Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 967 580
  • 12 127

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Juu näin se on. Lähinnä noissa todistamissani tilanteissa kyse oli kuitenkin nähdäkseni "tavassa", että liittyjälle tehdään tilaa joko kaistaa vaihtamalla tai jarruttelemalla. Yhtä kaikki, ei kannata opetella sillä juurikin jossain Espanjassa voi tulla hätä käteen.

Muualla Euroopassa aika usein on sitten vittumainen liittyä, jos on vähääkään ruuhkaa, koska turvavälejä ei ole. Silloin on vaan pakko puskea siihen kahden metrin väliin, ja niin ne tekee paikallisetkin.

Ja vielä @Dynamo tosiaan Espanjassa ja varsinkin Ranskassa on myös paljon noita jäätävän lyhyitä liittymiä, eli luonnollisesti väistelyitä voi tulla sielläkin. Lähinnä meinasin sellaista järjestelmällistä toimintaa.
Jos joku vielä joskus pyytää minua ajelemaan Pariisin kehäteille, niin siitä kieltäydyn. Lyhyet liittymät, valtavat ruuhkat, seitsemänkin kaistaa samaan suuntaan ja tilaa ei anneta.

Kaikkialle muualle voin lähteä uudestaan ajelemaan ilman sen suurempaa pelkoa. Tai no, Brysselin keskusta myös on aika v-mäinen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jos joku vielä joskus pyytää minua ajelemaan Pariisin kehäteille, niin siitä kieltäydyn. Lyhyet liittymät, valtavat ruuhkat, seitsemänkin kaistaa samaan suuntaan ja tilaa ei anneta.
Ei muuten lommottomia autoja juurikaan näkynyt Pariisissa. Taxissakin oli aika jännä kulkea siellä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Näitä saatanan alinopeuden ajajia riittää aina. Viime yönä eräs mestari veti jotain 65 ku rajoitus olisi sallinut 80 km nopeuden. Miten vaikeaa se on ajaa vaikka sivuun ja päästää toiset ohi
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei muuten lommottomia autoja juurikaan näkynyt Pariisissa. Taxissakin oli aika jännä kulkea siellä.
Nämä on niitä tulokulmia, joita ei juuri korosteta kun ihmetellään Suomen vanhaa autokantaa.
Meillä on sekä kulttuurisia että lainsäädännöllisiä tekijöitä, jotka pidentävät autojen elinkaarta. Samalla toki seuraa se, että osa autoista on vähän vanhempaa vuosimallia.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Näitä saatanan alinopeuden ajajia riittää aina. Viime yönä eräs mestari veti jotain 65 ku rajoitus olisi sallinut 80 km nopeuden. Miten vaikeaa se on ajaa vaikka sivuun ja päästää toiset ohi
Mitä tuollaisesta tuskailemaan. Hurauttaa ohi ja matka joutuu. Ei pitäisi olla vaikeuksia jos noin hiljaa ajaa.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Ja jumalauta, jos nyt sattuu itse menemään siihen ohituskaistalle siinä kohtaa, kun tämä vittumainen alkaa kiihdyttää ja siirtymään ohituskaistalle, niin jo tulee vilkkuvaloa ja keskaria.

Saatanan perkele, että on ihme sakkia. Oispa pyssy.

Juuri kävi tällainen tilanne Porvoon moottoritiellä. Olin ohittamassa kahta autoa, jotka köröttelivät hiljempaa vauhtia. Itse ajelin aika lailla rajoitusten mukaan; autonmittari näytti 125 km/h ja navi 121 km/h. Olin jo melkein kohdalla, kun toinen näistä autoista päräyttikin eteen ja jouduin polkaisemaan jarrua oikein kunnolla. Hänellä oli vauhtia varmaan n. 105 km/h. Tämä hänen edellä ajeli n. 95-100 km/h vauhtia, joten ohitus oli ihan aiheellinen. Mutta vittu jos ei sitä omaa nopeutta voida nostaa edes rajoitusten mukaiseksi, niin sitten pitäisi pysyä omalla kaistallaan ja odottaa, että kovempaa vauhtia ajava menee ensiksi ohi. Ei ollut monestakaan sekunnista kiinni jos hän olisi malttanut odottaa. Valoja en vilkutellut, koska päivänvalo mutta ohittaessa näytin kyllä keskisormea.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juuri kävi tällainen tilanne Porvoon moottoritiellä. Olin ohittamassa kahta autoa, jotka köröttelivät hiljempaa vauhtia. Itse ajelin aika lailla rajoitusten mukaan; autonmittari näytti 125 km/h ja navi 121 km/h. Olin jo melkein kohdalla, kun toinen näistä autoista päräyttikin eteen ja jouduin polkaisemaan jarrua oikein kunnolla. Hänellä oli vauhtia varmaan n. 105 km/h. Tämä hänen edellä ajeli n. 95-100 km/h vauhtia, joten ohitus oli ihan aiheellinen. Mutta vittu jos ei sitä omaa nopeutta voida nostaa edes rajoitusten mukaiseksi, niin sitten pitäisi pysyä omalla kaistallaan ja odottaa, että kovempaa vauhtia ajava menee ensiksi ohi. Ei ollut monestakaan sekunnista kiinni jos hän olisi malttanut odottaa. Valoja en vilkutellut, koska päivänvalo mutta ohittaessa näytin kyllä keskisormea.

Autoista kumpikin ajoi rajoitusten mukaista nopeutta. Kertomasi mukaan sinä et, tosin virhemaksua tuosta ylityksestä ei olisi määrätty.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tuollaisesta tuskailemaan. Hurauttaa ohi ja matka joutuu. Ei pitäisi olla vaikeuksia jos noin hiljaa ajaa.
Eihän noi tyhjällä tiellä haittaa. Mutta eilenkin uudehko Land Rover veti letkaa ruuhka-aikaan satasen alueella ja mittarissa hikiseen 80. Ja vastaan tuli koko ajan liikennettä että ohikaan ei pääse. Jos tuohon hidasteluun on syynä korkea polttoaineenhinta niin sitten vaan autoa halvempaan että on vara ajella rajoitusten mukaan. Mutta sentään vähän vaihtelua ettei ollutkaan se Qashqai tai vanha Toyota edessä. Ei kyllä itsellä pokka kestäisi ajaa reilua alinopeutta ja kerätä letkaa perään mutta kai tuostakin joku kiksit saa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autoista kumpikin ajoi rajoitusten mukaista nopeutta. Kertomasi mukaan sinä et, tosin virhemaksua tuosta ylityksestä ei olisi määrätty.
Olet kyllä aikamoinen teiden sankari juttujesi perusteella. Mielestäsi on siis ihan ok vaihtaa kaistaa suoraan räikeää 1 km/h ylinopeutta ajavan eteen, niin että tämä joutuu hyppäämään jarrulle ja aiheuttaen näin hyvin potentiaalisen vaaratilanteen? Asia kunnossa.

Ei ole itsellänikään yksi eikä kaksi kertaa käynyt tämä, että se rauhallisesti motaria ajava sankari vaihtaa kaistaa suoraan eteen juuri peileihin katsomatta.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Juuri kävi tällainen tilanne Porvoon moottoritiellä. Olin ohittamassa kahta autoa, jotka köröttelivät hiljempaa vauhtia.
No mutta kun ei käynyt sellaista tilannetta, jonka kuvailin. Kusipään temppu parhaasta päästä on näytellä kanssa-autoilijoille keskisormea. No, karma varmasti hoitaa joskus nämäkin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Voitaisiinko tieliikennelakiin tehdä lisäys, että sähköskuuteilla perseilevien lyöminen pesäpallomailalla ei olisi tuomittava teko, mikäli se suoritetaan perseilyn yhteydessä rai välittömästi sen jälkeen?
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Juuri kävi tällainen tilanne Porvoon moottoritiellä. Olin ohittamassa kahta autoa, jotka köröttelivät hiljempaa vauhtia. Itse ajelin aika lailla rajoitusten mukaan; autonmittari näytti 125 km/h ja navi 121 km/h. Olin jo melkein kohdalla, kun toinen näistä autoista päräyttikin eteen ja jouduin polkaisemaan jarrua oikein kunnolla. Hänellä oli vauhtia varmaan n. 105 km/h. Tämä hänen edellä ajeli n. 95-100 km/h vauhtia, joten ohitus oli ihan aiheellinen. Mutta vittu jos ei sitä omaa nopeutta voida nostaa edes rajoitusten mukaiseksi, niin sitten pitäisi pysyä omalla kaistallaan ja odottaa, että kovempaa vauhtia ajava menee ensiksi ohi. Ei ollut monestakaan sekunnista kiinni jos hän olisi malttanut odottaa. Valoja en vilkutellut, koska päivänvalo mutta ohittaessa näytin kyllä keskisormea.
Itse näytän aina peukkua. Keskarissa on sellanen probleemi, että ei koskaan tiedä näyttääkö sitä väärälle henkilölle. Vähän sama kun öinen grillijono. Ei ikinä tiedä, kenelle aukoo päätä. Voi tulla nenä kipeeksi.
Ainakin jos uskoo juutuupivideoita liikenteestä, miten voi käydä nokkelille autoilijoille jotka keskaria näyttävät.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitä tuollaisesta tuskailemaan. Hurauttaa ohi ja matka joutuu. Ei pitäisi olla vaikeuksia jos noin hiljaa ajaa.

Kiitos viestistäsi se lämmittää mieltä etenkin kun se Sinulta on mutta kun tuossa minun ja hänen välissä meni 2 muuta autoa, luonnollisesti tappituntumalla, niin vaati aika pitkän suoran että kaikista 3 autosta pääsi yhdellä kertaa ohitse. Ja koska ko. paikkoja ko. tiellä ei montaa ole, niin perässä piti ajaa useita kilometrejä.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
No mutta kun ei käynyt sellaista tilannetta, jonka kuvailin. Kusipään temppu parhaasta päästä on näytellä kanssa-autoilijoille keskisormea. No, karma varmasti hoitaa joskus nämäkin.

En usko karmaan.

Itse näytän aina peukkua. Keskarissa on sellanen probleemi, että ei koskaan tiedä näyttääkö sitä väärälle henkilölle. Vähän sama kun öinen grillijono. Ei ikinä tiedä, kenelle aukoo päätä. Voi tulla nenä kipeeksi.
Ainakin jos uskoo juutuupivideoita liikenteestä, miten voi käydä nokkelille autoilijoille jotka keskaria näyttävät.

Keskisormi taitaa olla yleisin käyttämäni signaali hyvästä suorituksesta. Välillä saatan myös taputtaa, jos vaikka osutaan liikennevaloihin vierekkäin. Peukkua en ole vielä kokeillut. Jokaisesta pikkuvirheestä en tietenkään jaksa kimpaantua, mutta tämän päiväisestä suorituksesta annan aina suoran palautteen. Mutta ihan hyvä pointti noin muuten. Onneksi ei tarvitse päivittäin tai edes viikottain ottaa riskiä, että joku kipeä osuu kohdalle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olet kyllä aikamoinen teiden sankari juttujesi perusteella. Mielestäsi on siis ihan ok vaihtaa kaistaa suoraan räikeää 1 km/h ylinopeutta ajavan eteen, niin että tämä joutuu hyppäämään jarrulle ja aiheuttaen näin hyvin potentiaalisen vaaratilanteen? Asia kunnossa.

Ei ole itsellänikään yksi eikä kaksi kertaa käynyt tämä, että se rauhallisesti motaria ajava sankari vaihtaa kaistaa suoraan eteen juuri peileihin katsomatta.

Tämä on kokonaan toinen asia. Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti rajoitusten mukaan ajamisesta ja kertoi itse ajaneensa ylinopeutta. Kaksi muuta jutussa mainittua autoa olivat jutun perusteella ajaneet nopeusrajoitusten sallimaa nopeutta.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yhtä asiaa on vaikea ymmärtää.
Ensin ajetaan 90 km/ h satasen alueella montakymmentä kilometriä ja kun ohituskaista tulee, löydetään vauhti ja nostetaan nopeus 110 km/h
Kun ohituskaista loppuu, vauhti laskee takaisin 90 km/h

Todella raivostuttavaa.
Juu, ainahan voi ohittaa ja tuleekin ohitettua. Yleensä en lähde edelle jos ohituskaistan alkuun vaikkapa 5 km.
Tämä on jotain niin käsittämättömän mahtavaa vuodesta toiseen. Osa harrastaa tätä myös pienemmillä teillä. Mutkaisella osuudella vauhtia noin 60-70 kmh, mutta kun se ainoa ohituspaikka per 10 km alkaa, niin pitää nostaa nopeus 110 kmh tuntumaan 80 kmh alueella. Silloin harvoin kun vaikka trailerin kanssa itse hituilen, niin päin vastoin pyrin päästämään nopeammat ohi kun paikka tulee.
Toisaalta joskus joku OP:n auto meni heittämällä ohituskaistalla ohi, vaikka oma nopeus oli GPS mukaan 130 kmh. Kaistan jälkeen sama kaveri alkoi ajamaan karvan alle rajoituksen. Nämä "miljoonaa ohituskaistalla, alle rajoituksen muualla" on kyllä mahtava lisää lajikirjoomme.

Edit. En siis ymmärrä, miten joku riskeeraa kortin lähtemisen kilometrin tai parin takia, jos muuten ei ole kiirettä minnekään.
Edit2. Ja noita hituilijoita tuntuu löytyvän jokaiselle pidemmälle reissulle, jotka ohittaessa alkavat kiihdyttämään ja sen jälkeen seuraavat 500-1500 metriä puskurissa kiinni, kunnes jatkavat mateluaan. Osaako joku matelija kertoa miksi tätä harrastatte? Yleensä jätän hyvät turvavälit ohittaessa ja tämä tuntuu todella omituiselta. Tässä kukaan ei saavuta mitään, mutta parhaimmillaan vaarannetaan oma ja muiden turvallisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Karvalakkimallissa ei ole vilkkua:

Joka ikinen kerta näissä vastaavissa videoissa kommenttiosiot täyttyy "elämän kovasta koulusta" kertomassa, että eihän tuossa mitään vikaa ollut, näin tekisin itsekin.
Liekö sitten trollia vai oikeasti se asenne liikenteessä. Todennäköisesti jopa se asenne, kun mitä tuolla välillä saa seurata touhua.

Eilen oli taas vähän jännä tilanne kaupunkialueella, kun edessä oleva Yaris päätti ihan yhtäkkiä jarruttaa ja pysähtyi hetkeksi. Sen jälkeen yritti tehdä U-käännöstä mutta ihan ei auto taipunut, niin veivaili siinä edessäni sitten oman aikansa.
Vilkuista ei mitään tietoakaan jne.
Siinä olisi kuitenkin ollut ihan näköpiirissä bussipysäkkiä sun muuta, joihin olisi voinut "hiukan" turvallisemmin laittaa sen autonsa sivuun, jos kerta takaisinpäin oli päästävä kääntymään, mutta ei.

Joiltain vain puuttuu sellainen yleinen tilannetaju ja ympäristön havainnointi.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Tämä on kokonaan toinen asia. Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti rajoitusten mukaan ajamisesta ja kertoi itse ajaneensa ylinopeutta. Kaksi muuta jutussa mainittua autoa olivat jutun perusteella ajaneet nopeusrajoitusten sallimaa nopeutta.

Jos se auttaa saamaan jutun punaisesta langasta paremmin kiinni, niin muutetaan tarina niin, että ajoin tasan 120 km/h.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitä on tapahtnut ennakoinnille ja olosuhteisiin sopeutumiselle? Joku ajaa eri vauhtia ja saavutamme lähes someraivon. Tai eteen tulee yllättävä tilanne ja elämä on pilalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos se auttaa saamaan jutun punaisesta langasta paremmin kiinni, niin muutetaan tarina niin, että ajoin tasan 120 km/h.

Koeta nyt päättää, oliko se nopeutesi lain mukainen vai ei. Selvää on, että kahden muun auton oli, niin paljon kuin se tuntuu liikenneraivosetiä harmittavankin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koeta nyt päättää, oliko se nopeutesi lain mukainen vai ei. Selvää on, että kahden muun auton oli, niin paljon kuin se tuntuu liikenneraivosetiä harmittavankin.

En nyt ymmärrä miksi fiksuna kirjoittajana jäät jumittamaan siihen, että joku ajeli ehkä 1-4kmh ylinopeutta, kun tässä tapauksessa kirjoittaja joutui kertomansa mukaan tekemään äkillisen jarrutuksen sen takia, että joku pölvästi ei osaa katsoa peilejä lähtiessään moottoritiellä ohitukseen.

Ymmärrän hyvin vitutuksen, välillä näkee näitä idiootteja jotka tunkevat todella alhaista nopeutta ajaen siihen vasemmalle kaistalle ilman, että kykenee katsomaan onko sopiva hetki vaihtaa kaistaa.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Koeta nyt päättää, oliko se nopeutesi lain mukainen vai ei. Selvää on, että kahden muun auton oli, niin paljon kuin se tuntuu liikenneraivosetiä harmittavankin.

Eli et saa kiinni. Asia kunnossa, eiköhän tämä ole hyvä jättää tähän.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
En nyt ymmärrä miksi fiksuna kirjoittajana jäät jumittamaan siihen, että joku ajeli ehkä 1-4kmh ylinopeutta, kun tässä tapauksessa kirjoittaja joutui kertomansa mukaan tekemään äkillisen jarrutuksen sen takia, että joku pölvästi ei osaa katsoa peilejä lähtiessään moottoritiellä ohitukseen.
Joku on varmaan jossain kirjoittanut jotain ikävää sähköautoista ja sitten tuollaisella amnestyhenkisellä lähestymistavalla tämä angsti pitää jonnekin purkaa.

Mulle on käynyt samalla tavalla vaikka olen ajanut mittarivirheen verran alle rajoituksen, mutta epäilemättä olen kuitenkin tässä se suurin rikollinen, koska ajoin dieselillä ja se joka siirtyy eteen peleihin katsomatta on tarinan sankari.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös