Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 967 727
  • 12 127

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En ymmärrä muutenkaan miksi Suomessa yleisesti autokantaa pidetään näin vanhana. Kaiken maailman romuilla edelleenkin porukka liikkuu. Autokantaa olisi syytä modernisoida, sekä Intelligent Speed Assist tulisi ottaa pakolliseen käyttöön, jolloin nämä tapaukset voisivat vähentyä.

Liian vanhan autokannan vika, että porukka liikkuu ajokiellossa olevilla autoilla?

Ei vika ole liian vanhassa autokannassa, vaan liian nuoressa kuljettajakannassa ja liian maalaisessa liikennekulttuurissa. Maailman nopein kansa.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Liian vanhan autokannan vika, että porukka liikkuu ajokiellossa olevilla autoilla?

Ei vika ole liian vanhassa autokannassa, vaan liian nuoressa kuljettajakannassa ja liian maalaisessa liikennekulttuurissa. Maailman nopein kansa.
On siinä se perä, että vanhalla autolla kun rusikoit, niin henki on todennäköisemmin pois, kuin uudemmalla autolla törttöillessä. Yläasteluokkalaiseni nuorena kortillisena ajoi ylinopeutta kurviin, ajautui vastaantulijoiden kaistalle ja törmäsi kuorma-autoon. Oli liikkeellä porukoiden uudella mersulla, eikä mennyt kun "vain" reisiluut paskaks poikki ja loppuelämä vähän kompurana jaloista. Omalla vanhalla bemarilla olisi todennäköisesti kuollut.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
On siinä se perä, että vanhalla autolla kun rusikoit, niin henki on todennäköisemmin pois, kuin uudemmalla autolla törttöillessä.

Jaa. Minusta autokantaan vetoaminen kuulostaa siltä, että etsitään valtiosta selittävää tekijää yksilöiden harjoittamaan liikennekulttuuriin.

Autokanta voi selittää osan aidoista onnettomuuksista, mutta Savonlinnassa tapahtui jokakesäinen nuorisolaisen yöllinen kaahaaminen, joka voi aiheuttaa sivullisia kuolonuhreja vaikka alla olisi miten uusi menopeli tahansa.

Minulta löytyy sympatiaa kuolonuhreja kohtaan, mutta päällimmäinen tunne on helpotus, ettei turmassa kuollut täysin sivullisia tielläliikkujia. Esimerkiksi töihin matkalla ollut pienen lapsen vanhempi. Jos näin olisi tapahtunut, en usko että kukaan nostaisi esiin maamme autokantaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Oli liikkeellä porukoiden uudella mersulla, eikä mennyt kun "vain" reisiluut paskaks poikki ja loppuelämä vähän kompurana jaloista. Omalla vanhalla bemarilla olisi todennäköisesti kuollut.
Kouvolassa oli aikoinaan yksi katu, jossa oli hyvin jyrkkä, lyhyt alamäki. Siinä sai auton hyppäämään kivasti, jos uskalsi antaa kunnolla hanaa. Yksi tuttu kokeili tätä "porukoiden" uudehkolla Mersulla. Kukaan ei kuollut, mutta Mersu lensi "hyppyrin" notkoon asti. Tuloksena lievä selkävamma kahdelle ja U:n muotoiseksi vääntynyt Mersun alusta ...
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Jaa. Minusta autokantaan vetoaminen kuulostaa siltä, että etsitään valtiosta selittävää tekijää yksilöiden harjoittamaan liikennekulttuuriin.

Autokanta voi selittää osan aidoista onnettomuuksista, mutta Savonlinnassa tapahtui jokakesäinen nuorisolaisen yöllinen kaahaaminen, joka voi aiheuttaa sivullisia kuolonuhreja vaikka alla olisi miten uusi menopeli tahansa.

Minulta löytyy sympatiaa kuolonuhreja kohtaan, mutta päällimmäinen tunne on helpotus, ettei turmassa kuollut täysin sivullisia tielläliikkujia. Esimerkiksi töihin matkalla ollut pienen lapsen vanhempi. Jos näin olisi tapahtunut, en usko että kukaan nostaisi esiin maamme autokantaa.
Minä en ole valtiota syyttämässä, mutta kun nuoret tyhmyyttään kaahaavat, ovat vanhat autot vielä todennäköisempiä kuolemankoneita, kuin jos olisi uudempaa autoa alla. Parasta olisi tietysti, että kukaan 18-20 vuotias kuski ei tekisi typeriä asioita omasta halusta tai ryhmäpaineesta, mutta näen sen melko mahdottomana.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
On siinä se perä, että vanhalla autolla kun rusikoit, niin henki on todennäköisemmin pois, kuin uudemmalla autolla törttöillessä. Yläasteluokkalaiseni nuorena kortillisena ajoi ylinopeutta kurviin, ajautui vastaantulijoiden kaistalle ja törmäsi kuorma-autoon. Oli liikkeellä porukoiden uudella mersulla, eikä mennyt kun "vain" reisiluut paskaks poikki ja loppuelämä vähän kompurana jaloista. Omalla vanhalla bemarilla olisi todennäköisesti kuollut.
Tässä Savonlinnan onnettomuudessa kuten valitettavasti niin monessa muussakin nuorille sattuvissa kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa suurin syy oli järjetön vauhti ja turvavyöt auki jolloin lentelivät pitkin ja poikin ulos autosta. Ei noita olisi minkäänlainen uusi auto pelastanut. Järki olisi pelastanut koko porukan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Homma toimii jos ei mukana ole jääriä jotka näkevät pelkkää kiilamista normaalissa ja järkevässä toiminnassa.
Onko normaalitoimintaa vetää kuudenkympin alueella yhdeksääkymmentä, että pääsee juuri ennen kaistan loppumista tunkemaan keulansa toisen eteen?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tässä Savonlinnan onnettomuudessa kuten valitettavasti niin monessa muussakin nuorille sattuvissa kuolemaan johtavissa onnettomuuksissa suurin syy oli järjetön vauhti ja turvavyöt auki jolloin lentelivät pitkin ja poikin ulos autosta. Ei noita olisi minkäänlainen uusi auto pelastanut. Järki olisi pelastanut koko porukan.
Jep. Jos olisi pakko, niin kolmipyöräisen autonkin saisi ajettua x matkan niin, ettei kukaan loukkaantuisi.
Aivan turha etsiä syitä "rakenteista" kun päivänselvästi kysymys on yksilön elämänhallinnan ja impulssikontrollin puutteesta.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En ymmärrä muutenkaan miksi Suomessa yleisesti autokantaa pidetään näin vanhana. Kaiken maailman romuilla edelleenkin porukka liikkuu. Autokantaa olisi syytä modernisoida, sekä Intelligent Speed Assist tulisi ottaa pakolliseen käyttöön, jolloin nämä tapaukset voisivat vähentyä.
Auto on monelle Suomessa välttämätön paha (koska maa on harvaan asuttu), ei intohimon kohde johon panostettaisiin kaikki liikenevät varat. Sen kai siitä voi päätellä.

Toisaalta lienee myös niin että uudet autot ovat Suomessa kalliita ja autoilun verotus korkealla tasolla. Se rahallinen panostus jonka ihmiset ovat valmiit autoiluun uhraamaan ei sitten usein riitä kovin uuteen autoon.

Voihan tuo ihan järkevääkin olla, kun autoilusta säästämillään rahoilla voi hankkia sitten jotain muuta joka ilahduttaa kenties enemmän kuin uusi hieno auto.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oopi

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei. Aika erikoinen kysymys, sillä en näe miten kuvailemasi tilanne liittyy mainittuun vetoketjuperiaatteeseen.
Puutuit kuitenkin tuohon kiilaamiskommenttiin ja päivänselvästi vielä vihjasit, että jäärät ne vaan kitisevät.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Auto on monelle Suomessa välttämätön paha (koska maa on harvaan asuttu), ei intohimon kohde johon panostettaisiin kaikki liikenevät varat. Sen kai siitä voi päätellä.

Toisaalta lienee myös niin että uudet autot ovat Suomessa kalliita ja autoilun verotus korkealla tasolla. Se rahallinen panostus jonka ihmiset ovat valmiit autoiluun uhraamaan ei sitten usein riitä kovin uuteen autoon.

Voihan tuo ihan järkevääkin olla, kun autoilusta säästämillään rahoilla voi hankkia sitten jotain muuta joka ilahduttaa kenties enemmän kuin uusi hieno auto.
Meillä ajetaan auto loppuun (toki sen kunnosta huolehtien, nyt 22 vuotta ja 267000km) ja rahat käytetään asuntoon lokaatiossa, joka pitäneet arvonsa, palveluihin (sis. auton kunnossapito) ja harrastuksiin.

Näin tehtäisiin, vaikka uudet autot olisivat halvempiakin. En ymmärrä, miksi Suomessa pitäisi verottaa kulutus hyödykettä niin, että hyöty siitä valuisi autoteollisuudelle mutta olisi pois kotimaisesta palvelusektorilla. Sehän se vasta pöljää olisi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vetoketjuun yleisesti. Tuli ajettua muutama tuhat kilometriä naapuripohjoismaissa mihin nyt ehti kuukaudessa, olinkin sitten viime reissun unohtanut kuinka sujuvaa liikenne tuolla olikaan.
Suomi tekee pohjoismaissa poikkeuksen missä kiihdytyskaistat isommille teille kolmiolla. Ruotsissa pääosin liitytään isolle tielle omalla kaistalla ja takaa tulevat yhtä kaistaa joka on ohituskaista, siitä jatketaan taas kaksi kaistaisena ja ei pienentäkään ongelmaa liittymisessä.
Norjassa ja Tanskassa samassa tilanteessa isompaan tiehen liittyvä kaista sulautuu ilman mitään etuajo-oikeuksia samaksi kaistaksi liityttävään tiehen ja molemmat autot tasavertaisia oikeuksiltaan.
Kulttuuri on huomattavasti erilainen, ja ei tullut nähtyä yhtäkään epäröivää kiihdyttelijä/jarruttelijaa isojen teidän liittymissä.

Muutenkin kaikki nuo maat saa mun suunnalta paremman arvosanan liikennejärjestelyistä kuin Suomi ja mitä nyt heinäkuun liikenteestä voi sanoa niin erittäin sujuvaa kaikin puolin, meillä ollaan monessa asiassa jäljessä ja liikenne täynnä itsekkäitä mulkkuja. :D
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt kun tieverkostollamme kulkee ajoneuvoja eri nopeuksilla, niin jonoja syntyy. Rekat kulkee sitä 89 kmh tjsp sekä karavaanarit... tai ainakin osa.
Siinä kun rajoitus on 100,niin siihen saattaa tulla autoja taakse.
Miten saatanan vaikea siihen "väliin" on jättää tilaa kun sua ei edes kiinnosta mennä niistä hitaammin etenevistä autoista ohi...
Siinä vedetään vaikka 20 km 10 metrin päässä takalaidasta.. ja kun taakse tulee vielä toinen samanlainen mestari,niin siitä ei sit helpolla ohi pääse.
Kaikkia ei kiinnosta ajaa sitä alinopeutta kun ketään ei tule vastaan.
Sit kun lähdet vetäseen siitä letkasta ohi, sut teilataan kaahariksi.

Anteeksi
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Yhtä asiaa on vaikea ymmärtää.
Ensin ajetaan 90 km/ h satasen alueella montakymmentä kilometriä ja kun ohituskaista tulee, löydetään vauhti ja nostetaan nopeus 110 km/h
Kun ohituskaista loppuu, vauhti laskee takaisin 90 km/h

Todella raivostuttavaa.
Juu, ainahan voi ohittaa ja tuleekin ohitettua. Yleensä en lähde edelle jos ohituskaistan alkuun vaikkapa 5 km.
 

Cranbrooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Tuohan kyllä sitten vituttaa, toisaalta ihmettelen niitä ohittelijoita jotka jää siihen rekan perään kärkkymään ohitusta n. 10 metrin päähän. Ja sitten kurkitaan vähän väliä.

Jättäis reilun välin niin näkiskin jotain, aivan valtavasti helpompi ohitus
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Äsken näin motarilla kun motoristi ajoi max 10 metriä rekan takana ”imussa” ilman kunnon ajovarusteita, tuulitakki ja chinot päällä. Ei siinä mitään, mutta motoristin perässä ajoi sitten henkilöauto myös ihan imussa kiinni.

Ohitin sitten tämän erikoisen kolmen liikenteen käyttäjän letkan kun kulkivat varmaan sitä 89 km/h.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Pirun ärsyttävä on myös sellainen tilanne motarilla, kun ite ajelen reipasta motarivauhtia ja takana oleva on tullut jo hyvän matkaa (lue vähintään kilometrejä) mukavan ja tasaisen välimatkan päässä, mutta sitten kun edessä on tulossa ohitettava rekka tms. hitaampi vekotin, niin sehän on siellä takana olevalle kuin syömään käskisi. Tämä kiihdyttää just silleen vittumaisesti, että se on siinä melkein rinnalla just, kun itselle olisi sopiva aika siirtyä ohituskaistalle eikä enää tohdi eteen mennä vaan pitää itse jarrata ettei töräytä sen hitaan perään.

Ja jumalauta, jos nyt sattuu itse menemään siihen ohituskaistalle siinä kohtaa, kun tämä vittumainen alkaa kiihdyttää ja siirtymään ohituskaistalle, niin jo tulee vilkkuvaloa ja keskaria.

Saatanan perkele, että on ihme sakkia. Oispa pyssy.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Nyt kun tieverkostollamme kulkee ajoneuvoja eri nopeuksilla, niin jonoja syntyy. Rekat kulkee sitä 89 kmh tjsp sekä karavaanarit... tai ainakin osa.
Siinä kun rajoitus on 100,niin siihen saattaa tulla autoja taakse.
Miten saatanan vaikea siihen "väliin" on jättää tilaa kun sua ei edes kiinnosta mennä niistä hitaammin etenevistä autoista ohi...
Siinä vedetään vaikka 20 km 10 metrin päässä takalaidasta.. ja kun taakse tulee vielä toinen samanlainen mestari,niin siitä ei sit helpolla ohi pääse.
Kaikkia ei kiinnosta ajaa sitä alinopeutta kun ketään ei tule vastaan.
Sit kun lähdet vetäseen siitä letkasta ohi, sut teilataan kaahariksi.

Anteeksi
Tämä. Ei ensimmäinen auto jonoa tee vaan se perässä roikkujat.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Terveiset Espanjasta. Turvavälit? Mitä ne ovat? Ihme touhua. Moottoritiellä vasemmalla kaistalla "pyydetään hitaammilta tietä" ajamalla "turvaväli" pariin metriin. Ei pitkien vilkuttelua, tööttäilyä, vain tuo. Ohituksen jälkeen palataan takaisin oikealle kaistalle antaen n. kolmen metrin turvaväli ohitetulle. Tämä koskee myös ohitettuja rekkoja (idiootit). Ohitin pitkän rekan, ja olin antamassa rekalle riittävän turvavälin perässäroikkujasta huolimatta, niin eiköhän tämä ollut jo rekan ohitettuaan pyrkimässä oikealta ohi. Alamäissä rekat laittavat hätävilkut päälle, ilmeisesti kertoakseen, että "tässä lastissa tässä alamäessä tää ei sitten pysähdy ihan heti". Täällä sitä vasta huomaa, mikä vaikutus talviajokokemuksella on turvaväleihin ja liikennekulttuuriin.

Pysäköinnistä mihin tahansa hätävaloja käyttäen... en edes aloita.

Nopeustutkista varoitetaan liikennemerkein, mutta yhtään en ole bongannut, paikalliset kuitenkin hidastavat, joten kai ne vaan on piilotettu, toisin kuin Suomessa, jossa niitä on vaikea olla huomaamatta. Sorry, vähän off topic, mutta samalla myös muistutuksena, ettei Suomessa liikennekulttuuri aivan perseestä ole.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Dynamo ne kamerat ottavat sun autosta kuvan, kun olet mennyt siitä ohi, eli takaapäin. Huomattavasti hankalampi huomata kuin Suomessa.

Mutta jos saat sakon, niin maksamalla sen kuukauden sisällä säästät puolet. Eli saat 100euron sakon, mutta maksat kuukauden sisällä, tarvitsee maksaa vain 50€.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Vetoketjuun yleisesti. Tuli ajettua muutama tuhat kilometriä naapuripohjoismaissa mihin nyt ehti kuukaudessa, olinkin sitten viime reissun unohtanut kuinka sujuvaa liikenne tuolla olikaan.
Suomi tekee pohjoismaissa poikkeuksen missä kiihdytyskaistat isommille teille kolmiolla. Ruotsissa pääosin liitytään isolle tielle omalla kaistalla ja takaa tulevat yhtä kaistaa joka on ohituskaista, siitä jatketaan taas kaksi kaistaisena ja ei pienentäkään ongelmaa liittymisessä.
Norjassa ja Tanskassa samassa tilanteessa isompaan tiehen liittyvä kaista sulautuu ilman mitään etuajo-oikeuksia samaksi kaistaksi liityttävään tiehen ja molemmat autot tasavertaisia oikeuksiltaan.
Kulttuuri on huomattavasti erilainen, ja ei tullut nähtyä yhtäkään epäröivää kiihdyttelijä/jarruttelijaa isojen teidän liittymissä.

Muutenkin kaikki nuo maat saa mun suunnalta paremman arvosanan liikennejärjestelyistä kuin Suomi ja mitä nyt heinäkuun liikenteestä voi sanoa niin erittäin sujuvaa kaikin puolin, meillä ollaan monessa asiassa jäljessä ja liikenne täynnä itsekkäitä mulkkuja. :D
Melkein samaa mieltä kaikesta, takana siis kuukauden aikana reilu tuhat kilometriä Ruotsissa ja melkein tuhat ympäri Tanskaa.

Nuo valtatiet liittymineen on tosiaan fiksusti suunniteltu, tilaa riittää ja sujuvasti toimii, varmaan olisi liian kallista Suomessa vastaava. Sen kyllä huomasin Ruotsissakin, että motarilla sille liittyvälle annetaan kaistaa vaihtamalla tilaa - mitä ei taas tehdä muualla Euroopassa. Skandinavian juttuja.

Toinen hauska juttu sekä Tanskassa että Ruotsissa oli se, että varmaan 90% porukasta ajaa alinopeutta. Välillä tuli itsekin himmattua 110 rajoituksen tiellä sinne sataseen, kun kuvittelin että en ole huomannut rajoituksen muuttumista. Mutta kyllä sen nopeesti hoksas, että hitaastihan ne vaan ajelee. Onko sakot sitten niin isoja, että varmuuden vuoksi vai mitä. Mutta kiva oli ajella vasenta kaistaa ohi ylhäisessä yksinäisyydessään!

Mutta kyllä Suomessa liikenne on silti verrattain helppoa ja turvallista, ei tässä hävetä tarvitse. Persereikiä on joka maassa ja joku Belgia on ihan katastrofi liikenteen osalta Suomeen verrattuna.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuo valtatiet liittymineen on tosiaan fiksusti suunniteltu, tilaa riittää ja sujuvasti toimii, varmaan olisi liian kallista Suomessa vastaava. Sen kyllä huomasin Ruotsissakin, että motarilla sille liittyvälle annetaan kaistaa vaihtamalla tilaa - mitä ei taas tehdä muualla Euroopassa. Skandinavian juttuja.
Sen olen Espanjassa huomannut, että liittymät kaksi- tai kolmikaistaiselle maantielle ovat välillä mallia "perseestä".*
Tän takia myös Espanjassa annetaan tilaa päväylälle liittyville (jotkut antaa, toiset ei).

* Esimerkki Fuengirolan läheltä, lähestyminen maantielle jyrkän kulman takaa, kiihdytyskaista 50 metriä, ja sitten onkin vastassa kiviseinä.
Fuengirola, Andalusia
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
motarilla sille liittyvälle annetaan kaistaa vaihtamalla tilaa - mitä ei taas tehdä muualla Euroopassa. Skandinavian juttuja.

Tämä on merkki liian hiljaisesta kiihdytyksestä ja/tai liian lyhyestä turvavälistä. Kiihdytyskaista on sitä varten, että moottoritielle liittyvä pääsee liittymään kaistalle ilman, että jo moottoritiellä ajavan täytyy vaihtaa kaistaa. Jos liittyminen ei onnistu, ajaa liittyjä luultavasti liian hiljaa tai moottoritiellä on liian lyhyet turvavälit. Skandinavian juttuja.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Tämä on merkki liian hiljaisesta kiihdytyksestä ja/tai liian lyhyestä turvavälistä. Kiihdytyskaista on sitä varten, että moottoritielle liittyvä pääsee liittymään kaistalle ilman, että jo moottoritiellä ajavan täytyy vaihtaa kaistaa. Jos liittyminen ei onnistu, ajaa liittyjä luultavasti liian hiljaa tai moottoritiellä on liian lyhyet turvavälit. Skandinavian juttuja.
Juu näin se on. Lähinnä noissa todistamissani tilanteissa kyse oli kuitenkin nähdäkseni "tavassa", että liittyjälle tehdään tilaa joko kaistaa vaihtamalla tai jarruttelemalla. Yhtä kaikki, ei kannata opetella sillä juurikin jossain Espanjassa voi tulla hätä käteen.

Muualla Euroopassa aika usein on sitten vittumainen liittyä, jos on vähääkään ruuhkaa, koska turvavälejä ei ole. Silloin on vaan pakko puskea siihen kahden metrin väliin, ja niin ne tekee paikallisetkin.

Ja vielä @Dynamo tosiaan Espanjassa ja varsinkin Ranskassa on myös paljon noita jäätävän lyhyitä liittymiä, eli luonnollisesti väistelyitä voi tulla sielläkin. Lähinnä meinasin sellaista järjestelmällistä toimintaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös