Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 976 870
  • 12 212

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eipä tuo kaveri valittanut kun ajettiin Lahden motaria torstai-iltana. Kyllä se matka sujui ihan joutuisasti ja ilman ongelmia.
Se on Saatanallinen Tie. Se vie Saatanan itsensä kotipesään. Ja nopeasti.

Toki siinä on hyvä se, että se myös ohittaa tuon nopeasti. Jos Lahden motari loppuisi Lahteen, se olisi ”Right Next Door To Hell”.

Ja ei, Lappeenrantaan vievästä tiestä en voisi koskaan olla samaa mieltä.
 

Glove

Jäsen
Se on Saatanallinen Tie. Se vie Saatanan itsensä kotipesään. Ja nopeasti.

Toki siinä on hyvä se, että se myös ohittaa tuon nopeasti. Jos Lahden motari loppuisi Lahteen, se olisi ”Right Next Door To Hell”.

Ja ei, Lappeenrantaan vievästä tiestä en voisi koskaan olla samaa mieltä.
Parastahan onkin tie Ouluun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kehäteillä nyt on pakko käyttää molempia kaistoja, koska niitä autoja nyt vaan on ihan vitusti.

Lahden motarilla aika pieni ongelma tuo vasemman kaistan ajeleminen. Ettei tässä nyt sekoiteta sitä, että vasemmalla kaistalla esimerkiksi joku ohittaa rekkaa vaikka 100 km/h niin tottakai siihen vasemmalle kaistalle kerääntyy porukkaa eikä tietenkään siinä jonossa anneta takana tulevalle tilaa, koska itsekin odottaa pääsevänsä ajamaan omaa matkavauhtia. Harvemmin siinä vasemmalla kaistalla kukaan jumittaa muuten jos oikealla kaistalla on tilaa.

Paljon suurempi ongelma Lahden motarilla on turvavälien puute.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
76t kokonaismassalla on 10 akselia ja 44t oli kahdeksan eli kuinka se menikään?

Ööh, kirjoitetaanko faktana sitten, kun tiedetään ne faktat?

76t vaatii yhdeksän akselia, vanha suurin sallittu kokonaispaino oli 60t ja siihen riitti seitsemän akselia.

Eli kuinkas se tosiaan menikään?
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ööh, kirjoitetaanko sitten, kun tiedetään? 76t vaatii yhdeksän akselia, vanha suurin sallittu kokonaispaino oli 60t ja siihen riitti seitsemän akselia.
Jännästi noita 10 akselin härveleitä on käymässä. Jotenkin kummasti ne ne vanhat unohtui no eihän se yllätä.

Suurin syy nyly ongelmiin on suolan käyttö, vähän suolaa enemmän aurausta niin tiet pysyvät paremmassa kunnossa ja pinnat kestävät pidempään. Se suurin ongelma tässä onkin se, että suolaus on halvempaa ja ympäristön kannalta huomattavasti vaarallisempaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Jännästi noita 10 akselin härveleitä on käymässä. Jotenkin kummasti ne ne vanhat unohtui no eihän se yllätä.

En nyt oikein ymmärrä mitä selität.

76 tonnia on vuonna 2013 voimaan tullut suurin sallittu kokonaispaino. Se vaatii yhdeksänakselisen yhdistelmän.

Ennen tuota suurin sallittu kokonaispaino oli 60 tuhatta kiloa, minkä sai seitsemällä akselilla.

Suomessa on poikkeusluvalla muutama kymmenenakselinen yhdistelmä koekäytössä, näiden suurin sallittu kokonaispaino on 84 tonnia.

Kyllä, niin sanottuja HCT-yhdistelmiä, joissa puoliperävaunun perässä on vielä niin sanottu varsinainen perävaunu, on myös olemassa kevyemmän tavaran ajossa. Näissä on usein enemmän akseleita ja suurin sallittu kokonaismassa on edelleen 76 tonnia. Se ei poista sitä tosiasiaa, että 76 tonnia vaatii "vain" yhdeksänakselisen yhdistelmän. Raskaimmassa ajossa, esimerkiksi puutavarayhdistelmissä, tuo 76 tonnia tulee yhdeksänakseliseen yhdistelmään.

Mihin kohtaan haluat suomennoksen?
 
Viimeksi muokattu:

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kehäteillä nyt on pakko käyttää molempia kaistoja, koska niitä autoja nyt vaan on ihan vitusti.
Ja siihen myös kannustetaan. Tästähän on tullut Trafilta/Liikenneturvalta miltä ikinä jo useampi tiedotekin, että käyttäkää nyt ihmiset niitä molempia kaistoja. Tämä helpottaa myös kehille liittymistä, kun väkisin ei yritetä pitää sitä vasenta kaistaa vapaana ja tukita oikeaa sen seurauksena.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä siinä poliisiauton ohittamisessa motarilla pelottaa?

Jotenkin huvittavaa, kun ajoin tuossa Tamperetta kohti ja vasenta kaistaa paukutti joku BMW varmaan noin 140km/h mittarissa. Muutama kilometri sen jälkeen oikealla kaistalla kunnon letka autoja ja letkan vauhti noin max. 115km/h. Siirryn vasemmalle kaistalle ohittamaan tätä letkaa ja syykin selvisi. Oikealla kaistalla ajaa poliisimaija letkan kärjessä ja samassa letkassa tämä minut kovaa vauhtia aiemmin ohittanut BMW myöskin.
Itse siinä sitten ohitan tämän letkan ja poliisiauton oman mittarin näyttäessäni noin 126km/h.

Muutama kilometri myöhemmin tämä BMW sitten tuleekin taas selvää ylinopeutta vasenta kaistaa ohitseni.
Taisi se poliisiauto kääntyä pois motarilta sitten jossain kohtaa...
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mikä siinä poliisiauton ohittamisessa motarilla pelottaa?

Jotenkin huvittavaa, kun ajoin tuossa Tamperetta kohti ja vasenta kaistaa paukutti joku BMW varmaan noin 140km/h mittarissa. Muutama kilometri sen jälkeen oikealla kaistalla kunnon letka autoja ja letkan vauhti noin max. 115km/h. Siirryn vasemmalle kaistalle ohittamaan tätä letkaa ja syykin selvisi. Oikealla kaistalla ajaa poliisimaija letkan kärjessä ja samassa letkassa tämä minut kovaa vauhtia aiemmin ohittanut BMW myöskin.
Itse siinä sitten ohitan tämän letkan ja poliisiauton oman mittarin näyttäessäni noin 126km/h.

Muutama kilometri myöhemmin tämä BMW sitten tuleekin taas selvää ylinopeutta vasenta kaistaa ohitseni.
Taisi se poliisiauto kääntyä pois motarilta sitten jossain kohtaa...
Tässä on varmaan taustalla sama kuin siinä, että jos poliisit tulee vastaan, niin liikenne myös ”pysähtyy” seuraavaksi 10 minuutiksi. Toki tämä kertoo siitä, että valvonta toimii kuten pitääkin. Yhden tunnuksellisen poliisin läsnäolo saa kaiken liikenteen hidastamaan vauhtiaan kun kaikki ikään kuin pelkää, että ”niitä on varmaan nyt lisää joka nurkalla kun yksi auto tuli äskenkin tossa vastaan”.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä siinä poliisiauton ohittamisessa motarilla pelottaa?

Jotenkin huvittavaa, kun ajoin tuossa Tamperetta kohti ja vasenta kaistaa paukutti joku BMW varmaan noin 140km/h mittarissa. Muutama kilometri sen jälkeen oikealla kaistalla kunnon letka autoja ja letkan vauhti noin max. 115km/h. Siirryn vasemmalle kaistalle ohittamaan tätä letkaa ja syykin selvisi. Oikealla kaistalla ajaa poliisimaija letkan kärjessä ja samassa letkassa tämä minut kovaa vauhtia aiemmin ohittanut BMW myöskin.
Itse siinä sitten ohitan tämän letkan ja poliisiauton oman mittarin näyttäessäni noin 126km/h.

Muutama kilometri myöhemmin tämä BMW sitten tuleekin taas selvää ylinopeutta vasenta kaistaa ohitseni.
Taisi se poliisiauto kääntyä pois motarilta sitten jossain kohtaa...
Kirjotin samanlaisesta casesta tänne aiemmin. Omassa casessani tuossa poliisiauton takana olleessa letkassa motarilla ajettiin lisäksi tottakai aivan tappituntumalla ilman minkäänlaisia turvavälejä. Siinä olisi poliisiauton pitänyt ottaa koko letka sivuun ja sakottaa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Todella pieni ongelma täå kyllä Suomessa on, kun pääsääntöisesti se vasen kaista liikkuu kuitenkin "siedettävää ylinopeutta" eli jotain 130km/h motareilla. Saksassa vapaaväylillä tietysti ihan eri, kun vasemmalta tulee joku Lambo 220 lasissa perseeseen, niin ei siinä kannata junnata edes 180km/h turhaan edessä. Samalla tavalla taas Saksassakin kaupunkien ympärillä "kehillä' on samoja piirteitä kun täällä.

Paitsi silloin, kun järvenpääläiset tukkii koko Lahdenväylän liikenteen. En tiedä miten siinä onnistuvat, mutta itse olen ainakin useamman kerran erehtynyt lähtemään semmoiseen aikaan matkaan, että työliikenne on palaamassa Järvenpäähän ja silloin tuo liikenne on aivan tukossa. Järvenpään jälkeen sitten helpottaa jo huomattavasti.

Sunnuntaisin, jos taas ajelee takaisin pohjoisesta päin, tukkeena on vastaavasti nuo 90km/h rekan ohi lähtevät sankarit, jotka eivät osaa katsoa peilistä, että tuleeko sieltä joku oikeasti rajoitusten mukaista vauhtia. Noita alinopeudella ohittelevia mahtuu ainakin omaan makuuni aivan raivostuttavan paljon.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tulipahan tuossa lauantai-iltana taas todettua se tuolta Hämeenlinnasta tänne kotipuoleen ajaessa, että kyllä se liikenne vaan kovin paljon sujuvammin soljuisi eteenpäin, kun kaikki ajaisivat sitä rajoitusten mahdollistamaa nopeutta tai vaikka pikkaisen niiden ylikin, eikä 5-10 km/h niiden alle.

Paljon vaarallisemman näköistä se on, että autot ajavat tuolla pitkissä letkoissa lähes tappituntumalla alinopeudella, kuin se, että mennään vaikka pikkuisen rajoitusten ylikin ja mahdollistetaan näin kunnon turvavälit.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kai tämäkin suomalaisten liikennekäyttäytymistä sivuaa: kotitaloni edestä kulkee pyörätie ja jalkakäytävä, ja eräillä on aivan kamala hinku pysäköidä aina siihen. En tiedä miksi, koska tien toisella puolella on ihan oikeitakin parkkipaikkoja. Kaiken lisäksi tuohon paikkaan pysäköinti vaikeuttaa myös talon pihaan tai autotalliin ajamista ja peittää näkyvyyttä tielle.

Eilen otin sitten kuvan yhdestä tällaisesta autosta, ja päädyin kuljettajan kanssa sanaharkkaan. Kaveri kävi todella kuumana ja haistatteli. Sanoin ihan rauhallisesti, että siihen ei vain saa pysäköidä, ja perustelin vielä miksi. Ei auttanut, olin da madafaka ja ties mitä muuta.

Sanottakoon, että nämä pysäköijät tulevat perin toisenlaisesta kulttuurista. Heidän kotimaissaan auto jätetään ilmeisesti juuri siihen, mihin huvittaa. Silti ainakin minä odotan heiltä suomalaisten liikennesääntöjen tuntemista ja noudattamista. Ja tämä ei ollut todellakaan ensimmäinen, toinen eikä edes kolmas kerta kun näin tapahtuu.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Mikä siinä poliisiauton ohittamisessa motarilla pelottaa?

Jotenkin huvittavaa, kun ajoin tuossa Tamperetta kohti ja vasenta kaistaa paukutti joku BMW varmaan noin 140km/h mittarissa. Muutama kilometri sen jälkeen oikealla kaistalla kunnon letka autoja ja letkan vauhti noin max. 115km/h. Siirryn vasemmalle kaistalle ohittamaan tätä letkaa ja syykin selvisi. Oikealla kaistalla ajaa poliisimaija letkan kärjessä ja samassa letkassa tämä minut kovaa vauhtia aiemmin ohittanut BMW myöskin.
Itse siinä sitten ohitan tämän letkan ja poliisiauton oman mittarin näyttäessäni noin 126km/h.

Muutama kilometri myöhemmin tämä BMW sitten tuleekin taas selvää ylinopeutta vasenta kaistaa ohitseni.
Taisi se poliisiauto kääntyä pois motarilta sitten jossain kohtaa...

Heh, itselle kävi vastaava tilanne nyt lauantaina motarilla, kun ajoin Tampereelta kohti Ideaparkia. Vakkari päällä mukavasti letkan mukana, kunnes letka alkaa mystisesti hidastamaan. Muutama auto vaihtaa vasemmalle kaistalle ja ohittaa pari autoa, kunnes tapahtuu voimakas jarrutus ja äkkiä kaistanvaihto takaisin oikealle. Poliisihan siellä meni letkankärjessä noin 95-100kmh vauhtia 100-alueella. Ohitin letkan 108kmh mittarissa ja jatkoin matkaani.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tulipahan tuossa lauantai-iltana taas todettua se tuolta Hämeenlinnasta tänne kotipuoleen ajaessa, että kyllä se liikenne vaan kovin paljon sujuvammin soljuisi eteenpäin, kun kaikki ajaisivat sitä rajoitusten mahdollistamaa nopeutta tai vaikka pikkaisen niiden ylikin, eikä 5-10 km/h niiden alle.

Paljon vaarallisemman näköistä se on, että autot ajavat tuolla pitkissä letkoissa lähes tappituntumalla alinopeudella, kuin se, että mennään vaikka pikkuisen rajoitusten ylikin ja mahdollistetaan näin kunnon turvavälit.

Itse tullut havaittua tässä useiden vuosien aikana samaa. Tulee vuodessa istuttua auton ratissa jokunen tunti, kun kilsoja tulee 80-90 tkm. Ihan päivittäistähän tuo on.
Osa menee senkin piikkiin, että autossa saattaa olla isojakin mittarivirheitä. Työkäytössä vm 2019 auto jossa mittarin näyttäessä 110, todellinen nopeus on n. 100 km. Siviili auto 2008, siinä 110 on n. 108 ...
Ja se mittarin heitto on helppo "todeta". Vaikka google maps päälle ja katsoo siitä sen todellisen nopeuden... Ei pitäisi olla vaikeaa ?

Sekin rassaa kuinka jengi notkuu tosiaan noiden hitaammin ajavien perseessä tuolla tappituntumalla. Ohi ei mennä vaikka saumoja olisi. Juu ei ole pakko mennä, mutta voisko ajaa niin, että siihen "väliin" pääsisi ne ketkä haluaa mennä ohi... Sit kun joku haluaa mennä ohi, joutuu vetään 3 auton ohituksen reippaasti... Sit tottakai löytyy niitä "oman elämänsä poliiseja" jotka kuvaa kameralla nää ohitukset ja jakaa someen tai lykkää iltapaskoihin ne..

Liikenne on edelleen yhteistyötä tjsp. Meillä monella olisi siinä aika paljon petrattavaa....
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Poliisihan siellä meni letkankärjessä noin 95-100kmh vauhtia 100-alueella. Ohitin letkan 108kmh mittarissa ja jatkoin matkaani.

Nämähän on "hienoja" paikkoja kun motarilla navigaattorin mukaan 126 km/h vauhdilla päästelee tuollaisen poliisisaattueen ohi. Monikohan siinä letkassa kiroilee, että eikö se helvetin poliisi tee mitään vaikka tuo menee ihan selkeesti ylinopeutta?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sekin rassaa kuinka jengi notkuu tosiaan noiden hitaammin ajavien perseessä tuolla tappituntumalla. Ohi ei mennä vaikka saumoja olisi. Juu ei ole pakko mennä, mutta voisko ajaa niin, että siihen "väliin" pääsisi ne ketkä haluaa mennä ohi...

Se on juuri näin, ja tässäkin ketjussa säännöllisesti joku aina kitisemässä, kuinka joku "kiireinen" tunkee eteen "pieneen väliin". Ja toki näissä tarinoissa joka ikinen kerta se "kiireinen" poistuu joko seuraavasta rampista tai pätyy seisomaan samoihin punaisiin valoihin ohitettavan kanssa. Jännä juttu.

Miksei voisi vain pitää normaalin turvavälin niin ei tarvitsisi hermostua "kiireisempien" ohituksista.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Nämähän on "hienoja" paikkoja kun motarilla navigaattorin mukaan 126 km/h vauhdilla päästelee tuollaisen poliisisaattueen ohi. Monikohan siinä letkassa kiroilee, että eikö se helvetin poliisi tee mitään vaikka tuo menee ihan selkeesti ylinopeutta?
Todennäköisesti moni ihmettelee Juha Miedon tapaan juurikin tätä. Tämä tilanne toki ei ole pelkästään moottiritiellä vaan myös taajamissa ajellaan letkassa poliisiauton perässä, eikä uskalleta ohittaa.

Minulla itselläni oli hiukan tällainen case tuossa muutama viikko takaperin, kun ajelin Länsiväylällä Stadia kohti. Ajelin vasenta kaistaa navigaattorin mukaan 92 km/h ja taustapeilistä näin, että sieltä tulee takaa harmaa BMW melko haipakkaa, jolloin menin heti mahdollisuuden tultua oikealle antaakseni tälle "Schumille" tietä. Pahtaaminen jatkui BMWllä aina Hanasaaren liittymään asti, jossa hänen epäonnekseen oli siviilimallinen Transporter passissa. Ei siinä poliisi liittyivät Hanasaaresta mukaan liikenteeseen ja menivät suoraan vasemmalle kaistalle, mutta eivät vielä laittaneet pillejä päälle vaan lähtivät seuraamaan. Ilmeisesti BMW tämän myös tajusi, koska hidasti selkeästi vauhtiaan. Pysäytys tapahtui vastaa lähempänä Foorumin ja Stockmannin parkin sisäänkäyntiä Ruoholahdessa. Siinä aukesi vaan itselle melko mukava vapaa taival vasenta kaistaa, kun kukaan ei uskaltanut lähteä samalle kaistalle poliisiauton kanssa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen tapahtunutta...

Olin fillarilenkillä Tuusulassa ja todistin todella reippaan peräänajon, liikennevaloista hitaasti lähtenyt auto sai noin 50-60 km/h ajavan peräänsä.

Mikä ihmetyttää on se että ainakin viisi autoilijaa kiersi onnettomuuden olematta mitenkään kiinostuneita onnettomuuden osapuolista.

Minä sitten hyppelin kelviltä fillarin kanssa ensin peräänajajan luo kyselemään onko kaikki OK, kuljettaja sanoi olevansa ihan jees ja alkoi soittaa häkeen. Tässä vaiheessa yksi autoilija pysähtyi paikalle ja mä siirryin vähän matkan päähän peräänajetun autoilijan luo. Sielläkin kunto ihan jees toki iso järkytys ja itku oli tullut. Rauhoittelin tätä henkilöä ja kerroin että lanssi on tulossa.

Edelleen jengi ajaa ohi, toki meitä siinä jo kaksi oli jeesaamassa, mutta sitä ihmettelen että ne ekat autoilijat jotka oli paikalla jatkoivat vaan matkaansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös