Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 977 870
  • 12 215

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Tähän on jo vastattu mutta pakko vielä kommentoida. Saat ajaa päättyvän kaistan loppuun. Se on jopa suotavaa. Sehän vasta aiheuttaa nykimistä kun kokemattomat kuskit ja muut jännittäjät vetävät liinan kiinni ja vilkun oikealle kun kaista loppuu 900 m päässä.

Maksimoidaan se tila mikä on käytössä. Ja kun kaista päättyy, kaistat yhtyvät vetoketjuperiaatteella. Miten helvetissä jotkut jäärät näkevät tässä mitään ongelmaa taikka egoistisuutta.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätähän on tutkittu. Kuvatussa tilanteessa liikenne olisi sujuvampaa ja vetävämpää jos se vasen kaista hyödynnettäisiin niin, että sitä pitkin ajetaan aina loppuun ja siellä lopussa vasta liityttäisiin oikealle kaistalle. Ongelma on siinä, että valtaosa meistä autoilijoista on niin tolloja, ettei tajua tuota tehdä plus oikealla kaistalla on olemattomat turvavälit. Ja sitten kun joku oikeasti ajaa siten kuin olisi järkevää ajaa, niin sille kiukutellaan.
Juu mutta siinä on yksi huomioitava asia: tämä toimii vain kun kaistat ajaa samaa nopeutta. Tykittelemällä letkan ohi jojoliike voimistuu. Toki kaista myös pitäisi käyttää jotakuinkin loppuun.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tähän on jo vastattu mutta pakko vielä kommentoida. Saat ajaa päättyvän kaistan loppuun. Se on jopa suotavaa. Sehän vasta aiheuttaa nykimistä kun kokemattomat kuskit ja muut jännittäjät vetävät liinan kiinni ja vilkun oikealle kun kaista loppuu 900 m päässä.

Maksimoidaan se tila mikä on käytössä. Ja kun kaista päättyy, kaistat yhtyvät vetoketjuperiaatteella. Miten helvetissä jotkut jäärät näkevät tässä mitään ongelmaa taikka egoistisuutta.
Ongelma on siinä, että Suomessa ei ole totuttu ajamaan tällä tavalla. Onhan se selkeästi kiilaamista, jos tyhjältä kaistalta pusketaan väliin. Molemmilla kaistoilla pitäisi alusta asti olla suunnilleen saman verran autoja ja sitten mennään vuorotellen. Mutta kun ei olla näin täällä pienten liikennevirtojen maassa totuttu toimimaan, pitäisi liikenteen suunnittelijan aina laittaa hyvissä ajoin näkyville se kaistat yhdistyvät-liikennemerkki.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Olen kirjoittanut tänne aiemminkin Oululaisesta osaamisesta moottoritieajossa. Eilen tuli viimeksi vaaratilanne, itseasiassa pahin läheltä piti tähän mennessä. Ajoin tasaista nopeutta suht tyhjää moottoritietä, rampilta tuli punainen Mitsubishi Outlander ja kiihdytti samaan vautiin kanssani rinnalleni, tai oikeastaan puoli auton mittaa edelleni ja lopetti kiihdyttämisen. Ehdin ajatella että "eikai vaan" ja vilkaista itse vasemmalle kaistalle onko sielä tyhjää ja sitten se auto sieltä tulikin päälle. Kevyt ohjausliike vasemmalle ja jarrutus riittivät onneksi kun olin ns. tilanteen tasalla.

Jälleen yksi joka on tottunut moottoritiellä ajavan väistävän.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jälleen yksi joka on tottunut moottoritiellä ajavan väistävän
Tämä on kieltämättä kummallisinta liikenteessä. Toki aamuruuhkassa annan jonossa tilaa, mutta jos edessä ja takana on satoja metrejä tyhjää, niin mikä ihme laittaa kolmion takaa tulevan kuvittelemaan että moottoritiellä ajava väistää.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
No meikä on ainahi edes sen verran kohtelias, että voin antaa tietä. Ei oo multa pois tuo väistäminen ja tiijän jotta oon vitunmoinen rikollinen ja muutenki varmaan paska kuski
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Hieman eilen hymähdytti juhannusliikenteessä, kun Kutostiellä Korian ABC:n kohdilla vastaan tuli kahden traktorin duo, joista toinen veti perässään erikoispitkää peräkärryä ja toisella mukana roikkui tunnistamattomaksi jäänyt suurikokoinen maatalouskone.

Kaverit olivat sitten päättäneet lähteä moottorimarssille kesken juhannuksen ruuhkahuipun ja vaikka matka eteläänpäin suuntautuikin, niin kieltämättä komean jonon olivat peräänsä keränneet.

Ihan hippasen haiskahti menevän vittuilun puolelle touhunsa. :D
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No meikä on ainahi edes sen verran kohtelias, että voin antaa tietä. Ei oo multa pois tuo väistäminen ja tiijän jotta oon vitunmoinen rikollinen ja muutenki varmaan paska kuski
Ei se väistäminen olekaan keneltäkään pois... Mutta ei se kolmion takaa tuleva saa, eikä voi olettaa että motarilla ajava lähtökohtaisesti väistää...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei se väistäminen olekaan keneltäkään pois... Mutta ei se kolmion takaa tuleva saa, eikä voi olettaa että motarilla ajava lähtökohtaisesti väistää...

Lain mukaanhan se ei ole edes luvallista väistää vasemmalle kaistalle?
Jokainen järkevä kyllä tajuaa, että on luonnollista antaa tilaa 35 m pitkälle yhdistelmälle, joka kelaa vauhtia, että pääsee motarille. Ei se voi stopata sinne rampin päähän, tai tulla mateluvauhdilla. Aika iso onnettomuusriski syntyy kun toiset tulee n. 120 kmh ja siellä rekka koettaa saada vauhtia kun menee 50 kmh. (Nopeudet viitteellisiä)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen kirjoittanut tänne aiemminkin Oululaisesta osaamisesta moottoritieajossa. Eilen tuli viimeksi vaaratilanne, itseasiassa pahin läheltä piti tähän mennessä. Ajoin tasaista nopeutta suht tyhjää moottoritietä, rampilta tuli punainen Mitsubishi Outlander ja kiihdytti samaan vautiin kanssani rinnalleni, tai oikeastaan puoli auton mittaa edelleni ja lopetti kiihdyttämisen. Ehdin ajatella että "eikai vaan" ja vilkaista itse vasemmalle kaistalle onko sielä tyhjää ja sitten se auto sieltä tulikin päälle. Kevyt ohjausliike vasemmalle ja jarrutus riittivät onneksi kun olin ns. tilanteen tasalla.

Jälleen yksi joka on tottunut moottoritiellä ajavan väistävän.
Tällaisilta pitäisi ottaa kortti pois jos lähes tyhjälle moottoritielle liittyminen ei onnistu.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Lain mukaanhan se ei ole edes luvallista väistää vasemmalle kaistalle?
Jokainen järkevä kyllä tajuaa, että on luonnollista antaa tilaa 35 m pitkälle yhdistelmälle, joka kelaa vauhtia, että pääsee motarille. Ei se voi stopata sinne rampin päähän, tai tulla mateluvauhdilla. Aika iso onnettomuusriski syntyy kun toiset tulee n. 120 kmh ja siellä rekka koettaa saada vauhtia kun menee 50 kmh. (Nopeudet viitteellisiä)

Itse tulkitsen että näissä tilanteissa sen moottoritietä ajavan vasemmalle kaistalle siirtyminen on sen hitaamman ja kohta edessäsi olevan rekan ohittamista, sama tarvittaessa henkilöautollekin jos näet että siinä juuri edessäsi edessä joku liittyy moottoritielle paljon hitaammalla vauhdilla. Noin suunnilleen yleiseen etenemisnopeuteen kiihdyttävää ajoneuvoa taas ei kannata (tai saa) väistää kaistalta toiselle eikä omaa nopeutta muuttamalla vaan on paras pitää nopeus tasaisena jolloin liittyvän on helppo ottaa paikkansa omaa kiihdytystään säätelemällä. Eilisessä tilanteessani oli tosiaan Mitsubishin kuskilla kaikki tila ja aika sekä tarpeeksi kiihdytyskaistaa valita paikkansa joko edestä tai takaa, mutta valitsi sitten liittyä juuri kohdalta.
 
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse tulkitsen että näissä tilanteissa sen moottoritietä ajavan vasemmalle kaistalle siirtyminen on sen hitaamman ja kohta edessäsi olevan rekan ohittamista, sama tarvittaessa henkilöautollekin jos näet että siinä juuri edessäsi edessä joku liittyy moottoritielle paljon hitaammalla vauhdilla. Noin suunnilleen yleiseen etenemisnopeuteen kiihdyttävää ajoneuvoa taas ei kannata (tai saa) väistää kaistalta toiselle eikä omaa nopeutta muuttamalla vaan on paras pitää nopeus tasaisena jolloin liittyvän on helppo ottaa paikkansa omaa kiihdytystään säätelemällä. Eilisessä tilanteessani oli tosiaan Mitsubishin kuskilla kaikki tila ja aika sekä tarpeeksi kiihdytyskaistaa valita paikkansa joko edestä tai takaa, mutta valitsi sitten liittyä juuri kohdalta.
Ihmetyttää myös se kun joillakin on hirveä kiire sieltä kiihdytyskaistalta näin tulla juuri siihen auton kylkeen vaikka kaistaa on kilometri jäljellä jonka aikana voi ottaa paikkansa ja painaa sitä kaasua. Sekä ne jotka ei uskalla kiihdytyskaistalla kiihdyttää vaan liittyy helvetisti hitaampaa vauhtia jonon keskelle ja alkavat vasta sitten kiihdyttämään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihmetyttää myös se kun joillakin on hirveä kiire sieltä kiihdytyskaistalta näin tulla juuri siihen auton kylkeen vaikka kaistaa on kilometri jäljellä jonka aikana voi ottaa paikkansa ja painaa sitä kaasua. Sekä ne jotka ei uskalla kiihdytyskaistalla kiihdyttää vaan liittyy helvetisti hitaampaa vauhtia jonon keskelle ja alkavat vasta sitten kiihdyttämään.
Valtaosa ihmisistä on vaan helvetin daijuja. Turvavälin pitämättä jättämisen lisäksi itseäni ärsyttää eniten ihmiset, jotka eivät osaa kääntyä. Ottavat vaikka vasemmalle kääntyvien kaistan, mutta sitten kaartavat oikean kaistan kautta kääntyäkseen vasemmalle. Ihan kuin ajaisivat jotain rallia.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ihmetyttää myös se kun joillakin on hirveä kiire sieltä kiihdytyskaistalta näin tulla juuri siihen auton kylkeen vaikka kaistaa on kilometri jäljellä jonka aikana voi ottaa paikkansa ja painaa sitä kaasua. Sekä ne jotka ei uskalla kiihdytyskaistalla kiihdyttää vaan liittyy helvetisti hitaampaa vauhtia jonon keskelle ja alkavat vasta sitten kiihdyttämään.
Keskiviikkona Tuusulan moottoritielle joku rouvashenkilö oli tulossa rampilta. Ei kiihdyttänyt kunnolla. Hidastin reilusti, että pääsisi eteen, kun kiihdytyskaista oli aikalailla lopussa. Ei vaan tullut. Lopulta soitin torvea, niin tajusi ajaa siihen eteen. Tilaa minun edessäni oli reilusti. Seuraava vaihtoehto hänelle olisi ollut pysähtyä kiihdytyskaistan päähän. Vaarallista touhua. Oli ihan pihalla. Jos pelkää noin paljon, kannattaa ajella vaikka vanhaa Tuusulantietä.

Semmoinen lisäys vielä, että ajoin reilussa viikossa 2500 km Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa ja tämä tapahtui viimeisellä pätkällä kotiin tullessa. Toiseksi hankalin tilanne koko reissulla oli tapahtunut just ennen, kun joku täysperävaunua vetänyt yritti vaihtaa kaistaa meidän päälle.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Viime viikolla kehä 1 ja joku autoilija ilmeisesti tajusi, että hänen pitäisi kääntyä Hämeenlinnan väylälle, jossa oli jono. Suuntamerkki päälle ja pysäytti auton ruuhkassa keskimmäiselle kaistalle. Siellä oli peräänajoja lähellä, koska eihän kukaan osaa ajatella, jonkun vetävän liinat kiinni jonossa, jossa vauhti oli kai noin 70 km tunnissa.

En haluaisi istua kyseisen kuskin kyydissä ja kyseessä oli melkoinen kamikaze kuljettaja. Jos tajuat liian myöhään ja ajat jonossa ruuhkassa kohtuullisella vauhdilla etkä pääse kääntymään, niin aja ohi risteyksestä ja käänny seuraavasta takaisin. Kun tulet liittymästä esim. motarille on se sama sääntö, että ei pysäytetä vaan aina haetaan se muun liikenteen nopeus ja suuntamerkki päälle, tilaa syntyy.

Lahden motarilla yksi ongelma on se, että aina löytyy niitä, jotka ohittelevat sisäkautta vasemman kaistan jonoa. Viikon sisään nähnyt sitä kautta syntyvän kaksi kilpa-ajoa, kun sieltä on tultu vauhdilla keulan eteen ja vasemman kaistan kuskilla on palanut hermot, syystäkin. Viimeinen oli yllätys yllätys pienellä mustalla volkkarilla nuori mies tyttöystävänsä kanssa, joka aiheutti vaaratilanteita. Oli varmaan tyttö ylpeä kundista.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Onko Nissan Qashqai sellainen auto minkä ominaisuuksiin kuuluu se että satasen alueellakin ajetaan korkeintaan kahdeksaakymppiä? Ajelin tänään kohti Kuopiota ja kävin siinä Suonenjoella ysitien varressa Koskelossa syömässä. Kun lähdin pois niin ennen minua siitä kääntyi Qashqai ja tämä piti kyllä tasaisen 70-80 km/h vauhdin oli sitten satasen tai kasikympin alue. Ohitin tämän itse asiassa juurikin siinä kun oli kasikympin alue, tuolloinkin tuo auto jäi taakseni kuin se kuuluisa tikku paskaan, sen verran maltillisesti tuo ajoi. Kuskikaan ei ollut mikään pappa, joskus sellaisilta näkee tuota köröttelyä mutta tämä oli ehkä jokus viiskymppinen mies.

Liikennettä Kuopion suuntaan ei ollut juuri ollenkaan tuohon aikaan, sieltä päin toki sitten oli sitä juhannuksen paluuliikennettä runsaammin. Itse onneksi pääsin ohittamaan sellaisessa välissä ettei vastaan tullut hetkeen ketään, mutta ei tuosta olisi pitkään tarvinnut jatkaa kun ohittaminen oliskin sitten ollut hankalampaa kun autoja tulee koko ajan vastaan. Mukavaa varmaan olla tuollaisen tulpan takana jos ohituspaikkoja ei tule.

En tiiä, jotenkin mielikuva että Qashqai-kuskeissa on jotenkin poikkeuksellisen paljon näitä köröttelijöitä joita ei paljon kiinnosta onko satasen vai kasikympin alue, vauhti on se tasaisen tappava 70-80 km/h joka tapauksessa. Nää on sitten toisaalta varmaan just niitä ketkä vetää sen työmaa-alueenkin läpi sitä kahdeksaakymppiä, vaikka rajoitukset on tiputettu neljäänkymppiin.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
jotenkin poikkeuksellisen paljon näitä köröttelijöitä joita ei paljon kiinnosta onko satasen vai kasikympin alue, vauhti on se tasaisen tappava 70-80 km/h joka tapauksessa.

Jos olisi matkallesi osunut kaksikaistainen ohituskaista-alue, olisi tämäkin kuski löytänyt varmasti sen 110 kmh koneestaan siksi aikaa.
 
Onko Nissan Qashqai sellainen auto minkä ominaisuuksiin kuuluu se että satasen alueellakin ajetaan korkeintaan kahdeksaakymppiä? Ajelin tänään kohti Kuopiota ja kävin siinä Suonenjoella ysitien varressa Koskelossa syömässä. Kun lähdin pois niin ennen minua siitä kääntyi Qashqai ja tämä piti kyllä tasaisen 70-80 km/h vauhdin oli sitten satasen tai kasikympin alue. Ohitin tämän itse asiassa juurikin siinä kun oli kasikympin alue, tuolloinkin tuo auto jäi taakseni kuin se kuuluisa tikku paskaan, sen verran maltillisesti tuo ajoi. Kuskikaan ei ollut mikään pappa, joskus sellaisilta näkee tuota köröttelyä mutta tämä oli ehkä jokus viiskymppinen mies.

Liikennettä Kuopion suuntaan ei ollut juuri ollenkaan tuohon aikaan, sieltä päin toki sitten oli sitä juhannuksen paluuliikennettä runsaammin. Itse onneksi pääsin ohittamaan sellaisessa välissä ettei vastaan tullut hetkeen ketään, mutta ei tuosta olisi pitkään tarvinnut jatkaa kun ohittaminen oliskin sitten ollut hankalampaa kun autoja tulee koko ajan vastaan. Mukavaa varmaan olla tuollaisen tulpan takana jos ohituspaikkoja ei tule.

En tiiä, jotenkin mielikuva että Qashqai-kuskeissa on jotenkin poikkeuksellisen paljon näitä köröttelijöitä joita ei paljon kiinnosta onko satasen vai kasikympin alue, vauhti on se tasaisen tappava 70-80 km/h joka tapauksessa. Nää on sitten toisaalta varmaan just niitä ketkä vetää sen työmaa-alueenkin läpi sitä kahdeksaakymppiä, vaikka rajoitukset on tiputettu neljäänkymppiin.

Juuri muutama tunti sitten todistin kuinka tällainen Qashqai-kuski ajeli keskellä tietä. Kyseessä oli siis kaksikaistainen ja yksisuuntainen katu kaupungin keskustassa. Toinen havainto kaupungeissa, joka sopii kyllä useamman merkin kuljettajaan on se, että luullaan omaa autoa leveämmäksi kuin se todellisuudessa on. Kadun reunaan jätetään 1,5 metrin väli ja vedetään vasemmat renkaat keskiviivalla.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onko Nissan Qashqai sellainen auto minkä ominaisuuksiin kuuluu se että satasen alueellakin ajetaan korkeintaan kahdeksaakymppiä?
Tässähän toteutuu tavallaan tällainen huumeiden porttiteoria, eli Nissan on merkkinä portti kovempaan kamaan, eli Toyotaan. Qashqai on erityisesti tällainen Toyotan omistuksen ja hitaan etenemisen esiaste, jonka kautta siirrytään siihen hopeanharmaaseen Anjovikseen tai Corollaan ja aletaan se todellinen liikenteen terrorisointi.

Oli ilo taas ajella juhannusliikenteessä sekä torstaina että eilen, niin pääsi seuraamaan aitiopaikalta suomalaista "minäminäminä" -ajokulttuuria, jossa ei uhrata ajatustakaan muille tielle liikkujille. Oli kaikenlaista kiimaliiterin vetäjää, veneen hinaajaa ja Toyota-kuljettajaa, ja kun siinä ajeli 100 km/h alueella 70 km/h niin oli aikaa miettiä, miten pienillä jutuilla ja ihan pienellä ajattelulla ja muiden huomioon ottamisella liikennettä saataisiin todella paljon sujuvammaksi. Ja todennäköisesti onnettomuuksien määrää vähäiseksi, koska kyllä se täytyy tunnustaa että vaikka näin vanhemmiten onkin nykyisin aika rauhallinen auton ratissa, niin tuo köröttely ja itsekäs käytös saa pinnan kiristymään ja se lopulta saattaa johtaa huonosti harkittuihin ratkaisuihin.

Tässä muutama mieleen tullut parannus, joilla pystyttäisiin jo vaikuttamaan paljon:

1. Jos olet liikkeellä asuntoauton, -vaunun tai ison veneen kanssa, etkä pysty ajamaan muun liikenteen rytmissä, vedä välillä hetkeksi sivuun ja päästä jonot ohi. Tai vaihtoehtoisesti, katsele koko ajan peiliin ja tee takana tulevien ohitukset mahdollisimman helpoksi. Itsekin olen sen verran ollut matkailuautolla liikkellä, ja vedän paljon peräkärryä (välillä hitaastikin), että tiedän ettei tuo ole kovin vaikeaa. Se vaatii vaan sen, että seuraat koko ajan peilejä ja kun näyttää että perään alkaa kertymään letka, niin vedät puoleksi minuutiksi levikkeelle ja päästät letkan ohi. Tai itse pyrin esim. matkailuautolla ajaessa aina siihen, että annan ohitusmerkkejä kun sopiva paikka tulee, ja teen ohituksen mahdollisimman helpoksi hidastamalla vauhtia.

2. Jos siirryt moottoritiellä ohituskaistalle, niin pidä huoli että ajat rajoituksen mukaista nopeutta etkä yhtään alle, mikäli vaan keliolosuhteet sen sallii. Nämä 100 km/h nopeudella 120 km/h alueella ohituskaistaa ajavat ovat iso syy siihen miksi liikenne puuroutuu moottoriteillä. Kun ohitukset suoritetaan ripeästi rajoituksen mukaisella nopeudella, niin liikenne vetää paljon paremmin eikä synny sitä tarpeetonta jarruttelua ja pumppaamista.

3. Älä aja tarpeettoman pitkään ohituskaistalla. Tämä liittyy oikeastaan edelliseen. Eli kun ajetaan ohituskaistalla alinopeutta, ja junnataan siellä myös tarpeettoman kauan, niin liikenne puuroutuu ja syntyy tuota turhaa jarruttelua ja pumppaamista. Ei ohittajan tarvitse nyt ohitetun keulaa hipoen palata oikealle kaistalle, mutta jos et aja sitä 120 km/h nopeutta, niin pyri siirtymään pois sieltä ohituskaistalta heti kun olet päässyt ohi. Tällöin ne rajoituksen mukaan ajavat pääsevät etenemään ilman jarruttelua.

4. Jos käännyt sivutieltä päätielle, niin polje se auto päätien liikenteen vauhtiin niin ripeästi kuin mahdollista. Kovin paljon näkee tätä, että käännytään ahtaaseen väliin ja sitten junnataan kilometrikaupalla alinopeutta ennen kuin saadaan auto siihen päätien liikenteen vauhtiin. Ja taas on perässä jonoa.

5. Jos käännyt päätieltä sivutielle, pyri tekemään se ripeästi eikä niin, että aloitat jarruttelun 3 km ennen risteystä ja käytännössä pysähdyt päätielle ennen kääntymistä. Ymmärrän kyllä, että jos ei ole tuttu tie, niin voi joutua joskus vähän ajamaan hitaammin ja katselemaan ehkä sitä oikeaa risteystä, mutta joillakin tuntuu olevan enemmänkin sellainen tapa, että siihen kääntymiseen aletaan valmistautumaan jo hyvissä ajoin ja hidastetaan vauhti reilusti nopeusrajoituksen alle. Ja sitä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi se vauhti pitää hidastaa ennen kääntymistä lähes pysähdyksiin. Itse pyrin aina tulemaan risteykseen ja kääntämään risteykseen sisään mahdollisimman suurella nopeudella, että kääntymiseni ei hidastaisi takana tulevia. Tämäkin on varsin helppoa suorittaa, koska näin kesäkeleillä risteyksen kyllä pystyy ajamaan läpi hieman suuremmallakin nopeudella, jos ei ihan joku takavinkkeli kinttupolku ole.

6. Jos edessä ajaa ajoneuvo nopeusrajoitusta hitaampaa nopeutta, ja sinulla ei ole aikomusta ajaa siitä ohitse, niin älä jää ajamaan siihen perään kiinni vaan jätä reilu väli. Tämä helpottaa huomattavasti sen takaa tulevan elämää, kun ei tarvitse ajaa kahden tai useamman auton ohi kerralla, tai ei tarvitse tehdä kuolemaa halveksuvaa syöksyä siihen tappituntumalla ajavien autojen väliin. Liian usein näkee tätä, että jonkun kiimaliiterin perässä ajaa se 5-6 autoa ihan olemattomalla välillä, ja kukaan näistä autoista ei tee minkäänlaista liikettä yrittääkseen ohitusta vaikka paikkoja olisi. Silti ajetaan letkassa ihan lähituntumalla.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Aiheuttavatko kaikki kuorma-autotkin yläpuolelle kirjoittaneessa heti pinnan kiristymistä, kun ne ajelevat satasen alueella reilusti sen alle ja vähänkään mäkisemmässä maastossa nopeus seilaa melko paljon. Kiihtyvät myös hitaasti ja samoin aloittavat jarruttamisen hyvissä ajoin. Eivätkä jää vähän väliä bussipysäkille päästämään letkaa ohitseen.

Vaikuttaa kyllä mielestäni siltä, että se isoin ongelma löytyy sieltä oman auton ratin ja penkin välistä, jos noin moni mitätön asia saa pinnan kiristymään. Itse jaksan eniten ihmetellä kaikkia niitä, joilla vaikuttaa olevan mieletön kiire liikenteessä. Etenkin jos se kiire on juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina, niin ehkäpä silloin vika ei kuitenkaan ole niissä kanssa-autoilijoissa. Helposti hermostuvat ovat myös yksi joukko, joka aiheuttaa vaaraa liikenteessä itselleen ja muille.

Itse en koe järkeväksi alkaa hermoilla alle nopeusrajoituksen ajavista. Rauhallisesti liikennöidyillä teillä pääsee kyllä useimmiten melko nopeasti halutessaan ohitse ja pääteillä sitten taas alkaa nykyään melko hyvin olemaan ohituskaistaa vähän välein. Jos taas ohitusmahdollisuuksia ei meinaa olla, niin omaa mieltä useimmiten rauhoittaa se, kun laskee, että ohittamalla säästää ehkäpä hyvällä tuurilla muutaman minuutin. Odotellaan selvää ohituspaikkaa tai -kaistaa. Eipä siinä silloin yleensä jaksa alkaa kiirehtimään tai riskiohituksia tekemään, joita niitäkin melko usein näkee.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aiheuttavatko kaikki kuorma-autotkin yläpuolelle kirjoittaneessa heti pinnan kiristymistä, kun ne ajelevat satasen alueella reilusti sen alle ja vähänkään mäkisemmässä maastossa nopeus seilaa melko paljon. Kiihtyvät myös hitaasti ja samoin aloittavat jarruttamisen hyvissä ajoin. Eivätkä jää vähän väliä bussipysäkille päästämään letkaa ohitseen.

Vaikuttaa kyllä mielestäni siltä, että se isoin ongelma löytyy sieltä oman auton ratin ja penkin välistä, jos noin moni mitätön asia saa pinnan kiristymään. Itse jaksan eniten ihmetellä kaikkia niitä, joilla vaikuttaa olevan mieletön kiire liikenteessä. Etenkin jos se kiire on juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina, niin ehkäpä silloin vika ei kuitenkaan ole niissä kanssa-autoilijoissa. Helposti hermostuvat ovat myös yksi joukko, joka aiheuttaa vaaraa liikenteessä itselleen ja muille.

Itse en koe järkeväksi alkaa hermoilla alle nopeusrajoituksen ajavista. Rauhallisesti liikennöidyillä teillä pääsee kyllä useimmiten melko nopeasti halutessaan ohitse ja pääteillä sitten taas alkaa nykyään melko hyvin olemaan ohituskaistaa vähän välein. Jos taas ohitusmahdollisuuksia ei meinaa olla, niin omaa mieltä useimmiten rauhoittaa se, kun laskee, että ohittamalla säästää ehkäpä hyvällä tuurilla muutaman minuutin. Odotellaan selvää ohituspaikkaa tai -kaistaa. Eipä siinä silloin yleensä jaksa alkaa kiirehtimään tai riskiohituksia tekemään, joita niitäkin melko usein näkee.
Niinpä. Ja jos omat hermot ovat kireällä liikenteessä niin ei siinä auta, jos pääsee yhden nysvärin ohi, sillä seuraavan nysvärin selkä odottaa taas kohta edessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös