Ohan se nyt hauskaa kun idiootti saa vähän nenilleen. Jospa vaikka opettelee liikennesäännöt.Tilanteen hauskuus jäi tästä kuvauksesta jotenkin vielä hieman epäselväksi.
Ohan se nyt hauskaa kun idiootti saa vähän nenilleen. Jospa vaikka opettelee liikennesäännöt.Tilanteen hauskuus jäi tästä kuvauksesta jotenkin vielä hieman epäselväksi.
Ohan se nyt hauskaa kun idiootti saa vähän nenilleen. Jospa vaikka opettelee liikennesäännöt.
Erikoisia olettamuksia. Jatkan tätä linjaasi - kaikki he ovat idiootteja, jotka noudattavat liikennesääntöjä ja joutuvat reagoimaan tämän takia tilanteeseen nopeasti?Ohan se nyt hauskaa kun idiootti saa vähän nenilleen. Jospa vaikka opettelee liikennesäännöt.
Ehkä siten, ettei ilmeisesti hiljentänyt suojatielle tullessaan eikä oletettavasti aikonutkaan väistää autoa. Sitten kun auto ei olekaan alkanut rikkomaan liikennesääntöjä ja päästänyt pyörää tien yli, niin on joutunut lyömään liinat kiinni ja lentänyt tiehen.Minulle jäi kuvauksesta epäselväksi, että miten ei tuntenut liikennesääntöjä, pyörän hallinnassa ehkä opettelemista. Ja oli miten oli, en näe oikein hauskuuselementtiä jonkun satuttaessa itseään. Mutta kukin tyylillään, meitä on moneen junaan.
Täällä kyllä on useampikin sellainen risteys, että pysäköidyn auton takaa et vain yksinkertaisesti pysty näkemään, että tuleeko sieltä takaa joku, kun autoja parkkeerataan ihan miten sattuu. Yhdessä risteyksessä on esimerkiksi tosi usein erään sähköliikkeen pakettiauto pysäköity lähes suojatiehen kiinni. Näkyvyys sinne taakse on aivan puhdas nolla ja siinä on vain varovaisesti mentävä siihen risteykseen toivoen, että sieltä oikealta ei ainakaan mitään mopoa tule tuulispäänä.Juu toki, mutta "kyllä minä tästä ehdin mennä ensin" on kuitenkin vähemmän tuomittavaa kuin "ei tuolta pysähtyneen pakun keulan takaa varmaan ketään tule".
Nämä ovat tulkintakysymyksiä, joista ei luultavasti ikinä löydy yhteisymmärrystä. Olen itse aika usein tällainen "kyllä minä tästä ehdin" -autoilija, en aina anna tietä jos mielestäni on aivan varmaa, että ehdin mennä ennenkuin jalankulkija on noin parin metrin päässsä suojatiestä eikä joudu minun takiani vauhtiaan hidastamaan. Toinen tulkintakysymys on, kun kaksi autoa samaan suuntaan menevillä rinnakkaisilla kaistoilla on pysähtyneenä jalankulkijan takia; itse lähden liikkeelle suunnilleen heti kun jalankulkija on turvallisesti ohittanut autoni keulan vaikka ei olisi vielä ehtinyt kokonaan yli suojatien. Jotkut jäävät pysähdyksiin siihen asti että suojatie on tyhjä.Juu toki, mutta "kyllä minä tästä ehdin mennä ensin" on kuitenkin vähemmän tuomittavaa kuin "ei tuolta pysähtyneen pakun keulan takaa varmaan ketään tule". Vaikka siis tuomittavaa toki molemmat.
Samanlainen yhden nopeuden ajotapa on myös aika monilla 50/60 -alueella ajavilla; jos välillä on 40 tai jopa 30 km/h rajoituksia, niin vauhti ei muutu yhtään.Tiedostan rikkovani lakia, kun ajan pientä ylinopeutta, mutta en vieläkään ymmärrä miten monella tuntuu löytyvän vain se yksi nopeus jolla ajetaan kehä kolmosta. Riippumatta onko nopeusrajoitus 100/80/60 tai onko tietyömaita tai ei.
Tuolla kirjoituksesi perusteella ihan oikeasti oli tietyömaa, joten en nyt kirjoita ihan suoranaisesti tuosta.Taas äsken ihmetytti muutamien kuskien logiikka.
Vähän sama kuin ajaisi koulun edessä olevalla 30-alueella normaalien taajamarajoitusten (50) mukaisesti 16:00 jälkeen.Tuolla kirjoituksesi perusteella ihan oikeasti oli tietyömaa, joten en nyt kirjoita ihan suoranaisesti tuosta.
Itselläni on tapana, että kaasujalka ei nouse tai vakkarissa lukemat vaihdu, jos tilanne on vain se, että esimerkiksi moottoritiellä on kyllä tietyömaan kyltit, mutta sitä itse työmaata ei näy mailla eikä halmeilla. Monesti se voi olla, vaikka joku niittokone, joka vetää pientareita lyhyemmäksi jossain jopa kymmenienkin kilometrien päässä siitä, jossa nopeuksia on alettu alentamaan. Tai että se työmaa on oikeasti jo päättynyt, mutta siitä kertovia liikennemerkkejä ei ole ehditty korjaamaan pois.
Itse työmaan kohdalla sitten tietysti nopeudet alas, mutta noin näyttää toimivan valtaosa muistakin kuskeista. Toki on niitäkin, jotka oikeasti körnöttävät sitä jotain 20-40 km/h alennettua nopeutta typötyhjällä moottoritiellä. Mitään väärää eivät tietenkään tee, mutta minun mielestäni nämä on vähän sitä samaa kategoriaa, että jää jalankulkijana seisomaan punaisiin valoihin odottamaan vihreitä kaupungissa keskellä yötä, vaikka näkee satoja metrejä joka suuntaan, eikä missään näy yhtään liikennettä.
Vähän sama kuin ajaisi koulun edessä olevalla 30-alueella normaalien taajamarajoitusten (50) mukaisesti 16:00 jälkeen.
Se on ihan viisasta ajatella ja toimia noin.Jep, oma logiikka painottuu siihen, että millä nopeuksilla voi saada minkäkinlaiset sakot. Jos poliisi vetää tiensivuun motarilla sen takia etten hidastanut tietyökylttien takia ja päädytään esim päiväsakoille, niin vaikea siinä on itselle selittää mitä tapahtui. @adolf
Tämä olikin hieno vertaus, otan käyttöön. Olisi ollut käyttöä eilenkin, kun matkattiin läpi Suomen (kerrankin sain olla suurimman osan ajasta matkustajana). Silloin, kun olin kuskina, niin isä takapenkiltä puhisi, että "ihan on turhia nää 60 km/h -alueet, kun ei ole työläisiä missään!" Olisinpa silloin tuon kouluvertauksen tiennyt. Tuskin olisi silti umpiluuhun mennyt perille. Tietyömailla nyt välillä sattuu olemaan esim. kapeampaa väylää, debristä tien reunassa tms., vaikkei työläisiä sillä hetkellä olisikaan paikalla. Alennan kyllä tietyön kohdalla aina nopeutta, oli siellä työläisiä tai ei. Empiirisenä huomiona voi todeta, että n. 95 % kuskeista ei tee niin. Monet eivät hiljennä edes silloin, kun siellä on niitä työläisiä.Vähän sama kuin ajaisi koulun edessä olevalla 30-alueella normaalien taajamarajoitusten (50) mukaisesti 16:00 jälkeen.
Samanlainen yhden nopeuden ajotapa on myös aika monilla 50/60 -alueella ajavilla; jos välillä on 40 tai jopa 30 km/h rajoituksia, niin vauhti ei muutu yhtään.
Jos ajellaan jonossa suunnilleen nopeusrajotusten mukaan niin jo siellä löytyy yksi joka painaa jarrua jokikisen kameratolpan kohdalla. En perhana tiedä miksi kun ei sillä jonon vauhdilla sakkoja olisi saanut. Oli kyllä saatanan rasittavaa...
Sama. Jos on edes se prosentin epävarmuus, mielummin pelaan varman päälle. Joo joo, pitäisi tietää varmaksi, mutta kun siellä päässä kalvaa, on pakko tehdä jotain. Meikäläisen tuloilla ei oikein ole virhemaksua varaa ottaa.Myönnän että tulee yleensä aina jarrutettua kameraan ns. oudoilla tienpätkillä missä en ole satavarma rajoituksesta.
Navi on kyllä meikäläisen pääasiallisessa käyttöautossa, sekään ei vaan ole aivan aukoton.
mä taas kattelen ihan vaan perinteisiä nopeusrajoituksista kertovii pyöreitä kylttejä.
ei tarvii appii eikä tarvii jarrutella kameratolppien kohdilla. Kätevää, halpaa ja helppoa.
Minäkin käytän tuota. Mutta perhana, joskus ne vaan jää huomaamatta. Esim. joku hässäkkä tiellä, johon pitää keskittyä ja siinä jää hetkellisesti liikennemerkit huomioimatta. Siitäkin huolimatta, että olen lähes täydellinen autoilija, tuota pääsee silloin tällöin tapahtuman.mä taas kattelen ihan vaan perinteisiä nopeusrajoituksista kertovii pyöreitä kylttejä.
Kätevää, halpaa ja helppoa.
Se on kiva, että meille kaikille on paljon vaihtoehtoja olemassa. Itse käytän mielellään Wazea, kun se reaaliajassa osaa kertoa kolareista/liikenneruuhkista tai muista häiriöistä. Mutta sulla varmaan radio nova ajaa saman asian.