Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 136 241
  • 13 227

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Me emme kuitenkaan elä liikenteessäkään täydellisessä maailmassa, joten otetaan sielläkin huomioon ne, jotka eivät jostain syystä ole niin täydellisiä ja osaavia kaikessa kuin me luulemme olevamme.
Se on juuri näin. Pahimmat pöhöilyt on asia erikseen, mutta kyllä minulle on tähän asti ainakin ollut aivan paskan sama, että mennäänkö nyt täysin lakikirjan mukaan jossain suojatien ylityksissä. Jos sieltä nyt joku pyöräilijä tulee kovaa kyytiä kohti suojatietä, niin ei siinä kenenkään elämää vahingoiteta, vaikka hänet siitä suojatien yli laskisikin

Muutenkin monista ihmisistä tulee liikenteessä ihan ihmeellisiä, kun meinaavat että itse eivät tee virheitä siellä koskaan. Tuntuu siltä, että monet ajavat lakikirja kädessään sitä kotteroaan tuolla teillä, koska kyllä se sellaista pilkunnussimista välillä tuntuu joidenkin autolla ajaminen olevan.
 

ace

Jäsen
Edit: parastahan se tietysti olisi, että me kaikki osaisimme liikennesäännöt täydellisesti ja toimisimme niiden mukaan.
Me emme kuitenkaan elä liikenteessäkään täydellisessä maailmassa, joten otetaan sielläkin huomioon ne, jotka eivät jostain syystä ole niin täydellisiä ja osaavia kaikessa kuin me luulemme olevamme.

Niin, tuntuu siltä että Jatkoajassa on ne kaikkein täydellisimmät liikenteessä liikkujat. En yhtään epäile kenenkään kokemuksia tai käyttäytymistä, mutta aika negatiivisen kuvan täältä saa. Suomalainen Liikennekäyttäytyminen on loppupelissä oikein hyvää.

Mulkkuja on toki joukossa aina, konteksti vaan paljon eri.
 
Itselläni tulee kelloa käytettyä aika tiuhaan, etenkin jos koirailijoita näkyy edessäpäin. Jotkut koirat saattaa säikähtää ohi ajavaa pyöräilijää ja alkaa räyhäämään. Kello on hyvä vinkki kävelyttäjälle, että liekaa tiukemmalle. Arvostan myös itsekin, jos kello kilahtaa takaapäin, enkä ota sitä vittuiluna. Kivempi se on olla varautunut siihen että takaa on tulossa suuremmalla nopeudella joku, eikä silloin ole oikea aika esimerkiksi vaihtaa tien puolta.
 

axe

Jäsen
Sellaista pientä jurotuksen aihetta mulle tuottaa noissa kävelijöissä ne, joita se väylän reuna pelottaa. Mää en vaan tajua miksi pitää kulkea ihan keskellä tietä niin kuin omistaisi koko maailman. Sillä lailla tien leveyden puolittaminen tekee ohittamisen ja vastaan kohtaamisenkin millä tahansa etenmistavalla ihan turhan hankalaksi. Sitten kun siihen otetaan vielä toinen äiti ja toiset lastenvaunut, niin se onkin metri tyhjää vasemmalla, kolme metriä keskeltä tukittuna, metri tilaa oikealla. Reunan kun valitsee, niin se sukkahousuveijarikin pyyhkäisee ohi kauempaa ja kaikille helpommin vaikkei kellejä kilkuttelisikaan.

Ja tosiaan sen reunan saa ihan ite valita, ja itekin mieluusti meen aina sitä autotiestä kauempaa reunaa kulkusuunnasta huolimatta. Mutta siinäkin kun täällä nyt yleisesti se oikeanpuoleinen liikenne on, niin kahdesta vastakkain tulevasta kävelijästä, joista toinen on valinnut sen oman oikeansa ja toinen oman vasempansa, niin sen "ei-oikeassa" olijan pitäisi tehdä kohtaamishetkellä se hetkellinen väistö keskelle. Koska vaikka molemmat on oikeassa, niin se oikealla oleva on oikeammassa.

Ei mulla syke näistä nouste enkä huido kuvitteellisella porkalla, mutta silti aina harmittaa kun ihmiset ei muista tai tajua, että ei ne maailmassa yksin kulje ja aina takana voi olla nopeampi, jonka menoa voi helpottaa aiheuttamatta itselleen edes vaivaa.

OK, myönnän että joskus esim. hölkkäillessä kun joutuu ohittamaan sellaisen keskikaistan tallukkaan, niin tulee vedettyä teatraalisesti heti ohituksen jälkeen mahdollisimman pitkälle sinne oikeaan reunaan. Oppiipahan saakeli!
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Itselläni tulee kelloa käytettyä aika tiuhaan, etenkin jos koirailijoita näkyy edessäpäin. Jotkut koirat saattaa säikähtää ohi ajavaa pyöräilijää ja alkaa räyhäämään. Kello on hyvä vinkki kävelyttäjälle, että liekaa tiukemmalle. Arvostan myös itsekin, jos kello kilahtaa takaapäin, enkä ota sitä vittuiluna. Kivempi se on olla varautunut siihen että takaa on tulossa suuremmalla nopeudella joku, eikä silloin ole oikea aika esimerkiksi vaihtaa tien puolta.
Kuulun itsekin niihin, jotka arvostavat, jopa edellyttävät, että takaa tuleva pyöräilijä ilmoittaa tulostaan kelloa soittamalla. Sanoisin, että 98% pyöräilijöistä ei näin tee. Näin omalla kotipaikkakunnallani.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan toi laki tuolta osin täysin epäonnistunut. Siltikään sitä ei muutettu kun tieliikennelaki muuttui 2020. Tai muutettiin, mutta ilmeisesti vain sekavoitettiin asiaa lisää. Selkeintä olisi, että autoilija väistää jos tulee kolmion tai stop-merkin takaa mutta ei muuten. Tai sitten pyörä väistää aina. Tuo kääntyminen tuo ihan turhaan sekavuutta asiaan.
No onhan se nyt aivan selvä ja looginen sääntö että suoraan ajavan ei tarvitse väistää eteen kääntyvää. Niinkuin kaistanvaihdossakin vaihtaja väistää, ei toisin päin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mua hämmentää näissä nykypäivän pyöräilijöissä tilannenopeus. Eikö sen verran ole järkeä päässä, että sovitetaan oma vauhti muun liikenteen tahtiin. Eniten kauhua herättävät nämä pyörien perässä olevan "lastenvaunut", joissa lapsi istuu kyydissä kun iskä mankeloi niin paljon kuin jaloista lähtee. Ei ole väliä onko rotvalli tai autoja lähellä, vauhti ei rauhoitu. Kun autoilija saa lapsen, tulee monelle ajatus rauhallisemmasta liikennekäyttäytymisestä, kun on oma lapsi kyydissä. Ainakaan Tampereella tätä samaa ei pyöräilijöissä näy. Lapsi pomppii vain vaunuissa vauhdin mukana. Aivan sairasta.
Tämä. Olen ajatunut työkseni taksia, tavaraliikennettä, hälytysajoja pelastuslaitoksen kalustolla ja nyt täysipäiväisesti linja-autoa paikallisliikenteessä. Vapaa-aikana kuljen autolla ja moottoripyörällä. Koskaan en ole saanut tilaisuutta kuulua tienkäyttäjäryhmään jonka ei tarvitse välittää muusta liikenteestä, liikennesäännöistä ja muista tienkäyttäjistä eikä sovittaa tilannenopeuttani tieliikennelain mukaisesti. En edes hälytysajoissa. Vähän täytyy olla kateellinen näille pyöräilijöille jotka voivat paahtaa menemään sen minkä reisistä lähtee välittämättä muusta liikenteestä tai liikennesäännöistä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No onhan se nyt aivan selvä ja looginen sääntö että suoraan ajavan ei tarvitse väistää eteen kääntyvää. Niinkuin kaistanvaihdossakin vaihtaja väistää, ei toisin päin.
Juu. Loogisuuden takia kaikki kyseisen säännön osaavatkin. Miksi sitten tasa-arvoisessa risteyksessä suoraan ajava väistää oikealta tulevaa autoa, mutta ei oikealta pyörätieltä tulevaa pyörää? Miksei sama logiikka toimisi pyörätien ja autotien risteyksessä?

Tilannenopeudesta hyviä mietteitä.Se on just noin.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Juu. Loogisuuden takia kaikki kyseisen säännön osaavatkin. Miksi sitten tasa-arvoisessa risteyksessä suoraan ajava väistää oikealta tulevaa autoa, mutta ei oikealta pyörätieltä tulevaa pyörää? Miksei sama logiikka toimisi pyörätien ja autotien risteyksessä?
Ja jos se pyörä ajaakin ajoradalla ja tulee oikealta tasa-arvoisessa risteyksessä, niin silloinhan minun on autoilijana häntä väistettävä? Mutta jos sen ajoradan vieressä onkin pyörätie ja pyöräilijä tulee sitä pitkin oikealta ylittääkseen tien suojatietä (tai siis pyörätien jatketta pitkin), niin sitten hän väistää minua. Meneekö tämä näin?

EDIT: Tarkennuksena että molemmissa tilanteissa pyörä tulee oikealta ja jatkaa vasemmalle. Ja itse jatkan autolla suoraan eli kukaan ei käänny.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja jos se pyörä ajaakin ajoradalla ja tulee oikealta tasa-arvoisessa risteyksessä, niin silloinhan minun on autoilijana häntä väistettävä? Mutta jos sen ajoradan vieressä onkin pyörätie ja pyöräilijä tulee sitä pitkin oikealta ylittääkseen tien suojatietä (tai siis pyörätien jatketta pitkin), niin sitten hän väistää minua. Meneekö tämä näin?

EDIT: Tarkennuksena että molemmissa tilanteissa pyörä tulee oikealta ja jatkaa vasemmalle. Ja itse jatkan autolla suoraan eli kukaan ei käänny.
Just näin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: TAM

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Toinen jalankulkijan vaaratekijä juuri nyt on nuo pikapyöräilijät. Sukkahousuissaan lujaa ja lähes äänettömästi jalankulkijoiden seassa kulkevat himoliikkujat. Mitenhän esim lapset, taikka koirantaluttajat osaavat vilkuilla olkansa yli näitä vauhtikoneita? Yksi askel sivuun väärällä hetkellä, ja takaa tuleva pikapyöräilijä osuu, ja lujaa.

Tämän takia minä, spandexsankari, ajan maantiepyörälläni pääsääntöisesti kaupungissakin maantien puolella, koska vauhtini on hyvin pitkälle samaa luokkaa kuin autoilla. Tosin tästä saa sitten osalta autoilijoista näitä kyynärpäitä viistäviä läheltä ohituksia, oli siellä tiellä tilaa tai ei. Ja kevyenliikenteenväylillä periaatehan on että takaa lähestyvän pyöräilijän kyllä pitäisi huomioida nämä edellä menevät ja jättää riittävästi tilaa, ja koirien ulkoiluttajien sekä lasten/teinien kohdalla mielellään myös hidastaa selkeästi vauhtia ennen ohitusta.

Mitä tulee mahdolliseen osumaa ja sattumiseen niin tuossa kyllä luultavasti sattuu molempia lujaa, eli läheltä ohittava kovavauhtinen pyöräilijä vaarantaa molempien turvallisuutta. En siis usko että mahdollisessa törmäyksessä pyöräilijä pysyisi itse pystyssä ainakaan jos tilanne on yhtään yllättävä. Olen kerran törmännyt kävelijään (ninjaan = ilman heijastimia) syksyn hämärässä sateessa polkiessa, kerkesin tosin melkein väistämään mutta otin pienen osuman kävelijän kyynärpäähän josta minä kaaduin, sain asfaltti-ihottumaa ja rikoin pyöräilyhousuni, kävelijä lähinnä säikähti eikä siis satuttanut itseään.

Siksi yleensä vain heilutan kättä kiitokseksi pysähtyville autoille ja menen itse pyörällä ensin liikenteen sujuvoittamiseksi, vaikka olisin väistämisvelvollinen.

Aivan kuten autollakin niin myös pyörällä minä menen kättä heilauttaen varovaisesti (valmiina väistämään) ensin jos minulle selkeästi annetaan tilaa vaikka olisin väistämisvelvollinen, se nyt vain tekee liikenteestä sujuvampaa jos ei molemmat pysähdy ja jää odottelemaan mutta näissä toki on syytä käyttää pelisilmää.

Tänään taas saatiin lukea että autoilija oli ajanut suojatiellä kaatuneen lapsen päälle oikealle kääntyessään, en ymmärrä mikä siinä on niin vaikea havainnoida ympärilleen kun kääntyy.
Tässä siis IL:n juttu asiasta:
IL: Henkilöauton kuljettaja törmäsi suojatietä ylittäneeseen lapseen Joensuussa
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lahdessa työmaan takia tehty väliaikainen liikenneympyrä tähän lähelle. Eikö ihmiset noteeraa liikennemerkkejä tai risteyksen keskellä olevia värikkäitä kuorma-auton renkaita kun ”vasemmalle kääntyvät” pysähtyvät keskelle liikenneympyrää, ja vilkut vilkkuvat väärään suuntaan, jos vilkkuvat. Ihan käsittämätöntö touhua. Voisi mennö huvikseen itse ajelemaan tohon niin varmaan joku tulisi kolmion takaa kylkeen vanhasta tottumuksesta.

edit: äsken nähtynä minuutin aikana: auto pysähdyksissä ympyrässä ja kaksi autoa ”kääntyi vasemmalle” ajaen ympyrää väärään suuntaan. Uskaltaako täältä edes autolla enää poistua kun pitöä tuosta ajaa
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lahdessa työmaan takia tehty väliaikainen liikenneympyrä tähän lähelle. Eikö ihmiset noteeraa liikennemerkkejä tai risteyksen keskellä olevia värikkäitä kuorma-auton renkaita kun ”vasemmalle kääntyvät” pysähtyvät keskelle liikenneympyrää, ja vilkut vilkkuvat väärään suuntaan, jos vilkkuvat. Ihan käsittämätöntö touhua. Voisi mennö huvikseen itse ajelemaan tohon niin varmaan joku tulisi kolmion takaa kylkeen vanhasta tottumuksesta.

edit: äsken nähtynä minuutin aikana: auto pysähdyksissä ympyrässä ja kaksi autoa ”kääntyi vasemmalle” ajaen ympyrää väärään suuntaan. Uskaltaako täältä edes autolla enää poistua kun pitöä tuosta ajaa
Tänä aamuna töihin tullessa oli läheltä piti -tilanne väliaikaisessa, epämääräisen muotoisessa liikenneympyrässä, josta olin poistumassa kolmannesta ulosajoliittymästä. Kolmion takaa tuleva ajoi kuin olisi suoraa katua menossa ja melkein minun kylkeen. Syy olisi siis ollut hänessä, mutta on näissä "ympyröissäkin" vikansa.

Liikenneympyrät ovat hyviä monessa paikassa, vaikka itselläkin on meinannut mennä sormi suuhun, kun vasemmanpuoleisessa liikenteessä osuu double roundabout reitille. Sen sijään tilapäiset viritykset ovat enimmäkseen perseestä. Suunnilleen puolet tajuaa ajavansa liikenneympyrään ja puolet ei.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
itselläkin on meinannut mennä sormi suuhun, kun vasemmanpuoleisessa liikenteessä osuu double roundabout reitille. Sen sijään tilapäiset viritykset ovat enimmäkseen perseestä. Suunnilleen puolet tajuaa ajavansa liikenneympyrään ja puolet ei.
Turistina UK:ssa ajelleena paikalliset liikenneympyrät ovat tosi hankalia, kun ei niihin ajaessa millään meinaa tajuta katsoa oikealle. Asiaa tietysti pahentaa jos/kun omassa autossa on ratti vasemmalla.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänä aamuna töihin tullessa oli läheltä piti -tilanne väliaikaisessa, epämääräisen muotoisessa liikenneympyrässä, josta olin poistumassa kolmannesta ulosajoliittymästä. Kolmion takaa tuleva ajoi kuin olisi suoraa katua menossa ja melkein minun kylkeen. Syy olisi siis ollut hänessä, mutta on näissä "ympyröissäkin" vikansa.

Liikenneympyrät ovat hyviä monessa paikassa, vaikka itselläkin on meinannut mennä sormi suuhun, kun vasemmanpuoleisessa liikenteessä osuu double roundabout reitille. Sen sijään tilapäiset viritykset ovat enimmäkseen perseestä. Suunnilleen puolet tajuaa ajavansa liikenneympyrään ja puolet ei.
Toisaalta väliaikaisesta liikenneympyrästä on kerrottu:
  • Tietyön liikennemerkki
  • Poikkeavat liikennejärjestelyt liikennemerkki
  • Poikkeavasti 40 km/h rajoitus
  • Liikenneympyrän merkki
  • Kolmio
  • liikenneympyrän keskellä värikkäitä kuorma-auton renkaita
  • Liikenneympyrän keskellä liikennemerkit osoittamassa ajosuunnan

  • Aika putkinäkö pitää olla, että ajaa tuossa vain suoraan ympyrän läpi kuten olisi etuajo-oikeutettu risteys. Tai kääntyy vasemmalle väärään suuntaan ympyrää.

  • Briteissä en kyllä uskaltaisi ajaa.Jälkimmäiseen kappaleeseen kommenttina.

  • Luuri editoi tän ihan vittua kun tein listan. Sori siitä
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä nimenomaisessa ympyrässä on 30 km/h rajoitus, mutta keskellä on vain jalallisia heijastintolppia ilman ajosuuntanuolia. Hieman ennen ympyrää on harvinaisempi liikennemerkki 343, eli ajoneuvon suurin sallittu pituus, tässä tapauksessa 10m. Tosin se on niin myöhään, että se saattaa jäädä havaitsematta ajoissa, eikä kääntymismahdollisuutta enää ole. Itse huomasin sen juuri kohdalla, luultavasti ammattiautoilijat ovat tarkempia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Henkilökohtaisesti en yleisesti jaksa hermostua, jos joku - vaikka kuinka tyhmästi - ohittaa minut vastaantulevien kaistan kautta, kun ajelen maantiellä. Parempi mennä ohi kuin nysvää takapuskurissa kiinni, varsinkin jos edessä on baana auki eikä hätähousun tarvitse jäädä jarruttelemaan minun eteeni. Ajelen yleisesti vähän tilanteesta riippuen 5-10 kilometriä yli sallitun nopeuden. Vanhaa Porin tietä tulee jonkin verran kulutettua, joten siinä keskimäärin ehkä vähän kovempaa vauhtia pidän.

Eilen perjantaina kun ajelin porintietä taas Helsinkiä kohti ja vaihdoin vanhalle vihdintielle niin perässä tuli hienohko mersu. Ajeltiin siinä n. 15-20 minuutin ajan niin, että hän tuli takana, välillä takapuskurissa kiinni ja välillä hyvää turvaväliä pitäen. Tiellä oli lukuisia hyviä ohituspaikkoja ja kerran jo harkitsin ajavani itse bussipysäkille hetkeksi, että kiirehtijä uskaltaa mennä ohi. Vihdintien vanhan s-marketin ohi päästyäni, edessä näkyi hitaasti etenevä autojono. Etummaisena körötteli auto joka veteli perässään hevoskärryä ja sen takana taas yhdistelmä kuorma-auto, jonka takana vielä pari henkilöautoa. Kauas jo näki, että vauhti on etanan tasoa ja kun olin enää n. 150-200 metrin päässä tästä jonosta, niin tämä takana oleva sankari päättää lähteä ohittamaan minut ja lopputuloksena on se, että hän pääsee minusta ohi mutta joutuu heti lyömään jarrua minun edessä, joka aiheuttaa sen että minä joudun painamaan kovempaa jarrua, kun pelkällä moottorijarruttelulla olisin saanut vauhdin jonon mukaiseksi (olimme saapumassa ylämäkeen). Ja parasta oli, että muutamaa minuuttia myöhemmin sankari kääntyy pois vihdintieltä. Oppikirjamainen esimerkki aivan vitun turhasta ohituksesta ja näytinkin kaverille kansainvälisiä käsimerkkejä palautteena hyvästä suorituksesta. En tiedä huomasiko urpo sitä. Ja jos näki, niin varmasti tietää kertoa kotona, kuinka kanssa-autoilijalla ei kasetti kestänyt kun hienompi vehje paineli ohi.

Joskus nuorempana ja nopeampi auto alla olisin todennäköisesti itse tuon sankarin ohittaessa lähtenyt kiihdyttämään ja estänyt pääsyn eteeni. Oma filosofiani on, että tee mitä haluat, kunhan et aiheuta häiriöitä mun tekemisessä. Vähän niinkuin kehä 1:n aamuruuhkassa, kiireisimmät yrittävät letkan oikealta puolelta tuusulantien jälkeen ja vetävät keilapallon nenäänsä, kun en suostu tekemään tilaa ennen tampereentietä, jos sattuvat minun kohdalla yrittää kaistanvaihtoa. Kysymys ei ole egosta vaan reiluudesta: kärsiköön kusipäät samalla tavalla kuin me, jotka nielemme tappiomme ja valitsemme kaistamme ajoissa. Sujuvuuden nimissä annan lähtökohtaisesti tilaa vasenta kaistaa asuttaville autoille.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Joskus nuorempana ja nopeampi auto alla olisin todennäköisesti itse tuon sankarin ohittaessa lähtenyt kiihdyttämään ja estänyt pääsyn eteeni. Oma filosofiani on, että tee mitä haluat, kunhan et aiheuta häiriöitä mun tekemisessä.

Muuten ihan hyvä viesti, mutta tätä mä en ymmärrä. Itse ohittelen paljon ja ajan kyllä ylinopeutta, mutta yritän aina mennä nopeasti ohi, enkä jää eteen muuta kuin joskus jonoissa. Aina kuitenkin löytyy niitä, jotka päättää, että tähän väliin et tule, vaikka hänelläkin olisi ollut aiemmin hyvät ohitusmahdollisuudet. Pitäkää ne turvavälit kunnossa, niin ohittaminen meillä hätähousuilla on helpompaa, eikä hitaamman tarvitse juuri jarrutella. Kiitos ja anteeksi!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Ohittaminen on kyllä taitolaji. Itselläni tyhjällä maantiellä vakkari 110km/h eli todellisuudessa vauhtia 106. Uudehko bemari tulee vauhdilla konttiin ja painelee ohi. Hetken päästä otan samaisen ohittajan kiinni ja ajamme seuraavat 15 kilometriä mittarini mukaan tasan sataa.

Kysyn vain, että miksi? Rajoitus oli koko ajan sata, eikä mitään syytä moiselle vauhdin seilaamiselle ollut. Miksi pitää ohittaa ja sitten pudottaa vauhti ohitetun alapuolelle? No, tätähän se on, kun ajokortin saamisen edellytyksenä ei ole minkäänlainen älykkyyden mittaaminen.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Muuten ihan hyvä viesti, mutta tätä mä en ymmärrä. Itse ohittelen paljon ja ajan kyllä ylinopeutta, mutta yritän aina mennä nopeasti ohi, enkä jää eteen muuta kuin joskus jonoissa. Aina kuitenkin löytyy niitä, jotka päättää, että tähän väliin et tule, vaikka hänelläkin olisi ollut aiemmin hyvät ohitusmahdollisuudet. Pitäkää ne turvavälit kunnossa, niin ohittaminen meillä hätähousuilla on helpompaa, eikä hitaamman tarvitse juuri jarrutella. Kiitos ja anteeksi!

Tässä tapauksessa siis ohitus oli täysin turha. En tiedä onko vihdintie tuttu, mutta siellä ei mikään maailman helpoin ole ohitella. Mutkikas tie missä nopeusrajoitukset vaihtelee 50-80 väliä. Mun jälkeen kaverille jäi vielä kaksi henkilöautoa, yhdistelmä ajoneuvo ja auto mikä veti hevoskärryä perässään ohitettavaksi. Siihen päälle tosiaan se, että n. 5 minuuttia tästä ja kaveri kääntyi pois tieltä. Jos olisi edes aiemmin ohittanut, niin homma ok. Eniten kirrasi se, että olimme jo lähes saavuttaneet tuon jonon kun äijä ohitti ja jouduin alkaa itse jarruttelemaan ja kaikki tämä vaikka kaveri oli hetkeä myöhemmin poistumassa tieltä.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, Utah Mammoth
Ohittaminen on kyllä taitolaji. Itselläni tyhjällä maantiellä vakkari 110km/h eli todellisuudessa vauhtia 106. Uudehko bemari tulee vauhdilla konttiin ja painelee ohi. Hetken päästä otan samaisen ohittajan kiinni ja ajamme seuraavat 15 kilometriä mittarini mukaan tasan sataa.

Kysyn vain, että miksi? Rajoitus oli koko ajan sata, eikä mitään syytä moiselle vauhdin seilaamiselle ollut. Miksi pitää ohittaa ja sitten pudottaa vauhti ohitetun alapuolelle? No, tätähän se on, kun ajokortin saamisen edellytyksenä ei ole minkäänlainen älykkyyden mittaaminen.
Sehän se vaan joillain on, ettei vaan yksinkertaisesti pysty ajamaan "vanhemman" perässä. Muistui vaan mieleen, kun aikalailla päivälleen 20-kesää takaperin ostettiin kaverin kanssa työkaveriltani kesäautoksi Ford Fiesta satasella. Ihan vaan kun halvalla saatiin. Sillä kun sitten etelästä Savon maalle pisteli sen 400 km menemään, ja melkeenpä sen minkä sillä pääsi, niin olihan se ihan vitsi, kuinka sait samat autot ohitella ohituskaistalla, joidenka oli pakko päästä ohitse aiemmin vaikka oma mittari näytti 120km/h, ja sitten junnaamaan eteen. No onneks sen verta vanhasta voimaa löyty, että oharilla kun rykäs tallan pohjaan ni 140 mittariin ja jonon ohi. Ja olihan niitä jotka taas paino paikan tullen eteen junnaamaan.

Kaikenkaikkiaan oli hieno kesä Fiestan kanssa. Kesti ja palveli vaikka runtuakin sai osakseen. Aikas kolkkohan tuollasella pelti-pahvivuolla oli pitkää matkaa ajella. Varsinkin ilman stereoita, jotka ois vähän luontaista äänimaalimaansa sekoittanut.
Palveltuaan se jäi parkkiin lepäämään, kunnes ei siellä eräänä aamuna enään ollutkaan. Naapuri kertoi nähneensä jonkun sen kauhalla hakeneen. Sitä sitten setvimään, sillä kontissaan oli hyvät nastat. Hakija selvisi ja oltiin kuulemma baarissa sanottu että saa hakea. Saatiin renkaita muistaakseni 60e. Oli halpa ja ikimuistoinen kesä hänen kanssaan, vaikkeikaan pillua tuottanut.
 
4

444

Olen jo jokin aika sitten tehnyt päätöksen, että en edes yritä ajaa nopeusrajoituksen suurinta sallittua, mikäli se on yli 80km/h. 80 alueella menee vielä mittarin mukaan 84 (gps 80) ja satasen alueella nostan maksimissaan 90:een. Aina löytyisi ohitettavaa, jos yrittää maksimia, ja ohituspaikkoja ei välttämättä ole niin hyvin tarjolla. Ja jos ohi ei pääse heti, niin alkaa vanne kiristää päätä liian nopeasti. Maantietä tulee kulutettua 2500-3000 km/kk, eli varmasti on saanut nautiskella muutaman tunnin pidempään autossa istumisesta, mutta vastapainona verenpaine on pysynyt paremmin kurissa. Valitettavan paljon maanteillä näkyy ihmisiä, joille sama ratkaisu tekisi todella hyvää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös