Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 993
  • 13 183

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään taajamassa nähtyä Nissan Micra ajamassa hyvin epävarmasti keskiviivassa kiinni, ja jopa sen päällä, vastaantulijoista huolimatta. Oikealla puolella oli niin paljon tilaa, että toisella Micrall olisi voinut ohittaa oikealta.

Kun Micra kääntyi edestäni vasemmalle kohti Tokmannin pihaa, huomasin kuskin olevan pienikokoinen mummeli, joka hädin tuskin näki Micran ratin takaa eteensä. Kortti pois? Eikö? No ei saa ottaa.
 

SonOfMothMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olin eilen ylittämässä jalankulkijana suojatietä taajamassa, tiessä on yksi kaista molempiin suuntiin.

Vasemmalta oli tulossa auto, joka pysähtyi ennen suojatietä ja antoi minulle tilaa jalankulkijana ylittää suojatien. Oikealta noin parinkymmenen metrin päässä tuli ehkäpä 25 vuotias trikootorpedo-nainen joka ajoi varmaankin höyhenen kevyellä monen tuhannen euron hiilikuitukilpapyörällään autotiellä. Lähdin ylittämään suojatietä ja tietysti oletin että pyöräilijä jarruttaa ja väistää minua, olinhan minä selkeästi jo ylittämässä suojatietä kun parit askeleet olin jo ehtinyt suojatiellä ottaa. Olin suojatien puolivälissä kun pyöräilijä suhahti yllättäen nenäni edestä parinkymmenen sentin päästä aikamoista vauhtia ohi. Oli lähellä, että ei kolahtanut. Pyöräilijä karjaisi kohdallani ”Väistä saatana!” kuola ja hiki suusta valuen, ja jatkoi tuhatta ja sataa paahtamista eteenpäin liikennesäännöistä välittämättä.

Tästä vähän säikähtäneenä hyppäsin vaistomaisesti hieman taaksepäin. Vasemmalta tullut auto, joka oli minulle antanut tilaa, oli lähtenyt jo hitaasti ryömittäen liikkeelle, koska olinhan jo suojatien puolivälissä, ja varmasti myös autoilija oletti että pyörä antaa jalankulkijalle tilaa ja auto pääsee jatkamaan matkaa. Kun hyppäsinkin pyöräilijän takia vähän taaksepäin, joutui auto lyömään jarrut pohjaan, että ei olisi ajanut minun päälleni. Onneksi auton nopeus oli kuitenkin hyvin alhainen, niin mitään ei ehtinyt käymään.

Autoilijan kanssa katsoimme toisiamme, pudistelimme päitämme, osoittelimme pyöräilijän suuntaan ja levittelimme käsiämme. Mitäs muuta tuollaisessa tilanteessa pystyy tekemään?

Sinne auringonlaskun suuntaan katosi hikoileva trikoomulkku, oman elämänsä Lance Armstrong. Toivottavasti kaaduit seuraavassa mutkassa ja toivon, että viime yönä joku paikallinen nisti on käynyt pöllimässä sun vitun hienon kilpapyörän!
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
”Loistavaa! Sait kaikki oikein.”

Olen varmasti vähemmistöä. Mitään hyötyähän näistä tiedoista ei toki ole, koska fiiliksillä tuolla muita väistellään. Ei voi luottaa, että muut osaavat.
Sama. Sanasta sanaan. Fillarin satulassa en luota keneenkään vaan tilannenopeus on se, millä pidän homman täysin omissa näpeissä.

Viime kesänä sekään ei riittänyt, kun skuutti-idiootti ajoi (laumassa) vastaantulija kaistalla taaksepäin katsoen päin. Valintani oli osua tahallaan mahdollisimman keskelle pää sivulle siirrettynä jalat polkimilla. Selvisimme molemmat. Vain pyöräni kärsi törmäyksestä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kova kiire oli taksilla hotellin eteen odottamaan kyytiä. Tamperella Hämeenkadun ja Rautatienkadun risteyksessä ajoi rivosti päin punaisia ja puhelinta tapitettiin kuin parempaankin pornopätkää, jalankulkijoille vaihtui vihreät kun tämä suhari oli suojatien kohdalla. Saako tuossa tilanteessa merkata kengänjäljen auton kylkeen?
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olin suojatien puolivälissä kun pyöräilijä suhahti yllättäen nenäni edestä parinkymmenen sentin päästä aikamoista vauhtia ohi. Oli lähellä, että ei kolahtanut. Pyöräilijä karjaisi kohdallani ”Väistä saatana!” kuola ja hiki suusta valuen, ja jatkoi tuhatta ja sataa paahtamista eteenpäin liikennesäännöistä välittämättä.
Ajattele asiaa pyöräilijän kannalta: hän joutuisi tekemään ylimääräistä lihastyötä - mikä pahimmillaan kohottaa kuntoa - jos joutuisi hiljentämään ja kiihdyttämään uudelleen täyteen vauhtiin.

Sitä paitsi pyörällä kuuluu ajaa niin kovaa kuin pystyy, olosuhteista riippumatta.
 
Kova kiire oli taksilla hotellin eteen odottamaan kyytiä. Tamperella Hämeenkadun ja Rautatienkadun risteyksessä ajoi rivosti päin punaisia ja puhelinta tapitettiin kuin parempaankin pornopätkää, jalankulkijoille vaihtui vihreät kun tämä suhari oli suojatien kohdalla. Saako tuossa tilanteessa merkata kengänjäljen auton kylkeen?
Saat, mun luvalla. Tämä on yksi suomalaisen liikennekulttuurin helmiä. "Vanhoilla vihreillä" kyllä annetaan mennä surutta, mutta jos ei kerkeä "vanhoilla" niin niissä valoissa kyllä mökötetään vaihtumiseen saakka vaikka muita tienkäyttäjiä ei olisi missään. Taajamassa tuollaisen sinkoilun hyöty on ainoastaan se että pääsee nopeammin seuraaviin punaisiin valoihin.
 

SgtMarkov

Jäsen
Vittu että mua ärsyttää suojatien päällä jumittavat autoilijat. Varsinkin jos on sellainen risteys missä ensimmäinen auto mahtuu odottamaan suojatien ja poikittaisväylän välissä, niin, no onneksi suurin osa sentään ymmärtää jättää suojatien vapaaksi, mutta aika usein sieltä löytyy se Ritva 45-vee jonka on pakko vetää edelläolevan takapuskuriin kiinni ja tulpaksi suojatien päälle.

Sitten jos sille näyttää että vedäpä sitä rellun pippanaa nyt metri tai pari taaksepäin niin ei saatana vieläkään. Pää pyörii kuin pöllöllä ja kädet heiluu ja vispaa ympäri ohjaamoa mutta hallintalaitteisiin ne eivät osu, ei vahingossakaan. Ehkä näiden kohdalla pitäisi vaan painella konepellin yli toiselle puolelle.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Vittu että mua ärsyttää suojatien päällä jumittavat autoilijat. Varsinkin jos on sellainen risteys missä ensimmäinen auto mahtuu odottamaan suojatien ja poikittaisväylän välissä, niin, no onneksi suurin osa sentään ymmärtää jättää suojatien vapaaksi, mutta aika usein sieltä löytyy se Ritva 45-vee jonka on pakko vetää edelläolevan takapuskuriin kiinni ja tulpaksi suojatien päälle.

Sitten jos sille näyttää että vedäpä sitä rellun pippanaa nyt metri tai pari taaksepäin niin ei saatana vieläkään. Pää pyörii kuin pöllöllä ja kädet heiluu ja vispaa ympäri ohjaamoa mutta hallintalaitteisiin ne eivät osu, ei vahingossakaan. Ehkä näiden kohdalla pitäisi vaan painella konepellin yli toiselle puolelle.
Niin. Suojatiellehän saa ajaa (ja pysähtyy)) , jos sitä lähestyttäes siellä ei oo, eikä sille ole menossa just sillä hetkellä ketään. Itse osaan kiertää auton myös takakautta, niin Ritva voi keskittyy oikeesti siihen oleelliseen eikä alkaa huitoo mulle.
 
Niin. Suojatiellehän saa ajaa (ja pysähtyy)) , jos sitä lähestyttäes siellä ei oo, eikä sille ole menossa just sillä hetkellä ketään. Itse osaan kiertää auton myös takakautta, niin Ritva voi keskittyy oikeesti siihen oleelliseen eikä alkaa huitoo mulle.
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:

1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä, pyörätien jatkeella eikä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai risteävää pyörätien jatketta;
Eli Ritva voi painua vaikka vittuun suojatieltä sen autonsa kanssa.
 

Nick Neim

Jäsen

Eli Ritva voi painua vaikka vittuun suojatieltä sen autonsa kanssa.
Jos nyt lainaisit sen oleellisenkin kohdan, koska tuohan riippuu myös ihan risteyksestä. Jos havainnointi edellyttää suojatien päälle ajamista, niin suojatien päälle saa pysähtyä. Kyseisen pätkän lopussa on lisäys:

Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi.

Väistämisvelvollisuuden noudattamiseen kuitenkin kuuluu muun liikenteen havainnointi, ja osassa risteyksiä näkyvyys on niin huono, että suojatien päälle on yksinkertaisesti pakko pysähtyä (pensaat, talot, muut esteet), ja lakikin sen mahdollistaa tuolla lisäyksellä.

Toki Ritvan tapauksessa siihen perään suojatien päälle ei tarvitse ajaa kykkimään, mutta kyllä suojatien päälle saa tietyissä tilanteissa pysähtyä.

E: Nyt muuten luin huolimattomasti tuon viestin jota lainasit ja vastasit, joten tämä meneekin mun piikkiini. Ei siis mitään.
 
Viimeksi muokattu:
4

444

Toinen ikisuosikki ovat ne ruuhka-aikana edellä menevän takapuskurissa roikkuvat ”ritvat”, joilla ei havainnointikyky riitä edes vähän alusta siihen, että mahtuvatko oikeasti ylittämään risteysalueen kokonaan vai eivät. Etenkin Tampereella naurettavan yleistä Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien risteyksessä, kun on vaan pakko päästä niillä omilla vihreillä odottamaan seuraavien valojen vaihtumista siihen keskelle risteystä. Jos siellä edessä palaa punainen valo, niin voi olla aika varma, että ne edessä olevat eivät pääse siitä pidemmälle. Mutta kun ”ritvalla” on oikeus kulkea vihreillä, niin ”ritva” myös kulkee vihreillä. Ja estää kivasti risteävän liikenteen tällä toiminnallaan.

Ei sikäli, että tuon alueen liikennejärjestelyt nyt muutenkaan olisi ihan viimeisen päälle mietittyjä, mutta nuo tohelot eivät ainakaan edesauta asian sujumista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

axe

Jäsen
Tampereella siinä jossain Muotialassa vai missä onkaan, mutta kuitenkin Nekalantien ja Hallilantien valoristeykseen rakennetaan parhaillaan liikenneympyrää. Eilen siihen ekaa kertaa osuin ja vielä suht ruuhka-aikaan ja täysin odotusten mukaisesti meinasi kylkiosumaa tulla. Risteykseen on tullut joka suunnasta kaksi kaistaa mutta nyt ne ohjataan yhdeksi ja ajatetaan väliaikaiseen ympyrään. Kaikki eivät vaan sitä tajua hoksata, niinpä nytkin kun omalla vuorollani pääsin ympyrään kääntymään vasemmalle (siis kolmanteen exitiin) ja vaikka siinä jono kiltisti odotti vuoroaan päästä mukaan piiriin, niin joku kiireinenhän sieltä sai pukattua itsensä "oikealle kaistalle" ja meinasi tulla väkisin päin itse oikealle kääntyessään. En valitettavasti huomannut katsoa auton merkkiä.

Noin yleisesti noi väliaikaiset ympyrät on välillä aika hasardeja kun ne ei näytä ympyröiltä ja moni suhaa niitä vanhasta muistista niin kuin ennenkin. Mutta oli tämä nyt paremmin suunniteltu kuin se iso väliaikainen oli Hatanpään valtatiellä siinä linja-autoaseman edessä, joka oli kyllä melkoinen rohkeiden ja röyhkeiden villi länsi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kova kiire oli taksilla hotellin eteen odottamaan kyytiä. Tamperella Hämeenkadun ja Rautatienkadun risteyksessä ajoi rivosti päin punaisia ja puhelinta tapitettiin kuin parempaankin pornopätkää, jalankulkijoille vaihtui vihreät kun tämä suhari oli suojatien kohdalla. Saako tuossa tilanteessa merkata kengänjäljen auton kylkeen?

Ottamatta kantaa tähän tapaukseen ja risteykseen, mutta...
Kun käännytään Hatanpään valtatieltä Suvantokadulle, tulet siis linja-autoasemalta päin ja olet menossa koskarin parkkiin, on kääntymismatka aika pitkä.
Siinä on helposti mahdollista tilanne jossa auto on "samaan aikaan" suojatiellä kun jalankulkijoille palaa jo oma vihreä... Vaikka auto olisikin tullut vihreällä, ei vaadita muuta kuin edessä ajavat autot eivät "mene" alta pois. Se Suvantokatuhan on kapea, yhden auton levyinen. Tulppa tulee heti kun joku auto, esim. inva-taksi pyrkii siihen sivuun, ruutuun parkiin. Jonon pää tuleekin sitten äkkiä vastaan...
Ratkaisu olisi tietenkin venyttää jalankulkijoiden valon vaihtumisaikaa, mutta se taitaa sitten sotkea muidenkin valojen toimintaperiaatteen?
Kun se vtun ratikka tuli Manseen, niin sen(kin) jälkeen autolla liikkuminen keskustan tai pelkästään ratikan toiminta-alueella on tehty vetin hankalaksi. Ratikka menee ja muut odottaa valoissa kiltisti...

Jalankulkijat ja pyöräilijät ovat jumalasta seuraavia. Oi sitä aikaa kun koskarin parkista / Ratinan rannasta pääsit suoraan nousemaan linja-autoaseman nurkalle ja siitä sit käännyit oikealle, Hämeenpuistoon tai vasemmalle kohti "Ryssän kirkkoa". Ja samaa reittiä pääsit ko. paikkoihin.
Nyt kaikki liikenne soutaa sieltä Hatanpään valtatien ja Suvantokadun risteyksen kautta. Ja kun siinä odotetaan valoissa, niin äkkiä on se linja-autoaseman risteyskin tukossa, vaikka siellä palaisi vihreät.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Jos nyt lainaisit sen oleellisenkin kohdan, koska tuohan riippuu myös ihan risteyksestä. Jos havainnointi edellyttää suojatien päälle ajamista, niin suojatien päälle saa pysähtyä. Kyseisen pätkän lopussa on lisäys:



Väistämisvelvollisuuden noudattamiseen kuitenkin kuuluu muun liikenteen havainnointi, ja osassa risteyksiä näkyvyys on niin huono, että suojatien päälle on yksinkertaisesti pakko pysähtyä (pensaat, talot, muut esteet), ja lakikin sen mahdollistaa tuolla lisäyksellä.

Toki Ritvan tapauksessa siihen perään suojatien päälle ei tarvitse ajaa kykkimään, mutta kyllä suojatien päälle saa tietyissä tilanteissa pysähtyä.

E: Nyt muuten luin huolimattomasti tuon viestin jota lainasit ja vastasit, joten tämä meneekin mun piikkiini. Ei siis mitään.
Tätähän minäkin tuolla aiemmin hain, että joskus siihen vaan on pakko pysähtyä, esim. äkillsen tai nopeasti vaihtuvan tilanteen vuoksi. Muutenhan risteykseen ei voisi ajaa koskaan, jos karrikoidaan. Itse olen aina päässyt fillarilla tai kävellen auton editse tai mielummin takaa ohi, mutta joillekin se voi olla ylivoimaisen vaikeaa. En suosittele ko. henkilöille matkoja Pohjoismaita kauemmaksi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eilen aamulla Lapinmäentien ja Vihdintien valoissa odottelin suht keulilla kääntymistä Pasilan suuntaan. Vasemmalta autojen välistä puikkelehti kyykkypyörällä joku jonon keulille, ja kun Vihdintieltä vähän liikenne hellitti, kääntyi punaisilla Amerikan malliin oikealle. Nappasin huvikseni talteen tuon. Näkyi rekkarikin tallenteella selkeästi.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toinen ikisuosikki ovat ne ruuhka-aikana edellä menevän takapuskurissa roikkuvat ”ritvat”, joilla ei havainnointikyky riitä edes vähän alusta siihen, että mahtuvatko oikeasti ylittämään risteysalueen kokonaan vai eivät. Etenkin Tampereella naurettavan yleistä Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien risteyksessä, kun on vaan pakko päästä niillä omilla vihreillä odottamaan seuraavien valojen vaihtumista siihen keskelle risteystä. Jos siellä edessä palaa punainen valo, niin voi olla aika varma, että ne edessä olevat eivät pääse siitä pidemmälle. Mutta kun ”ritvalla” on oikeus kulkea vihreillä, niin ”ritva” myös kulkee vihreillä. Ja estää kivasti risteävän liikenteen tällä toiminnallaan.
Joo nämä on kyllä ärsyttäviä, tukkii mukavasti liikenteen joka suuntaan. Espoossa joku sankari tööttäili tovi sitten takana kun en mennyt vihreillä risteysalueelle kun näki ihan selvästi että siitä ei enää niillä vihreillä ehdi kun toinen puoli ihan tukossa. Eikä edes kerta riittänyt, vaan useampaan kertaan tööttäili daami. Kyseessä Suomenojalta Bauhausin ja Plantagenin suuntaan menevät valot, tuntuvat olevan usein jumissa ja melkein joka valoilla sinne joku tukkeeksi menee.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Tänään töistä palatessa katsoin peilistä, että mitä vittua sä touhuat. Takaa yritti kiihdytyskaistan kautta ohi. En toki päästänyt.

Onneks on Volvo, ni ei tarvia kun painaa kaasua ni taas mennään.
 
Tunnen Finlexin ihan hyvin. Pystyn myös lainaamaan sieltä osia, joilla voi päteä, lukematta lakia tai asetusta loppuun saakka tai ymmärtämättä sitä lainkaan. Jaxuhaleja.
Paitsi et edes lainannut finlexiä vaan rupesit sössöttämään suojatien päälle pysähtymisestä ihan hatusta vedetyillä argumenteilla.
Kirjoitit näin:
Suojatiellehän saa ajaa (ja pysähtyy)) , jos sitä lähestyttäes siellä ei oo, eikä sille ole menossa just sillä hetkellä ketään.

Jos näkyvyys on huono, niin asia erikseen ja ymmärrän poikkeuksen, mutta kun kyse alunperin ei ollut mistään huonosta näkyvyydestä vaan "ritvoista" ketkä eivät osaa hahmottaa ympäristöään.

"Ritva" on btw. mun uusi suosikkitermi. Tuli tänään työajossa naureskeltua että sielä on taas yksi Ritu suojatien päällä pysähtyneenä täysin ilman syytä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Paitsi et edes lainannut finlexiä vaan rupesit sössöttämään suojatien päälle pysähtymisestä ihan hatusta vedetyillä argumenteilla.
Kirjoitit näin:


Jos näkyvyys on huono, niin asia erikseen ja ymmärrän poikkeuksen, mutta kun kyse alunperin ei ollut mistään huonosta näkyvyydestä vaan "ritvoista" ketkä eivät osaa hahmottaa ympäristöään.

"Ritva" on btw. mun uusi suosikkitermi. Tuli tänään työajossa naureskeltua että sielä on taas yksi Ritu suojatien päällä pysähtyneenä täysin ilman syytä.
Mukavaa, kun liikenteessä on joustavia ja joskus myös omat ”oikeutensa” luovuttavia kulkijoita. Muistathan myös tööttäillä ja heitellä käsimerkkejä, kun (ilmeisesti) omaan ajoon ei tarvitse keskittyä lainkaan. Voimia ja tsemppiä. Ja jaxuhaleja. Ja mitä tulee Finlexiin, niin ennen kuin lainaa, kannattaa yhä lukea laki tai niiden asetukset loppuun asti. Sieltä voi joskus paljastua naseva yllätys. Itse en lainaillut siksi, koska jos asia kiinnostaa, niin linkki on viestissäsi.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mukavaa, kun liikenteessä on joustavia ja joskus myös omat ”oikeutensa” luovuttavia kulkijoita.
Kyllä, tämä on mukavaa.

Sitten liikenteessä on myös paljon niitä, jotka eivät hahmota liikennettä yhtään edessä olevan auton takapuskuria kauemmas. He ovat sitten varsin rasittavia (ja pahimmillaan vaarallisia) tien päällä kaiken pelisilmän ja tilannetajun ja ennakoinnin puuttumisen vuoksi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kyllä, tämä on mukavaa.

Sitten liikenteessä on myös paljon niitä, jotka eivät hahmota liikennettä yhtään edessä olevan auton takapuskuria kauemmas. He ovat sitten varsin rasittavia (ja pahimmillaan vaarallisia) tien päällä kaiken pelisilmän ja tilannetajun ja ennakoinnin puuttumisen vuoksi.
Tätähän tässä oon hakenu, että on sääntö mikä tahansa, niin harva ajaa oikeasti tahallaan päin persettä, ei vain osaa tai ei tunne sääntöjä tai molempien ihana yhdistelmä. Anoppini on tässä (älkää kertoko et mä kerroin) paras esimerkki. Emme päästä lapsii hänen kyytiinsä.
Eri asia aiheuttaako vaaratilanteen vai tuleeko jollain vaan asiasta johon ei voi vaikuttaa paha mieli ja manaa autossaan kaiken maailman tomppeleita. Itse en jaksaisi.
Ja vaarallisintahan on ylinopeuksien ajajat, känni - ja huumepäät. Itse olen aina miettiny niin, et kenellä tulis selvin päin mieleen lähtee ajaa kännissä jollain vehkeellä liikenteeseen? ”Jaa-a, vedämpä huomenna pleksit ja lähden vähän näyttää muille, et miten homma sujuu.

Suojateihin suhtaudun erittäin vakavasti, koska toinen isoäideistäni ajettiin yläkertaan suojatiellä. Se ei kuitenkaan poista sitä, että suojatielle voi ajaa/ryhmittyä ja hetkellisesti vaikka pysähtyä, mikäli sitä ei lähesty väistettävii tai siellä jo niitä ole. Näkyvyys ja liikennetilanne tietty huomioiden.
Ajan fillarilla puolet työmatkoista, eikä suojatiellä oleva ajopeli ole koskaan ollut mulle ongelma. Jos se on jollekin muulle, sekään ei oo mun ongelma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös