Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 946
  • 13 183

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
En myöskään muista, että alijäähtynyt sade olisi ollut ongelma vielä 10-15 vuotta sitten?

Aika vain tainnut kullata muistot, samalla lailla se on lasiin liimautunut aiemminkin. En toki osaa sanoa, että vaikuttaako kuorma-autojen suurempi ja pystympi tuulilasi asiaan, mutta aika paskamaisesti se välillä lasiin jämähtää.

Ja kyllä, osaan käyttää autojeni lämmitintä kaikkine säätöineen.

Tänä talvena oli pitkästä aikaa niin kovia pakkasia, että tuli todistettua myös viiman vaikutus. Normaalilla ajonopeudella lasi ei ehtinyt sulaa kokonaan edes 45 kilometrin työmatkan aikana, vaikka puhallus oli saunamaisesti koko ajan tuulilasilla.

Yllätys vai todennäköistä?

Yllätys, että todella huonossa kelissä vilkkaasti liikennöidyllä alueella rytisee?
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Talvi yllätti autoilijat. Pientä kasaantumista on sattunut (ks. liite).
Kuva ei oma vaan kaapattu Ylen jutusta.

Edit. @finnjewel ehti jo laittaa Iltalehden jutun sillä aikaa on räpelsin kuvan kanssa.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210309-152149~2.png
    Screenshot_20210309-152149~2.png
    267,5 KB · kertaa luettu: 200
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves
Aamupäivällä kun ajelin paikalliseen osuuskaupan markettiin kohtalaisessa lumituiskussa tein muutaman huomion:
-oli liukasta ja kova tuuli
- iso osa ajeli ns automaattivalot päällä -> peräpää täysin valoton ja lisäksi osksi luminen
- nopeutta sama kuin normi kelissä, eli liikaa
- takana oli aina joku siinä melkein auton vetokoukussa kiinni

Eli ei stana suomalaiset osaa enää ajaa talvikelissä. En ihmettele että rytisee...
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yllätys, että omaa ajonopeutta ei osata sovittaa vallitseviin ajo-olosuhteisiin eikä kunnollisia turvavälejä pitää. Tai varmistaa että oman auton ajovalot palavat. Saa olla aivan täysi uuvatti joka ei noissa olosuhteissa tajua, että nyt pitää ajaa todella varovasti. Ja tuohonkin Turunväylän sumppuun on varmasti osa joutunut ilman omaa syytä, kun sieltä takaa on joku sankari painanut perään kesänopeuksilla olemattomalla turvavälillä.
 

Outsider

Jäsen
Yllätys, että omaa ajonopeutta ei osata sovittaa vallitseviin ajo-olosuhteisiin eikä kunnollisia turvavälejä pitää. Tai varmistaa että oman auton ajovalot palavat. Saa olla aivan täysi uuvatti joka ei noissa olosuhteissa tajua, että nyt pitää ajaa todella varovasti. Ja tuohonkin Turunväylän sumppuun on varmasti osa joutunut ilman omaa syytä, kun sieltä takaa on joku sankari painanut perään kesänopeuksilla olemattomalla turvavälillä.

Ajelin tossa Turunmotarilla molempiin suuntiin vähän ennen tuota iltapäivän kolarisumaa ja niinhan se on kuten kirjoitit. Itellä nopeutta se 80km/h minkä rajoituskin salli ja jatkuvasti painoi autoja ohi enemmän tai vähemmän toisissaan kiinni. Tietysti paremminhan sitä noin näkee sen ilman valoja edellä ajavan.
 
Viimeksi muokattu:

Altec

Jäsen
Äsken näin videon, kun tuon turunmotarin sumpun välttäny autoilija oli parkkeerannut masiinansa tien laitaan. Samaan aikaan kuvasi sitten videota takana tulevista. Siellä laseteltiin tulemaan ihan pää kolmantena jalkana tuohon sumaan.

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa...
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Osaako joku kertoa/arvata, kenen vakuutuksesta nuo vahingot korvataan? Veikkaan, että joku Pohjantähti nikottelee hetken, jos sinne kerralla 40 hakemusta tulee, kun teidän vakuuttama auto siellä ekana pyörähti? Määritteleekö poliisi tuolla syyllisen ja voihan niitä olla useampi, vaikka samassa kasassa ovat?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osaako joku kertoa/arvata, kenen vakuutuksesta nuo vahingot korvataan? Veikkaan, että joku Pohjantähti nikottelee hetken, jos sinne kerralla 40 hakemusta tulee, kun teidän vakuuttama auto siellä ekana pyörähti? Määritteleekö poliisi tuolla syyllisen ja voihan niitä olla useampi, vaikka samassa kasassa ovat?
Tietenkin syyllisiä on monta. Jokainen peräänajaja ainakin on syyllinen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Edellisellä kerralla kun kehyskuntien kaaharit urakalla toheloivat isolle kirkolle tullessaan, niin taisi mennä niin että jokainen maksoi omansa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tietenkin syyllisiä on monta. Jokainen peräänajaja ainakin on syyllinen.

Sehän tuossa voi olla ikävää kun urpot antaneet vauhtia vaikka itse pitäisikin turvavälejä ja pakottaneet peräänajon.

Ei enää viitsi naljailla tuosta pk-seutulaisten ajotaidosta ja arviointikyvystä, tulee vain sanomista. Sellainen huomio toki ettei nuo kaikki kolarissa osallisina olleet varmaan mitään voineet. Ei tarvita kuin muutama idiootti niin noin voi käydä. Suurimmalle osalle tekemätön paikka.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
- iso osa ajeli ns automaattivalot päällä -> peräpää täysin valoton ja lisäksi osksi luminen

Tämä on kyllä asia, josta poliisi saisi mielestäni surutta sakottaa, etenkin jos selitys on luokkaa "en tiennyt etteivät takavalot ole automaattisesti päällä" tms.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Sellainen huomio toki ettei nuo kaikki kolarissa osallisina olleet varmaan mitään voineet.

Sepä se. 23-vuotias rekkakuski loukkaantui vakavasti, kun yritti väistää edellään pyörähtänyttä henkilöautoa. Meinasi siis itse kuolla, mutta pelasti todennäköisesti toisen hengen.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edellisellä kerralla kun kehyskuntien kaaharit urakalla toheloivat isolle kirkolle tullessaan, niin taisi mennä niin että jokainen maksoi omansa.

Kuulostaa vahvasti urbaanilegendalta, ainakaan en usko ellen näe tästä todisteita. Oikeinhan tämä olisi mutta miten pystyt osoittamaan, kuka on esim. saanut autonsa pysäytettyä ajoissa mutta joutunut takaa tulevan ajotaidottoman törpön takia osalliseksi.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tässä ei toki kerrota miten mahdolliset poliisitutkinnat ovat päättyneet, mutta tämän uutisen perusteella uskalsin muistella että ne joilla autovakuutus on, niin sen piikkiin menevät omat vahingot
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Äsken näin videon, kun tuon turunmotarin sumpun välttäny autoilija oli parkkeerannut masiinansa tien laitaan. Samaan aikaan kuvasi sitten videota takana tulevista. Siellä laseteltiin tulemaan ihan pää kolmantena jalkana tuohon sumaan.

Jokainen, joka ajaa, tietää sen, että on aivan vallattoman vaikea yhtäkkiä tajuta, että edessä on motarilla jotain sellaista joka on ihan kokonaan pysähtynyt. Ihmisen reaktionopeus on jo normiliikenteessä aika hidas, mutta vielä hitaampaa on tajuta se, että pelkkä hidastaminen ei riitä, vaan auto on pysäytettävä kokonaan. Siksi kyllä kehottaisin ihmisiä tuollaisissa tilanteissa hyvissä ajoin laittamaan hätävilkut päälle ihan vain varoittamaan siitä, että nyt kannattaa varautua pahimpaan.

Mulla ei itsellä ole kauhean pahaa sanottavaa suomalaisesta tai pääkaupunkilaisesta liikennekulttuurista. Suurimmaksi osaksi se kyllä mun mielestä toimii. Jos jotain pikkuasioita vois sanoa, niin:

- Kun sulla on motarilla ajaessa edessä lyhyt kiihdytyskaista, niin varaudu siihen. Niitä on muutamia esim. kehäkolmosella, ja niistä liittyminen on vaikeaa ihan kesäkelilläkin, saatikka sitten talvikelillä, jolloin et vaan voi saada autoa kiihtymään muun liikenteen nopeuksiin vaikka kuinka painaisit kaasua. Iso peukku sille, että suurin osa autoilijoista tämän tajuaa.

- Kun liittymät ei vedä ja ulkokaista matelee sellaista 60 km/h, niin on minusta järjenköyhää paahtaa sisäkaistaa pitkin se sallittu 120 km/h. Siellä ulkokaistalla on kuitenkin autoja, jotka on vasta tulleet sisään ja haluaisivat ohittaa ne tukossa olevat liittymät. Iso nopeusero sisä- ja ulkokaistan välillä on veren kaivamista nenästä. Varsinkin pimeällä, jolloin on vaikea peileistä erottaa niin etäisyyttä kuin nopeutta.

- Pujottelijat aiheuttavat vaaratilanteita about joka kerta, kun sellaisia näkee.

- Voisi olla hyvä käsittää se, että se sisäkaista ei kuitenkaan ole sun oma henkilökohtainen rallirata, jossa autosta saa ottaa irti kaiken sen, mihin se pystyy. Sisäkaistalle on kuitenkin about jokaisen tultava kun ulompi kaista alkaa vetämään huonosti liittymien takia, ja se on turvallisempaakin, että liittymiin ajavilla ja niistä tulevilla on vapaata rakoa, johon tähdätä. On ihan turha puskea kiinni vetokoukkuun, kyllä sitä tilaa tulee muutenkin ajan kanssa, jos on tullakseen.

- Vaikka ajaisit liikenneympyrästä suoraan, niin sitä ei tarvitse tehdä kaasu pohjassa. Pitää muistaa se, että niissä on usein suojatiet joka suuntaan. Parhaimmillaan liikenneympyrät sujuvoittaa liikennettä, pahimmillaan ne aiheuttaa sen, että suojatiet ovat hirveän turvattomia.

Oiskohan mulla muuta? Ehkä ei nyt tällä kertaa :)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulla ei itsellä ole kauhean pahaa sanottavaa suomalaisesta tai pääkaupunkilaisesta liikennekulttuurista. Suurimmaksi osaksi se kyllä mun mielestä toimii. Jos jotain pikkuasioita vois sanoa, niin:
Vaikka tuleekin valitettua, niin onham tämä totta. Suomessa on erittäin hyvä liikennekulttuuri. Jos itseäni jotkut asiat oikeasti häiritsevät, niin turvavälittömyys ja suojateiden kunnioituksen puute. Tähän huomio minkä olen kirjoittanut aikaisemminkin, Helsingissä suojateitä kunnioitetaan paremmin kuin nykyisessä kotikaupungissani Lahdessa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tsekeissä hoitavat tuon hienosti. kun moottoritiellä tapahtuu jotain tai on tukos/jono niin jonon viimeinen iskee hätävilkut päälle. Kun siihen taakse tule yksi auto lisää, sammuttaa tämä aiemmin viimeisenä ollut hätävilkut ja taas viimeinen laittaa ne päälle. Oikeasti hyvin toimiva ja näkyvä tapa. Huomasi jo kaukaa että nyt pitää hiljennellä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Luen tässä STT:n(?) Pertti Mattilan ja Maiju Ylipiessan juttua eilisestä myräkkäkolaroinnista.

Otsikko: Kehno keli johti kolarisumaan Etelä-Suomessa.

Juttua alkaa: Kehno ajokeli aiheutti tiistaina lukuisia tieliikenneonnettomuuksia etenkin Etelä-Suomessa.


Pointtini siis on, että kehno keli ei aiheuttanu yhtään mitään, pöllyää sitten lumi tai tien pinta on liukas.
Mahdollisia aiheuttajia:

Usean tai yhden auton tilannenopeus erilaisissa, ei niin kesäisissä, olosuhteissa.
Liian lyhyet turvavälit.
Huonot renkaat.
Autossa keskitytään ko. kelissä selfien ottoon, räplätään jotain muuta laitetta, meikataan, ajetaan partaa, luetaan...kaikkea on nähty.
Joku ei osaa käyttää autonsa valoja niin, että takanakin palaisi ajovalot. Tai ei vaan välitä, koska näkee eteensä ihan kivasti.
Tai joku em. yhdistelmistä.

Pita pahaa kehno keli on muka koskaan tehny?
 

Outsider

Jäsen
Hätävilkkujen käyttäminen ruuhkassa on ihan normaalia Keski-Euroopassa ja kyllähän tuota jonkun verran näkee Suomessakin, vaikka se ei täällä sallittua olekaan. En jaksa googlata, mutta muistikuvien mukaan tästä olisi tarkoitus tehdä myös Suomessa sallittua, vaikka tuskin tuosta nytkään ketään lähdetään sakottamaan.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Helsingin pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö twitterissä eilen: "Kehä I tänään: Ketjukolari, vastaantulevan liikenteen kaistalla kuljettaja kuvaa kännykällä kolaripaikkaa ohi ajaessaan ja hiljentaa vauhtia samalla. Teki sitten ketjukolarin toisenkin suuntaan. "
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingin pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö twitterissä eilen: "Kehä I tänään: Ketjukolari, vastaantulevan liikenteen kaistalla kuljettaja kuvaa kännykällä kolaripaikkaa ohi ajaessaan ja hiljentaa vauhtia samalla. Teki sitten ketjukolarin toisenkin suuntaan. "
En tiedä kuinka paljon kuljettaja hidasti kuvaessaan, mutta ehkä joku vastuu oli silläkin kuka hänen peräänsä ajoi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hätävilkkujen käyttäminen ruuhkassa on ihan normaalia Keski-Euroopassa ja kyllähän tuota jonkun verran näkee Suomessakin, vaikka se ei täällä sallittua olekaan. En jaksa googlata, mutta muistikuvien mukaan tästä olisi tarkoitus tehdä myös Suomessa sallittua, vaikka tuskin tuosta nytkään ketään lähdetään sakottamaan.
Itselläni on tapana vilauttaa jarruvaloja kolmesti, jos letka, jonka viimeisenä ajan, alkaa selvästi hidastaa, eivätkä takaa tulevat ole aivan lähituntumassa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hätävilkkujen käyttäminen ruuhkassa on ihan normaalia Keski-Euroopassa ja kyllähän tuota jonkun verran näkee Suomessakin, vaikka se ei täällä sallittua olekaan. En jaksa googlata, mutta muistikuvien mukaan tästä olisi tarkoitus tehdä myös Suomessa sallittua, vaikka tuskin tuosta nytkään ketään lähdetään sakottamaan.

En itsekään tiedä mikä on nykytilanne ja tämä on kyllä taas näitä sääntö-Suomen järjettömyyksiä. Aina on toitotettu, että hätävilkkuja saa käyttää vain tässä ja tässä tilanteessa. Vaikea siinä saada sitten autoilijoita toiminaan järkevästi juuri näissä äkillisissä pysähtymisissä. Kun kaikki laittavat hätävilkun päälle vuorollaan, niin ainakin merkittävästi edesautetaan sitä, ettei ketjukolareita pääse syntymään tai enempää autoja ei enää rysäytä samaan kasaan, kun kauempaa jo näkee että nyt on syytä varautua pysähtymään (ei toimi sumussa yms. tietenkään). En keksi yhtään syytä, mitä haittaa hätävilkkujen käytöstä näissä tilanteissa olisi. Jarruvalot nyt tuolla vilkkuu kuitenkin koko ajan kun porukka ajaa toistensa konteissa kiinni eikä osaa ennakoida, joten pelkkä jarruvalojen palaminen edessä ei vielä herätä mitään hälytyskelloja pahimmissa posottajissa.

Tämä on vähän vastaava asia kuin se, että lisäjarruvalot olivat pitkälle 80-luvulle kiellettyjä Suomessa. Täysin hölmöläisten juttuja.
 

Outsider

Jäsen
Näköjään muutos on jo tullut viime vuonna, eli hätävilkkuja saa ihan luvan kanssa käyttää myös liikkuvassa autossa.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös