Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 976 729
  • 12 212

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
@Barnes & @DTremens ottakaa Waze käyttöön. Tuo appi kertoo teille pääsääntöisesti tien nopeusrajoituksen. Ja ne kamerat + satunnaisesti myös sen ratsaavan poliisin :D

mä taas kattelen ihan vaan perinteisiä nopeusrajoituksista kertovii pyöreitä kylttejä.
ei tarvii appii eikä tarvii jarrutella kameratolppien kohdilla. Kätevää, halpaa ja helppoa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
mä taas kattelen ihan vaan perinteisiä nopeusrajoituksista kertovii pyöreitä kylttejä.
ei tarvii appii eikä tarvii jarrutella kameratolppien kohdilla. Kätevää, halpaa ja helppoa.

Se on kiva, että meille kaikille on paljon vaihtoehtoja olemassa. Itse käytän mielellään Wazea, kun se reaaliajassa osaa kertoa kolareista/liikenneruuhkista tai muista häiriöistä. Mutta sulla varmaan radio nova ajaa saman asian.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
mä taas kattelen ihan vaan perinteisiä nopeusrajoituksista kertovii pyöreitä kylttejä.
Kätevää, halpaa ja helppoa.
Minäkin käytän tuota. Mutta perhana, joskus ne vaan jää huomaamatta. Esim. joku hässäkkä tiellä, johon pitää keskittyä ja siinä jää hetkellisesti liikennemerkit huomioimatta. Siitäkin huolimatta, että olen lähes täydellinen autoilija, tuota pääsee silloin tällöin tapahtuman.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Just 950km/12h siivu takana ja yhteensä se 2100km tuli ajeltua Hämeen ja Lapin väliä sekä Lapissa.

Pääosin annan puhtaat paperit kanssa-autoilijoille (itsehän painoin 0:lla virheellä läpi koko reissun, älkää kysykö puolisolta), mutta edelleen täälläkin moneen kertaan mainittu pelisilmä puuttuu osalta, varsinkin noilla ohituskaistateillä. Sellaisiakin oli, jotka kaiteiden välissä eivät uskalla ilmeisesti ajaa sitä satasta (ajavat 80-90kmh) ja sitten kun se ohituskaista alkaa, vauhti nousee 110-115kmh. Tai jotka jättävät jonon ensimmäisenä sen 300m rakoa siihen lähirekkaan ettei vahingossakaan sieltä takaa enää lyhyellä ohituskaistalla ohi keretä.

Ja olipa niitäkin rohkeita jotka painoivat tasaista 75kmh-vauhtia siinä jyrkässä alamäessä, jossa takana tuli se täysperävaunurekka, joka sitten joutui olemaan jarrulla koko alamäen. Itse siis rekan takana tarkkailemassa ja ajeltiin huimaa 60-65kmh se seuraava ylämäki kun ei rekka saanut yhtään vauhtia kerättyä.

Mutta kokonaisuudessa oli ihan ok ajot, ehkä kävi tuuriakin että paluu osui maanantaille. Ja esim. Jyväskylän pohjoisen tietyöt vasta ~18 jälkeen.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Se on kiva, että meille kaikille on paljon vaihtoehtoja olemassa. Itse käytän mielellään Wazea, kun se reaaliajassa osaa kertoa kolareista/liikenneruuhkista tai muista häiriöistä. Mutta sulla varmaan radio nova ajaa saman asian.

just näin. Itse asiassa luen aamulla lehdestä ennen töihin lähtöä. Ja jos ei ieltä löydy, koitan etsiä reitin, jossa suurimmalla epätodennäköisyydellä ei olisi tapahtunu mitään. Tähän asti toiminu. Jos kuitenkin on ruuhkaa tai häiriöitä, pysähdyn ja laitan hätävilkut päälle.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En yleensä vaivaudu Jatkoaikaan tai mihinkään some-alustoille avautumaan arkisista vitutuksen aiheista, mutta nyt alkaa mennä vähitellen vati nurin paikallisen nuorison liikennekäyttäytymisestä. Kun näyttää siltä, että millään kaksipyöräisillä, ei mopoilla eikä polkupyörillä ajaminen enää onnistu heiltä normaalisti. Koko ajan pitää tehdä jotain älyttömiä sirkustemppuja ja kiihdytellään keula pystyssä muun liikenteen seassa. Mikä siinä on niin helkkarin vaikeaa, ettei kulkuneuvoa voi kuljettaa niin kuin sillä on tarkoitettu, eli molemman pyörät maassa?

Tai jos ei ajeta jatkuvasti etuhaarukka ylhäällä, niin sitten pitää alati nysvätä puhelinta ja muu ympäristön havainnointi unohtuu. Toki myös autoilijoissa on näitä kännykän näplääjiä, mutta mitään niin tärkeää siellä luurissa ei pitäisi olla, etteikö fillarin selässä ilmankin pärjäisi sen 15-30 minuutin ajon aikana.

Tässä juuri päivänä eräänä joku räkänokka esitteli keulintataitojaan paikallisen Supermarketin pääsisäänkäynnin edustalla, kun allekirjoittanut haki lähistöltä parkkiruutua. Eikä se jäänyt monesta senttimetristä kiinni, ettei tämä jonne tullut päistikkaa auton kylkeen, kun meinasi Jopo karata käsistä juuri ratkaisevalla hetkellä.

Laajempaa empiiristä tutkimusaineistoa minulla ei aiheesta ole, mutta ainakin näillä kulmilla olen huommannut ilmiön nopean yleistymisen ja jollain tavalla linkittänyt sen korona-ajan tuomaan levottomuuteen. Viime, ja sitä edellinen kesä on mielestäni näkynyt selvästi aiempaa holtittomampana nuorten alaikäisten liikehdinnässä. Ajakoot muuten vaikka yötä myöten ja aamusta iltaan kylillä, mutta se p*rkeleen keuliminen yleisillä teillä saa luvan loppua!

Edit: Viime aikoina mediassa vellonut keskustelu sähköpotkulaudoista olkoon kokonaan oma lukunsa. Niistä en ole täällä maaseutumaisessa pitäjässä kovasti harmia (vielä) havainnut, mutta näistä perinteisemmistä kaksipyöräisistä sitäkin enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Eino_Mies

Ihminen on teini-ikäisenä tyhmimmillään kaikessa siinä angstissa ja uhossaan. Näin se vaan menee sukupolvesta toiseen.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Mutta perhana, joskus ne vaan jää huomaamatta. Esim. joku hässäkkä tiellä, johon pitää keskittyä ja siinä jää hetkellisesti liikennemerkit huomioimatta. Siitäkin huolimatta, että olen lähes täydellinen autoilija, tuota pääsee silloin tällöin tapahtuman.
Sama. Ja sitten valtio on asentanut noita iki-ihania kameroita jotka sitten muistuttavat laskun muodossa kun unohdat yhdenkään rajoituksen olemassaolon.

Taisin tuossa viikonloppuna ajella 90kmh 60kmh kameraan, kun kyltti jäi ilmeisesti ajoneuvon taakse ohitustilanteessa. Saas nähdä milloin karhulogollinen kirje kolahtaa postiluukusta.

edit. ohoh, tuollahan on ketju ylinopeussakoillekin. Noh jääköön tänne.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Pitäisiköhän ne Tampereen raitiovaunukiskot jo purkaa, kun harvase viikko näyttää aiheuttavan ongelmia autoilijoille. Ei niitä aiankaan kannata lähteä rakentamaan yhtään enempää...
Vitun ratikka kun ei pysy omilla kiskoillaan vaan kylkeen kiilaa. Olisi kannattanut kuunnella kaupunginvaltuuston viisaita, eihän tuota kuurot kuule kun on niin hiljainen. Sammonkadun fenderbenderistä jossa autoilija oli sujauttanut ratikan eteen, oli lehdessä oikein paljastava kuva, risteyksessä on vasemmalle kääntyminen kielletty mutta eihän niin pieniä merkkejä eikä liikennevaloja näe, kun ratikan havaitseminenkin on mahdotonta, se on se musta keula kun tekee siitä näkymättömän. Ehkä ne autoilijat oppii, vaan en kaikkia rahoja laittaisi sen puolesta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko Tampereen ratikalla nyt tyyliin 4 vai 5 kolaria takana? No ainakin kaksi ratikan kanssa yhteen ajaneista on ammatikseen autoa ajavia. No tämä oli ehkä odotettavissa, että ekan vuoden aikana näitä kolareita tulee, mutta olisin silti uskonut että nämä ”vastapelurit” olisivat olleet 100% ihan normaaleja tunereita, joita liikenne on täynnä muutenkin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vitun ratikka kun ei pysy omilla kiskoillaan vaan kylkeen kiilaa.
Tästä tulikin mieleen yksi liikennekäyttäymisen kukkanen. Se vitun dösä tulee monen mielestä sieltä pysäkiltä kylkeen heti kun vilkku laitettu päälle, eilen ruuhka-aikaan taas kerran todistin tälläistä. Pari autoa eteenpäin mun edessä ajaa pieni kauppakassi, oisko ollut Yaris. Lähestytään dösäpysäkkiä missä dösä, Yaris ohittanut juuri dösän takarenkaan kun dösä laittaa vilkun päälle, samassa sekunnin murto-osassa Yaris vetää hirvenväistöliikkeen vastaantulijoiden kaistalle ja ihan tuurilla kahden auton väliin ja takaisin.
Nyt vielä puhutaan kohtalaisen modernista Espoon kaupunki-infrasta että siinä on kyllä hyvin tilaa vaikka se dösä sieltä metrin tulisikin väylälle kun olet rinnalla.
Kaikki vaihtoehdot on parempia kuin Yariksen muuvi, esimerkiksi painaa jarrua taikka painaa kaasua, mutta pysykää omalla kaistalla, pliis.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Onko Tampereen ratikalla nyt tyyliin 4 vai 5 kolaria takana? No ainakin kaksi ratikan kanssa yhteen ajaneista on ammatikseen autoa ajavia. No tämä oli ehkä odotettavissa, että ekan vuoden aikana näitä kolareita tulee, mutta olisin silti uskonut että nämä ”vastapelurit” olisivat olleet 100% ihan normaaleja tunereita, joita liikenne on täynnä muutenkin.

Kaverille (perusstadilainen) kävi toissa talvena niin, että helvetillisen liukkaalla/lumisella kelillä hänen vaninsa (vanha ku taivas) liuku jarrutusyrityksistä huolimatta spårakiskoille ja keula jäi siihen, koska takaveto ja perä ei paina mitään, ni ei päässy eteen eikä taakse. Spåralla sama liukkaus, käänty Punavuores vähän kulman takaa ja kopsahti vanin keulaan. Ja putosi/ohjautui kiskoilta.
Kaikki oli vähän hämmentyneitä. Frendi lähetti kuvan tilanteesta, taidettiin siitä uutisoidaki jossain.
Älkää kysykö miten em. On mahdollista. Ei kuulemma HKL: n porukkakaan osannu vastata.
 
Ne urat johtuvat suurelta osin suolaamisen aiheuttamasta tienrakenteen heikkenemisestä kun asvalttikerrokset ovat entistä ohuempia.
Samoin entistä isommat akselipainot tekevät ison osan urista, eikä suinkaan nastat.
Tiet kestäisivät paremmin kun suolaaminen kielletään, teitä aurataan, jopa sillä tiekarhulla ja hiekoitetaan.

Ne olosuhteet missä kitkat ovat hyviä on paljas tienpinta ja pelkkä lumi. Sitten kun on jäätä niin kitkoilla ei ajeta jos nastat eivät karhenna pintaa.

Ainakin täällä Jyväskylän leveysasteilla teitä kyllä aurataan ja polanteita poistetaan, kumma kyllä tiet aina vaan urautuu. Sillähän ei toki ole mitään tekemistä että 99% autoilijoista ajaa talvikuukaudet nastarenkailla muiden jättämiä uria pitkin.

Siirsin keskustelun tänne Sannan topicista.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Ainakin täällä Jyväskylän leveysasteilla teitä kyllä aurataan ja polanteita poistetaan, kumma kyllä tiet aina vaan urautuu. Sillähän ei toki ole mitään tekemistä että 99% autoilijoista ajaa talvikuukaudet nastarenkailla muiden jättämiä uria pitkin.

Siirsin keskustelun tänne Sannan topicista.
Nimenomaan Keski-Suomi on yksi suurimmista suolan käyttäjistä tieverkoston hoidossa.
Siitä ylöspäin suolaa käytetään huomattavasti vähemmän.

Isommat massat ja paskemmat pohjat, johon kylvetään suolaa niin tiet urautuvat.
Se nyt on täysin idioottimaista toimintaa ajaa urissa mutta voit miettiä miten paljon urien muodostukseen vaikuttaa maksimipainojen nousu 35->76t.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tuli käytyä tällä viikolla Saksassa ja hämmästeltyä kuinka hienosti vasen kaista pysyy motarilla auki nopeammin ajaville. Heti ohituksen jälkeen siirryttiin oikealle. Nyt sitten pari päivää taas hämmästellyt, kuinka suomalaiset viihtyy vasemmanpuoleisella kaistalla, vaikka oikeanpuoleinen on vapaa. (Empiirinen alle kymmenen auton kokemus osoitti, että useimmiten kyseessä on naiskuljettaja.)
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
mutta voit miettiä miten paljon urien muodostukseen vaikuttaa maksimipainojen nousu 35->76t.

Miten perustelet sen, että raskas ajoneuvo ei mahdu niihin uriin, jotka ovat nimenomaan leveydeltään henkilöauton mittojen mukaiset?

35 tonnin kokonaismassat ovat olleet käytössä Caesarin valtakauden aikana, eiköhän tiepohjia ole pääasiassa sen jälkeen jo kunnostettu.

Kirjoitit akselipainojen nouseen, mutta se nimenomaan on pienentynyt. Suuremmat kokonaismassat vaativat enemmän akseleita.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuli käytyä tällä viikolla Saksassa ja hämmästeltyä kuinka hienosti vasen kaista pysyy motarilla auki nopeammin ajaville. Heti ohituksen jälkeen siirryttiin oikealle. Nyt sitten pari päivää taas hämmästellyt, kuinka suomalaiset viihtyy vasemmanpuoleisella kaistalla, vaikka oikeanpuoleinen on vapaa. (Empiirinen alle kymmenen auton kokemus osoitti, että useimmiten kyseessä on naiskuljettaja.)
No esimerkiksi kehillä ja muilla vastaavilla teillä tuo onkin totta, monet jäävät junnaamaan siihen vasemmalle kaistalle, mutta täytyy sanoa, että ainakaan Etelä-Suomen motareilla en ole nähnyt tuota ongelmaksi asti. Olen aika herkkä vittuuntumaan liikenteestä, ja tuosta en ole vielä keksinyt motareilla kovin usein vittuuntua. Kiva toki tietää, että potentiaalia vittuuntumiseen on.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tuli käytyä tällä viikolla Saksassa ja hämmästeltyä kuinka hienosti vasen kaista pysyy motarilla auki nopeammin ajaville. Heti ohituksen jälkeen siirryttiin oikealle. Nyt sitten pari päivää taas hämmästellyt, kuinka suomalaiset viihtyy vasemmanpuoleisella kaistalla, vaikka oikeanpuoleinen on vapaa. (Empiirinen alle kymmenen auton kokemus osoitti, että useimmiten kyseessä on naiskuljettaja.)

Pari kesää sitten tuli paahdettua ihan huolella autobahneja. Aika sujuvaa meininkii.
Suomessa tapaan kuitenki jos meen motarilla ohi painaa sen verran reilusti ohi, et turvaväli pysyis myös oikealla kaistalla mun taakse jäävälle. Ettei koukkaa siihen 10 metrin päähän ja parhaassa tapaukses roiskuta paskavedet tuulilasiin. Siinä on mun syy miksi pysyn ”kauemmin” vasemmalla kaistalla.
Toki ohittelen melko harvoin, koska en oo vielä keksiny syytä, miksi mun pitäis olla peril 20 sekkaa aiemmin ja kuluttaa siihen ohituksen kiihdyttelyyn löpöä suhtees kuljettuun matkaan ihan helvetisti.
Suomes se on kyllä ihan parhautta, kun mennään ohi niin helvetisti ja väkisin tungetaan johonkin väliin ja sitte poistutaan liittymästä. Saatana ku ois aina mahdollisuus mennä tekee galluppi, et mites niinku omasta mielestä?
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
No esimerkiksi kehillä ja muilla vastaavilla teillä tuo onkin totta, monet jäävät junnaamaan siihen vasemmalle kaistalle, mutta täytyy sanoa, että ainakaan Etelä-Suomen motareilla en ole nähnyt tuota ongelmaksi asti. Olen aika herkkä vittuuntumaan liikenteestä, ja tuosta en ole vielä keksinyt motareilla kovin usein vittuuntua. Kiva toki tietää, että potentiaalia vittuuntumiseen on.
Kehillähän tuo johtuu varmasti siitä, että se oikea kaista ajaa jotain 70km/h ja sitten jarruttaa vielä jokaiseen kameraan. Eli alinopeudellakin on pakko siirtyä joskus vasemmalle. Ja aika usein liikenne on sitten sellanen, ettei siihen oikealle oo ihan helpoin palata, ellei taas halua ajaa 70.

Mä ajan kehät vakkarilla mittarin mukaan 85km/h ja oon huomannut, että ihan turha sahata jatkuvasti eestaas kaistoilla jarrutellen ja kiihdytellen, kun jotain yksittäistä 95km/h sankaria lukuunottamatta se vasen kaista ajaa rajoitusten mukaan tai inan päälle. Ja juu, vakkari 86km/h välähtää jo kamera, joskaan ei kyllä laskua vielä tullut.

Todella pieni ongelma täå kyllä Suomessa on, kun pääsääntöisesti se vasen kaista liikkuu kuitenkin "siedettävää ylinopeutta" eli jotain 130km/h motareilla. Saksassa vapaaväylillä tietysti ihan eri, kun vasemmalta tulee joku Lambo 220 lasissa perseeseen, niin ei siinä kannata junnata edes 180km/h turhaan edessä. Samalla tavalla taas Saksassakin kaupunkien ympärillä "kehillä' on samoja piirteitä kun täällä.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Miten perustelet sen, että raskas ajoneuvo ei mahdu niihin uriin, jotka ovat nimenomaan leveydeltään henkilöauton mittojen mukaiset?

35 tonnin kokonaismassat ovat olleet käytössä Caesarin valtakauden aikana, eiköhän tiepohjia ole pääasiassa sen jälkeen jo kunnostettu.

Kirjoitit akselipainojen nouseen, mutta se nimenomaan on pienentynyt. Suuremmat kokonaismassat vaativat enemmän akseleita.
Se rakenne hajoaa suolauksen takia ja isot massat lisäävät suolan vaikutusta.
Kun rakenne on rikki niin murtumat tulevat siihen missä käyttöä on eniten.

Ei todellakaan ole, ei edes päätieverkolla saati sitten muualla.
76t kokonaismassalla on 10 akselia ja 44t oli kahdeksan eli kuinka se menikään?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No esimerkiksi kehillä ja muilla vastaavilla teillä tuo onkin totta, monet jäävät junnaamaan siihen vasemmalle kaistalle, mutta täytyy sanoa, että ainakaan Etelä-Suomen motareilla en ole nähnyt tuota ongelmaksi asti. Olen aika herkkä vittuuntumaan liikenteestä, ja tuosta en ole vielä keksinyt motareilla kovin usein vittuuntua. Kiva toki tietää, että potentiaalia vittuuntumiseen on.

Kehätiet eivät ole moottoriteitä, joten siellä ei kait virallisesti edes kuulu väistää vasemmalta kaistalta oikealle. Voihan se Pera ottaa valmiiksi Itäkeskuksesta lähtiessä vasemmankaistan, jotta pääsee varmuudella länsiväylää oikeaan suuntaan. Ainakin välillä tältä tuntuu.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kehätiet eivät ole moottoriteitä, joten siellä ei kait virallisesti edes kuulu väistää vasemmalta kaistalta oikealle. Voihan se Pera ottaa valmiiksi Itäkeskuksesta lähtiessä vasemmankaistan, jotta pääsee varmuudella länsiväylää oikeaan suuntaan. Ainakin välillä tältä tuntuu.
No tiedän että kehät eivät ole motareita, mutta rakenteeltaan samanlaisia ja helvetin paljon liikennettä. Ja sanoin juuri, että siellä tuota ongelmaa on. Oikeilla motareilla mielestäni ei.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No tiedän että kehät eivät ole motareita, mutta rakenteeltaan samanlaisia ja helvetin paljon liikennettä. Ja sanoin juuri, että siellä tuota ongelmaa on. Oikeilla motareilla mielestäni ei.

Kyllä jossain määrin motareillakin tuota ongelmaa on, tosin korostuu ruuhkaisilla osuuksilla kuten Helsinki-Lahti tai Helsinki-Hämeenlinna. Porvoon motarilla todella harvakseltaan.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kyllä jossain määrin motareillakin tuota ongelmaa on, tosin korostuu ruuhkaisilla osuuksilla kuten Helsinki-Lahti tai Helsinki-Hämeenlinna. Porvoon motarilla todella harvakseltaan.
Lahden motaria olen ajanut aikoinaan säännöllisesti töiden takia, ja nyt kun sanot, niin saattoi olla joskus noin. Hämeenlinnan / Tampereen, Porvoon ja Turun motareilla en ole tuota havainnut, mutta ne ovatkin olleet aina huviajoja.

Mitä tästä opimme? Kaikkia muita motareita on hauska ajaa, paitsi Lahden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös