Itse asiassa noin 90-luvulla autokoulussa opetettiin ainakin minulle. Jos kaikki osaisivat lähteä heti valojen vaihtuessa liikkeelle, valoista ehtii enemmän autoja kuin jokainen lähtee liikkeelle vasta edellisen auton lähtiessä. No, näin teoriassa, käytäntö ehkä jotain muuta.
Sitä en koskaan ole ymmärtänyt miksi siihen suojatielle saatikka keskelle risteystä pitää pysähtyä, eikä ennen, jos hiemankin osaa ennakoida muitakin kuin yhtä edellä menevää autoa?
Taidetaan nykyään opettaa niin, et ois hyvä nähdä edessä olevan auton takarenkaat. Muistaakseni pari kolmekin syytä:
Jos edellä oleva ei pääse liikkeelle (esim. Talvella liukasta) tai auto muuten vaan hyytyy siihen paikkaan jostain syystä.
Jos ite oot eka, joka joutuu väistää vaikka takaa tulevaa hälyautoa.
...kummassakaan tapaukses et liiku mihinkään ennen ku edessä oleva liikkuu, jos takanaki joku on ajanu kiinni puskuriin.
Jos oot vaikka pakun, bussin, kuorma-auton takana, et näe, jos vaikka sen edessä joku tekee äkkijarrutuksen, ni ehtii ite reagoida ja jarrata.
Mun mielestä hyvin loogista. Toki ei siihen seittämää metrii tarvii jättää.
Itteäni sit taas vituttaa eniten valoissa (ja muutenkin ajaessa) puhelimen räpläily ja sitten ollaan ihan telineissä ku pitäisi lähtee.