Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 113 146
  • 13 150

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Muutamat kilometrit ajaa tukkeen takana, joka painaa 100 alueella 88 ja 80 alueella 75. Mitäs tapahtuu kun ohituskaistalla lähtee ohittamaan 105km/h vauhtia? No rinnalle, jonka jälkeen ohitettava kiihdyttää suurempaan nopeuteen ja alan jäämään taakse. Vauhdilla ohi ja eiköhän tämäkin oman elämänsä sankari hävinnyt ohituskaistan jälkeen taustapeilin horisonttiin vaikka jatkoin vakkarilla 105 vauhtia.

Onko se niin vaikeaa ajaa rajoitusten mukaan ja varsinkin samassa suhteessa niiden vaihtuessa.
Juhannusliikenteessä tuli huomattua jokunen poliisi tutkailemassa ohituskaistan päässä. Tuo onkin sellainen paikka jossa varmasti pyhäkorvausta nauttiva poliisi tekee hyvää tulosta. Käytännössä jokainen ohittaja ajelee siellä ohituskaistan lopulla ylinopeutta vaikka tosiaan se matkavauhti mielellään olisikin jotain 105km/h.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lahdentiellä kuuden auton ketjukolari. Tuollaisia ei tapahtuisi jos olisi turvavälit.

Tänään Lahden väylällä Lahdesta etelään joku ajeli meidän edessä 20 kilometriä vasenta kaistaa vaihtamatta oikealle kaistalle, eipä tosin kukaan ollut häntä ohittamassakaan kun oli vähän liikennettä. Minulla 130 km/h vakkarissa. Välillä olin hänen takanaan kun hän hidasteli ohittaessa, kohta taasen 500m päässä kun hänen vauhtinsa vaihteli. 20 km jälkeen hän vaihtoi oikealle kaistalle rekan perään ilmeisesti päästäkseen meidät ohi. Katselin, että joku jätkä näpytteli puhelinta ajaessaan. Minuutti sen jälkeen kun olin hänet ohittanut, hän tulikin taasen vauhdilla ohi puhelin edelleen kädessä ja katosi horisonttiin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Juhannusliikenteessä tuli huomattua jokunen poliisi tutkailemassa ohituskaistan päässä. Tuo onkin sellainen paikka jossa varmasti pyhäkorvausta nauttiva poliisi tekee hyvää tulosta. Käytännössä jokainen ohittaja ajelee siellä ohituskaistan lopulla ylinopeutta vaikka tosiaan se matkavauhti mielellään olisikin jotain 105km/h.
Monesti ohituskaistat ovat melko lyhkäisiä, se 78 km/h satasen alueella kerännyt karvahattuinen tojotakuski on ehtinyt kerätä peräänsä sen kymmenen auton letkan, ja sitten kun hän ohituskaistan alettua vetää sen karvahatun syvemmälle päähän ja painaa kaasua, niin siinä tulee usein viimeisille jo aika kiire ohittaa ennen kuin se kaista loppuu, joten aika herkästi se nopeus nousee yli sataseen. Itse en yleensä ylinopeutta ajele kun ajan vakkari päällä suurimman osan matkaa ja se on säädetty 103 km/h (todelliseen) nopeuteen, mutta kyllä se ohituskaistan päässä saattaa monesti olla hetkellisesti jotain 120 km/h.

Tokihan sitä voi sitten jäädä junnaamaan sen Corollan perään taas sitä 20 km/h alinopeutta seuraavaan ohituskaistaan saakka, mutta ihan jo jonoutumista välttääkseen okisi hyvä mitä useampi tuon karvahatun ehtisi ohittaa yhdellä kertaa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Itse en yleensä ylinopeutta ajele kun ajan vakkari päällä suurimman osan matkaa ja se on säädetty 103 km/h (todelliseen) nopeuteen, mutta kyllä se ohituskaistan päässä saattaa monesti olla hetkellisesti jotain 120 km/h.
Aika metkasti ilmaistu. Et siis yleensä ylinopeutta ajele, mutta vakkari on suurimman osan matkasta säädetty ylinopeudelle ja hetkellisesti ajat monesti merkittävääkin ylinopeutta.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
Aika metkasti ilmaistu. Et siis yleensä ylinopeutta ajele, mutta vakkari on suurimman osan matkasta säädetty ylinopeudelle ja hetkellisesti ajat monesti merkittävääkin ylinopeutta.
Ajatko itse GPS:n mukaan nopeusrajoitusta noudattaen ohitustilanteessa? Itse en, mutta minä olenkin bemarikuski.

Turha tässä on jeesusta kenenkään leikkiä.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
@Shardik olis selvästi uraa tarjolla liikenteenvalvonnassa. Niinhän se menee että aika mahdotonta on ohittaa ohituskaistalla ajamatta ylinopeutta. Ihan siis sen takia että ne kaverit jotka letkaa vetää (ajamalla 0-10km/h alle nopeusrajoituksen) nostaa todella usein oman vauhtinsa ohituskaistan ajaksi 0-10km/h ylinopeuteen. Tuohon kun lisää sen että ohimenijöitä on siitä letkasta yleensä muutama muukin.

Toki pitää muistaa että liikenteessä pitää olla iloisella mielellä ja pitkällä pinnalla...vaikka kuinka typerästi joku edessä ajava vetää niin hymyä huuleen :)
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ajatko itse GPS:n mukaan nopeusrajoitusta noudattaen ohitustilanteessa? Itse en, mutta minä olenkin bemarikuski.

Turha tässä on jeesusta kenenkään leikkiä.
Parhaani mukaan ajan. Mittarivirheen olen tarkistanut gps:stä ja asetan vakkarin nopeusrajoituksen mukaisesti, en yli. Eli normiajossa väitän käytännössä aina noudattavani nopeusrajoitusta. Toki inhimillisiä virheitä tapahtuu joskus esim. kun nopeusrajoitus vaihtuu.

Kommentoin nyt lähinnä tuota matka-ajoa, kun kyseinen henkilö siinäkin laittoi tarkoituksella ylinopeuteen vakkarin ja väitti ajavansa rajoitusten mukaan. Toki ohitustilanteissakin pyrin ajamaan rajoituksen mukaan. Tavallisella maantiellä se ei yleensä ole mahdollista, siellä toki harkitsen tarkkaan milloin lähden ohittamaan. Motarilla ja ohituskaistalla yleensä riittää rajoituksen mukainen vauhti. Jos ei riitä, niin silloin nopeusero lienee niin pieni, ettei ohittaakaan kannata. Ellei siis muutenkin aja ylinopeutta.
 
Viimeksi muokattu:

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
No voi vittu mitä saivartelua.
Ihan samalla vaivalla säädät sen vakkarin nopeusrajoituksen mukaiseksi kuin ylinopeuteen. Maantapahan tuo ylinopeuden ajo tuntuu olevan, enkä minä siitä niin ketään rupea tuomitsemaan. Särähti vaan korvaan, kun väitit ajavasi rajoituksen mukaan, mutta tarkoituksella vakkari on säädetty ylinopeuteen.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Eilisessä Hesarissa mielipidekirjoitus pyöräiljöiden liikennekäyttäytymisestä. Asialliseen kirjoitukseen oli viitisenkymmentä kommenttia, joissa on kyllä osaamisen koko kirjo. Kansalaiset ovat kyllä kovasti mieltä, vaikka tuon taivaallista käsitystä ei tunnu olevan siitä, milloin pyöräilijän on väistettävä. Tai milloin pyöräilijä katsotaan jalankulkijaksi. Eikä oikein mistään muustakaan.

Ellei autoilijat päästäisi niin hövelisti pyöräilijöitä/lautailijoita/vastaavia ajamaan suojatien yli, tulisi ruumiita kyllä rutkasti enemmän. Ja toisaalta - autoilijat kyllä tekevät hallaa sillä, että päästävät oma-aloitteisesti pyöräilijät polkemaan etuajo-oikeutettuna suojatien yli.

Jotenkin nämä säännöt pitäisi saada selkeämmiksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotenkin nämä säännöt pitäisi saada selkeämmiksi.
Niin pitäisi. Ei niitä tunne autoilijat eivätkä pyöräilijätkään. Täällä lapsiperhealueella tulee nähtyä kuinka vanhemmat tunkevat koko pyöräilevän perheensä suojatielle autojen eteen. Kannattaisi ehkä opetella itse ne liikennesäännöt ennen kuin opettaa lapsilleen hengenvaarallisia tapoja.

Mutta lainsäätäjien ja liikenneasiantuntijoiden mukaan ei ole ongelmaa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eilisessä Hesarissa mielipidekirjoitus pyöräiljöiden liikennekäyttäytymisestä. Asialliseen kirjoitukseen oli viitisenkymmentä kommenttia, joissa on kyllä osaamisen koko kirjo. Kansalaiset ovat kyllä kovasti mieltä, vaikka tuon taivaallista käsitystä ei tunnu olevan siitä, milloin pyöräilijän on väistettävä. Tai milloin pyöräilijä katsotaan jalankulkijaksi. Eikä oikein mistään muustakaan.

Ellei autoilijat päästäisi niin hövelisti pyöräilijöitä/lautailijoita/vastaavia ajamaan suojatien yli, tulisi ruumiita kyllä rutkasti enemmän. Ja toisaalta - autoilijat kyllä tekevät hallaa sillä, että päästävät oma-aloitteisesti pyöräilijät polkemaan etuajo-oikeutettuna suojatien yli.

Jotenkin nämä säännöt pitäisi saada selkeämmiksi.
Toisaalta vaikka kenenkään päälle ei tietenkään saa ajaa niin onhan poliisitkin näissä yhteyksissä sanoneet, että liika kohteliaisuus liikenteessä aiheuttaa epävarmuutta ja vähentää entisestään liikennesääntöjen osaamista kuten esim. polkupyöräilijöiden kohdalla huomataan. Eli säännöistä olisi hyvä yrittää pitää aina kiinni.

Osa ihmisistä ei osaa sääntöjä, mutta kyllä osa ihmisistä on myös vain helvetin röyhkeitä liikenteessä. On vaikea uskoa, että autoileva ihminen olisi niin avuton, ettei ymmärrä polkupyöräillessään liikennesääntöjä.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Juuri eilen tuli vastaan tilanne, jossa ajoin suoraan autolla ja näin, kun pyöräilijä viittoi kädellään kääntyvänsä vasemmalle suojatielle. Mietin välittömästi jatkoajan keskusteluja aiheesta (en tiedä pitäisikö jo huolestua, kun tämä sivusto tuli ekana mieleen liikenteessä), mutta päätin jarruttaa, kun pyörässä oli kyydissä pikkuihminen.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvää pohdintaa yllä, tästä ikuisuushaasteesta tilanne ei valitettavasti tule muuttumaan niin kauan kun nykyiset säännöt on voimassa. Pyöräilijät tulevat ajamaan päin helvettiä ja autoilijat lisäävät hämmennystä olemalla liian kohteliaita.

Mun perstuntumalla noin 8/10 autoilijasta antaa suojatien eteen pysähtyneelle pyöräilijälle tilaa vaikka ei tarvitsisi. Ja tämä havainto siis fillarin selästä, mä pysähdyn aina silloin kun mulla on väistämisvelvollisuus ja kerta toisensa jälkeen autoilija pysähtyy antamaan tietä. No kyllä mä yli meen jos tietä annetaan, mutta tekis mieli jutella jokaisen kuskin kanssa tuon tilanteen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Mun perstuntumalla noi 8/10 autolijaa antaa suojatien eteen pysähtyneelle pyöräilijälle tilaa vaikka ei tarvitsisi. Ja tämä havainto siis fillarin selästä, mä pysähdyn aina silloin kun mulla on väistämisvelvollisuus ja kerta toisensa jälkeen autoilija pysähtyy antamaan tietä. No kyllä mä yli meen jos tietä annetaan, mutta tekis mieli jutella jokaisen kuskin kanssa tuon tilanteen jälkeen.
Mulla sama perstuntuma. Ajan itsekin työmatkat pääasiassa (sähkö)pyörällä, ja juuri näin se on.

Ja siis autoilen myös, eli mainittakoon nyt sekin tässä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Monesti ohituskaistat ovat melko lyhkäisiä, se 78 km/h satasen alueella kerännyt karvahattuinen tojotakuski on ehtinyt kerätä peräänsä sen kymmenen auton letkan, ja sitten kun hän ohituskaistan alettua vetää sen karvahatun syvemmälle päähän ja painaa kaasua, niin siinä tulee usein viimeisille jo aika kiire ohittaa ennen kuin se kaista loppuu, joten aika herkästi se nopeus nousee yli sataseen. Itse en yleensä ylinopeutta ajele kun ajan vakkari päällä suurimman osan matkaa ja se on säädetty 103 km/h (todelliseen) nopeuteen, mutta kyllä se ohituskaistan päässä saattaa monesti olla hetkellisesti jotain 120 km/h.

Tokihan sitä voi sitten jäädä junnaamaan sen Corollan perään taas sitä 20 km/h alinopeutta seuraavaan ohituskaistaan saakka, mutta ihan jo jonoutumista välttääkseen okisi hyvä mitä useampi tuon karvahatun ehtisi ohittaa yhdellä kertaa.

Huomasin myös sen, Vaasasta Hämeeseen ke-to yönä ajellessa, että monasti nuo ohituskaistat lyhykäisyyden lisäksi (taisi olla 1,4-1,8km) alkavat 80kmh alueen jälkeen.

Pari kertaa kävi niin että kun edessä oli rekka, joka oltiin saatu kiinni satasen alueella ja joka painoi 85-90kmh (oli rajoitus 80 tai 100) rupesi tekemään etäisyyttä perässä olevaan, joka kuuliaisesti sitten ajoi 80-alueella tasan 80kmh. Ja minä sitten tämän yhden auton perässä manasin että "älä jätä sitä väliä", kun etäisyys tuohon yksittäiseen rekkaan kasvoi ja kasvoi ja tiesi että ohituskaista alkaa 2km päästä.

Ja sitten kun se 1,4km ohituskaista alkoi (100km/h-alue) oltiinkin jo tämän toisen henkilöauton kanssa 200-400m päässä siitä edellä olevasta rekasta ja joutui kyllä hetkellisesti ajamaan ylinopeutta (varmaan max 120), että kerkesi molemmista ohi. Tämä kuuliaisesti rajoitusten mukaan ajanut ei ja jäikin sitten ajelemaan sitä 85+90kmh-vauhtia satasen alueella jälleen rekan perään.

Suureen ylinopeuteen en tietenkään ketään kehota (itselläkin vakkari satasen alieella 103-105kmh, mutta pelisilmää voisi käyttää. Varsinkin kun liikenteessä valoisana arkiyönä ei tuossakaan tilanteessa ollut kuin pitkä rekka ja kaksi henkilöautoa.

Ruotsissa nuo kaistat olivat järjestäen tuplat pidempiä. Oli joustavampaa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla sama perstuntuma. Ajan itsekin työmatkat pääasiassa (sähkö)pyörällä, ja juuri näin se on.

Ja siis autoilen myös, eli mainittakoon nyt sekin tässä.

Tämä sama perskutina on suunnilleen jokaisella aktiivisella pyöräilijällä jonka tunnen ja mainittakoon nyt kanssa se että suurin osa kyseisistä henkilöistä kuten minäkin ajavat myös autoa.

Eli pitäisikö tuo sääntö sit muuttaa niin, että pyöräilijällä on etuajo-oikeus aina? Näinhän käytännössä toimitaan tälläkin hetkellä, osin autoilijoiden liiallisen kohteliasuuden vuoksi ja osaksi sen takia ettei pyörällä liikkuvat osaa väistämissääntöjä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli pitäisikö tuo sääntö sit muuttaa niin, että pyöräilijällä on etuajo-oikeus aina? Näinhän käytännössä toimitaan tälläkin hetkellä, osin autoilijoiden liiallisen kohteliasuuden vuoksi ja osaksi sen takia ettei pyörällä liikkuvat osaa väistämissääntöjä.
Yksinkertaistamisen vuoksi pitäisi, mutta tuo todennäköisesti johtaisi pyöräilyonnettomuuksiin, koska pyörätieltä nopeasti suojatielle ilmestyvää pyöräilijää on oikeasti joskus hankala havaita autosta. Eli pyöräilijälle tulisi ylimääräinen turvallisuuden tunne.

Mutta kannatan silti. Nykyjärjestelmä on liian hankala tavikselle ymmärtää tai tajuta. Enemmistö ymmärtää nykyäänkin niin, että pyöräilijää täytyy väistää suojatiellä.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksinkertaistamisen vuoksi pitäisi, mutta tuo todennäköisesti johtaisi pyöräilyonnettomuuksiin, koska pyörätieltä nopeasti suojatielle ilmestyvää pyöräilijää on oikeasti joskus hankala havaita autosta. Eli pyöräilijälle tulisi ylimääräinen turvallisuuden tunne.

Mutta kannatan silti. Nykyjärjestelmä on liian hankala tavikselle ymmärtää tai tajuta. Enemmistö ymmärtää nykyäänkin niin, että pyöräilijää täytyy väistää suojatiellä.

Toi turvallisuudentunne on muuten todella vaarallinen matkakumppani se kun ei pelasta yhdeltäkään onnettomuudelta ei auton ratissa, jalan, pyörällä tai vaikka rullasuksilla. Ennakointi, sääntöjen noudattaminen ja tarkkaavaisuus sen sijaan on se suositeltavampi seuralainen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suureen ylinopeuteen en tietenkään ketään kehota (itselläkin vakkari satasen alieella 103-105kmh, mutta pelisilmää voisi käyttää. Varsinkin kun liikenteessä valoisana arkiyönä ei tuossakaan tilanteessa ollut kuin pitkä rekka ja kaksi henkilöautoa.
Todella yleinen tilanne valitettavasti ja fakta nyt vain on, ettei merkittävällä osalla ole minkäänlaista pelisilmää liikenteessä. Tarkoittaa etenkin sitä että kaikenlainen ennakointi ja joustavuus puuttuu kokonaan eikä hahmoteta kokonaiskuvaa sen oman auton ulkopuolella.

Onhanse nyt kaikkien intressissä, että ennen ohituskaistan alkua vedetään se väli kiinni siihen rekkaan tms. ja nostetaan jo kierroksia jotta pääsee sujuvasti ohi ja jotta mahdollisimman moni pääsee sujuvasti ohi.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyvää pohdintaa yllä, tästä ikuisuushaasteesta tilanne ei valitettavasti tule muuttumaan niin kauan kun nykyiset säännöt on voimassa. Pyöräilijät tulevat ajamaan päin helvettiä ja autoilijat lisäävät hämmennystä olemalla liian kohteliaita.

Mun perstuntumalla noin 8/10 autoilijasta antaa suojatien eteen pysähtyneelle pyöräilijälle tilaa vaikka ei tarvitsisi. Ja tämä havainto siis fillarin selästä, mä pysähdyn aina silloin kun mulla on väistämisvelvollisuus ja kerta toisensa jälkeen autoilija pysähtyy antamaan tietä. No kyllä mä yli meen jos tietä annetaan, mutta tekis mieli jutella jokaisen kuskin kanssa tuon tilanteen jälkeen.
Nuo ilmeisesti pelkäävät pyöräilijöitä. Samat tyypit voivat huoletta antaa jalankulkijan odottaa vuoroaan kadunreunassa, vaikka jalankulkijalla olisi oikeus ylittää suojatie.

Joku sanoi jossakin osuvasti, että näiltä turhan kohteliailta pitäisi kysyä, että jäätkö odottamaan ja päästätkö aina toisen autoilijan eteesi kolmion takaa.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Hyvää pohdintaa yllä, tästä ikuisuushaasteesta tilanne ei valitettavasti tule muuttumaan niin kauan kun nykyiset säännöt on voimassa. Pyöräilijät tulevat ajamaan päin helvettiä ja autoilijat lisäävät hämmennystä olemalla liian kohteliaita.

Mun perstuntumalla noin 8/10 autoilijasta antaa suojatien eteen pysähtyneelle pyöräilijälle tilaa vaikka ei tarvitsisi. Ja tämä havainto siis fillarin selästä, mä pysähdyn aina silloin kun mulla on väistämisvelvollisuus ja kerta toisensa jälkeen autoilija pysähtyy antamaan tietä. No kyllä mä yli meen jos tietä annetaan, mutta tekis mieli jutella jokaisen kuskin kanssa tuon tilanteen jälkeen.
Itsellä autoilijana ainakin välillä tulee näissä mieleen se, että kun pyöräilijä on pysähtynyt suojatien eteen, niin missä kohtaa hän muuttuu jalankulkijaksi? Onko se sitten jos nousee kokonaan pyörän päältä ja on selkeästi pyörää taluttavan näköinen? Eli jos vain pysähtyy ja laittaa jalan maahan, niin silloin on edelleen pyöräilijä? Tai näin itse olen ajatellut tuon rajanvedon menevän. Ja sen mukaan olen yrittänyt väistää tai olla väistämättä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Yksinkertaistamisen vuoksi pitäisi, mutta tuo todennäköisesti johtaisi pyöräilyonnettomuuksiin, koska pyörätieltä nopeasti suojatielle ilmestyvää pyöräilijää on oikeasti joskus hankala havaita autosta. Eli pyöräilijälle tulisi ylimääräinen turvallisuuden tunne.

Mutta kannatan silti. Nykyjärjestelmä on liian hankala tavikselle ymmärtää tai tajuta. Enemmistö ymmärtää nykyäänkin niin, että pyöräilijää täytyy väistää suojatiellä.
Olisiko se sitten liian hankala sääntö pyöräilijälle, että suojatien kohdalla hänen pitää aina pysähtyä, kun siinä ei ole pyörätien jatketta. Autoilijan taas pitäisi antaa kulku pysähtyneelle pyöräilijälle, joka saa ajaa tai taluttaa sen mukaan, mikä järkevältä tuntuu. Siinä olisi oikeastaan kummallekin vain yksi sääntö. Tietysti pitäisi tietää, mikä on pyörätien jatke ja mikä pelkästään suojatie.

Ainakin meillä päin Vantaalla on valtavasti tuollaisia suojateitä, mitkä eivät ole pyörätien jatkeita. Jos ajattelen omaa muutaman kilometrin mittaista työmatkaani, niin siinä on varmaan jo parikymmentä. Jos jokaisen kohdalla pitäisi vetää vauhti todella alas, kun sieltä voi syöksyä koska tahansa joku pyörällä, niin aika nykivää olisi meno. Varmaan ruumiiden välttämiseksi pitäisi myös pudottaa nopeusrajoitukset kolmeenkymppiin suurin piirtein kaikilla asuma-alueilla taajamissa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä autoilijana ainakin välillä tulee näissä mieleen se, että kun pyöräilijä on pysähtynyt suojatien eteen, niin missä kohtaa hän muuttuu jalankulkijaksi? Onko se sitten jos nousee kokonaan pyörän päältä ja on selkeästi pyörää taluttavan näköinen? Eli jos vain pysähtyy ja laittaa jalan maahan, niin silloin on edelleen pyöräilijä? Tai näin itse olen ajatellut tuon rajanvedon menevän. Ja sen mukaan olen yrittänyt väistää tai olla väistämättä.

Se on juurikin näin kuten kirjoitit.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei se ole helppoa tavan tallaajallekaan nuo väistämis säännöt, mutta ei niitä tunne poliisikaan. Viime viikonloppuna tulin risteykseen minkä jatkona oli tavallinen suojatie. Isuin pyörän päällä tarkoitus jatkaa ajaen kun liikenne antaa mahdollisuuden. Paikalle saapui myös poliisiauto joka pysähtyi suojatien eteen antaakseen mulle tietä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös