Ennen vai jälkeen onnettomuuden? Sori omaiset. Oli pakko vaikka mauton läppä.Kuulin, että tämä, joka jäi henkiin Savonlinnan kolarista, olisi aivokuollut. En tiedä onko miten luotettava tieto.
Mikäs saa sinut näin vakuuttuneeksi asiasta? Varmaankin vankilaan tuosta joutuu, jos toiminut auton kuljettajana, mutta ei se estä jatkossa häntä autoa ajamasta. Surullista kyllä.
Joo no se on eriasia tietty.Jos on tällähetkellä aivokuollut, niin näen mahdollisuudet melko pienenä sille, että hyppäisi enää ikinä ratin taakse. Ja onneksi näin.
En ole tehnyt empiiristä tutkimusta, mutta vetoketjun toimivuuteen tarvitaan yhteistyö molemmilta kaistoilta. Jos se eka "keksi automerkki tähän" porhaltaa letkan keulaan ja singahtaa viime hetkellä pikkuruiseen väliin, kyseessä ei ole vetoketju, vaan kiilaus. Ja myös suoraan ajavan velvollisuus ei ole päästää kuin yksi auto eteensä, seuraava sijoittuu taakse. Aika harvoin tätäkään näkee. Mutta kun vetoketju pelaa, kelleen ei tule paha mieli. Näitkäin olen kokenut.Mikähän juttu suomalaisilla kuskeilla on vastustaa vetoketjuperiaatetta kun kaksi kaistaa yhdistyy? Nyt kun Helsingissä on tuttuun tapaan katuremontit käynnissä niin näkee kuinka suurin osa autoilijoista vaihtaa kaistaa jo satoja metrejä ennen kaistojen yhdistymistä ja sitten meille, jotka ajetaan kaista loppuun, käsimerkkejä heilutellaan. Voisivat noilla tietyömailla ottaa pikkuhiljaa käyttöön ne lakiuudistuksen mukanaan tuomat ajokaistojen yhdistyminen -liikennemerkit, jospa juntit oppisivat oikeaa liikennekäyttäytymistä sen myötä.
Onko tästä väitetystä aivokuolemasta mitään muuta lähdettä kuin keskustelupalstat?Jos ihminen todetaan Suomessa aivokuolleeksi, niin hän on Suomen lain mukaan kuollut. Hengityskoneessa voidaan aivokuollutta pitää vähän aikaa, jos otetaan terveitä elimiä luovutuskäyttöön.
Kyllä hölmöjä riitti 80-luvullakin jolloin teinivuosiani vietin. Silloin nämä hurjastelijat löytyivät lähinnä corolla kietoutuneena puun ympärille jonkun metsätien varresta, jossa kokeilivat rallikuskin taitojaan. Riitti niitä kaahailijoita toki kaupungissakin, mutta lähinnä peltiromua siinä syntyi, jotain katkennutta kättä ja jalkaa sivutuotteena. Ei niillä sen ajan Corolloilla, Escorteilla ja Kadeteilla tarvinnut edes mietiskellä näitä nopeuksia joilla tämän päivän jonnet painaa menemään. Tänä päivänä saa kuka tahansa turakainen reilulla tonnilla aivan kaamean pommin josta löytyy pari sataa heppaa ilman sen mitään isompia toimenpiteitä.Muistelee niitä omia teinivuosia 2000-luvun alkupuolelta, niin en käsi sydämellä sanottuna voi sanoa, että me sen ajan nuoret yhtään sen fiksumpia oltaisiin oltu. Pätee niin liikenteeseen, kuin kaikkeen muuhunkin. Enkä ole vielä niin vanha, että en pystyisi myöntämään tuota.
Eli kyllä se tyhmyyden määrä teini-iässä on melko vakio. Ja aina siellä on sukupolvesta toiseen joukossa niitä, jotka haluavat tehdä hölmöjä juttuja. Jotkut enemmän, ja jotkut vähän vähemmän.
Kun teini ei saa positiivista huomiota liikennehölmöilyillään, niin kenties sillä olisi vaikutusta? Huomiotahan teinit kuitenkin hakevat. Mutta jos aikuistenkin asenne on vain luokkaa "pojat on poikia", niin aika tekemättömässä paikassa ollaan.
Olen vähän sitä mieltä, että se tietynlainen rajojen hakeminen ja hölmöilykin kuuluu siihen teini-ikään. Mutta kyllä nämä liikennekuolemat vaan niin uskomattoman turhilta aina tuntuvat.
Niin. Ei ole, mutt totesin näin yleisellä tasolla.Onko tästä väitetystä aivokuolemasta mitään muuta lähdettä kuin keskustelupalstat?
Muistatko kun silloin ennen, oli tapana nostaa auton perää ylöspäin, ulkonäkö syistä. Sitten se peräpää irtosi tiestä, pienissäkin kaahailuissa.Kyllä hölmöjä riitti 80-luvullakin jolloin teinivuosiani vietin. Silloin nämä hurjastelijat löytyivät lähinnä corolla kietoutuneena puun ympärille jonkun metsätien varresta, jossa kokeilivat rallikuskin taitojaan. Riitti niitä kaahailijoita toki kaupungissakin, mutta lähinnä peltiromua siinä syntyi, jotain katkennutta kättä ja jalkaa sivutuotteena. Ei niillä sen ajan Corolloilla, Escorteilla ja Kadeteilla tarvinnut edes mietiskellä näitä nopeuksia joilla tämän päivän jonnet painaa menemään. Tänä päivänä saa kuka tahansa turakainen reilulla tonnilla aivan kaamean pommin josta löytyy pari sataa heppaa ilman sen mitään isompia toimenpiteitä.
Onhan nuo Rovanperät ja muut huippukuskitkin pitkin pöpelikköä harva se ralli, vaikka varmasti on nopeat kädet ja enemmän downforcea. Eli tahdon sanoa että kun noita hurjia nopeuksia lähdetään kaahaamaan niin sieltä se kohtalokas ulosajo sitten jossain vaiheessa napsahtaa kohdalle vaikka olisi millainen teiden Rubinstein. Sikäli vähän turhaa pohtia mikä meni pieleen tuossa vauhdissa.Veikkaisin vielä tuosta Savonlinnan keissistä,että se Volvo on ollut vahvasti tuunattu, tehoa ollut ihan riittävästi. Sillä on varmaan vähän suditeltu ja poltettu kumia kun takarenkaat ovat olleet voimakkaasti kuluneet.
Vatasen kädet ei olekkaan ollut enään riittävän nopeat kun perä on lähtenyt sateessa irti ? Onko vielä vähän "leikattu" kun vasen eturengas oli osunu aiemmin rotvalliin ?
Ei se mitään turvavälejä vaadi. Jos on ruuhka aika, nyt vaikka Sturenkadulla ennen Hesariin yhdistymistä jossa on remontti menossa, niin luontevaa, että molemmat kaistat ajetaan loppuun. Siitä sitten vetoketjuperiaatteella kaistan päättyessä eteenpäin. Homma toimii jos ei mukana ole jääriä jotka näkevät pelkkää kiilamista normaalissa ja järkevässä toiminnassa.Kun ei osata tai haluta turvavälejä pitää, ei vetoketjuilukaan onnistu. Typeryyttähän tuo kuvaamasi käytös on, mutta kun ei vaan tajuta sitä, mikä toimisi parhaiten.
Muistan kyllä eikä tarvinnut edes kaahailla. Nuorena miehenä olin kuskina tällaisessa Corollassa, jossa oli perää nostettu, joka nurkalla ylisuuret läskit normivanteilla ja pieni ralliratti, jota sai kaupungissa kääntää ihan hartiavoimin. Aivan kauhea peli ajaa ja seurakaan ei ollut kovin hääviä joten jäi yhteen kertaan. Tuo yksikin kerta loppui siihen kun Nykäsen Matti oli tulossa kauhessa kaasussa kyytiin ja sitten olisi ajeltu Vuokattiin. Jätin auton parkkiin ja hipsin omalle autolleni ja helvetin hyvä niin. Sinne Vuokattiin kööri suuntasi Nykänen ja toinen mäkisuuruus matkassaan ja keikkasivat urheiluopiston kioskin.Muistatko kun silloin ennen, oli tapana nostaa auton perää ylöspäin, ulkonäkö syistä. Sitten se peräpää irtosi tiestä, pienissäkin kaahailuissa.
En ymmärrä muutenkaan miksi Suomessa yleisesti autokantaa pidetään näin vanhana. Kaiken maailman romuilla edelleenkin porukka liikkuu. Autokantaa olisi syytä modernisoida, sekä Intelligent Speed Assist tulisi ottaa pakolliseen käyttöön, jolloin nämä tapaukset voisivat vähentyä.
On siinä se perä, että vanhalla autolla kun rusikoit, niin henki on todennäköisemmin pois, kuin uudemmalla autolla törttöillessä. Yläasteluokkalaiseni nuorena kortillisena ajoi ylinopeutta kurviin, ajautui vastaantulijoiden kaistalle ja törmäsi kuorma-autoon. Oli liikkeellä porukoiden uudella mersulla, eikä mennyt kun "vain" reisiluut paskaks poikki ja loppuelämä vähän kompurana jaloista. Omalla vanhalla bemarilla olisi todennäköisesti kuollut.Liian vanhan autokannan vika, että porukka liikkuu ajokiellossa olevilla autoilla?
Ei vika ole liian vanhassa autokannassa, vaan liian nuoressa kuljettajakannassa ja liian maalaisessa liikennekulttuurissa. Maailman nopein kansa.
On siinä se perä, että vanhalla autolla kun rusikoit, niin henki on todennäköisemmin pois, kuin uudemmalla autolla törttöillessä.
Kouvolassa oli aikoinaan yksi katu, jossa oli hyvin jyrkkä, lyhyt alamäki. Siinä sai auton hyppäämään kivasti, jos uskalsi antaa kunnolla hanaa. Yksi tuttu kokeili tätä "porukoiden" uudehkolla Mersulla. Kukaan ei kuollut, mutta Mersu lensi "hyppyrin" notkoon asti. Tuloksena lievä selkävamma kahdelle ja U:n muotoiseksi vääntynyt Mersun alusta ...Oli liikkeellä porukoiden uudella mersulla, eikä mennyt kun "vain" reisiluut paskaks poikki ja loppuelämä vähän kompurana jaloista. Omalla vanhalla bemarilla olisi todennäköisesti kuollut.
Minä en ole valtiota syyttämässä, mutta kun nuoret tyhmyyttään kaahaavat, ovat vanhat autot vielä todennäköisempiä kuolemankoneita, kuin jos olisi uudempaa autoa alla. Parasta olisi tietysti, että kukaan 18-20 vuotias kuski ei tekisi typeriä asioita omasta halusta tai ryhmäpaineesta, mutta näen sen melko mahdottomana.Jaa. Minusta autokantaan vetoaminen kuulostaa siltä, että etsitään valtiosta selittävää tekijää yksilöiden harjoittamaan liikennekulttuuriin.
Autokanta voi selittää osan aidoista onnettomuuksista, mutta Savonlinnassa tapahtui jokakesäinen nuorisolaisen yöllinen kaahaaminen, joka voi aiheuttaa sivullisia kuolonuhreja vaikka alla olisi miten uusi menopeli tahansa.
Minulta löytyy sympatiaa kuolonuhreja kohtaan, mutta päällimmäinen tunne on helpotus, ettei turmassa kuollut täysin sivullisia tielläliikkujia. Esimerkiksi töihin matkalla ollut pienen lapsen vanhempi. Jos näin olisi tapahtunut, en usko että kukaan nostaisi esiin maamme autokantaa.
Tässä Savonlinnan onnettomuudessa kuten valitettavasti niin monessa muussakin nuorille sattuvissa kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa suurin syy oli järjetön vauhti ja turvavyöt auki jolloin lentelivät pitkin ja poikin ulos autosta. Ei noita olisi minkäänlainen uusi auto pelastanut. Järki olisi pelastanut koko porukan.On siinä se perä, että vanhalla autolla kun rusikoit, niin henki on todennäköisemmin pois, kuin uudemmalla autolla törttöillessä. Yläasteluokkalaiseni nuorena kortillisena ajoi ylinopeutta kurviin, ajautui vastaantulijoiden kaistalle ja törmäsi kuorma-autoon. Oli liikkeellä porukoiden uudella mersulla, eikä mennyt kun "vain" reisiluut paskaks poikki ja loppuelämä vähän kompurana jaloista. Omalla vanhalla bemarilla olisi todennäköisesti kuollut.
Onko normaalitoimintaa vetää kuudenkympin alueella yhdeksääkymmentä, että pääsee juuri ennen kaistan loppumista tunkemaan keulansa toisen eteen?Homma toimii jos ei mukana ole jääriä jotka näkevät pelkkää kiilamista normaalissa ja järkevässä toiminnassa.
Ei. Aika erikoinen kysymys, sillä en näe miten kuvailemasi tilanne liittyy mainittuun vetoketjuperiaatteeseen.Onko normaalitoimintaa vetää kuudenkympin alueella yhdeksääkymmentä, että pääsee juuri ennen kaistan loppumista tunkemaan keulansa toisen eteen?
Jep. Jos olisi pakko, niin kolmipyöräisen autonkin saisi ajettua x matkan niin, ettei kukaan loukkaantuisi.Tässä Savonlinnan onnettomuudessa kuten valitettavasti niin monessa muussakin nuorille sattuvissa kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa suurin syy oli järjetön vauhti ja turvavyöt auki jolloin lentelivät pitkin ja poikin ulos autosta. Ei noita olisi minkäänlainen uusi auto pelastanut. Järki olisi pelastanut koko porukan.