Äsken näin videon, kun tuon turunmotarin sumpun välttäny autoilija oli parkkeerannut masiinansa tien laitaan. Samaan aikaan kuvasi sitten videota takana tulevista. Siellä laseteltiin tulemaan ihan pää kolmantena jalkana tuohon sumaan.
Jokainen, joka ajaa, tietää sen, että on aivan vallattoman vaikea yhtäkkiä tajuta, että edessä on motarilla jotain sellaista joka on ihan kokonaan pysähtynyt. Ihmisen reaktionopeus on jo normiliikenteessä aika hidas, mutta vielä hitaampaa on tajuta se, että pelkkä hidastaminen ei riitä, vaan auto on pysäytettävä kokonaan. Siksi kyllä kehottaisin ihmisiä tuollaisissa tilanteissa hyvissä ajoin laittamaan hätävilkut päälle ihan vain varoittamaan siitä, että nyt kannattaa varautua pahimpaan.
Mulla ei itsellä ole kauhean pahaa sanottavaa suomalaisesta tai pääkaupunkilaisesta liikennekulttuurista. Suurimmaksi osaksi se kyllä mun mielestä toimii. Jos jotain pikkuasioita vois sanoa, niin:
- Kun sulla on motarilla ajaessa edessä lyhyt kiihdytyskaista, niin varaudu siihen. Niitä on muutamia esim. kehäkolmosella, ja niistä liittyminen on vaikeaa ihan kesäkelilläkin, saatikka sitten talvikelillä, jolloin et vaan voi saada autoa kiihtymään muun liikenteen nopeuksiin vaikka kuinka painaisit kaasua. Iso peukku sille, että suurin osa autoilijoista tämän tajuaa.
- Kun liittymät ei vedä ja ulkokaista matelee sellaista 60 km/h, niin on minusta järjenköyhää paahtaa sisäkaistaa pitkin se sallittu 120 km/h. Siellä ulkokaistalla on kuitenkin autoja, jotka on vasta tulleet sisään ja haluaisivat ohittaa ne tukossa olevat liittymät. Iso nopeusero sisä- ja ulkokaistan välillä on veren kaivamista nenästä. Varsinkin pimeällä, jolloin on vaikea peileistä erottaa niin etäisyyttä kuin nopeutta.
- Pujottelijat aiheuttavat vaaratilanteita about joka kerta, kun sellaisia näkee.
- Voisi olla hyvä käsittää se, että se sisäkaista ei kuitenkaan ole sun oma henkilökohtainen rallirata, jossa autosta saa ottaa irti kaiken sen, mihin se pystyy. Sisäkaistalle on kuitenkin about jokaisen tultava kun ulompi kaista alkaa vetämään huonosti liittymien takia, ja se on turvallisempaakin, että liittymiin ajavilla ja niistä tulevilla on vapaata rakoa, johon tähdätä. On ihan turha puskea kiinni vetokoukkuun, kyllä sitä tilaa tulee muutenkin ajan kanssa, jos on tullakseen.
- Vaikka ajaisit liikenneympyrästä suoraan, niin sitä ei tarvitse tehdä kaasu pohjassa. Pitää muistaa se, että niissä on usein suojatiet joka suuntaan. Parhaimmillaan liikenneympyrät sujuvoittaa liikennettä, pahimmillaan ne aiheuttaa sen, että suojatiet ovat hirveän turvattomia.
Oiskohan mulla muuta? Ehkä ei nyt tällä kertaa :)