Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 971 151
  • 12 142

Glove

Jäsen
Näin tuossa eräänä päivänä aika hassunnäköisen tilanteen. Spandexmies tuli kilpapyörällään suojatielle, jossa oli väistämisvelvollinen. Hänestä katsottuna oikealta tuli auto. Heppu sitten veti jarrut pohjaan ja lensi ohjaustangon yli asfalttiin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin tuossa eräänä päivänä aika hassunnäköisen tilanteen. Spandexmies tuli kilpapyörällään suojatielle, jossa oli väistämisvelvollinen. Hänestä katsottuna oikealta tuli auto. Heppu sitten veti jarrut pohjaan ja lensi ohjaustangon yli asfalttiin.

Tilanteen hauskuus jäi tästä kuvauksesta jotenkin vielä hieman epäselväksi.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näin tuossa eräänä päivänä aika hassunnäköisen tilanteen. Spandexmies tuli kilpapyörällään suojatielle, jossa oli väistämisvelvollinen. Hänestä katsottuna oikealta tuli auto. Heppu sitten veti jarrut pohjaan ja lensi ohjaustangon yli asfalttiin.

Onhan nuo hauskoja kuten myös avoautosta lentävä turvavyötön kuski. En tosin ole nähnyt livenä mutta youtubesta kylläkin.

Oletan, että sen pitää olla juuri avoauto jotta on hauskaa. Tuulilasin läpi lentävä kuski ei varmaan ole kovin hauska.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ohan se nyt hauskaa kun idiootti saa vähän nenilleen. Jospa vaikka opettelee liikennesäännöt.

Minulle jäi kuvauksesta epäselväksi, että miten ei tuntenut liikennesääntöjä, pyörän hallinnassa ehkä opettelemista. Ja oli miten oli, en näe oikein hauskuuselementtiä jonkun satuttaessa itseään. Mutta kukin tyylillään, meitä on moneen junaan.
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minulle jäi kuvauksesta epäselväksi, että miten ei tuntenut liikennesääntöjä, pyörän hallinnassa ehkä opettelemista. Ja oli miten oli, en näe oikein hauskuuselementtiä jonkun satuttaessa itseään. Mutta kukin tyylillään, meitä on moneen junaan.
Ehkä siten, ettei ilmeisesti hiljentänyt suojatielle tullessaan eikä oletettavasti aikonutkaan väistää autoa. Sitten kun auto ei olekaan alkanut rikkomaan liikennesääntöjä ja päästänyt pyörää tien yli, niin on joutunut lyömään liinat kiinni ja lentänyt tiehen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Juu toki, mutta "kyllä minä tästä ehdin mennä ensin" on kuitenkin vähemmän tuomittavaa kuin "ei tuolta pysähtyneen pakun keulan takaa varmaan ketään tule".
Täällä kyllä on useampikin sellainen risteys, että pysäköidyn auton takaa et vain yksinkertaisesti pysty näkemään, että tuleeko sieltä takaa joku, kun autoja parkkeerataan ihan miten sattuu. Yhdessä risteyksessä on esimerkiksi tosi usein erään sähköliikkeen pakettiauto pysäköity lähes suojatiehen kiinni. Näkyvyys sinne taakse on aivan puhdas nolla ja siinä on vain varovaisesti mentävä siihen risteykseen toivoen, että sieltä oikealta ei ainakaan mitään mopoa tule tuulispäänä.

Muutenkin paikkakunta on semmoinen, että tuota suojatiehen jätettävää väliä autoa pysäköidessä ei moni ole jotenkin oikein sisäistänyt.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Juu toki, mutta "kyllä minä tästä ehdin mennä ensin" on kuitenkin vähemmän tuomittavaa kuin "ei tuolta pysähtyneen pakun keulan takaa varmaan ketään tule". Vaikka siis tuomittavaa toki molemmat.
Nämä ovat tulkintakysymyksiä, joista ei luultavasti ikinä löydy yhteisymmärrystä. Olen itse aika usein tällainen "kyllä minä tästä ehdin" -autoilija, en aina anna tietä jos mielestäni on aivan varmaa, että ehdin mennä ennenkuin jalankulkija on noin parin metrin päässsä suojatiestä eikä joudu minun takiani vauhtiaan hidastamaan. Toinen tulkintakysymys on, kun kaksi autoa samaan suuntaan menevillä rinnakkaisilla kaistoilla on pysähtyneenä jalankulkijan takia; itse lähden liikkeelle suunnilleen heti kun jalankulkija on turvallisesti ohittanut autoni keulan vaikka ei olisi vielä ehtinyt kokonaan yli suojatien. Jotkut jäävät pysähdyksiin siihen asti että suojatie on tyhjä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taas äsken ihmetytti muutamien kuskien logiikka.

Ajelin kehä kolmosta Espoosta kohti Vantaata. Espoon puolella rajoitus on 100kmh ja ajelin 112kmh mittarissa (eli todellinen nopeus about 107kmh)ja menin monen auton ohi. Lopulta saavuttaessa Vantaan rajalle alkoi tietyömaa ja nopeusrajoitukset vaihtuivat nopeasti 100->80->60kmh. Pudotin oman nopeuteni 68kmh nopeuteen ja hetken kuluttua ainakin 8 näistä ohitetuista paineli reilua ylinopeutta ohi. Lopulta tietyömaan jälkeen sain taas ohittaa osan näistä sankareista.

Tiedostan rikkovani lakia, kun ajan pientä ylinopeutta, mutta en vieläkään ymmärrä miten monella tuntuu löytyvän vain se yksi nopeus jolla ajetaan kehä kolmosta. Riippumatta onko nopeusrajoitus 100/80/60 tai onko tietyömaita tai ei.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tiedostan rikkovani lakia, kun ajan pientä ylinopeutta, mutta en vieläkään ymmärrä miten monella tuntuu löytyvän vain se yksi nopeus jolla ajetaan kehä kolmosta. Riippumatta onko nopeusrajoitus 100/80/60 tai onko tietyömaita tai ei.
Samanlainen yhden nopeuden ajotapa on myös aika monilla 50/60 -alueella ajavilla; jos välillä on 40 tai jopa 30 km/h rajoituksia, niin vauhti ei muutu yhtään.
Sapettaa myös "Vain välitonteille ajo sallittu" -lisäkilpien totaalinen ignorointi, oman kotikatuni varrella valehtelematta 90% vähät välittää lisäkilvestä.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Taas äsken ihmetytti muutamien kuskien logiikka.
Tuolla kirjoituksesi perusteella ihan oikeasti oli tietyömaa, joten en nyt kirjoita ihan suoranaisesti tuosta.

Itselläni on tapana, että kaasujalka ei nouse tai vakkarissa lukemat vaihdu, jos tilanne on vain se, että esimerkiksi moottoritiellä on kyllä tietyömaan kyltit, mutta sitä itse työmaata ei näy mailla eikä halmeilla. Monesti se voi olla, vaikka joku niittokone, joka vetää pientareita lyhyemmäksi jossain jopa kymmenienkin kilometrien päässä siitä, jossa nopeuksia on alettu alentamaan. Tai että se työmaa on oikeasti jo päättynyt, mutta siitä kertovia liikennemerkkejä ei ole ehditty korjaamaan pois.

Itse työmaan kohdalla sitten tietysti nopeudet alas, mutta noin näyttää toimivan valtaosa muistakin kuskeista. Toki on niitäkin, jotka oikeasti körnöttävät sitä jotain 20-40 km/h alennettua nopeutta typötyhjällä moottoritiellä. Mitään väärää eivät tietenkään tee, mutta minun mielestäni nämä on vähän sitä samaa kategoriaa, että jää jalankulkijana seisomaan punaisiin valoihin odottamaan vihreitä kaupungissa keskellä yötä, vaikka näkee satoja metrejä joka suuntaan, eikä missään näy yhtään liikennettä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuolla kirjoituksesi perusteella ihan oikeasti oli tietyömaa, joten en nyt kirjoita ihan suoranaisesti tuosta.

Itselläni on tapana, että kaasujalka ei nouse tai vakkarissa lukemat vaihdu, jos tilanne on vain se, että esimerkiksi moottoritiellä on kyllä tietyömaan kyltit, mutta sitä itse työmaata ei näy mailla eikä halmeilla. Monesti se voi olla, vaikka joku niittokone, joka vetää pientareita lyhyemmäksi jossain jopa kymmenienkin kilometrien päässä siitä, jossa nopeuksia on alettu alentamaan. Tai että se työmaa on oikeasti jo päättynyt, mutta siitä kertovia liikennemerkkejä ei ole ehditty korjaamaan pois.

Itse työmaan kohdalla sitten tietysti nopeudet alas, mutta noin näyttää toimivan valtaosa muistakin kuskeista. Toki on niitäkin, jotka oikeasti körnöttävät sitä jotain 20-40 km/h alennettua nopeutta typötyhjällä moottoritiellä. Mitään väärää eivät tietenkään tee, mutta minun mielestäni nämä on vähän sitä samaa kategoriaa, että jää jalankulkijana seisomaan punaisiin valoihin odottamaan vihreitä kaupungissa keskellä yötä, vaikka näkee satoja metrejä joka suuntaan, eikä missään näy yhtään liikennettä.
Vähän sama kuin ajaisi koulun edessä olevalla 30-alueella normaalien taajamarajoitusten (50) mukaisesti 16:00 jälkeen.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän sama kuin ajaisi koulun edessä olevalla 30-alueella normaalien taajamarajoitusten (50) mukaisesti 16:00 jälkeen.

Jep, oma logiikka painottuu siihen, että millä nopeuksilla voi saada minkäkinlaiset sakot. Jos poliisi vetää tiensivuun motarilla sen takia etten hidastanut tietyökylttien takia ja päädytään esim päiväsakoille, niin vaikea siinä on itselle selittää mitä tapahtui. @adolf

Toki erikseen sitten nämä idiootit, jotka posottavat 30-alueella 50kmh. Olen pari kertaa pysäyttänyt omalla kotitiellä näitä kaahareita ja kysynyt tietävätkö, että tässä on 30kmh rajoitus ja kadulla asuu paljon pieniä lapsia. Viimeksi sellainen 50-vuotias pikkupomo Q5:llä alkoi kyselemään, että mistä tiedän hänen ajavan ylinopeutta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Jep, oma logiikka painottuu siihen, että millä nopeuksilla voi saada minkäkinlaiset sakot. Jos poliisi vetää tiensivuun motarilla sen takia etten hidastanut tietyökylttien takia ja päädytään esim päiväsakoille, niin vaikea siinä on itselle selittää mitä tapahtui. @adolf
Se on ihan viisasta ajatella ja toimia noin.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Vähän sama kuin ajaisi koulun edessä olevalla 30-alueella normaalien taajamarajoitusten (50) mukaisesti 16:00 jälkeen.
Tämä olikin hieno vertaus, otan käyttöön. Olisi ollut käyttöä eilenkin, kun matkattiin läpi Suomen (kerrankin sain olla suurimman osan ajasta matkustajana). Silloin, kun olin kuskina, niin isä takapenkiltä puhisi, että "ihan on turhia nää 60 km/h -alueet, kun ei ole työläisiä missään!" Olisinpa silloin tuon kouluvertauksen tiennyt. Tuskin olisi silti umpiluuhun mennyt perille. Tietyömailla nyt välillä sattuu olemaan esim. kapeampaa väylää, debristä tien reunassa tms., vaikkei työläisiä sillä hetkellä olisikaan paikalla. Alennan kyllä tietyön kohdalla aina nopeutta, oli siellä työläisiä tai ei. Empiirisenä huomiona voi todeta, että n. 95 % kuskeista ei tee niin. Monet eivät hiljennä edes silloin, kun siellä on niitä työläisiä.
 
Viimeksi muokattu:

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Samanlainen yhden nopeuden ajotapa on myös aika monilla 50/60 -alueella ajavilla; jos välillä on 40 tai jopa 30 km/h rajoituksia, niin vauhti ei muutu yhtään.

Tämä voi olla myös ihan vain tilannesokeutta, joillekin muuttuvat tilanteet on vaikeita. Nuoruudessa meidän porukassa oli yksi kaveri, joka oli todella pelottava kuski, kun tilanneymmärrystä ei ollut yhtään. Tosi varovainen ja rauhallinen, eikä olisi ikinä ajanut ylinopeutta, mutta sitten kun tultiin ruutukaavaiselle omakotitaloalueelle, jossa jokainen risteys oli niin pimeä, että hulluinkaan muu kuski porukassa ei uskaltanut mennä kuin 15 km/h, niin tämä kaveri posotti tasaista 30 km/h, kun se oli rajoitus. Siinä puristi autollinen idioottiteinejä naama valkoisena ovenkahvoja, vaikka maantiellä 150 km/h ei olisi heilauttanut varmaan ketään. Jos vastaavalla kaverilla ei ole niin vahvaa uskoa nopusrajoituksiin, niin seuraus varmaan on kuvattu tasaisen vauhdin ajotapa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Jos ajellaan jonossa suunnilleen nopeusrajotusten mukaan niin jo siellä löytyy yksi joka painaa jarrua jokikisen kameratolpan kohdalla. En perhana tiedä miksi kun ei sillä jonon vauhdilla sakkoja olisi saanut. Oli kyllä saatanan rasittavaa...
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Jos ajellaan jonossa suunnilleen nopeusrajotusten mukaan niin jo siellä löytyy yksi joka painaa jarrua jokikisen kameratolpan kohdalla. En perhana tiedä miksi kun ei sillä jonon vauhdilla sakkoja olisi saanut. Oli kyllä saatanan rasittavaa...

Myönnän että tulee yleensä aina jarrutettua kameraan ns. oudoilla tienpätkillä missä en ole satavarma rajoituksesta. Siks halpaa se jarruttaminen on nykyisiin sakkoihin, tai mitä virhemaksuja ovatkaan, verrattuna. Jonossa enintään hieman korjaa nopeutta alaspäin jos mennään ns. sakkorajoilla. Jos olisi pykälää alempi rajoitus niin kamerahan välähtelisi jo jokaiselle edellä ajavalle.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Myönnän että tulee yleensä aina jarrutettua kameraan ns. oudoilla tienpätkillä missä en ole satavarma rajoituksesta.
Sama. Jos on edes se prosentin epävarmuus, mielummin pelaan varman päälle. Joo joo, pitäisi tietää varmaksi, mutta kun siellä päässä kalvaa, on pakko tehdä jotain. Meikäläisen tuloilla ei oikein ole virhemaksua varaa ottaa.

Tietyörajoituksia noudatan ehdottomasti. Ne kun suojelevat niiden työntekijöiden lisäksi tietä ja tienkäyttäjiä. Semmoisia solmukohtia osa työmaista on, että 30km/h rajoitus on käytössä ihan syystä. Huomasinpa muuten pari viikkoa sitten Vitostien työmaalla Varkaudessa, että useampikin auto oli ojassa tietyömaan kohdalla. Sattumaako, enpä usko.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
@Barnes & @DTremens ottakaa Waze käyttöön. Tuo appi kertoo teille pääsääntöisesti tien nopeusrajoituksen. Ja ne kamerat + satunnaisesti myös sen ratsaavan poliisin :D
Navi on kyllä meikäläisen pääasiallisessa käyttöautossa, sekään ei vaan ole aivan aukoton.

Kiitoksia vinkistä, pistetään korvan taakke.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös