.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi

Renkomäen ABC:lla Lahdessa on lähes tuota vastaava liikennemerkki.

Bensikseltä poistuttaessa siinä tullaan yleensä tuolta liikennemerkin oikealta, eli ihan sama minne suuntaan ajaa risteyksestä, niin on aina etuajo-oikeutettu. Silti sieltä ajaessa joku vetää useasti jarrut pohjaan risteykseen tullessa. Niin tänäänkin. Meinasi takana ajava ajaa perään.

Samoin kuin moni ajelee kolmion takaa tuossa risteyksessä suoraan eteen eikä edes pää käänny. Ihan uskomaton meininki.

Kannattaa joskus käydä katsomassa.
Vastaava merkki oli aikanaan Espoossa Matinkylän jäähallin vieressä, T-risteyksen mallissa tosin. Juuri hallilta tuleva tienpätkä ei ollut etuajo-oikeutettu. Useinhan hallilla kävi ei-paikallisia, joten parikin kertaa tuli todistettua, kuinka joku meinasi tulla joko oman tai edellä ajavan auton kylkeen. Nykyään tuossa onneksi on ympyrä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vastaava merkki oli aikanaan Espoossa Matinkylän jäähallin vieressä, T-risteyksen mallissa tosin. Juuri hallilta tuleva tienpätkä ei ollut etuajo-oikeutettu. Useinhan hallilla kävi ei-paikallisia, joten parikin kertaa tuli todistettua, kuinka joku meinasi tulla joko oman tai edellä ajavan auton kylkeen. Nykyään tuossa onneksi on ympyrä.
Luulisi, että juuri ne ei-paikalliset olisivat tarkkaavaisempia ja paikalliset niitä ”ei sieltä ennenkään ketään ole tullut”- ihmisiä.
 

Ränse

Jäsen
Paradoksaalisimmat tilanteet tulee useampikaistaisilla teillä, joissa esim aivan vasta vasemmalla kaistalla kanssa-autoilija lähes hätäjarrutti vasemmalta tulevan pyöräilijän vuoksi joka oli tulossa suojatielle. Itse tulin oikeata kaistaa ja jos olisin jatkanut matkaa niin ilmeisesti se olisi ollut kortti pois tai isot sakot ainakin minulle, vaikka vasemman kaistan tollon ei olisi missään nimessä pitänyt pysähtyä tässä tilanteessa. Eli käytännössä kaikki kolme tilanteen osapuolta meinasi toimia lainvastaisesti tilanteessa.

Mulla on työmatkalla yks pätkä jossa noita giljotiinipaikkoja on 200 metrin aikana useita. Näissä näkee lähes joka työmatkalla näitä giljotiinisuorituksia, varsinkin kun väleissä on vielä vilkas bussiliikenne ja pysäkkejä. Viime viikolla oli oikeasti pienestä kiinni että tienylittävälle jalankulkijalle olisi käynyt todella huonosti. Bussi oli pysähtynyt suojetien eteen mutta toista kaistaa edessäni joku veti farmari-Mersulla suojatien yli kaasua edes nostamatta, ja tietysti ylinopeutta. Oli oikeasti muutamista sekunneista kiinni ettei jalankulkija olisi "ehtinyt" alle.

Muutenkin, näillä loppusyksyn pimeyksillä saa olla erityisen tarkkana kaupunkiajossa huonostivalaistuilla paikoilla. Ei noita pirun kulkijoita aina näe ajoissa. Valottomille pyörille vielä erityismaininta. Ihan itsemurha touhua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös