Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 165 028
  • 13 343

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo ja koskee myös ihan kaikkia automerkkejä ainakin liikenneympyröiden osalta. About 70-80% jättää kokonaan vilkuttamatta, tai vilkuttaa liian myöhään, jolloin siitä ei ole mitään hyötyä.
Koskee myös lähes yhtä kovalla prosentilla ihan normaaleja risteyksiäkin. Yleensä autoilija painaa ensin jarrua ja sitten vasta vilkkua. Helvetin hyödyllistä! Kiva odottaa sivutieltä pääsyä päätielle.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bemari-kuskeilla on tähänkin ratkaisu ollut jo valmiina Suomessa. Vittuako se muille kuuluu mihin olen menossa, joten vilkkua ei tarvitse käyttää lainkaan. Koskee toki muitakin risteyksiä, eikä vain liikenneympyrää.

Isoisäni ei ollut bemari-kuski, vaan vanhana kommarina ja Neuvostoliiton ystävänä ajoi Ladalla, mutta periaate jotakuinkin sama. "Turha sitä vilkkua käyttää, kyllä ne näkee, mihin mä käännyn!"
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Koskee myös lähes yhtä kovalla prosentilla ihan normaaleja risteyksiäkin. Yleensä autoilija painaa ensin jarrua ja sitten vasta vilkkua. Helvetin hyödyllistä! Kiva odottaa sivutieltä pääsyä päätielle.
Ja sitten jos risteyksessä on kääntyjille oma kaista, niin järjestys on 1. jarrutus, 2. kaistanvaihto ja 3. vilkutus (useimmiten max. 10 metriä ennen kääntymistä).
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksei sitä kolmiota voi laittaa? Edullinen, informatiivinen, tuttu.

Mutta ei.
Mä en näe tässä mitään järkeä tosiaan. Helsinki jopa ottanut ne kolmiot pois, koska ei tarvita! Tuossa uutisessa kuva tuolta Aleksis Kiven kadulta, jossa olen tainnut kyllä itse jopa ajaa Linnanmäen suunnalta väärin, jos siinä ei kolmiota tosiaan ole, mutta on väistämisvelvollisuus.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Koskee myös lähes yhtä kovalla prosentilla ihan normaaleja risteyksiäkin. Yleensä autoilija painaa ensin jarrua ja sitten vasta vilkkua. Helvetin hyödyllistä! Kiva odottaa sivutieltä pääsyä päätielle.

Ongelma liikenteessä niin kuin elämässä ylipäänsä ovat ihmiset, jotka eivät ota muita huomioon. Itse pyrin liikenteessä aina siihen, että oma liikkuminen mahdollisimman ennakoitavaa muiden kannalta, pätee myös vilkun käyttöön. Jos ajan yksin metsätiellä eikä muita näköpiirissä, niin harvemmin käytän vilkkua kääntyessä (vaikka se oli pitkään automaatio omassa ajamisessa).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ongelma liikenteessä niin kuin elämässä ylipäänsä ovat ihmiset, jotka eivät ota muita huomioon. Itse pyrin liikenteessä aina siihen, että oma liikkuminen mahdollisimman ennakoitavaa muiden kannalta, pätee myös vilkun käyttöön. Jos ajan yksin metsätiellä eikä muita näköpiirissä, niin harvemmin käytän vilkkua kääntyessä (vaikka se oli pitkään automaatio omassa ajamisessa).
Just tässä yks päivä itse odotin pääsyä asuinalueen pikkutieltä isommalle tielle, katson vasemmalta tulevan auton, odotan ja annan hänelle tilaa, kunnes hän pistää jarrut pohjaan ennen risteystä ja vilkun minun suuntaani. Oli vielä eräs naapuri Teslallaan. Menetin 5 sekuntia elämästäni ja pidän häntä jatkossa mulkkuna tämän tapauksen johdosta. Mutta ehkä hän säästi sitten vilkkuaan?
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Just tässä yks päivä itse odotin pääsyä asuinalueen pikkutieltä isommalle tielle, katson vasemmalta tulevan auton, odotan ja annan hänelle tilaa, kunnes hän pistää jarrut pohjaan ennen risteystä ja vilkun minun suuntaani. Oli vielä eräs naapuri Teslallaan. Menetin 5 sekuntia elämästäni ja pidän häntä jatkossa mulkkuna tämän tapauksen johdosta. Mutta ehkä hän säästi sitten vilkkuaan?

Tällaiset vituttaa. Itse laitan vilkun nimenomaan aiemmin päälle, jos sillä pystyy viestittämään ennen hidastamista, että käännyn kyseisessä risteyksessä. Mutta kuten sanottua mulla on tapana ottaa muut huomioon liikenteessä.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Koskee myös lähes yhtä kovalla prosentilla ihan normaaleja risteyksiäkin. Yleensä autoilija painaa ensin jarrua ja sitten vasta vilkkua. Helvetin hyödyllistä! Kiva odottaa sivutieltä pääsyä päätielle.
Mistä Suomessa tietää, että edellä ajava aikoo kääntyä? Tietysti valosignaalista, joka on kolme kirkasta punaista valoa.

On tosin poikkeustapaus, jossa ennakkotiedon kääntymisestä voi saada jo hyvissä ajoin. Tämän tarjoavat ne, joiden logiikan mukaan: miksi kiihdyttäisin kun kumminkin aion kääntyä tuolla satojen metrien päässä. Ja tiedon kääntymisestä tarjoaa siis super hidas kiihdytys ja 10-15 km/h alle rajoituksen jäävä nopeus, siis jos on lähdetty valoista tai muuten paikaltaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja sitten jos risteyksessä on kääntyjille oma kaista, niin järjestys on 1. jarrutus, 2. kaistanvaihto ja 3. vilkutus (useimmiten max. 10 metriä ennen kääntymistä).
Tämä on juuri se loogisuuden riemuvoitto. Siinä vaiheessa kun on jo kääntyvien kaistalla (josta ei voi ajaa suoraan), on enää ihan se ja sama vilkuttaako ollenkaan, se ei tuo enää mitään lisäinfoa kenellekään.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Joo ja koskee myös ihan kaikkia automerkkejä ainakin liikenneympyröiden osalta. About 70-80% jättää kokonaan vilkuttamatta, tai vilkuttaa liian myöhään, jolloin siitä ei ole mitään hyötyä.
Onko tämä joku suomalaisen paukapäisyyden ilmentymä, vai onko näin muuallakin? Ei ole muualla ulkomailla niin pitkiä aikoja tullut ajettua että olisi kiinnittänyt huomiota. Tuolla Uudessa Seelannissa pisti vaan silmään kun tuo eri suuntiin vilkuttelu oli aluksi aika hämmentävää. Mutta aika nopeasti tuossa heidän systeemissä hoksasi ihan hyvän logiikan, joka toimii silloin kun porukka tunnollisesti vilkuttaa, mutta romuttuu jos näin ei tee.
 

Jof

Jäsen
Olen käyttänyt kolmen v:n sääntöä noissa kaistanvaihdoissa eli vilkaisu, vilkku ja vääntö. Tämän säännön olen yrittänyt iskostaa myös niille, joita olen ajamaan opettanut ja hyvin on toiminut.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On tosin poikkeustapaus, jossa ennakkotiedon kääntymisestä voi saada jo hyvissä ajoin. Tämän tarjoavat ne, joiden logiikan mukaan: miksi kiihdyttäisin kun kumminkin aion kääntyä tuolla satojen metrien päässä. Ja tiedon kääntymisestä tarjoaa siis super hidas kiihdytys ja 10-15 km/h alle rajoituksen jäävä nopeus, siis jos on lähdetty valoista tai muuten paikaltaan.
Työkaveri tekee tätä, kääntyy kasikympin alueelle ja jää kiihdyttämään kuuteenkymppiin sitä saavuttamatta vain koska kuudenkympin alue alkaa vajaan kilometrin päässä. Olen yrittänyt muutamia kertoja sanoa sille että tajuatko että liikennevirta tulee kahdeksaakymppiä tai yli sun niskaan ja sinä tuuttaat kattilas siihen jalkoihin. Kohtuu vaarallista.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Olen käyttänyt kolmen v:n sääntöä noissa kaistanvaihdoissa eli vilkaisu, vilkku ja vääntö. Tämän säännön olen yrittänyt iskostaa myös niille, joita olen ajamaan opettanut ja hyvin on toiminut.
Eikös tuon pitäisi olla vilkku, vilkaisu, vääntö. Antaa enemmän aikaa takaa tulevan reagoida. Varsinkin kehällä tuo tuntuu olevan sääntö eli kun vilkku vilahtaa, auto jo suhauttaa eteen nopeuserosta välittämättä.
 

Jof

Jäsen
Eikös tuon pitäisi olla vilkku, vilkaisu, vääntö. Antaa enemmän aikaa takaa tulevan reagoida. Varsinkin kehällä tuo tuntuu olevan sääntö eli kun vilkku vilahtaa, auto jo suhauttaa eteen nopeuserosta välittämättä.
Juu, järjestys voi olla noinkin. Olen vaan omalta kohdaltani todennut toimivammaksi ensin vilkaista ja varmistaa tila ennen vilkuttelua. Ehkä turhaa varmistelua, mutta pääasia ettei lähdetä suoraan vääntämään.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä on juuri se loogisuuden riemuvoitto. Siinä vaiheessa kun on jo kääntyvien kaistalla (josta ei voi ajaa suoraan), on enää ihan se ja sama vilkuttaako ollenkaan, se ei tuo enää mitään lisäinfoa kenellekään.
Erityisen tyylikkääksi tuon tekee se, jos risteyksessä on valot, ja siellä kääntyvien kaistalla ollaan vilkku päällä pidempäänkin, kun ensin on puikkelehdittu kaistalta toiselle ja lopulta sinne kääntyvien kaistalle ilman, että vilkku olisi välähtänyt kertaakaan. On hienosti sisäistetty, mikä on suuntamerkin merkitys. Ei sujuvuuden ja turvallisuuden parantaminen, vaan että kääntyessä pitää käyttää, koska autokoulussa niin sanottiin.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Eilen oltiin Tuusulan motarilla menossa kohti pohjoista, oikeanpuoleisella kaistalla. Tammiston liittymästä puski elämää nähnyt Kia/Hyundai/Daewoo aika maltillisella vauhdilla, ja totesinkin vaimolle ”tuon kääntyvän varmaan eteen”. No näin olikin, otin vakkarin pois päältä ja aloin kyttää ohituspaikkaa vasemmalle kaistalle. Sen verran vähemmän sai kaveri kelattua laitteeseen nopeutta.

Kaveri veti kuitenkin sekarit, ja alkoi nojaamaan äänitorveen. Tässä kohtaa hän siis vielä oli vielä edessämme, johon hänet päästin. Tuli paikka vaihtaa kaistaa, mentiin vakkarilla ohi, torvi soi edelleen. Lopulta sai lietsottua laitteen sellaiseen vauhtiin, etten enää päässyt palaamaan omalle kaistalleni - kaveri pääsi rinnalle ja avasi ikkunan & melskasi jotain. Revettiin vaimon kanssa kunnolla nauruun, niin huikea kaveri tää oli. Kääntyi sitten harmi kyllä lentokentän liittymästä heti, olisin mielelläni kuullut hänen mielipiteensä siitä, kuinka moottoritielle liitytään.

Takanani oli toki hyvin tilaa, mutta se ei kelvannut. Pois alta! Täältä tullaan.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Työkaveri tekee tätä, kääntyy kasikympin alueelle ja jää kiihdyttämään kuuteenkymppiin sitä saavuttamatta vain koska kuudenkympin alue alkaa vajaan kilometrin päässä. Olen yrittänyt muutamia kertoja sanoa sille että tajuatko että liikennevirta tulee kahdeksaakymppiä tai yli sun niskaan ja sinä tuuttaat kattilas siihen jalkoihin. Kohtuu vaarallista.
Teen kyllä itsekin tätä jos näkyvyys taakse on tarpeeksi pitkä eikä muita ole tulossa, eli silloin kun varmasti tietää ettei ole muun liikenteen haittana.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Teen kyllä itsekin tätä jos näkyvyys taakse on tarpeeksi pitkä eikä muita ole tulossa, eli silloin kun varmasti tietää ettei ole muun liikenteen haittana.
Mikäs siinä tyhjällä tiellä, mutta taisi olla kyse siitä että mennään eteen ja himmaillaan sen jonon edessä mikä kerääntyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös