Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 143 360
  • 13 269

Glove

Jäsen
Yksi toistuva havainto. Kun löytyy autoilija, joka ajaa sen 10-20km/h alle maksimin, hieman mutkaisella tiellä. Ja sitten suorilla, jossa yritän ohittaa, niin kiihdyttää maksimiin tai ylikin niin.. Lähes poikkeuksetta, kun viimein pääsen ohi, niin tuollaisessa autossa on kuski, jolla on säädetty penkki liian lähelle.
Nenä kiinni lasissa, kädet hyvin koukussa.
Ehkä olettaa että siten näkee asiat aikaisemmin?
Tuommoisen ohitin eilen. Mutkan jälkeen vilkku päälle ja lähdin kiihdyttämään. Sehän sitten alkoi myös kiihdyttämään. No ohi pääsin, vaikkei tuo mun auto mikään tykki olekkaan.
 

msg

Jäsen
Tuommoisen ohitin eilen. Mutkan jälkeen vilkku päälle ja lähdin kiihdyttämään. Sehän sitten alkoi myös kiihdyttämään. No ohi pääsin, vaikkei tuo mun auto mikään tykki olekkaan.
Tässähän ennakointi on tarpeen eli jättää vähän väliä ja kiihdyttää niin, että ohituspaikan alkaessa on jo reilusti enemmän vauhtia kuin ohitettavalla.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi viime aikoina toistunut asia on monien kuskien typerä tapa jättää pitkät välit edellä oleviin autoihin kun pysähdytään liikennevaloihin/ruuhkaan.

Takaa tuleva monesti haluaisi kääntyä vasemmalle (jossa olisi juuri alkamassa sille oma kaista) tai sitten joutuu pysähtymään suojatielle/keskelle risteystä koska edellä oleva auto ei osaa ajaa lähemmäksi
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vantaan aamuliikenteessä ne ovat usein pakettiautoja, jotka ajavat perässä kiinni. Minä yritän mennä taajama-alueella aamuliikenteessä rajoitusten mukaan, ei ole hyvä malli kenellekään, jos opettaja kaahaa oppilaittensa ja muiden lasten joukossa ylinopeutta. Neljänkympin alueella 45 km/h mittarissa on aika vakio, silloin todellinen nopeus on aikalailla tuon sallitun.. Kun sinne takapuskuriin sitten joku ilmestyy, niin ei minun nopeuteni siinä ainakaan kasva, entistä varovaisemmin kun silloin pitää ajaa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Yksi viime aikoina toistunut asia on monien kuskien typerä tapa jättää pitkät välit edellä oleviin autoihin kun pysähdytään liikennevaloihin/ruuhkaan.

Takaa tuleva monesti haluaisi kääntyä vasemmalle (jossa olisi juuri alkamassa sille oma kaista) tai sitten joutuu pysähtymään suojatielle/keskelle risteystä koska edellä oleva auto ei osaa ajaa lähemmäksi

Itse asiassa noin 90-luvulla autokoulussa opetettiin ainakin minulle. Jos kaikki osaisivat lähteä heti valojen vaihtuessa liikkeelle, valoista ehtii enemmän autoja kuin jokainen lähtee liikkeelle vasta edellisen auton lähtiessä. No, näin teoriassa, käytäntö ehkä jotain muuta.

Sitä en koskaan ole ymmärtänyt miksi siihen suojatielle saatikka keskelle risteystä pitää pysähtyä, eikä ennen, jos hiemankin osaa ennakoida muitakin kuin yhtä edellä menevää autoa?
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Itse asiassa noin 90-luvulla autokoulussa opetettiin ainakin minulle. Jos kaikki osaisivat lähteä heti valojen vaihtuessa liikkeelle, valoista ehtii enemmän autoja kuin jokainen lähtee liikkeelle vasta edellisen auton lähtiessä. No, näin teoriassa, käytäntö ehkä jotain muuta.

Sitä en koskaan ole ymmärtänyt miksi siihen suojatielle saatikka keskelle risteystä pitää pysähtyä, eikä ennen, jos hiemankin osaa ennakoida muitakin kuin yhtä edellä menevää autoa?
Taidetaan nykyään opettaa niin, et ois hyvä nähdä edessä olevan auton takarenkaat. Muistaakseni pari kolmekin syytä:
Jos edellä oleva ei pääse liikkeelle (esim. Talvella liukasta) tai auto muuten vaan hyytyy siihen paikkaan jostain syystä.
Jos ite oot eka, joka joutuu väistää vaikka takaa tulevaa hälyautoa.
...kummassakaan tapaukses et liiku mihinkään ennen ku edessä oleva liikkuu, jos takanaki joku on ajanu kiinni puskuriin.
Jos oot vaikka pakun, bussin, kuorma-auton takana, et näe, jos vaikka sen edessä joku tekee äkkijarrutuksen, ni ehtii ite reagoida ja jarrata.
Mun mielestä hyvin loogista. Toki ei siihen seittämää metrii tarvii jättää.

Itteäni sit taas vituttaa eniten valoissa (ja muutenkin ajaessa) puhelimen räpläily ja sitten ollaan ihan telineissä ku pitäisi lähtee.
 
K

Kiekkokatsoja

Ehkäpä eniten mua ärsyttää takapuskurissa roikkujat. Ja vieläpä näistä eniten sellaiset, jotka eivät mene ohi vaikka on paikka, tai annan tilaa.

Täällä kun kommentoidaan itseä ärsyttäviä asioita, niin joskus voisi miettiä, että mitä ärsyttävää tulee tehtyä muita kohtaan?
Onko ne paskat en välitä, vaiko en edes huomaa asioita?

Kävi muuten yksi päivä siten, että ohitin ohituskaistaa pitkin, nopeutena 100km/h. Vastaantulija siirtyi ohittamaan mun kaistaa pitkin, kun välissä ei ollut keskikaidetta. Tuli kiire.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Glove

Jäsen
Ehkäpä eniten mua ärsyttää takapuskurissa roikkujat. Ja vieläpä näistä eniten sellaiset, jotka eivät mene ohi vaikka on paikka, tai annan tilaa.
Laske pikkuhiljaa vauhtia niin luultavasti menee ohi viimesitään jossain 30-40 vaiheilla jos on satasen alue. Tai jos saat laskettua nopeutesi nollaan ja auto pysähtyy sun taakse niin mene ihmeessä kysymään mikä on homman nimi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Laske pikkuhiljaa vauhtia niin luultavasti menee ohi viimesitään jossain 30-40 vaiheilla jos on satasen alue. Tai jos saat laskettua nopeutesi nollaan ja auto pysähtyy sun taakse niin mene ihmeessä kysymään mikä on homman nimi.
Nopeesti funtsittuna varmaan hyvä idea, mut jospa sen auton takana on 179 autoo, ni ne kaikki joutuu telee saman. Ja kaikki mietti, et mikä homman nimi ja alkaa tekee omii, yleensä ei niin fiksuja ratkasuja.
 

Glove

Jäsen
Nopeesti funtsittuna varmaan hyvä idea, mut jospa sen auton takana on 179 autoo, ni ne kaikki joutuu telee saman. Ja kaikki mietti, et mikä homman nimi ja alkaa tekee omii, yleensä ei niin fiksuja ratkasuja.
Joo tietenkin voi asian suhteen käyttää omaa harkintakykyään, jos siellä tosiaan on 179 autoa takana. Ja onhan niitä jos katsotaan tarpeeksi monta kilometriä taaksepäin.
 
K

Kiekkokatsoja

Laske pikkuhiljaa vauhtia niin luultavasti menee ohi viimesitään jossain 30-40 vaiheilla jos on satasen alue. Tai jos saat laskettua nopeutesi nollaan ja auto pysähtyy sun taakse niin mene ihmeessä kysymään mikä on homman nimi.
Kerran laitakaupungilla kokeilin hidastamista, siirtymistä reunaan ja lopulta pysähtymistä. Perässäroikkuja Tyyppi pysähtyi taakse myös.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itsehän ajan virheettömästi ja täydellisesti aina, mutta ne muut kuskit nostavat verenpainetta. Etenkin vanhemmat herran ja rouvat joilla on isot ja tehokkaat autot joilla sitten ajellaan vittuillakseen 50 alueella maksimissaan 45 vauhtia, hidastetaan kun tullaan valoristeyksiin, vaikka palaa vihreät jne. aiheuttavat sen että joudun ajattelemaan normaalia enemmän ajaessani. Perässä kyttääjiä en huomioi kuin pimeällä kun kohdistavat valonsa suoraan peruutuspeiliin ja sokaisevat.

Muuten ajaminen on ihan mukavaa, mutta kunhan niistä muista kuskeista pääsisi eroon.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Nopeesti funtsittuna varmaan hyvä idea, mut jospa sen auton takana on 179 autoo, ni ne kaikki joutuu telee saman. Ja kaikki mietti, et mikä homman nimi ja alkaa tekee omii, yleensä ei niin fiksuja ratkasuja.
Aika äkkiä löytyy syy sille perässä roikkumiselle jos vetää perässään tuollaista letkaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS




Ei helkkari, taas yksi suomalaispyöräilijä pilaamassa muiden mainetta. Haluan itse pyöräilijänä muistuttaa, että kyllä meissä pyöräilijöissä on myös niitä mukavia ihmisiä, jotka noudattavat lakia ja ymmärtävät käyttäytyä hyvin.

Onkohan tuo se sama spede joka joitain vuosia sitten pysähtyi keskelle suojatietä, näytti keskaria ja sylkäisi vielä perään?
 
K

Kiekkokatsoja

Otitko sitten pesäpallomailan penkin takaa ja kävit kysymässä ajo-ohjeita?
Päinvastoin. Tässävaiheessa huomasin, että takana olijat olivat vanhaa perinnettä omaamia, vähemmistön edustajia. Pyrin paikalta pois provosoimatta, koska sisuskaluni eivät tykkää terävästä metallista.

Mutta tuohon aikaisempaan juttuuni, niin yhden oman vikani voin kertoa. Kun ajan pitkiä matkoja, niin joskus tuntuu että on kiire perille. Se ilmenee siten, että en viitsisi ajaa pitkään perässä, jos edellä ajetaan alle maksimia. Joskus tulee kiroiltua, kun nuo hitaat sitten hyvillä ohituspaikoilla lisäävät nopeuttaan maksimiin, tai ylikin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Uskomaton suoritus eilen motarin kiihdytyskaistalla.
Rampin ajoi noin 30km/h ja kiihdytyskaistaa paalutti noin 45km/h.

Itse olin kyseisen sankarin perässä ja kerkesin tuikata takaa motarille, kun tämä vielä painoi kiihdytyskaista ja lopulta sitten joutui pysähtymään sinne, kun ei vain millään uskaltanut mennä enää rekan eteen, joka oli kiihdytyskaistan alussa varmaan noin 300m päässä ja ajeli jotain 90km/h.

Ihan uskomatonta touhua välillä nämä.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Uskomaton suoritus eilen motarin kiihdytyskaistalla.
Rampin ajoi noin 30km/h ja kiihdytyskaistaa paalutti noin 45km/h.

Itse olin kyseisen sankarin perässä ja kerkesin tuikata takaa motarille, kun tämä vielä painoi kiihdytyskaista ja lopulta sitten joutui pysähtymään sinne, kun ei vain millään uskaltanut mennä enää rekan eteen, joka oli kiihdytyskaistan alussa varmaan noin 300m päässä ja ajeli jotain 90km/h.

Ihan uskomatonta touhua välillä nämä.
Varmaan joku oululainen lähteny käymään tsadissa...
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uskomaton suoritus eilen motarin kiihdytyskaistalla.
Rampin ajoi noin 30km/h ja kiihdytyskaistaa paalutti noin 45km/h.

Itse olin kyseisen sankarin perässä ja kerkesin tuikata takaa motarille, kun tämä vielä painoi kiihdytyskaista ja lopulta sitten joutui pysähtymään sinne, kun ei vain millään uskaltanut mennä enää rekan eteen, joka oli kiihdytyskaistan alussa varmaan noin 300m päässä ja ajeli jotain 90km/h.

Ihan uskomatonta touhua välillä nämä.

Kiihdytyskaistat ja niiden aiheuttamat tilanteet on kyllä osalle autoilijoista vaikeita. Osa ei osaa kiihdyttää nopeuttaan liikenteeseen sopivaksi ja osalla taas on siellä varsinaisella motarilla suuria vaikeuksia ymmärtää ettei heidän kuulu väistää vasemmalle kaistalle sitä motarille liittyjää.

Jälkimmäisten seurauksena aika usein näkee jonkun pirjon liittyvän motarille sillä oletuksella, että kyllä se moottoritiellä ajava tekee tilaa. Viime sunnuntaina tervehdin erästä idioottia torvitervehdyksellä, kun hän ei edes yrittänyt sovittaa omaa nopeuttaan sopivaksi vaan vilkku päällä tunki suoraan eteeni ja itsellä jäi vaihtoehdoiksi joko jarruttaa äkillisesti tai sitten vaihtaa sille vasemmanpuoleiselle kaistalle.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Haluan itse pyöräilijänä muistuttaa, että kyllä meissä pyöräilijöissä on myös niitä mukavia ihmisiä, jotka noudattavat lakia ja ymmärtävät käyttäytyä hyvin.
Osa saattaa olla sinänsä mukavia, mutta silti jättää lain noudattamatta, jos ei satu oikein olemaan pykälät tuttuja. Esimerkiksi lähellä kotiani on katu, jonka molemmin puolin oli aikanaan yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Nuo muutettiin jossain vaiheessa niin, että pantin viiva väliin. Siis pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain. Luonnollisesti tuo puolitus tarkoitti, että tila kävi vähän ahtaaksi, erityisesti tietysti pyörille. Pyöräteiden osalta keksittiin hiljattain ratkaisuksi muuttaa ne yksisuuntaisiksi siten, että eri suuntiin tulisi ajaa eri puolilla katua. Ei tarvinne kertoa, ajavatko kaikki pyöräilijät tuon mukaan. Osa varmasti rikkoo tietoisesti lakia, mutta olettaisin, että joukossa on myös niitä, jotka eivät vain yksinkertaisesti tiedä, mitä keltainen vaakaviiva punaisella pohjalla tarkoittaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Osa ei osaa kiihdyttää nopeuttaan liikenteeseen sopivaksi ja osalla taas on siellä varsinaisella motarilla suuria vaikeuksia ymmärtää ettei heidän kuulu väistää vasemmalle kaistalle sitä motarille liittyjää.
Ja jatkan tätä vielä sen verran, että näin 100km päivässä moottoritietä ajavana tulee jatkuvasti vastaan tilanteita, joissa sieltä vain tullaan oikealta kaistalta suoraan ohituskaistalle eteen, niin että joutuu välillä ihan kunnollakin jarruttamaan.

Kai jengi siellä sitten sen verran katsoo, ettei sentään kylkeen tule mutta muuten ei osata tai kiinnosta arvioida mitään takana tulevien ja näkyvien nopeuksia.
Ajatellaan vain, että okei nyt tulee rekka eteen, pakko vaihtaa kaistaa etten joudu hidastamaan tms.
Muutenkin näkee paljon sitä, että jengi ajaa aivan loppuun asti sitä oikeaa kaistaa ja sitten tuleekin juuri se kiire, kun se rekan perä totta tosiaan on kohta siinä konepellissä.

Ja toinen asia ihmetyttää on myös ihmiset, joilla se nopeus tippuu esimerkiksi rekkaa ohittaessa ihan ihmeellisesti. Eli kun rekka ohitetaan on vauhti jotain 110km/h ja rekan jälkeen, kun siirrytään takaisin oikealle se onkin taas 125km/h.

Siinä sitten kun ajelet adaptiivisella vakkarilla, niin kun autosi kerää takaisin sen vakkarissa olleen halutun nopeuden, niin eikös tämä ensin hidastellut ja kiihdyttänyt sankari sieltä rullaa taas oikealta kaistalta eteen kun taas pitää rekka ohittaa, kun väliä kerkesi vähän muodostumaan.
Se huono puoli mitä adaptiivisessa vakkarissa huomaan on, että vauhdin uudelleenkerääminen kestää kyllä välillä todella kauan.
+ sitten kaikki muut jäätymiset välillä. Esimerkiksi muutaman kerran auto on alkanut aika isostikin hidastamaan vauhtia, kun kauempana edessä ollut rekka kääntyy liittymästä pois ja on puoliksi vielä sinun kaistallasi. Eroa joku 100m varmaan kuitenkin ja auto jatkaa hidastamista vielä pari sekuntia, kun rekka ei enää kaistalla olekaan jne.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@king of the jungle omia suosikkeja on myös ne jotka ajavat jotain tiettyä nopeutta ilman kykyä muuttaa sitä tilanteen mukaan.

Nämä sankarit ajavat esim motaria aina 100kmh nopeutta. Noh ei siinä mitään, mutta sitten tullaan jonkun siltatyömaan kohdalle niin muiden hidastaessa rajoitusten mukaisesti, nämä sankarit jatkavat sillä samalla 100kmh nopeudella. Tietyömaan jälkeen nuo saa uudelleen ohittaa, kun nopeus ei ole muuttunut 100kmh nopeudesta mihinkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös