Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 771 861
  • 11 024

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Mikähän juttu suomalaisilla kuskeilla on vastustaa vetoketjuperiaatetta kun kaksi kaistaa yhdistyy? Nyt kun Helsingissä on tuttuun tapaan katuremontit käynnissä niin näkee kuinka suurin osa autoilijoista vaihtaa kaistaa jo satoja metrejä ennen kaistojen yhdistymistä ja sitten meille, jotka ajetaan kaista loppuun, käsimerkkejä heilutellaan. Voisivat noilla tietyömailla ottaa pikkuhiljaa käyttöön ne lakiuudistuksen mukanaan tuomat ajokaistojen yhdistyminen -liikennemerkit, jospa juntit oppisivat oikeaa liikennekäyttäytymistä sen myötä.
En ole tehnyt empiiristä tutkimusta, mutta vetoketjun toimivuuteen tarvitaan yhteistyö molemmilta kaistoilta. Jos se eka "keksi automerkki tähän" porhaltaa letkan keulaan ja singahtaa viime hetkellä pikkuruiseen väliin, kyseessä ei ole vetoketju, vaan kiilaus. Ja myös suoraan ajavan velvollisuus ei ole päästää kuin yksi auto eteensä, seuraava sijoittuu taakse. Aika harvoin tätäkään näkee. Mutta kun vetoketju pelaa, kelleen ei tule paha mieli. Näitkäin olen kokenut.
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Bruins, Jokerit, Raahe-kiekko, Pattu
Jos ihminen todetaan Suomessa aivokuolleeksi, niin hän on Suomen lain mukaan kuollut. Hengityskoneessa voidaan aivokuollutta pitää vähän aikaa, jos otetaan terveitä elimiä luovutuskäyttöön.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jos ihminen todetaan Suomessa aivokuolleeksi, niin hän on Suomen lain mukaan kuollut. Hengityskoneessa voidaan aivokuollutta pitää vähän aikaa, jos otetaan terveitä elimiä luovutuskäyttöön.
Onko tästä väitetystä aivokuolemasta mitään muuta lähdettä kuin keskustelupalstat?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Muistelee niitä omia teinivuosia 2000-luvun alkupuolelta, niin en käsi sydämellä sanottuna voi sanoa, että me sen ajan nuoret yhtään sen fiksumpia oltaisiin oltu. Pätee niin liikenteeseen, kuin kaikkeen muuhunkin. Enkä ole vielä niin vanha, että en pystyisi myöntämään tuota.

Eli kyllä se tyhmyyden määrä teini-iässä on melko vakio. Ja aina siellä on sukupolvesta toiseen joukossa niitä, jotka haluavat tehdä hölmöjä juttuja. Jotkut enemmän, ja jotkut vähän vähemmän.

Kun teini ei saa positiivista huomiota liikennehölmöilyillään, niin kenties sillä olisi vaikutusta? Huomiotahan teinit kuitenkin hakevat. Mutta jos aikuistenkin asenne on vain luokkaa "pojat on poikia", niin aika tekemättömässä paikassa ollaan.

Olen vähän sitä mieltä, että se tietynlainen rajojen hakeminen ja hölmöilykin kuuluu siihen teini-ikään. Mutta kyllä nämä liikennekuolemat vaan niin uskomattoman turhilta aina tuntuvat.
Kyllä hölmöjä riitti 80-luvullakin jolloin teinivuosiani vietin. Silloin nämä hurjastelijat löytyivät lähinnä corolla kietoutuneena puun ympärille jonkun metsätien varresta, jossa kokeilivat rallikuskin taitojaan. Riitti niitä kaahailijoita toki kaupungissakin, mutta lähinnä peltiromua siinä syntyi, jotain katkennutta kättä ja jalkaa sivutuotteena. Ei niillä sen ajan Corolloilla, Escorteilla ja Kadeteilla tarvinnut edes mietiskellä näitä nopeuksia joilla tämän päivän jonnet painaa menemään. Tänä päivänä saa kuka tahansa turakainen reilulla tonnilla aivan kaamean pommin josta löytyy pari sataa heppaa ilman sen mitään isompia toimenpiteitä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Veikkaisin vielä tuosta Savonlinnan keissistä,että se Volvo on ollut vahvasti tuunattu, tehoa ollut ihan riittävästi. Sillä on varmaan vähän suditeltu ja poltettu kumia kun takarenkaat ovat olleet voimakkaasti kuluneet.
Vatasen kädet ei olekkaan ollut enään riittävän nopeat kun perä on lähtenyt sateessa irti ? Onko vielä vähän "leikattu" kun vasen eturengas oli osunu aiemmin rotvalliin ?
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Bruins, Jokerit, Raahe-kiekko, Pattu
Onko tästä väitetystä aivokuolemasta mitään muuta lähdettä kuin keskustelupalstat?
Niin. Ei ole, mutt totesin näin yleisellä tasolla.
 
Kyllä hölmöjä riitti 80-luvullakin jolloin teinivuosiani vietin. Silloin nämä hurjastelijat löytyivät lähinnä corolla kietoutuneena puun ympärille jonkun metsätien varresta, jossa kokeilivat rallikuskin taitojaan. Riitti niitä kaahailijoita toki kaupungissakin, mutta lähinnä peltiromua siinä syntyi, jotain katkennutta kättä ja jalkaa sivutuotteena. Ei niillä sen ajan Corolloilla, Escorteilla ja Kadeteilla tarvinnut edes mietiskellä näitä nopeuksia joilla tämän päivän jonnet painaa menemään. Tänä päivänä saa kuka tahansa turakainen reilulla tonnilla aivan kaamean pommin josta löytyy pari sataa heppaa ilman sen mitään isompia toimenpiteitä.
Muistatko kun silloin ennen, oli tapana nostaa auton perää ylöspäin, ulkonäkö syistä. Sitten se peräpää irtosi tiestä, pienissäkin kaahailuissa.

Se tahtoo mennä tuo liikennetöppöily siten, kuin muussakin elämässä töppöily. Aluksi tehdään jotain typerää, myöhemmin "panokset kasvaa", ja sitten käy jo pahemmin.
Nuorison kaahailua ja muita hömöilyä kun on lehdistä lukenut, ja muualtakin kuullut jo vuosikymmeniä, niin tulee mieleen, että eikö ne koskaan opi. No osa ei opi, ja uusia "sankareita" tulee jokavuosi lisää.
 

MegaForce

Jäsen
En ymmärrä muutenkaan miksi Suomessa yleisesti autokantaa pidetään näin vanhana. Kaiken maailman romuilla edelleenkin porukka liikkuu. Autokantaa olisi syytä modernisoida, sekä Intelligent Speed Assist tulisi ottaa pakolliseen käyttöön, jolloin nämä tapaukset voisivat vähentyä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Veikkaisin vielä tuosta Savonlinnan keissistä,että se Volvo on ollut vahvasti tuunattu, tehoa ollut ihan riittävästi. Sillä on varmaan vähän suditeltu ja poltettu kumia kun takarenkaat ovat olleet voimakkaasti kuluneet.
Vatasen kädet ei olekkaan ollut enään riittävän nopeat kun perä on lähtenyt sateessa irti ? Onko vielä vähän "leikattu" kun vasen eturengas oli osunu aiemmin rotvalliin ?
Onhan nuo Rovanperät ja muut huippukuskitkin pitkin pöpelikköä harva se ralli, vaikka varmasti on nopeat kädet ja enemmän downforcea. Eli tahdon sanoa että kun noita hurjia nopeuksia lähdetään kaahaamaan niin sieltä se kohtalokas ulosajo sitten jossain vaiheessa napsahtaa kohdalle vaikka olisi millainen teiden Rubinstein. Sikäli vähän turhaa pohtia mikä meni pieleen tuossa vauhdissa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun ei osata tai haluta turvavälejä pitää, ei vetoketjuilukaan onnistu. Typeryyttähän tuo kuvaamasi käytös on, mutta kun ei vaan tajuta sitä, mikä toimisi parhaiten.
Ei se mitään turvavälejä vaadi. Jos on ruuhka aika, nyt vaikka Sturenkadulla ennen Hesariin yhdistymistä jossa on remontti menossa, niin luontevaa, että molemmat kaistat ajetaan loppuun. Siitä sitten vetoketjuperiaatteella kaistan päättyessä eteenpäin. Homma toimii jos ei mukana ole jääriä jotka näkevät pelkkää kiilamista normaalissa ja järkevässä toiminnassa.

Eikä siis aleta vaihtaa kaistaa 100 m ennen kaistan päättymistä, heti sen 1. merkin kohdalla joka ilmoittaa tulevasta kaistan päättymisestä. Tämä jos mikä puurouttaa liikennettä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Muistatko kun silloin ennen, oli tapana nostaa auton perää ylöspäin, ulkonäkö syistä. Sitten se peräpää irtosi tiestä, pienissäkin kaahailuissa.
Muistan kyllä eikä tarvinnut edes kaahailla. Nuorena miehenä olin kuskina tällaisessa Corollassa, jossa oli perää nostettu, joka nurkalla ylisuuret läskit normivanteilla ja pieni ralliratti, jota sai kaupungissa kääntää ihan hartiavoimin. Aivan kauhea peli ajaa ja seurakaan ei ollut kovin hääviä joten jäi yhteen kertaan. Tuo yksikin kerta loppui siihen kun Nykäsen Matti oli tulossa kauhessa kaasussa kyytiin ja sitten olisi ajeltu Vuokattiin. Jätin auton parkkiin ja hipsin omalle autolleni ja helvetin hyvä niin. Sinne Vuokattiin kööri suuntasi Nykänen ja toinen mäkisuuruus matkassaan ja keikkasivat urheiluopiston kioskin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En ymmärrä muutenkaan miksi Suomessa yleisesti autokantaa pidetään näin vanhana. Kaiken maailman romuilla edelleenkin porukka liikkuu. Autokantaa olisi syytä modernisoida, sekä Intelligent Speed Assist tulisi ottaa pakolliseen käyttöön, jolloin nämä tapaukset voisivat vähentyä.

Liian vanhan autokannan vika, että porukka liikkuu ajokiellossa olevilla autoilla?

Ei vika ole liian vanhassa autokannassa, vaan liian nuoressa kuljettajakannassa ja liian maalaisessa liikennekulttuurissa. Maailman nopein kansa.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Liian vanhan autokannan vika, että porukka liikkuu ajokiellossa olevilla autoilla?

Ei vika ole liian vanhassa autokannassa, vaan liian nuoressa kuljettajakannassa ja liian maalaisessa liikennekulttuurissa. Maailman nopein kansa.
On siinä se perä, että vanhalla autolla kun rusikoit, niin henki on todennäköisemmin pois, kuin uudemmalla autolla törttöillessä. Yläasteluokkalaiseni nuorena kortillisena ajoi ylinopeutta kurviin, ajautui vastaantulijoiden kaistalle ja törmäsi kuorma-autoon. Oli liikkeellä porukoiden uudella mersulla, eikä mennyt kun "vain" reisiluut paskaks poikki ja loppuelämä vähän kompurana jaloista. Omalla vanhalla bemarilla olisi todennäköisesti kuollut.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
On siinä se perä, että vanhalla autolla kun rusikoit, niin henki on todennäköisemmin pois, kuin uudemmalla autolla törttöillessä.

Jaa. Minusta autokantaan vetoaminen kuulostaa siltä, että etsitään valtiosta selittävää tekijää yksilöiden harjoittamaan liikennekulttuuriin.

Autokanta voi selittää osan aidoista onnettomuuksista, mutta Savonlinnassa tapahtui jokakesäinen nuorisolaisen yöllinen kaahaaminen, joka voi aiheuttaa sivullisia kuolonuhreja vaikka alla olisi miten uusi menopeli tahansa.

Minulta löytyy sympatiaa kuolonuhreja kohtaan, mutta päällimmäinen tunne on helpotus, ettei turmassa kuollut täysin sivullisia tielläliikkujia. Esimerkiksi töihin matkalla ollut pienen lapsen vanhempi. Jos näin olisi tapahtunut, en usko että kukaan nostaisi esiin maamme autokantaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Oli liikkeellä porukoiden uudella mersulla, eikä mennyt kun "vain" reisiluut paskaks poikki ja loppuelämä vähän kompurana jaloista. Omalla vanhalla bemarilla olisi todennäköisesti kuollut.
Kouvolassa oli aikoinaan yksi katu, jossa oli hyvin jyrkkä, lyhyt alamäki. Siinä sai auton hyppäämään kivasti, jos uskalsi antaa kunnolla hanaa. Yksi tuttu kokeili tätä "porukoiden" uudehkolla Mersulla. Kukaan ei kuollut, mutta Mersu lensi "hyppyrin" notkoon asti. Tuloksena lievä selkävamma kahdelle ja U:n muotoiseksi vääntynyt Mersun alusta ...
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Jaa. Minusta autokantaan vetoaminen kuulostaa siltä, että etsitään valtiosta selittävää tekijää yksilöiden harjoittamaan liikennekulttuuriin.

Autokanta voi selittää osan aidoista onnettomuuksista, mutta Savonlinnassa tapahtui jokakesäinen nuorisolaisen yöllinen kaahaaminen, joka voi aiheuttaa sivullisia kuolonuhreja vaikka alla olisi miten uusi menopeli tahansa.

Minulta löytyy sympatiaa kuolonuhreja kohtaan, mutta päällimmäinen tunne on helpotus, ettei turmassa kuollut täysin sivullisia tielläliikkujia. Esimerkiksi töihin matkalla ollut pienen lapsen vanhempi. Jos näin olisi tapahtunut, en usko että kukaan nostaisi esiin maamme autokantaa.
Minä en ole valtiota syyttämässä, mutta kun nuoret tyhmyyttään kaahaavat, ovat vanhat autot vielä todennäköisempiä kuolemankoneita, kuin jos olisi uudempaa autoa alla. Parasta olisi tietysti, että kukaan 18-20 vuotias kuski ei tekisi typeriä asioita omasta halusta tai ryhmäpaineesta, mutta näen sen melko mahdottomana.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
On siinä se perä, että vanhalla autolla kun rusikoit, niin henki on todennäköisemmin pois, kuin uudemmalla autolla törttöillessä. Yläasteluokkalaiseni nuorena kortillisena ajoi ylinopeutta kurviin, ajautui vastaantulijoiden kaistalle ja törmäsi kuorma-autoon. Oli liikkeellä porukoiden uudella mersulla, eikä mennyt kun "vain" reisiluut paskaks poikki ja loppuelämä vähän kompurana jaloista. Omalla vanhalla bemarilla olisi todennäköisesti kuollut.
Tässä Savonlinnan onnettomuudessa kuten valitettavasti niin monessa muussakin nuorille sattuvissa kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa suurin syy oli järjetön vauhti ja turvavyöt auki jolloin lentelivät pitkin ja poikin ulos autosta. Ei noita olisi minkäänlainen uusi auto pelastanut. Järki olisi pelastanut koko porukan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Homma toimii jos ei mukana ole jääriä jotka näkevät pelkkää kiilamista normaalissa ja järkevässä toiminnassa.
Onko normaalitoimintaa vetää kuudenkympin alueella yhdeksääkymmentä, että pääsee juuri ennen kaistan loppumista tunkemaan keulansa toisen eteen?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko normaalitoimintaa vetää kuudenkympin alueella yhdeksääkymmentä, että pääsee juuri ennen kaistan loppumista tunkemaan keulansa toisen eteen?
Ei. Aika erikoinen kysymys, sillä en näe miten kuvailemasi tilanne liittyy mainittuun vetoketjuperiaatteeseen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tässä Savonlinnan onnettomuudessa kuten valitettavasti niin monessa muussakin nuorille sattuvissa kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa suurin syy oli järjetön vauhti ja turvavyöt auki jolloin lentelivät pitkin ja poikin ulos autosta. Ei noita olisi minkäänlainen uusi auto pelastanut. Järki olisi pelastanut koko porukan.
Jep. Jos olisi pakko, niin kolmipyöräisen autonkin saisi ajettua x matkan niin, ettei kukaan loukkaantuisi.
Aivan turha etsiä syitä "rakenteista" kun päivänselvästi kysymys on yksilön elämänhallinnan ja impulssikontrollin puutteesta.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ymmärrä muutenkaan miksi Suomessa yleisesti autokantaa pidetään näin vanhana. Kaiken maailman romuilla edelleenkin porukka liikkuu. Autokantaa olisi syytä modernisoida, sekä Intelligent Speed Assist tulisi ottaa pakolliseen käyttöön, jolloin nämä tapaukset voisivat vähentyä.
Auto on monelle Suomessa välttämätön paha (koska maa on harvaan asuttu), ei intohimon kohde johon panostettaisiin kaikki liikenevät varat. Sen kai siitä voi päätellä.

Toisaalta lienee myös niin että uudet autot ovat Suomessa kalliita ja autoilun verotus korkealla tasolla. Se rahallinen panostus jonka ihmiset ovat valmiit autoiluun uhraamaan ei sitten usein riitä kovin uuteen autoon.

Voihan tuo ihan järkevääkin olla, kun autoilusta säästämillään rahoilla voi hankkia sitten jotain muuta joka ilahduttaa kenties enemmän kuin uusi hieno auto.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oopi

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Liverpool, HIFK
Ei. Aika erikoinen kysymys, sillä en näe miten kuvailemasi tilanne liittyy mainittuun vetoketjuperiaatteeseen.
Puutuit kuitenkin tuohon kiilaamiskommenttiin ja päivänselvästi vielä vihjasit, että jäärät ne vaan kitisevät.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Auto on monelle Suomessa välttämätön paha (koska maa on harvaan asuttu), ei intohimon kohde johon panostettaisiin kaikki liikenevät varat. Sen kai siitä voi päätellä.

Toisaalta lienee myös niin että uudet autot ovat Suomessa kalliita ja autoilun verotus korkealla tasolla. Se rahallinen panostus jonka ihmiset ovat valmiit autoiluun uhraamaan ei sitten usein riitä kovin uuteen autoon.

Voihan tuo ihan järkevääkin olla, kun autoilusta säästämillään rahoilla voi hankkia sitten jotain muuta joka ilahduttaa kenties enemmän kuin uusi hieno auto.
Meillä ajetaan auto loppuun (toki sen kunnosta huolehtien, nyt 22 vuotta ja 267000km) ja rahat käytetään asuntoon lokaatiossa, joka pitäneet arvonsa, palveluihin (sis. auton kunnossapito) ja harrastuksiin.

Näin tehtäisiin, vaikka uudet autot olisivat halvempiakin. En ymmärrä, miksi Suomessa pitäisi verottaa kulutus hyödykettä niin, että hyöty siitä valuisi autoteollisuudelle mutta olisi pois kotimaisesta palvelusektorilla. Sehän se vasta pöljää olisi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vetoketjuun yleisesti. Tuli ajettua muutama tuhat kilometriä naapuripohjoismaissa mihin nyt ehti kuukaudessa, olinkin sitten viime reissun unohtanut kuinka sujuvaa liikenne tuolla olikaan.
Suomi tekee pohjoismaissa poikkeuksen missä kiihdytyskaistat isommille teille kolmiolla. Ruotsissa pääosin liitytään isolle tielle omalla kaistalla ja takaa tulevat yhtä kaistaa joka on ohituskaista, siitä jatketaan taas kaksi kaistaisena ja ei pienentäkään ongelmaa liittymisessä.
Norjassa ja Tanskassa samassa tilanteessa isompaan tiehen liittyvä kaista sulautuu ilman mitään etuajo-oikeuksia samaksi kaistaksi liityttävään tiehen ja molemmat autot tasavertaisia oikeuksiltaan.
Kulttuuri on huomattavasti erilainen, ja ei tullut nähtyä yhtäkään epäröivää kiihdyttelijä/jarruttelijaa isojen teidän liittymissä.

Muutenkin kaikki nuo maat saa mun suunnalta paremman arvosanan liikennejärjestelyistä kuin Suomi ja mitä nyt heinäkuun liikenteestä voi sanoa niin erittäin sujuvaa kaikin puolin, meillä ollaan monessa asiassa jäljessä ja liikenne täynnä itsekkäitä mulkkuja. :D
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt kun tieverkostollamme kulkee ajoneuvoja eri nopeuksilla, niin jonoja syntyy. Rekat kulkee sitä 89 kmh tjsp sekä karavaanarit... tai ainakin osa.
Siinä kun rajoitus on 100,niin siihen saattaa tulla autoja taakse.
Miten saatanan vaikea siihen "väliin" on jättää tilaa kun sua ei edes kiinnosta mennä niistä hitaammin etenevistä autoista ohi...
Siinä vedetään vaikka 20 km 10 metrin päässä takalaidasta.. ja kun taakse tulee vielä toinen samanlainen mestari,niin siitä ei sit helpolla ohi pääse.
Kaikkia ei kiinnosta ajaa sitä alinopeutta kun ketään ei tule vastaan.
Sit kun lähdet vetäseen siitä letkasta ohi, sut teilataan kaahariksi.

Anteeksi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös