Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 142 899
  • 13 268

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki sinne hyppytorniin ei olisi kenelläkään ollut asiaan mennä. Alikulku tehty sitä varten. Itselläni pyörä on pääasiallinen kulkuväline, joten oikeasti järkyttää tuo linkin kommentointi.
No sekin. Molemmissa tehty (hengenvaarallinen) virhearviointi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja jos - kuten voisi ymmärtää - siellä on ollut vain perus liikennemerkki tyyliin:
"Käytä pyörätien oikeaa kaistaa"
tms, niin eihän se nyt mitenkään voi riittää varoitukseksi. Eli olisi pitänyt olla lisäkilpi:
"Tai kuolet"

Ja tuo katuvalojen perään huutelu on minusta vähän sivuseikka, ts ei homma voi olla sen varassa. Voi ylipäätään olla aika tekemätön paikka ohjata perinteistä katuvaloverkkoa niin että yksi palaa aina ja loput hämäräkytkimellä ja/tai kellolla. Tai en tiedä miten alikulkujen osalta nämä ohjaukset yleensä tehdään. Ja siis ei sillä merkitystäkään ole.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ja jos - kuten voisi ymmärtää - siellä on ollut vain perus liikennemerkki tyyliin:
"Käytä pyörätien oikeaa kaistaa"
tms, niin eihän se nyt mitenkään voi riittää varoitukseksi. Eli olisi pitänyt olla lisäkilpi:
"Tai kuolet"

Ja tuo katuvalojen perään huutelu on minusta vähän sivuseikka, ts ei homma voi olla sen varassa. Voi ylipäätään olla aika tekemätön paikka ohjata perinteistä katuvaloverkkoa niin että yksi palaa aina ja loput hämäräkytkimellä ja/tai kellolla. Tai en tiedä miten alikulkujen osalta nämä ohjaukset yleensä tehdään. Ja siis ei sillä merkitystäkään ole.
Tuossa päivänvalokuva tekstistä ja "possusta". En kyllä alikulun yläpuolella edes mitään kylttiä huomaisi

Kuva siis kankaanpään paikallisjulkaisussa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20220518-215809_Facebook.jpg
    Screenshot_20220518-215809_Facebook.jpg
    709,7 KB · kertaa luettu: 277

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tuossa päivänvalokuva tekstistä ja "possusta". En kyllä alikulun yläpuolella edes mitään kylttiä huomaisi

Kuva siis kankaanpään paikallisjulkaisussa.
Eihän tota voi vähänkään hämärässä nähdä. Saatanan tunarit.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Niin, kyllähän tuo betoniporsas oli ihan väärässä paikassa. Mutta kuten tuolla muualla on tullut kommenteissa esiin, niin jos siinä olisikin maannut ihminen, niin olisiko pyöräilijä ajanut hänenkin ylitseen. Tai jos siinä olisi ollut asfaltissa kunnon railo. Että omasta mielestäni aika rohkeaa ajaa ilman valoja pimeällä/hämärässä. Ei poista kuitenkaan sitä tosiasiaa, että nyt oli betoniporsas pahassa paikassa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ymmärrän toki, että pitkän talven jälkeen asfaltti polttelee alla ja kaksipyöräisellä pääsee kettärämmin kurvailemaan mutkaisilla teillä. Mutta silti vituttaa, kun yrittää itse edes jotenkin noudattaa niitä kylttejä, jotka tien varteen on pystytetty.
Tuo kuuluu vähän niinkuin asiaan. Enemmän minua harmittaa silti ne sunnuntaiajelevat pappamotoristit, jotka ovat kohta melkein karavaanarien veroisia tientukkoja kesäisillä maaseututeillä. Yleensä ne vielä ovat juuri siellä mutkaisemmilla teillä jossa ei pääse edes ohi.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mutta silti vituttaa, kun yrittää itse edes jotenkin noudattaa niitä kylttejä, jotka tien varteen on pystytetty.
Liikenteessä ei kannata vittuuntua toisten tekemisistä, ainakaan jos se toisten tekeminen ei aiheuta muille mitään vaaraa tai aiheuta muutenkaan mitään häiriötä muille.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Liikenteessä ei kannata vittuuntua toisten tekemisistä, ainakaan jos se toisten tekeminen ei aiheuta muille mitään vaaraa tai aiheuta muutenkaan mitään häiriötä muille.

Tuollainen 20-30 km/h ylinopeus aiheuttaa aina potentiaalisen vaaran. Vaikka 80 % onkin keskimääräistä parempia kuskeja jne.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On niitä 80 km/h ja 100 km/h rajoituksen mutkapätkiäkin. 60 km/h rajoitukselle taajaman ulkopuolella on varmaankin jokin syy.

T: ex-motoristi
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Onko palstan kirjoittajissa moottoripyöräilijöitä? Kysyisin teiltä että miksi prätkäkuskeja ei näytä koskevan samat nopeusrajoitukset kuin autoilijoita. Tämä ilmiö toteutuu varsinkin maaseutuympäristössä taajamien ulkopuolella, esim. 60 km/h rajoitusalueella. Henkilöautolla jos huristelee pyöreästi seitsemääkymppiä ja taustapeliin ilmestyy motoristi, niin se on saletisti seuraavalla suoranpätkällä rinnalle ja ohi. Ja muutama sekunti tästä sen perävalot häipyvät pikavauhtia horisonttiin. Siinä mennään kevyesti 80-90 km/h eikä, aina edes riitäkään!
Varmaan ihan siksi kun ei näytä ne nopeusrajoitukset edes autoilijoita koskevan kun ajellaan 60km/h alueella 70km/h ja mietitään, että ompa mulkkua porukkaa kun joku ajaa vielä kovempaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eilisaamuna kun lähdin työmatkalle, virolainen meinasi ajaa pihasta tullessa kylkeen. Ja minä tulin oikealta. Joutui vetämään loppuunajetusta Audistaan jarrut lukkoon ja sen jälkeen näytti keskaria ja kävi tosi kuumana. Jos olisin pysähtynyt jonnekin, niin olisi varmasti seurannut perässä ja halunnut matsia. Ilmeisesti noilla on ihan eri liikennesäännöt, ei tätä muulla voi selittää. Mutta rikkaus tämäkin, ei mulla muuta.

Böndellä on muuten tosi kiva ajella siinä mielessä, että siellä ei ole tällaista. Tottakai maakunnissa on omat ongelmansa, mutta siellä ei ole tätä ihanaa kansainvälistä värinää liikenteessä.
 

Semmosta kankaanpääläistä liikennekulttuuria. Ei tuo nyt kovin paljoa yllätä että tuosta surullisen kuuluisasta alikulkutunnelista kuljetaan autolla, kun kevytväylä jatkuu aivan samaa linjaa ajoradan kanssa, eikä tien laidassa ole reunakiveä tai mitään joka edes vähän laittaisi miettimään että kannattaako ajaa vai ei. Sitten mitä kartasta katselin paikkaa, niin kyllähän tuosta oikaisee jonkun verran kun joki erottaa kaupunginosat toisistaan. Sanottakoon vielä että videon kuvaajalle toivon mahdollisimman epämukavaa loppuelämää.
 

Turnipsi

Jäsen
Sinä pakettiautourpo, joka aiheutit tänään sydämentykytyksiä sekä pyöräilijälle että ohittavalle autolle, myy se romusi ja lahjoita ajokorttisi vaikka Ray Charlesille.

Ensin vedetään alinopeutta (n. 10km alle sallitun). Kun takana oleva auto lähtee ohittamaan, löytyy kaasu jostain ja samalla siirretään tuo pakettiauto mahdollisimman lähelle keskiviivaa jotta ohittaja joutuu ajamaan mahdollisimman leveällä vastaantulijoiden kaistalla.

Vastaan tulee pyöräilijä, joka todistaa tilanteen jossa kaksi autoa menee rinnakkain yksikaistaisella tiellä, ja pakettiauton puskeminen ajattaa ohittava autoa kokoajan leveämmälle linjalle vastaantulijoiden kaistalla (lopulta paku oli jo kaistaviivojen päällä).

Ohitus olisi ollut rauhallinen, turvallinen, siisti ja ajoissa tehty (tämä siis huomioksi niille jotka sanovat että ohitusta ei olisi edes pitänyt aloittaa), jos pakettiauto ei olisi lähtenyt 1) kiilaamaan ja 2) kiihdyttämään ohituksen aikana.

Jäihän tuossa vieläkin riittävästi leveyttä, mutta aivan turha vaaratilanne ja aiheutti vielä sen, että ohittaessa piti lopuksi ajaa ylinopeutta.

Ohituksen jälkeen paku toki veti taas oikeaan reunaan ja pudotti vauhtiaan.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereella Koskikeskuksen vanhan Amarillon edessä on suojatie, joka menee pyörätien, autotien ja ratikkakiskojen yli. Autot, bussit ja ratikat kyllä antavat tietä, mutta tuon pyörätien ylittäminen on hengenvaarallista kun siitä vilahtelee skuutit ja pyöräilijät ohi pätkääkään hidastamatta tai varomatta.
 

SgtMarkov

Jäsen
Tänään tuli toisen kerran todistettua tämän kesän aikana tapahtumaa; kaksi samaan suuntaan vievää kaistaa, oikean puoleisella kaistalla seisoo auto punaisissa valoissa, itse tulen vasenta kaistaa ja valot sattuvat vaihtumaan vihreäksi niin että siitä pääsee jouhevasti menemään sen enempää hidastelematta, niin tältä oikean puoleiselta kaistalta otetaan hirmuspurtti ja tarvittaessa painetaan viidenkympin alueella vaikka 80 mittarissa, että saadaan se oman auton keula takaisin kärkeen.

Meneekö se vain niin tunteisiin kun toinen pääsee lentävällä lähdöllä painelemaan, vai onko tämä taas joku somehaaste mistä mä en tiedä mitään?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Itse todistin Kuopiossa motarilla eilen yhdeltä papparaiselta suht mielenkiintoista ajamista. Edessä ajoi betoniauto ja tämä papparainen ajoi ensinnäkin nenä kiinni tuulilasissa ja toisekseen siihen edellä olevaan autoon oli valehtelematta korkeintaan puolitoista metriä väliä. En tiedä yrittikö tutkia rekkaria tarkemmin vai mikä homma, mutta kyllähän tuossa ainekset isohkoon vahinkoon oli olemassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin nelostiellä Postin rekan perässä etsien ohituspaikkaa kunnes hokasin, että Postin rekan edessähän on toinen rekka. Perässä ajanut Postin rekka ajoi max 5m etäisyydellä edellä ajavasta rekasta, että en alkuun edes huomannut siellä olevan toinen rekka.

En itse kyllä firman väreissä kehtaisi perseillä noin.

Samalla reissulla saksan rekkarissa oleva maasturi ajoi vene perässään ohi 50 km/h tietyömaalla kovaa vauhtia kun itse ajoin noin 60 km/h.
 

Glove

Jäsen
Ajelin nelostiellä Postin rekan perässä etsien ohituspaikkaa kunnes hokasin, että Postin rekan edessähän on toinen rekka. Perässä ajanut Postin rekka ajoi max 5m etäisyydellä edellä ajavasta rekasta, että en alkuun edes huomannut siellä olevan toinen rekka.

En itse kyllä firman väreissä kehtaisi perseillä noin.

Samalla reissulla saksan rekkarissa oleva maasturi ajoi vene perässään ohi 50 km/h tietyömaalla kovaa vauhtia kun itse ajoin noin 60 km/h.
Eli samaa tyyppiä kuin se Onnibussin kuski, joka ajoi mun puskurissa kiinni viime talvena. Todella paha lumisade ja ajettiin siinä ehkä semmoista 75-80 km/h jossain viiden auton jonossa. Polanteet oli sen verran isot, etten ainakaan itse tohtinut lähteä ohittamaan. Sitten tuli tuo Onnibus perään ja ilmeisen kiire sillä oli kun piti päästä auto kerrallaan meidän edelle, että voi sitten kääntyä seuraavalle ABC:lle. Kai sillä oli ajoaika tiukassa ja piti ehtiä kahvipaikkaan.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Itsellä ajeli joku vuosi sitten lanssi perässä, ja ihan perässä kilometri tolkulla. Teki mieli painaa jarrua huolella, jotta töitä saisivat, kun hälyssä eivät siis olleet. Väliä varmaan pari metriä parhaillaan.
Jämsäläisiä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tuli noista puskurissa kiinni ajelevista mieleen, et kerran oli pakko käydä kysymäs kun kuski tuli ihan kontissa kiinni monta kilsaa ( lisänä pöllyävä lumi).
Kurvasin huoltsikan pihaan ja herrasväki perässä.
Siinä sitten kahvijonossa oli pakko kysästä:
Eksytkö, josset aja ihan kiinni edessä ajavaa autoa?

Ei vastannut mitään. Rouva tuhahti.
 
K

Kiekkokatsoja

Yksi toistuva havainto. Kun löytyy autoilija, joka ajaa sen 10-20km/h alle maksimin, hieman mutkaisella tiellä. Ja sitten suorilla, jossa yritän ohittaa, niin kiihdyttää maksimiin tai ylikin niin.. Lähes poikkeuksetta, kun viimein pääsen ohi, niin tuollaisessa autossa on kuski, jolla on säädetty penkki liian lähelle.
Nenä kiinni lasissa, kädet hyvin koukussa.
Ehkä olettaa että siten näkee asiat aikaisemmin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös