Oululaisten autoilijoiden liikennekäyttäytyminen on välillä jotain uskomattoman raivostuttavan ja idioottimaisen väliltä. Tässä mielestäni suurimmat verenpaineen nostattajat:
A. Mikä siinä moottoritielle liittymisessä voi olla niin vaikeaa? Monesti tulee eteen tilanne, jossa itse ajelen motarilla vakkari päällä, ja liittymän kiihdytyskaistaa pitkin ajaa auto rinnallani. Edessäni ja takanani olisi tilaa reilusti, mutta sankari olettaa, että väistän vasemmalle kaistalle. Toissa päivänä kävi jälleen niin, että Volvo-maasturi löi röyhkeästi vilkun päälle ja kiilasi kylkeeni. Ehdin vaistomaisesti vaihtaa kaistaa, ja hetken ajan siinä mietin taas, että mitähän viddua. Painoin tyytin pohjaan siinä rinnalla, mutta kaveri ei edes vilkaissut sivulleen. Olen valmis joustamaan tarvittaessa, ja antamaan tilaa, mutta melkeinpä aina sen motarille liittymisen järkevällä ennakoinnilla pystyy suorittamaan ongelmattomasti.
B. Takapuskurissa roikkuminen. En. Vain. Ymmärrä. Klassinen tilanne: lähden moottoritiellä ohittamaan hitaammin ajavaa letkaa. Autoni nopeusmittari näyttää 112-115 km/h. Taustapeilistä näen, että kaukaa joku lähestyy samaa kaistaa. Kohta se on aivan takapuskurissani kiinni. Siinä vauhdissa. Turvaväli on sana, jota varsinkaan moni saksalaisen auton omistaja ei liene ikinä kuullutkaan. Kevättalvella hain eräänä päivänä tytön päivähoidosta, ja sillä matkalla eräs BMW ajoi kilometrien ajan ihan tappituntumalla. Sitten tuli eteen liikennevaloissa seisova letka, ja aloin ehkä jarrutella pikkuisen liian myöhään. Ehdin kuitenkin hyvin jonon jatkoksi, ja samassa näin oikealla puolellani pölähdyksen lumivallissa. Nuorehko jannu oli ajanut Bemarinsa ulos, sillä oli joutunut väistämään minua penkkaan. Onneksi ei hänelle käynyt kuinkaan, mutta sinnepä jäi miettimään, kannattaisiko ensi kerralla jättää edes pieni hajurako etenkin sellaisilla liukkailla.
C. Lähden motarilla ohittamaan autoa, joka ajaa esim. 80-90 km/h. Eipä mitään, rinnalle päästyäni alkaakin kaveri kiihdyttää omaan nopeuteeni. Tätä sattuu niin usein, että pidän sitä ihan tahallisena toimintana. Jos näin käy, ja liikenne on muuten rauhallista, painan kaasun hetkellisesti pohjaan siinä vaiheessa, ja jätän tomppelin nielemään pölyä.
D. Liikenneympyrään ajellaan välillä melko huolettomasti, ja usein näkee, ettei kuski paljon vilkuile vasemmalle. Kaasujalan vapisemaan saanut tilanne sattui muutama kuukausi takaperin eräässä Oulun lähikunnassa, kun traktori meinasi tulla töötti pohjassa päälleni kun olin itse ympyrässä. Onneksi on autossa turbo, koska siinä tilanteessa se pelasti paljolta.
Nämä nyt olivat ensimmäisenä mieleen tulevat ärsytyksen aiheet, joihin törmää lähes päivittäin liikenteessä täällä päin. En edes yritä väittää, että itsekään olisin mikään täydellinen kuski (no, kortti on ollut 19 vuotta, enkä ole saanut ainuttakaan ylinopeussakkoa), mutta kun keskittyy ajamiseen eikä vaikka puhelimen räpläykseen, välttyy monelta vaaratilanteelta.
Edit. korjattu typot