Monesti ohituskaistat ovat melko lyhkäisiä, se 78 km/h satasen alueella kerännyt karvahattuinen tojotakuski on ehtinyt kerätä peräänsä sen kymmenen auton letkan, ja sitten kun hän ohituskaistan alettua vetää sen karvahatun syvemmälle päähän ja painaa kaasua, niin siinä tulee usein viimeisille jo aika kiire ohittaa ennen kuin se kaista loppuu, joten aika herkästi se nopeus nousee yli sataseen. Itse en yleensä ylinopeutta ajele kun ajan vakkari päällä suurimman osan matkaa ja se on säädetty 103 km/h (todelliseen) nopeuteen, mutta kyllä se ohituskaistan päässä saattaa monesti olla hetkellisesti jotain 120 km/h.
Tokihan sitä voi sitten jäädä junnaamaan sen Corollan perään taas sitä 20 km/h alinopeutta seuraavaan ohituskaistaan saakka, mutta ihan jo jonoutumista välttääkseen okisi hyvä mitä useampi tuon karvahatun ehtisi ohittaa yhdellä kertaa.
Huomasin myös sen, Vaasasta Hämeeseen ke-to yönä ajellessa, että monasti nuo ohituskaistat lyhykäisyyden lisäksi (taisi olla 1,4-1,8km) alkavat 80kmh alueen jälkeen.
Pari kertaa kävi niin että kun edessä oli rekka, joka oltiin saatu kiinni satasen alueella ja joka painoi 85-90kmh (oli rajoitus 80 tai 100) rupesi tekemään etäisyyttä perässä olevaan, joka kuuliaisesti sitten ajoi 80-alueella tasan 80kmh. Ja minä sitten tämän yhden auton perässä manasin että "älä jätä sitä väliä", kun etäisyys tuohon yksittäiseen rekkaan kasvoi ja kasvoi ja tiesi että ohituskaista alkaa 2km päästä.
Ja sitten kun se 1,4km ohituskaista alkoi (100km/h-alue) oltiinkin jo tämän toisen henkilöauton kanssa 200-400m päässä siitä edellä olevasta rekasta ja joutui kyllä hetkellisesti ajamaan ylinopeutta (varmaan max 120), että kerkesi molemmista ohi. Tämä kuuliaisesti rajoitusten mukaan ajanut ei ja jäikin sitten ajelemaan sitä 85+90kmh-vauhtia satasen alueella jälleen rekan perään.
Suureen ylinopeuteen en tietenkään ketään kehota (itselläkin vakkari satasen alieella 103-105kmh, mutta pelisilmää voisi käyttää. Varsinkin kun liikenteessä valoisana arkiyönä ei tuossakaan tilanteessa ollut kuin pitkä rekka ja kaksi henkilöautoa.
Ruotsissa nuo kaistat olivat järjestäen tuplat pidempiä. Oli joustavampaa.