Simolainen
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Länsirannikko
Kaikenlaisille sitä kortti myönnetäänkin.
Ymmärrän, jos logiikka ei avaudu. Olen pahoillani. Kortin kanssa sillä ei liene mitään tekemistä, fysiikan lailla pärjää.
Riittää kirjastokortti.
Kaikenlaisille sitä kortti myönnetäänkin.
Mitenkäs Google Mapsista näkee nopeuden? Säännöllisesti on käytössä, mutta tätä ominaisuutta en ole huomannut.Ja se mittarin heitto on helppo "todeta". Vaikka google maps päälle ja katsoo siitä sen todellisen nopeuden... Ei pitäisi olla vaikeaa ?
Eikös sitten kun on reititys päällä, vasemmassa alanurkassa ole nopeuspallura. Näköjään asetuksissa on Ajoasetukset otsikon alla valinta "Nopeusmittari" päälle/pois.Mitenkäs Google Mapsista näkee nopeuden? Säännöllisesti on käytössä, mutta tätä ominaisuutta en ole huomannut.
Eikös sitten kun on reititys päällä, vasemmassa alanurkassa ole nopeuspallura. Näköjään asetuksissa on Ajoasetukset otsikon alla valinta "Nopeusmittari" päälle/pois.
Sitä ei aina pääse yhdellä ohituksella jonon ohi vaan on pakko hakea se turvallinen paikka ohitukselle. Joskus se tarkoittaa sitä, että kolmantena jonossa olevana ohitan vain yhden auton ennen kuin lähden ohittamaan sitä etummaista autoa. Jos on useampi auto jonossa niin sitten väliin änkemistä pitää tehdä useammin. Jos on 150 auton letka jossa kolmantena ajava ohittaa toisena ajavan, ei siinä kenenkään muun tarvitsisi hölläillä kaasuja mihinkään kun kaksi autoa vain vaihtaa paikkaa.ei minua haittaa, jos joku tunkee, sujahtaa, pujahtaa, liukuu tms siihen eteen, mikäli näin luulit. Termistä viis.
Eikä minua haittaa edes höllätä kaasua.
Mutta, entäpä kun siellä minun (tai sinun) takana on 150 autoa, jotka tässä tapauksessa joutuvat hölläämään kaasua, mitä pidempi jono sitä isommin, niin mun mielestä se ei ole mukava manööveri. Jos sattuu olemaan vielä paska keli, niin kurat tuulilasissa bonuksena. Ei kurat/vedet/loskat tuulilasissa varmasti kaikkia haittaa, mutta ei se kivaakaan ole. Mun mielestä.
Jos itse ohittelen, nään sen niin, että mulle siitä voisi olla ”hyötyä”, hyvin harvoin kuitenkin on todellisuudessa ja mahdollisimman vähän haittaa muille. Kukin tavallaan.
Joskus voisi olla syytä myös pohtia, miksi useampi auto edellä ajaa kiltisti jonossa ja onko edes todellista tarvetta ohittaa ne kaikki.Sitä ei aina pääse yhdellä ohituksella jonon ohi vaan on pakko hakea se turvallinen paikka ohitukselle. Joskus se tarkoittaa sitä, että kolmantena jonossa olevana ohitan vain yhden auton ennen kuin lähden ohittamaan sitä etummaista autoa. Jos on useampi auto jonossa niin sitten väliin änkemistä pitää tehdä useammin. Jos on 150 auton letka jossa kolmantena ajava ohittaa toisena ajavan, ei siinä kenenkään muun tarvitsisi hölläillä kaasuja mihinkään kun kaksi autoa vain vaihtaa paikkaa.
Joku voisi olla syytä myös pohtia, miksi useampi auto edellä ajaa kiltisti jonossa ja onko edes todellista tarvetta ohittaa ne kaikki.
Joskus voisi olla syytä myös pohtia, miksi useampi auto edellä ajaa kiltisti jonossa ja onko edes todellista tarvetta ohittaa ne kaikki.
Tää on käsittämätön ilmiö, mihin törmää jokainen kerta kun ajaa pidemmän matkan liikenteessä. Kiinnostaisi tietää, onko tähän joku järkevä syy olemassa. Hämääntyykö ihmisen aivot jotenkin, että kun tie muuttuu hieman leveämmäksi, niin aivot alitajuisesti antaa luvan ajaa hieman kovempaa (lue: normaalin nopeusrajoituksen mukaan), ja sitten kun kaista loppuu niin hidastetaan taas 20 alle sallitun.Yleensä noilla ohituskaistoilla jostain kumman syystä se auto joka on ensin hädin tuskin kulkenut 80 kmh, alkaakin kulkea 110 kmh. Ja sit ku ohituskaista taas loppuu niin poljetaan jarrua
Useastihan toki nopeusrajoituskin nousee 80 -> 100 kilometriin tunnissa ohituskaistoilla, niin tällöin ainakin itse nostan matkanopeutta sen 20 km/h. Tosin onhan niitäkin tapauksia ollut, että nopeus nousee, vaikka nopeusrajoitus pysyisi samassa.Tää on käsittämätön ilmiö, mihin törmää jokainen kerta kun ajaa pidemmän matkan liikenteessä. Kiinnostaisi tietää, onko tähän joku järkevä syy olemassa. Hämääntyykö ihmisen aivot jotenkin, että kun tie muuttuu hieman leveämmäksi, niin aivot alitajuisesti antaa luvan ajaa hieman kovempaa (lue: normaalin nopeusrajoituksen mukaan), ja sitten kun kaista loppuu niin hidastetaan taas 20 alle sallitun.
Kun tie levenee niin ihminen kokee sen tien turvallisemmaksi. Silloin se 75 km/h ajava uskaltaa painaa sitä kaasua ja nopeutta on sitten heti se 100 km/h. Tätä on kai ihan tutkittu, mutta en nyt tähän jaksa mitään faktaa kaivaa. Itse kyllä uskon tuon pitävän paikkansa.Kiinnostaisi tietää, onko tähän joku järkevä syy olemassa.
Edessä oleva auto pysähtyi ennen suojatietä, itse jälleen kerran mietin, että eikö jengi todellakaan tunne liikennesääntöjä ja pyöräilijän väistämisvelvollisuutta.
Tämän uutisen mukaan kuusi vuotta sitten 70 % ei osannut väistämissääntöä:Ei, jos edes puolet tielläliikkujista tietää pyöräilijöiden ja autoilijoiden väistämisvelvollisuuden suojatiellä niin se on optimistinen arvio. Keskimäärin kuvitellaan, että pyöräilijöillä on suojatiellä aivan samat oikeudet kuin jalankulkijoilla.
Pienestä pitäenhän noille lapsille opetetaan tuolla liikenteessä, että pyöräilijä on kuningas. Kun tässä meidän kylälläkin koulujen alkamisaikaan ajelee, niin lapset sinkoilee pyörineen suurin piirtein mistä sattuu ja miten sattuu. Autoilijoista ehkä yksi kymmenestä ajelee liikennesääntöjen mukaan, loput yhdeksän kyllä suosiolla päästää pyöräilijät yli tulivat ne suojatietä pitkin tai kolmion takaa risteyksistä. Kerran olen itse nähnyt tuossa koulun läheisyydessä kun lapsipyöräilijä tuli pysähtymättä suojatielle suoraan henkilöauton eteen. Auton vauhti oli hiljainen ja ilmeisesti mitään sen kummempaa ei sattunut kun pyöräilijä nousi vain ylös ja jatkoi matkaa. Itse pyrin ajamaan liikennesääntöjen mukaan, mutta en tietenkään ketään tietoisesti jyrää yli. Toivottavaa olisi, että useampikin tekisi niin. Omille lapsilleni olen yrittänyt opettaa noita sääntöjä ja painottanut myös, ettei niihinkään kannata ihan aukottomasti luottaa.Lounaalle ajaessa etuoikealla kevyen liikenteen väylällä pyöräilijä viittoo vasemmalla kädellä kääntymisen merkiksi ja sitten taakse katsomatta lähtee ylittämään suojatietä. Edessä oleva auto pysähtyi ennen suojatietä, itse jälleen kerran mietin, että eikö jengi todellakaan tunne liikennesääntöjä ja pyöräilijän väistämisvelvollisuutta.
Omille lapsilleni olen yrittänyt opettaa noita sääntöjä ja painottanut myös, ettei niihinkään kannata ihan aukottomasti luottaa.
Jep, erityisesti tätä olen painottanut kaupungilla kävellessä. Samaten sitä, että suojatiellä ei jalkaisinkaan liikkuessa koskaan luoteta siihen, että autoilijat pysähtyvät. Oli sitten kyse yksi- tai kaksikaistaisesta tiestä. Myöskin pyöräilijöitä/sähköpotkulautailijoita varotaan jalkakäytävillä/pyöräteillä, jos ei enemmän niin ainakin yhtä paljon kuin autoilijoita. Onhan näitä..Missään tapauksessa ei pidä opettaa, että autot pysähtyvät aina, kun niillä on punainen valo.
Tässä kannattaa nimenomaan neuvoa täysin päinvastoin eli autoilija ei todellakaan väistä. Kyllä tuota lähes päivittäin havaitsee että kun on menossa kohti suojatietä ja auto on jonkin matkan päässä niin se suorastaan alkaa kiihdyttämään että ehtisi ajaa siitä ennen jalankulkijaa.Samaten sitä, että suojatiellä ei jalkaisinkaan liikkuessa koskaan luoteta siihen, että autoilijat pysähtyvät.
Tässä kannattaa nimenomaan neuvoa täysin päinvastoin eli autoilija ei todellakaan väistä. Kyllä tuota lähes päivittäin havaitsee että kun on menossa kohti suojatietä ja auto on jonkin matkan päässä niin se suorastaan alkaa kiihdyttämään että ehtisi ajaa siitä ennen jalankulkijaa.
Oma lukunsa ovat ne, jotka luulevat että pyörä pitää taluttaa suojatien yli. Varsin surullista, kuinka tällaisesta asiasta voi tosiaankin löytyä kahta eri ääripäätä:Ei, jos edes puolet tielläliikkujista tietää pyöräilijöiden ja autoilijoiden väistämisvelvollisuuden suojatiellä niin se on optimistinen arvio. Keskimäärin kuvitellaan, että pyöräilijöillä on suojatiellä aivan samat oikeudet kuin jalankulkijoilla.