Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 962 604
  • 12 060

MegaForce

Jäsen
Tämä sopisi ehkä paremmin tuonne Darwin-ketjuun:


Tietojen mukaan kyseinen Volvo on ollut katsastamaton ja poistettu liikennekäytöstä.
Kukapa sitä ei olisi koskaan nuorena hölmöillyt, enemmän tai vähemmän. Itse en kuitenkaan koskaan kaahaillut, vaikka muuten typerää uhoa joskus oli.

Kun internetistä luin tapauksesta, niin kyydissä taisi olla pariskunta jolla on vauva-ikäinen lapsi. Surullinen tapaus. Kuski taisi jäädä henkiin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kun internetistä luin tapauksesta, niin kyydissä taisi olla pariskunta jolla on vauva-ikäinen lapsi. Surullinen tapaus. Kuski taisi jäädä henkiin.

Voi olla henkisesti aika rankka paikka kuskille, jos tietää että tuli hölmöiltyä esim. reipas ylinopeus, joka johti kolmen kuolemaan
 

MegaForce

Jäsen
Voi olla henkisesti aika rankka paikka kuskille, jos tietää että tuli hölmöiltyä esim. reipas ylinopeus, joka johti kolmen kuolemaan
Kyllähän tuossa käytännössä meni myös kuskin elämä pilalle, kun syytteiden lisäksi nimen löytää saman tien netistä, sekä mainitsemasi henkiset oireet. Valitettavasti näistä ei vaan taideta koskaan oppia.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nää on niin saatanan turhia hommia. Taas meni monen elämä pilalle. Ja minkä vuoksi, se että vedettiin vähän kovaa ja sit kädet ei enään riittänyt ?

On sitä itsekkin tullut testattua mitä autot kulkee, mutta ne pelleilyt on tullu tehtyä tuolla metsätaipaleilla.

Asennekasvatusta pitäisi vaan enemmän olla. Ja kyllä ne vanhemmatkin vois olla vähän enemmän kiinnostuneita mitä omat kusimutterit tekee.

Joka vitun viikonloppu saa todistaa kun 40 kmh alueella keskellä kylää vedetään yöllä kauheita kiihdytyskisoja. Siinä menee autot ja mopot ja monttupyörät. Keula pystyssä, ei valoja jne. Punaisia päin vedetään surutta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kai sitä on sitten vaan vanhanaikainen mutta jotenkin haluaisin jääratoja takaisin. Ennen joka kaupungissa oli jossain rata missä käydä ajamassa talvella. Se opetti sekä hallintaa että oli myös turvallista kun siellä ei kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka haluaa... Mutta eihän se käy koska sellainen kuulemma opettaa kaahaamaan... Hyvinpä nuo on oppineet ilman jääratojakin...
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tiedä onko vain fiilis mutta tuntuu että hitaasti köröttelijät ovat lisääntyneet tänä kesänä reippaasti. Jatkuvasti edessä auto joka ajaa mittarin mukaan n. 5km/h alle sallitun, eli oikeasti melkein 10km/h alinopeutta. Todella ärsyttävää körötellä tuommoisten perässä jos ei meinaa heti päästä ohi. Kaasua saatana!!
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kukapa sitä ei olisi koskaan nuorena hölmöillyt, enemmän tai vähemmän. Itse en kuitenkaan koskaan kaahaillut, vaikka muuten typerää uhoa joskus oli.

Kun internetistä luin tapauksesta, niin kyydissä taisi olla pariskunta jolla on vauva-ikäinen lapsi. Surullinen tapaus. Kuski taisi jäädä henkiin.

Kuski kantaa nimessään etuliitettä Piri. Minä en noita tunne, mutta jos ja kun 7kk vanhan muksun vanhemmat on aamu kuudelta liikennekäytöstä poistetun auton ja Piri-J kyydissä niin itelle kyllä tulee väkisinkin mieleen että tässä saattoi ennemminkin lapsen elämä pelastua kuin mennä pilalle.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
En tiedä onko vain fiilis mutta tuntuu että hitaasti köröttelijät ovat lisääntyneet tänä kesänä reippaasti. Jatkuvasti edessä auto joka ajaa mittarin mukaan n. 5km/h alle sallitun, eli oikeasti melkein 10km/h alinopeutta. Todella ärsyttävää körötellä tuommoisten perässä jos ei meinaa heti päästä ohi. Kaasua saatana!!
Tämän viestin ajoitus oli kyllä huikea, juuri uutisoitu ja keskusteltu taas täysin turhasta ylinopeuden aiheuttamasta nuorten ihmisten liikennekuolemasta, tragikoomista.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tämän viestin ajoitus oli kyllä huikea, juuri uutisoitu ja keskusteltu taas täysin turhasta ylinopeuden aiheuttamasta nuorten ihmisten liikennekuolemasta, tragikoomista.

Ja kun katsoo, mitä nimimerkin suosikkijoukkueen kohdalla lukee, luulisi ymmärtävän, miksiköhän liikenteessä on juuri tänä kesänä ajettu ajaa hiljempaa. Logiikasta päätellen meillä on tässä joko Timo Heinosen tai Jani Mäkelän äänestäjä.

Kai sitä on sitten vaan vanhanaikainen mutta jotenkin haluaisin jääratoja takaisin. Ennen joka kaupungissa oli jossain rata missä käydä ajamassa talvella. Se opetti sekä hallintaa että oli myös turvallista kun siellä ei kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka haluaa... Mutta eihän se käy koska sellainen kuulemma opettaa kaahaamaan... Hyvinpä nuo on oppineet ilman jääratojakin...

Tarkoitatko, että Savonlinnan tapaus johtui oli auton hallinnan puutteesta, ei päättömässä ylinopeudessa ajokiellossa olevalla autolla? Logiikka se kai on tämäkin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämän viestin ajoitus oli kyllä huikea, juuri uutisoitu ja keskusteltu taas täysin turhasta ylinopeuden aiheuttamasta nuorten ihmisten liikennekuolemasta, tragikoomista.
Tragikoomista on se, kun joku vetää aamuyöstä reilusti yli tuplasti ylinopeutta ja avuksi tarjotaan lisää ajonopeusvalvontaa ja niihin 5 km/h ylinopeuksiin puuttumista.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kai sitä on sitten vaan vanhanaikainen mutta jotenkin haluaisin jääratoja takaisin. Ennen joka kaupungissa oli jossain rata missä käydä ajamassa talvella. Se opetti sekä hallintaa että oli myös turvallista kun siellä ei kovin suurta vahinkoa saa aikaiseksi vaikka haluaa... Mutta eihän se käy koska sellainen kuulemma opettaa kaahaamaan... Hyvinpä nuo on oppineet ilman jääratojakin...
Toisaalta ihmisiä kuolee ja loukkaantuu liikenneonnettomuuksissa nykyään vähemmän kuin oikeastaan koskaan aiemmin, vaikka ei niitä jääratoja olekaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkoitatko, että Savonlinnan tapaus johtui oli auton hallinnan puutteesta, ei päättömässä ylinopeudessa ajokiellossa olevalla autolla? Logiikka se kai on tämäkin.
Vähän pitkälle mennyt johtopäätös. Kuten Esko Valtaoja allekirjoituksessani toteaa, ääliöt on uusiutuva luonnonvara, ja heitä vaan tulee ajan saatossa väkisin. Kaikkiin ei valistus ja muu paapominen auta...
Mutta noin yleisesti, jos on osoitettu paikka missä voi turvallisesti kokeilla niitä omia ja auton rajoja ilman pelkoa vakavista seurauksista, se mielestäni vähentää tarvetta esitellä niitä temppuja sitten yleisessä liikenteessä. Koska se oppi koskee myös sitä, kun se auto lähtee käsistä. Se ei silloin pysähdykään nätisti siihen tien reunaan. Sekin voi olla hyvä oppia sellaisessa paikassa missä lumihanki pysäyttää, eikä rautatolppa. Eli puretaan niitä "paineita kaahata" hallitusti. Se ehkä toimii joillain, ei varmasti toimi kaikkiin. Mutta kun se totaali kieltäminenkään ei toimi niin ehkä silloin kannattaisi kokeilla jotain... Paikalliset autourheiluseurat yleensä koittaa tällaisia tilaisuuksia toki järjestää mutta sellaiset matalan kynnyksen paikat jonne voi sen pillurallin ohessa mennä puuttuu nykyään.
Miksi ajattelen näin? Olen ajanut rallia ja ollut kartturina. Olen ajanut ulos kilpailussa ja varsin näyttävästikin. Ollut kyydissä kaadossa jolla päästiin MTV:n etusivulle. Nämä kaikki paikassa missä saa "kaahata" ihan luvan kanssa ja niin paljon kun kanttiraudassa on kulmaa. Ja turvavarusteet ovat olleet kunnossa. Ei mulla ole ikinä ollut hinkua kaahailla yleisillä teillä. Ne paineet on purettu erikoiskokeilla. Tiedän mitä tapahtuu sitten kun homma menee vituiksi joten ei tee mieli kokeilla rajoja vehkeillä ja paikoilla missä siihen ei ole edellytyksiä. Kaikilla toki ei ole mahdollisuutta lähteä kilpailuun. Siksi tuo turvallinen mahdollisuus kokeilla niitä rajoja voisi olla yksi työkalu millä vähennetään niitä liikenteessä tapahtuvia yltiöpäisiä hölmöilyjä. Voin toki olla ihan metsässäkin mutta kuten sanoin. Ei tunnu tämä nykyinenkään malli kauhean toimivalta...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei tunnu tämä nykyinenkään malli kauhean toimivalta...

Ei niin, turhaan laskettiin ajokortin ikärajaa. Muilta osin en erityisesti ymmärrä miksei - liikennekuolemat ja onnettomuudet ovat nimenomaan trendinomaisesti vähentyneet.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei niin, turhaan laskettiin ajokortin ikärajaa. Muilta osin en erityisesti ymmärrä miksei - liikennekuolemat ja onnettomuudet ovat nimenomaan trendinomaisesti vähentyneet.
On toki. Silti tällaiset nuorten kaahaus kuolemat on selkeästi yliedustettuna. Autojen kolariturvallisuudessa on tapahtunut varsin merkittävää kehitystä ja myös muilla passivisilla keinoilla on iso vaikutus. Eli teiden kunnossapito ynnä muut niiden kuntoon vaikuttavat tekijät on parantuneet merkittävästi. Ei ole selkeästi yhtä syytä miksi niin on tapahtunut. Moni syinen juttu eikä yhtä tekijää yleisesti voi nostaa toisen edelle.
Enkä oikeasti usko että tuo mun ehdotus ikinä nousee pinnalle ihan vastuu kysymysten takia. Maailma on muuttunut. Ehkä tämä on sellaista turhautumista enemmän, kun näitä juttuja tasaisesti esiin nousee. Että olisi paikka missä voi rällätä ilman että jonkun tarvitsee kuolla...
 

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mutta noin yleisesti, jos on osoitettu paikka missä voi turvallisesti kokeilla niitä omia ja auton rajoja ilman pelkoa vakavista seurauksista, se mielestäni vähentää tarvetta esitellä niitä temppuja sitten yleisessä liikenteessä.

Minun on vaikeaa uskoa, että tällaisella olisi mitään vaikutusta näihin maakuntapitäjien nuorisolaisiin, joiden tapa nauttia kesäyöstä on ajaa päätöntä ylinopeutta kaverit kyydissä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Valitettavasti maakuntapitäjän entisenä nuorisolaisena kallistun itsekin siihen suuntaan, että ei ne jääradat tai muut paikat auta yhtään mitään. Kyllä se on 99% asennekasvatusta, mitä nuo tapaukset tarvitsevat. Jääratatouhu voisi toimia ehkä siten, että sinne radalle päästäkseen pitäisi suorittaa joku lyhyt Liikenneturvan tms koulutus, eli toisin sanoen on pakko ottaa ensin vastaan asennekasvatusta, että pääsee leikkimään turvallisessa paikassa. Ja jos näin kävisi, niin siellä on hyvin nopeasti kalevit huutelemassa "höhö, sääntö-Suomi ja byroktratia, voi hyvää päivää kun tehdään asioista taas niin vaikeita".

Tässä oli reilut kymmenen vuotta sitten julkisuuteenkin päätynyt tapaus, missä erään tunnetun kotimaisen rallikuljettajan sukulaispoika pääsi kavereineen hengestä samanlaisen urotyön vuoksi. Vaikka kotipiha oli täynnä oikeita ralliautoja ja omalta tontilta löytyi vielä valmiit radat yms kaahaamiseen, eräänä lauantaiyönä piti lähteä siviililiikenteen puolelle kokeilemaan miten pitkälle se auto hyppää eräästä kylätien nypystä. Kyllähän se hyppäsi, kun 60-alueella painettiin poliisin arvon 170-180km/h nopeutta, ja auto lensikin odotettua pidemmälle, jonka jälkeen kuski menetti hallinnan ja porukasta kaksi jäi sille tielle.

Se on kyllä ihme, miten paljon suomalaisessa liikennekulttuurissa paapotaan näitä sankareita. Ei ole montaakaan viikkoa, kun allekirjoittaneen uutisvirtaan tuli Facebookissa joku iltapäivälehtien julkaisema juttu, jossa MP-poliisi ajaa takaa 16-vuotiasta kevarijannua. Siinä ajeltiin rajua ylinopeutta ja välillä karkuun paineltiin kevyen liikenteen väyliä yms. perinteistä menoa. Facebookin kommenttikentässä suurin osa kommentoijista suhtautui kevaripoitsuun ihailevasti. Yksi huutaa pojat on poikia ja toinen voivottelee ääneen sitä, ettei paskalakeilla ole oikeita rikoksia ratkottavana. Kolmas huomauttaa ettei vaaratilannetta olisi syntynyt, ellei poliisi olisi lähtenyt perään. Neljännen mukaan se videon nicopetteri on tavallista parempi kuski, eli hänen tulisi saada keulia taajamassa 80km/h nopeudella.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kuten aiemmin kirjoittelin niin tämä Savonlinnan Volvo oli käyttökiellossa ja katsastamaton:


Tämä tekee tapauksesta vielä turhemman... Katastrofaalinen lopputulos omaisille ja voimia heille, mutta eipä näihin oikein mikään tehovalistuskaan riitä
Se että halutaan vetää käyttökiellossa olevalla katsastamattomalla autolla "lintassa" 60 kmh alueella, niin sillä vedetään vaikka kuinka sanottaisiin, että ei saa ajaa.
Vielä kun selviää että ainut eloonjäänyt on kuski ja ei ole ollut selvinpäin, on yhtälö lähes täydellinen.
Villi veikkaus et Volvo on ollut vielä vahvasti viritetty, kuten aika monet 740 / 940 Volvot taitaa olla, sen verran hyvin ne kiekuu, että ei ole kyllä tehdasasetuksissa ollut
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se on kyllä ihme, miten paljon suomalaisessa liikennekulttuurissa paapotaan näitä sankareita. Ei ole montaakaan viikkoa, kun allekirjoittaneen uutisvirtaan tuli Facebookissa joku iltapäivälehtien julkaisema juttu, jossa MP-poliisi ajaa takaa 16-vuotiasta kevarijannua. Siinä ajeltiin rajua ylinopeutta ja välillä karkuun paineltiin kevyen liikenteen väyliä yms. perinteistä menoa. Facebookin kommenttikentässä suurin osa kommentoijista suhtautui kevaripoitsuun ihailevasti. Yksi huutaa pojat on poikia ja toinen voivottelee ääneen sitä, ettei paskalakeilla ole oikeita rikoksia ratkottavana. Kolmas huomauttaa ettei vaaratilannetta olisi syntynyt, ellei poliisi olisi lähtenyt perään. Neljännen mukaan se videon nicopetteri on tavallista parempi kuski, eli hänen tulisi saada keulia taajamassa 80km/h nopeudella.
En halua vähätellä kenenkään surua, mutta varsinkin nuorten onnettomuuksin tuntuu kuuluvan, että onnettomuuspaikalla näyttävästi kynttilöin muistetaan kolareissa kuolleita kavereita, mutta omaan asenteeseen liikenteessä onnettomuus ei vaikuta paskan vertaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se on kyllä ihme, miten paljon suomalaisessa liikennekulttuurissa paapotaan näitä sankareita.
Tässä on yksi ongelman ydin. Asenne on muuttunut varsin paljon. Eikä pelkästään liikenteessä. Sellainen "mulle kaikki" mentaliteetti on mielestäni nostanut päätään. Tällaisesta esimerkkinä muistan esim. omassa nuoruudessa mopo-iän saavuttaneet. Ei niillä ajeltu jalkakäytävillä sen jälkeen. Vaikkei edes ajokorttia tarvinnut siihen hankkia. Nykyisin näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että mennään siitä mistä päästään, eikä sieltä mistä kuuluu mennä. Otetaan vaan ne itselle sopivat säännöt käyttöön ja muut unohdetaan. Vaajakoskella unohtui varsin pian ne kaksi autonkylkeen menehtynyttä nuorta krossipyörällä. Nyt meno on ihan kuin onnettomuutta ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Pääasia tosiaan se että voidaan viedä kynttilä tienviereen...
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vielä kun selviää että ainut eloonjäänyt on kuski ja ei ole ollut selvinpäin, on yhtälö lähes täydellinen.
Voisin melkein lyödä kaiken omaisuuden likoon ettei kuski ole ollut selvinpäin. Todella ikävä onnettomuus, mutta onneksi tuo auto ei ole osunut vielä johonkin toiseen autoon. Olisi saatu varmaan vielä lisää uhreja.
 

ijuka

Jäsen
Sinänsä ei yllätä. En ole Savonlinnassa käynyt, mutta ainakin entisessä asuinpaikassa, joka oikeastaan oli vain pieni taajama tai kylä, siellä oli koko ajan kiihdytysajoja. Ajoivat varmaan kolminkertaista ylinopeutta ja vetivät mutkat sivuliirrosssa, varsinkin talvella - puolet ajasta sivuttain. Valtavan kovaäänisesti pärisevät moottoritkin ja varmasti viritetty oikein huolella. Ja totta kai kaverit kyydissä että kaikilla on kivaa.

Periaatteessa ajokortin saamiseksi pitäisi se minimi-ikä nostaa jonnekin 28v, sitä nuoremmilla ei tunnu itsehillintä pelittävän.


Ja mun on myös todella vaikea tuntea kauheasti myötätuntoa uhreja kohtaan. Olisi eri juttu jos olisivat vaikka vastaantulijoita ja tällainen kaahailija tuli päin. Mutta jos itse menevät kyytiin eivätkä estä kuskia niin sinänsä saivat mitä tilasivat, kuten kuskikin. Tuskin kuski yksin olisi tällätavoin lähtenyt hurjastelemaan, ja jokainen näistä kyydissä olleista olisi todennäköisesti voinut estää tragedian toimimalla toisin.

Myös aika hohhoijaa-meininkiä miten poliisi selittää että "tilannenopeus on mahdollisesti ollut suuri". Jos 60:n alueella auto halkeaa keskeltä kahtia ja kaatuu katolleen, niin eIköhän sen siitäkin tajua että ei siellä ehkä sitä kuuttakymppiä tai seittemääkymppiä olla körötelty.

Tässä on yksi ongelman ydin. Asenne on muuttunut varsin paljon. Eikä pelkästään liikenteessä. Sellainen "mulle kaikki" mentaliteetti on mielestäni nostanut päätään. Tällaisesta esimerkkinä muistan esim. omassa nuoruudessa mopo-iän saavuttaneet. Ei niillä ajeltu jalkakäytävillä sen jälkeen. Vaikkei edes ajokorttia tarvinnut siihen hankkia. Nykyisin näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus että mennään siitä mistä päästään, eikä sieltä mistä kuuluu mennä. Otetaan vaan ne itselle sopivat säännöt käyttöön ja muut unohdetaan. Vaajakoskella unohtui varsin pian ne kaksi autonkylkeen menehtynyttä nuorta krossipyörällä. Nyt meno on ihan kuin onnettomuutta ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Pääasia tosiaan se että voidaan viedä kynttilä tienviereen...
Mopot ei mielestäni edes ole se ongelma. Sähköpotkulautasankarit jotka kyytsäilevät(laitonta) kävelyteillä(laitonta). Niin hiljainen ettei niitä edes kuule, ja minkäänlaisten liikennesääntöjen noudattamisesta ei tietoakaan. Ainakin mopolla hurjastelijan kuulee.


Mulla kuoli myös entisellä kotikunnalla yks polkupyöräilijä. Pyöräili yhdellä pyörällä, kaatui taaksepäin ja kuoli siihen. Täysin turha tämäkin.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tämä tekee tapauksesta vielä turhemman... Katastrofaalinen lopputulos omaisille ja voimia heille, mutta eipä näihin oikein mikään tehovalistuskaan riitä
Se että halutaan vetää käyttökiellossa olevalla katsastamattomalla autolla "lintassa" 60 kmh alueella, niin sillä vedetään vaikka kuinka sanottaisiin, että ei saa ajaa.
Vielä kun selviää että ainut eloonjäänyt on kuski ja ei ole ollut selvinpäin, on yhtälö lähes täydellinen.
Villi veikkaus et Volvo on ollut vielä vahvasti viritetty, kuten aika monet 740 / 940 Volvot taitaa olla, sen verran hyvin ne kiekuu, että ei ole kyllä tehdasasetuksissa ollut
Yhtälön täydentää vielä se, että tapaus on kaikkien vakuutusten ulottumattomissa.
Oletettu korvausvelvollinen lienee maksukyvytön.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Yhtälön täydentää vielä se, että tapaus on kaikkien vakuutusten ulottumattomissa.
Oletettu korvausvelvollinen lienee maksukyvytön.
Lähtökohtaisesti Liikennevakuutuskeskus korvaa vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamat liikennevahingot pitkälti samoin periaattein mitä vakuutusyhtiöt korvaavat vakuutettujen ajoneuvojen osalta. Ei kuitenkaan omistajalle tai haltijalle aiheutuneita vahinkoja eikä myöskään kuljettajalle aiheutuneita vahinkoja, jos kuljettaja tiesi, että ajoneuvoa ei ole vakuutettu.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Siellä on taas joku käyny kokeilleen vähän miten Porsche liikkuu... No liikkuhan se 133 kmh ku rajoitus on 30...
Toivottavasti tästä tehtäisiin vaikka kunnon esimerkki... Ajokieltoa vaikka alkuun 1 vuosi ja autokouluun uusiksi. Sit kun ajokielto on kärsitty

Vittu mistä näitä kusipäitä sikiää. Tässä uutinen iltasanomista
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös