Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 977 847
  • 12 215

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eilen aamulla Lapinmäentien ja Vihdintien valoissa odottelin suht keulilla kääntymistä Pasilan suuntaan. Vasemmalta autojen välistä puikkelehti kyykkypyörällä joku jonon keulille, ja kun Vihdintieltä vähän liikenne hellitti, kääntyi punaisilla Amerikan malliin oikealle. Nappasin huvikseni talteen tuon. Näkyi rekkarikin tallenteella selkeästi.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toinen ikisuosikki ovat ne ruuhka-aikana edellä menevän takapuskurissa roikkuvat ”ritvat”, joilla ei havainnointikyky riitä edes vähän alusta siihen, että mahtuvatko oikeasti ylittämään risteysalueen kokonaan vai eivät. Etenkin Tampereella naurettavan yleistä Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien risteyksessä, kun on vaan pakko päästä niillä omilla vihreillä odottamaan seuraavien valojen vaihtumista siihen keskelle risteystä. Jos siellä edessä palaa punainen valo, niin voi olla aika varma, että ne edessä olevat eivät pääse siitä pidemmälle. Mutta kun ”ritvalla” on oikeus kulkea vihreillä, niin ”ritva” myös kulkee vihreillä. Ja estää kivasti risteävän liikenteen tällä toiminnallaan.
Joo nämä on kyllä ärsyttäviä, tukkii mukavasti liikenteen joka suuntaan. Espoossa joku sankari tööttäili tovi sitten takana kun en mennyt vihreillä risteysalueelle kun näki ihan selvästi että siitä ei enää niillä vihreillä ehdi kun toinen puoli ihan tukossa. Eikä edes kerta riittänyt, vaan useampaan kertaan tööttäili daami. Kyseessä Suomenojalta Bauhausin ja Plantagenin suuntaan menevät valot, tuntuvat olevan usein jumissa ja melkein joka valoilla sinne joku tukkeeksi menee.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Tänään töistä palatessa katsoin peilistä, että mitä vittua sä touhuat. Takaa yritti kiihdytyskaistan kautta ohi. En toki päästänyt.

Onneks on Volvo, ni ei tarvia kun painaa kaasua ni taas mennään.
 
Tunnen Finlexin ihan hyvin. Pystyn myös lainaamaan sieltä osia, joilla voi päteä, lukematta lakia tai asetusta loppuun saakka tai ymmärtämättä sitä lainkaan. Jaxuhaleja.
Paitsi et edes lainannut finlexiä vaan rupesit sössöttämään suojatien päälle pysähtymisestä ihan hatusta vedetyillä argumenteilla.
Kirjoitit näin:
Suojatiellehän saa ajaa (ja pysähtyy)) , jos sitä lähestyttäes siellä ei oo, eikä sille ole menossa just sillä hetkellä ketään.

Jos näkyvyys on huono, niin asia erikseen ja ymmärrän poikkeuksen, mutta kun kyse alunperin ei ollut mistään huonosta näkyvyydestä vaan "ritvoista" ketkä eivät osaa hahmottaa ympäristöään.

"Ritva" on btw. mun uusi suosikkitermi. Tuli tänään työajossa naureskeltua että sielä on taas yksi Ritu suojatien päällä pysähtyneenä täysin ilman syytä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Paitsi et edes lainannut finlexiä vaan rupesit sössöttämään suojatien päälle pysähtymisestä ihan hatusta vedetyillä argumenteilla.
Kirjoitit näin:


Jos näkyvyys on huono, niin asia erikseen ja ymmärrän poikkeuksen, mutta kun kyse alunperin ei ollut mistään huonosta näkyvyydestä vaan "ritvoista" ketkä eivät osaa hahmottaa ympäristöään.

"Ritva" on btw. mun uusi suosikkitermi. Tuli tänään työajossa naureskeltua että sielä on taas yksi Ritu suojatien päällä pysähtyneenä täysin ilman syytä.
Mukavaa, kun liikenteessä on joustavia ja joskus myös omat ”oikeutensa” luovuttavia kulkijoita. Muistathan myös tööttäillä ja heitellä käsimerkkejä, kun (ilmeisesti) omaan ajoon ei tarvitse keskittyä lainkaan. Voimia ja tsemppiä. Ja jaxuhaleja. Ja mitä tulee Finlexiin, niin ennen kuin lainaa, kannattaa yhä lukea laki tai niiden asetukset loppuun asti. Sieltä voi joskus paljastua naseva yllätys. Itse en lainaillut siksi, koska jos asia kiinnostaa, niin linkki on viestissäsi.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mukavaa, kun liikenteessä on joustavia ja joskus myös omat ”oikeutensa” luovuttavia kulkijoita.
Kyllä, tämä on mukavaa.

Sitten liikenteessä on myös paljon niitä, jotka eivät hahmota liikennettä yhtään edessä olevan auton takapuskuria kauemmas. He ovat sitten varsin rasittavia (ja pahimmillaan vaarallisia) tien päällä kaiken pelisilmän ja tilannetajun ja ennakoinnin puuttumisen vuoksi.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Kyllä, tämä on mukavaa.

Sitten liikenteessä on myös paljon niitä, jotka eivät hahmota liikennettä yhtään edessä olevan auton takapuskuria kauemmas. He ovat sitten varsin rasittavia (ja pahimmillaan vaarallisia) tien päällä kaiken pelisilmän ja tilannetajun ja ennakoinnin puuttumisen vuoksi.
Tätähän tässä oon hakenu, että on sääntö mikä tahansa, niin harva ajaa oikeasti tahallaan päin persettä, ei vain osaa tai ei tunne sääntöjä tai molempien ihana yhdistelmä. Anoppini on tässä (älkää kertoko et mä kerroin) paras esimerkki. Emme päästä lapsii hänen kyytiinsä.
Eri asia aiheuttaako vaaratilanteen vai tuleeko jollain vaan asiasta johon ei voi vaikuttaa paha mieli ja manaa autossaan kaiken maailman tomppeleita. Itse en jaksaisi.
Ja vaarallisintahan on ylinopeuksien ajajat, känni - ja huumepäät. Itse olen aina miettiny niin, et kenellä tulis selvin päin mieleen lähtee ajaa kännissä jollain vehkeellä liikenteeseen? ”Jaa-a, vedämpä huomenna pleksit ja lähden vähän näyttää muille, et miten homma sujuu.

Suojateihin suhtaudun erittäin vakavasti, koska toinen isoäideistäni ajettiin yläkertaan suojatiellä. Se ei kuitenkaan poista sitä, että suojatielle voi ajaa/ryhmittyä ja hetkellisesti vaikka pysähtyä, mikäli sitä ei lähesty väistettävii tai siellä jo niitä ole. Näkyvyys ja liikennetilanne tietty huomioiden.
Ajan fillarilla puolet työmatkoista, eikä suojatiellä oleva ajopeli ole koskaan ollut mulle ongelma. Jos se on jollekin muulle, sekään ei oo mun ongelma.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nähtyä just: auto pysähtyi ennen suojatietä, tööttäsi ja viittoi oikein pysähtyneille pyöräilijöille, että ”menkää”, vaikka autoilijalla oli siis etuajo-oikeus. Normisetti.
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Tätähän on tutkittu. Kuvatussa tilanteessa liikenne olisi sujuvampaa ja vetävämpää jos se vasen kaista hyödynnettäisiin niin, että sitä pitkin ajetaan aina loppuun ja siellä lopussa vasta liityttäisiin oikealle kaistalle. Ongelma on siinä, että valtaosa meistä autoilijoista on niin tolloja, ettei tajua tuota tehdä plus oikealla kaistalla on olemattomat turvavälit. Ja sitten kun joku oikeasti ajaa siten kuin olisi järkevää ajaa, niin sille kiukutellaan.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Vantaalla kehällä lentokentän lähellä on tietyöt missä oikeanpuolimmainen kaista päättyy.
Itse olin nätisti jonossa joka vielä liikkui suht hyvin kunnes oikealta alkoi näitä kaahareita tunkemaan väleihin.
50km/h nopeusrajoitus mutta oikealla nopeudet oli kyllä lähellä sataa josta kovia jarrutuksia ja väkisin väleihin.

Itse en toki antanut milliäkään tilaa näille k-päille vaikka kuinka yrittivät tunkea väliin. Senkun ajavat kylkeen minun puolestani.
 

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toinen ikisuosikki ovat ne ruuhka-aikana edellä menevän takapuskurissa roikkuvat ”ritvat”, joilla ei havainnointikyky riitä edes vähän alusta siihen, että mahtuvatko oikeasti ylittämään risteysalueen kokonaan vai eivät. Etenkin Tampereella naurettavan yleistä Tampereen valtatien ja Hatanpään valtatien risteyksessä, kun on vaan pakko päästä niillä omilla vihreillä odottamaan seuraavien valojen vaihtumista siihen keskelle risteystä. Jos siellä edessä palaa punainen valo, niin voi olla aika varma, että ne edessä olevat eivät pääse siitä pidemmälle. Mutta kun ”ritvalla” on oikeus kulkea vihreillä, niin ”ritva” myös kulkee vihreillä. Ja estää kivasti risteävän liikenteen tällä toiminnallaan.

Ei sikäli, että tuon alueen liikennejärjestelyt nyt muutenkaan olisi ihan viimeisen päälle mietittyjä, mutta nuo tohelot eivät ainakaan edesauta asian sujumista.
Joissain maissa käytetään sellaista maalattua ristikkoa risteysalueella, jos siihen pysähtyy niin sakot tulee. Voisi toimia meilläkin, samoin kun aikakello valoissa jota näkee varsinkin tuolla entisen SEV-Euroopan puolella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joissain maissa käytetään sellaista maalattua ristikkoa risteysalueella, jos siihen pysähtyy niin sakot tulee. Voisi toimia meilläkin, samoin kun aikakello valoissa jota näkee varsinkin tuolla entisen SEV-Euroopan puolella.
On Suomesskin tuo ristikko käytössä, mutta aika harvassa paikkaa.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko tullut mietittyä, miksi se päättyvä kaista on tehty? Joskus niitä on tehty jopa ihan tarkoituksella ruuhkaisiin kohtiin, jotta läpi menevien autojen määrä kasvaisi. Vaan eipä niitä suomalaiset typerykset pääasiassa uskalla käyttää, ei.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Edelleen ärsyttäviä ovat nykyiset huonot tavat ohittamisessa. Vakionopeudensäädin on tuonut sen ongelman, että jotkut idiootit jäävät vasemmalle kaistalle roikkumaan ja yrittävät ohittaa hitaasti. Tuloksena on se, että ohitus kestää sietämättömän kauan ja sama auto jää roikkumaan eteen pitkäksi aikaa samalla nopeudella. Tämä ei mielestäni ole ohituksen tarkoitus.

Jos aikoo ohittaa, se pitää tehdä nopeasti. Ja silloin pitää olla selvästi enemmän vauhtia kuin ohitettavalla autolla. Sehän se ohittamisen syy on. Näin oli ennen, mutta eipä ole enää.

Jos itse ohitan, niin ohitan nopeasti, enkä jää roikkumaan ohitetun auton eteen. Suosittelen tätä muillekin.

Olen varmaan tästä aiemminkin avautunut, mutta nyt tuli mieleen taas.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en toki antanut milliäkään tilaa näille k-päille vaikka kuinka yrittivät tunkea väliin. Senkun ajavat kylkeen minun puolestani.
Sinä ajat liikennesääntöjen vastaisesti ja haukut oikein ajavia k-päiksi. Joo-o.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Eikä sitä vetoketjuliikennemerkkiä saisi jo Suomessakin käyttää? Ei ole tullut vastaan. Ruotsista just tultiin. Oli Tukholma - Göteborg - välillä vähän väliä työmaata, ja kaistat yhdistettiin tuolla liikennemerkillä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikä sitä vetoketjuliikennemerkkiä saisi jo Suomessakin käyttää? Ei ole tullut vastaan. Ruotsista just tultiin. Oli Tukholma - Göteborg - välillä vähän väliä työmaata, ja kaistat yhdistettiin tuolla liikennemerkillä.

Hervannassa ( Tampereella ) on tuollainen kun Valtaväylä kapenee tietyön vuoksi kahdesta kaistasta yhdeksi.

Aina en ymmärrä liikenteessä noita nimimerkkejä, samalla risteysalueella voi olla 70 kmh toiseen suuntaan ja 80 kmh toiseen... Ei ole paljon merkkien asentaja ajatellut?
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hervannassa ( Tampereella ) on tuollainen kun Valtaväylä kapenee tietyön vuoksi kahdesta kaistasta yhdeksi.

Aina en ymmärrä liikenteessä noita nimimerkkejä, samalla risteysalueella voi olla 70 kmh toiseen suuntaan ja 80 kmh toiseen... Ei ole paljon merkkien asentaja ajatellut?
Toinen on suunta on kohti taajamaa ja toinen kohti valtatietä? Tai näin olen sen itse järkeillyt.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Toinen on suunta on kohti taajamaa ja toinen kohti valtatietä? Tai näin olen sen itse järkeillyt.

Niin siis se merkki jota tarkoitin on siinä entisen Shellin nurkilla. Risteyksessä on pieni kiertoliittymä, jotta liikenne toimisi siinä, pitää 2 kaistaa saada yhdeksi. Tosi harvoin siitä ajanut, mutta ihan ok silloin on mennyt
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin siis se merkki jota tarkoitin on siinä entisen Shellin nurkilla. Risteyksessä on pieni kiertoliittymä, jotta liikenne toimisi siinä, pitää 2 kaistaa saada yhdeksi. Tosi harvoin siitä ajanut, mutta ihan ok silloin on mennyt
Niin, sen verran on pakko sanoa, että tästä kyseisen shellin tilasta en osaa sanoa mitään, mutta kommentoin vaan tätä asiaa yleisellä tasolla ja miten tätä asiaa kansalainen voi lähestyä ajaessaan autolla Suomessa.

Terv. Jaakko.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Kyllä kortti pitäisi ottaa tyhmiltä pois. Taas yksi esimerkki: Vasemmanpuoleinen kaista päättyy, tästä on selkeät liikennemerkit, ja hölmömpikin ymmärtää, että ei se turhaa ole oikeanpuoleinen kaista on pitkässä jonossa ja vasen täysin tyhjänä. Eiköhän vähän väliä joku auto tule vasenta kaistaa ohittaen kymmenittäin jonossa eteneviä autoja, ja tunkee sitten lopulta johonkin väliin, jollain omalla oikeudellaan. Tämä jojottaa koko jonoa ja lisää vain jonon etenemisen hitautta. Kumpa kukaan ei päästäisi näitä ahneita ja isoegoisia yhteenkään väliin. Siinähän kiroavat yksin vasemmalla kaistallaan.
Jos en nyt väärin ymmärtänyt, niin kyllähän se päättyvä kaista tulee - nopeusrajoituksia ja muita liikennesääntöjä noudattaen ajaa loppuun - jonka jälkeen täydet kaistat liittyvät vetoketjuna. Jokin poikkeuskin varmaan on, esim. päättyvältä kaistalta väkisin puskeminen keskelle jonoa tai oikealle liittymään on paskaa liikennekäytöstä.

Mutta vaikkapa nyt tossa Marskilla Tilkan kohdalla kaupungista poispäin ajettaessa on tuollainen päättyvä vasen kaista, jonka tyhjänä pitäminen seisottaa liikennettä ihan turhaan jo aiemmissa valoissa ja muutenkin. Tuossa ovat jo bussikuskitkin nyt lähteneet siitä jonosta vasemmalle kaistalle, koska näin liikenne on sujuvampaa.

Toinen juttu sitten vakkkapa Tikkurilaa ennen kehä kolmossella taxi/bussikaistaa oikealla satasta suhaavat jonon ohittelijat, jotka aiheuttavat vaaratilanteita kun siitä hitaasti etenevästä jonosta lähtee liittymään oikealle kun sen aika on. Tuossa olisi jollekin liikenneskoudelle niin perkeleen hyvä sakkopaikka, sillä kaikki nuo kärryt eivät varmasti ole takseja ja väittäisin että rattiraivoavat ylinopeuttakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös