Tuossa vielä
Google Mapsin kuva tuosta paikasta. Fillaroitsija tuli oikealta ja käytti siis tuota suojatietä.
Säännöt ovat tiivistettynä näin:
1) Jos pyöräilijä on ajotiellä, ei pyörätiellä -> risteyksissä on normaalit väistämissäännöt , eli oikealta tulevalla on etuajo-oikeus, ellei liikennemerkillä (kolmio-/Stop-merkki) sitä ole otettu pois.
2) Jos pyöräilijä on pyörätiellä ylittämässä ajorataa, autoilija väistää kaikissa muissa tilanteissa paitsi jos:
autoilija ajaa suoraan, eikä autoilijan väistämisvelvollisuutta ole osoitettu liikennemerkillä (kolmio/Stop).
Pyöräilijöiden runsaasti suosimalla pyöräreitillä Helsingissä Musiikkitalon ja Finlandiatalon välissä kaupunki on
laittanut tiedotustaulun asiasta. Pyöräilen tuosta usein. Kun fillarilla pysähdyn tuossa, niin enemmistö autoilijoista pysähtyy myös viittilöiden, että "mene vaan": autoilijoillekin nuo säännöt ovat hakusessa. Toki, jos ei ole varma säännöistä, on hyvä antaa tilaa. Mamilit (middle aged man in lycra) käyttävät autoilijoiden tietämättömyyttä hyväkseen, ja porhaltavat säännöistä (ja kyltistä) huolimatta juurikaan hidastamatta tuossa kohtaa. Seurauksena on hassu tilanne: tulen fillarilla, huomaan auton lähestyvän, pysäytän fillarin antaakseni autolle tilaa, takaa tulee toinen fillari ajaen ohitseni, auto pysähtyy ja kuski alkaa viittilöidä mullekin "mene nyt, kun kerran pysähdyin, etkö tajua, että nyt on sun vuoro mennä"... Ja tuossa paikassa on vielä siis tuo kyltti (jonka teksti ei näy autoilijoille). Huoh.
Poliisin todellakin tulisi puuttua näihin, ja sakottaa pyöräilijöitä. (Vaikka noin yleisesti ottaen suhtaudun varauksellisesti poliisin sakottamisiin.)
Täällä Espanjassa, ainakin Málagassa, jalankulkija on kuningas. Varsinkaan paikalliset ei välillä edes katso kun menevät kävellen yli, onneksi autoilijat osaavat ennakoida nämä ja pysähtyvät (missään muussa tilanteessa täällä ei sitten ennakoinnista ole tietoakaan).
Ymmärtääkseni Espanjassa autoilija vetää isot sakot (500 €?), jos ei anna tilaa suojatietä ylittämään tulevalle jalankulkijalle. Tuo summa voisi olla Suomessakin tarpeen (tai ainakin tuplat nykyiseen 100 €:n sakkoon). Samalla liikenteen valvontaa voisi siirtää tähän, eikä ylinopeuksien kyttäämisiin. Syy, miksi näin ei ole tehty, lienee sakkojen budjetoiminen valtion tuloiksi, ja nykyinen sakko ei ilmeisesti kerrytä valtion kassaa riittävästi.