Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 984 476
  • 12 221

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sinä pakettiautourpo, joka aiheutit tänään sydämentykytyksiä sekä pyöräilijälle että ohittavalle autolle, myy se romusi ja lahjoita ajokorttisi vaikka Ray Charlesille.

Ensin vedetään alinopeutta (n. 10km alle sallitun). Kun takana oleva auto lähtee ohittamaan, löytyy kaasu jostain ja samalla siirretään tuo pakettiauto mahdollisimman lähelle keskiviivaa jotta ohittaja joutuu ajamaan mahdollisimman leveällä vastaantulijoiden kaistalla.

Vastaan tulee pyöräilijä, joka todistaa tilanteen jossa kaksi autoa menee rinnakkain yksikaistaisella tiellä, ja pakettiauton puskeminen ajattaa ohittava autoa kokoajan leveämmälle linjalle vastaantulijoiden kaistalla (lopulta paku oli jo kaistaviivojen päällä).

Ohitus olisi ollut rauhallinen, turvallinen, siisti ja ajoissa tehty (tämä siis huomioksi niille jotka sanovat että ohitusta ei olisi edes pitänyt aloittaa), jos pakettiauto ei olisi lähtenyt 1) kiilaamaan ja 2) kiihdyttämään ohituksen aikana.

Jäihän tuossa vieläkin riittävästi leveyttä, mutta aivan turha vaaratilanne ja aiheutti vielä sen, että ohittaessa piti lopuksi ajaa ylinopeutta.

Ohituksen jälkeen paku toki veti taas oikeaan reunaan ja pudotti vauhtiaan.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereella Koskikeskuksen vanhan Amarillon edessä on suojatie, joka menee pyörätien, autotien ja ratikkakiskojen yli. Autot, bussit ja ratikat kyllä antavat tietä, mutta tuon pyörätien ylittäminen on hengenvaarallista kun siitä vilahtelee skuutit ja pyöräilijät ohi pätkääkään hidastamatta tai varomatta.
 

SgtMarkov

Jäsen
Tänään tuli toisen kerran todistettua tämän kesän aikana tapahtumaa; kaksi samaan suuntaan vievää kaistaa, oikean puoleisella kaistalla seisoo auto punaisissa valoissa, itse tulen vasenta kaistaa ja valot sattuvat vaihtumaan vihreäksi niin että siitä pääsee jouhevasti menemään sen enempää hidastelematta, niin tältä oikean puoleiselta kaistalta otetaan hirmuspurtti ja tarvittaessa painetaan viidenkympin alueella vaikka 80 mittarissa, että saadaan se oman auton keula takaisin kärkeen.

Meneekö se vain niin tunteisiin kun toinen pääsee lentävällä lähdöllä painelemaan, vai onko tämä taas joku somehaaste mistä mä en tiedä mitään?
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Itse todistin Kuopiossa motarilla eilen yhdeltä papparaiselta suht mielenkiintoista ajamista. Edessä ajoi betoniauto ja tämä papparainen ajoi ensinnäkin nenä kiinni tuulilasissa ja toisekseen siihen edellä olevaan autoon oli valehtelematta korkeintaan puolitoista metriä väliä. En tiedä yrittikö tutkia rekkaria tarkemmin vai mikä homma, mutta kyllähän tuossa ainekset isohkoon vahinkoon oli olemassa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin nelostiellä Postin rekan perässä etsien ohituspaikkaa kunnes hokasin, että Postin rekan edessähän on toinen rekka. Perässä ajanut Postin rekka ajoi max 5m etäisyydellä edellä ajavasta rekasta, että en alkuun edes huomannut siellä olevan toinen rekka.

En itse kyllä firman väreissä kehtaisi perseillä noin.

Samalla reissulla saksan rekkarissa oleva maasturi ajoi vene perässään ohi 50 km/h tietyömaalla kovaa vauhtia kun itse ajoin noin 60 km/h.
 

Glove

Jäsen
Ajelin nelostiellä Postin rekan perässä etsien ohituspaikkaa kunnes hokasin, että Postin rekan edessähän on toinen rekka. Perässä ajanut Postin rekka ajoi max 5m etäisyydellä edellä ajavasta rekasta, että en alkuun edes huomannut siellä olevan toinen rekka.

En itse kyllä firman väreissä kehtaisi perseillä noin.

Samalla reissulla saksan rekkarissa oleva maasturi ajoi vene perässään ohi 50 km/h tietyömaalla kovaa vauhtia kun itse ajoin noin 60 km/h.
Eli samaa tyyppiä kuin se Onnibussin kuski, joka ajoi mun puskurissa kiinni viime talvena. Todella paha lumisade ja ajettiin siinä ehkä semmoista 75-80 km/h jossain viiden auton jonossa. Polanteet oli sen verran isot, etten ainakaan itse tohtinut lähteä ohittamaan. Sitten tuli tuo Onnibus perään ja ilmeisen kiire sillä oli kun piti päästä auto kerrallaan meidän edelle, että voi sitten kääntyä seuraavalle ABC:lle. Kai sillä oli ajoaika tiukassa ja piti ehtiä kahvipaikkaan.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Itsellä ajeli joku vuosi sitten lanssi perässä, ja ihan perässä kilometri tolkulla. Teki mieli painaa jarrua huolella, jotta töitä saisivat, kun hälyssä eivät siis olleet. Väliä varmaan pari metriä parhaillaan.
Jämsäläisiä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tuli noista puskurissa kiinni ajelevista mieleen, et kerran oli pakko käydä kysymäs kun kuski tuli ihan kontissa kiinni monta kilsaa ( lisänä pöllyävä lumi).
Kurvasin huoltsikan pihaan ja herrasväki perässä.
Siinä sitten kahvijonossa oli pakko kysästä:
Eksytkö, josset aja ihan kiinni edessä ajavaa autoa?

Ei vastannut mitään. Rouva tuhahti.
 
K

Kiekkokatsoja

Yksi toistuva havainto. Kun löytyy autoilija, joka ajaa sen 10-20km/h alle maksimin, hieman mutkaisella tiellä. Ja sitten suorilla, jossa yritän ohittaa, niin kiihdyttää maksimiin tai ylikin niin.. Lähes poikkeuksetta, kun viimein pääsen ohi, niin tuollaisessa autossa on kuski, jolla on säädetty penkki liian lähelle.
Nenä kiinni lasissa, kädet hyvin koukussa.
Ehkä olettaa että siten näkee asiat aikaisemmin?
 

Glove

Jäsen
Yksi toistuva havainto. Kun löytyy autoilija, joka ajaa sen 10-20km/h alle maksimin, hieman mutkaisella tiellä. Ja sitten suorilla, jossa yritän ohittaa, niin kiihdyttää maksimiin tai ylikin niin.. Lähes poikkeuksetta, kun viimein pääsen ohi, niin tuollaisessa autossa on kuski, jolla on säädetty penkki liian lähelle.
Nenä kiinni lasissa, kädet hyvin koukussa.
Ehkä olettaa että siten näkee asiat aikaisemmin?
Tuommoisen ohitin eilen. Mutkan jälkeen vilkku päälle ja lähdin kiihdyttämään. Sehän sitten alkoi myös kiihdyttämään. No ohi pääsin, vaikkei tuo mun auto mikään tykki olekkaan.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tuommoisen ohitin eilen. Mutkan jälkeen vilkku päälle ja lähdin kiihdyttämään. Sehän sitten alkoi myös kiihdyttämään. No ohi pääsin, vaikkei tuo mun auto mikään tykki olekkaan.
Tässähän ennakointi on tarpeen eli jättää vähän väliä ja kiihdyttää niin, että ohituspaikan alkaessa on jo reilusti enemmän vauhtia kuin ohitettavalla.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi viime aikoina toistunut asia on monien kuskien typerä tapa jättää pitkät välit edellä oleviin autoihin kun pysähdytään liikennevaloihin/ruuhkaan.

Takaa tuleva monesti haluaisi kääntyä vasemmalle (jossa olisi juuri alkamassa sille oma kaista) tai sitten joutuu pysähtymään suojatielle/keskelle risteystä koska edellä oleva auto ei osaa ajaa lähemmäksi
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Vantaan aamuliikenteessä ne ovat usein pakettiautoja, jotka ajavat perässä kiinni. Minä yritän mennä taajama-alueella aamuliikenteessä rajoitusten mukaan, ei ole hyvä malli kenellekään, jos opettaja kaahaa oppilaittensa ja muiden lasten joukossa ylinopeutta. Neljänkympin alueella 45 km/h mittarissa on aika vakio, silloin todellinen nopeus on aikalailla tuon sallitun.. Kun sinne takapuskuriin sitten joku ilmestyy, niin ei minun nopeuteni siinä ainakaan kasva, entistä varovaisemmin kun silloin pitää ajaa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Yksi viime aikoina toistunut asia on monien kuskien typerä tapa jättää pitkät välit edellä oleviin autoihin kun pysähdytään liikennevaloihin/ruuhkaan.

Takaa tuleva monesti haluaisi kääntyä vasemmalle (jossa olisi juuri alkamassa sille oma kaista) tai sitten joutuu pysähtymään suojatielle/keskelle risteystä koska edellä oleva auto ei osaa ajaa lähemmäksi

Itse asiassa noin 90-luvulla autokoulussa opetettiin ainakin minulle. Jos kaikki osaisivat lähteä heti valojen vaihtuessa liikkeelle, valoista ehtii enemmän autoja kuin jokainen lähtee liikkeelle vasta edellisen auton lähtiessä. No, näin teoriassa, käytäntö ehkä jotain muuta.

Sitä en koskaan ole ymmärtänyt miksi siihen suojatielle saatikka keskelle risteystä pitää pysähtyä, eikä ennen, jos hiemankin osaa ennakoida muitakin kuin yhtä edellä menevää autoa?
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Itse asiassa noin 90-luvulla autokoulussa opetettiin ainakin minulle. Jos kaikki osaisivat lähteä heti valojen vaihtuessa liikkeelle, valoista ehtii enemmän autoja kuin jokainen lähtee liikkeelle vasta edellisen auton lähtiessä. No, näin teoriassa, käytäntö ehkä jotain muuta.

Sitä en koskaan ole ymmärtänyt miksi siihen suojatielle saatikka keskelle risteystä pitää pysähtyä, eikä ennen, jos hiemankin osaa ennakoida muitakin kuin yhtä edellä menevää autoa?
Taidetaan nykyään opettaa niin, et ois hyvä nähdä edessä olevan auton takarenkaat. Muistaakseni pari kolmekin syytä:
Jos edellä oleva ei pääse liikkeelle (esim. Talvella liukasta) tai auto muuten vaan hyytyy siihen paikkaan jostain syystä.
Jos ite oot eka, joka joutuu väistää vaikka takaa tulevaa hälyautoa.
...kummassakaan tapaukses et liiku mihinkään ennen ku edessä oleva liikkuu, jos takanaki joku on ajanu kiinni puskuriin.
Jos oot vaikka pakun, bussin, kuorma-auton takana, et näe, jos vaikka sen edessä joku tekee äkkijarrutuksen, ni ehtii ite reagoida ja jarrata.
Mun mielestä hyvin loogista. Toki ei siihen seittämää metrii tarvii jättää.

Itteäni sit taas vituttaa eniten valoissa (ja muutenkin ajaessa) puhelimen räpläily ja sitten ollaan ihan telineissä ku pitäisi lähtee.
 
K

Kiekkokatsoja

Ehkäpä eniten mua ärsyttää takapuskurissa roikkujat. Ja vieläpä näistä eniten sellaiset, jotka eivät mene ohi vaikka on paikka, tai annan tilaa.

Täällä kun kommentoidaan itseä ärsyttäviä asioita, niin joskus voisi miettiä, että mitä ärsyttävää tulee tehtyä muita kohtaan?
Onko ne paskat en välitä, vaiko en edes huomaa asioita?

Kävi muuten yksi päivä siten, että ohitin ohituskaistaa pitkin, nopeutena 100km/h. Vastaantulija siirtyi ohittamaan mun kaistaa pitkin, kun välissä ei ollut keskikaidetta. Tuli kiire.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Glove

Jäsen
Ehkäpä eniten mua ärsyttää takapuskurissa roikkujat. Ja vieläpä näistä eniten sellaiset, jotka eivät mene ohi vaikka on paikka, tai annan tilaa.
Laske pikkuhiljaa vauhtia niin luultavasti menee ohi viimesitään jossain 30-40 vaiheilla jos on satasen alue. Tai jos saat laskettua nopeutesi nollaan ja auto pysähtyy sun taakse niin mene ihmeessä kysymään mikä on homman nimi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Laske pikkuhiljaa vauhtia niin luultavasti menee ohi viimesitään jossain 30-40 vaiheilla jos on satasen alue. Tai jos saat laskettua nopeutesi nollaan ja auto pysähtyy sun taakse niin mene ihmeessä kysymään mikä on homman nimi.
Nopeesti funtsittuna varmaan hyvä idea, mut jospa sen auton takana on 179 autoo, ni ne kaikki joutuu telee saman. Ja kaikki mietti, et mikä homman nimi ja alkaa tekee omii, yleensä ei niin fiksuja ratkasuja.
 

Glove

Jäsen
Nopeesti funtsittuna varmaan hyvä idea, mut jospa sen auton takana on 179 autoo, ni ne kaikki joutuu telee saman. Ja kaikki mietti, et mikä homman nimi ja alkaa tekee omii, yleensä ei niin fiksuja ratkasuja.
Joo tietenkin voi asian suhteen käyttää omaa harkintakykyään, jos siellä tosiaan on 179 autoa takana. Ja onhan niitä jos katsotaan tarpeeksi monta kilometriä taaksepäin.
 
K

Kiekkokatsoja

Laske pikkuhiljaa vauhtia niin luultavasti menee ohi viimesitään jossain 30-40 vaiheilla jos on satasen alue. Tai jos saat laskettua nopeutesi nollaan ja auto pysähtyy sun taakse niin mene ihmeessä kysymään mikä on homman nimi.
Kerran laitakaupungilla kokeilin hidastamista, siirtymistä reunaan ja lopulta pysähtymistä. Perässäroikkuja Tyyppi pysähtyi taakse myös.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Itsehän ajan virheettömästi ja täydellisesti aina, mutta ne muut kuskit nostavat verenpainetta. Etenkin vanhemmat herran ja rouvat joilla on isot ja tehokkaat autot joilla sitten ajellaan vittuillakseen 50 alueella maksimissaan 45 vauhtia, hidastetaan kun tullaan valoristeyksiin, vaikka palaa vihreät jne. aiheuttavat sen että joudun ajattelemaan normaalia enemmän ajaessani. Perässä kyttääjiä en huomioi kuin pimeällä kun kohdistavat valonsa suoraan peruutuspeiliin ja sokaisevat.

Muuten ajaminen on ihan mukavaa, mutta kunhan niistä muista kuskeista pääsisi eroon.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Nopeesti funtsittuna varmaan hyvä idea, mut jospa sen auton takana on 179 autoo, ni ne kaikki joutuu telee saman. Ja kaikki mietti, et mikä homman nimi ja alkaa tekee omii, yleensä ei niin fiksuja ratkasuja.
Aika äkkiä löytyy syy sille perässä roikkumiselle jos vetää perässään tuollaista letkaa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös