Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 132
  • 12 217

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä nimenomaisessa ympyrässä on 30 km/h rajoitus, mutta keskellä on vain jalallisia heijastintolppia ilman ajosuuntanuolia. Hieman ennen ympyrää on harvinaisempi liikennemerkki 343, eli ajoneuvon suurin sallittu pituus, tässä tapauksessa 10m. Tosin se on niin myöhään, että se saattaa jäädä havaitsematta ajoissa, eikä kääntymismahdollisuutta enää ole. Itse huomasin sen juuri kohdalla, luultavasti ammattiautoilijat ovat tarkempia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Henkilökohtaisesti en yleisesti jaksa hermostua, jos joku - vaikka kuinka tyhmästi - ohittaa minut vastaantulevien kaistan kautta, kun ajelen maantiellä. Parempi mennä ohi kuin nysvää takapuskurissa kiinni, varsinkin jos edessä on baana auki eikä hätähousun tarvitse jäädä jarruttelemaan minun eteeni. Ajelen yleisesti vähän tilanteesta riippuen 5-10 kilometriä yli sallitun nopeuden. Vanhaa Porin tietä tulee jonkin verran kulutettua, joten siinä keskimäärin ehkä vähän kovempaa vauhtia pidän.

Eilen perjantaina kun ajelin porintietä taas Helsinkiä kohti ja vaihdoin vanhalle vihdintielle niin perässä tuli hienohko mersu. Ajeltiin siinä n. 15-20 minuutin ajan niin, että hän tuli takana, välillä takapuskurissa kiinni ja välillä hyvää turvaväliä pitäen. Tiellä oli lukuisia hyviä ohituspaikkoja ja kerran jo harkitsin ajavani itse bussipysäkille hetkeksi, että kiirehtijä uskaltaa mennä ohi. Vihdintien vanhan s-marketin ohi päästyäni, edessä näkyi hitaasti etenevä autojono. Etummaisena körötteli auto joka veteli perässään hevoskärryä ja sen takana taas yhdistelmä kuorma-auto, jonka takana vielä pari henkilöautoa. Kauas jo näki, että vauhti on etanan tasoa ja kun olin enää n. 150-200 metrin päässä tästä jonosta, niin tämä takana oleva sankari päättää lähteä ohittamaan minut ja lopputuloksena on se, että hän pääsee minusta ohi mutta joutuu heti lyömään jarrua minun edessä, joka aiheuttaa sen että minä joudun painamaan kovempaa jarrua, kun pelkällä moottorijarruttelulla olisin saanut vauhdin jonon mukaiseksi (olimme saapumassa ylämäkeen). Ja parasta oli, että muutamaa minuuttia myöhemmin sankari kääntyy pois vihdintieltä. Oppikirjamainen esimerkki aivan vitun turhasta ohituksesta ja näytinkin kaverille kansainvälisiä käsimerkkejä palautteena hyvästä suorituksesta. En tiedä huomasiko urpo sitä. Ja jos näki, niin varmasti tietää kertoa kotona, kuinka kanssa-autoilijalla ei kasetti kestänyt kun hienompi vehje paineli ohi.

Joskus nuorempana ja nopeampi auto alla olisin todennäköisesti itse tuon sankarin ohittaessa lähtenyt kiihdyttämään ja estänyt pääsyn eteeni. Oma filosofiani on, että tee mitä haluat, kunhan et aiheuta häiriöitä mun tekemisessä. Vähän niinkuin kehä 1:n aamuruuhkassa, kiireisimmät yrittävät letkan oikealta puolelta tuusulantien jälkeen ja vetävät keilapallon nenäänsä, kun en suostu tekemään tilaa ennen tampereentietä, jos sattuvat minun kohdalla yrittää kaistanvaihtoa. Kysymys ei ole egosta vaan reiluudesta: kärsiköön kusipäät samalla tavalla kuin me, jotka nielemme tappiomme ja valitsemme kaistamme ajoissa. Sujuvuuden nimissä annan lähtökohtaisesti tilaa vasenta kaistaa asuttaville autoille.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Joskus nuorempana ja nopeampi auto alla olisin todennäköisesti itse tuon sankarin ohittaessa lähtenyt kiihdyttämään ja estänyt pääsyn eteeni. Oma filosofiani on, että tee mitä haluat, kunhan et aiheuta häiriöitä mun tekemisessä.

Muuten ihan hyvä viesti, mutta tätä mä en ymmärrä. Itse ohittelen paljon ja ajan kyllä ylinopeutta, mutta yritän aina mennä nopeasti ohi, enkä jää eteen muuta kuin joskus jonoissa. Aina kuitenkin löytyy niitä, jotka päättää, että tähän väliin et tule, vaikka hänelläkin olisi ollut aiemmin hyvät ohitusmahdollisuudet. Pitäkää ne turvavälit kunnossa, niin ohittaminen meillä hätähousuilla on helpompaa, eikä hitaamman tarvitse juuri jarrutella. Kiitos ja anteeksi!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Ohittaminen on kyllä taitolaji. Itselläni tyhjällä maantiellä vakkari 110km/h eli todellisuudessa vauhtia 106. Uudehko bemari tulee vauhdilla konttiin ja painelee ohi. Hetken päästä otan samaisen ohittajan kiinni ja ajamme seuraavat 15 kilometriä mittarini mukaan tasan sataa.

Kysyn vain, että miksi? Rajoitus oli koko ajan sata, eikä mitään syytä moiselle vauhdin seilaamiselle ollut. Miksi pitää ohittaa ja sitten pudottaa vauhti ohitetun alapuolelle? No, tätähän se on, kun ajokortin saamisen edellytyksenä ei ole minkäänlainen älykkyyden mittaaminen.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Muuten ihan hyvä viesti, mutta tätä mä en ymmärrä. Itse ohittelen paljon ja ajan kyllä ylinopeutta, mutta yritän aina mennä nopeasti ohi, enkä jää eteen muuta kuin joskus jonoissa. Aina kuitenkin löytyy niitä, jotka päättää, että tähän väliin et tule, vaikka hänelläkin olisi ollut aiemmin hyvät ohitusmahdollisuudet. Pitäkää ne turvavälit kunnossa, niin ohittaminen meillä hätähousuilla on helpompaa, eikä hitaamman tarvitse juuri jarrutella. Kiitos ja anteeksi!

Tässä tapauksessa siis ohitus oli täysin turha. En tiedä onko vihdintie tuttu, mutta siellä ei mikään maailman helpoin ole ohitella. Mutkikas tie missä nopeusrajoitukset vaihtelee 50-80 väliä. Mun jälkeen kaverille jäi vielä kaksi henkilöautoa, yhdistelmä ajoneuvo ja auto mikä veti hevoskärryä perässään ohitettavaksi. Siihen päälle tosiaan se, että n. 5 minuuttia tästä ja kaveri kääntyi pois tieltä. Jos olisi edes aiemmin ohittanut, niin homma ok. Eniten kirrasi se, että olimme jo lähes saavuttaneet tuon jonon kun äijä ohitti ja jouduin alkaa itse jarruttelemaan ja kaikki tämä vaikka kaveri oli hetkeä myöhemmin poistumassa tieltä.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Ohittaminen on kyllä taitolaji. Itselläni tyhjällä maantiellä vakkari 110km/h eli todellisuudessa vauhtia 106. Uudehko bemari tulee vauhdilla konttiin ja painelee ohi. Hetken päästä otan samaisen ohittajan kiinni ja ajamme seuraavat 15 kilometriä mittarini mukaan tasan sataa.

Kysyn vain, että miksi? Rajoitus oli koko ajan sata, eikä mitään syytä moiselle vauhdin seilaamiselle ollut. Miksi pitää ohittaa ja sitten pudottaa vauhti ohitetun alapuolelle? No, tätähän se on, kun ajokortin saamisen edellytyksenä ei ole minkäänlainen älykkyyden mittaaminen.
Sehän se vaan joillain on, ettei vaan yksinkertaisesti pysty ajamaan "vanhemman" perässä. Muistui vaan mieleen, kun aikalailla päivälleen 20-kesää takaperin ostettiin kaverin kanssa työkaveriltani kesäautoksi Ford Fiesta satasella. Ihan vaan kun halvalla saatiin. Sillä kun sitten etelästä Savon maalle pisteli sen 400 km menemään, ja melkeenpä sen minkä sillä pääsi, niin olihan se ihan vitsi, kuinka sait samat autot ohitella ohituskaistalla, joidenka oli pakko päästä ohitse aiemmin vaikka oma mittari näytti 120km/h, ja sitten junnaamaan eteen. No onneks sen verta vanhasta voimaa löyty, että oharilla kun rykäs tallan pohjaan ni 140 mittariin ja jonon ohi. Ja olihan niitä jotka taas paino paikan tullen eteen junnaamaan.

Kaikenkaikkiaan oli hieno kesä Fiestan kanssa. Kesti ja palveli vaikka runtuakin sai osakseen. Aikas kolkkohan tuollasella pelti-pahvivuolla oli pitkää matkaa ajella. Varsinkin ilman stereoita, jotka ois vähän luontaista äänimaalimaansa sekoittanut.
Palveltuaan se jäi parkkiin lepäämään, kunnes ei siellä eräänä aamuna enään ollutkaan. Naapuri kertoi nähneensä jonkun sen kauhalla hakeneen. Sitä sitten setvimään, sillä kontissaan oli hyvät nastat. Hakija selvisi ja oltiin kuulemma baarissa sanottu että saa hakea. Saatiin renkaita muistaakseni 60e. Oli halpa ja ikimuistoinen kesä hänen kanssaan, vaikkeikaan pillua tuottanut.
 

444

Jäsen
Olen jo jokin aika sitten tehnyt päätöksen, että en edes yritä ajaa nopeusrajoituksen suurinta sallittua, mikäli se on yli 80km/h. 80 alueella menee vielä mittarin mukaan 84 (gps 80) ja satasen alueella nostan maksimissaan 90:een. Aina löytyisi ohitettavaa, jos yrittää maksimia, ja ohituspaikkoja ei välttämättä ole niin hyvin tarjolla. Ja jos ohi ei pääse heti, niin alkaa vanne kiristää päätä liian nopeasti. Maantietä tulee kulutettua 2500-3000 km/kk, eli varmasti on saanut nautiskella muutaman tunnin pidempään autossa istumisesta, mutta vastapainona verenpaine on pysynyt paremmin kurissa. Valitettavan paljon maanteillä näkyy ihmisiä, joille sama ratkaisu tekisi todella hyvää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen jo jokin aika sitten tehnyt päätöksen, että en edes yritä ajaa nopeusrajoituksen suurinta sallittua, mikäli se on yli 80km/h. 80 alueella menee vielä mittarin mukaan 84 (gps 80) ja satasen alueella nostan maksimissaan 90:een. Aina löytyisi ohitettavaa, jos yrittää maksimia, ja ohituspaikkoja ei välttämättä ole niin hyvin tarjolla. Ja jos ohi ei pääse heti, niin alkaa vanne kiristää päätä liian nopeasti. Maantietä tulee kulutettua 2500-3000 km/kk, eli varmasti on saanut nautiskella muutaman tunnin pidempään autossa istumisesta, mutta vastapainona verenpaine on pysynyt paremmin kurissa. Valitettavan paljon maanteillä näkyy ihmisiä, joille sama ratkaisu tekisi todella hyvää.
Mukautuva vakkari säästää myös maantiellä verenpainetta. Jos joku ajelee hiljempaa, niin ei tarvitse siltikään tehdä muuta kuin kääntää rattia, kun auto jättää automaattisesti turvavälin edellä ajavaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olen jo jokin aika sitten tehnyt päätöksen, että en edes yritä ajaa nopeusrajoituksen suurinta sallittua, mikäli se on yli 80km/h. 80 alueella menee vielä mittarin mukaan 84 (gps 80) ja satasen alueella nostan maksimissaan 90:een. Aina löytyisi ohitettavaa, jos yrittää maksimia, ja ohituspaikkoja ei välttämättä ole niin hyvin tarjolla. Ja jos ohi ei pääse heti, niin alkaa vanne kiristää päätä liian nopeasti. Maantietä tulee kulutettua 2500-3000 km/kk, eli varmasti on saanut nautiskella muutaman tunnin pidempään autossa istumisesta, mutta vastapainona verenpaine on pysynyt paremmin kurissa. Valitettavan paljon maanteillä näkyy ihmisiä, joille sama ratkaisu tekisi todella hyvää.
Älä nyt tällaista paljastusta tee. Kohta tänne ryntää useampikin autoilija kertomaan, kuinka tuollaiset alinopeutta ajavat ovat teiden kovin syöpä, kun pakottavat toisiakin hetkellisesti hitaammin ajamaan, jos ohituspaikkaa ei heti kohdalla ole.
 

444

Jäsen
Älä nyt tällaista paljastusta tee. Kohta tänne ryntää useampikin autoilija kertomaan, kuinka tuollaiset alinopeutta ajavat ovat teiden kovin syöpä, kun pakottavat toisiakin hetkellisesti hitaammin ajamaan, jos ohituspaikkaa ei heti kohdalla ole.
Juu, näitä nykyisen minäni kaltaisia egoistisia kusipäitä entinen minäni kirosi tien päällä. Nykyään olen se yli-ihminen, joka tekee näin, koska voi.
Mukautuva vakkari säästää myös maantiellä verenpainetta. Jos joku ajelee hiljempaa, niin ei tarvitse siltikään tehdä muuta kuin kääntää rattia, kun auto jättää automaattisesti turvavälin edellä ajavaan.
Sellainenkin löytyy autosta. Mutta jos ei ole kiire perille, niin mitä sitä suotta ajamaan kovempaa. Ylipäänsä olen oppinut hidastamaan elämää monin tavoin, niin sellainen ”kiire ei mihinkään” on jäänyt unholaan. Kumppanillekin sanon aina 15 minuuttia aiemman aikataulun lähdölle, niin ei tarvitse itse hermoilla sitä, kun jälleen lähdetään myöhässä. Toki toisinaan on tilanteita, että pitää mennä aikataulun mukaan ja silloin se pätee myös maantiellä. Onneksi kovin harvoin.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kumppanillekin sanon aina 15 minuuttia aiemman aikataulun lähdölle, niin ei tarvitse itse hermoilla sitä, kun jälleen lähdetään myöhässä.
Tämä olisi enemmänkin naisasia-ketjun tavaraa, mutta mikähän ihme siinä on, että vaimon puolelta se hoputtelu alkaa jo hyvissä ajoin ennen kuin pitäisi lähteä ja lopputulema on tietysti se, että lapsen kanssa istutaan autossa ja ihmetellään koska se äiti mahtaa oikein tulla.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ohittaminen on kyllä taitolaji. Itselläni tyhjällä maantiellä vakkari 110km/h eli todellisuudessa vauhtia 106. Uudehko bemari tulee vauhdilla konttiin ja painelee ohi. Hetken päästä otan samaisen ohittajan kiinni ja ajamme seuraavat 15 kilometriä mittarini mukaan tasan sataa.

Kysyn vain, että miksi?

Itse miettinyt monesti samaa ja tullut johtopäätökseen: jos miehellä on pieni penis ja/tai pienet lihakset ja alla bemari, niin ottaa itsetunnon päälle ajaa Skodan perässä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse miettinyt monesti samaa ja tullut johtopäätökseen: jos miehellä on pieni penis ja/tai pienet lihakset ja alla bemari, niin ottaa itsetunnon päälle ajaa Skodan perässä.
Jos ei osaa ohittaa asiallisesti vaan ajaa toisten perseessä kiinni tai ohittaa muita liikennettä vaarantaen niin sama se on millä autolla törttöilee.

Joitakin ottaa luonnon päälle ajaa jonkun perässä ja joitakin ottaa luonnon päälle, kun joku menee ohi. Joku löytää siinä vaiheessa mystisesti kaasupolkimenkin, kun joku lähtee häntä ohittamaan ja se jos joku on asia, jota ei voi ymmärtää.

Jos jonkinlaista elintä löytyy liikenteessä. Tärkeintä olisi, että otsaan niitä ei kasvaisi niin, että sen takia aiheutetaan liikenteessä vaaratilanteita.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuulun itsekin niihin, jotka arvostavat, jopa edellyttävät, että takaa tuleva pyöräilijä ilmoittaa tulostaan kelloa soittamalla. Sanoisin, että 98% pyöräilijöistä ei näin tee. Näin omalla kotipaikkakunnallani.

Ei kuulu käsittääkseni soittaa jokaisen rutiiniohituksen yhteydessä. Siis kun jalankulkija kulkee reunassa ja pyöräilijä ohittaa hänet niin että sivusuunnassa jää reilusti yli metri tyhjää tilaa. Miksi ihmeessä tuossa pitäisi kilistää kelloa? Johan kevyenliikenteenväylällä kävisi silloin tauoton pirinä, kun niitä ohitettavia voi olla 50 kilometrillä.

Itse ainakin soitan kelloa vain silloin kun tie näyttää olevan tukossa tai ei ole varmaa pääseekö turvallisesti ohi. Esim. 2-n kappaletta rinnakkain kulkevia kävelijöitä tai koiran ulkoiluttaja, jonka hurtta vaeltelee puolelta toiselle. Luonnollisesti vauhtiakin on tuolloin hidastettava.
 

Glove

Jäsen
Kävelen paljon ja minulla on napit korvissa, joten en välttämättä sitä kelloa kuulisikaan. Kuljen niin reunassa kuin pystyn ja monesti jopa siellä asfaltin ulkopuollella. Minua ei haittaa, jos joku kelloansa soittaa (jos kuulen sen). Mieluummin niin kuin ei ollenkaan. Yhtä asiaa kuitenkin toivon pyöräilijöiltä. Älkää ohittako oikealta kun minä olen siinä aivan oikeassa reunassa. Ei teillä voi olla niin kiire, ettette voisi rytmittää kulkuanne niin, että pääsette vasemmalta ohi. Näin on käynyt tilanteissa, joissa on ollut enemmän vastaantulevaa liikennettä.
 

J_Boumedienne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Kärpät, Suomen palloilumaajoukkueet
Oululaisten autoilijoiden liikennekäyttäytyminen on välillä jotain uskomattoman raivostuttavan ja idioottimaisen väliltä. Tässä mielestäni suurimmat verenpaineen nostattajat:

A. Mikä siinä moottoritielle liittymisessä voi olla niin vaikeaa? Monesti tulee eteen tilanne, jossa itse ajelen motarilla vakkari päällä, ja liittymän kiihdytyskaistaa pitkin ajaa auto rinnallani. Edessäni ja takanani olisi tilaa reilusti, mutta sankari olettaa, että väistän vasemmalle kaistalle. Toissa päivänä kävi jälleen niin, että Volvo-maasturi löi röyhkeästi vilkun päälle ja kiilasi kylkeeni. Ehdin vaistomaisesti vaihtaa kaistaa, ja hetken ajan siinä mietin taas, että mitähän viddua. Painoin tyytin pohjaan siinä rinnalla, mutta kaveri ei edes vilkaissut sivulleen. Olen valmis joustamaan tarvittaessa, ja antamaan tilaa, mutta melkeinpä aina sen motarille liittymisen järkevällä ennakoinnilla pystyy suorittamaan ongelmattomasti.

B. Takapuskurissa roikkuminen. En. Vain. Ymmärrä. Klassinen tilanne: lähden moottoritiellä ohittamaan hitaammin ajavaa letkaa. Autoni nopeusmittari näyttää 112-115 km/h. Taustapeilistä näen, että kaukaa joku lähestyy samaa kaistaa. Kohta se on aivan takapuskurissani kiinni. Siinä vauhdissa. Turvaväli on sana, jota varsinkaan moni saksalaisen auton omistaja ei liene ikinä kuullutkaan. Kevättalvella hain eräänä päivänä tytön päivähoidosta, ja sillä matkalla eräs BMW ajoi kilometrien ajan ihan tappituntumalla. Sitten tuli eteen liikennevaloissa seisova letka, ja aloin ehkä jarrutella pikkuisen liian myöhään. Ehdin kuitenkin hyvin jonon jatkoksi, ja samassa näin oikealla puolellani pölähdyksen lumivallissa. Nuorehko jannu oli ajanut Bemarinsa ulos, sillä oli joutunut väistämään minua penkkaan. Onneksi ei hänelle käynyt kuinkaan, mutta sinnepä jäi miettimään, kannattaisiko ensi kerralla jättää edes pieni hajurako etenkin sellaisilla liukkailla.

C. Lähden motarilla ohittamaan autoa, joka ajaa esim. 80-90 km/h. Eipä mitään, rinnalle päästyäni alkaakin kaveri kiihdyttää omaan nopeuteeni. Tätä sattuu niin usein, että pidän sitä ihan tahallisena toimintana. Jos näin käy, ja liikenne on muuten rauhallista, painan kaasun hetkellisesti pohjaan siinä vaiheessa, ja jätän tomppelin nielemään pölyä.

D. Liikenneympyrään ajellaan välillä melko huolettomasti, ja usein näkee, ettei kuski paljon vilkuile vasemmalle. Kaasujalan vapisemaan saanut tilanne sattui muutama kuukausi takaperin eräässä Oulun lähikunnassa, kun traktori meinasi tulla töötti pohjassa päälleni kun olin itse ympyrässä. Onneksi on autossa turbo, koska siinä tilanteessa se pelasti paljolta.

Nämä nyt olivat ensimmäisenä mieleen tulevat ärsytyksen aiheet, joihin törmää lähes päivittäin liikenteessä täällä päin. En edes yritä väittää, että itsekään olisin mikään täydellinen kuski (no, kortti on ollut 19 vuotta, enkä ole saanut ainuttakaan ylinopeussakkoa), mutta kun keskittyy ajamiseen eikä vaikka puhelimen räpläykseen, välttyy monelta vaaratilanteelta.

Edit. korjattu typot
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä siinä moottoritielle liittymisessä voi olla niin vaikeaa?
Toinen ärsyttävyys on tieltä poistumisen vaikeus, en voi ymmärtää miksi ramppiin ajava pudottaa vauhtinsa esim. 80 -> 70, tai jopa alle, jo ennen ramppiin ajamista. Sillä saa aikaan tosi ärsyttävää haitariliikennettä vaikka Kehä I:llä
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Maantie 80km/h nopeusrajoituksella. Itsellä vakkari päällä ja säädetty 90km/h, jolloin todellinen nopeus n 85km/h. Eteen tulee sivutieltä uudehko BMW, jonka perässä ajan oudemmän pätkän adaptiivisella vakkarilla, ja nopeus seilailee n. 75-80km/h.

Tiellä tulee pitkä suora ja ohitan auton matkanopeudella + siirryn omalle kaistalle leikkaamatta beeämwee nuehen eteen.

Menee hetki ja tämä eläkeläismies rouvineen menee ohitse (mulla siis vakkari edelleen päällä ja 85 nopeutena). Tästä n. 1km, niin tämä bingoammattilainen valmistautuu kääntymään vasemmalle. Valmistautuminen on luokkaa peilijäällä kesärenkailla ajo, eli nopeus hyvin alas ja ajoissa, sekä ryhmittäytyminen niin, ettei varmasti pysty takana tuleva jatkamaan matkaa.

Toinen asia, jota en ymmärrä on nämä älytöntä alinopeutta ajavat, eilen hyvä esimerkki 80km/h alueella letkaa vetää joku, joka nautiskeli sunnuntaista ajelemalla 50km/h eteenpäin. Ohitusmahdollisuutta ko. tiellä ei ole, joten siinä on saattanut useammalla kuskilla vähän ohimoita tykyttää. Itse onneksi pääsin vajaan kilometrin jälkeen kääntymään tieltä pois, eli ei tarvinut seurailla pidempään.

Kolmas tapaus, joka on positiivinen, ja jota harvemmin enää tehdään (suhteessa vaikka 00 luvun alkuun). Asuntoauto vetää minkä pystyy ylämäkeen, mutta koriin laitettu brigs strattonin ruohonleikkuumoottori ei anna tehoja ja vauhti putoaa 35km/h. Ylämäen jälkeen tulee aina alamäki (antaa mennä vaan kun on alamäki...) ja auton nopeus nousee 75km/h (eli ei himmaillut ylös mennessä tarkoituksellusesti - oletan). Tämän jälkeen tulee suora ja ohituskielto päättyy, ja samalla kun lähden ohittamaan, kuski myös näyttää vilkulla (oikealle) että väylä vapaana ja ohitse vaan.
 

Glove

Jäsen
Tulikin tuosta ohittamisesta mieleen. Lähdin eräs päivä kotoa ja ajelin tuota isommalle tielle menevää katua pitkin kutakuinkin 40 km/h rajoituksen mukaan. Eiköhän sieltä takaa tule joku sankari, jolla on helkutillinen kiire ja piti päästä ohi, että pääsi minua ennen niihin puolen kilometrin päässä olleisiin liikennevaloihin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ajelin jokunen viikko sitten Vitostietä, tuota kuoleman tietä. Yhtäkkiä vastaantuleva Passat välkyttää valoja. Ensireaktio on luonnollisesti, että mitähän vittua Pasuuna-kuski meinaa. Toyotassa kaikki on kuitenkin päällisin puolin kunnossa. Kas, seuraavalla bussipysäkillä odotti musta Transporter, VW-kuski olikin varoittanut lähestyvästä vaarasta.

Ylinopeutta ei tosin muutenkaan olisi ollut, mutta kohtelias teko kumminkin. IN YOUR FACE, PASTERSTEIN!
 
Onhan se jollain tapaa priceless fiilis kun ajat sääntöjen mukaan ja takana tuleva hiillostaa peräkontissa, sitten tulee poliisiauto vastaan. Kummasti se takana ajavan ajotapa muuttuu. Valvontaa tuonne liikenteeseen tarvittaisiin lisää.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Ajelin jokunen viikko sitten Vitostietä, tuota kuoleman tietä. Yhtäkkiä vastaantuleva Passat välkyttää valoja. Ensireaktio on luonnollisesti, että mitähän vittua Pasuuna-kuski meinaa. Toyotassa kaikki on kuitenkin päällisin puolin kunnossa. Kas, seuraavalla bussipysäkillä odotti musta Transporter, VW-kuski olikin varoittanut lähestyvästä vaarasta.

Ylinopeutta ei tosin muutenkaan olisi ollut, mutta kohtelias teko kumminkin. IN YOUR FACE, PASTERSTEIN!
Tämähän on perinteikäs ja onneksi vielä elossa oleva tapa.
Rekkakuskienkin soisi yhä näyttävän vilkulla merkkiä ohituspaikan tullen, mutta tämä tapa on vissiin ikävä kyllä menneisyyttä, sillä ei ainakaan omalle kohdalle ole aikoihin sattunut.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Valvontaa tuonne liikenteeseen tarvittaisiin lisää.

Tämä vaan menee pieleen, kun somesta löytyy puskaradioita, joissa tutkista yms. ilmoitellaan. Pienten ylinopeuksien kanssa ymmärrän turhautumisen, mutta monesti kun halutaan valvoa niitä muitakin rikkeitä. Kännyköiden käyttäjät ja tällaiset perseilijät ansaitsee sakkonsa, ei heitä tarvitsisi varoitella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Iso osa autoilijoista ei ymmärrä mitä tämä liikennemerkki tarkoittaa. Jo pari kertaa Lahden Bauhausin edessä on meinattu ajaa minua kylkeen kun tulen oikealta, liikennemerkin paksun viivan suunnalta, kun toinen tulee minusta katsoen vasemmalta ja ajaa suoraan ”sivutielle” edes katsomatta tuleeko oikealta ketään.

Eli itse tulen liikennemerkin oikealta ja toinen liikennemerkin alhaalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös