Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 109 182
  • 13 118

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä tuollaisesta tuskailemaan. Hurauttaa ohi ja matka joutuu. Ei pitäisi olla vaikeuksia jos noin hiljaa ajaa.
Eihän noi tyhjällä tiellä haittaa. Mutta eilenkin uudehko Land Rover veti letkaa ruuhka-aikaan satasen alueella ja mittarissa hikiseen 80. Ja vastaan tuli koko ajan liikennettä että ohikaan ei pääse. Jos tuohon hidasteluun on syynä korkea polttoaineenhinta niin sitten vaan autoa halvempaan että on vara ajella rajoitusten mukaan. Mutta sentään vähän vaihtelua ettei ollutkaan se Qashqai tai vanha Toyota edessä. Ei kyllä itsellä pokka kestäisi ajaa reilua alinopeutta ja kerätä letkaa perään mutta kai tuostakin joku kiksit saa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Autoista kumpikin ajoi rajoitusten mukaista nopeutta. Kertomasi mukaan sinä et, tosin virhemaksua tuosta ylityksestä ei olisi määrätty.
Olet kyllä aikamoinen teiden sankari juttujesi perusteella. Mielestäsi on siis ihan ok vaihtaa kaistaa suoraan räikeää 1 km/h ylinopeutta ajavan eteen, niin että tämä joutuu hyppäämään jarrulle ja aiheuttaen näin hyvin potentiaalisen vaaratilanteen? Asia kunnossa.

Ei ole itsellänikään yksi eikä kaksi kertaa käynyt tämä, että se rauhallisesti motaria ajava sankari vaihtaa kaistaa suoraan eteen juuri peileihin katsomatta.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Juuri kävi tällainen tilanne Porvoon moottoritiellä. Olin ohittamassa kahta autoa, jotka köröttelivät hiljempaa vauhtia.
No mutta kun ei käynyt sellaista tilannetta, jonka kuvailin. Kusipään temppu parhaasta päästä on näytellä kanssa-autoilijoille keskisormea. No, karma varmasti hoitaa joskus nämäkin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Voitaisiinko tieliikennelakiin tehdä lisäys, että sähköskuuteilla perseilevien lyöminen pesäpallomailalla ei olisi tuomittava teko, mikäli se suoritetaan perseilyn yhteydessä rai välittömästi sen jälkeen?
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Juuri kävi tällainen tilanne Porvoon moottoritiellä. Olin ohittamassa kahta autoa, jotka köröttelivät hiljempaa vauhtia. Itse ajelin aika lailla rajoitusten mukaan; autonmittari näytti 125 km/h ja navi 121 km/h. Olin jo melkein kohdalla, kun toinen näistä autoista päräyttikin eteen ja jouduin polkaisemaan jarrua oikein kunnolla. Hänellä oli vauhtia varmaan n. 105 km/h. Tämä hänen edellä ajeli n. 95-100 km/h vauhtia, joten ohitus oli ihan aiheellinen. Mutta vittu jos ei sitä omaa nopeutta voida nostaa edes rajoitusten mukaiseksi, niin sitten pitäisi pysyä omalla kaistallaan ja odottaa, että kovempaa vauhtia ajava menee ensiksi ohi. Ei ollut monestakaan sekunnista kiinni jos hän olisi malttanut odottaa. Valoja en vilkutellut, koska päivänvalo mutta ohittaessa näytin kyllä keskisormea.
Itse näytän aina peukkua. Keskarissa on sellanen probleemi, että ei koskaan tiedä näyttääkö sitä väärälle henkilölle. Vähän sama kun öinen grillijono. Ei ikinä tiedä, kenelle aukoo päätä. Voi tulla nenä kipeeksi.
Ainakin jos uskoo juutuupivideoita liikenteestä, miten voi käydä nokkelille autoilijoille jotka keskaria näyttävät.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitä tuollaisesta tuskailemaan. Hurauttaa ohi ja matka joutuu. Ei pitäisi olla vaikeuksia jos noin hiljaa ajaa.

Kiitos viestistäsi se lämmittää mieltä etenkin kun se Sinulta on mutta kun tuossa minun ja hänen välissä meni 2 muuta autoa, luonnollisesti tappituntumalla, niin vaati aika pitkän suoran että kaikista 3 autosta pääsi yhdellä kertaa ohitse. Ja koska ko. paikkoja ko. tiellä ei montaa ole, niin perässä piti ajaa useita kilometrejä.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
No mutta kun ei käynyt sellaista tilannetta, jonka kuvailin. Kusipään temppu parhaasta päästä on näytellä kanssa-autoilijoille keskisormea. No, karma varmasti hoitaa joskus nämäkin.

En usko karmaan.

Itse näytän aina peukkua. Keskarissa on sellanen probleemi, että ei koskaan tiedä näyttääkö sitä väärälle henkilölle. Vähän sama kun öinen grillijono. Ei ikinä tiedä, kenelle aukoo päätä. Voi tulla nenä kipeeksi.
Ainakin jos uskoo juutuupivideoita liikenteestä, miten voi käydä nokkelille autoilijoille jotka keskaria näyttävät.

Keskisormi taitaa olla yleisin käyttämäni signaali hyvästä suorituksesta. Välillä saatan myös taputtaa, jos vaikka osutaan liikennevaloihin vierekkäin. Peukkua en ole vielä kokeillut. Jokaisesta pikkuvirheestä en tietenkään jaksa kimpaantua, mutta tämän päiväisestä suorituksesta annan aina suoran palautteen. Mutta ihan hyvä pointti noin muuten. Onneksi ei tarvitse päivittäin tai edes viikottain ottaa riskiä, että joku kipeä osuu kohdalle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olet kyllä aikamoinen teiden sankari juttujesi perusteella. Mielestäsi on siis ihan ok vaihtaa kaistaa suoraan räikeää 1 km/h ylinopeutta ajavan eteen, niin että tämä joutuu hyppäämään jarrulle ja aiheuttaen näin hyvin potentiaalisen vaaratilanteen? Asia kunnossa.

Ei ole itsellänikään yksi eikä kaksi kertaa käynyt tämä, että se rauhallisesti motaria ajava sankari vaihtaa kaistaa suoraan eteen juuri peileihin katsomatta.

Tämä on kokonaan toinen asia. Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti rajoitusten mukaan ajamisesta ja kertoi itse ajaneensa ylinopeutta. Kaksi muuta jutussa mainittua autoa olivat jutun perusteella ajaneet nopeusrajoitusten sallimaa nopeutta.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yhtä asiaa on vaikea ymmärtää.
Ensin ajetaan 90 km/ h satasen alueella montakymmentä kilometriä ja kun ohituskaista tulee, löydetään vauhti ja nostetaan nopeus 110 km/h
Kun ohituskaista loppuu, vauhti laskee takaisin 90 km/h

Todella raivostuttavaa.
Juu, ainahan voi ohittaa ja tuleekin ohitettua. Yleensä en lähde edelle jos ohituskaistan alkuun vaikkapa 5 km.
Tämä on jotain niin käsittämättömän mahtavaa vuodesta toiseen. Osa harrastaa tätä myös pienemmillä teillä. Mutkaisella osuudella vauhtia noin 60-70 kmh, mutta kun se ainoa ohituspaikka per 10 km alkaa, niin pitää nostaa nopeus 110 kmh tuntumaan 80 kmh alueella. Silloin harvoin kun vaikka trailerin kanssa itse hituilen, niin päin vastoin pyrin päästämään nopeammat ohi kun paikka tulee.
Toisaalta joskus joku OP:n auto meni heittämällä ohituskaistalla ohi, vaikka oma nopeus oli GPS mukaan 130 kmh. Kaistan jälkeen sama kaveri alkoi ajamaan karvan alle rajoituksen. Nämä "miljoonaa ohituskaistalla, alle rajoituksen muualla" on kyllä mahtava lisää lajikirjoomme.

Edit. En siis ymmärrä, miten joku riskeeraa kortin lähtemisen kilometrin tai parin takia, jos muuten ei ole kiirettä minnekään.
Edit2. Ja noita hituilijoita tuntuu löytyvän jokaiselle pidemmälle reissulle, jotka ohittaessa alkavat kiihdyttämään ja sen jälkeen seuraavat 500-1500 metriä puskurissa kiinni, kunnes jatkavat mateluaan. Osaako joku matelija kertoa miksi tätä harrastatte? Yleensä jätän hyvät turvavälit ohittaessa ja tämä tuntuu todella omituiselta. Tässä kukaan ei saavuta mitään, mutta parhaimmillaan vaarannetaan oma ja muiden turvallisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Karvalakkimallissa ei ole vilkkua:

Joka ikinen kerta näissä vastaavissa videoissa kommenttiosiot täyttyy "elämän kovasta koulusta" kertomassa, että eihän tuossa mitään vikaa ollut, näin tekisin itsekin.
Liekö sitten trollia vai oikeasti se asenne liikenteessä. Todennäköisesti jopa se asenne, kun mitä tuolla välillä saa seurata touhua.

Eilen oli taas vähän jännä tilanne kaupunkialueella, kun edessä oleva Yaris päätti ihan yhtäkkiä jarruttaa ja pysähtyi hetkeksi. Sen jälkeen yritti tehdä U-käännöstä mutta ihan ei auto taipunut, niin veivaili siinä edessäni sitten oman aikansa.
Vilkuista ei mitään tietoakaan jne.
Siinä olisi kuitenkin ollut ihan näköpiirissä bussipysäkkiä sun muuta, joihin olisi voinut "hiukan" turvallisemmin laittaa sen autonsa sivuun, jos kerta takaisinpäin oli päästävä kääntymään, mutta ei.

Joiltain vain puuttuu sellainen yleinen tilannetaju ja ympäristön havainnointi.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Tämä on kokonaan toinen asia. Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti rajoitusten mukaan ajamisesta ja kertoi itse ajaneensa ylinopeutta. Kaksi muuta jutussa mainittua autoa olivat jutun perusteella ajaneet nopeusrajoitusten sallimaa nopeutta.

Jos se auttaa saamaan jutun punaisesta langasta paremmin kiinni, niin muutetaan tarina niin, että ajoin tasan 120 km/h.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitä on tapahtnut ennakoinnille ja olosuhteisiin sopeutumiselle? Joku ajaa eri vauhtia ja saavutamme lähes someraivon. Tai eteen tulee yllättävä tilanne ja elämä on pilalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos se auttaa saamaan jutun punaisesta langasta paremmin kiinni, niin muutetaan tarina niin, että ajoin tasan 120 km/h.

Koeta nyt päättää, oliko se nopeutesi lain mukainen vai ei. Selvää on, että kahden muun auton oli, niin paljon kuin se tuntuu liikenneraivosetiä harmittavankin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koeta nyt päättää, oliko se nopeutesi lain mukainen vai ei. Selvää on, että kahden muun auton oli, niin paljon kuin se tuntuu liikenneraivosetiä harmittavankin.

En nyt ymmärrä miksi fiksuna kirjoittajana jäät jumittamaan siihen, että joku ajeli ehkä 1-4kmh ylinopeutta, kun tässä tapauksessa kirjoittaja joutui kertomansa mukaan tekemään äkillisen jarrutuksen sen takia, että joku pölvästi ei osaa katsoa peilejä lähtiessään moottoritiellä ohitukseen.

Ymmärrän hyvin vitutuksen, välillä näkee näitä idiootteja jotka tunkevat todella alhaista nopeutta ajaen siihen vasemmalle kaistalle ilman, että kykenee katsomaan onko sopiva hetki vaihtaa kaistaa.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Koeta nyt päättää, oliko se nopeutesi lain mukainen vai ei. Selvää on, että kahden muun auton oli, niin paljon kuin se tuntuu liikenneraivosetiä harmittavankin.

Eli et saa kiinni. Asia kunnossa, eiköhän tämä ole hyvä jättää tähän.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
En nyt ymmärrä miksi fiksuna kirjoittajana jäät jumittamaan siihen, että joku ajeli ehkä 1-4kmh ylinopeutta, kun tässä tapauksessa kirjoittaja joutui kertomansa mukaan tekemään äkillisen jarrutuksen sen takia, että joku pölvästi ei osaa katsoa peilejä lähtiessään moottoritiellä ohitukseen.
Joku on varmaan jossain kirjoittanut jotain ikävää sähköautoista ja sitten tuollaisella amnestyhenkisellä lähestymistavalla tämä angsti pitää jonnekin purkaa.

Mulle on käynyt samalla tavalla vaikka olen ajanut mittarivirheen verran alle rajoituksen, mutta epäilemättä olen kuitenkin tässä se suurin rikollinen, koska ajoin dieselillä ja se joka siirtyy eteen peleihin katsomatta on tarinan sankari.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En nyt ymmärrä miksi fiksuna kirjoittajana jäät jumittamaan siihen, että joku ajeli ehkä 1-4kmh ylinopeutta, kun tässä tapauksessa kirjoittaja joutui kertomansa mukaan tekemään äkillisen jarrutuksen sen takia, että joku pölvästi ei osaa katsoa peilejä lähtiessään moottoritiellä ohitukseen.

Ymmärrän hyvin vitutuksen, välillä näkee näitä idiootteja jotka tunkevat todella alhaista nopeutta ajaen siihen vasemmalle kaistalle ilman, että kykenee katsomaan onko sopiva hetki vaihtaa kaistaa.

Alkuperäisessä postauksessa todettiin, että "vittu jos ei sitä omaa nopeutta voida nostaa edes rajoitusten mukaiseksi". On aivan aiheellista todeta, että nämä autot kulkivat juuri sitä rajoitusten mukaista nopeutta. Aloittaja mitä ilmeisimmin kuitenkaan ei. Ja moottoritiellä ohitetaan vasemmalta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkuperäisessä postauksessa todettiin, että "vittu jos ei sitä omaa nopeutta voida nostaa edes rajoitusten mukaiseksi". On aivan aiheellista todeta, että nämä autot kulkivat juuri sitä rajoitusten mukaista nopeutta. Aloittaja mitä ilmeisimmin kuitenkaan ei. Ja moottoritiellä ohitetaan vasemmalta.

Mä en ymmärrä miksi tässäkin tapauksessa pitää alkaa vääntää. Sinä ymmärsit hyvin mistä @palle kimpaantui ja niin ymmärsi varmaan kaikki muutkin palstan kirjoittajat.

Mutta ehkä sulle tulee parempi mieli, kun pääset viisastelemaan.

Hyvää sunnuntain jatkoa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Meneehän ne onnibussitkin motarilla satasta ohi, jos edessä on hitaampi. Ok, eivät saa kovempaa mennäkään, mutta noita hitaammin ohittavia nyt on, halusitte tai ette. Teidän tehtävänne on sopeutua, ei suivaantua.

Myönnän, ettei siitä ole pitkäkään aika, kun keräsin itsekin raivoa, jos joku ei ollut keskimääräistä parempi kuski ja MINÄ jouduin hidastamaan. Enää en oikein jaksa suutahtaa. Ainakaan joka kerta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meneehän ne onnibussitkin motarilla satasta ohi, jos edessä on hitaampi. Ok, eivät saa kovempaa mennäkään, mutta noita hitaammin ohittavia nyt on, halusitte tai ette. Teidän tehtävänne on sopeutua, ei suivaantua.

Myönnän, ettei siitä ole pitkäkään aika, kun keräsin itsekin raivoa, jos joku ei ollut keskimääräistä parempi kuski ja MINÄ jouduin hidastamaan. Enää en oikein jaksa suutahtaa. Ainakaan joka kerta.

Eihän tässä keskustelussa koskaan ollut siitä kyse etteikö hitaammin ajavat saisi ohittaa vaan siitä, kun pieni osa niistä hitaammin ajavista ei osaa lukea liikennettä tai edes katsoa peileihin vaan paukkaisee siihen ohitukseen muista välittämättä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Eihän tässä keskustelussa koskaan ollut siitä kyse etteikö hitaammin ajavat saisi ohittaa vaan siitä, kun pieni osa niistä hitaammin ajavista ei osaa lukea liikennettä tai edes katsoa peileihin vaan paukkaisee siihen ohitukseen muista välittämättä.
Jotkut lukee väärin ja tekee virheitä. Kaikki eivät ole täydellisiä siellä liikenteessä ja kannattaa aina tiedostaa, että jotkut kanssaliikkujat tekevät virheitä. Hyvällä havainnoinnilla, turvaväleillä ja sopivilla nopeuksilla on pelivaraa toimia ja sitten toisten tekemät virheet eivät johda niin helpolla onnettomuuksiin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotkut lukee väärin ja tekee virheitä. Kaikki eivät ole täydellisiä siellä liikenteessä ja kannattaa aina tiedostaa, että jotkut kanssaliikkujat tekevät virheitä. Hyvällä havainnoinnilla, turvaväleillä ja sopivilla nopeuksilla on pelivaraa toimia ja sitten toisten tekemät virheet eivät johda niin helpolla onnettomuuksiin.

Ihanko tosi? Seuraavaksi varmaan kerrot, että kannattaa jarruttaa ettei tule kolaria?

Sikäli samaa mieltä, että ei nuo hitaasti ajavat niitä pahimpia vaaratilanteita aiheuta vaan ne kaahaavat idiootit, jotka eivät ymmärrä jättää turvavälejä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ihanko tosi?
Ihan tosi. Kirjoitin itsestäänselvyyden, kun tuosta alla lainattuna olevasta viestistä ei oikein pystynyt päättelemään, että olisit tietoinen muiden mahdollisuudesta tehdä virheitä.
...pieni osa niistä hitaammin ajavista ei osaa lukea liikennettä tai edes katsoa peileihin vaan paukkaisee siihen ohitukseen muista välittämättä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Niin kuin kaistaa vaihtavat moottoritiellä, sankareita ovat maantielle kolmion takaa tulevat ja roistoja ovat ne, jotka joutuvat vauhtiaan näiden vuoksi hidastamaan.
Myös liittyminen moottoritielle selvästi alle oikealla kaistalla kulkevien nopeudella on sankariteko ja sitä vaan nyt pitää joskus kaahariroistojen jarruttaa.
Tosin aika moni on viime vuosina aikonut tulla moottoritien rampilta mun oikeasta kyljestä sisään, vaikka edessä ja takana on satoja metrejä tyhjää mutta tässäkin roisto olen varmaan minä kun ne toiset vaan on tässäkin sankareita huolimatta siitä, että ovat vaaraksi muille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös