Henkilökohtaisesti en yleisesti jaksa hermostua, jos joku - vaikka kuinka tyhmästi - ohittaa minut vastaantulevien kaistan kautta, kun ajelen maantiellä. Parempi mennä ohi kuin nysvää takapuskurissa kiinni, varsinkin jos edessä on baana auki eikä hätähousun tarvitse jäädä jarruttelemaan minun eteeni. Ajelen yleisesti vähän tilanteesta riippuen 5-10 kilometriä yli sallitun nopeuden. Vanhaa Porin tietä tulee jonkin verran kulutettua, joten siinä keskimäärin ehkä vähän kovempaa vauhtia pidän.
Eilen perjantaina kun ajelin porintietä taas Helsinkiä kohti ja vaihdoin vanhalle vihdintielle niin perässä tuli hienohko mersu. Ajeltiin siinä n. 15-20 minuutin ajan niin, että hän tuli takana, välillä takapuskurissa kiinni ja välillä hyvää turvaväliä pitäen. Tiellä oli lukuisia hyviä ohituspaikkoja ja kerran jo harkitsin ajavani itse bussipysäkille hetkeksi, että kiirehtijä uskaltaa mennä ohi. Vihdintien vanhan s-marketin ohi päästyäni, edessä näkyi hitaasti etenevä autojono. Etummaisena körötteli auto joka veteli perässään hevoskärryä ja sen takana taas yhdistelmä kuorma-auto, jonka takana vielä pari henkilöautoa. Kauas jo näki, että vauhti on etanan tasoa ja kun olin enää n. 150-200 metrin päässä tästä jonosta, niin tämä takana oleva sankari päättää lähteä ohittamaan minut ja lopputuloksena on se, että hän pääsee minusta ohi mutta joutuu heti lyömään jarrua minun edessä, joka aiheuttaa sen että minä joudun painamaan kovempaa jarrua, kun pelkällä moottorijarruttelulla olisin saanut vauhdin jonon mukaiseksi (olimme saapumassa ylämäkeen). Ja parasta oli, että muutamaa minuuttia myöhemmin sankari kääntyy pois vihdintieltä. Oppikirjamainen esimerkki aivan vitun turhasta ohituksesta ja näytinkin kaverille kansainvälisiä käsimerkkejä palautteena hyvästä suorituksesta. En tiedä huomasiko urpo sitä. Ja jos näki, niin varmasti tietää kertoa kotona, kuinka kanssa-autoilijalla ei kasetti kestänyt kun hienompi vehje paineli ohi.
Joskus nuorempana ja nopeampi auto alla olisin todennäköisesti itse tuon sankarin ohittaessa lähtenyt kiihdyttämään ja estänyt pääsyn eteeni. Oma filosofiani on, että tee mitä haluat, kunhan et aiheuta häiriöitä mun tekemisessä. Vähän niinkuin kehä 1:n aamuruuhkassa, kiireisimmät yrittävät letkan oikealta puolelta tuusulantien jälkeen ja vetävät keilapallon nenäänsä, kun en suostu tekemään tilaa ennen tampereentietä, jos sattuvat minun kohdalla yrittää kaistanvaihtoa. Kysymys ei ole egosta vaan reiluudesta: kärsiköön kusipäät samalla tavalla kuin me, jotka nielemme tappiomme ja valitsemme kaistamme ajoissa. Sujuvuuden nimissä annan lähtökohtaisesti tilaa vasenta kaistaa asuttaville autoille.