Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 973 350
  • 12 185

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Se on juuri näin, ja tässäkin ketjussa säännöllisesti joku aina kitisemässä, kuinka joku "kiireinen" tunkee eteen "pieneen väliin". Ja toki näissä tarinoissa joka ikinen kerta se "kiireinen" poistuu joko seuraavasta rampista tai pätyy seisomaan samoihin punaisiin valoihin ohitettavan kanssa. Jännä juttu.

Miksei voisi vain pitää normaalin turvavälin niin ei tarvitsisi hermostua "kiireisempien" ohituksista.

jermu on hyvä ja kertoo tyhmemmille, että millä sen turvavälin pitää, jos siihen tunkee joku eteen?
ja kun on vauhti päällä, niin kerro samalla, et millanen sen turvavälin pitäis olla, ettei väliin tunkeminen tuota hankaluuksii sille, jonka eteen pujahtaa, joka joutuu taas hakemaan sen uuden turvavälin?
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
jermu on hyvä ja kertoo tyhmemmille, että millä sen turvavälin pitää, jos siihen tunkee joku eteen?
ja kun on vauhti päällä, niin kerro samalla, et millanen sen turvavälin pitäis olla, ettei väliin tunkeminen tuota hankaluuksii sille, jonka eteen pujahtaa, joka joutuu taas hakemaan sen uuden turvavälin?
Olipa vitun tyhmä kysymys. Pidät autolla sen turvavälin edellä ajavaan ajoneuvoon, jos et ole sitä ohittamassa.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Olipa vitun tyhmä kysymys. Pidät autolla sen turvavälin edellä ajavaan ajoneuvoon, jos et ole sitä ohittamassa.

oletko varma, että ymmärsit mistä oli puhe alunperin? Jos, niin ihan vitun tyhmä vastaus.

Autan sinua, mutta toki auta sinä myös minua, jos siltä tuntuu. Otetaan kuvitteellisel tilanteella:

A pitää 80 kmh:n alueella B:hen sopivan 4 sekunnin turvavälin. C päättää ohittaa A:n ja pujahtaa A:n ja B:n väliin.
Tällöin menee turvaväli vituiksi sekä A:lla, mutta myös väliin pujahtaneella C:llä.

Leikitään, et ajavat vielä n. 80 kmh.

Nyt kaksi turvaväliä on 2 sek, eli jotta tilanne pysyis turvallisena turvavälien suhteen, olisi sekä A:n, että C:n pudotettava vauhtia, jos se B muista tietämättömänä ajeleepi yhä tasaista 80 kmh nopeutta.

Eli pointtini oli siinä, että jos haluu pitää sen turvavälin, joutuu joka kerta kun joku fiksu tuuppaa siihen eteen, laskemaan nopeutta. Ainakin hetkellisesti. No mitä se taas aiheuttaa? No sen, että D:tä alkaa vitutttaa siellä A:n takana ja se paahtaa siihen A:n ja C:n väliin.

Mutta mielenkiinnolla odotan sinun versiotasi, että miksi se ohittava ”pakottaa” sen ohitettavan hakemaan uuden turvavälin, koska ainakin tieliikennelain mukaan, ohittaja on sujahtanut liian pieneen väliin. Toki em. tapaukses on 2 sek aikasemmin perillä tai siellä liittymän valoissa.
Anna tulla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
oletko varma, että ymmärsit mistä oli puhe alunperin? Jos, niin ihan vitun tyhmä vastaus.

Autan sinua, mutta toki auta sinä myös minua, jos siltä tuntuu. Otetaan kuvitteellisel tilanteella:

A pitää 80 kmh:n alueella B:hen sopivan 4 sekunnin turvavälin. C päättää ohittaa A:n ja pujahtaa A:n ja B:n väliin.
Tällöin menee turvaväli vituiksi sekä A:lla, mutta myös väliin pujahtaneella C:llä.

Leikitään, et ajavat vielä n. 80 kmh.

Nyt kaksi turvaväliä on 2 sek, eli jotta tilanne pysyis turvallisena turvavälien suhteen, olisi sekä A:n, että C:n pudotettava vauhtia, jos se B muista tietämättömänä ajeleepi yhä tasaista 80 kmh nopeutta.

Eli pointtini oli siinä, että jos haluu pitää sen turvavälin, joutuu joka kerta kun joku fiksu tuuppaa siihen eteen, laskemaan nopeutta. Ainakin hetkellisesti. No mitä se taas aiheuttaa? No sen, että D:tä alkaa vitutttaa siellä A:n takana ja se paahtaa siihen A:n ja C:n väliin.

Mutta mielenkiinnolla odotan sinun versiotasi, että miksi se ohittava ”pakottaa” sen ohitettavan hakemaan uuden turvavälin, koska ainakin tieliikennelain mukaan, ohittaja on sujahtanut liian pieneen väliin. Toki em. tapaukses on 2 sek aikasemmin perillä tai siellä liittymän valoissa.
Anna tulla.
Kaikenlaisille sitä kortti myönnetäänkin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jermu on hyvä ja kertoo tyhmemmille, että millä sen turvavälin pitää, jos siihen tunkee joku eteen?
ja kun on vauhti päällä, niin kerro samalla, et millanen sen turvavälin pitäis olla, ettei väliin tunkeminen tuota hankaluuksii sille, jonka eteen pujahtaa, joka joutuu taas hakemaan sen uuden turvavälin?

Tuo "tunkee eteen" kertoo kaiken oleellisen asenteestasi. Kannattaisi ehkä hieman höllätä pipoa tuolla liikenteessä. Jos joku ohittaa sinut liikennesääntöjen puitteissa, sen ei luulisi olevan sinulta lainkaan pois. En ole ikinä ymmärtänyt, miten joillain jäärillä voi mennä ohitetuksi tuleminen niin pahasti tunteisiin.

Mutta jos nyt joku "tunkee" 4 sekunnin väliin ja tämä ei karkaa heti horisonttiin muusta liikenteestä johtuen, niin ehkä Simolainen vaan tyynesti höllää muutamaksi sekunniksi kaasua, kunnes väli on taas kunnossa. Varsin helppo ja luonnolinen manööveri, tai ainakin pitäisi olla jokaiselle joka tuolla tien päällä liikkuu.
 

kehveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tähän ketjuun kirjoittaminen on vähän sellainen loputon suo, niin paljon näkee surkeaa ajamista. Tämän aamun heikoin esitys oli erään putkifirman autolta (ei ilkeä nimetä suoraan), joka ajeli ensin henkilöauton perseessä kiinno 10km ja sitten aamuruuhkassa kolme liikenneympyrää meni pieleen eli ei näyttänyt suuntamerkkiä poistuessa ja jokaisessa pysäytti siis turhaan liikenneympyrään vastakkaisesta suunnasta tulevien jonon. Ei jaksa ymmärtää, mikä on niin vaikeaa, ettei sitä suuntamerkkiä voi käyttää, voihan se olla tietysti, ettei kaikissa autoissa ole sitä vakiona, mutta ainakin ko. putkifirma on ikuisessa pannassa meidän yrityksessä, nuo jäävät vain mieleen.
Ja yleensä näiden pakujen kuskeilla on yksi käsi ratilla ja toisessa kädessä tupakka, kännykkä ja kahvi. Välillä käsistä löytynee myös muistiinpanovälineet. Onhan siinä vaikea vilkun vipua tietysti käyttää, mutta ehkä se ei kumminkaan kuuluisi olla vilkku, jonka käytöstä luopuu...
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tuo "tunkee eteen" kertoo kaiken oleellisen asenteestasi. Kannattaisi ehkä hieman höllätä pipoa tuolla liikenteessä. Jos joku ohittaa sinut liikennesääntöjen puitteissa, sen ei luulisi olevan sinulta lainkaan pois. En ole ikinä ymmärtänyt, miten joillain jäärillä voi mennä ohitetuksi tuleminen niin pahasti tunteisiin.

Mutta jos nyt joku "tunkee" 4 sekunnin väliin ja tämä ei karkaa heti horisonttiin muusta liikenteestä johtuen, niin ehkä Simolainen vaan tyynesti höllää muutamaksi sekunniksi kaasua, kunnes väli on taas kunnossa. Varsin helppo ja luonnolinen manööveri, tai ainakin pitäisi olla jokaiselle joka tuolla tien päällä liikkuu.

ei minua haittaa, jos joku tunkee, sujahtaa, pujahtaa, liukuu tms siihen eteen, mikäli näin luulit. Termistä viis.
Eikä minua haittaa edes höllätä kaasua.
Mutta, entäpä kun siellä minun (tai sinun) takana on 150 autoa, jotka tässä tapauksessa joutuvat hölläämään kaasua, mitä pidempi jono sitä isommin, niin mun mielestä se ei ole mukava manööveri. Jos sattuu olemaan vielä paska keli, niin kurat tuulilasissa bonuksena. Ei kurat/vedet/loskat tuulilasissa varmasti kaikkia haittaa, mutta ei se kivaakaan ole. Mun mielestä.
Jos itse ohittelen, nään sen niin, että mulle siitä voisi olla ”hyötyä”, hyvin harvoin kuitenkin on todellisuudessa ja mahdollisimman vähän haittaa muille. Kukin tavallaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitenkäs Google Mapsista näkee nopeuden? Säännöllisesti on käytössä, mutta tätä ominaisuutta en ole huomannut.
Eikös sitten kun on reititys päällä, vasemmassa alanurkassa ole nopeuspallura. Näköjään asetuksissa on Ajoasetukset otsikon alla valinta "Nopeusmittari" päälle/pois.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikös sitten kun on reititys päällä, vasemmassa alanurkassa ole nopeuspallura. Näköjään asetuksissa on Ajoasetukset otsikon alla valinta "Nopeusmittari" päälle/pois.

@ace jäi mainitsematta että käytän sitä kun syötän osoitteen johon olen menossa. Näyttää sen nopeuden ainakin silloin tuolla vasemmassa alakulmassa
 

ace

Jäsen
@Niilo @benicio

Ei kyllä minulla näytä kuin jäljellä olevan matka-ajan ja kilometrit. Asetuksistakaan en nopeuden näyttöä löydä, vaikka ”Navigointi” kohdassa saa jotain vastaavia muutettua.

Puhelimena iPhone, onkohan eri valmistajilla erilaiset ohjelmat?
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
ei minua haittaa, jos joku tunkee, sujahtaa, pujahtaa, liukuu tms siihen eteen, mikäli näin luulit. Termistä viis.
Eikä minua haittaa edes höllätä kaasua.
Mutta, entäpä kun siellä minun (tai sinun) takana on 150 autoa, jotka tässä tapauksessa joutuvat hölläämään kaasua, mitä pidempi jono sitä isommin, niin mun mielestä se ei ole mukava manööveri. Jos sattuu olemaan vielä paska keli, niin kurat tuulilasissa bonuksena. Ei kurat/vedet/loskat tuulilasissa varmasti kaikkia haittaa, mutta ei se kivaakaan ole. Mun mielestä.
Jos itse ohittelen, nään sen niin, että mulle siitä voisi olla ”hyötyä”, hyvin harvoin kuitenkin on todellisuudessa ja mahdollisimman vähän haittaa muille. Kukin tavallaan.
Sitä ei aina pääse yhdellä ohituksella jonon ohi vaan on pakko hakea se turvallinen paikka ohitukselle. Joskus se tarkoittaa sitä, että kolmantena jonossa olevana ohitan vain yhden auton ennen kuin lähden ohittamaan sitä etummaista autoa. Jos on useampi auto jonossa niin sitten väliin änkemistä pitää tehdä useammin. Jos on 150 auton letka jossa kolmantena ajava ohittaa toisena ajavan, ei siinä kenenkään muun tarvitsisi hölläillä kaasuja mihinkään kun kaksi autoa vain vaihtaa paikkaa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitä ei aina pääse yhdellä ohituksella jonon ohi vaan on pakko hakea se turvallinen paikka ohitukselle. Joskus se tarkoittaa sitä, että kolmantena jonossa olevana ohitan vain yhden auton ennen kuin lähden ohittamaan sitä etummaista autoa. Jos on useampi auto jonossa niin sitten väliin änkemistä pitää tehdä useammin. Jos on 150 auton letka jossa kolmantena ajava ohittaa toisena ajavan, ei siinä kenenkään muun tarvitsisi hölläillä kaasuja mihinkään kun kaksi autoa vain vaihtaa paikkaa.
Joskus voisi olla syytä myös pohtia, miksi useampi auto edellä ajaa kiltisti jonossa ja onko edes todellista tarvetta ohittaa ne kaikki.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Joku voisi olla syytä myös pohtia, miksi useampi auto edellä ajaa kiltisti jonossa ja onko edes todellista tarvetta ohittaa ne kaikki.

No aina ei huvita kuivalla kelillä ajella sellaista 70-80 kmh kun rajoitus on 100 kmh. Okei, joo pakko ei ole ajaa "satasta", mutta silloin vois antaa tietä. Jengi ajaa kiltisti perseessä kiinni, sen sijaan, että mentäisiin ohi, yksi kerrallaan... Tai pidettäisiin riittävät etäisyydet, että halukkaat pääsee ohi.

Tässä taannoin "poimin" sellaisen jonon joka kiltisti ajeli siinä peräkärryauton takana juuri tuota n. 80 kmh... En tiedä miten kauan olivat ajaneet, mutta itse ajoin siinä n. 15 km.
Mainittakoon, että oli useita "paikkoja" jossa olisi jengi olisi voinut ohittaa, yksi kerrallaan.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Joskus voisi olla syytä myös pohtia, miksi useampi auto edellä ajaa kiltisti jonossa ja onko edes todellista tarvetta ohittaa ne kaikki.

Tämä. Minä en ymmärrä autoilijoita, jotka roikkuvat toisen auton perässä ilman aikomusta ohittaa, paitsi ehkä ohituskaistalla. Ohitan usein 5-6 auton letkoja, jossa etummaisilla olisi myös mahdollisuus ohittaa, mutta näin eivät halua tehdä. Päätös on jokaisen oma, mutta silloin olisi hyvä pitää kunnon turvaväli, johon hätäinen ohittaja mahtuu hetkeksi, eikä vetää jotain valoshowta takana, kun joskus on pakko änkeä niihin pieniin väleihin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Yleensä noilla ohituskaistoilla jostain kumman syystä se auto joka on ensin hädin tuskin kulkenut 80 kmh, alkaakin kulkea 110 kmh. Ja sit ku ohituskaista taas loppuu niin poljetaan jarrua
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Yleensä noilla ohituskaistoilla jostain kumman syystä se auto joka on ensin hädin tuskin kulkenut 80 kmh, alkaakin kulkea 110 kmh. Ja sit ku ohituskaista taas loppuu niin poljetaan jarrua
Tää on käsittämätön ilmiö, mihin törmää jokainen kerta kun ajaa pidemmän matkan liikenteessä. Kiinnostaisi tietää, onko tähän joku järkevä syy olemassa. Hämääntyykö ihmisen aivot jotenkin, että kun tie muuttuu hieman leveämmäksi, niin aivot alitajuisesti antaa luvan ajaa hieman kovempaa (lue: normaalin nopeusrajoituksen mukaan), ja sitten kun kaista loppuu niin hidastetaan taas 20 alle sallitun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tää on käsittämätön ilmiö, mihin törmää jokainen kerta kun ajaa pidemmän matkan liikenteessä. Kiinnostaisi tietää, onko tähän joku järkevä syy olemassa. Hämääntyykö ihmisen aivot jotenkin, että kun tie muuttuu hieman leveämmäksi, niin aivot alitajuisesti antaa luvan ajaa hieman kovempaa (lue: normaalin nopeusrajoituksen mukaan), ja sitten kun kaista loppuu niin hidastetaan taas 20 alle sallitun.
Useastihan toki nopeusrajoituskin nousee 80 -> 100 kilometriin tunnissa ohituskaistoilla, niin tällöin ainakin itse nostan matkanopeutta sen 20 km/h. Tosin onhan niitäkin tapauksia ollut, että nopeus nousee, vaikka nopeusrajoitus pysyisi samassa.

Kerran kun olin vanhalla Boralla liikenteessä, jossa hevosvoimia oli luvattoman vähän. Edessä oli ylämäki, jossa ohituskaista. Edellä on henkilöauto (vanha mersu) ja painavassa lastissa oleva rekka. Otan alamäessä vauhtia, jotta pääsen rekasta ohi ylämäessä, niin edellä ajava mersukuski näki tämän ja jäi tahalleen rekan viereen ohituskaistalle ajamaan rekan hidasta vauhtia tukkien tien. Sitten kun olin joutunut hidastamaan itsekin vauhtia, niin mersukuski laittoi tallan pohjaan. Sai varmaan toisen kiusaamisesta kicksit.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Toinen merkittävä tekijä maanteillä on vakkareilla ajavien ja ilman sitä ajavien ero mäkisillä osuuksilla. Järjestäen nopeus tippuu loivassakin ylämäessä 10-15kmh jos ajetaan jalka kaasulla. Yksi ärsyttävimpiä asioita kun ajeli kesällä ympäri Suomea 2500km, jojoliike on uskomaton joillain, moni sahaa jopa 60-85kmh välillä 80kmh alueella riippuen ylämäesta/alamäestä. Ei ihme että letkassa herkimmät hermostuu vaikkei saisi, pitäisi vain malttaa nostaa kaasua ottaa iisisti ja korjata koko ajan turvaväliä siinä 60-80kmh jumpassa. Ohittaminen poistaa ongelman hetkeksi ennen kuin tulee seuraava.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kiinnostaisi tietää, onko tähän joku järkevä syy olemassa.
Kun tie levenee niin ihminen kokee sen tien turvallisemmaksi. Silloin se 75 km/h ajava uskaltaa painaa sitä kaasua ja nopeutta on sitten heti se 100 km/h. Tätä on kai ihan tutkittu, mutta en nyt tähän jaksa mitään faktaa kaivaa. Itse kyllä uskon tuon pitävän paikkansa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jonossa ajaessa adaptiivinen vakkari ja asenne "mihin helvettiin mulla olisi muka kiire" on ollut mun resepti jo monta vuotta, säästyy monelta ketutukselta.

Eniten mua vituttaa puhelinzombiet auton ratissa, varsinkin kun tänä(kin) kesänä muutama olisi mun yli jyrännyt jos olisin fillarin päällä pitänyt omista oikeuksista kiinni.

Niin ja onhan mun kohdalle osunut muutama kiusaajakin tänä vuonna fillariretkillä:

Eka tapaus oli huhtikuussa vanhalla Lahdentiellä jossain Mäntsälän jälkeen, mersukuski sivuuttaa mut 20cm päästä vaikka ketään ei tullut vastaan, pesee ikkunaa niin että saan lasinpesunesteet naamalle ja lopuksi vielä koukkaa pientareen kautta = pölyt + paskat ilmaan...niiden läpihän on kiva ajaa.

Toinen sankari oli oli sekin vanhalla Lahdentiellä tällä kertaa Keravan vankilan kohdalla, kuulin että joku on tulossa takaa, mun kohdalla yhtäkkiä kaasu pohjaan, säikähdän ääntä ja saan karmeen nokipilven naamalleni, kiitos vaan sinulle BMW X5 kuljettaja.

Kolmas tapaus Sysmän ja Vääksyn välillä, mun kohdalla räikkä pohjaan ja joku isänmaan toivo heitti bissetölkin kohti, ei onneksi osunut.

Kolmion takaa eteenajoja en oo edes laskenut. Tuurillahan täällä mennään ja täytyy toivoa että pysyn jatkossakin hengissä retkilläni. Ihmetyttää vaan se että miten sairas ihmisen mieli voi olla kun saa jotain tyydytystä yksin ajavan pyöräilijän kiusaamisesta.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lounaalle ajaessa etuoikealla kevyen liikenteen väylällä pyöräilijä viittoo vasemmalla kädellä kääntymisen merkiksi ja sitten taakse katsomatta lähtee ylittämään suojatietä. Edessä oleva auto pysähtyi ennen suojatietä, itse jälleen kerran mietin, että eikö jengi todellakaan tunne liikennesääntöjä ja pyöräilijän väistämisvelvollisuutta.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Edessä oleva auto pysähtyi ennen suojatietä, itse jälleen kerran mietin, että eikö jengi todellakaan tunne liikennesääntöjä ja pyöräilijän väistämisvelvollisuutta.

Ei, jos edes puolet tielläliikkujista tietää pyöräilijöiden ja autoilijoiden väistämisvelvollisuuden suojatiellä niin se on optimistinen arvio. Keskimäärin kuvitellaan, että pyöräilijöillä on suojatiellä aivan samat oikeudet kuin jalankulkijoilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei, jos edes puolet tielläliikkujista tietää pyöräilijöiden ja autoilijoiden väistämisvelvollisuuden suojatiellä niin se on optimistinen arvio. Keskimäärin kuvitellaan, että pyöräilijöillä on suojatiellä aivan samat oikeudet kuin jalankulkijoilla.
Tämän uutisen mukaan kuusi vuotta sitten 70 % ei osannut väistämissääntöä:


Alkuperäinen hesarin uutinen ei auennut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös