Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 884
  • 13 196
4

444

25-tiellä sattui tuossa taannoin melko mielenkiintoinen episodi. Nousin tielle muistaakseni Mustion kohdalla kohti Hyvinkäätä. Ei ristin sielua liikenteessä. Jonkin matkaa ajettuani takaa tuli kovaa vauhtia (itselläni nopeutta 80-alueella 84 mittarin mukaan eli aika tarkalleen 80 todellista) Volvo XC90, joka liimautui takapuskuriin ns. tappituntumalle. Ei mennyt ohi hyvässä ohituspaikassa, sitten tulikin jonkin ajan päästä pari autoa vastaan. Ohi kuitenkin piti päästä, joten miksei sitten sulkuviivalla. Keltaista viivaa oli jo jatkunut jonkin aikaa, kun ohittaminen oli pakko suorittaa. Keulaa viistäen takaisin omalle kaistalle ja sadan metrin päästä kova jarrutus. Tuon jälkeen matka jatkui maksimissaan 70km/h, luonnollisesti välillä kiihdytellen ja välillä jarrutellen. Muutaman kilometrin kuluttua meininki alkoi nyppiä melko pahasti, joten kytkin oman vakkarin pois päältä ja laskin nopeutta reilusti (ei ketään takana) ja totesin, että pääsen helpommalla kun pidän reilun etäisyyden tuohon hämmentävään kuskiin. Toki tuosta olisi omalla kiesilläni ohikin päässyt, mutta eiköhän sieltä olisi kaasupoljin taas löytänyt pohjaan ja kun käytös oli vähän outoa muutenkin, niin turha lähteä ottamaan riskejä. Lisäksi oma liittymä oli max 10 kilometrin päässä, niin olennaista säästöä ei olisi tullut.
Edelleen toki ihmetyttää, että mikä tuo kiire päästä eteen jarruttelemaan oli. Oma autoni ei näytä edes päällepäin siltä, että sen kanssa pitäisi päästä kisaamaan, tuiki tavallinen perheauto.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuossa muutama päivä sitten ohittelin yhden vanhan kotteron, en pistänyt merkkiä mieleen, Perussuomalaisten tarra sillä oli kuitenkin takalasissa kiinni.

80 rajoitukset ja ihan perus ohitus. Ohitinko ylinopeutta käyttäen? No joo oli sitä vähän. Ei kuitenkaan mitään kiilaamista nokan eteen tehnyt tai muutenkaan mitään, mikä olisi hänen turvallisuuttaan vähentänyt.

Pitkiä valoja se sieltä sitten kuitenkin mulle räpsytteli varmaan useamman kilometrin tuon jälkeen, kunnes eroa oli jo niin paljon, että se rupesi katoamaan mutkien taakse.

Olisi ihan mielenkiintoista ollut tietää syy tuolle.
Oliko sulla takavalot päällä (ja mikä oli näkyvyys)? Itse saatan toisinaan väläyttää ohi menneelle autolle valoja, jos on jo hämärää tai pimeää ja takana ei pala mitään valoja. Samalla ajatuksella, mitä vastaan tulevallekin autolle tulee väläytettyä, jos valot ei ole päällä.

Liikaa on noita autoilijoita, jotka eivät osaa käyttää niitä takavaloja ja sitten ne on pimeänä myös silloin, kun niitä ehdottomasti tarvittaisiin.
 
Tuossa muutama päivä sitten ohittelin yhden vanhan kotteron, en pistänyt merkkiä mieleen, Perussuomalaisten tarra sillä oli kuitenkin takalasissa kiinni.

80 rajoitukset ja ihan perus ohitus. Ohitinko ylinopeutta käyttäen? No joo oli sitä vähän. Ei kuitenkaan mitään kiilaamista nokan eteen tehnyt tai muutenkaan mitään, mikä olisi hänen turvallisuuttaan vähentänyt.

Pitkiä valoja se sieltä sitten kuitenkin mulle räpsytteli varmaan useamman kilometrin tuon jälkeen, kunnes eroa oli jo niin paljon, että se rupesi katoamaan mutkien taakse.

Olisi ihan mielenkiintoista ollut tietää syy tuolle.

Itse ainakin väläytän pitkiä mikäli joku ryhmittyy liian lähelle keulaa, etenkin kurakelillä. Kaikista typerintä on ryhmittyä liian lähelle ohitettua, vaikka edessä olisi pitkästi tyhjää kaistaa. Jos ohitetaan, niin tehdään se kunnolla, eikä leikitä mitään formulakisaa. Kummallinen ja perisuomalainen tyyli, johon en mm. Jenkeissä taikka Saksassa ajellessani törmännyt kuin harvakseltaan ja nekin kerrat ihan oikeassa liikenneruuhkassa. Suomessa ei tarvita kuin 2 autoa että syntyy "ruuhka".
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Oliko sulla takavalot päällä (ja mikä oli näkyvyys)? Itse saatan toisinaan väläyttää ohi menneelle autolle valoja, jos on jo hämärää tai pimeää ja takana ei pala mitään valoja. Samalla ajatuksella, mitä vastaan tulevallekin autolle tulee väläytettyä, jos valot ei ole päällä.

Liikaa on noita autoilijoita, jotka eivät osaa käyttää niitä takavaloja ja sitten ne on pimeänä myös silloin, kun niitä ehdottomasti tarvittaisiin.
Enpäs tullut ajatelleeksi. Täydessä päivänvalossa se nyt kuitenkin oli, joten sen puolesta ihan se ja sama, että oliko ne takavalot päällä. Ei ollut sumuja tai mitään muutakaan näkyvyyttä haittaavaa.

Jos takavalojen puuttumisesta väläytteli, niin aika intohimoisesti suhtautuu niiden päällä pitämiseen sitten. Tuota jatkui kuitenkin useamman minuutin ajan.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Toinen kolari missä prätkä ja auto(ja) niin motari loppunut justiinsa Treelta päin ja aika monesti tullaan takaa miljoonaa että keritään prutkuttaa 80 kun yksi kaista per puoli. Keltaista muistaakseni myös? Outo paikka mutta luulis että vauhtia olis ollut reippaasti juuri Treelta päin. Toki alkaa motarin merkit Orivedeltä päin siinä liki vastaan tulijoille, vaikkei heti muutu.
Kaiffarini oli tuossa prätkäilevä osapuoli. Ajoi tyhjää kaistaa kohti Tamperetta. Vastaantulevien kaista oli täysin tukossa ja mateli lähes seisoksissa. Ilmeisesti joku kännykän räplääjä tai muuten vajavaisesti huomiokykyinen kasautti jonon viimeisen auton perään. Auto kimposi siitä katolleen ja suoraan kaverin prätkän eteen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ensi kerralla muistutan itselleni, että mitä pienempi kaupunki, sitä kusipäisemmät kuskit. Kun haluan vaihtaa kaistaa, koukkaan tylysti eteen ja vilkutan vasta sen jälkeen kuvainnollisesti kädellä. Mutta en todellakaan anna suuntavilkulla kiihdytyskäskyä takaoikealla ajavalle. Terveisiä vain Varkauteen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ensi kerralla muistutan itselleni, että mitä pienempi kaupunki, sitä kusipäisemmät kuskit. Kun haluan vaihtaa kaistaa, koukkaan tylysti eteen ja vilkutan vasta sen jälkeen kuvainnollisesti kädellä. Mutta en todellakaan anna suuntavilkulla kiihdytyskäskyä takaoikealla ajavalle. Terveisiä vain Varkauteen.
Suomessa vilkun käyttö todellakin on joillekin kuskeille kiihdytyskäsky. Jokunen vuosi sitten USA:n vierailulla kiinnitin takapenkkiläisenä huomiota siihen, miten suurkaupungin 3-5 -kaistaisella ruuhkaisella väylällä kaistoja vaihdettiin helposti pelkän vilkun avulla, täysin rauhallisesti. Vaikka seassa muutamia yksittäisiä pujottelijoita (omasta mielestään muita kiireisempiä) olikin.
Suomessahan pujottelijat tulkitaan yleensä etuilijoiksi*, ja itsekin niin teen, jos sama auto joka aamu motarilla sen tekee (muistan valitettavasti rekisterinumerot hyvin).

* mielenkiintoista, että käsite "etuilla" ei edes ole tunnettu kaikissa maissa ja kaikilla alueilla. Esimerkiksi Venäjällä on niin totuttu siihen, että toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset, eivätkä useimmat jaksa välitttää. Pysyy terveempänä kun ei tarvitse haastaa ketään.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siellä joku idiootti Kainuussa vienyt 7 ihmistä mukanaan sairaalaan.

En ymmärrä minkälainen pölvästi ei osaa ottaa noita ohitustilanteita 110% varman päälle. Tuollakin pitänyt lähteä ohittamaan loskakelissä letkaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Siellä joku idiootti Kainuussa vienyt 7 ihmistä mukanaan sairaalaan.

En ymmärrä minkälainen pölvästi ei osaa ottaa noita ohitustilanteita 110% varman päälle. Tuollakin pitänyt lähteä ohittamaan loskakelissä letkaa.

Eiköhän siellä ole ollut aika tasainen letka muutenkin, niin minkä ihmeen takia on lähtenyt edes ohittamaan? Kaikissa laskettelumestoissa ollut porukkaa kuin pipoa, niin vitostiellä on ollut myös paljon autoja liikenteessä. Nämä pikiteiden persreiät vaarantavat sivullisia omilla mahtavilla oivalluksillaan, kun ohi on vain päästävä... muut joutuvat tekemään tilaa näille spedeille ja nyt sellaista ei ollut tapahtunut, kun oli osunut vastapalloon.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Ajoin eilen 80 km/h rajoituksen alueella. Edessä oleva ajoi 75-80. Pitkällä suoralla lähdin ohittamaan. Yllättäen ukko subarussa päätti kiihdyttää samaan aikaan. Nopeutta ohittaessa oli 156 km/h. Noin 30m ohituksen jälkeen laittoi vilkun päälle ja kääntyi mökkitielle...
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajoin eilen 80 km/h rajoituksen alueella. Edessä oleva ajoi 75-80. Pitkällä suoralla lähdin ohittamaan. Yllättäen ukko subarussa päätti kiihdyttää samaan aikaan. Nopeutta ohittaessa oli 156 km/h. Noin 30m ohituksen jälkeen laittoi vilkun päälle ja kääntyi mökkitielle...

Joskus käynyt vastaavaa ja olisi tehnyt mieli käydä hieman ”keskustelemassa” mitä vittua siellä pään sisällä oikein tilanteessa mahtoi pyöriä.

Ajoin opiskeluaikana taksia ja pari kertaa jotkut idiootit alkoivat yöllä ihan selkeästi tahallaan kiusaamaan. Yksi junioriporukka ajoi isin maasturin lumihankeen tuusulanväylän rampilla, kun pelleily lähti lapasesta.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ajoin eilen 80 km/h rajoituksen alueella. Edessä oleva ajoi 75-80. Pitkällä suoralla lähdin ohittamaan. Yllättäen ukko subarussa päätti kiihdyttää samaan aikaan. Nopeutta ohittaessa oli 156 km/h. Noin 30m ohituksen jälkeen laittoi vilkun päälle ja kääntyi mökkitielle...

Ohituskaistoilla tällaiset suonenvedot vain korostuvat. Ja siis nämä kiihdyttelijäthän ajavat yleensä aika reilusti alle rajoitusten ennen ohituskaistan alkua, eli ovat yksi lajinsa myös liikenteen vaarantajista ja pikiteiden peräpukamista.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siellä joku idiootti Kainuussa vienyt 7 ihmistä mukanaan sairaalaan.

En ymmärrä minkälainen pölvästi ei osaa ottaa noita ohitustilanteita 110% varman päälle. Tuollakin pitänyt lähteä ohittamaan loskakelissä letkaa.

Ajoin itse tänään Rovaniemeltä Kuusamoon, ja oli puolet matkasta sellaista polannetta ja sohjoa tiellä, ettei mitään asiaa ohittaa ketään edes nelivedolla ja isohkolla autolla. Täysin päättömiä on tuossa yritetty, varsinkin kun siinä tiellä on ollut aivan taukoamaton jono etelän suuntaan koko päivän.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämä varsinkin Toyota kuskeille. Tullut huomattua, että tuon automerkin automaattivalot ovat aivan vitusta ja sen takia lähes kaikki ajavat välillä melkein pimeässäkin takapäät pimeinä.
Ainakin yhten väliin Toyotan karvalakkimalleissa ei ollut automaattivaloja, vaan huomioledit palaa aina keulalla vaikka olisi kuinka pimeää ja takanahan on myös valot pimeänä. Paremmin varustelluissa malleissa sentään automaattivalot jotka vaihtaa oikeat valot päälle valoisuuden mukaan. Ja sitten porukka ajaa pimeällä autolla kun ei sen vertaa jaksa tutustua autonsa ominaisuuksiin että valoja osataan käyttää.
 
K

Kiekkokatsoja

Vaarallisia nämä kauniit kevätpäivät. Oikeastaan vuosittain näin.
Toissapäivänä äkkijarrutuksella estin kolmion takaa tulleeseen osuman. Eilen vastaantulija ajautui kohdatessa metrinverran mun puolelle. Tänään vaarallinen ohittaja/kaahari ja lähelltä piti tilanne.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaarallisia nämä kauniit kevätpäivät. Oikeastaan vuosittain näin.
Toissapäivänä äkkijarrutuksella estin kolmion takaa tulleeseen osuman. Eilen vastaantulija ajautui kohdatessa metrinverran mun puolelle. Tänään vaarallinen ohittaja/kaahari ja lähelltä piti tilanne.

Joo erehdyin torstai-iltana viemään mutsin himaan ja meinas tulla talvikelejä ikävä. Kaikki saatanan janipetterit ovat joko lainanneet iskän Audin tai sitten kaivaneet ne romubemarit jostain lumikasan alta ja nyt kevään tullen pitää pikkukaduilla kaahata luu ulkona.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Joo erehdyin torstai-iltana viemään mutsin himaan ja meinas tulla talvikelejä ikävä. Kaikki saatanan janipetterit ovat joko lainanneet iskän Audin tai sitten kaivaneet ne romubemarit jostain lumikasan alta ja nyt kevään tullen pitää pikkukaduilla kaahata luu ulkona.
Juuri näin. Liikenne on täysin holtitonta tällä hetkellä ja kaipaan talvea ja liukkaita kelejä. Jouduin liikkumaan eilen paljon ja kahden käden sormet eivät riitä noihin idiootteihin, siis yli kaiken järjen meneviin ajotaparikkeisiin. Pahin ehkä Lahden motarilla, jossa ilmeisesti joillekin ei riittänyt jonkun ohituskaistalla jonon ohittaminen noin 140km/ vauhdilla, siellä yritettiin pientareiden kautta, sisä kautta jne, sitten tällä ensimmäisellä petti hermo ja se antoi kunnon pölysuihkun näiden takaatulevien silmille. Yllätys yllätys musta ja valkoinen bemari sieltä yritti tulla. Eivätkä nämä olleet ainoita, ei todellakaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Voisiko olla, että kirkas auringonvalo ja siitä johtuvat häikäistyminen, heijastukset, vielä yhdistettynä kaikenlaisiin nykyautoissa oleviin näyttöihin, pienempiin ikkunoihin, matalammalla istumiseen vaikuttavat kuljettajiin, jotka ulosmittaavat autojen "turvaominaisuuksia"? Huonot aurinkolasit tai niiden puuttuminen kokonaan vielä lisäksi.
 

Cranbrooker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Voisiko olla, että kirkas auringonvalo ja siitä johtuvat häikäistyminen, heijastukset, vielä yhdistettynä kaikenlaisiin nykyautoissa oleviin näyttöihin, pienempiin ikkunoihin, matalammalla istumiseen vaikuttavat kuljettajiin, jotka ulosmittaavat autojen ominaisuuksiin lupt "turvaominaisuuksia"? Huonot aurinkolasit tai niiden puuttuminen kokonaan vielä lisäksi.
Luulisin että moni on vaan yksinkertaisesti aivan liian sopimahon liikenteeseen. Totta varmaan tyo luotta
Voisiko olla, että kirkas auringonvalo ja siitä johtuvat häikäistyminen, heijastukset, vielä yhdistettynä kaikenlaisiin nykyautoissa oleviin näyttöihin, pienempiin ikkunoihin, matalammalla istumiseen vaikuttavat kuljettajiin, jotka ulosmittaavat autojen "turvaominaisuuksia"? Huonot aurinkolasit tai niiden puuttuminen kokonaan vielä lisäksi.
Tässä varmaan osa totuutta, ajattelen sen johtuvan että moni vaan on idiootti kun saa auton alleen.
Toivoisin pakolliseksi kun nyt tää turvaominaisuudet kehittyy, semmonen automatic Enska, hallitusti ohjaisi vitun mulkun tien sivuun ja sanoisi tää on kauheeta. Ja tilaisi taksin
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Eilen autoa pestessä ja vahatessa tuli taas huomattua muiden autoilijoiden välinpitämättömyys toisten omaisuutta kohtaan. Parit naarmut löytyi jo entuudestaan ja paikat oli tiedossa mutta löytyipä tuolta takapuskurista/takaluukusta naarmut ja maalia sinisestä autosta. Myöskin apukuskin ovessa oli varmaan 10-15 "oveniskemää"
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Eilen autoa pestessä ja vahatessa tuli taas huomattua muiden autoilijoiden välinpitämättömyys toisten omaisuutta kohtaan. Parit naarmut löytyi jo entuudestaan ja paikat oli tiedossa mutta löytyipä tuolta takapuskurista/takaluukusta naarmut ja maalia sinisestä autosta. Myöskin apukuskin ovessa oli varmaan 10-15 "oveniskemää"

Tulee kuvauksestasi vähän mieleen että parkkeeraatko autosi toistuvasti niin lähelle apukuskin puoleista että tuottaa ruudusta lähtevälle vaikeuksia päästä sisään autoonsa ilman että aukaisee sen oven sinun autosi ovea vasten. Sitten kun siitä oven välistä autoon luikahtaa niin se toista autoa vasten makaava ovi notkahtaa tietysti hieman alaspäin, mistä voi jäädä pieni maaliviiru (ei varsinaisesti iskemä, mutta en tiedä mitä tarkalleen tarkoitit). Monen auton ovet eivät aukea "portaattomasti" ja liikkeelle on omalla liikennevälineellä kuitenkin päästävä vaikka naapuriruutuun olisi parkkeerattu miten lähelle. Tuntuu oudolta että varsinaisia iskuja olisi ovellaan sinulle jaeltu 10-15 kertaa.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Kyllä omasta mielestäni hyvällä prosentilla pysäköinti osuu ruutujen keskelle. Yritän muutenkin jättää apukuskin puolelle enemään tilaa kun lapsen istuin on takapenkillä sillä puolen.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mikähän tämä uusi villitys on, että ajaessa puhutaan kädessä olevan puhelimen kaiuttimeen. Autoissa on nykyään lähes järjestään bluetooth, joten tuo vaikuttaa pelkältä idiotismilta. Eikä yhdistäminen bluetoothiin voi olla syy, jos osaa älypuhelinta muuten käyttää.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Mikähän tämä uusi villitys on, että ajaessa puhutaan kädessä olevan puhelimen kaiuttimeen. Autoissa on nykyään lähes järjestään bluetooth, joten tuo vaikuttaa pelkältä idiotismilta. Eikä yhdistäminen bluetoothiin voi olla syy, jos osaa älypuhelinta muuten käyttää.

Tuota näkee paljon muuallakin, esim. kaupoissa. Mun on vaikea ymmärtää miksi pitää puhua noin että sivullisetkin kuulevat sen puhelun toisenkin osapuolen puheen. Ehkä olen vain liian vanha ymmärtämään nykytrendejä.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikähän tämä uusi villitys on, että ajaessa puhutaan kädessä olevan puhelimen kaiuttimeen. Autoissa on nykyään lähes järjestään bluetooth, joten tuo vaikuttaa pelkältä idiotismilta. Eikä yhdistäminen bluetoothiin voi olla syy, jos osaa älypuhelinta muuten käyttää.
Ääniviestit on joku nuorison villitys nykyään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös