Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 953 639
  • 11 995

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Itsekin toisen puoliskon kanssa reissasin muutama päivä sitten Aura-Huittinen -väliä kantatie 41:stä. Jossain muistaakseni Pöytyän-Oripään huiteilla oli jonkinlaista piennarhommaa ja alueella 50km/h merkit. Päivällä tuossa näkikin työmiehiä, jotka joutui rohkeasti talsimaan tien ylikin. Eli rajoituksia toivottavasti noudatettiin. Illasta kun tuli takaisin, samat rajoitukset, eikä työmiehiä missään. Kuskini kuuliaisena hidasti, mutta kiirehtijöitä riitti. Ymmärrän sinänsä, että lähistöllä asuvat varmasti tiesi noiden töiden kellonajat, mutta me muut, jotka harvemmin liikumme tuossa, ei haisuakaan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Nelostiellä moottoritiellä tekivät jotain kalliohommia ja oli 80 rajoitus siinä kohtaa. Muut ajoivat sen 125 km/h ja työmiehiin kirjaimellisesti parin metrin etäisyys näistä tosielämän sankareista.
Juu, noita on Hki-Lahti välillä muistaakseni neljässä kohtaa. Välillä on 50 rajoituskin, eilen nyt pääosin nopeus oli 60 maissa tuolla rajoituksella.

Noi on hyvin merkitty (kerrotaan työmaan syy) ja lyhyitä pätkiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Juu, noita on Hki-Lahti välillä muistaakseni neljässä kohtaa. Välillä on 50 rajoituskin, eilen nyt pääosin nopeus oli 60 maissa tuolla rajoituksella.

Noi on hyvin merkitty (kerrotaan työmaan syy) ja lyhyitä pätkiä.
Ihan ei takanatulevilla jänne kestä, kun ajelen oikeanpuoleisella kaistalla 80 km/h koko vajaan kymmenen kilometrin pätkän. Noilla työmailla se nopeusrajoituksen palauttaminen normaaliin pätkien välissä on hullua. Aivan turha kiihdytysjarrutus-liike tuhansille autoille päivässä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ihan ei takanatulevilla jänne kestä, kun ajelen oikeanpuoleisella kaistalla 80 km/h koko vajaan kymmenen kilometrin pätkän. Noilla työmailla se nopeusrajoituksen palauttaminen normaaliin pätkien välissä on hullua. Aivan turha kiihdytysjarrutus-liike tuhansille autoille päivässä.
On siinä ainakin yksi turha palautus, totta.
Eilen taisi olla ihmisillä jänne löysemmällä kun ei ollut ongelmia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ykköstiellä Espoossa koko loppupätkä stadin suuntaan uutta asfalttia ja 80 km/h vaikka kuinka pitkään. Mulla mittarissa joku 90, vedin letkaa. Kiireisimmät vetivät vanhasta muistista 120 km/h vasenta kaistaa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Paljon ollut juttua tuossa tietöiden rajoituksista. 9-tiellä Orivedellä tehdään uutta liittymää ja kiihdytyskaistaa sekä uusitaan silta. Päivällä siinä on 50 rajoitus ja kun työt on ohi päivän jälkeen, siinä saa ajaa 80 kmh. Näin se pitäisi ollakkin.
Moni jättää rajoitukset ( matalat ) noudattamatta kun tiellä ei ole ketään "töissä". Näin ollen rajoitusten merkitys menee hukkaan.
 

444

Jäsen
Ykköstiellä Espoossa koko loppupätkä stadin suuntaan uutta asfalttia ja 80 km/h vaikka kuinka pitkään. Mulla mittarissa joku 90, vedin letkaa. Kiireisimmät vetivät vanhasta muistista 120 km/h vasenta kaistaa.
Tästä mainitsin itsekin eilen. Alkaa Veikkolasta ja itse todistin show’ta vain kehäkolmoselle asti. Toki siinä kohtaa rajoitus muutenkin putoaa sataseen, joten ”tappio” on kiireisille pienempi.
 

Fordél

Jäsen
Tämä menee luokkaan käsittämätöntä suomalaista liikennekäyttäytymistä, jota etenkin vanhemmat miehet harrastavat: Henkilö seisoo suojatien kohdalla ja on ylittämässä tietä. Pysähdyt autolla päästääksesi henkilön suojatien yli, mutta henkilö alkaakin viittoilemaan, että ei kun mene sinä vaan. Ei jumalauta, kun se auto on jo pysähtynyt sua varten niin mene hyvä ihminen nyt sen suojatien yli.
 

Polemos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nakkilan uimaseura Uivat Nakit
Tämä menee luokkaan käsittämätöntä suomalaista liikennekäyttäytymistä, jota etenkin vanhemmat miehet harrastavat: Henkilö seisoo suojatien kohdalla ja on ylittämässä tietä. Pysähdyt autolla päästääksesi henkilön suojatien yli, mutta henkilö alkaakin viittoilemaan, että ei kun mene sinä vaan. Ei jumalauta, kun se auto on jo pysähtynyt sua varten niin mene hyvä ihminen nyt sen suojatien yli.
Lisään joukkoon myös vanhemmat naiset. Välillä tuntuu, että tarkoituksella notkuvat risteyksissä pysäyttelemässä autoja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä menee luokkaan käsittämätöntä suomalaista liikennekäyttäytymistä, jota etenkin vanhemmat miehet harrastavat: Henkilö seisoo suojatien kohdalla ja on ylittämässä tietä. Pysähdyt autolla päästääksesi henkilön suojatien yli, mutta henkilö alkaakin viittoilemaan, että ei kun mene sinä vaan. Ei jumalauta, kun se auto on jo pysähtynyt sua varten niin mene hyvä ihminen nyt sen suojatien yli.
Parasta tässä on, että ne vanhukset eivät näytä tekevän tuota edes ystävällisyyttään, vaan naama on aina norsun vitulla: "Vittuakos sä siihen pysähtelet? Aja nyt siitä saatana."
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Pitkäkilpisiä bongattu taas idän teillä. Olin jo unohtanut näiden ajotavat esimerkiksi motarilla, ajetaan siinä keskiviivalla ja hemmetin kovaa. Onhan se turvallista, siinä ollaan todella keskellä eikä lähellä laitaa. Varsinkin kun nopeus alkaa olla aika kova.
Venäläisiltä näkee täällä usein vähän kahden koulukunnan ajamista. Joko ajetaan korostetun tarkasti, niin että ikään kuin puikoissa olisi joku joka pelkää koko ajan saavansa sakot jostain. Tai sitten toinen vaihtoehto on, että mennään aivan hälläväliä asenteella. Useat venäläiset eivät esimerkiksi tunnu ymmärtävän sitä, että mikä ero on moottoritiellä oikealla ja vasemmalla kaistalla. Ohituskaista se vasen kaista meille suomalaisille on, mutta heistä monille näyttää olevan täysin ok, vaikka siinä ajaisi koko matkan Vaalimaalta Helsinkiin. Oli niitä ohitettavia tai ei.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Lisään joukkoon myös vanhemmat naiset. Välillä tuntuu, että tarkoituksella notkuvat risteyksissä pysäyttelemässä autoja.
Juuri pari päivää sitten oli yksi mummeli joka seisoskeli tien vieressä suojatien kohdalla. Autojonossa useampikin auto pysähtyi ja yritti päästää tätä rouvaa yli, mutta aina kun auto pysähtyi hän alkoi katsella lintuja taivaalla tai kukkia pientareella. Että olisi sitten vaikka näyttänyt ihan reippaasti kädellä että ei tarvitse pysähdellä. Sitten taas kun autot lähtivät liikkeelle, niin alkoi katsella milloin se jono loppuu, jolloin tietenkin seuraava auto pysähtyi ja yritti päästää yli.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Terveisiä sille matamille joka kruisailit tänään sillä Johtotähdelläsi. Onhan se varmaan hieno auto ajaa, mutta jos se sun Farmari E350 CDI 4MATIC ei kulje vittu 80 kmh kovempaa alueella jossa rajoitus on 100, niin pari vinkkiä

a) tunge se puhelimesi vaikka axxkseesi, koska et näemmä kykene puhumaan ja ajaan samaan aikaan
b) paina kaasua, I ASSUME että silloin autosi liikkuu
c) aja sivuun ja päästä muut ohitse

Anteeksi avautuminen
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Venäläisiltä näkee täällä usein vähän kahden koulukunnan ajamista. Joko ajetaan korostetun tarkasti, niin että ikään kuin puikoissa olisi joku joka pelkää koko ajan saavansa sakot jostain. Tai sitten toinen vaihtoehto on, että mennään aivan hälläväliä asenteella. Useat venäläiset eivät esimerkiksi tunnu ymmärtävän sitä, että mikä ero on moottoritiellä oikealla ja vasemmalla kaistalla. Ohituskaista se vasen kaista meille suomalaisille on, mutta heistä monille näyttää olevan täysin ok, vaikka siinä ajaisi koko matkan Vaalimaalta Helsinkiin. Oli niitä ohitettavia tai ei.
Kymmeniä tuhansia kilometrejä Venäjällä autoilleena ja sikäläisten kuljettajien kanssa liikenteestä keskustelleena on tullut esille, että heillä on kaksi liikennesääntöä:
1. Olet vastuussa vain siitä liikenteestä, mitä näet edessäsi.
(Tarkoittaa, että sivulle tai peileihin ei katsota.)
2. Et aja tahallasi päin edessä olevia. (Tarkoittaa, että vahingossa näin voi käydä.)
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tuo asia ole vaikea jos ei tee siitä vaikeaa. Pyörätien tai suojatien ylittäessä ajoradan on autoilijan väistämisvelvollisuus osoitettu aina liikennemerkillä. Joko kärkikolmio, stop-merkki tai pyöräilijän tienylityspaikka. Nämän ylityspaikat ovat lain mukaan aina korotettuja, joten ajorataa ajaessa voi olla aikastalailla varma, että pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus jos suojatie ei ole korotettu. Risteyksessä kääntyessään on autoilija aina väistämisvelvollinen ellei pyöräilijöille ole osoitettu väistämisvelvollisuutta liikennemerkillä. Liikenneympyrään mennessä ja poistuttaessa väistetään aina kevyttä liikennettä. Ei ole mitään tähtitiedettä.
Ei ole aina korotettuna. Vain jos siinä on se uusi liikennemerkki, "pyöräilijän tienylityspaikka", pitää pyörätien jatkeen olla korotettuna. Jos autoilijalle on tavallinen kärkikolmio tai Stop-merkki niin korotusta ei tarvitse olla, autoilija on silti väistämisvelvollinen.

Sen sijaan suojatiemerkinnöistä sen pitäisi näkyä, eli sillä keskeltä katkaistulla suojatiemerkinnällä pitäisi nyt olla merkittynä ainoastaan ne pyörätien jatkeet, joissa autoilijalle on merkillä osoitettu väistämisvelvollisuus. Kahden vuoden siirtymäaika päättyi 1.6.2022.

Mutta kuten arvata saattaa, ei ne kaikki tiemerkinnätkään ole vielä oikein.
 

J.C.S.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ne muorit ja vaarit joko ovat tai kokevat olevansa hitaita liikkujia, joilla saattaa vielä olla nivelrikko tai joku muu liikkumista hidastava ongelma. Niinpä ne odottavat ettei yhtään autoa/moottorilikennettä näy horisontissa ennenkuin lähtevät ylittämään katua, ne eivät tahdo että olisi pakko pitää väkinäistä kiirettä (yrittää "juosta").
Joku voi vielä kuvitella olevansa pelkästään kohtelias kun ei lähde hidastamaan kiireisten autoilijoiden päivää.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ne muorit ja vaarit joko ovat tai kokevat olevansa hitaita liikkujia, joilla saattaa vielä olla nivelrikko tai joku muu liikkumista hidastava ongelma. Niinpä ne odottavat ettei yhtään autoa/moottorilikennettä näy horisontissa ennenkuin lähtevät ylittämään katua, ne eivät tahdo että olisi pakko pitää väkinäistä kiirettä (yrittää "juosta").
Joku voi vielä kuvitella olevansa pelkästään kohtelias kun ei lähde hidastamaan kiireisten autoilijoiden päivää.

Itse joskus hieman tällaisessa toipumistilassa tein niin, että huidoin autoilijoille ajoissa, että "menkää" (olin vasta muuttanut lähelle valotonta risteystä). Nykyään jos bongaan näitä jumittajia, kävelen tyytyväisenä ohi suojatielle ja näytän mallia, että tulisi rohkeasti.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ne muorit ja vaarit joko ovat tai kokevat olevansa hitaita liikkujia, joilla saattaa vielä olla nivelrikko tai joku muu liikkumista hidastava ongelma. Niinpä ne odottavat ettei yhtään autoa/moottorilikennettä näy horisontissa ennenkuin lähtevät ylittämään katua, ne eivät tahdo että olisi pakko pitää väkinäistä kiirettä (yrittää "juosta").
Joku voi vielä kuvitella olevansa pelkästään kohtelias kun ei lähde hidastamaan kiireisten autoilijoiden päivää.
Silloin voisi odottaa sitä tyhjää tietä vähän kauempana eikä kengän kärjet jalkakäytävän reunalla. Eikä sitä suojatien ylittämistä tarvitse yhtään aristella kun autoilija selkeästi hidastaa tai jopa pysähtyy. Se suojatie on juuri sitä varten, että siinä saa tien ylittää rauhassa ja turvallisesti.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Eilen siis käytiin Mallusjoella (Orimattilassa) Takinkääntöviikoilla. Sinähän oli vähän matkaa ja osa ajettiin hiekkateitä pitkin. Minun edellä ajoi yksi auto ja perässä toinen. Ajattettiin ihan nopeusrajoitusten mukaan. Matkaa tapahtumapaikalle oli vajaa viisi kilometriä. Takanani ollut auto päätti sitten lähteä ohittamaan kun tuli pieni suora tiessä. Ja tietenkin ohituksen jälkeen heti eteen roiskien kurat meidän päälle (oli siis juuri satanut ja montut oli täynnä vettä). Pian oli sitten aika ohittaa meidän edellä ajanut auto entistä "pimeämmässä" paikassa (edessä oli mäki jonka takaa ei nähnyt). Ja loppujen lopuksi parkkipaikalla oltiin vierekkäin ja ohittaneen auton tyypit ehti nousta autosta n. minsaa ennen meitä. Mutta saihan se kolmikymppinen kuski näyttää kävyille ajamisen mallia. Taisi olla paikallinen joka tietää miten mutkat otetaan ja suorilla ohitellaan. Lähes turhaan...
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Osanotto omaisille. Toisaalta kritiikkiä, miksi näiden nuorten annetaan tehdä näitä hölmöyksiä, ei ne ole vanhemmilta tiedostamatta. Itse soitin toissayönä poliisit paikalle missä asun, kun aamuyöstä alkoi klo 02 kuulua ko. kylältä rallin äänet ja vauhdit olivat suuret. Kaikki eivät tykkää, että ilmoitellaan poliisille, mutta meidän tehtävä olisi yrittää estää nämä turhat kuolemat. Valitettavasti tätä hölmöilyä näkee liian usein.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tuota kun pysähtyy hetkeksi miettimään, niin on se vaan aivan käsittämätöntä tuhlausta. Aivan kuten nämä kaikki muutkin vastaavanlaiset kuolononnettomuudet ovat. Koko elämä edessä, ja sitten päätät sen, sekä samalla pari muutakin elämää, kun pitää olla olevinaan rattimiehenä jotain kovaa jätkää ja kaahata täysin idioottimaisesti.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tämä sopisi ehkä paremmin tuonne Darwin-ketjuun:


Tietojen mukaan kyseinen Volvo on ollut katsastamaton ja poistettu liikennekäytöstä.
Sen verran usein tuolla päin liikkuneena voin todeta, että tuota onnettomuutta osasi odottaa. Joo, onhan tuo turmapaikka aivan Savonlinnan keskustan vieressä, mutta silti noita nuoria kuskeja painelee nimenomaan tuolla Savonlinnantiellä kuin tuli olisi heidän perseensä alla. Erityisesti kesäaikaan hurjastelijat valtaavat keskustan, sillä suurin osa liikkeistä menee kiinni siinä kuuden aikoihin ja virkavaltaakin näkee varsin vähän liikennettä valvomassa. Muistan nähneeni ainakin kymmeniä läheltä piti -tilanteita tuolla sekä vieläkin enemmän ylinopeutta ajavia nuoria häiskiä ja toisinaan myös naisia, joilla ei tunnu olevan muuta tekemistä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Milläköhän vauhdilla on pitänyt tulla, että Volvon peräpää jää tolppaan ja keula jatkaa matkaa 15 - 20 m itsekseen?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Milläköhän vauhdilla on pitänyt tulla, että Volvon peräpää jää tolppaan ja keula jatkaa matkaa 15 - 20 m itsekseen?
Tuo kyseinen pätkä tietä on varsin hiljainen iltakahdeksan ja aamukuuden välillä, varsinkin kesäisin, joten useimmat painelevat siellä vähintään kahdeksaakymppiä, joskus kovempaakin. Kaiketi siellä on nopeuskameroita, mutta eipä ne tunnu paljoa menoa hidastavan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös