Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 019
  • 13 183

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@king of the jungle omia suosikkeja on myös ne jotka ajavat jotain tiettyä nopeutta ilman kykyä muuttaa sitä tilanteen mukaan.

Nämä sankarit ajavat esim motaria aina 100kmh nopeutta. Noh ei siinä mitään, mutta sitten tullaan jonkun siltatyömaan kohdalle niin muiden hidastaessa rajoitusten mukaisesti, nämä sankarit jatkavat sillä samalla 100kmh nopeudella. Tietyömaan jälkeen nuo saa uudelleen ohittaa, kun nopeus ei ole muuttunut 100kmh nopeudesta mihinkään.
 

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Itselleni suurinta ärsytystä aiheuttaa tällä hetkellä se, että todella moni kuljettaja ei ymmärrä ryhmittyä liikennevalottomassa risteyksessä. Tänäänkin useaan otteeseen edellä oleva auto oli kääntymässä vasemmalle, mutta jäi keskelle tietä yli viisi metriä viivan taakse odottamaan muita autoja, jotka tulivat oikealta. Jos nämä kuljettajat ymmärtäisivät ajaa muutaman metrin eteenpäin ja ryhmittyä vasemmalle, niin takaa tuleva pääsisi kääntymään oikealle heti kun mahdollista. Ainakin itse yritän ajatella myös toisia kuljettajia liikenteessä. Toki nämä kiihdytyskaistalla olevan auton takia moottoritien vasemmalle kaistalle vaihtajat ovat sitten jo asia erikseen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kiihdytyskaistat ja niiden aiheuttamat tilanteet on kyllä osalle autoilijoista vaikeita. Osa ei osaa kiihdyttää nopeuttaan liikenteeseen sopivaksi ja osalla taas on siellä varsinaisella motarilla suuria vaikeuksia ymmärtää ettei heidän kuulu väistää vasemmalle kaistalle sitä motarille liittyjää.
Pääkaupunkiseudun aamu- ja iltapäiväruuhkissa teen tilaa, mutta jos ajelen vakkarilla ja edessä ja takana on runsaasti tilaa niin en rupea kiihdyttämään tai jarruttamaan.
Helpompaa pitäisi liittyjällekin olla jos ei tehdä yllättäviä nopeuden muutoksia.
Ja ainakin minulle autokoulussa opetettiin että päätä kenen perään menet eikä kenen eteen menet
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Tämän aamun erittäin rauhallisessa liikenteessä, jossa 99% autoilijoista ajoi järkevästi, vain yksi bemarikuski vahvisti rotunsa osaamisen Tikkurilan liittymän jälkeen, niin huomioitavaa oli vain se, että liian moni ensin jarruttaa ja sitten laittaa suuntamerkin päälle. Pieni asia tavallaan, mutta ensin aina suuntamerkki ja sitten se jarrutus.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eilen ajeltiin mökille ja hirveä letka autoja ajoi alinopeutta eikä ohituspaikkaa missään. Onneksi olin ensimmäisenä jonossa, niin ei haitannut.
Sinulla on tehokas auto kun jaksaa kiskoa pitkää letkaa perässään.
 
K

Kiekkokatsoja

Sinulla on tehokas auto kun jaksaa kiskoa pitkää letkaa perässään.
Kaikkien kaveri. Kerää ystäviä mukaansa, kuten laulussa. 3 pientä elefanttia/autoa marssi näin, aurinkoista tietä eteenpäin. Koska matka oli hauska näin, kutsui mukaan uuden kaverin. 4 pientä..
 

Glove

Jäsen
Olinpas paska autoilija tänään, meinasin ajaa suojatiellä kävelevän ihmisen yli. Onneksi mun autossa oli toimivat jarrut eikä vauhtiakaan ollut kuin korkeintaa 30 km/h. Vastaantulleen linja-auton vuoksi en havainnut tien ylittäjää tarpeeksi ajoissa.

Lisäksi olin huono ihminen ja autoni päästeli ilmakehään CO2:sta ja ties mitä pienhiukkaisa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkiaiheeni, moottoritiellä eteen tuleminen toiselta kaistalta.

Tänään taas näki huikeaa suorittamista, toki tällä kertaa en ollut itse kumpanakaan asianosaisena vaan 50m taaempana.

Mazda oli ensin vetänyt selvällä alinopeudella letkaa perässään pari kilometriä vasenta kaistaa, no sitten jopa päätti siirtyä oikealle alta pois. No, tajusi ilmeisesti nopeasti että voi helvetti rekka tulee perä edellä vastaan.
Ei muuta kuin vilkku päällä hetken oikeaa kaistaa ja VÄKISIN vasemmalle kaistalle, jossa jengi veteli jo valmiiksi suht pienillä turvaväleillä. Mazda oli siinä 50m renkaat keskiviivan päällä, kun ei meinannut reikää löytyä ja sitten joutuikin joku epäonnekas Audi-kuski laittamaan jarrut pohjaan, kun tämä Mazda halusi vain väkisin sinne vasemmalle kaistalle. Audi sitten väläytti kerran pitkiä tälle Mazdalle, joka ilmeisesti meni pahasti tunteisiin, kun Mazdan kuski sitten ajoi seuraavat 10 sekuntia tuulilasiaan pesten siinä edessä.

Naurattaisi koko tilanne, jollei olisi ollut kolari ihan helvetin lähellä tämän idiootin takia.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Audi sitten väläytti kerran pitkiä tälle Mazdalle, joka ilmeisesti meni pahasti tunteisiin, kun Mazdan kuski sitten ajoi seuraavat 10 sekuntia tuulilasiaan pesten siinä edessä.
Tuli tästä mieleen, että pitkien väläyttely on viime vuosikymmeninä loppunut melkein kokonaan. Vielä 80-luvulla ei tarvittu juuri mitään "väärää" liikettä valoshown käynnistymiseen. Niitä vilkutettiin niin edessä ajaville, vastaantulijoille kuin sivulta tulevillekin. Usein äänitorven säestyksellä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Naurattaisi koko tilanne, jollei olisi ollut kolari ihan helvetin lähellä tämän idiootin takia.

No jos oli tässä Mazda-kuskissa vikaa niin vastaavalla tavalla kyllä niissä lyhyillä turvaväleillä perässä tulevilla. Ei motarilla pitäisi ajaa sellaisilla väleillä ettei sieltä oikealta löydy väliä vaihtaa kaistaa. Toki ymmärrän, ettei kukaan halua jäädä tuollaisen Mazda-kuskin taakse jos oletuksena on, että jurnuttaa taas seuraavat kilometrit vasemman kaistan blokaten, mutta silti.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
No jos oli tässä Mazda-kuskissa vikaa niin vastaavalla tavalla kyllä niissä lyhyillä turvaväleillä perässä tulevilla. Ei motarilla pitäisi ajaa sellaisilla väleillä ettei sieltä oikealta löydy väliä vaihtaa kaistaa. Toki ymmärrän, ettei kukaan halua jäädä tuollaisen Mazda-kuskin taakse jos oletuksena on, että jurnuttaa taas seuraavat kilometrit vasemman kaistan blokaten, mutta silti.
Tämähän on täysi tosi. Joskin on ihan yleismaailmallinen ajatusmalli, että jos ajaa alinopeutta niin ei tarvita turvavälejä. Koska jos ajaa tai ottaa perseeseen 120km/h alueella 110km/h lasissa, saa kuolemattomat, IDDQD.

Onko uusissa autoissa vakionopeudensäädintä, onko ne paskoja vai eikö niitä käytetä? Tossa paritonnia ajeltiin Eurooppaan ja vähän joka paikassa oli liikenteen seassa semmosia pumppaajia, että ihmeteltävä on. Ruotsissa oli sillä sadan kilsan motarilla yksi Seat-sankari, jonka kanssa ohiteltiin kuudesti. Mä ajoin vakkarilla 123km/h gps-nopeutta koko pätkän, ensin Seat tuli perse edellä vastaan, sitten tuli helvetinkyytiä ohi, taas oli jalaoissa ja sitä rataa. Eikä tuo nopeuden vaihtelu ollut ihan mitään 5km/h vaan varmasti välillä 110-130. Outoa on, mutta sinänsä harmitonta toki.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiihdytyskaistat ja niiden aiheuttamat tilanteet on kyllä osalle autoilijoista vaikeita. Osa ei osaa kiihdyttää nopeuttaan liikenteeseen sopivaksi ja osalla taas on siellä varsinaisella motarilla suuria vaikeuksia ymmärtää ettei heidän kuulu väistää vasemmalle kaistalle sitä motarille liittyjää.

Jälkimmäisten seurauksena aika usein näkee jonkun pirjon liittyvän motarille sillä oletuksella, että kyllä se moottoritiellä ajava tekee tilaa. Viime sunnuntaina tervehdin erästä idioottia torvitervehdyksellä, kun hän ei edes yrittänyt sovittaa omaa nopeuttaan sopivaksi vaan vilkku päällä tunki suoraan eteeni ja itsellä jäi vaihtoehdoiksi joko jarruttaa äkillisesti tai sitten vaihtaa sille vasemmanpuoleiselle kaistalle.


Toki jotkut kiihdytyskaistat ovat toisinaan melko lyhyitä/jyrkkiä jolloin täyteen vauhtiin (120kmh) ei aina pääse. Osaava kuski osaa nämäkin tosin ennakoida.

Useimmiten tämä tietenkin vain johtuu ihan siitä ettei sitä kaasua uskalleta painaa. Tällaisessä tilanteessa ruuhka myös helposti kasaantuu koska takana kiihdyttävät autot eivät pääse yhtään sen kovempaa kuin se hitain siinä ensimmäisenä. Toki tässä voi jättää hitaaseen autoon vähän etäisyyttä ja kiihdyttää itse oikeaan nopeuteen, mutta se hyöty häviää siinä vaiheessa kun tuo hidas vaihtaa moottoritiekaistalle joka tapauksessa - ellei itse pääse suoraan vasemmalle kaistalle.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki jotkut kiihdytyskaistat ovat toisinaan melko lyhyitä/jyrkkiä jolloin täyteen vauhtiin (120kmh) ei aina pääse. Osaava kuski osaa nämäkin tosin ennakoida.

Useimmiten tämä tietenkin vain johtuu ihan siitä ettei sitä kaasua uskalleta painaa. Tällaisessä tilanteessa ruuhka myös helposti kasaantuu koska takana kiihdyttävät autot eivät pääse yhtään sen kovempaa kuin se hitain siinä ensimmäisenä. Toki tässä voi jättää hitaaseen autoon vähän etäisyyttä ja kiihdyttää itse oikeaan nopeuteen, mutta se hyöty häviää siinä vaiheessa kun tuo hidas vaihtaa moottoritiekaistalle joka tapauksessa - ellei itse pääse suoraan vasemmalle kaistalle.

Totta turiset. Esimerkiksi länsi-Vantaalla kolmostien rampit ovat hyvin lyhyet.

Tosin tuo mainitsemani tapaus oli jossain hyvinkää-riihimäki akselilla jossa pitää olla harvinaisen hölmö jos ei saa nopeutta siinä kilometrien pituisessa rampissa kiihdytettyä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Esimerkiksi länsi-Vantaalla kolmostien rampit ovat hyvin lyhyet.
Rohkenisin väittää, että moottoritien rampit ovat riittävän pitkiä myös Länsi-Vantaalla. Ne lyhyet rampit eivät ole moottoritiellä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totta turiset. Esimerkiksi länsi-Vantaalla kolmostien rampit ovat hyvin lyhyet.

Tosin tuo mainitsemani tapaus oli jossain hyvinkää-riihimäki akselilla jossa pitää olla harvinaisen hölmö jos ei saa nopeutta siinä kilometrien pituisessa rampissa kiihdytettyä.

Itä-Vantaalla puolestaan esim Korson liittymästä Lahdentielle pohjoiseen vievä ramppi on muutenkin kohtuu lyhyt ja ollut viime vuosina useampaan kertaan remontin vuoksi vielä lyhyempi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ruotsissa oli sillä sadan kilsan motarilla yksi Seat-sankari, jonka kanssa ohiteltiin kuudesti. Mä ajoin vakkarilla 123km/h gps-nopeutta koko pätkän, ensin Seat tuli perse edellä vastaan, sitten tuli helvetinkyytiä ohi, taas oli jalaoissa ja sitä rataa.
Se johtuu autosta. Tuossa joku aika sitten ohitin yhden Seatin samalla lailla vakkari päällä kolme kertaa välillä Järvenpää-Mäntsälä...
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kysymys: ajatte tiellä, jossa on kaksi kaistaa suuntaansa. Tulee tarve vaihtaa kaistaa, mutta viereisellä kaistalla ajaa samaa vauhtia toinen auto. Kumman teette kaistaa vaihtaakseenne: kiihdytätette viereisellä kaistalla ajavan auton eteen vai hidastatte ja jättäydytte sen taakse?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kysymys: ajatte tiellä, jossa on kaksi kaistaa suuntaansa. Tulee tarve vaihtaa kaistaa, mutta viereisellä kaistalla ajaa samaa vauhtia toinen auto. Kumman teette kaistaa vaihtaakseenne: kiihdytätette viereisellä kaistalla ajavan auton eteen vai hidastatte ja jättäydytte sen taakse?
Vilkkaassa liikenteessä sille puolelle, jossa on enemmän tilaa. Jos tilaa on reilusti sekä edessä että takana, niin etupuolelle menen.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Taas yksi Onnibus -kuski kaahailemassa liikenteessä.


En muista koskaan nähneeni Onnibusia, joka ei olisi ajanut ylinopeutta tai ohittanut maantiellä todella huonoissa paikoissa.
Olin muutama viikko sitten ehkä 10 vuoden tauon jälkeen kaukoliikenteen bussissa ja bussina oli Onnibus. Ihmettelin kun kuski ajoi motarilla vasenta kaistaa valehtelematta 10 minuuttia putkeen 120 alueella. Ei edes ollut mikään ruuhka-aika ja koko aikaa ei edes ollut ketään ketä ohittaa oikealla kaistalla. Oli hieman outo tilanne.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taas yksi Onnibus -kuski kaahailemassa liikenteessä.


En muista koskaan nähneeni Onnibusia, joka ei olisi ajanut ylinopeutta tai ohittanut maantiellä todella huonoissa paikoissa.
Tänään juuri ihmettelin Onnibus-kuskin rohkeutta, kun ajoin Vitostietä etelään. Hieman ennen Mikkeliä ohitin bussin satasen alueella, kun vakkari oli ehkä 110-120 km/h asetuksella. Mikkelin kohdilla rajoitus on 80 km/h, jolloin tiputin vakkarin sataseen. Onnibus siirtyi vasemmalle kaistalle ja ohitti ajaen samaa vauhtia kuin aiemmin, ilmeisesti niin kovaa kuin bussi kulkee. Siitä sitten poistuikin Mikkelin liittymästä, niin ei tarvinnut ohittaa uudelleen rajoituksen taas kasvaessa. Eipä tuo sinänsä minua haitannut, kunhan vain jäi mieleen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös