@Shardik @HakametsänHaamu Ei ole suora verrokki Suomeen nopeuksista ja lainsäädännöstä johtuen mutta esimerkin pitää olla liioitteleva kun asia ei aukea monelle Suomessa koska nopeuserot ovat pieniä, jolloin näennäisesti voisi luulla että asiassahan ei ole ongelmaa ja on ok junnata ohituskaistalla. Eikä se välttämättä olekaan ongelma tälle hitaalle ohittajalle tai heti sen takana ajavalle, ja siksi tämä hidas ohittaja ei sitä useinkaan älyä. Mutta tästä syntyy aina ketjureaktio, varsinkin ruuhkaisessa moottoritieliikenteessä. Tyypillisesti vasemman kaistan hitaasti ajava ohittaja ajaa mittarinopeutta rajoituksen mukaan eli 120kmh alueella todellista nopeutta n. 100-110kmh. Sitten kun tällainen lähtee ohittamaan vaikka asuntoauton, peräkärryn tms aiheuttamaa jonoa, niin kyllähän se tuska siellä hitaan ohittajan takana kasvaa kun samaa jonoa ohitetaan 10 minuuttia. Sitten jollain palaa käämi siinä junnailussa, mikä vielä korostuu vasemman kaistan jonon perukoilla kun ihmiset ajaa vasemmalle kaistalle "varatakseen paikan" tässä ohitusjonossa kun siinä on vielä joitain turvallisia välejä. Jolloin oikea kaista tyhjenee ja sieltä lopulta joku höyrypää tykittelee täysiä ohi oikealta ja tunkee pieneen väliin vasemmalle kaistalle. Ja taas jarrutellaan vasemmalla kaistalla, jolloin 150-200m taaempana ajetaan hetkellisesti kuuttakymppiä, mikä taas aiheuttaa muita tilanteita. Aika tyypillinen tilanne vaikka Lahden motarilla.
Siksi ohittajalla (ajoit sitten hitaammin tai vähän nopeammin) olisi hyvä olla jonkinlainen kuva kokonaistilanteesta ja katsella peileihinkin välillä. Jos ohittaa, niin nopeasti ja turvallisesti ohi ja takaisin oikealle kaistalle. Suomalainen liikennekäyttäytyminen ei osaa keskiarvoisesti ajatellen huomioida muita, mitä tämäkin ketju hyvin tuo esille. Siksi olisi hyvä jos kuskeilla olisi ajokokemusta muualtakin maailmasta missä joutuu ajattelemaan muita tienkäyttäjiä (esimerkiksi katsomaan motarilla peiliin, että tuleeko joku takaa kovempaa), ja siirtää sieltä hyvät opit käyttöön Suomessa, jolloin liikenne olisi täälläkin sujuvampaa.
Joo, on tuossa esimerkissä moni muukin huonosti ajava ja turhaan provosoituva kuski mukana, mutta näitäkin tilanteita olisi niin helppo välttää, kun kuskit älyäisivät ja huomioisivat muut liikkuja ja etenkin omien tekojensa vaikutukset. Usein ketjukolarissakin haitariliikkeen aiheuttaja ei edes saa osumaa, vaan sen tekemisiin reagoineet kuskit ja heitä varoneet törmäilevät toisiinsa.