Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 975 912
  • 12 206

Outsider

Jäsen
Hätävilkkujen käyttäminen ruuhkassa on ihan normaalia Keski-Euroopassa ja kyllähän tuota jonkun verran näkee Suomessakin, vaikka se ei täällä sallittua olekaan. En jaksa googlata, mutta muistikuvien mukaan tästä olisi tarkoitus tehdä myös Suomessa sallittua, vaikka tuskin tuosta nytkään ketään lähdetään sakottamaan.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Helsingin pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö twitterissä eilen: "Kehä I tänään: Ketjukolari, vastaantulevan liikenteen kaistalla kuljettaja kuvaa kännykällä kolaripaikkaa ohi ajaessaan ja hiljentaa vauhtia samalla. Teki sitten ketjukolarin toisenkin suuntaan. "
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helsingin pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö twitterissä eilen: "Kehä I tänään: Ketjukolari, vastaantulevan liikenteen kaistalla kuljettaja kuvaa kännykällä kolaripaikkaa ohi ajaessaan ja hiljentaa vauhtia samalla. Teki sitten ketjukolarin toisenkin suuntaan. "
En tiedä kuinka paljon kuljettaja hidasti kuvaessaan, mutta ehkä joku vastuu oli silläkin kuka hänen peräänsä ajoi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hätävilkkujen käyttäminen ruuhkassa on ihan normaalia Keski-Euroopassa ja kyllähän tuota jonkun verran näkee Suomessakin, vaikka se ei täällä sallittua olekaan. En jaksa googlata, mutta muistikuvien mukaan tästä olisi tarkoitus tehdä myös Suomessa sallittua, vaikka tuskin tuosta nytkään ketään lähdetään sakottamaan.
Itselläni on tapana vilauttaa jarruvaloja kolmesti, jos letka, jonka viimeisenä ajan, alkaa selvästi hidastaa, eivätkä takaa tulevat ole aivan lähituntumassa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hätävilkkujen käyttäminen ruuhkassa on ihan normaalia Keski-Euroopassa ja kyllähän tuota jonkun verran näkee Suomessakin, vaikka se ei täällä sallittua olekaan. En jaksa googlata, mutta muistikuvien mukaan tästä olisi tarkoitus tehdä myös Suomessa sallittua, vaikka tuskin tuosta nytkään ketään lähdetään sakottamaan.

En itsekään tiedä mikä on nykytilanne ja tämä on kyllä taas näitä sääntö-Suomen järjettömyyksiä. Aina on toitotettu, että hätävilkkuja saa käyttää vain tässä ja tässä tilanteessa. Vaikea siinä saada sitten autoilijoita toiminaan järkevästi juuri näissä äkillisissä pysähtymisissä. Kun kaikki laittavat hätävilkun päälle vuorollaan, niin ainakin merkittävästi edesautetaan sitä, ettei ketjukolareita pääse syntymään tai enempää autoja ei enää rysäytä samaan kasaan, kun kauempaa jo näkee että nyt on syytä varautua pysähtymään (ei toimi sumussa yms. tietenkään). En keksi yhtään syytä, mitä haittaa hätävilkkujen käytöstä näissä tilanteissa olisi. Jarruvalot nyt tuolla vilkkuu kuitenkin koko ajan kun porukka ajaa toistensa konteissa kiinni eikä osaa ennakoida, joten pelkkä jarruvalojen palaminen edessä ei vielä herätä mitään hälytyskelloja pahimmissa posottajissa.

Tämä on vähän vastaava asia kuin se, että lisäjarruvalot olivat pitkälle 80-luvulle kiellettyjä Suomessa. Täysin hölmöläisten juttuja.
 

Outsider

Jäsen
Näköjään muutos on jo tullut viime vuonna, eli hätävilkkuja saa ihan luvan kanssa käyttää myös liikkuvassa autossa.

 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hätävilkkujen käyttäminen ruuhkassa on ihan normaalia Keski-Euroopassa ja kyllähän tuota jonkun verran näkee Suomessakin, vaikka se ei täällä sallittua olekaan. En jaksa googlata, mutta muistikuvien mukaan tästä olisi tarkoitus tehdä myös Suomessa sallittua, vaikka tuskin tuosta nytkään ketään lähdetään sakottamaan.

Uuden tieliikennelain mukaan on tosiaan sallittua.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä kuinka paljon kuljettaja hidasti kuvaessaan, mutta ehkä joku vastuu oli silläkin kuka hänen peräänsä ajoi.

Varmaankin joku vastuu, riippuen vähän tilanteesta, mutta tämä kuvaajan perään ajanut oli Hesarin jutun mukaan onnettomuuspaikalle kiirehtinyt ambulanssi. Tämä on valitettavan yleinen ja aivan käsittämätön ilmiö, että jos vaikkapa vastakkaiseen suuntaan menevillä kaistoilla on tapahtunut jotain, niin urpot alkavat hidastaamaan ja jopa pysähtymään ja keskittyvät onnettomuuspaikan kuvaamiseen tai muuten vain pällistelyyn. Tätä ei pysty käsittämään millään ja nyt on vielä sählätty niin ettei oletettavasti ole annettu tietä takaa tulevalle ambulanssille. Ambulanssilla ei ole tietenkään peräänajo-oikeutta mutta ei sitä nyt voi myöskään varautua aina että joku urpo päättää suoralla tiellä vetää äkisti liinat kiinni.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tsekatkaa palaako takana mitään jos valot ovat auto- tai päiväajo-tilassa. Jos ei, niin laittakaa valot tällaisella kelillä päälle ja pohtikaa, jos seuraavalla kerralla pyydätte huollossa koodaamaan takalamput päälle aina. Tiedän, kaikissa autoissa ei onnistu, mutta kysyä kannattaa.

Tämä varsinkin Toyota kuskeille. Tullut huomattua, että tuon automerkin automaattivalot ovat aivan vitusta ja sen takia lähes kaikki ajavat välillä melkein pimeässäkin takapäät pimeinä.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luen tässä STT:n(?) Pertti Mattilan ja Maiju Ylipiessan juttua eilisestä myräkkäkolaroinnista.

Otsikko: Kehno keli johti kolarisumaan Etelä-Suomessa.

Juttua alkaa: Kehno ajokeli aiheutti tiistaina lukuisia tieliikenneonnettomuuksia etenkin Etelä-Suomessa.


Pointtini siis on, että kehno keli ei aiheuttanu yhtään mitään, pöllyää sitten lumi tai tien pinta on liukas.
Mahdollisia aiheuttajia:

Usean tai yhden auton tilannenopeus erilaisissa, ei niin kesäisissä, olosuhteissa.
Liian lyhyet turvavälit.
Huonot renkaat.
Autossa keskitytään ko. kelissä selfien ottoon, räplätään jotain muuta laitetta, meikataan, ajetaan partaa, luetaan...kaikkea on nähty.
Joku ei osaa käyttää autonsa valoja niin, että takanakin palaisi ajovalot. Tai ei vaan välitä, koska näkee eteensä ihan kivasti.
Tai joku em. yhdistelmistä.

Pita pahaa kehno keli on muka koskaan tehny?
Edelleen vuosien jälkeen muistan hyvin autokoulun teoriatunneilta kun oli esimerkkinä päivän lehdestä joku tällainen uutinen jossa todettiin että onnettomuuden syynä oli huono sää tjsp. Opettaja sanoi että voitte sitten mennä ulos huutamaan että myöntääkö sää syyllisyytensä. Vastausta ei ehkä kannata odotella.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmaankin joku vastuu, riippuen vähän tilanteesta, mutta tämä kuvaajan perään ajanut oli Hesarin jutun mukaan onnettomuuspaikalle kiirehtinyt ambulanssi. Tämä on valitettavan yleinen ja aivan käsittämätön ilmiö, että jos vaikkapa vastakkaiseen suuntaan menevillä kaistoilla on tapahtunut jotain, niin urpot alkavat hidastaamaan ja jopa pysähtymään ja keskittyvät onnettomuuspaikan kuvaamiseen tai muuten vain pällistelyyn. Tätä ei pysty käsittämään millään ja nyt on vielä sählätty niin ettei oletettavasti ole annettu tietä takaa tulevalle ambulanssille. Ambulanssilla ei ole tietenkään peräänajo-oikeutta mutta ei sitä nyt voi myöskään varautua aina että joku urpo päättää suoralla tiellä vetää äkisti liinat kiinni.
Jos peräänajaja oli ambulanssi hälytysajossa, niin muutan toki tässä mielipidettäni. En ollut tuosta tietoinen!
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Varmaankin joku vastuu, riippuen vähän tilanteesta, mutta tämä kuvaajan perään ajanut oli Hesarin jutun mukaan onnettomuuspaikalle kiirehtinyt ambulanssi. Tämä on valitettavan yleinen ja aivan käsittämätön ilmiö, että jos vaikkapa vastakkaiseen suuntaan menevillä kaistoilla on tapahtunut jotain, niin urpot alkavat hidastaamaan ja jopa pysähtymään ja keskittyvät onnettomuuspaikan kuvaamiseen tai muuten vain pällistelyyn. Tätä ei pysty käsittämään millään ja nyt on vielä sählätty niin ettei oletettavasti ole annettu tietä takaa tulevalle ambulanssille. Ambulanssilla ei ole tietenkään peräänajo-oikeutta mutta ei sitä nyt voi myöskään varautua aina että joku urpo päättää suoralla tiellä vetää äkisti liinat kiinni.
Jos pitää paikkansa tämä, niin toivottavasti tuo idiootti kuvaaja saa toiminnastaan äärimmäisen isot sakot ja mielellään myös ajokieltoa! Täysin vastuutonta pelleilyä ruveta kesken ajon himmaamaan vauhtia kun "pitää kuvata kolaroituja autoja"
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä kuinka paljon kuljettaja hidasti kuvaessaan, mutta ehkä joku vastuu oli silläkin kuka hänen peräänsä ajoi.
Vaikka hidastaminen olisikin ollut jostain syystä ok, niin kuitenkin se kännykän/kameran käyttö ajettaessa on kiellettyä.
 

444

Jäsen
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan parasta tuossa tietenkin on, että toinen valopää on ollut firman mainoksilla varustetulla autolla menossa mukana. Ei vissiin ihan kirkkainta kärkeä älykkyysjonossa.

Muutenkin joku todellinen järjenjättiläinen Skoda-kuskina, kun tuon kuvaajan kertomana tulee se käsitys, että Skoda lähti rampilta takaisin kehää länteen päin, eli noinko ajoi ohi alkuperäisestä kohteestaan rattiraivon takia.
 
RTK :D Kyllä varmaan vuoden työntekijäksi tämän jälkeen. Ei kyllä aukene niin mitenkään että miten joku kehtaa ajaa sikaa kun on firman tunnus norsun kokoisin kirjaimin auton kyljessä? Vielä kun tuo on niin tavallinen näky että logoautoilla mennään miten sattuu.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

"Hän sanoo, ettei ole sen 44 vuoden aikana, jonka on liikenteessä viettänyt, koskaan aikaisemmin kohdannut vastaavaa piittaamattomuutta."

Minulla on ollut ajokortti vähemmän aikaa ja olen nähnyt vastaavia tilanteita kymmeniä kertoja, osuamiakin on tullut nähtyä
 

Glove

Jäsen
Näkyyhän noita aina silloin tällöin. Viimeksi maanantaina tai tiistaina yksi sankari veti kolmannelta kaistalta suoraan eteeni rampille hienolla kaupunkimaasturillaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näkyyhän noita aina silloin tällöin. Viimeksi maanantaina tai tiistaina yksi sankari veti kolmannelta kaistalta suoraan eteeni rampille hienolla kaupunkimaasturillaan.
Jep. Sitten kun pari sankaria eksyy samaan paikkaan käy kuten videolla.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
"Hän sanoo, ettei ole sen 44 vuoden aikana, jonka on liikenteessä viettänyt, koskaan aikaisemmin kohdannut vastaavaa piittaamattomuutta."

Minulla on ollut ajokortti vähemmän aikaa ja olen nähnyt vastaavia tilanteita kymmeniä kertoja, osuamiakin on tullut nähtyä
Kyseessähän on iltapäivälehti, joka ei ole koskaan/milloinkaan ennen nähnyt tavallisia liikennetapahtumia.
 

Glove

Jäsen
Kiireisiä kulkijoita tuntui nelostiellä olevan tänään. Olisi siitä muutamat reilut ylinopeudet ja törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset saanut jos olisi ollut omassa autossa siniset valot ja minulla valtaa puuttua asioihin. Onneksi suurin osa kanssa-autoilijoista oli ihan fiksuja.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Joillain oli vähän kiire poliisia karkuun kun piti kaahata 220km/h. Ja kommenteista löytyi syyllinen... Poliisi, jos poliisi ei olisi yrittänyt saada ylinopeutta ajanutta autoilijaa kiinni niin tämä ei olisi kaahannut yli kahtaasataa. No sitä ei voi varmasti tietää...

 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös