Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 973 464
  • 12 185

Outsider

Jäsen
Tarkalleen ottaen ei ole enää, vaan merkinantolaite, joka voi olla muukin. Vielä 2019 oli nimenomaan soittokello.

Ainakin viime kesänä voimaan tulleen tieliikennelain uudistuksen yhteydessä traficomin sivuilla mainittiin nimenomaan soittokello, mutta tuskin sillä nyt kovin oleellista merkitystä on millä nimellä sitä kilkutinta kutsuu.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Nus nus pilkku... Tieliikennelaissa ei oteta kantaa polkupyörän soittokelloihin tai muihin moision varusteisiin. Se on ajoneuvolaki (82/2021), jossa tuosta äänimerkinantolaitteesta säädetään. Nyt voimassa oleva laki tuli voimaan pari kuukautta sitten maaliskuun alussa.
 

Outsider

Jäsen
Nus nus pilkku... Tieliikennelaissa ei oteta kantaa polkupyörän soittokelloihin tai muihin moision varusteisiin. Se on ajoneuvolaki (82/2021), jossa tuosta äänimerkinantolaitteesta säädetään. Nyt voimassa oleva laki tuli voimaan pari kuukautta sitten maaliskuun alussa.

 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nus nus pilkku... Tieliikennelaissa ei oteta kantaa polkupyörän soittokelloihin tai muihin moision varusteisiin. Se on ajoneuvolaki (82/2021), jossa tuosta äänimerkinantolaitteesta säädetään. Nyt voimassa oleva laki tuli voimaan pari kuukautta sitten maaliskuun alussa.

Joo, totta, ajoneuvolaissa (joka tosin uusittiin mm. TLL uusimisen vuoksi). Mutta nimenomaan äänimerkinantolaite, ei soittokello. Saa olla vaikka torvi, esityötkään eivät määritä mitään soittokellon tyyppiä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olen kyllä kovasti ihmeissäni siitä, että tämänkin ketjun keskustelun perusteella osaan liikennesäännöt ihan eri tavalla riippuen siitä millä kulkuneuvolla tai jopa ilman kulkuneuvoa olen liikkeellä.

Polkupyörällä olisin kuollut jo monesti tai ainakin loukkaantunut pahasti, jos olisin pitänyt vaan oikeuksistani kiinni ottamatta huomioon muita liikkujia. Ihan älyttömän usein autot tulevat sieltä kolmion takaa tai pihoistaan ilman ajatustakaan, että jo niitä pyörätiellä kulkevia pitää väistää ennen sitä ajorataa.

Autoilijana olisin myös monesti tappanut tai ainakin vienyt sairaalaan pyöräilijän, jos olisin vaan sokeasti pitänyt oikeuksistani kiinni. Ihan liian usein pyöräilijät vaan painavat lähes sokeasti suojatielle tai sille pyörätienjatkeelle välittämättä tai tietämättä väistämissäännöistä.

Sitten jalankulkijana liikun jompaakumpaa reunaa, enkä poukkoile keskellä sinkoillen sinne tänne. Enkä nyt jumalauta suutu siitä, että se fillaristit soittaa kelloa, jos en reunassa kävele.

Edit: parastahan se tietysti olisi, että me kaikki osaisimme liikennesäännöt täydellisesti ja toimisimme niiden mukaan.
Me emme kuitenkaan elä liikenteessäkään täydellisessä maailmassa, joten otetaan sielläkin huomioon ne, jotka eivät jostain syystä ole niin täydellisiä ja osaavia kaikessa kuin me luulemme olevamme.
 
Viimeksi muokattu:

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Me emme kuitenkaan elä liikenteessäkään täydellisessä maailmassa, joten otetaan sielläkin huomioon ne, jotka eivät jostain syystä ole niin täydellisiä ja osaavia kaikessa kuin me luulemme olevamme.
Se on juuri näin. Pahimmat pöhöilyt on asia erikseen, mutta kyllä minulle on tähän asti ainakin ollut aivan paskan sama, että mennäänkö nyt täysin lakikirjan mukaan jossain suojatien ylityksissä. Jos sieltä nyt joku pyöräilijä tulee kovaa kyytiä kohti suojatietä, niin ei siinä kenenkään elämää vahingoiteta, vaikka hänet siitä suojatien yli laskisikin

Muutenkin monista ihmisistä tulee liikenteessä ihan ihmeellisiä, kun meinaavat että itse eivät tee virheitä siellä koskaan. Tuntuu siltä, että monet ajavat lakikirja kädessään sitä kotteroaan tuolla teillä, koska kyllä se sellaista pilkunnussimista välillä tuntuu joidenkin autolla ajaminen olevan.
 

ace

Jäsen
Edit: parastahan se tietysti olisi, että me kaikki osaisimme liikennesäännöt täydellisesti ja toimisimme niiden mukaan.
Me emme kuitenkaan elä liikenteessäkään täydellisessä maailmassa, joten otetaan sielläkin huomioon ne, jotka eivät jostain syystä ole niin täydellisiä ja osaavia kaikessa kuin me luulemme olevamme.

Niin, tuntuu siltä että Jatkoajassa on ne kaikkein täydellisimmät liikenteessä liikkujat. En yhtään epäile kenenkään kokemuksia tai käyttäytymistä, mutta aika negatiivisen kuvan täältä saa. Suomalainen Liikennekäyttäytyminen on loppupelissä oikein hyvää.

Mulkkuja on toki joukossa aina, konteksti vaan paljon eri.
 
Itselläni tulee kelloa käytettyä aika tiuhaan, etenkin jos koirailijoita näkyy edessäpäin. Jotkut koirat saattaa säikähtää ohi ajavaa pyöräilijää ja alkaa räyhäämään. Kello on hyvä vinkki kävelyttäjälle, että liekaa tiukemmalle. Arvostan myös itsekin, jos kello kilahtaa takaapäin, enkä ota sitä vittuiluna. Kivempi se on olla varautunut siihen että takaa on tulossa suuremmalla nopeudella joku, eikä silloin ole oikea aika esimerkiksi vaihtaa tien puolta.
 

axe

Jäsen
Sellaista pientä jurotuksen aihetta mulle tuottaa noissa kävelijöissä ne, joita se väylän reuna pelottaa. Mää en vaan tajua miksi pitää kulkea ihan keskellä tietä niin kuin omistaisi koko maailman. Sillä lailla tien leveyden puolittaminen tekee ohittamisen ja vastaan kohtaamisenkin millä tahansa etenmistavalla ihan turhan hankalaksi. Sitten kun siihen otetaan vielä toinen äiti ja toiset lastenvaunut, niin se onkin metri tyhjää vasemmalla, kolme metriä keskeltä tukittuna, metri tilaa oikealla. Reunan kun valitsee, niin se sukkahousuveijarikin pyyhkäisee ohi kauempaa ja kaikille helpommin vaikkei kellejä kilkuttelisikaan.

Ja tosiaan sen reunan saa ihan ite valita, ja itekin mieluusti meen aina sitä autotiestä kauempaa reunaa kulkusuunnasta huolimatta. Mutta siinäkin kun täällä nyt yleisesti se oikeanpuoleinen liikenne on, niin kahdesta vastakkain tulevasta kävelijästä, joista toinen on valinnut sen oman oikeansa ja toinen oman vasempansa, niin sen "ei-oikeassa" olijan pitäisi tehdä kohtaamishetkellä se hetkellinen väistö keskelle. Koska vaikka molemmat on oikeassa, niin se oikealla oleva on oikeammassa.

Ei mulla syke näistä nouste enkä huido kuvitteellisella porkalla, mutta silti aina harmittaa kun ihmiset ei muista tai tajua, että ei ne maailmassa yksin kulje ja aina takana voi olla nopeampi, jonka menoa voi helpottaa aiheuttamatta itselleen edes vaivaa.

OK, myönnän että joskus esim. hölkkäillessä kun joutuu ohittamaan sellaisen keskikaistan tallukkaan, niin tulee vedettyä teatraalisesti heti ohituksen jälkeen mahdollisimman pitkälle sinne oikeaan reunaan. Oppiipahan saakeli!
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Itselläni tulee kelloa käytettyä aika tiuhaan, etenkin jos koirailijoita näkyy edessäpäin. Jotkut koirat saattaa säikähtää ohi ajavaa pyöräilijää ja alkaa räyhäämään. Kello on hyvä vinkki kävelyttäjälle, että liekaa tiukemmalle. Arvostan myös itsekin, jos kello kilahtaa takaapäin, enkä ota sitä vittuiluna. Kivempi se on olla varautunut siihen että takaa on tulossa suuremmalla nopeudella joku, eikä silloin ole oikea aika esimerkiksi vaihtaa tien puolta.
Kuulun itsekin niihin, jotka arvostavat, jopa edellyttävät, että takaa tuleva pyöräilijä ilmoittaa tulostaan kelloa soittamalla. Sanoisin, että 98% pyöräilijöistä ei näin tee. Näin omalla kotipaikkakunnallani.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan toi laki tuolta osin täysin epäonnistunut. Siltikään sitä ei muutettu kun tieliikennelaki muuttui 2020. Tai muutettiin, mutta ilmeisesti vain sekavoitettiin asiaa lisää. Selkeintä olisi, että autoilija väistää jos tulee kolmion tai stop-merkin takaa mutta ei muuten. Tai sitten pyörä väistää aina. Tuo kääntyminen tuo ihan turhaan sekavuutta asiaan.
No onhan se nyt aivan selvä ja looginen sääntö että suoraan ajavan ei tarvitse väistää eteen kääntyvää. Niinkuin kaistanvaihdossakin vaihtaja väistää, ei toisin päin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mua hämmentää näissä nykypäivän pyöräilijöissä tilannenopeus. Eikö sen verran ole järkeä päässä, että sovitetaan oma vauhti muun liikenteen tahtiin. Eniten kauhua herättävät nämä pyörien perässä olevan "lastenvaunut", joissa lapsi istuu kyydissä kun iskä mankeloi niin paljon kuin jaloista lähtee. Ei ole väliä onko rotvalli tai autoja lähellä, vauhti ei rauhoitu. Kun autoilija saa lapsen, tulee monelle ajatus rauhallisemmasta liikennekäyttäytymisestä, kun on oma lapsi kyydissä. Ainakaan Tampereella tätä samaa ei pyöräilijöissä näy. Lapsi pomppii vain vaunuissa vauhdin mukana. Aivan sairasta.
Tämä. Olen ajatunut työkseni taksia, tavaraliikennettä, hälytysajoja pelastuslaitoksen kalustolla ja nyt täysipäiväisesti linja-autoa paikallisliikenteessä. Vapaa-aikana kuljen autolla ja moottoripyörällä. Koskaan en ole saanut tilaisuutta kuulua tienkäyttäjäryhmään jonka ei tarvitse välittää muusta liikenteestä, liikennesäännöistä ja muista tienkäyttäjistä eikä sovittaa tilannenopeuttani tieliikennelain mukaisesti. En edes hälytysajoissa. Vähän täytyy olla kateellinen näille pyöräilijöille jotka voivat paahtaa menemään sen minkä reisistä lähtee välittämättä muusta liikenteestä tai liikennesäännöistä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No onhan se nyt aivan selvä ja looginen sääntö että suoraan ajavan ei tarvitse väistää eteen kääntyvää. Niinkuin kaistanvaihdossakin vaihtaja väistää, ei toisin päin.
Juu. Loogisuuden takia kaikki kyseisen säännön osaavatkin. Miksi sitten tasa-arvoisessa risteyksessä suoraan ajava väistää oikealta tulevaa autoa, mutta ei oikealta pyörätieltä tulevaa pyörää? Miksei sama logiikka toimisi pyörätien ja autotien risteyksessä?

Tilannenopeudesta hyviä mietteitä.Se on just noin.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Juu. Loogisuuden takia kaikki kyseisen säännön osaavatkin. Miksi sitten tasa-arvoisessa risteyksessä suoraan ajava väistää oikealta tulevaa autoa, mutta ei oikealta pyörätieltä tulevaa pyörää? Miksei sama logiikka toimisi pyörätien ja autotien risteyksessä?
Ja jos se pyörä ajaakin ajoradalla ja tulee oikealta tasa-arvoisessa risteyksessä, niin silloinhan minun on autoilijana häntä väistettävä? Mutta jos sen ajoradan vieressä onkin pyörätie ja pyöräilijä tulee sitä pitkin oikealta ylittääkseen tien suojatietä (tai siis pyörätien jatketta pitkin), niin sitten hän väistää minua. Meneekö tämä näin?

EDIT: Tarkennuksena että molemmissa tilanteissa pyörä tulee oikealta ja jatkaa vasemmalle. Ja itse jatkan autolla suoraan eli kukaan ei käänny.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja jos se pyörä ajaakin ajoradalla ja tulee oikealta tasa-arvoisessa risteyksessä, niin silloinhan minun on autoilijana häntä väistettävä? Mutta jos sen ajoradan vieressä onkin pyörätie ja pyöräilijä tulee sitä pitkin oikealta ylittääkseen tien suojatietä (tai siis pyörätien jatketta pitkin), niin sitten hän väistää minua. Meneekö tämä näin?

EDIT: Tarkennuksena että molemmissa tilanteissa pyörä tulee oikealta ja jatkaa vasemmalle. Ja itse jatkan autolla suoraan eli kukaan ei käänny.
Just näin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Toinen jalankulkijan vaaratekijä juuri nyt on nuo pikapyöräilijät. Sukkahousuissaan lujaa ja lähes äänettömästi jalankulkijoiden seassa kulkevat himoliikkujat. Mitenhän esim lapset, taikka koirantaluttajat osaavat vilkuilla olkansa yli näitä vauhtikoneita? Yksi askel sivuun väärällä hetkellä, ja takaa tuleva pikapyöräilijä osuu, ja lujaa.

Tämän takia minä, spandexsankari, ajan maantiepyörälläni pääsääntöisesti kaupungissakin maantien puolella, koska vauhtini on hyvin pitkälle samaa luokkaa kuin autoilla. Tosin tästä saa sitten osalta autoilijoista näitä kyynärpäitä viistäviä läheltä ohituksia, oli siellä tiellä tilaa tai ei. Ja kevyenliikenteenväylillä periaatehan on että takaa lähestyvän pyöräilijän kyllä pitäisi huomioida nämä edellä menevät ja jättää riittävästi tilaa, ja koirien ulkoiluttajien sekä lasten/teinien kohdalla mielellään myös hidastaa selkeästi vauhtia ennen ohitusta.

Mitä tulee mahdolliseen osumaa ja sattumiseen niin tuossa kyllä luultavasti sattuu molempia lujaa, eli läheltä ohittava kovavauhtinen pyöräilijä vaarantaa molempien turvallisuutta. En siis usko että mahdollisessa törmäyksessä pyöräilijä pysyisi itse pystyssä ainakaan jos tilanne on yhtään yllättävä. Olen kerran törmännyt kävelijään (ninjaan = ilman heijastimia) syksyn hämärässä sateessa polkiessa, kerkesin tosin melkein väistämään mutta otin pienen osuman kävelijän kyynärpäähän josta minä kaaduin, sain asfaltti-ihottumaa ja rikoin pyöräilyhousuni, kävelijä lähinnä säikähti eikä siis satuttanut itseään.

Siksi yleensä vain heilutan kättä kiitokseksi pysähtyville autoille ja menen itse pyörällä ensin liikenteen sujuvoittamiseksi, vaikka olisin väistämisvelvollinen.

Aivan kuten autollakin niin myös pyörällä minä menen kättä heilauttaen varovaisesti (valmiina väistämään) ensin jos minulle selkeästi annetaan tilaa vaikka olisin väistämisvelvollinen, se nyt vain tekee liikenteestä sujuvampaa jos ei molemmat pysähdy ja jää odottelemaan mutta näissä toki on syytä käyttää pelisilmää.

Tänään taas saatiin lukea että autoilija oli ajanut suojatiellä kaatuneen lapsen päälle oikealle kääntyessään, en ymmärrä mikä siinä on niin vaikea havainnoida ympärilleen kun kääntyy.
Tässä siis IL:n juttu asiasta:
IL: Henkilöauton kuljettaja törmäsi suojatietä ylittäneeseen lapseen Joensuussa
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lahdessa työmaan takia tehty väliaikainen liikenneympyrä tähän lähelle. Eikö ihmiset noteeraa liikennemerkkejä tai risteyksen keskellä olevia värikkäitä kuorma-auton renkaita kun ”vasemmalle kääntyvät” pysähtyvät keskelle liikenneympyrää, ja vilkut vilkkuvat väärään suuntaan, jos vilkkuvat. Ihan käsittämätöntö touhua. Voisi mennö huvikseen itse ajelemaan tohon niin varmaan joku tulisi kolmion takaa kylkeen vanhasta tottumuksesta.

edit: äsken nähtynä minuutin aikana: auto pysähdyksissä ympyrässä ja kaksi autoa ”kääntyi vasemmalle” ajaen ympyrää väärään suuntaan. Uskaltaako täältä edes autolla enää poistua kun pitöä tuosta ajaa
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lahdessa työmaan takia tehty väliaikainen liikenneympyrä tähän lähelle. Eikö ihmiset noteeraa liikennemerkkejä tai risteyksen keskellä olevia värikkäitä kuorma-auton renkaita kun ”vasemmalle kääntyvät” pysähtyvät keskelle liikenneympyrää, ja vilkut vilkkuvat väärään suuntaan, jos vilkkuvat. Ihan käsittämätöntö touhua. Voisi mennö huvikseen itse ajelemaan tohon niin varmaan joku tulisi kolmion takaa kylkeen vanhasta tottumuksesta.

edit: äsken nähtynä minuutin aikana: auto pysähdyksissä ympyrässä ja kaksi autoa ”kääntyi vasemmalle” ajaen ympyrää väärään suuntaan. Uskaltaako täältä edes autolla enää poistua kun pitöä tuosta ajaa
Tänä aamuna töihin tullessa oli läheltä piti -tilanne väliaikaisessa, epämääräisen muotoisessa liikenneympyrässä, josta olin poistumassa kolmannesta ulosajoliittymästä. Kolmion takaa tuleva ajoi kuin olisi suoraa katua menossa ja melkein minun kylkeen. Syy olisi siis ollut hänessä, mutta on näissä "ympyröissäkin" vikansa.

Liikenneympyrät ovat hyviä monessa paikassa, vaikka itselläkin on meinannut mennä sormi suuhun, kun vasemmanpuoleisessa liikenteessä osuu double roundabout reitille. Sen sijään tilapäiset viritykset ovat enimmäkseen perseestä. Suunnilleen puolet tajuaa ajavansa liikenneympyrään ja puolet ei.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
itselläkin on meinannut mennä sormi suuhun, kun vasemmanpuoleisessa liikenteessä osuu double roundabout reitille. Sen sijään tilapäiset viritykset ovat enimmäkseen perseestä. Suunnilleen puolet tajuaa ajavansa liikenneympyrään ja puolet ei.
Turistina UK:ssa ajelleena paikalliset liikenneympyrät ovat tosi hankalia, kun ei niihin ajaessa millään meinaa tajuta katsoa oikealle. Asiaa tietysti pahentaa jos/kun omassa autossa on ratti vasemmalla.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänä aamuna töihin tullessa oli läheltä piti -tilanne väliaikaisessa, epämääräisen muotoisessa liikenneympyrässä, josta olin poistumassa kolmannesta ulosajoliittymästä. Kolmion takaa tuleva ajoi kuin olisi suoraa katua menossa ja melkein minun kylkeen. Syy olisi siis ollut hänessä, mutta on näissä "ympyröissäkin" vikansa.

Liikenneympyrät ovat hyviä monessa paikassa, vaikka itselläkin on meinannut mennä sormi suuhun, kun vasemmanpuoleisessa liikenteessä osuu double roundabout reitille. Sen sijään tilapäiset viritykset ovat enimmäkseen perseestä. Suunnilleen puolet tajuaa ajavansa liikenneympyrään ja puolet ei.
Toisaalta väliaikaisesta liikenneympyrästä on kerrottu:
  • Tietyön liikennemerkki
  • Poikkeavat liikennejärjestelyt liikennemerkki
  • Poikkeavasti 40 km/h rajoitus
  • Liikenneympyrän merkki
  • Kolmio
  • liikenneympyrän keskellä värikkäitä kuorma-auton renkaita
  • Liikenneympyrän keskellä liikennemerkit osoittamassa ajosuunnan

  • Aika putkinäkö pitää olla, että ajaa tuossa vain suoraan ympyrän läpi kuten olisi etuajo-oikeutettu risteys. Tai kääntyy vasemmalle väärään suuntaan ympyrää.

  • Briteissä en kyllä uskaltaisi ajaa.Jälkimmäiseen kappaleeseen kommenttina.

  • Luuri editoi tän ihan vittua kun tein listan. Sori siitä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös