Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 135 739
  • 13 227

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Tätähän on tutkittu. Kuvatussa tilanteessa liikenne olisi sujuvampaa ja vetävämpää jos se vasen kaista hyödynnettäisiin niin, että sitä pitkin ajetaan aina loppuun ja siellä lopussa vasta liityttäisiin oikealle kaistalle. Ongelma on siinä, että valtaosa meistä autoilijoista on niin tolloja, ettei tajua tuota tehdä plus oikealla kaistalla on olemattomat turvavälit. Ja sitten kun joku oikeasti ajaa siten kuin olisi järkevää ajaa, niin sille kiukutellaan.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Vantaalla kehällä lentokentän lähellä on tietyöt missä oikeanpuolimmainen kaista päättyy.
Itse olin nätisti jonossa joka vielä liikkui suht hyvin kunnes oikealta alkoi näitä kaahareita tunkemaan väleihin.
50km/h nopeusrajoitus mutta oikealla nopeudet oli kyllä lähellä sataa josta kovia jarrutuksia ja väkisin väleihin.

Itse en toki antanut milliäkään tilaa näille k-päille vaikka kuinka yrittivät tunkea väliin. Senkun ajavat kylkeen minun puolestani.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toinen ikisuosikki ovat ne ruuhka-aikana edellä menevän takapuskurissa roikkuvat ”ritvat”, joilla ei havainnointikyky riitä edes vähän alusta siihen, että mahtuvatko oikeasti ylittämään risteysalueen kokonaan vai eivät. Etenkin Tampereella naurettavan yleistä Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien risteyksessä, kun on vaan pakko päästä niillä omilla vihreillä odottamaan seuraavien valojen vaihtumista siihen keskelle risteystä. Jos siellä edessä palaa punainen valo, niin voi olla aika varma, että ne edessä olevat eivät pääse siitä pidemmälle. Mutta kun ”ritvalla” on oikeus kulkea vihreillä, niin ”ritva” myös kulkee vihreillä. Ja estää kivasti risteävän liikenteen tällä toiminnallaan.

Ei sikäli, että tuon alueen liikennejärjestelyt nyt muutenkaan olisi ihan viimeisen päälle mietittyjä, mutta nuo tohelot eivät ainakaan edesauta asian sujumista.
Joissain maissa käytetään sellaista maalattua ristikkoa risteysalueella, jos siihen pysähtyy niin sakot tulee. Voisi toimia meilläkin, samoin kun aikakello valoissa jota näkee varsinkin tuolla entisen SEV-Euroopan puolella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joissain maissa käytetään sellaista maalattua ristikkoa risteysalueella, jos siihen pysähtyy niin sakot tulee. Voisi toimia meilläkin, samoin kun aikakello valoissa jota näkee varsinkin tuolla entisen SEV-Euroopan puolella.
On Suomesskin tuo ristikko käytössä, mutta aika harvassa paikkaa.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko tullut mietittyä, miksi se päättyvä kaista on tehty? Joskus niitä on tehty jopa ihan tarkoituksella ruuhkaisiin kohtiin, jotta läpi menevien autojen määrä kasvaisi. Vaan eipä niitä suomalaiset typerykset pääasiassa uskalla käyttää, ei.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Edelleen ärsyttäviä ovat nykyiset huonot tavat ohittamisessa. Vakionopeudensäädin on tuonut sen ongelman, että jotkut idiootit jäävät vasemmalle kaistalle roikkumaan ja yrittävät ohittaa hitaasti. Tuloksena on se, että ohitus kestää sietämättömän kauan ja sama auto jää roikkumaan eteen pitkäksi aikaa samalla nopeudella. Tämä ei mielestäni ole ohituksen tarkoitus.

Jos aikoo ohittaa, se pitää tehdä nopeasti. Ja silloin pitää olla selvästi enemmän vauhtia kuin ohitettavalla autolla. Sehän se ohittamisen syy on. Näin oli ennen, mutta eipä ole enää.

Jos itse ohitan, niin ohitan nopeasti, enkä jää roikkumaan ohitetun auton eteen. Suosittelen tätä muillekin.

Olen varmaan tästä aiemminkin avautunut, mutta nyt tuli mieleen taas.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en toki antanut milliäkään tilaa näille k-päille vaikka kuinka yrittivät tunkea väliin. Senkun ajavat kylkeen minun puolestani.
Sinä ajat liikennesääntöjen vastaisesti ja haukut oikein ajavia k-päiksi. Joo-o.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eikä sitä vetoketjuliikennemerkkiä saisi jo Suomessakin käyttää? Ei ole tullut vastaan. Ruotsista just tultiin. Oli Tukholma - Göteborg - välillä vähän väliä työmaata, ja kaistat yhdistettiin tuolla liikennemerkillä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikä sitä vetoketjuliikennemerkkiä saisi jo Suomessakin käyttää? Ei ole tullut vastaan. Ruotsista just tultiin. Oli Tukholma - Göteborg - välillä vähän väliä työmaata, ja kaistat yhdistettiin tuolla liikennemerkillä.

Hervannassa ( Tampereella ) on tuollainen kun Valtaväylä kapenee tietyön vuoksi kahdesta kaistasta yhdeksi.

Aina en ymmärrä liikenteessä noita nimimerkkejä, samalla risteysalueella voi olla 70 kmh toiseen suuntaan ja 80 kmh toiseen... Ei ole paljon merkkien asentaja ajatellut?
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hervannassa ( Tampereella ) on tuollainen kun Valtaväylä kapenee tietyön vuoksi kahdesta kaistasta yhdeksi.

Aina en ymmärrä liikenteessä noita nimimerkkejä, samalla risteysalueella voi olla 70 kmh toiseen suuntaan ja 80 kmh toiseen... Ei ole paljon merkkien asentaja ajatellut?
Toinen on suunta on kohti taajamaa ja toinen kohti valtatietä? Tai näin olen sen itse järkeillyt.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Toinen on suunta on kohti taajamaa ja toinen kohti valtatietä? Tai näin olen sen itse järkeillyt.

Niin siis se merkki jota tarkoitin on siinä entisen Shellin nurkilla. Risteyksessä on pieni kiertoliittymä, jotta liikenne toimisi siinä, pitää 2 kaistaa saada yhdeksi. Tosi harvoin siitä ajanut, mutta ihan ok silloin on mennyt
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin siis se merkki jota tarkoitin on siinä entisen Shellin nurkilla. Risteyksessä on pieni kiertoliittymä, jotta liikenne toimisi siinä, pitää 2 kaistaa saada yhdeksi. Tosi harvoin siitä ajanut, mutta ihan ok silloin on mennyt
Niin, sen verran on pakko sanoa, että tästä kyseisen shellin tilasta en osaa sanoa mitään, mutta kommentoin vaan tätä asiaa yleisellä tasolla ja miten tätä asiaa kansalainen voi lähestyä ajaessaan autolla Suomessa.

Terv. Jaakko.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Jos en nyt väärin ymmärtänyt, niin kyllähän se päättyvä kaista tulee - nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä noudattaen ajaa loppuun - jonka jälkeen täydet kaistat liittyvät vetoketjuna. Jokin poikkeuskin varmaan on, esim. päättyvältä kaistalta väkisin puskeminen keskelle jonoa tai oikealle liittymään on paskaa liikennekäytöstä.

Mutta vaikkapa nyt tossa Marskilla Tilkan kohdalla kaupungista poispäin ajettaessa on tuollainen päättyvä vasen kaista, jonka tyhjänä pitäminen seisottaa liikennettä ihan turhaan jo aiemmissa valoissa ja muutenkin. Tuossa ovat jo bussikuskitkin nyt lähteneet siitä jonosta vasemmalle kaistalle, koska näin liikenne on sujuvampaa.

Toinen juttu sitten vakkkapa Tikkurilaa ennen kehä kolmossella taxi/bussikaistaa oikealla satasta suhaavat jonon ohittelijat, jotka aiheuttavat vaaratilanteita kun siitä hitaasti etenevästä jonosta lähtee liittymään oikealle kun sen aika on. Tuossa olisi jollekin liikenneskoudelle niin perkeleen hyvä sakkopaikka, sillä kaikki nuo kärryt eivät varmasti ole takseja ja väittäisin että rattiraivoavat ylinopeuttakin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Tähän on jo vastattu mutta pakko vielä kommentoida. Saat ajaa päättyvän kaistan loppuun. Se on jopa suotavaa. Sehän vasta aiheuttaa nykimistä kun kokemattomat kuskit ja muut jännittäjät vetävät liinan kiinni ja vilkun oikealle kun kaista loppuu 900 m päässä.

Maksimoidaan se tila mikä on käytössä. Ja kun kaista päättyy, kaistat yhtyvät vetoketjuperiaatteella. Miten helvetissä jotkut jäärät näkevät tässä mitään ongelmaa taikka egoistisuutta.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätähän on tutkittu. Kuvatussa tilanteessa liikenne olisi sujuvampaa ja vetävämpää jos se vasen kaista hyödynnettäisiin niin, että sitä pitkin ajetaan aina loppuun ja siellä lopussa vasta liityttäisiin oikealle kaistalle. Ongelma on siinä, että valtaosa meistä autoilijoista on niin tolloja, ettei tajua tuota tehdä plus oikealla kaistalla on olemattomat turvavälit. Ja sitten kun joku oikeasti ajaa siten kuin olisi järkevää ajaa, niin sille kiukutellaan.
Juu mutta siinä on yksi huomioitava asia: tämä toimii vain kun kaistat ajaa samaa nopeutta. Tykittelemällä letkan ohi jojoliike voimistuu. Toki kaista myös pitäisi käyttää jotakuinkin loppuun.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Tähän on jo vastattu mutta pakko vielä kommentoida. Saat ajaa päättyvän kaistan loppuun. Se on jopa suotavaa. Sehän vasta aiheuttaa nykimistä kun kokemattomat kuskit ja muut jännittäjät vetävät liinan kiinni ja vilkun oikealle kun kaista loppuu 900 m päässä.

Maksimoidaan se tila mikä on käytössä. Ja kun kaista päättyy, kaistat yhtyvät vetoketjuperiaatteella. Miten helvetissä jotkut jäärät näkevät tässä mitään ongelmaa taikka egoistisuutta.
Ongelma on siinä, että Suomessa ei ole totuttu ajamaan tällä tavalla. Onhan se selkeästi kiilaamista, jos tyhjältä kaistalta pusketaan väliin. Molemmilla kaistoilla pitäisi alusta asti olla suunnilleen saman verran autoja ja sitten mennään vuorotellen. Mutta kun ei olla näin täällä pienten liikennevirtojen maassa totuttu toimimaan, pitäisi liikenteen suunnittelijan aina laittaa hyvissä ajoin näkyville se kaistat yhdistyvät-liikennemerkki.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Olen kirjoittanut tänne aiemminkin Oululaisesta osaamisesta moottoritieajossa. Eilen tuli viimeksi vaaratilanne, itseasiassa pahin läheltä piti tähän mennessä. Ajoin tasaista nopeutta suht tyhjää moottoritietä, rampilta tuli punainen Mitsubishi Outlander ja kiihdytti samaan vautiin kanssani rinnalleni, tai oikeastaan puoli auton mittaa edelleni ja lopetti kiihdyttämisen. Ehdin ajatella että "eikai vaan" ja vilkaista itse vasemmalle kaistalle onko sielä tyhjää ja sitten se auto sieltä tulikin päälle. Kevyt ohjausliike vasemmalle ja jarrutus riittivät onneksi kun olin ns. tilanteen tasalla.

Jälleen yksi joka on tottunut moottoritiellä ajavan väistävän.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jälleen yksi joka on tottunut moottoritiellä ajavan väistävän
Tämä on kieltämättä kummallisinta liikenteessä. Toki aamuruuhkassa annan jonossa tilaa, mutta jos edessä ja takana on satoja metrejä tyhjää, niin mikä ihme laittaa kolmion takaa tulevan kuvittelemaan että moottoritiellä ajava väistää.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
No meikä on ainahi edes sen verran kohtelias, että voin antaa tietä. Ei oo multa pois tuo väistäminen ja tiijän jotta oon vitunmoinen rikollinen ja muutenki varmaan paska kuski
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Hieman eilen hymähdytti juhannusliikenteessä, kun Kutostiellä Korian ABC:n kohdilla vastaan tuli kahden traktorin duo, joista toinen veti perässään erikoispitkää peräkärryä ja toisella mukana roikkui tunnistamattomaksi jäänyt suurikokoinen maatalouskone.

Kaverit olivat sitten päättäneet lähteä moottorimarssille kesken juhannuksen ruuhkahuipun ja vaikka matka eteläänpäin suuntautuikin, niin kieltämättä komean jonon olivat peräänsä keränneet.

Ihan hippasen haiskahti menevän vittuilun puolelle touhunsa. :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös