EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Se vilkku on tossa järjestyksessä hyödytön. Vilkku on aina aie. Vauhti kuntoon ja kun tiedät että väli on siinä suunnilleen, vilkku päälle, tsekkaa väli ja sinne. Jos vauhti on kunnossa niin se tila toki aikalailla tulee itsestään.
Kiihdytyskaistaa ajaessa kiihdytän reippaasti tavoitenopeuteen ja pyrin tulkitsemaan muun liikenteen flown ja siis sen että menenkö vasemmalla ajavan auton eteen vai taakse, kuitenkin niin että aina turvalliseen väliin. Hieman ennen kaistanvaihtoa vilkaisen vielä kuolleenkulman että on edelleen turvallinen väli ja tämän jälkeen vilkutan kaistanvaihdon merkiksi. Hieman eri kuin tuossa esitit, mutta indikoi kuitenkin muille mitä tapahtuu.

Toisinaan näkee turhan pitkiä vilkutuksia, jolloin ei enää tiedä ollaanko sieltä tulossa vai ei, joka ei palvele ketään.
 
Viisastuminen on sallittua, jopa suotavaa.

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiihdytyskaistaa ajaessa kiihdytän reippaasti tavoitenopeuteen ja pyrin tulkitsemaan muun liikenteen flown ja siis sen että menenkö vasemmalla ajavan auton eteen vai taakse, kuitenkin niin että aina turvalliseen väliin. Hieman ennen kaistanvaihtoa vilkaisen vielä kuolleenkulman että on edelleen turvallinen väli ja tämän jälkeen vilkutan kaistanvaihdon merkiksi. Hieman eri kuin tuossa esitit, mutta indikoi kuitenkin muille mitä tapahtuu.

Toisinaan näkee turhan pitkiä vilkutuksia, jolloin ei enää tiedä ollaanko sieltä tulossa vai ei, joka ei palvele ketään.
Juu, sama kuvio paitsi heitän vilkun ennen (tai samalla) kun vilkaisen kuolleen kulman, ajatuksena että vilkku kertoo mitä teen seuraavaksi eikä mitä teen nyt. Toki liityttäessä kuvio on siinä tilanteessa usein aika selvä jo kaikille.

Tai siis katson jo rampilta tullessa jotakuinkin mihin väliin tähtään, lähinnä rekkojen varalta. Toki jos rekkoja ei näy niin en välttämättä siinä jo ala tähtäämään tiettyyn väliin kiihdytystä vaan että kunhan kiihtyy ja lähempänä sitten.

Siitä toki olen samaa mieltä että se jo siellä kiihdytyskaistalle tultaessa laitettava vilkku ei pahemmin auta ketään.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Olen myös sillä kannalla, että eniten auttaa rampilta tulijaa olemalla ennakoitava eli antaa mennä vakkarilla samaa nopeutta. Kaikenlainen ämpyily suuntaan tai toiseen on minusta aina pahasta. Toki löytyy niitäkin joiden mielestä liittymästä tulee pitää aina väistää.
Ja jos itse liityn rampilta, niin riittävästi nopeutta ja päätän kenen taakse menen enkä kenen eteen menen.
 
Sinettiseuravalmentaja Sihvonen: Päätoimittaja Antti Wennströmin pitää terästäytyä ja laittaa pihalle moderaattoreista kaiken maailman nörttipojat ja ottaa tilalle tormakoita lätkäjätkiä ja medialogiikan vastavuoroisuuden ymmärtäjiä

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Olipahan taas.

Ajoin Tikkurilan Jokiniemestä himaan Haagaan äsken. Keskinopeus varmaankin jotain 30 km/h (oikeasti ei koska lopuksi mentiin kovempaa) kun jengillä oli tuulilasi jäässä. Siinä kävi taas sama kuin toissapäivänä, eli lämpötila laski nopeasti arviolta 4-5 astetta plussalta miinukselle. Ensin tuli selkeästi alijäähtynyttä vettä ja sitten sellaista jääsadetta.

Ei tässä mitään, on pelkästään hyvä ajaa varovasti tuollaisessa säässä, niin itsekin teen. Mutta nyt taitaa olla kyse siitä, että merkittävä osa autoilijoista - ainakin täällä etelässä tuntuisi olevan näin - ei osaa käyttää autonsa lämpötilansäätimiä. Parasta oli kun liityin kolmoskehältä Tuusulanväylälle ajellen lainkaan valehtelematta 20km/h yhden Mazdan perässä. Se jarrutteli koko ajan ja minä yritin pitää etäisyyttä ja toivoin että menisi bussipysäkille skrabaamaan, mutta ei. Sinne se meni Tuusulanväylälle eikä sielläkään ajanut neljääkymppiä kovempaa. Kun ajoin vierelle, näin, että papparainen oli kurkottunut rattinsa tasalle ja yritti avonaisesta etuikkunasta raapustaa jäätä pois tuulilasista parkkikiekolla.

Sama juttu sitten uudelleen siinä Maunulan/Postipuiston kohdalla, kun jäätiin valoihin, niin taksikuski hyppäsi pois aivan bränikästä Volvosta ja rapsutti pienen kurkistusaukon tuulilasiinsa ja jatkoi matkaa. Totesin siinä että ei saatana ja ajoin kääntyvien kaistalta ohi, sillä tyyppi meni todella hitaasti.

Eikö ikkunoiden "avaamista" ole aina opetettu? Luulisi, että on. Vai eikö sitä enää opeteta? Ja tietääkö kukaan, kelpaako ulkomainen ajokortti sellaisenaan ajolupaan Suomessa? Nythän varsinkin takseja ajaa varmasti entistä huomattavasti useampi ajokoulunsa eteläisemmissä maissa suorittanut, niin tämä volvokuskikin, joten luulisi, että autokoulu pitäisi suorittaa täällä ainakin osamääräisenä uudelleen...
 
Kuten Bat Helvetistä, olen poissa kun aurinko taas saa

All vibes, no tactics

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, "Respect all, fear none", Stars, Pool
Ja tietääkö kukaan, kelpaako ulkomainen ajokortti sellaisenaan ajolupaan Suomessa? Nythän varsinkin takseja ajaa varmasti entistä huomattavasti useampi ajokoulunsa eteläisemmissä maissa suorittanut, niin tämä volvokuskikin, joten luulisi, että autokoulu pitäisi suorittaa täällä ainakin osamääräisenä uudelleen...
Tästä tuli mieleen tapaus reilun 10 vuoden takaa, kun olin joukkueenjohtajana pojan fudisjengissä. Siellä pelasi yksi ulkomaalainen poika jonka faija opetti yliopistolla, en enää muista mistä oli kotoisin.

Talvella erään kuplatreenin jälkeen isä lähestyi minua ja sanoi että hänellä olisi kysyttävää. Luonnollisesti oletin että asia liittyy hänen poikansa pelaamiseen. Mutta ei toki, vaan kysymys oli että kun hän tulee moottoritien liittymään, millä tavoin hänen pitäisi painaa kaasua.

Moninaiset ovat jojon tehtävät.
 
"Let the wind carry you home
Blackbird, fly away
May you never be broken again"

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olipahan taas.

Ajoin Tikkurilan Jokiniemestä himaan Haagaan äsken. Keskinopeus varmaankin jotain 30 km/h (oikeasti ei koska lopuksi mentiin kovempaa) kun jengillä oli tuulilasi jäässä. Siinä kävi taas sama kuin toissapäivänä, eli lämpötila laski nopeasti arviolta 4-5 astetta plussalta miinukselle. Ensin tuli selkeästi alijäähtynyttä vettä ja sitten sellaista jääsadetta.

Ei tässä mitään, on pelkästään hyvä ajaa varovasti tuollaisessa säässä, niin itsekin teen. Mutta nyt taitaa olla kyse siitä, että merkittävä osa autoilijoista - ainakin täällä etelässä tuntuisi olevan näin - ei osaa käyttää autonsa lämpötilansäätimiä. Parasta oli kun liityin kolmoskehältä Tuusulanväylälle ajellen lainkaan valehtelematta 20km/h yhden Mazdan perässä. Se jarrutteli koko ajan ja minä yritin pitää etäisyyttä ja toivoin että menisi bussipysäkille skrabaamaan, mutta ei. Sinne se meni Tuusulanväylälle eikä sielläkään ajanut neljääkymppiä kovempaa. Kun ajoin vierelle, näin, että papparainen oli kurkottunut rattinsa tasalle ja yritti avonaisesta etuikkunasta raapustaa jäätä pois tuulilasista parkkikiekolla.

Sama juttu sitten uudelleen siinä Maunulan/Postipuiston kohdalla, kun jäätiin valoihin, niin taksikuski hyppäsi pois aivan bränikästä Volvosta ja rapsutti pienen kurkistusaukon tuulilasiinsa ja jatkoi matkaa. Totesin siinä että ei saatana ja ajoin kääntyvien kaistalta ohi, sillä tyyppi meni todella hitaasti.

Eikö ikkunoiden "avaamista" ole aina opetettu? Luulisi, että on. Vai eikö sitä enää opeteta? Ja tietääkö kukaan, kelpaako ulkomainen ajokortti sellaisenaan ajolupaan Suomessa? Nythän varsinkin takseja ajaa varmasti entistä huomattavasti useampi ajokoulunsa eteläisemmissä maissa suorittanut, niin tämä volvokuskikin, joten luulisi, että autokoulu pitäisi suorittaa täällä ainakin osamääräisenä uudelleen...
Joo-o, melkosta.

Täytyy sanoa, että tässä ysäriltä lähtien kun työmatkaa ajallu, niin vittumaisimpia tilanteita sään puolesta ajaa kun tänään, niin harvassa ollu. Ysin jälkeen siis Länärillä ja kehä-II tosiaan se -4 ja sitten jäävesituhku. Onneks nyt ei matkaa ollu montaa kilsaa enää, mutta jos ei pesunestettä olis ollu, niin eihän siinä olis nähny mitään. Pesunestevipu pohjassa ja ilmastointi tuulilasiin täydellä puhalluksella, niin just ja just näki ajaa. Siinä oli tiensivussa autoja jo, jotka eivät pystyneet ajamaan, ja se on iso vaaran paikka siinä nousta autosta skrapaa lasia. Voi käydä huonosti, jos muut autot eivät nää autoa eikä sieltä noussutta kuskia :o

Huh.
 
Viimeksi muokattu:
7-6, 106-105, 3-0

Hey, don't say "as I said", just answer the question! (Doborah,Dragons den UK,2018)
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Montreal Canadiens
Eikö ikkunoiden "avaamista" ole aina opetettu? Luulisi, että on.
En kyllä muista, että 90-luvulla kuorma-autolla pääasiassa autokoulun ajaneena kertaakaan olisi puhuttu lämmittimien toiminnasta?

Suurempi ongelma lienee, että lähes joka autossa nykyään on ilmastointi aina auto-toiminnolla ja sillä, kun pärjää lähes aina, ei osata säätää muita toimintoja. En myöskään muista, että alijäähtynyt sade olisi ollut ongelma vielä 10-15 vuotta sitten? Nyt viimeiset 5 vuotta sitä on ilmennyt tai se on ollut enemmän esillä?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Suurempi ongelma lienee, että lähes joka autossa nykyään on ilmastointi aina auto-toiminnolla ja sillä, kun pärjää lähes aina, ei osata säätää muita toimintoja.
Tämähän se varmasti on. Kaikki kun on nykyään pyyhkijöistä saakka automatisoitu, niin aika nopeasti on moni hukassa kun pitäisikin itse osata jotain. Samahan se on kun auto peittyy lumeen tai jäähän ajossa, niin avustimet lakkaa toimimasta ja kojelauta on täynnä erilaisia värikkäitä varoitusvaloja. Toissa talvena kun oli tosi paljon lunta, niin uudetkin autot spinnailivat ja ajoivat mutkia pitkiksi helpoissakin paikoissa. Nykyään ei osata siis enää kepittää.

myöskään muista, että alijäähtynyt sade olisi ollut ongelma vielä 10-15 vuotta sitten? Nyt viimeiset 5 vuotta sitä on ilmennyt tai se on ollut enemmän esillä?
Mä kyllä muistan. Ja itse asiassa autokoulussakin kävi kerran tällä tavalla, kun oltiin Kaitaalla ajelemassa kohti länäriä. Se oli vuonna 2006. Ehkä mulla kävi hyvä tuuri. Sen jälkeen kun olen tilanteessa kuin tilanteessa ajanut täysin jäättömällä tuulilasilla.
 
Kuten Bat Helvetistä, olen poissa kun aurinko taas saa

All vibes, no tactics

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä muista, että 90-luvulla kuorma-autolla pääasiassa autokoulun ajaneena kertaakaan olisi puhuttu lämmittimien toiminnasta?

Suurempi ongelma lienee, että lähes joka autossa nykyään on ilmastointi aina auto-toiminnolla ja sillä, kun pärjää lähes aina, ei osata säätää muita toimintoja. En myöskään muista, että alijäähtynyt sade olisi ollut ongelma vielä 10-15 vuotta sitten? Nyt viimeiset 5 vuotta sitä on ilmennyt tai se on ollut enemmän esillä?
Pitäisi ottaa kortti pois kaikilta kuskeilta, jotka eivät osaa laittaa täyttä puhallusta ikkunoihin tarvittaessa. Pitäisi olla ihan selkäytimessä oleva juttu. Mutta ymmärrän, että valitettava todellisuus on monen osalta aivan muuta.

Mutta näiden paikka ei olisi todellakaan autoilla muiden seassa, jos ei ole tällaiset perusasiat hallussa. Samaa tasoa oleva perusasia autoillessa kuin ratin kääntäminen, ymmärrys mikä on kaasu- ja mikä jarrupoljin, mihin suuntaan autoa ajetaan jne.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Voiko joku oikeasti olla, niin untamo auton vehkeiden käytössä, että ei osaa laittaa puhallusta laseille?

Jaa'a, en usko ennen kuin näen.
 
"Minulla on taskussani laite, jolla pääsen käsiksi koko ihmiskunnan keräämään tietoon. Käytän sitä kissakuvien katseluun ja riitelyyn tuntemattomien ihmisten kanssa."

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Jymy, narrit (ei khl)
Voiko joku oikeasti olla, niin untamo auton vehkeiden käytössä, että ei osaa laittaa puhallusta laseille?

Jaa'a, en usko ennen kuin näen.
Mitä hesarista luin jonkun kokemuksia, niin tuulilasi pysyi kirkkaana kun puhallus oli täysillä ja lämmöt täysillä, jolloin kuskilla ja matkustajilla alkoi hiki virrata. Muussa tapauksessa tuulilasi jäätyi. Autona tässä oli mersu.

Itselläni on lämmitettävä tuulilasi, josta on ollut hyötyä ehkä 1-2 kertaa tähän mennessä muutaman vuoden aikana. Nyt kun siitä olisi ollut hyötyä en ollut liikenteessä.
 
Löylyhuoneen automaattinen löylynheittäjä
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy