Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 773
  • 13 185

Tmoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Ei, jos edes puolet tielläliikkujista tietää pyöräilijöiden ja autoilijoiden väistämisvelvollisuuden suojatiellä niin se on optimistinen arvio. Keskimäärin kuvitellaan, että pyöräilijöillä on suojatiellä aivan samat oikeudet kuin jalankulkijoilla.
Oma lukunsa ovat ne, jotka luulevat että pyörä pitää taluttaa suojatien yli. Varsin surullista, kuinka tällaisesta asiasta voi tosiaankin löytyä kahta eri ääripäätä:

- Kuvitellaan, että pyöräilijöillä on suojatiellä samat oikeudet kuin jalankulkijoilla
- Kuvitellaan, ettei pyörällä saa ajaa suojatiellä ollenkaan
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oma lukunsa ovat ne, jotka luulevat että pyörä pitää taluttaa suojatien yli. Varsin surullista, kuinka tällaisesta asiasta voi tosiaankin löytyä kahta eri ääripäätä:

- Kuvitellaan, että pyöräilijöillä on suojatiellä samat oikeudet kuin jalankulkijoilla
- Kuvitellaan, ettei pyörällä saa ajaa suojatiellä ollenkaan

Vittumaisimpia ovat he, jotka suojatien edessä indikoivat nousevansa fillarin päältä ja ryhtyvänsä jalankulkijoiksi, mutta auton hidastaessa tai pysähtyessä hyppäävätkin gasellin tapaan takaisin konkelin selkään ja vittumaisesti hymyillen polkevat hitaasti suojatien yli.

Yleensä nämä ovat eläkeikäisiä naisoletettuja.
 

Byvajet

Jäsen
Vastaavasti löytyy sitten niitä "hyvesignaloijia", jotka jäävät jo kaukaa odottamaan kävelijää.

Nämä ovat lihasvoimalla liikkuvan näkökulmasta ärsyttäviä. Yleensäkin usein harmittaa, kun autoilija pysähtyy, vaikka hänen takanaan ei olisi kuin yksi tai muutama auto. Jalankulkijan kokonaismatka-aikaan muutaman sekunnn odottaminen ei vaikuta prosentuaalisesti kuin hiekan murusen, mutta sen sijaan autoilijalle se aiheuttaa häiriötä ja lisäksi kasvattaa päästöjä.

Olen alkanut tehdä niin, että jatkan matkaani suoraan, vaikka olenkin oikeasti menossa suojatielle. Kun autoilija on ajanut ohi, käännyn takaisin ja ylitän suojatien.

Järkiperäisesti minun on vaikea ymmärtää, miksi yksittäiselle jalankulkijalle kannattaisi antaa tietä silloinkin, kun se nopeuttaa jalankulkijan matkaa vain muutamilla sekunneilla. Esimerkiksi ympäristönsuojelun näkökulmasta siinä ei ole viisautta.

Muiden ihmisten huomiointi kaikilla elämänalueilla on kannatettava tavoite, mutta samalla pitäisi suhteuttaa tehtyjen valintojen haitat. Autoilijoista on tullut ylikohteliaita.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Periaatteessa tämän tarinan kuski ei tehnyt mitään väärää (joo, ajoi ylinopeutta), mutta kerronpa silti.

Lahden moottoritiellä Helsingin suuntaan ajelin sellaista 133km/h vauhtia mittarin mukaan, todellisen nopeuden ollessa siellä 130km/h alapuolella. Tiedän, ajoin ylinopeutta ja olen paha ihminen. Enivei, eräs Qashqai-kuski ohitti minut ehkä ajaen jotain 135km/h ja sijoitti sen jälkeen autonsa eteeni oikealle kaistalle, laskien samalla yllättäen nopeuden jonnekin 120km/h tietämille. Ihmettelin tätä ja päätin sitten ohittaa tämän, koska halusin pysytellä omassa vauhdissani.

Myöhemmin ajaessani oikealla kaistalla edelleen samaa nopeutta lähestyi edessä kuorma-auto, jonka olin aikeissa ohittaa. No eiköhän sitten se sama Qashqai kuitenkin kiihdytä juuri sopivasti niin ohituskaistalla, että joudun hidastamaan päästäkseni tästä kuorma-autosta jouhevasti ohi. Vähän myöhemmin ohitan Qashqain taas uudestaan, koska laski jälleen nopeuttansa reippaasti.

Eikä siinä vielä kaikki, kehä kolmosen jälkeen uuden asfaltoinnin takia nopeusrajoitus on laskettu tilapäisesti kahdeksaankymppiin. Pudotin nopeuteni sitten reilun 90km/h pintaan ja sama Qashqai painaa ohituskaistaa pitkin iloisesti ehkä joku 100km/h mittarissa.

Onko kyseisessä automallissa nopeusmittari kenties lisävarusteena? Analysoin välillä turhankin paljon muiden autoilijoiden käyttäytymistä ratin takaa, mutta tuollaiset nopeuden kanssa veivailijat joutaa usein samaan roskakoriin puhelimen räplääjien kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Nämä ovat lihasvoimalla liikkuvan näkökulmasta ärsyttäviä. Yleensäkin usein harmittaa, kun autoilija pysähtyy, vaikka hänen takanaan ei olisi kuin yksi tai muutama auto. Jalankulkijan kokonaismatka-aikaan muutaman sekunnn odottaminen ei vaikuta prosentuaalisesti kuin hiekan murusen, mutta sen sijaan autoilijalle se aiheuttaa häiriötä ja lisäksi kasvattaa päästöjä.

Olen alkanut tehdä niin, että jatkan matkaani suoraan, vaikka olenkin oikeasti menossa suojatielle. Kun autoilija on ajanut ohi, käännyn takaisin ja ylitän suojatien.

Järkiperäisesti minun on vaikea ymmärtää, miksi yksittäiselle jalankulkijalle kannattaisi antaa tietä silloinkin, kun se nopeuttaa jalankulkijan matkaa vain muutamilla sekunneilla. Esimerkiksi ympäristönsuojelun näkökulmasta siinä ei ole viisautta.

Muiden ihmisten huomiointi kaikilla elämänalueilla on kannatettava tavoite, mutta samalla pitäisi suhteuttaa tehtyjen valintojen haitat. Autoilijoista on tullut ylikohteliaita.

Käypä Lahdessa. Siellä asuessa omaksuin ihan tahallaan tavan pysähtyä autolla aina, tilanne kuin tilanne, päästämään jalankulkijan. Toisaalta jalan menin siihen suojatielle henkeni uhalla. Kaupungissa vallitsee jalankulkijan turvallisuuden suhteen niin luokaton liikennekulttuuri, että henkilökohtaisesti halusin irtisanoutua siitä ihan kohtuuttomuuteen asti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vittumaisimpia ovat he, jotka suojatien edessä indikoivat nousevansa fillarin päältä ja ryhtyvänsä jalankulkijoiksi, mutta auton hidastaessa tai pysähtyessä hyppäävätkin gasellin tapaan takaisin konkelin selkään ja vittumaisesti hymyillen polkevat hitaasti suojatien yli.

Yleensä nämä ovat eläkeikäisiä naisoletettuja.

Sama kai se on autoilijan ajanhukan kannalta. Siis oletan, ettei nämä vanhemmat naiset sen nopeammin selviäisi suojatien yli vaikka taluttaisivat pyörää polkemisen sijaan.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nämä ovat lihasvoimalla liikkuvan näkökulmasta ärsyttäviä. Yleensäkin usein harmittaa, kun autoilija pysähtyy, vaikka hänen takanaan ei olisi kuin yksi tai muutama auto. Jalankulkijan kokonaismatka-aikaan muutaman sekunnn odottaminen ei vaikuta prosentuaalisesti kuin hiekan murusen, mutta sen sijaan autoilijalle se aiheuttaa häiriötä ja lisäksi kasvattaa päästöjä.

Asian voi myös ajatella niin, että autoilijan ei tarvitse kuin hetkellisesti painaa yhtä poljinta (jos on jotain ylimääräisiä polkimia, saa syyttää itseään) joko ilmastoidussa tai lämmitetyssä peltipurkissa, pehmeässä nojatuolissa puolimakoillen, äänikirjoja kuunnellen. Mitäs häiriötä siitä syntyy tarkalleen?

Sen sijaan se kävelijä on joko jumalattoman kuumassa tai helvetin kylmässä, vihamielisessä ympäristössä paskan ja pölyn keskellä tahi sateessa. Minimoitakoon hänen kärsimysaikansa ja toivotaan, että hänkin on matkalla yksityisautoilemaan, kuten ihmisen on hyvä olla ja tarkoitettu.

Päästöpointti on tietenkin validi, jos sellaisista asioista tykkää välittää.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Asian voi myös ajatella niin, että autoilijan ei tarvitse kuin hetkellisesti painaa yhtä poljinta (jos on jotain ylimääräisiä polkimia, saa syyttää itseään) joko ilmastoidussa tai lämmitetyssä peltipurkissa, pehmeässä nojatuolissa puolimakoillen, äänikirjoja kuunnellen. Mitäs häiriötä siitä syntyy tarkalleen?

Sen sijaan se kävelijä on joko jumalattoman kuumassa tai helvetin kylmässä, vihamielisessä ympäristössä paskan ja pölyn keskellä tahi sateessa. Minimoitakoon hänen kärsimysaikansa ja toivotaan, että hänkin on matkalla yksityisautoilemaan, kuten ihmisen on hyvä olla ja tarkoitettu.

Päästöpointti on tietenkin validi, jos sellaisista asioista tykkää välittää.
Täällä Espanjassa, ainakin Málagassa, jalankulkija on kuningas. Varsinkaan paikalliset ei välillä edes katso kun menevät kävellen yli, onneksi autoilijat osaavat ennakoida nämä ja pysähtyvät (missään muussa tilanteessa täällä ei sitten ennakoinnista ole tietoakaan).
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen nyt parina päivänä ajanut ralleihin autolla ja en ole ensimmäistäkään kaistapäistä ohitusta enkä törkeää ylinopeutta nähnyt. Mikä rallifaneihin on mennyt kun ajelevat ihmisiksi?
 

Glove

Jäsen
Täällä Espanjassa, ainakin Málagassa, jalankulkija on kuningas. Varsinkaan paikalliset ei välillä edes katso kun menevät kävellen yli, onneksi autoilijat osaavat ennakoida nämä ja pysähtyvät (missään muussa tilanteessa täällä ei sitten ennakoinnista ole tietoakaan).
Kreikassa sai kyllä olla jalankulkija hereillä. Oli suojatie tai ei niin melkein päälle ajavat ja torvea soittavat. Suojatie on siellä myös erinomaisen hyvä paikka pysäköidä. Muutenkin pysäköinti melkoista touhua vaikka Suomeen verrattuna. Ei sillä ollut niin väliä, vaikka sattui pysäköimään niin, ettei viereinen auto päässyt enää liikkeelle.

Olen nyt parina päivänä ajanut ralleihin autolla ja en ole ensimmäistäkään kaistapäistä ohitusta enkä törkeää ylinopeutta nähnyt. Mikä rallifaneihin on mennyt kun ajelevat ihmisiksi?
Olisiko valvontaa lisätty ralliviikonlopulle?
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen nyt parina päivänä ajanut ralleihin autolla ja en ole ensimmäistäkään kaistapäistä ohitusta enkä törkeää ylinopeutta nähnyt. Mikä rallifaneihin on mennyt kun ajelevat ihmisiksi?

Ovat vissiin lähteneet kaupungista. Eilen Kuopioon päin mennessä Hankasalmen kohdalla painoi risteysalueella yksi Ford-kuski minusta ja edellä menevästä rekasta ohi n. 130km/h vauhdilla.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari kertaa kuussa tulee vastaan tilanne, jossa pyöräilijä ei selvästikään tiedä liikennesääntöjä.
Lounaalle ajaessa etuoikealla kevyen liikenteen väylällä pyöräilijä viittoo vasemmalla kädellä kääntymisen merkiksi ja sitten taakse katsomatta lähtee ylittämään suojatietä. Edessä oleva auto pysähtyi ennen suojatietä, itse jälleen kerran mietin, että eikö jengi todellakaan tunne liikennesääntöjä ja pyöräilijän väistämisvelvollisuutta.
Tänään Helsingin Mäkelänkadulla, joka on vilkkaasti liikennöity, (jengi ajaa siinä viittä-kuuttakymppiä), kesken suoran joku daami veti fillarilla kadun yli suojatietä käyttäen luullen, että sillä on etuajo-oikeus. No ei ollut. Liinat kiinni, kolmelta kaistalta autot pysähtyivät, ei sitä kukaan tietty tappaa halunnut.

Tuo on sellainen paikka, että jalankulkijanakin odottaisin sopivaa hetkeä mennäkseni yli, vaikka autoilla olisikin väistämisvelvollisuus.
Vittu mikä urpo.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Pari kertaa kuussa tulee vastaan tilanne, jossa pyöräilijä ei selvästikään tiedä liikennesääntöjä.
Tänään Helsingin Mäkelänkadulla, joka on vilkkaasti liikennöity, (jengi ajaa siinä viittä-kuuttakymppiä), kesken suoran joku daami veti fillarilla kadun yli suojatietä käyttäen luullen, että sillä on etuajo-oikeus. No ei ollut. Liinat kiinni, kolmelta kaistalta autot pysähtyivät, ei sitä kukaan tietty tappaa halunnut.

Tuo on sellainen paikka, että jalankulkijanakin odottaisin sopivaa hetkeä mennäkseni yli, vaikka autoilla olisikin väistämisvelvollisuus.
Vittu mikä urpo.

Tänään Huopalahdentiellä oli iltapäivällä samanlainen tilanne, kun aikuinen mies paineli väistämisvelvollisena polkupyörällään juurikaan hidastamatta suojateiden yli kohdassa, jossa toiseen suuntaan on kaksi ja toiseen suuntaan kolme kaistaa. Siinäkin useampi kaistallinen autoja pysähtyi. Välillä kyllä ihmetyttää ihmisten tietämättömyys tai röyhkeys.

Toisaalta voi ajatella, että onko liikennesäännöt sitten kuitenkin liian monimutkaiset polkupyöräilijöiden osalta, kun ei heiltä sääntöjen osaamista esimerkiksi erillisen ajokortin muodossa vaadita. Pyöräilijänähän on järkevää esimerkiksi vilkkailla valottomilla suojateillä nousta rauhassa pyörän päältä pois ja taluttaa pyörä jalankulkijana suojatien yli. Näin ainakin itse ajoittain toimin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta voi ajatella, että onko liikennesäännöt sitten kuitenkin liian monimutkaiset polkupyöräilijöiden osalta, kun ei heiltä sääntöjen osaamista esimerkiksi erillisen ajokortin muodossa vaadita. Pyöräilijänähän on järkevää esimerkiksi vilkkailla valottomilla suojateillä nousta rauhassa pyörän päältä pois ja taluttaa pyörä jalankulkijana suojatien yli. Näin ainakin itse ajoittain toimin.
On liian monimutkaiset kun kymmenissä vuosissa ei valtaosa kansasta ole niitä omaksunut. Tuokin oli tiedossa kun liikennelakia viimeksi uudistettiin, mutta sinne lisättiin vaan jotain höpöhöpöä pyörätien jatkeesta, eikä mitään muutettu.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
On liian monimutkaiset kun kymmenissä vuosissa ei valtaosa kansasta ole niitä omaksunut. Tuokin oli tiedossa kun liikennelakia viimeksi uudistettiin, mutta sinne lisättiin vaan jotain höpöhöpöä pyörätien jatkeesta, eikä mitään muutettu.
Tätä ei helpota yhtään nuo Ylen ja iltapäivälehtien nettitestit, tai poliisin twiitit. Näissä harvoin on sitä tilannetta joka menee useimmiten väärin. Eli suojatie/pyörätien jatke menee tien poikki, ilmeisesti sama tilanne kuin @Dynamo ja @valkeaori tuossa yllä selittivät. Suurin osa noissa testeissä tai vastaavissa kertoo ainoastaan niistä kohdista missä polkupyöräilijällä on etuajo-oikeus (autolla liikenneympyrään saapuminen/poistuminen tai kääntyvä auto).

Toivoisin varsinkin kouluilta panostusta tuohon, kun iso osa vanhemmista vaikuttaa olevan kykenemättömiä noita opettamaan. Sekä poliisin pitäisi oikeasti ruveta puuttumaan noihin. Nähnyt että poliisikin pysähtyy antamaan tietä polkupyöräilijälle tuollaisessa tilanteessa.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa vielä Google Mapsin kuva tuosta paikasta. Fillaroitsija tuli oikealta ja käytti siis tuota suojatietä.
Säännöt ovat tiivistettynä näin:
1) Jos pyöräilijä on ajotiellä, ei pyörätiellä -> risteyksissä on normaalit väistämissäännöt , eli oikealta tulevalla on etuajo-oikeus, ellei liikennemerkillä (kolmio-/Stop-merkki) sitä ole otettu pois.
2) Jos pyöräilijä on pyörätiellä ylittämässä ajorataa, autoilija väistää kaikissa muissa tilanteissa paitsi jos:
autoilija ajaa suoraan, eikä autoilijan väistämisvelvollisuutta ole osoitettu liikennemerkillä (kolmio/Stop).

Pyöräilijöiden runsaasti suosimalla pyöräreitillä Helsingissä Musiikkitalon ja Finlandiatalon välissä kaupunki on laittanut tiedotustaulun asiasta. Pyöräilen tuosta usein. Kun fillarilla pysähdyn tuossa, niin enemmistö autoilijoista pysähtyy myös viittilöiden, että "mene vaan": autoilijoillekin nuo säännöt ovat hakusessa. Toki, jos ei ole varma säännöistä, on hyvä antaa tilaa. Mamilit (middle aged man in lycra) käyttävät autoilijoiden tietämättömyyttä hyväkseen, ja porhaltavat säännöistä (ja kyltistä) huolimatta juurikaan hidastamatta tuossa kohtaa. Seurauksena on hassu tilanne: tulen fillarilla, huomaan auton lähestyvän, pysäytän fillarin antaakseni autolle tilaa, takaa tulee toinen fillari ajaen ohitseni, auto pysähtyy ja kuski alkaa viittilöidä mullekin "mene nyt, kun kerran pysähdyin, etkö tajua, että nyt on sun vuoro mennä"... Ja tuossa paikassa on vielä siis tuo kyltti (jonka teksti ei näy autoilijoille). Huoh.

Poliisin todellakin tulisi puuttua näihin, ja sakottaa pyöräilijöitä. (Vaikka noin yleisesti ottaen suhtaudun varauksellisesti poliisin sakottamisiin.)

Täällä Espanjassa, ainakin Málagassa, jalankulkija on kuningas. Varsinkaan paikalliset ei välillä edes katso kun menevät kävellen yli, onneksi autoilijat osaavat ennakoida nämä ja pysähtyvät (missään muussa tilanteessa täällä ei sitten ennakoinnista ole tietoakaan).
Ymmärtääkseni Espanjassa autoilija vetää isot sakot (500 €?), jos ei anna tilaa suojatietä ylittämään tulevalle jalankulkijalle. Tuo summa voisi olla Suomessakin tarpeen (tai ainakin tuplat nykyiseen 100 €:n sakkoon). Samalla liikenteen valvontaa voisi siirtää tähän, eikä ylinopeuksien kyttäämisiin. Syy, miksi näin ei ole tehty, lienee sakkojen budjetoiminen valtion tuloiksi, ja nykyinen sakko ei ilmeisesti kerrytä valtion kassaa riittävästi.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Ymmärtääkseni Espanjassa autoilija vetää isot sakot (500 €?), jos ei anna tilaa suojatietä ylittämään tulevalle jalankulkijalle. Tuo summa voisi olla Suomessakin tarpeen (tai ainakin tuplat nykyiseen 100 €:n sakkoon). Samalla liikenteen valvontaa voisi siirtää tähän, eikä ylinopeuksien kyttäämisiin. Syy, miksi näin ei ole tehty, lienee sakkojen budjetoiminen valtion tuloiksi, ja nykyinen sakko ei ilmeisesti kerrytä valtion kassaa riittävästi.
Suomessa toki ihan jo kelinkin puolesta löytyy syitä sille, miksei jalankulkija ole kuningas, kun talvella on pirun pimeää ja liukasta. En tiedä, mistä tämä paikallinen tapa juontaa juurensa, mutta todella nätisti autot pysähtyvät kun jalankulkija edes meinaa mennä suojatielle. Tapahtuu ns. automaattisesti, ei tarvitse itse jalankulkijana tehdä mitään dramaattisia eleitä, jotta pääsee yli.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomessa toki ihan jo kelinkin puolesta löytyy syitä sille, miksei jalankulkija ole kuningas, kun talvella on pirun pimeää ja liukasta.
Minusta nuo esittämäsi perustelut eivät ole valideja. Pimeää on Espanjassakin (öisin). Liukkaus taas on autoilijan ongelma, siis autoilijan tulee ottaa se huomioon. Suomen liikennekulttuurissa olisi tässä parantamisen varaa.
 
Reilu viikko sitten sunnuntaina illan hämärissä sain todistaa suomalaisen autoilukansan valion Lahden ja Mikkelin välillä tekemää huikean upeaa kuolemaa (oman ja toisten) uhmaavan ohituksen. Oli hetki aikaisemmin ohittanut minut ja vaani seuraavan auton imussa ohitusta. Ja paikka löytyi sopivasti ylämäkeen, jossa oli vielä mutka. Ampaisi ohitukseen keltaisen viivan kohdalla ja juuri kun oli päässyt ohitettavan rinnalle nyppylän takaa tuli auto vastaan. Vastaan tulija ei ollut (samoin kuin ohitettavakaan) autoilun rautaisia ammattilaisia vaan hermo petti molemmilla ja jarruttivat ja väistivät. Ja näin ohittaja sai suoritettua loistavan ohituksensa. Hienointa tässä ohituksessa oli se, että kohdassa, josta ohitus alkoi oli ilmoitus ohituskaistan alkuun 600 metriä.
 
Viimeksi muokattu:

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Täällä Espanjassa, ainakin Málagassa, jalankulkija on kuningas. Varsinkaan paikalliset ei välillä edes katso kun menevät kävellen yli, onneksi autoilijat osaavat ennakoida nämä ja pysähtyvät (missään muussa tilanteessa täällä ei sitten ennakoinnista ole tietoakaan).

Me aikanaan saatiin runsaasti tööttäilyä ja käsien huitomista osaksemme kun suomalaiseen tyyliin varmistettiin että se autoilija pysähtyy. Parissa päivässä oppi sitten että jalankulkija suojatiellä todellakin on Kanarialla kuningas.

Täällä Suomessa pikku paikkakunnilla jalankulkijat suosiolla pysähtyvät ja odottavat että autot menevät. Itse olen opetellut pysähtymään ennen suojatietä, mutta jalankulkijat lähtevät liikkeelle vasta kun ovat varmoja että pysähdyn.

Meilläpäin onneksi nykyisin jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on lähes aina huomioliivit ja kypärät (pyöräilijöillä) päällä. Viikko sitten yhdellä pyöräilijällä ei ollut kumpaakaan vaan maastovaatteet päällä. Sekunti ennen kuin meinasin hipaista peilillä sitä huomasin ja ehdin väistää. Katuvalojen katveessa, iltähämärä, pieni tihkusade, tummat vaatteet ja vastaantulevaa liikennettä niin ei vaan huomannut aikaisemmin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meilläpäin onneksi nykyisin jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä on lähes aina huomioliivit ja kypärät (pyöräilijöillä) päällä. Viikko sitten yhdellä pyöräilijällä ei ollut kumpaakaan vaan maastovaatteet päällä. Sekunti ennen kuin meinasin hipaista peilillä sitä huomasin ja ehdin väistää. Katuvalojen katveessa, iltähämärä, pieni tihkusade, tummat vaatteet ja vastaantulevaa liikennettä niin ei vaan huomannut aikaisemmin.
Itsellä kävi myös eilen läheltä piti -tilanne, kun valoton pyöräilijä sujahti auton nokan edestä n. parin metrin päästä. En vaan yksinkertaisesti nähnyt pyöräilijää, vaikka katsoin todella tarkkaan molempiin suuntin suojatietä/pyörätien jatketta lähestyessäni. Vauhtia ei paljoa ollut, joten todennäköisemmin tilanteesta olisi selvitty pintavaurioin, vaikka olisikin kolahtanut, mutta kyllähän se pelästytti aivan helvetisti, kun täysin yllättäen "kissansilmät" vilahtaa auton edessä. Sitä jäin jälkikäteen miettimään, että onko pyöräilijän valottomuus missään määrin lieventävä asianhaara, jos tulee yhteentörmäys. On taas se aika vuodesta, kun märkä ja musta maa "nielee" todella tehokkaasti näköpiiristä kaikki heijastimettomat/valottomat kävelijät ja pyöräilijät.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä jäin jälkikäteen miettimään, että onko pyöräilijän valottomuus missään määrin lieventävä asianhaara, jos tulee yhteentörmäys.

Kyllä se varmasti on jos noin kävisi (toivottavasti ei koskaan käy) laki kun velvoittaa pyöräilijää käyttämään ajovaloja pimeällä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen tienkäyttäjä, joka katsoo liikennettä sekä autoilijan, pyöräilijän, jalankulkijan että bussimatkustajan näkökulmasta. Väistettävänä osapuolena suojatietä ylittäessä osaan omasta mielestäni melko hyvin arvioida aiotaanko minua väistää vai ei. Katsekontakti, se vauhdin muutos, pieni jarruttamisesta johtuva auton etupään notkahdus kertovat väistöaikeista. Toki joskus päättelystä ei ole apua vaan ylitän vasta, kun väistäjä (auto) on ehtinyt pysähtyä. Kuitenkin suuri osa niistä, jotka eivät osoita mitään mekkejä pysähtymisestä, todellakin suhahtaa kovaa vauhtia edestäni. En ota näiden kanssa riskejä.
Pimeällä ja liukkaissa olosuhteissa arviointi on vaikeampaa. Heijastimet saisivat olla suositumpia.
 
Viimeksi muokattu:

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juuri noin, tosin aina pitää olla takaraivossa se ajatus että ei se väistä. Tänäkin kesänä on käynyt niin että mua on katsottu silmiin ja ajettu autolla eteen (minä liikenteessä pyörällä). Tosi harvinaistahan toi onneksi on...koskaan ei voi olla 100% varma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös