Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 014 415
  • 12 366

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Esim. Turuntiellä (110) on Leppävaarasta ainakin jonnekin Jorviin saakka erinomainen kevyen liikenteen väylä, jota myös pyöräilijät hyödyntävät - toisin kuin joku spandex-uuno, joka juuri äsken paineli Kilon risteyksen kohdalla autotien reunalla kohti Bemböleä. Ei voi ymmärtää: miksi.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kuvaa todisteeksi? Muuten en usko.
Valitettavasti en ole vielä tuulilasin vaihdon jälkeen saanut dashcamia laitettua takaisin lasiin.

Tänään sitten kotimatkalla joku tunki Multia-Petäjävesi välillä läskiskuutin, joka mopoksi rekisteröity levähdyspaikalta kolmion takaa eteen, sai tehdä semikovan jarrutuksen ettei olisi Mazdaan tullut uutta nokkakoristetta. Katsokaa Spedet mihin niillä vehkeillä liitytte.
 
Liikenneruuhkaa pukkasi tänään ja turvaväleistä ei tietoakaan. Pari autoilijaa joutui jarruttamisen lisäksi väistämään edellä ajavaa, kun motarilla nopeudet tippuivat välillä yllättäen satasesta neljäänkymppiin. Mutta tosiaan jos tuossa ruuhkassa kaikilla olisi vielä 50-100 m välit, niin nopeudet taitaisivat olla paljon matalammat.
 

EngAge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muutamat kilometrit ajaa tukkeen takana, joka painaa 100 alueella 88 ja 80 alueella 75. Mitäs tapahtuu kun ohituskaistalla lähtee ohittamaan 105km/h vauhtia? No rinnalle, jonka jälkeen ohitettava kiihdyttää suurempaan nopeuteen ja alan jäämään taakse. Vauhdilla ohi ja eiköhän tämäkin oman elämänsä sankari hävinnyt ohituskaistan jälkeen taustapeilin horisonttiin vaikka jatkoin vakkarilla 105 vauhtia.

Onko se niin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan ja varsinkin samassa suhteessa niiden vaihtuessa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltalehti kertoo ns uutta tietoa ikävästä skuutti onnettomuudesta, jossa se 12 vuotias kuoli. Poliisi epäilee, että tytöt ovat tulleet "kovaa"?
Tämä nyt oli ns. odotettavissa, sillä yleisellä näkemyksellä, miten noilla ajetaan monessa paikassa.
Onnettomuus on hyvin pitkälti autoilijan syytä? etenkin jos on myös ajanut kovaa, kuten on kerrottu?

Joo, tiedän, että 12 kesäinen ei vielä voikkaan olla aikuisen tasolla liikenteessä, havainnot, tilannenopeus jne, mutta sysäisin vastuuta myös sinne kotio? Kodin tehtävä on taata, että 12 -vuotias osaa ajaa noilla vehkeillä liikenteessä! Kotona voitaisiin monesti olla myös kiinnostuneita, että miten noilla liikutaan. Mutta osaa tuskin kiinnostaa. Pääasia, että kersat pääsee liikkumaan. Muut sit väistää jos ehtii.
Vastuuta ja esimerkkiä voi myös vanhemmat ottaa omalla käytöksellä. Ei itse ajeta tyhmästi noilla, lapset ottaa äkkiä mallia
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Muutamat kilometrit ajaa tukkeen takana, joka painaa 100 alueella 88 ja 80 alueella 75. Mitäs tapahtuu kun ohituskaistalla lähtee ohittamaan 105km/h vauhtia? No rinnalle, jonka jälkeen ohitettava kiihdyttää suurempaan nopeuteen ja alan jäämään taakse. Vauhdilla ohi ja eiköhän tämäkin oman elämänsä sankari hävinnyt ohituskaistan jälkeen taustapeilin horisonttiin vaikka jatkoin vakkarilla 105 vauhtia.

Onko se niin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan ja varsinkin samassa suhteessa niiden vaihtuessa.
Tämä on kummallisen yleistä tänä päivänä. Niin kauan ajetaan selvästi alle rajoituksen kunnes avautuu ohituskaista ja joku lähtee ohittamaan.

Samaa tapahtuu usein myös moottoritiellä, että ajelen vakkari päällä 123 km/h ja auto tulee hitaasti perä edellä vastaan. Siirryn ohituskaistalle ja jatkan edelleen vakkari päällä samaa nopeutta, ja kun olen ohitettavan rinnalla niin yht'äkkiä huomaan että se auto jääkin siihen rinnalle tai alkaakin jopa jätättää.

En tiedä, ottaako se joillakin niin egon päälle vai mitä tuo on, mutta jotenkin niin turhaa ja tyhmää kikkailua.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa tapahtuu usein myös moottoritiellä, että ajelen vakkari päällä 123 km/h ja auto tulee hitaasti perä edellä vastaan. Siirryn ohituskaistalle ja jatkan edelleen vakkari päällä samaa nopeutta, ja kun olen ohitettavan rinnalla niin yht'äkkiä huomaan että se auto jääkin siihen rinnalle tai alkaakin jopa jätättää.

Ja sitten kun painat vähän kaasua että pääset ohi, niin tuolla vakkarin nopeudellakin ne katoavat pian taustapeilistä kun "taiston" hävinneenä vauhtinsa putoaa taas reilusti. Monesti olen myös havainnut että vasemmalla kaistalla joku ohittelee niin hiljakseen että alkaa perä lähestyä kunnes adaptiivinen vakkari hidastaa reilusti. Mutta kun tämä veijari palaa edestä oikealle kaistalle, ei vakkarin nopeus enää olekaan riittävä ohitukseen.

Toinen outo toimintatapa motarilla on ajaa selkeästi kovempaa siihen asti että saavuttavat sinut, ja sitten jäädä kuolleeseen kulmaan jurnuttamaan kilometrikaupalla. Joku helvetin kohdefiksaatio varmaan.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Jaaha. Olin justiinsa autolla liikkeellä, joku pariskunta ajoi fillareilla kylmän rauhallisesti eteeni suojatielle (vieläpä vasemmalta, vaikka sillä ei mitään merkitystä olekaan.) Jarrutin, ja soitin torvea - kaveri sekosi täysin. Paiskasi fillarinsa katuun, ja ryntäsi sylki pärskyen raivoamaan. Avasin ikkunan, ja otin vastaan mm. henkilökohtaisia solvauksia. Lisäksi kaveri huusi TÄSSÄ ON PYÖRÄTIE - no eipä ole, ihan tavallinen suojatie.

Väistämissäännöistä ei näillä tyypeillä hajuakaan, ja onhan ne kyllä kieltämättä sekavat.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Muutamat kilometrit ajaa tukkeen takana, joka painaa 100 alueella 88 ja 80 alueella 75. Mitäs tapahtuu kun ohituskaistalla lähtee ohittamaan 105km/h vauhtia? No rinnalle, jonka jälkeen ohitettava kiihdyttää suurempaan nopeuteen ja alan jäämään taakse. Vauhdilla ohi ja eiköhän tämäkin oman elämänsä sankari hävinnyt ohituskaistan jälkeen taustapeilin horisonttiin vaikka jatkoin vakkarilla 105 vauhtia.

Onko se niin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan ja varsinkin samassa suhteessa niiden vaihtuessa.
Juhannusliikenteessä tuli huomattua jokunen poliisi tutkailemassa ohituskaistan päässä. Tuo onkin sellainen paikka jossa varmasti pyhäkorvausta nauttiva poliisi tekee hyvää tulosta. Käytännössä jokainen ohittaja ajelee siellä ohituskaistan lopulla ylinopeutta vaikka tosiaan se matkavauhti mielellään olisikin jotain 105km/h.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lahdentiellä kuuden auton ketjukolari. Tuollaisia ei tapahtuisi jos olisi turvavälit.

Tänään Lahden väylällä Lahdesta etelään joku ajeli meidän edessä 20 kilometriä vasenta kaistaa vaihtamatta oikealle kaistalle, eipä tosin kukaan ollut häntä ohittamassakaan kun oli vähän liikennettä. Minulla 130 km/h vakkarissa. Välillä olin hänen takanaan kun hän hidasteli ohittaessa, kohta taasen 500m päässä kun hänen vauhtinsa vaihteli. 20 km jälkeen hän vaihtoi oikealle kaistalle rekan perään ilmeisesti päästäkseen meidät ohi. Katselin, että joku jätkä näpytteli puhelinta ajaessaan. Minuutti sen jälkeen kun olin hänet ohittanut, hän tulikin taasen vauhdilla ohi puhelin edelleen kädessä ja katosi horisonttiin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Juhannusliikenteessä tuli huomattua jokunen poliisi tutkailemassa ohituskaistan päässä. Tuo onkin sellainen paikka jossa varmasti pyhäkorvausta nauttiva poliisi tekee hyvää tulosta. Käytännössä jokainen ohittaja ajelee siellä ohituskaistan lopulla ylinopeutta vaikka tosiaan se matkavauhti mielellään olisikin jotain 105km/h.
Monesti ohituskaistat ovat melko lyhkäisiä, se 78 km/h satasen alueella kerännyt karvahattuinen tojotakuski on ehtinyt kerätä peräänsä sen kymmenen auton letkan, ja sitten kun hän ohituskaistan alettua vetää sen karvahatun syvemmälle päähän ja painaa kaasua, niin siinä tulee usein viimeisille jo aika kiire ohittaa ennen kuin se kaista loppuu, joten aika herkästi se nopeus nousee yli sataseen. Itse en yleensä ylinopeutta ajele kun ajan vakkari päällä suurimman osan matkaa ja se on säädetty 103 km/h (todelliseen) nopeuteen, mutta kyllä se ohituskaistan päässä saattaa monesti olla hetkellisesti jotain 120 km/h.

Tokihan sitä voi sitten jäädä junnaamaan sen Corollan perään taas sitä 20 km/h alinopeutta seuraavaan ohituskaistaan saakka, mutta ihan jo jonoutumista välttääkseen okisi hyvä mitä useampi tuon karvahatun ehtisi ohittaa yhdellä kertaa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Itse en yleensä ylinopeutta ajele kun ajan vakkari päällä suurimman osan matkaa ja se on säädetty 103 km/h (todelliseen) nopeuteen, mutta kyllä se ohituskaistan päässä saattaa monesti olla hetkellisesti jotain 120 km/h.
Aika metkasti ilmaistu. Et siis yleensä ylinopeutta ajele, mutta vakkari on suurimman osan matkasta säädetty ylinopeudelle ja hetkellisesti ajat monesti merkittävääkin ylinopeutta.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Aika metkasti ilmaistu. Et siis yleensä ylinopeutta ajele, mutta vakkari on suurimman osan matkasta säädetty ylinopeudelle ja hetkellisesti ajat monesti merkittävääkin ylinopeutta.
Ajatko itse GPS:n mukaan nopeusrajoitusta noudattaen ohitustilanteessa? Itse en, mutta minä olenkin bemarikuski.

Turha tässä on jeesusta kenenkään leikkiä.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
@Shardik olis selvästi uraa tarjolla liikenteenvalvonnassa. Niinhän se menee että aika mahdotonta on ohittaa ohituskaistalla ajamatta ylinopeutta. Ihan siis sen takia että ne kaverit jotka letkaa vetää (ajamalla 0-10km/h alle nopeusrajoituksen) nostaa todella usein oman vauhtinsa ohituskaistan ajaksi 0-10km/h ylinopeuteen. Tuohon kun lisää sen että ohimenijöitä on siitä letkasta yleensä muutama muukin.

Toki pitää muistaa että liikenteessä pitää olla iloisella mielellä ja pitkällä pinnalla...vaikka kuinka typerästi joku edessä ajava vetää niin hymyä huuleen :)
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ajatko itse GPS:n mukaan nopeusrajoitusta noudattaen ohitustilanteessa? Itse en, mutta minä olenkin bemarikuski.

Turha tässä on jeesusta kenenkään leikkiä.
Parhaani mukaan ajan. Mittarivirheen olen tarkistanut gps:stä ja asetan vakkarin nopeusrajoituksen mukaisesti, en yli. Eli normiajossa väitän käytännössä aina noudattavani nopeusrajoitusta. Toki inhimillisiä virheitä tapahtuu joskus esim. kun nopeusrajoitus vaihtuu.

Kommentoin nyt lähinnä tuota matka-ajoa, kun kyseinen henkilö siinäkin laittoi tarkoituksella ylinopeuteen vakkarin ja väitti ajavansa rajoitusten mukaan. Toki ohitustilanteissakin pyrin ajamaan rajoituksen mukaan. Tavallisella maantiellä se ei yleensä ole mahdollista, siellä toki harkitsen tarkkaan milloin lähden ohittamaan. Motarilla ja ohituskaistalla yleensä riittää rajoituksen mukainen vauhti. Jos ei riitä, niin silloin nopeusero lienee niin pieni, ettei ohittaakaan kannata. Ellei siis muutenkin aja ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
No voi vittu mitä saivartelua.
Ihan samalla vaivalla säädät sen vakkarin nopeusrajoituksen mukaiseksi kuin ylinopeuteen. Maantapahan tuo ylinopeuden ajo tuntuu olevan, enkä minä siitä niin ketään rupea tuomitsemaan. Särähti vaan korvaan, kun väitit ajavasi rajoituksen mukaan, mutta tarkoituksella vakkari on säädetty ylinopeuteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös