Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 953 615
  • 11 995

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siellä on taas joku käyny kokeilleen vähän miten Porsche liikkuu... No liikkuhan se 133 kmh ku rajoitus on 30...
Toivottavasti tästä tehtäisiin vaikka kunnon esimerkki... Ajokieltoa vaikka alkuun 1 vuosi ja autokouluun uusiksi. Sit kun ajokielto on kärsitty

Vittu mistä näitä kusipäitä sikiää. Tässä uutinen iltasanomista
Vittu mikä tauno. Veikkaan 2-3 kuukauden ajokieltoa ja 700 euron sakkoja.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Eipä nuo Savonlinnan turmassa kuolleet ole mitään järjen jättiläisiä olleet. Kun ovat jääneet bileiden jälkeen ilman taksia, niin ovat päättäneet hypätä henkilön kyytiin, joka on tunnettu holtittomasta ja päihteiden sävyttämästä ajamisesta. Ei korttia, auto ei ole päässyt katsastuksia läpi ja eiköhän tuo kuski/auton omistaja ole ollut vähintään yhtä sekaisin kun läpi yön juoneet muut nuoret. Hyvä idea mennä tuollaisen kyytiin. Tuollainen ihminen on aiheuttanut ihan älyttömän vaaran myös kaikille muille ihmisille liikenteessä, onneksi tuo auto ei ole osunut mihinkään toiseen autoon tai jalankulkijoihin jne. No, kaiken järjen mukaan tuo kuski ei enää tule liikenteessä kaahailemaan, vaikka hän olisikin tuo ainut joka noista neljästä on hengissä.

 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun ovat jääneet bileiden jälkeen ilman taksia, niin ovat päättäneet hypätä henkilön kyytiin, joka on tunnettu holtittomasta ja päihteiden sävyttämästä ajamisesta.
Meneekö tämä sitten Bernerin ja Sipilän piikkiin, kun ei takseja enää saa?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikähän juttu suomalaisilla kuskeilla on vastustaa vetoketjuperiaatetta kun kaksi kaistaa yhdistyy? Nyt kun Helsingissä on tuttuun tapaan katuremontit käynnissä niin näkee kuinka suurin osa autoilijoista vaihtaa kaistaa jo satoja metrejä ennen kaistojen yhdistymistä ja sitten meille, jotka ajetaan kaista loppuun, käsimerkkejä heilutellaan. Voisivat noilla tietyömailla ottaa pikkuhiljaa käyttöön ne lakiuudistuksen mukanaan tuomat ajokaistojen yhdistyminen -liikennemerkit, jospa juntit oppisivat oikeaa liikennekäyttäytymistä sen myötä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mikähän juttu suomalaisilla kuskeilla on vastustaa vetoketjuperiaatetta kun kaksi kaistaa yhdistyy? Nyt kun Helsingissä on tuttuun tapaan katuremontit käynnissä niin näkee kuinka suurin osa autoilijoista vaihtaa kaistaa jo satoja metrejä ennen kaistojen yhdistymistä ja sitten meille, jotka ajetaan kaista loppuun, käsimerkkejä heilutellaan. Voisivat noilla tietyömailla ottaa pikkuhiljaa käyttöön ne lakiuudistuksen mukanaan tuomat ajokaistojen yhdistyminen -liikennemerkit, jospa juntit oppisivat oikeaa liikennekäyttäytymistä sen myötä.
Kun ei osata tai haluta turvavälejä pitää, ei vetoketjuilukaan onnistu. Typeryyttähän tuo kuvaamasi käytös on, mutta kun ei vaan tajuta sitä, mikä toimisi parhaiten.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kun ei osata tai haluta turvavälejä pitää, ei vetoketjuilukaan onnistu. Typeryyttähän tuo kuvaamasi käytös on, mutta kun ei vaan tajuta sitä, mikä toimisi parhaiten.
Olen paljon autoillut ruuhkaisessa Tukholmassa. Siellä ei tarvita turvavälejä, sillä jos liikennevalottomaan risteyskohtaan syntyy ruuhka, alkaa vetoketjuilu automaattisesti.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
No, kaiken järjen mukaan tuo kuski ei enää tule liikenteessä kaahailemaan, vaikka hän olisikin tuo ainut joka noista neljästä on hengissä.


Mikäs saa sinut näin vakuuttuneeksi asiasta? Varmaankin vankilaan tuosta joutuu, jos toiminut auton kuljettajana, mutta ei se estä jatkossa häntä autoa ajamasta. Surullista kyllä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kai sitä on sitten vaan vanhanaikainen mutta jotenkin haluaisin jääratoja takaisin. Ennen joka kaupungissa oli jossain rata missä käydä ajamassa talvella. Se opetti sekä hallintaa että oli myös turvallista kun siellä ei kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka haluaa... Mutta eihän se käy koska sellainen kuulemma opettaa kaahaamaan... Hyvinpä nuo on oppineet ilman jääratojakin...
Ei noita tyyppejä radalle saa. Meidän kylällä muutamia kaahareita houkuteltu niin jäälle kuin jokkisradalle, mutta eipä ole näkynyt vaikka kalustoa myöten kaikki tarjolla. Jäällä käy joku omatoimisesti ajelemassa jos ehtii tulla kunnon jäät ennen kuin lumi estää ajamisen. Yleensä ajelut loppuu kun romusta tulee kiertokanki lohkon kyljestä läpi ja pelastuslaitokselle helvetisti hommia öljyntorjunnassa. Ympäristölupaa ei radoille ihan vähässä kummassa saa ja siksi ovat vähentyneet merkittävästi. Aika ravakat rapsut saa jos aurailee omatoimisesti ilman lupia.

Noiden Savonlinnan tyyppien henkeä ei olisi säästänyt vaikka lähiseudulla olisi millaisia ratoja. Siinä ei aamuyöstä piripäissään mietitä löytyisikö lähistöltä joku rata, vaan vedetään kuolemattomuuden tunteessa kaduilla sen minkä koslalla pääsee. No nämä eivät kuolemattomia olleet ja toistaiseksi hengissä olevalle auton omistajalle jäi vähän lastia kannettavaksi jos tuosta tokenee.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Surullisia uutisia tulee vaan lisää tosta Savonlinnan keissistä. Osan niistä kyllä arvasikin heti kun siitä ekan kerran tuli tietoa.
Iltasanomat on ainakin blokannut facessa uutisten kommentoinnin. Ilmeisesti kommentointi menisi ihan mauttomaksi.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Kuulin, että tämä, joka jäi henkiin Savonlinnan kolarista, olisi aivokuollut. En tiedä onko miten luotettava tieto.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Mikäs saa sinut näin vakuuttuneeksi asiasta? Varmaankin vankilaan tuosta joutuu, jos toiminut auton kuljettajana, mutta ei se estä jatkossa häntä autoa ajamasta. Surullista kyllä.

Jos on tällähetkellä aivokuollut, niin näen mahdollisuudet melko pienenä sille, että hyppäisi enää ikinä ratin taakse. Ja onneksi näin.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Jos on tällähetkellä aivokuollut, niin näen mahdollisuudet melko pienenä sille, että hyppäisi enää ikinä ratin taakse. Ja onneksi näin.
Joo no se on eriasia tietty.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Muistelee niitä omia teinivuosia 2000-luvun alkupuolelta, niin en käsi sydämellä sanottuna voi sanoa, että me sen ajan nuoret yhtään sen fiksumpia oltaisiin oltu. Pätee niin liikenteeseen, kuin kaikkeen muuhunkin. Enkä ole vielä niin vanha, että en pystyisi myöntämään tuota.

Eli kyllä se tyhmyyden määrä teini-iässä on melko vakio. Ja aina siellä on sukupolvesta toiseen joukossa niitä, jotka haluavat tehdä hölmöjä juttuja. Jotkut enemmän, ja jotkut vähän vähemmän.

Kun teini ei saa positiivista huomiota liikennehölmöilyillään, niin kenties sillä olisi vaikutusta? Huomiotahan teinit kuitenkin hakevat. Mutta jos aikuistenkin asenne on vain luokkaa "pojat on poikia", niin aika tekemättömässä paikassa ollaan.

Olen vähän sitä mieltä, että se tietynlainen rajojen hakeminen ja hölmöilykin kuuluu siihen teini-ikään. Mutta kyllä nämä liikennekuolemat vaan niin uskomattoman turhilta aina tuntuvat.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikähän juttu suomalaisilla kuskeilla on vastustaa vetoketjuperiaatetta kun kaksi kaistaa yhdistyy? Nyt kun Helsingissä on tuttuun tapaan katuremontit käynnissä niin näkee kuinka suurin osa autoilijoista vaihtaa kaistaa jo satoja metrejä ennen kaistojen yhdistymistä ja sitten meille, jotka ajetaan kaista loppuun, käsimerkkejä heilutellaan. Voisivat noilla tietyömailla ottaa pikkuhiljaa käyttöön ne lakiuudistuksen mukanaan tuomat ajokaistojen yhdistyminen -liikennemerkit, jospa juntit oppisivat oikeaa liikennekäyttäytymistä sen myötä.
En ole tehnyt empiiristä tutkimusta, mutta vetoketjun toimivuuteen tarvitaan yhteistyö molemmilta kaistoilta. Jos se eka "keksi automerkki tähän" porhaltaa letkan keulaan ja singahtaa viime hetkellä pikkuruiseen väliin, kyseessä ei ole vetoketju, vaan kiilaus. Ja myös suoraan ajavan velvollisuus ei ole päästää kuin yksi auto eteensä, seuraava sijoittuu taakse. Aika harvoin tätäkään näkee. Mutta kun vetoketju pelaa, kelleen ei tule paha mieli. Näitkäin olen kokenut.
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Anaheim, Raahe-Kiekko, PattU, Lippo
Jos ihminen todetaan Suomessa aivokuolleeksi, niin hän on Suomen lain mukaan kuollut. Hengityskoneessa voidaan aivokuollutta pitää vähän aikaa, jos otetaan terveitä elimiä luovutuskäyttöön.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jos ihminen todetaan Suomessa aivokuolleeksi, niin hän on Suomen lain mukaan kuollut. Hengityskoneessa voidaan aivokuollutta pitää vähän aikaa, jos otetaan terveitä elimiä luovutuskäyttöön.
Onko tästä väitetystä aivokuolemasta mitään muuta lähdettä kuin keskustelupalstat?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Muistelee niitä omia teinivuosia 2000-luvun alkupuolelta, niin en käsi sydämellä sanottuna voi sanoa, että me sen ajan nuoret yhtään sen fiksumpia oltaisiin oltu. Pätee niin liikenteeseen, kuin kaikkeen muuhunkin. Enkä ole vielä niin vanha, että en pystyisi myöntämään tuota.

Eli kyllä se tyhmyyden määrä teini-iässä on melko vakio. Ja aina siellä on sukupolvesta toiseen joukossa niitä, jotka haluavat tehdä hölmöjä juttuja. Jotkut enemmän, ja jotkut vähän vähemmän.

Kun teini ei saa positiivista huomiota liikennehölmöilyillään, niin kenties sillä olisi vaikutusta? Huomiotahan teinit kuitenkin hakevat. Mutta jos aikuistenkin asenne on vain luokkaa "pojat on poikia", niin aika tekemättömässä paikassa ollaan.

Olen vähän sitä mieltä, että se tietynlainen rajojen hakeminen ja hölmöilykin kuuluu siihen teini-ikään. Mutta kyllä nämä liikennekuolemat vaan niin uskomattoman turhilta aina tuntuvat.
Kyllä hölmöjä riitti 80-luvullakin jolloin teinivuosiani vietin. Silloin nämä hurjastelijat löytyivät lähinnä corolla kietoutuneena puun ympärille jonkun metsätien varresta, jossa kokeilivat rallikuskin taitojaan. Riitti niitä kaahailijoita toki kaupungissakin, mutta lähinnä peltiromua siinä syntyi, jotain katkennutta kättä ja jalkaa sivutuotteena. Ei niillä sen ajan Corolloilla, Escorteilla ja Kadeteilla tarvinnut edes mietiskellä näitä nopeuksia joilla tämän päivän jonnet painaa menemään. Tänä päivänä saa kuka tahansa turakainen reilulla tonnilla aivan kaamean pommin josta löytyy pari sataa heppaa ilman sen mitään isompia toimenpiteitä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Veikkaisin vielä tuosta Savonlinnan keissistä,että se Volvo on ollut vahvasti tuunattu, tehoa ollut ihan riittävästi. Sillä on varmaan vähän suditeltu ja poltettu kumia kun takarenkaat ovat olleet voimakkaasti kuluneet.
Vatasen kädet ei olekkaan ollut enään riittävän nopeat kun perä on lähtenyt sateessa irti ? Onko vielä vähän "leikattu" kun vasen eturengas oli osunu aiemmin rotvalliin ?
 
K

Kiekkokatsoja

Kyllä hölmöjä riitti 80-luvullakin jolloin teinivuosiani vietin. Silloin nämä hurjastelijat löytyivät lähinnä corolla kietoutuneena puun ympärille jonkun metsätien varresta, jossa kokeilivat rallikuskin taitojaan. Riitti niitä kaahailijoita toki kaupungissakin, mutta lähinnä peltiromua siinä syntyi, jotain katkennutta kättä ja jalkaa sivutuotteena. Ei niillä sen ajan Corolloilla, Escorteilla ja Kadeteilla tarvinnut edes mietiskellä näitä nopeuksia joilla tämän päivän jonnet painaa menemään. Tänä päivänä saa kuka tahansa turakainen reilulla tonnilla aivan kaamean pommin josta löytyy pari sataa heppaa ilman sen mitään isompia toimenpiteitä.
Muistatko kun silloin ennen, oli tapana nostaa auton perää ylöspäin, ulkonäkö syistä. Sitten se peräpää irtosi tiestä, pienissäkin kaahailuissa.

Se tahtoo mennä tuo liikennetöppöily siten, kuin muussakin elämässä töppöily. Aluksi tehdään jotain typerää, myöhemmin "panokset kasvaa", ja sitten käy jo pahemmin.
Nuorison kaahailua ja muita hömöilyä kun on lehdistä lukenut, ja muualtakin kuullut jo vuosikymmeniä, niin tulee mieleen, että eikö ne koskaan opi. No osa ei opi, ja uusia "sankareita" tulee jokavuosi lisää.
 

MegaForce

Jäsen
En ymmärrä muutenkaan miksi Suomessa yleisesti autokantaa pidetään näin vanhana. Kaiken maailman romuilla edelleenkin porukka liikkuu. Autokantaa olisi syytä modernisoida, sekä Intelligent Speed Assist tulisi ottaa pakolliseen käyttöön, jolloin nämä tapaukset voisivat vähentyä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Veikkaisin vielä tuosta Savonlinnan keissistä,että se Volvo on ollut vahvasti tuunattu, tehoa ollut ihan riittävästi. Sillä on varmaan vähän suditeltu ja poltettu kumia kun takarenkaat ovat olleet voimakkaasti kuluneet.
Vatasen kädet ei olekkaan ollut enään riittävän nopeat kun perä on lähtenyt sateessa irti ? Onko vielä vähän "leikattu" kun vasen eturengas oli osunu aiemmin rotvalliin ?
Onhan nuo Rovanperät ja muut huippukuskitkin pitkin pöpelikköä harva se ralli, vaikka varmasti on nopeat kädet ja enemmän downforcea. Eli tahdon sanoa että kun noita hurjia nopeuksia lähdetään kaahaamaan niin sieltä se kohtalokas ulosajo sitten jossain vaiheessa napsahtaa kohdalle vaikka olisi millainen teiden Rubinstein. Sikäli vähän turhaa pohtia mikä meni pieleen tuossa vauhdissa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun ei osata tai haluta turvavälejä pitää, ei vetoketjuilukaan onnistu. Typeryyttähän tuo kuvaamasi käytös on, mutta kun ei vaan tajuta sitä, mikä toimisi parhaiten.
Ei se mitään turvavälejä vaadi. Jos on ruuhka aika, nyt vaikka Sturenkadulla ennen Hesariin yhdistymistä jossa on remontti menossa, niin luontevaa, että molemmat kaistat ajetaan loppuun. Siitä sitten vetoketjuperiaatteella kaistan päättyessä eteenpäin. Homma toimii jos ei mukana ole jääriä jotka näkevät pelkkää kiilamista normaalissa ja järkevässä toiminnassa.

Eikä siis aleta vaihtaa kaistaa 100 m ennen kaistan päättymistä, heti sen 1. merkin kohdalla joka ilmoittaa tulevasta kaistan päättymisestä. Tämä jos mikä puurouttaa liikennettä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Muistatko kun silloin ennen, oli tapana nostaa auton perää ylöspäin, ulkonäkö syistä. Sitten se peräpää irtosi tiestä, pienissäkin kaahailuissa.
Muistan kyllä eikä tarvinnut edes kaahailla. Nuorena miehenä olin kuskina tällaisessa Corollassa, jossa oli perää nostettu, joka nurkalla ylisuuret läskit normivanteilla ja pieni ralliratti, jota sai kaupungissa kääntää ihan hartiavoimin. Aivan kauhea peli ajaa ja seurakaan ei ollut kovin hääviä joten jäi yhteen kertaan. Tuo yksikin kerta loppui siihen kun Nykäsen Matti oli tulossa kauhessa kaasussa kyytiin ja sitten olisi ajeltu Vuokattiin. Jätin auton parkkiin ja hipsin omalle autolleni ja helvetin hyvä niin. Sinne Vuokattiin kööri suuntasi Nykänen ja toinen mäkisuuruus matkassaan ja keikkasivat urheiluopiston kioskin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös