Tätähän on tutkittu. Kuvatussa tilanteessa liikenne olisi sujuvampaa ja vetävämpää jos se vasen kaista hyödynnettäisiin niin, että sitä pitkin ajetaan aina loppuun ja siellä lopussa vasta liityttäisiin oikealle kaistalle. Ongelma on siinä, että valtaosa meistä autoilijoista on niin tolloja, ettei tajua tuota tehdä plus oikealla kaistalla on olemattomat turvavälit. Ja sitten kun joku oikeasti ajaa siten kuin olisi järkevää ajaa, niin sille kiukutellaan.Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Vantaalla kehällä lentokentän lähellä on tietyöt missä oikeanpuolimmainen kaista päättyy.Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Joissain maissa käytetään sellaista maalattua ristikkoa risteysalueella, jos siihen pysähtyy niin sakot tulee. Voisi toimia meilläkin, samoin kun aikakello valoissa jota näkee varsinkin tuolla entisen SEV-Euroopan puolella.Toinen ikisuosikki ovat ne ruuhka-aikana edellä menevän takapuskurissa roikkuvat ”ritvat”, joilla ei havainnointikyky riitä edes vähän alusta siihen, että mahtuvatko oikeasti ylittämään risteysalueen kokonaan vai eivät. Etenkin Tampereella naurettavan yleistä Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien risteyksessä, kun on vaan pakko päästä niillä omilla vihreillä odottamaan seuraavien valojen vaihtumista siihen keskelle risteystä. Jos siellä edessä palaa punainen valo, niin voi olla aika varma, että ne edessä olevat eivät pääse siitä pidemmälle. Mutta kun ”ritvalla” on oikeus kulkea vihreillä, niin ”ritva” myös kulkee vihreillä. Ja estää kivasti risteävän liikenteen tällä toiminnallaan.
Ei sikäli, että tuon alueen liikennejärjestelyt nyt muutenkaan olisi ihan viimeisen päälle mietittyjä, mutta nuo tohelot eivät ainakaan edesauta asian sujumista.
On Suomesskin tuo ristikko käytössä, mutta aika harvassa paikkaa.Joissain maissa käytetään sellaista maalattua ristikkoa risteysalueella, jos siihen pysähtyy niin sakot tulee. Voisi toimia meilläkin, samoin kun aikakello valoissa jota näkee varsinkin tuolla entisen SEV-Euroopan puolella.
Sinä ajat liikennesääntöjen vastaisesti ja haukut oikein ajavia k-päiksi. Joo-o.Itse en toki antanut milliäkään tilaa näille k-päille vaikka kuinka yrittivät tunkea väliin. Senkun ajavat kylkeen minun puolestani.
@Pallister taisi mainita, että ajoivat reilua ylinopeutta. Liikennesäännöt ei koske heitä?Sinä ajat liikennesääntöjen vastaisesti ja haukut oikein ajavia k-päiksi. Joo-o.
Turussa on markulantiellä ja suikkilantiellä ainakin. Tai samaa tietä ne ovat.Eikä sitä vetoketjuliikennemerkkiä saisi jo Suomessakin käyttää? Ei ole tullut vastaan. Ruotsista just tultiin. Oli Tukholma - Göteborg - välillä vähän väliä työmaata, ja kaistat yhdistettiin tuolla liikennemerkillä.
Eikä sitä vetoketjuliikennemerkkiä saisi jo Suomessakin käyttää? Ei ole tullut vastaan. Ruotsista just tultiin. Oli Tukholma - Göteborg - välillä vähän väliä työmaata, ja kaistat yhdistettiin tuolla liikennemerkillä.
Toinen on suunta on kohti taajamaa ja toinen kohti valtatietä? Tai näin olen sen itse järkeillyt.Hervannassa ( Tampereella ) on tuollainen kun Valtaväylä kapenee tietyön vuoksi kahdesta kaistasta yhdeksi.
Aina en ymmärrä liikenteessä noita nimimerkkejä, samalla risteysalueella voi olla 70 kmh toiseen suuntaan ja 80 kmh toiseen... Ei ole paljon merkkien asentaja ajatellut?
Toinen on suunta on kohti taajamaa ja toinen kohti valtatietä? Tai näin olen sen itse järkeillyt.
Niin, sen verran on pakko sanoa, että tästä kyseisen shellin tilasta en osaa sanoa mitään, mutta kommentoin vaan tätä asiaa yleisellä tasolla ja miten tätä asiaa kansalainen voi lähestyä ajaessaan autolla Suomessa.Niin siis se merkki jota tarkoitin on siinä entisen Shellin nurkilla. Risteyksessä on pieni kiertoliittymä, jotta liikenne toimisi siinä, pitää 2 kaistaa saada yhdeksi. Tosi harvoin siitä ajanut, mutta ihan ok silloin on mennyt
Jos en nyt väärin ymmärtänyt, niin kyllähän se päättyvä kaista tulee - nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä noudattaen ajaa loppuun - jonka jälkeen täydet kaistat liittyvät vetoketjuna. Jokin poikkeuskin varmaan on, esim. päättyvältä kaistalta väkisin puskeminen keskelle jonoa tai oikealle liittymään on paskaa liikennekäytöstä.Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Tähän on jo vastattu mutta pakko vielä kommentoida. Saat ajaa päättyvän kaistan loppuun. Se on jopa suotavaa. Sehän vasta aiheuttaa nykimistä kun kokemattomat kuskit ja muut jännittäjät vetävät liinan kiinni ja vilkun oikealle kun kaista loppuu 900 m päässä.Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Juu mutta siinä on yksi huomioitava asia: tämä toimii vain kun kaistat ajaa samaa nopeutta. Tykittelemällä letkan ohi jojoliike voimistuu. Toki kaista myös pitäisi käyttää jotakuinkin loppuun.Tätähän on tutkittu. Kuvatussa tilanteessa liikenne olisi sujuvampaa ja vetävämpää jos se vasen kaista hyödynnettäisiin niin, että sitä pitkin ajetaan aina loppuun ja siellä lopussa vasta liityttäisiin oikealle kaistalle. Ongelma on siinä, että valtaosa meistä autoilijoista on niin tolloja, ettei tajua tuota tehdä plus oikealla kaistalla on olemattomat turvavälit. Ja sitten kun joku oikeasti ajaa siten kuin olisi järkevää ajaa, niin sille kiukutellaan.
Kyllä. Juurikin näin. Kameran jälkeen satku tauluun.@Pallister taisi mainita, että ajoivat reilua ylinopeutta. Liikennesäännöt ei koske heitä?
Jos ajaa 100km/h 50km/h alueella ja yrittää vetäistä eteen niin mitä arvaat kuka on oikeassa kun kamera pörrää auton nokassa.Sinä ajat liikennesääntöjen vastaisesti ja haukut oikein ajavia k-päiksi. Joo-o.
Ongelma on siinä, että Suomessa ei ole totuttu ajamaan tällä tavalla. Onhan se selkeästi kiilaamista, jos tyhjältä kaistalta pusketaan väliin. Molemmilla kaistoilla pitäisi alusta asti olla suunnilleen saman verran autoja ja sitten mennään vuorotellen. Mutta kun ei olla näin täällä pienten liikennevirtojen maassa totuttu toimimaan, pitäisi liikenteen suunnittelijan aina laittaa hyvissä ajoin näkyville se kaistat yhdistyvät-liikennemerkki.Tähän on jo vastattu mutta pakko vielä kommentoida. Saat ajaa päättyvän kaistan loppuun. Se on jopa suotavaa. Sehän vasta aiheuttaa nykimistä kun kokemattomat kuskit ja muut jännittäjät vetävät liinan kiinni ja vilkun oikealle kun kaista loppuu 900 m päässä.
Maksimoidaan se tila mikä on käytössä. Ja kun kaista päättyy, kaistat yhtyvät vetoketjuperiaatteella. Miten helvetissä jotkut jäärät näkevät tässä mitään ongelmaa taikka egoistisuutta.
Tämä on kieltämättä kummallisinta liikenteessä. Toki aamuruuhkassa annan jonossa tilaa, mutta jos edessä ja takana on satoja metrejä tyhjää, niin mikä ihme laittaa kolmion takaa tulevan kuvittelemaan että moottoritiellä ajava väistää.Jälleen yksi joka on tottunut moottoritiellä ajavan väistävän