Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 071
  • 13 183

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis juuri on lehdissä poliisin Palsternakka kertonut sakkorajoista, että se 7 kilsaa on pikasakon raja, ja siitä sitten eteenpäin. Maantiellä on nopeusnäyttöjä siellä täällä, ja jengi vetää ihan varoiksi noin 10 kilsaa alle sallitun. Eikö ihmiset seuraa omaa nopeuttaan ja vertaa siihen "oikeaan" nopeuteen? Saatana laitteet on vuosikausia paikallaan ja aina vaan se sama stnan himmailu siihen! Ja melkein joka biilissä alkaa olla vakkarit, mikä tässä on niin vaikeaa? Mää oon kyllä selvästi keskitasoa parempi kuski. Nih, prkl.

Näin juuri + 3 km/h toleranssivähennys eli käytännössä saat ajaa 80:n alueella 89 todellista nopeutta tutkaan eikä sakkoa vielä tule. Toki ihan niin limitillä ei kannata vetää mutta ei sitä nopeutta tosiaan tarvitse "varmuuden vuoksi" sinne 70:een tiputtaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Näin juuri + 3 km/h toleranssivähennys eli käytännössä saat ajaa 80:n alueella 89 todellista nopeutta tutkaan eikä sakkoa vielä tule. Toki ihan niin limitillä ei kannata vetää mutta ei sitä nopeutta tosiaan tarvitse "varmuuden vuoksi" sinne 70:een tiputtaa.

Tai sitten voi ajaa ihan vaan sallittua nopeutta, noudattaa lakia eikä tarvitse jännitellä, että välähtääkö kamera tai ei.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tai sitten voi ajaa ihan vaan sallittua nopeutta, noudattaa lakia eikä tarvitse jännitellä, että välähtääkö kamera tai ei.
Hyvä vaihtoehto, mummokuskina noudatan tätä. GPS:llä katsottu mittarivirhe (MB:ssä n. 3 km/h), joten vakkariin nopeus sen mukaan. Ajakoot ohi ne keille ei kelpaa, minä en siitä loukkaannu. Jos näyttää, että tukin tiet ja jonoa on se parikymmentä autoa, pysähdyn vaikka sähköpostit selaamaan tai rilluttelureissuilla röökille, niin saavat nopeammat jatkaa matkaansa sujuvasti.

Paitsi tietysti tietyömaalla, niissä on aivan sama vaikka olisi Tukholmaan asti jonoa. Ne rajoitukset ovat nimittäin ihan syystä olemassa.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Paitsi tietysti tietyömaalla, niissä on aivan sama vaikka olisi Tukholmaan asti jonoa. Ne rajoitukset ovat nimittäin ihan syystä olemassa.

Aika monta kertaa on käynyt niin, kun on tullut ohitettua muutama auto motarilla jotka ajaa lievää alinopeutta, niin ne samat autot kuittaa mut tietyömaalla, missä on 30/50/60 rajoitus.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Paitsi tietysti tietyömaalla, niissä on aivan sama vaikka olisi Tukholmaan asti jonoa. Ne rajoitukset ovat nimittäin ihan syystä olemassa.
Joo tosiaan näissä on niitä jotka viidenkympin rajoituksen ollessa työmaalla ajavat ohi sitten jotain kahdeksankymppiä. En tiedä miten nuo tyypit ajattelee päässään että "Ei tämä rajoitus minua koske".
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joo tosiaan näissä on niitä jotka viidenkympin rajoituksen ollessa työmaalla ajavat ohi sitten jotain kahdeksankymppiä. En tiedä miten nuo tyypit ajattelee päässään että "Ei tämä rajoitus minua koske".

Tälläkin palstalla "hyviä" selityksiä aiheeseen toistuvasti. "Ei ne viikonloppuna töitä tee", "huput unohtuneet merkeistä" jne.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tälläkin palstalla "hyviä" selityksiä aiheeseen toistuvasti. "Ei ne viikonloppuna töitä tee", "huput unohtuneet merkeistä" jne.
No näinhän se tietysti onkin. En itsekään jaksa ajaa 30km/h sunnuntaina montaa kilometriä ihan vaan koska laiskuuttaan raksaporukka ei jaksa sitä merkkiä huputtaa viikonlopuksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No näinhän se tietysti onkin. En itsekään jaksa ajaa 30km/h sunnuntaina montaa kilometriä ihan vaan koska laiskuuttaan raksaporukka ei jaksa sitä merkkiä huputtaa viikonlopuksi.

Höpsis. Siellä on työkoneita, puuttuu tiemerkintöjä ja on merkittävä määrä kiertoreittejä jne. silloin, kun nopeudet on rajattu luokkaan 30-50 km/h.

Ihan puhdasta mulkkuutta olla noudattamatta työmaiden nopeusrajoituksia, siitä soisi rangaistavan reippaammin kuin muista ylinopeuksista. Kuten monissa maissa on.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Höpsis. Siellä on työkoneita, puuttuu tiemerkintöjä ja on merkittävä määrä kiertoreittejä jne. silloin, kun nopeudet on rajattu luokkaan 30-50 km/h.

Ihan puhdasta mulkkuutta olla noudattamatta työmaiden nopeusrajoituksia, siitä soisi rangaistavan reippaammin kuin muista ylinopeuksista. Kuten monissa maissa on.
Sitten käytönnössä kaikki ihmiset ovat mulkkuja. Ikinä en nimittäin ole vielä törmännyt tilanteeseen, missä se autoletka liikkuisi oikeasti 30km/h nopeutta. Aina se on vähintään kympin yli, ellei enemmänkin.
 
4

444

Joo tosiaan näissä on niitä jotka viidenkympin rajoituksen ollessa työmaalla ajavat ohi sitten jotain kahdeksankymppiä. En tiedä miten nuo tyypit ajattelee päässään että "Ei tämä rajoitus minua koske".
Eniten tykkään niistä työmaista, joissa on vähän unohtunut laittaa uusi nopeusrajoitusmerkki työmaan päätyttyä. Siinä on kiva körötellä motarilla 50km/h muutaman kilometrin matkan ennen seuraavaa merkkiä. Ajallisesti mitätön asia, mutta jos jokainen noudattaisi sitä vallalleen jäänyttä nopeusrajoitusta, niin aika paljon menisi yhteensä aikaa hukkaan.
 

Glove

Jäsen
Olipa taas tuossa Viitasaaren jälkeen umpitollo Volvokuski. Vastaantulevien ohituskaistaa käyttäen ohi. Ei päässyt edes koko jonosta ohi, joten epäonnistunut suoritus.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tai sitten voi ajaa ihan vaan sallittua nopeutta, noudattaa lakia eikä tarvitse jännitellä, että välähtääkö kamera tai ei.
Pointti meni lujaa ohi. Eli jos ajat tasan sallittua nopeutta, ei tarvitse polkea jarrua siinä kameran kohdalla, kun varaa on aika paljon että kamera välähtäisi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Eniten tykkään niistä työmaista, joissa on vähän unohtunut laittaa uusi nopeusrajoitusmerkki työmaan päätyttyä. Siinä on kiva körötellä motarilla 50km/h muutaman kilometrin matkan ennen seuraavaa merkkiä. Ajallisesti mitätön asia, mutta jos jokainen noudattaisi sitä vallalleen jäänyttä nopeusrajoitusta, niin aika paljon menisi yhteensä aikaa hukkaan.
Vähän sama juttu kuin punaiselle jumittuneet liikennevalot. Poliisin virallinen ohje on tehdä U-käänös, peruuttaa edelliseen risteykseen, odottaa poliisia tai valojen korjaantumista.
Kokemukseni perusteella rohkein ajaa päin punaisia noin 3 minuutin jälkeen ja sitten loput perässä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Eniten tykkään niistä työmaista, joissa on vähän unohtunut laittaa uusi nopeusrajoitusmerkki työmaan päätyttyä. Siinä on kiva körötellä motarilla 50km/h muutaman kilometrin matkan ennen seuraavaa merkkiä. Ajallisesti mitätön asia, mutta jos jokainen noudattaisi sitä vallalleen jäänyttä nopeusrajoitusta, niin aika paljon menisi yhteensä aikaa hukkaan.
Ymmärrän toki sinänsä näissä tilanteissa (toki näistäkään ei aina tiedä että onko unohdus vai ihan syystä edelleen rajoitus päällä), mutta omakohtaisista kokemuksista ehkä 95% on niitä joissa se työmaa on käynnissä, motarilla saattaa parhaimmillaan olla niin että oikeasta kaistasta osa on pois pelistä sen tietyön takia ja silti siinä viidenkympin rajoituksella vasemmalta tullaan ohi kahdeksaakymppiä koska "ei tämä minua koske".
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrän toki sinänsä näissä tilanteissa (toki näistäkään ei aina tiedä että onko unohdus vai ihan syystä edelleen rajoitus päällä), mutta omakohtaisista kokemuksista ehkä 95% on niitä joissa se työmaa on käynnissä, motarilla saattaa parhaimmillaan olla niin että oikeasta kaistasta osa on pois pelistä sen tietyön takia ja silti siinä viidenkympin rajoituksella vasemmalta tullaan ohi kahdeksaakymppiä koska "ei tämä minua koske".

Ei nuo työmaarajoitukset siellä huvikseen ole. Ei sitä autoilija tiedä missä ja miten tietyömiehet siellä tiellä liikkuvat.

Keväällä eräällä "tyhjällä" tietyömaalla oli se 50 rajoitus eikä yhtään työmiestä ensin näkynyt missään. Yhtäkkiä niitä huomioliivisiä heppuja olikin pari kappaletta tien vieressä. Ajoin toki itsekin tuossa ylinopeutta sen +10kmh ja sitten toki jalkaa vähän pois kaasulta, mutta tuossa kun olisi paahtanut sen +120 kmh niin ei olisi ollut mitään toivoa ehtiä näkemään noita ennen kohtaamista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
4

444

Ymmärrän toki sinänsä näissä tilanteissa (toki näistäkään ei aina tiedä että onko unohdus vai ihan syystä edelleen rajoitus päällä), mutta omakohtaisista kokemuksista ehkä 95% on niitä joissa se työmaa on käynnissä, motarilla saattaa parhaimmillaan olla niin että oikeasta kaistasta osa on pois pelistä sen tietyön takia ja silti siinä viidenkympin rajoituksella vasemmalta tullaan ohi kahdeksaakymppiä koska "ei tämä minua koske".
Juu, eikä mulla ole liikenteessä koskaan niin kiire, että pitäisi alkaa kiihdytellä ennen seuraavaa kylttiä. Eihän minulla myöskään ole tietoa, miksi sitä merkkiä ei alueen jälkeen ole, joten en turhaan kikkaile omiani. Vaan on tullut vastaan niitäkin työmaita, joiden läpi ajaa kuulauden sisään kymmeniä kertoja ja missään vaiheessa sen ”aktiivisen” työmaan jälkeen ei ole näkynyt mitään selkeää syytä tuolle ”unohdukselle”. Jalkoihin siinä kyllä jää, kun paremmat kuskit karauttavat ohi oikealta ja vasemmalta, alta ja päältä, kun itse jään nutaamaan rajoitusten mukaista maksimia tientukkeeksi.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Meinasin viime syksynä pistää Aamulehden tekstiviestipalstalle viestin ”toivottavasti varikolla on reilusti tietyö ja nopeusrajoitusmerkkejä. Niin paljon niitä on unohtunut tien varsille.” Kyllä ne sieltä lopuksi hävisivät, mutta esimerkiksi Karkuvuoren tunnelin työmaalla ne olivat varmaan kuukauden sen jälkeen, kun itse työt lopetettiin. Varmaan aliurakoitsija tekee työt ja pääurakoitsija hoitaa rajoitukset sitten kun ehtii.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ymmärrän toki sinänsä näissä tilanteissa (toki näistäkään ei aina tiedä että onko unohdus vai ihan syystä edelleen rajoitus päällä), mutta omakohtaisista kokemuksista ehkä 95% on niitä joissa se työmaa on käynnissä, motarilla saattaa parhaimmillaan olla niin että oikeasta kaistasta osa on pois pelistä sen tietyön takia ja silti siinä viidenkympin rajoituksella vasemmalta tullaan ohi kahdeksaakymppiä koska "ei tämä minua koske".
Siis eikö nuo nopeusrajoitukset koske vain huonoja kuskeja? Toki valtaosa luulee olevansa hyviä kuskeja (toisinkuin minä, minä tiedän olevani hyvä kuski).
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tällä palstalla on niin paljon väkeä, että täytyy löytyä joku joka tätä tekee. Kertokaa nyt miksi se kaasupoljin letkan edessä löytyy ohituskaistalla ja katoaa, kun kaistat vähenee yhdellä, vaikkei rajoitus muutu?
 

luukkumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, maajoukkue , voima
Tällä palstalla on niin paljon väkeä, että täytyy löytyä joku joka tätä tekee. Kertokaa nyt miksi se kaasupoljin letkan edessä löytyy ohituskaistalla ja katoaa, kun kaistat vähenee yhdellä, vaikkei rajoitus muutu?
Tämä on suuri mysteeri. Se alitehoinen Taunus joka hinaa jäähallin kokoista asuntovaunua , kulkee mukavat 120kmh kun on ohituskaistatie. Muutoin vauhtia on max 75kmh
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tällä palstalla on niin paljon väkeä, että täytyy löytyä joku joka tätä tekee. Kertokaa nyt miksi se kaasupoljin letkan edessä löytyy ohituskaistalla ja katoaa, kun kaistat vähenee yhdellä, vaikkei rajoitus muutu?
Koska ihmiset ovat perseestä. Jotkut eivät halua tulla ohitetuiksi, jotkut uskaltavat ajaa kovempaa ja jotkut ovat yksinkertaisesti kusipäitä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Koska ihmiset ovat perseestä. Jotkut eivät halua tulla ohitetuiksi, jotkut uskaltavat ajaa kovempaa ja jotkut ovat yksinkertaisesti kusipäitä.
Mulla kävi kerran ysitiellä sellanen että satasen alueella auto ajaa ehkä 80-90 km/h, lähdin ohittamaan niin sitten löytyi kaasupoljin ja siinä kohta mentiin rinnakkain 120 km/h lasissa. Tässä vaiheessa sitten nostin jalan kaasulta ja menin taakse. Pointsit siitä että kuski jatkoi sinne maisemaan, mutta olihan tuokin nyt ihan käsittämätön suoritus.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tällä palstalla on niin paljon väkeä, että täytyy löytyä joku joka tätä tekee. Kertokaa nyt miksi se kaasupoljin letkan edessä löytyy ohituskaistalla ja katoaa, kun kaistat vähenee yhdellä, vaikkei rajoitus muutu?

Itse tulee kanssa vietettyä vuodessa auton ratissa about 80-90 tkm. Tähän ilmiöön törmää tosi usein tosiaan kuten myös siihen, että autot tulee perävalot edellä vastaan.
Miten vaikeaa on ajaa vaikka sitä 100 kmh jos sen alue on, nyt nysvätään n. 90 km ja tilaa ei voi antaa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös