Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 868
  • 12 219

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS




Ei helkkari, taas yksi suomalaispyöräilijä pilaamassa muiden mainetta. Haluan itse pyöräilijänä muistuttaa, että kyllä meissä pyöräilijöissä on myös niitä mukavia ihmisiä, jotka noudattavat lakia ja ymmärtävät käyttäytyä hyvin.

Onkohan tuo se sama spede joka joitain vuosia sitten pysähtyi keskelle suojatietä, näytti keskaria ja sylkäisi vielä perään?
 
K

Kiekkokatsoja

Otitko sitten pesäpallomailan penkin takaa ja kävit kysymässä ajo-ohjeita?
Päinvastoin. Tässävaiheessa huomasin, että takana olijat olivat vanhaa perinnettä omaamia, vähemmistön edustajia. Pyrin paikalta pois provosoimatta, koska sisuskaluni eivät tykkää terävästä metallista.

Mutta tuohon aikaisempaan juttuuni, niin yhden oman vikani voin kertoa. Kun ajan pitkiä matkoja, niin joskus tuntuu että on kiire perille. Se ilmenee siten, että en viitsisi ajaa pitkään perässä, jos edellä ajetaan alle maksimia. Joskus tulee kiroiltua, kun nuo hitaat sitten hyvillä ohituspaikoilla lisäävät nopeuttaan maksimiin, tai ylikin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskomaton suoritus eilen motarin kiihdytyskaistalla.
Rampin ajoi noin 30km/h ja kiihdytyskaistaa paalutti noin 45km/h.

Itse olin kyseisen sankarin perässä ja kerkesin tuikata takaa motarille, kun tämä vielä painoi kiihdytyskaista ja lopulta sitten joutui pysähtymään sinne, kun ei vain millään uskaltanut mennä enää rekan eteen, joka oli kiihdytyskaistan alussa varmaan noin 300m päässä ja ajeli jotain 90km/h.

Ihan uskomatonta touhua välillä nämä.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Uskomaton suoritus eilen motarin kiihdytyskaistalla.
Rampin ajoi noin 30km/h ja kiihdytyskaistaa paalutti noin 45km/h.

Itse olin kyseisen sankarin perässä ja kerkesin tuikata takaa motarille, kun tämä vielä painoi kiihdytyskaista ja lopulta sitten joutui pysähtymään sinne, kun ei vain millään uskaltanut mennä enää rekan eteen, joka oli kiihdytyskaistan alussa varmaan noin 300m päässä ja ajeli jotain 90km/h.

Ihan uskomatonta touhua välillä nämä.
Varmaan joku oululainen lähteny käymään tsadissa...
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskomaton suoritus eilen motarin kiihdytyskaistalla.
Rampin ajoi noin 30km/h ja kiihdytyskaistaa paalutti noin 45km/h.

Itse olin kyseisen sankarin perässä ja kerkesin tuikata takaa motarille, kun tämä vielä painoi kiihdytyskaista ja lopulta sitten joutui pysähtymään sinne, kun ei vain millään uskaltanut mennä enää rekan eteen, joka oli kiihdytyskaistan alussa varmaan noin 300m päässä ja ajeli jotain 90km/h.

Ihan uskomatonta touhua välillä nämä.

Kiihdytyskaistat ja niiden aiheuttamat tilanteet on kyllä osalle autoilijoista vaikeita. Osa ei osaa kiihdyttää nopeuttaan liikenteeseen sopivaksi ja osalla taas on siellä varsinaisella motarilla suuria vaikeuksia ymmärtää ettei heidän kuulu väistää vasemmalle kaistalle sitä motarille liittyjää.

Jälkimmäisten seurauksena aika usein näkee jonkun pirjon liittyvän motarille sillä oletuksella, että kyllä se moottoritiellä ajava tekee tilaa. Viime sunnuntaina tervehdin erästä idioottia torvitervehdyksellä, kun hän ei edes yrittänyt sovittaa omaa nopeuttaan sopivaksi vaan vilkku päällä tunki suoraan eteeni ja itsellä jäi vaihtoehdoiksi joko jarruttaa äkillisesti tai sitten vaihtaa sille vasemmanpuoleiselle kaistalle.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Haluan itse pyöräilijänä muistuttaa, että kyllä meissä pyöräilijöissä on myös niitä mukavia ihmisiä, jotka noudattavat lakia ja ymmärtävät käyttäytyä hyvin.
Osa saattaa olla sinänsä mukavia, mutta silti jättää lain noudattamatta, jos ei satu oikein olemaan pykälät tuttuja. Esimerkiksi lähellä kotiani on katu, jonka molemmin puolin oli aikanaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Nuo muutettiin jossain vaiheessa niin, että pantin viiva väliin. Siis pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Luonnollisesti tuo puolitus tarkoitti, että tila kävi vähän ahtaaksi, erityisesti tietysti pyörille. Pyöräteiden osalta keksittiin hiljattain ratkaisuksi muuttaa ne yksisuuntaisiksi siten, että eri suuntiin tulisi ajaa eri puolilla katua. Ei tarvinne kertoa, ajavatko kaikki pyöräilijät tuon mukaan. Osa varmasti rikkoo tietoisesti lakia, mutta olettaisin, että joukossa on myös niitä, jotka eivät vain yksinkertaisesti tiedä, mitä keltainen vaakaviiva punaisella pohjalla tarkoittaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Osa ei osaa kiihdyttää nopeuttaan liikenteeseen sopivaksi ja osalla taas on siellä varsinaisella motarilla suuria vaikeuksia ymmärtää ettei heidän kuulu väistää vasemmalle kaistalle sitä motarille liittyjää.
Ja jatkan tätä vielä sen verran, että näin 100km päivässä moottoritietä ajavana tulee jatkuvasti vastaan tilanteita, joissa sieltä vain tullaan oikealta kaistalta suoraan ohituskaistalle eteen, niin että joutuu välillä ihan kunnollakin jarruttamaan.

Kai jengi siellä sitten sen verran katsoo, ettei sentään kylkeen tule mutta muuten ei osata tai kiinnosta arvioida mitään takana tulevien ja näkyvien nopeuksia.
Ajatellaan vain, että okei nyt tulee rekka eteen, pakko vaihtaa kaistaa etten joudu hidastamaan tms.
Muutenkin näkee paljon sitä, että jengi ajaa aivan loppuun asti sitä oikeaa kaistaa ja sitten tuleekin juuri se kiire, kun se rekan perä totta tosiaan on kohta siinä konepellissä.

Ja toinen asia ihmetyttää on myös ihmiset, joilla se nopeus tippuu esimerkiksi rekkaa ohittaessa ihan ihmeellisesti. Eli kun rekka ohitetaan on vauhti jotain 110km/h ja rekan jälkeen, kun siirrytään takaisin oikealle se onkin taas 125km/h.

Siinä sitten kun ajelet adaptiivisella vakkarilla, niin kun autosi kerää takaisin sen vakkarissa olleen halutun nopeuden, niin eikös tämä ensin hidastellut ja kiihdyttänyt sankari sieltä rullaa taas oikealta kaistalta eteen kun taas pitää rekka ohittaa, kun väliä kerkesi vähän muodostumaan.
Se huono puoli mitä adaptiivisessa vakkarissa huomaan on, että vauhdin uudelleenkerääminen kestää kyllä välillä todella kauan.
+ sitten kaikki muut jäätymiset välillä. Esimerkiksi muutaman kerran auto on alkanut aika isostikin hidastamaan vauhtia, kun kauempana edessä ollut rekka kääntyy liittymästä pois ja on puoliksi vielä sinun kaistallasi. Eroa joku 100m varmaan kuitenkin ja auto jatkaa hidastamista vielä pari sekuntia, kun rekka ei enää kaistalla olekaan jne.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@king of the jungle omia suosikkeja on myös ne jotka ajavat jotain tiettyä nopeutta ilman kykyä muuttaa sitä tilanteen mukaan.

Nämä sankarit ajavat esim motaria aina 100kmh nopeutta. Noh ei siinä mitään, mutta sitten tullaan jonkun siltatyömaan kohdalle niin muiden hidastaessa rajoitusten mukaisesti, nämä sankarit jatkavat sillä samalla 100kmh nopeudella. Tietyömaan jälkeen nuo saa uudelleen ohittaa, kun nopeus ei ole muuttunut 100kmh nopeudesta mihinkään.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Itselleni suurinta ärsytystä aiheuttaa tällä hetkellä se, että todella moni kuljettaja ei ymmärrä ryhmittyä liikennevalottomassa risteyksessä. Tänäänkin useaan otteeseen edellä oleva auto oli kääntymässä vasemmalle, mutta jäi keskelle tietä yli viisi metriä viivan taakse odottamaan muita autoja, jotka tulivat oikealta. Jos nämä kuljettajat ymmärtäisivät ajaa muutaman metrin eteenpäin ja ryhmittyä vasemmalle, niin takaa tuleva pääsisi kääntymään oikealle heti kun mahdollista. Ainakin itse yritän ajatella myös toisia kuljettajia liikenteessä. Toki nämä kiihdytyskaistalla olevan auton takia moottoritien vasemmalle kaistalle vaihtajat ovat sitten jo asia erikseen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kiihdytyskaistat ja niiden aiheuttamat tilanteet on kyllä osalle autoilijoista vaikeita. Osa ei osaa kiihdyttää nopeuttaan liikenteeseen sopivaksi ja osalla taas on siellä varsinaisella motarilla suuria vaikeuksia ymmärtää ettei heidän kuulu väistää vasemmalle kaistalle sitä motarille liittyjää.
Pääkaupunkiseudun aamu- ja iltapäiväruuhkissa teen tilaa, mutta jos ajelen vakkarilla ja edessä ja takana on runsaasti tilaa niin en rupea kiihdyttämään tai jarruttamaan.
Helpompaa pitäisi liittyjällekin olla jos ei tehdä yllättäviä nopeuden muutoksia.
Ja ainakin minulle autokoulussa opetettiin että päätä kenen perään menet eikä kenen eteen menet
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tämän aamun erittäin rauhallisessa liikenteessä, jossa 99% autoilijoista ajoi järkevästi, vain yksi bemarikuski vahvisti rotunsa osaamisen Tikkurilan liittymän jälkeen, niin huomioitavaa oli vain se, että liian moni ensin jarruttaa ja sitten laittaa suuntamerkin päälle. Pieni asia tavallaan, mutta ensin aina suuntamerkki ja sitten se jarrutus.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eilen ajeltiin mökille ja hirveä letka autoja ajoi alinopeutta eikä ohituspaikkaa missään. Onneksi olin ensimmäisenä jonossa, niin ei haitannut.
Sinulla on tehokas auto kun jaksaa kiskoa pitkää letkaa perässään.
 
K

Kiekkokatsoja

Sinulla on tehokas auto kun jaksaa kiskoa pitkää letkaa perässään.
Kaikkien kaveri. Kerää ystäviä mukaansa, kuten laulussa. 3 pientä elefanttia/autoa marssi näin, aurinkoista tietä eteenpäin. Koska matka oli hauska näin, kutsui mukaan uuden kaverin. 4 pientä..
 

Glove

Jäsen
Olinpas paska autoilija tänään, meinasin ajaa suojatiellä kävelevän ihmisen yli. Onneksi mun autossa oli toimivat jarrut eikä vauhtiakaan ollut kuin korkeintaa 30 km/h. Vastaantulleen linja-auton vuoksi en havainnut tien ylittäjää tarpeeksi ajoissa.

Lisäksi olin huono ihminen ja autoni päästeli ilmakehään CO2:sta ja ties mitä pienhiukkaisa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkiaiheeni, moottoritiellä eteen tuleminen toiselta kaistalta.

Tänään taas näki huikeaa suorittamista, toki tällä kertaa en ollut itse kumpanakaan asianosaisena vaan 50m taaempana.

Mazda oli ensin vetänyt selvällä alinopeudella letkaa perässään pari kilometriä vasenta kaistaa, no sitten jopa päätti siirtyä oikealle alta pois. No, tajusi ilmeisesti nopeasti että voi helvetti rekka tulee perä edellä vastaan.
Ei muuta kuin vilkku päällä hetken oikeaa kaistaa ja VÄKISIN vasemmalle kaistalle, jossa jengi veteli jo valmiiksi suht pienillä turvaväleillä. Mazda oli siinä 50m renkaat keskiviivan päällä, kun ei meinannut reikää löytyä ja sitten joutuikin joku epäonnekas Audi-kuski laittamaan jarrut pohjaan, kun tämä Mazda halusi vain väkisin sinne vasemmalle kaistalle. Audi sitten väläytti kerran pitkiä tälle Mazdalle, joka ilmeisesti meni pahasti tunteisiin, kun Mazdan kuski sitten ajoi seuraavat 10 sekuntia tuulilasiaan pesten siinä edessä.

Naurattaisi koko tilanne, jollei olisi ollut kolari ihan helvetin lähellä tämän idiootin takia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Audi sitten väläytti kerran pitkiä tälle Mazdalle, joka ilmeisesti meni pahasti tunteisiin, kun Mazdan kuski sitten ajoi seuraavat 10 sekuntia tuulilasiaan pesten siinä edessä.
Tuli tästä mieleen, että pitkien väläyttely on viime vuosikymmeninä loppunut melkein kokonaan. Vielä 80-luvulla ei tarvittu juuri mitään "väärää" liikettä valoshown käynnistymiseen. Niitä vilkutettiin niin edessä ajaville, vastaantulijoille kuin sivulta tulevillekin. Usein äänitorven säestyksellä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Naurattaisi koko tilanne, jollei olisi ollut kolari ihan helvetin lähellä tämän idiootin takia.

No jos oli tässä Mazda-kuskissa vikaa niin vastaavalla tavalla kyllä niissä lyhyillä turvaväleillä perässä tulevilla. Ei motarilla pitäisi ajaa sellaisilla väleillä ettei sieltä oikealta löydy väliä vaihtaa kaistaa. Toki ymmärrän, ettei kukaan halua jäädä tuollaisen Mazda-kuskin taakse jos oletuksena on, että jurnuttaa taas seuraavat kilometrit vasemman kaistan blokaten, mutta silti.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
No jos oli tässä Mazda-kuskissa vikaa niin vastaavalla tavalla kyllä niissä lyhyillä turvaväleillä perässä tulevilla. Ei motarilla pitäisi ajaa sellaisilla väleillä ettei sieltä oikealta löydy väliä vaihtaa kaistaa. Toki ymmärrän, ettei kukaan halua jäädä tuollaisen Mazda-kuskin taakse jos oletuksena on, että jurnuttaa taas seuraavat kilometrit vasemman kaistan blokaten, mutta silti.
Tämähän on täysi tosi. Joskin on ihan yleismaailmallinen ajatusmalli, että jos ajaa alinopeutta niin ei tarvita turvavälejä. Koska jos ajaa tai ottaa perseeseen 120km/h alueella 110km/h lasissa, saa kuolemattomat, IDDQD.

Onko uusissa autoissa vakionopeudensäädintä, onko ne paskoja vai eikö niitä käytetä? Tossa paritonnia ajeltiin Eurooppaan ja vähän joka paikassa oli liikenteen seassa semmosia pumppaajia, että ihmeteltävä on. Ruotsissa oli sillä sadan kilsan motarilla yksi Seat-sankari, jonka kanssa ohiteltiin kuudesti. Mä ajoin vakkarilla 123km/h gps-nopeutta koko pätkän, ensin Seat tuli perse edellä vastaan, sitten tuli helvetinkyytiä ohi, taas oli jalaoissa ja sitä rataa. Eikä tuo nopeuden vaihtelu ollut ihan mitään 5km/h vaan varmasti välillä 110-130. Outoa on, mutta sinänsä harmitonta toki.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiihdytyskaistat ja niiden aiheuttamat tilanteet on kyllä osalle autoilijoista vaikeita. Osa ei osaa kiihdyttää nopeuttaan liikenteeseen sopivaksi ja osalla taas on siellä varsinaisella motarilla suuria vaikeuksia ymmärtää ettei heidän kuulu väistää vasemmalle kaistalle sitä motarille liittyjää.

Jälkimmäisten seurauksena aika usein näkee jonkun pirjon liittyvän motarille sillä oletuksella, että kyllä se moottoritiellä ajava tekee tilaa. Viime sunnuntaina tervehdin erästä idioottia torvitervehdyksellä, kun hän ei edes yrittänyt sovittaa omaa nopeuttaan sopivaksi vaan vilkku päällä tunki suoraan eteeni ja itsellä jäi vaihtoehdoiksi joko jarruttaa äkillisesti tai sitten vaihtaa sille vasemmanpuoleiselle kaistalle.


Toki jotkut kiihdytyskaistat ovat toisinaan melko lyhyitä/jyrkkiä jolloin täyteen vauhtiin (120kmh) ei aina pääse. Osaava kuski osaa nämäkin tosin ennakoida.

Useimmiten tämä tietenkin vain johtuu ihan siitä ettei sitä kaasua uskalleta painaa. Tällaisessä tilanteessa ruuhka myös helposti kasaantuu koska takana kiihdyttävät autot eivät pääse yhtään sen kovempaa kuin se hitain siinä ensimmäisenä. Toki tässä voi jättää hitaaseen autoon vähän etäisyyttä ja kiihdyttää itse oikeaan nopeuteen, mutta se hyöty häviää siinä vaiheessa kun tuo hidas vaihtaa moottoritiekaistalle joka tapauksessa - ellei itse pääse suoraan vasemmalle kaistalle.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki jotkut kiihdytyskaistat ovat toisinaan melko lyhyitä/jyrkkiä jolloin täyteen vauhtiin (120kmh) ei aina pääse. Osaava kuski osaa nämäkin tosin ennakoida.

Useimmiten tämä tietenkin vain johtuu ihan siitä ettei sitä kaasua uskalleta painaa. Tällaisessä tilanteessa ruuhka myös helposti kasaantuu koska takana kiihdyttävät autot eivät pääse yhtään sen kovempaa kuin se hitain siinä ensimmäisenä. Toki tässä voi jättää hitaaseen autoon vähän etäisyyttä ja kiihdyttää itse oikeaan nopeuteen, mutta se hyöty häviää siinä vaiheessa kun tuo hidas vaihtaa moottoritiekaistalle joka tapauksessa - ellei itse pääse suoraan vasemmalle kaistalle.

Totta turiset. Esimerkiksi länsi-Vantaalla kolmostien rampit ovat hyvin lyhyet.

Tosin tuo mainitsemani tapaus oli jossain hyvinkää-riihimäki akselilla jossa pitää olla harvinaisen hölmö jos ei saa nopeutta siinä kilometrien pituisessa rampissa kiihdytettyä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Esimerkiksi länsi-Vantaalla kolmostien rampit ovat hyvin lyhyet.
Rohkenisin väittää, että moottoritien rampit ovat riittävän pitkiä myös Länsi-Vantaalla. Ne lyhyet rampit eivät ole moottoritiellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös