Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 836
  • 13 193

Morgoth

Jäsen
Täytyy myöntää ja samalla nostaa käsi ylös virheen merkiksi, että itse syyllistyn tähän aika usein (viimeksi tänään). Ehkä yritän viestiä sillä että se minun edessä oleva auto antaisi samaa signaalia myös eteenpäin tai jotain.

Sehän olisikin melkoista letkajenkkaa, kun valot vilkkuisivat, torvet soi ja kädet kävisivät kuin kärpän pyytäjällä jokaisessa ohjaamossa. Pitäisikö siinä sitten se hidastelija vai koko takana ajava letka viedä jonnekin terapiaan?
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sehän olisikin melkoista letkajenkkaa, kun valot vilkkuisivat, torvet soi ja kädet kävisivät kuin kärpän pyytäjällä jokaisessa ohjaamossa. Pitäisikö siinä sitten se hidastelija vai koko takana ajava letka viedä jonnekin terapiaan?

Voisi tehdä hyvää takana ajaville, se hidastelija taasen takaisin autokoulun penkille opettelemaan liikennesääntöjä, peileihin katsomista ja ylipäänsä sujuvaa ja muut huomioivaa liikennekäyttäytymistä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sehän olisikin melkoista letkajenkkaa, kun valot vilkkuisivat, torvet soi ja kädet kävisivät kuin kärpän pyytäjällä jokaisessa ohjaamossa. Pitäisikö siinä sitten se hidastelija vai koko takana ajava letka viedä jonnekin terapiaan?

Voisi tehdä hyvää takana ajaville, se hidastelija taasen takaisin autokoulun penkille opettelemaan liikennesääntöjä, peileihin katsomista ja ylipäänsä sujuvaa ja muut huomioivaa liikennekäyttäytymistä.

Kuinka ihanneihminen toimisi jonon perään juuttuessaan: tuntisi oikeutettua suuttumusta että tien kuninkaan kulkua häiritään ja pakotetaan hidastamaan vauhtia, mutta odottaisi kärsivällisesti että rata aukeaa. Ei kostaisi viattomalle (jonossa edessä oleva) välkyttelemällä, tööttäämällä eikä ainakaan keskisormea raivokkaasti heiluttelemalla.

Kuinka ihanneihminen toimisi jonon kärjessä: ei olisi siellä jonon kärjessä koska olisi väistänyt ennen kuin jonoa muodostuu.

Mutta liikenteessä ei ole ihanneihmisiä, on vain eriasteisia idiootteja.

Kumpi on suurempi idiootti ja enemmän terapian tarpeessa, jonon keulilla hidasteleva vai takana syyttömälle raivoava? Vaikea sanoa, mutta jos keskisormi heiluu niin se ratkaisee asian. Keskisormen heiluttelija on aina se.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voisi tehdä hyvää takana ajaville, se hidastelija taasen takaisin autokoulun penkille opettelemaan liikennesääntöjä, peileihin katsomista ja ylipäänsä sujuvaa ja muut huomioivaa liikennekäyttäytymistä.
Jos ”hidastelija” jonon kärjessä ajaa 120-130 km/h ohittaen hitaampia, niin onko kyse hidastelijasta? Eiköhän jokaisella ole se oma matkavauhtinsa. Jonoja syntyy vaikka kukaan ei hidastelisikaan. Sitten kun se jonon kärki on tehnyt ohituksensa, nopeammat pääsevät ohi. Jos haluaa ajaa kaasu pohjassa, niin pitänee rakennuttaa itselleen oma tie ilman muita tiellä liikkujia.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Kuinka ihanneihminen toimisi jonon perään juuttuessaan: tuntisi oikeutettua suuttumusta että tien kuninkaan kulkua häiritään ja pakotetaan hidastamaan vauhtia, mutta odottaisi kärsivällisesti että rata aukeaa. Ei kostaisi viattomalle (jonossa edessä oleva) välkyttelemällä, tööttäämällä eikä ainakaan keskisormea raivokkaasti heiluttelemalla.

Kuinka ihanneihminen toimisi jonon kärjessä: ei olisi siellä jonon kärjessä koska olisi väistänyt ennen kuin jonoa muodostuu.

Väärin. Ihanneihminen jonon kärjessä ja perässä ajaisi samaa vauhtia eli rajoitusten mukaan suurinta sallittua keli ja liikenneolosuhteet huomioiden. Ei syntyisi jonoja ja kaikilla olisi mukavaa ja turvallista.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ihanneihminen tekee ohituksensa ripeästi ja siirtyy takaisin oikealle kaistalle välittömästi ohituksen jälkeen. Ihanneihminen siirtyy oikealle myös jos näkee, että takaa tulee auto kovempaa nopeutta, kun itse ajaa. En ainakaan itse kehtaisi ajaa ohituskaistalla toinen auto perseessä kiinni. Joskus näin on vahingossa käynyt. Tämän jälkeen olen siirtynyt nopeaa takaisin oikealle ja nostanut toetty käden häpeissäni ylös virheen merkiksi toisen ihmisen ajan haaskauksesta.
 

Outsider

Jäsen
Ihanneihminen tekee ohituksensa ripeästi ja siirtyy takaisin oikealle kaistalle välittömästi ohituksen jälkeen. Ihanneihminen siirtyy oikealle myös jos näkee, että takaa tulee auto kovempaa nopeutta, kun itse ajaa. En ainakaan itse kehtaisi ajaa ohituskaistalla toinen auto perseessä kiinni. Joskus näin on vahingossa käynyt. Tämän jälkeen olen siirtynyt nopeaa takaisin oikealle ja nostanut toetty käden häpeissäni ylös virheen merkiksi toisen ihmisen ajan haaskauksesta.

Tottakai näin, jos ohitetaan yksittäistä autoa, mutta kun se tilanne on usein se, että molemmilla kaistoilla ajetaan jonossa ja se vasen kaista kuitenkin ohittaa koko ajan sitä oikeanpuoleista jonoa. Käytännössä esim. kehäteillä ei sellaista väliä ole mihin joku ei tunkisi oikean kautta ohittamalla heti jos sellaiseen pienikin paikka aukeaa, mutta voittaahan siinä tietysti aina jonkun sekuntin, että saa siirrettyä omaa paikkaansa eri kohtaan jonoa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tottakai näin, jos ohitetaan yksittäistä autoa, mutta kun se tilanne on usein se, että molemmilla kaistoilla ajetaan jonossa ja se vasen kaista kuitenkin ohittaa koko ajan sitä oikeanpuoleista jonoa. Käytännössä esim. kehäteillä ei sellaista väliä ole mihin joku ei tunkisi oikean kautta ohittamalla heti jos sellaiseen pienikin paikka aukeaa, mutta voittaahan siinä tietysti aina jonkun sekuntin, että saa siirrettyä omaa paikkaansa eri kohtaan jonoa.
Ruuhkat toki erikseen. Mutta jos aamun ja iltapäivän pahimpia ruuhkia lasketa, niin eihän sitä molemmille kaistoille pitäisi jonoa kertyä? Eikö ideaalitilanteessa jono ole sillä oikealle kaistalla ja vasemmalla kaistalla käydään vain nopeasti ”pyörähtämässä”.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Jumalauta, että menee huuruun näiden joidenkin tiensankareiden kanssa. Kaksikaistainen tie, risteys lähestymässä. Kaukaa näkee jo tietyön merkin vasemmalla kaistalla risteyksen kohdalla. Ei muuta kuin vilkku oikealle ja pitkän jonon hännille odottelemaan eteenpäin pääsyä. Ei mene aikaakaan kun jotkut sankarit ajavat täysin tarkoituksellisesti aivan tietyö-merkin kohdalle ja heittävät vilkun oikealle ohittaen koko jonon. Nostattaa verenpaineita joka kerta, kun tämän näkee. Olen ottanut opikseni, että jos noudatan liikennesääntöjä ja hyvää käyttäytymistä, niin sitä odotan myös muilta. Näitä jonon ohi ajavia oikealle vilkkuttajia en päästä koskaan liittymään letkaan. Usein vieläpä tilanne saa aikaan jonkin tunteenpurkauksen siltä homolta, joka on ajanut merkin kohdalle yrittäen ohittaa koko jonon.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ihanneihminen tekee ohituksensa ripeästi ja siirtyy takaisin oikealle kaistalle välittömästi ohituksen jälkeen. Ihanneihminen siirtyy oikealle myös jos näkee, että takaa tulee auto kovempaa nopeutta, kun itse ajaa. En ainakaan itse kehtaisi ajaa ohituskaistalla toinen auto perseessä kiinni. Joskus näin on vahingossa käynyt. Tämän jälkeen olen siirtynyt nopeaa takaisin oikealle ja nostanut toetty käden häpeissäni ylös virheen merkiksi toisen ihmisen ajan haaskauksesta.

Osalla ihmisistä on joku ihme käsitys, että vasemmalla kaistalla saa ajaa kuinka lujaa tahansa ja näitä teiden idiootteja pitäisi väistää. Jos on 100 km/h rajoitus ja olen ohittamassa pitkää autoletkaa vasenta kaistaa esimerkiksi 10 km/h ylinopeudella, niin mulla ei ole mitään velvollisuutta väistää takaa konttiin kiinni tulevaa kekerosbergia. Tällöin tukisin vain törkeitä ylinopeuksia. Sitten kun letka joissain vaiheessa päättyy siirryn oikealle kaistalle.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Velaattaan tullessa nousimme pienen mäen päälle ja huomasin, että vastaan tulee 2-3 auton letka, jota yksi auto on lähtenyt ohittamaan. Heti näki, että vastaan tuleva ei ehdi koko letkaa ohittamaan, ennenkuin me olemme vastassa.
Sekunnin pari odotin, josko ohittaja palaisi omalle kaistalleen, mutta ei aikomustakaan. Myöskään ohitettavat autot eivät näyttäneet hidastavan.

Itsellä on tullut kilometrejä teiden päällä aikojen kuluessa vaikka kuinka paljon. Viimeisen kolmen vuoden aikana kehitys on ollut siihen suuntaan, että nämä täysin älyttömät ohitukset ovat koko ajan lisääntyneet. Ohittaja ohittaa, koska hänen ajatusmaailmassa vastaantulija väistää pientareelle. Näin olen aina tehnytkin, koska en ole halunnut kokeilla onneani törmäyksessä. Näille ihmisille hyviä ohituspaikkoja ovat mm. ylämäkeen mutkaan keltaisella sulkuviivalla ja vielä liittymä mutkassa. Ja valitettavan usein kyseessä ovat kaksi tiettyä automerkkiä. Eräs saksalainen ja vanha tšekkiläinen ritsa.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ihanneihminen tekee ohituksensa ripeästi ja siirtyy takaisin oikealle kaistalle välittömästi ohituksen jälkeen. Ihanneihminen siirtyy oikealle myös jos näkee, että takaa tulee auto kovempaa nopeutta, kun itse ajaa. En ainakaan itse kehtaisi ajaa ohituskaistalla toinen auto perseessä kiinni. Joskus näin on vahingossa käynyt. Tämän jälkeen olen siirtynyt nopeaa takaisin oikealle ja nostanut toetty käden häpeissäni ylös virheen merkiksi toisen ihmisen ajan haaskauksesta.
Korjataan: Ihanneihminen tekee ohituksensa ripeästi liikennesääntöjä noudattaen (ei siis ylinopeutta) ja siirtyy takaisin oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Ei ole tosiaankaan mikään velvollisuus ajaa ylinopeutta tai hypätä oikealle hitaamman ajoneuvon taakse siksi, että joku takaa tulija haluaa jatkaa liikennesääntöjen rikkomista hurjastelullaan. Eikä sitä tarvi edellä menijän mitenkään pahoitella. Enintään kannattaa hidastaa nopeutta, jos takanatuleva ei ymmärrä jättää riittävää turvaväliä tilannenopeuteen nähden.

Ja jos joku roikkuu suurinta sallittua ajavan perseessä kiinni, niin kyllä se urpo löytyy siitä jälkimmäisestä autosta.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Jumalauta, että menee huuruun näiden joidenkin tiensankareiden kanssa. Kaksikaistainen tie, risteys lähestymässä. Kaukaa näkee jo tietyön merkin vasemmalla kaistalla risteyksen kohdalla. Ei muuta kuin vilkku oikealle ja pitkän jonon hännille odottelemaan eteenpäin pääsyä. Ei mene aikaakaan kun jotkut sankarit ajavat täysin tarkoituksellisesti aivan tietyö-merkin kohdalle ja heittävät vilkun oikealle ohittaen koko jonon. Nostattaa verenpaineita joka kerta, kun tämän näkee. Olen ottanut opikseni, että jos noudatan liikennesääntöjä ja hyvää käyttäytymistä, niin sitä odotan myös muilta. Näitä jonon ohi ajavia oikealle vilkkuttajia en päästä koskaan liittymään letkaan. Usein vieläpä tilanne saa aikaan jonkin tunteenpurkauksen siltä homolta, joka on ajanut merkin kohdalle yrittäen ohittaa koko jonon.

Ensimmäisenä huomiona se, että eivät nuo "sankarit" riko liikennesääntöjä. Se kaista on käytössä sinne merkille asti, oli siinä vieressä kilometrin jono tai ei.

Toisena huomiona se, että mitä konkreettista haittaa tuosta on sinulle? Siis muuta kuin se vitutus, kun on itse seissyt siinä kilometrin jonossa, kun ei osaa/uskalla/kehtaa ajaa sinne päätyyn saakka? Miksi tämä silmä silmästä -meininki? Miksi lähtökohtaisesti neutraaliin käytökseen (kaistan käyttö loppuun saakka) vastataan huonolla käytöksellä (ei päästetä vaihtamaan kaistaa)?

Mainitsit toki, että tuossa on kyseessä risteys. Onko kyseessä valoristeys vai valoton? Valoristeyksessä tietenkin voi olla suurtakin konkreettista haittaa, niin ymmärrän kyllä silloin tuohtumuksen. Sellainen kysymys, että päteekö tuo myös esim. moottoritiellä, jossa risteyksiä ei ole?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jumalauta, että menee huuruun näiden joidenkin tiensankareiden kanssa. Kaksikaistainen tie, risteys lähestymässä. Kaukaa näkee jo tietyön merkin vasemmalla kaistalla risteyksen kohdalla. Ei muuta kuin vilkku oikealle ja pitkän jonon hännille odottelemaan eteenpäin pääsyä. Ei mene aikaakaan kun jotkut sankarit ajavat täysin tarkoituksellisesti aivan tietyö-merkin kohdalle ja heittävät vilkun oikealle ohittaen koko jonon. Nostattaa verenpaineita joka kerta, kun tämän näkee. Olen ottanut opikseni, että jos noudatan liikennesääntöjä ja hyvää käyttäytymistä, niin sitä odotan myös muilta. Näitä jonon ohi ajavia oikealle vilkkuttajia en päästä koskaan liittymään letkaan. Usein vieläpä tilanne saa aikaan jonkin tunteenpurkauksen siltä homolta, joka on ajanut merkin kohdalle yrittäen ohittaa koko jonon.
Sun kaltaisia kuskeja en juurikaan ymmärrä. Kyseisessä tilanteessahan nimenomaan olisi ideana ajaa päättyvä kaista loppuunsaakka ja sieltä liittyä sitten oikealle kaistalle. Vetoketjutaktiikalla homma toimisi oikein hienosti. Mutta nyt kun jengi liittyy jo ties kuinka aikaisin ja osa pysähtyy kesken kaiken vasemmalle kaistalle vilkku päällä odottamaan väliä mihin liittyä tukkeutuu molempien kaistojen liike. Jos kaikki ajaisivat vasemman kaistan päähän ja liittyisivät vuorollaan oikealle kaistalle, kun oma kaista päättyy, olisi liikenne soljuvaa.

Nythän upealla esimerkilläsi tukitte liikenteen kauas taakse ja vetoketjutaktiikasta on turha edes haaveilla kaltaistesi kuljettajien takia. Nyt se järki käteen ja katsomaan peiliin, että mitä itse tekee väärin. Nimenomaan liikennesääntöjen mukaista toimintaa olisi mainitsemani. Sekä tietenkin hyvää käyttäytymistä ja liikenne olisi jouhevaa. Oma kuvailemasi käytös on kaukana molemmista. Se on jopa täysin mulkkumaista toimintaa.
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Jumalauta, että menee huuruun näiden joidenkin tiensankareiden kanssa. Kaksikaistainen tie, risteys lähestymässä. Kaukaa näkee jo tietyön merkin vasemmalla kaistalla risteyksen kohdalla. Ei muuta kuin vilkku oikealle ja pitkän jonon hännille odottelemaan eteenpäin pääsyä. Ei mene aikaakaan kun jotkut sankarit ajavat täysin tarkoituksellisesti aivan tietyö-merkin kohdalle ja heittävät vilkun oikealle ohittaen koko jonon. Nostattaa verenpaineita joka kerta, kun tämän näkee. Olen ottanut opikseni, että jos noudatan liikennesääntöjä ja hyvää käyttäytymistä, niin sitä odotan myös muilta. Näitä jonon ohi ajavia oikealle vilkkuttajia en päästä koskaan liittymään letkaan. Usein vieläpä tilanne saa aikaan jonkin tunteenpurkauksen siltä homolta, joka on ajanut merkin kohdalle yrittäen ohittaa koko jonon.
Ei nyt ihan vastaava tilanne, mutta liittyen asiaan jonotetaan yhdellä kaistalla eikä ajeta kaistoja loppuun.

Tampereen kehätiellä oli sattunut onnettomuus (taas kerran) Sarankulman kohdilla itäänpäin ajaessa. Tästä oli hyvät varoitukset jo kehätien toisessa päässä, joten tilanteeseen osasi varautua. Lentokentän liittymässä oli jononpää vastassa oikealla kaistalla haitaten poistumista ja liittymistä kyseisestä liittymästä. Itsepäisenä mulkkuna päätin ajaa vasuria ns. kaistan loppuun, kun olin matkalla Jyväskylän suuntaan. Lopputulos: Kolaripaikka oli saatu jonkin aikaa sitten siivottua, koska mitään merkkejä tapahtuneesta ei näkynyt muuta kuin se oikealla erittäin hitaasti liikkuva jono. Me itsepäiset mulkut ajoimme koko letkan ohi lähes normaalisti. Toki hieman sallittua hitaammin, jotta kaistojen nopeusero ei ole 80 km/h, mikä voisi aiheuttaa lisäkolareita. Hienosti oli tukossa kolme-neljä moottoritien liittymää oikealla jonottavien ansiosta.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Korjataan: Ihanneihminen tekee ohituksensa ripeästi liikennesääntöjä noudattaen (ei siis ylinopeutta) ja siirtyy takaisin oikealle kaistalle ohituksen jälkeen. Ei ole tosiaankaan mikään velvollisuus ajaa ylinopeutta tai hypätä oikealle hitaamman ajoneuvon taakse siksi, että joku takaa tulija haluaa jatkaa liikennesääntöjen rikkomista hurjastelullaan. Eikä sitä tarvi edellä menijän mitenkään pahoitella. Enintään kannattaa hidastaa nopeutta, jos takanatuleva ei ymmärrä jättää riittävää turvaväliä tilannenopeuteen nähden.

Ja jos joku roikkuu suurinta sallittua ajavan perseessä kiinni, niin kyllä se urpo löytyy siitä jälkimmäisestä autosta.

Itsellä kävi muutama vuosi sitten tilanne, jossa tuota neuvoa toteutin.

Oltiin siskon kanssa tulossa Saabilla Kehä kolmea siinä Ikean kohdalla. Edessä pari rekkaa suht pienellä turvavälillä, joita lähdin sitten ohittamaan, nopeutta sen 90 mittariin. En ehtinyt kuin puoleenväliin ensimmäistä, kun konttiin liimautuu vanha Volvo. No ei tuossa ole kuin yksi rekka tämän jälkeen, niin roikkukoon nyt siellä. Sitten sisko mainitsee, että sieltä muuten kuvataan meitä. Jaa... No ehkä me päästetään nämä kiireisemmät ohi sitten. Mutta eihän tuohon rekkojen väliin mahdu, niin hidastetaan sitten tuonne rekan taakse. Urpo pääsee ohi ja me siskon kanssa vilkutetaan terveiset videolle.

Tämä urpo sitten oli ladannut sen videon facebookin Volvo-ryhmään tyylillä "katsokaan kuinka Saabia kyykytettään" ja sai aivan aiheesta paskamyrskyn niskaansa ja poisti videon.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Viimeisen kolmen vuoden aikana kehitys on ollut siihen suuntaan, että nämä täysin älyttömät ohitukset ovat koko ajan lisääntyneet.

Olen täsmälleen samaa mieltä.

Kun oma työkulkine saa liikkua korkeintaan kahdeksaakymppiä ja on 34 metriä pitkä, niin voin ihan rehellisesti sanoa, että vähintään kaksi kertaa viikossa joku tekee aivan kahelin ohituksen. Kerran kuukauteen saan itse estää onnettomuuden ja toisen kerran kuukauteen vastaantulija saa tehdä sen.

Ihmisten pitäisi pikkuhiljaa ymmärtää, että liikenne ei ole paineiden ja vitutuksen purkamiseen oikea paikka. Lisäksi olisi hyvä sisäistää, että nykyisillä nopeuksilla oma ja muiden hengenlähtö on ihan oikeasti pienestä kiinni.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ruuhkat toki erikseen. Mutta jos aamun ja iltapäivän pahimpia ruuhkia lasketa, niin eihän sitä molemmille kaistoille pitäisi jonoa kertyä? Eikö ideaalitilanteessa jono ole sillä oikealle kaistalla ja vasemmalla kaistalla käydään vain nopeasti ”pyörähtämässä”.

Kehäteillähän ei ole mitään ohituskaistoja, kun ne tuota edeltävässä viestissä mainittiin. Alun Lahden moottoritiellä toki näin sitten.
 

Morgoth

Jäsen
Kumpi on suurempi idiootti ja enemmän terapian tarpeessa, jonon keulilla hidasteleva vai takana syyttömälle raivoava? Vaikea sanoa, mutta jos keskisormi heiluu niin se ratkaisee asian. Keskisormen heiluttelija on aina se.

Kerran Bandidos prätkäpoika näytti mulle keskaria, kun ohitin liian hitaatisti hänen mielestään motarilla. Vankila on tuollaiselle oikea paikka, mutta siellähän hän on ilmeisesti jossakin vaihetta elämäänsä ollutkin.

En tiedä mitä tapahtuisi jos tämä bandiitti vetäisi motarilla 95 km / h niin uskaltaisiko joku pistää valoshow'n pystyyn vai millaiset rispektit saa liiveillä ja HDllä?
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ensimmäisenä huomiona se, että eivät nuo "sankarit" riko liikennesääntöjä. Se kaista on käytössä sinne merkille asti, oli siinä vieressä kilometrin jono tai ei.

Jep ja liikennevirran sujuvuuden kannalta paras olisi käyttää molempia kaistoja loppuun asti ja sitää vetoketjulla eteenpäin. Mutta eihän se täällä onnistu kun itsepäisesti halutaan blokata joku siitä edestä. Sitten onkin se x kilometrin jono siinä vielä pidempänä.

Kaikista pahimpia noissa ovat ne, joilla menee paskat housuun jonoa ohittaessa ja jäävät sitten nolostuneena randomisti jonnekin puoliväliin jonoa vilkuttamaan oikealle jonon sekaan paikalleen pysähtyneenä. Joko ajetaan suoraan siihen jonon jatkoksi oikealle kaistalle tai vapaata vasenta kaistaa niin pitkälle kuin tilaa on. Ei mitään puolivälin härväystä. Tämä on kaikista inhottavinta jos vasen kaista toimii myös vasemmalle kääntyville, jolloin nämä keskikohdalle pysähtyvät tukkivat myös vasemmalle kääntyvien kulun, jotka eivät siihen jonoon vaikuttaisi mitenkään. Olen joskus tästä ennenkin avautunut täällä ja on ylivoimaisesti ärsyttävin ilmiö suomalaisessa liikenteessä, vaikka tämäkin lähes aina johtuu vain pelisilmän puutteesta ja tuskin edes tietävät blokkaavansa vasemmalle kääntyjiä (tässä esimerkissä). Mutta toisaalta jos olet paikoillaan liikenteessä kaistalla, jossa on edessäsi tyhjää, niin pitäisi hälytyskellon soida, että olenkohan oikeassa paikassa nyt pysähtyneenä ja estänkö muita liikkumasta.

Motarin vasemman kaistan köröttelijöille pitäisi laittaa kaksivaiheinen koulutus autobahnalla. Ensin siten, että itse tukkivat vasemman kaistan ja katselevat Porschejen tms valoshowta peilistä. Ja lopulta polizein. Ja sitten itse Porschen tms rattiin ja 280kmh mittarissa kokeilemaan miltä tuntuu kun siihen eteen kiilaa urpo 130kmh vauhdilla ja jää eteen kitkuttamaan. Suomessa on toki rajoitus, mutta jos joku haluaa ajaa 10-20kmh sen yli niin miksi pitää siinä alkaa leikkimään liikennemoderaattoria. Laskee toisen ohi ja kumpikin jatkaa matkaa omaan tahtiin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Motarin vasemman kaistan köröttelijöille pitäisi laittaa kaksivaiheinen koulutus autobahnalla. Ensin siten, että itse tukkivat vasemman kaistan ja katselevat Porschejen tms valoshowta peilistä. Ja lopulta polizein. Ja sitten itse Porschen tms rattiin ja 280kmh mittarissa kokeilemaan miltä tuntuu kun siihen eteen kiilaa urpo 130kmh vauhdilla ja jää eteen kitkuttamaan. Suomessa on toki rajoitus, mutta jos joku haluaa ajaa 10-20kmh sen yli niin miksi pitää siinä alkaa leikkimään liikennemoderaattoria. Laskee toisen ohi ja kumpikin jatkaa matkaa omaan tahtiin.
Jep onha se vittu touhua kun jengi ajaa vaan 30kmh ylinopeutta eikä yhtään ajattele sitä kuka haluaa ajaa 280kmh.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Motarin vasemman kaistan köröttelijöille pitäisi laittaa kaksivaiheinen koulutus autobahnalla. Ensin siten, että itse tukkivat vasemman kaistan ja katselevat Porschejen tms valoshowta peilistä. Ja lopulta polizein. Ja sitten itse Porschen tms rattiin ja 280kmh mittarissa kokeilemaan miltä tuntuu kun siihen eteen kiilaa urpo 130kmh vauhdilla ja jää eteen kitkuttamaan. Suomessa on toki rajoitus, mutta jos joku haluaa ajaa 10-20kmh sen yli niin miksi pitää siinä alkaa leikkimään liikennemoderaattoria. Laskee toisen ohi ja kumpikin jatkaa matkaa omaan tahtiin.
Kerrotko vielä mikä yhteys saksalaisella nopeusrajoittamattomalla autobahnalla on suomalaiseen liikennekäyttäytymiseen suomalaisilla 100-120 km/h rajoitteisilla motareilla? Ei taida tulla Suomessa poliisit sakottamaan rajoituksen mukaan vasemmalla kaistalla ohittavaa, vaikka takana kuinka Saksa-larppaaja vilkuttelisi valoja ja äänimerkkiä antaisi. Saattaisi jopa tööttäilijä päästä poliisin puhutteluun.
 

A Siente

Jäsen
Oli lähellä olevan suojatien viereen ilmestynyt aavepyörä. Kaupunkialueella pitkä suora, vieressä normaali kevytliikenne. Siihen joku mulkku on huvikseen maalannut valkoisia viivoja keskelle tietä ja joku liikennemerkki siinä myös on. Kunhan auto kulkee, niin mitä niistä muista välittämään...

Ei pitäisi yllättyä, mutta on silti hämmentävää miten vähän osa ihmisistä kiinnittää huomiota muuhun liikenteeseen. Osalle tulee yllätyksenä, että liikenteessä liikkuu muitakin kuin autoja.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Osalla ihmisistä on joku ihme käsitys, että vasemmalla kaistalla saa ajaa kuinka lujaa tahansa ja näitä teiden idiootteja pitäisi väistää. Jos on 100 km/h rajoitus ja olen ohittamassa pitkää autoletkaa vasenta kaistaa esimerkiksi 10 km/h ylinopeudella, niin mulla ei ole mitään velvollisuutta väistää takaa konttiin kiinni tulevaa kekerosbergia. Tällöin tukisin vain törkeitä ylinopeuksia. Sitten kun letka joissain vaiheessa päättyy siirryn oikealle kaistalle.
Mutta kun ne muut on siinä edessä vaan tiellä eikä tajua, että just mun pitää päästä kaikken kovinta vauhtia ja ihan kaikkien muiden pitää väistää heti. Olen tästä kokemuksesta saattanut täällä kertoakin ja laiskana ihmisenä en jaksa tarkistaa, joten saattaa mennä kertauksena. Juurikin Tampereen mainio kehätie pahimpaan työmatkaruuhkan aikaan, oikeanpuoleisen kaistan jono etenee noin 80km/h ja vasemmanpuoleisen noin 100km/h. Eli hyvin tyypillinen tilanne. Ajelen vasemmanpuoleisen kaistan jonon mukana ihan sitä samaa nopeutta kuin ne sadat autoiljat edessäni kun huomaan, että takana ajava on ehkä auton mitan päässä. Lisäksi hän esittelee molempia keskisormiaan samanaikaisesti. En oikein tiennyt, mihin olin syyllistymässä, joten jatkoin jonossa ajamista. Pesin toki autoni takalasin pitkään ja hartaasti useaan kertaan.

Kehätiellä lännen suuntaan iltapäivisin on usein tilanne, että molemmilla kaistoilla on päättymätön jono Hervannasta Nokian liittymään. Sarankulma-Partolan alue on silloin kaikkea muuta kuin tylsä ajettava.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Shardik @HakametsänHaamu Ei ole suora verrokki Suomeen nopeuksista ja lainsäädännöstä johtuen mutta esimerkin pitää olla liioitteleva kun asia ei aukea monelle Suomessa koska nopeuserot ovat pieniä, jolloin näennäisesti voisi luulla että asiassahan ei ole ongelmaa ja on ok junnata ohituskaistalla. Eikä se välttämättä olekaan ongelma tälle hitaalle ohittajalle tai heti sen takana ajavalle, ja siksi tämä hidas ohittaja ei sitä useinkaan älyä. Mutta tästä syntyy aina ketjureaktio, varsinkin ruuhkaisessa moottoritieliikenteessä. Tyypillisesti vasemman kaistan hitaasti ajava ohittaja ajaa mittarinopeutta rajoituksen mukaan eli 120kmh alueella todellista nopeutta n. 100-110kmh. Sitten kun tällainen lähtee ohittamaan vaikka asuntoauton, peräkärryn tms aiheuttamaa jonoa, niin kyllähän se tuska siellä hitaan ohittajan takana kasvaa kun samaa jonoa ohitetaan 10 minuuttia. Sitten jollain palaa käämi siinä junnailussa, mikä vielä korostuu vasemman kaistan jonon perukoilla kun ihmiset ajaa vasemmalle kaistalle "varatakseen paikan" tässä ohitusjonossa kun siinä on vielä joitain turvallisia välejä. Jolloin oikea kaista tyhjenee ja sieltä lopulta joku höyrypää tykittelee täysiä ohi oikealta ja tunkee pieneen väliin vasemmalle kaistalle. Ja taas jarrutellaan vasemmalla kaistalla, jolloin 150-200m taaempana ajetaan hetkellisesti kuuttakymppiä, mikä taas aiheuttaa muita tilanteita. Aika tyypillinen tilanne vaikka Lahden motarilla.

Siksi ohittajalla (ajoit sitten hitaammin tai vähän nopeammin) olisi hyvä olla jonkinlainen kuva kokonaistilanteesta ja katsella peileihinkin välillä. Jos ohittaa, niin nopeasti ja turvallisesti ohi ja takaisin oikealle kaistalle. Suomalainen liikennekäyttäytyminen ei osaa keskiarvoisesti ajatellen huomioida muita, mitä tämäkin ketju hyvin tuo esille. Siksi olisi hyvä jos kuskeilla olisi ajokokemusta muualtakin maailmasta missä joutuu ajattelemaan muita tienkäyttäjiä (esimerkiksi katsomaan motarilla peiliin, että tuleeko joku takaa kovempaa), ja siirtää sieltä hyvät opit käyttöön Suomessa, jolloin liikenne olisi täälläkin sujuvampaa.

Joo, on tuossa esimerkissä moni muukin huonosti ajava ja turhaan provosoituva kuski mukana, mutta näitäkin tilanteita olisi niin helppo välttää, kun kuskit älyäisivät ja huomioisivat muut liikkuja ja etenkin omien tekojensa vaikutukset. Usein ketjukolarissakin haitariliikkeen aiheuttaja ei edes saa osumaa, vaan sen tekemisiin reagoineet kuskit ja heitä varoneet törmäilevät toisiinsa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös