Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 953 603
  • 11 995

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Tulee ihan mieleen liikenne Neuvostoliitossa, josta minulla on viiden vuoden ja muutaman sadan tuhannen kilometrin kokemus:
Siellä kuvaamasi kaltaisissa tilanteissa oli etuajo-oikeus aina niillä, joiden kaistalla oli este, ja tilaa antoivat ne, joiden kaista oli vapaa. Ei siellä yleensä mitään opasteita ollut, mutta se näytti olevan maan tapa. Joskus oli kyllä tilapäiset liikennevalot. Sitä en tutkinut oliko tästä mainintoja sikäläisessä tielainsäädännössä.
 
Erääseen risteykseen Lahdessa lisättiin kolmiot pari vuotta vuotta sitten, ja edelleen jotkut ajavat siinä kuin kyse olisi tasa-arvoisesta risteyksestä.

Lahti on siinä tapauksessa Jyväskylän vastakohta. Tasa-arvoiset risteykset meinaa olla meillä täysi kummajainen ja jokaiseen risteykseen ajetaan kuin se olisi kolmioristeys, eli oikealta tuleva saa vaan toivoa saavansa tietä.

Tunnustan kyllä että tasa-arvoisia risteyksiä on hankala erottaa kolmioristeyksestä, mutta jos en tiedä, silloin en ainakaan itse ota riskejä sen kanssa, vaan lähestyn risteystä jalka pois kaasulta jos vaikka sielä ei kolmiota olekaan. Ei kyllä ainakaan huvita ottaa sakkoja sen takia ja vieläpä alkaa korvaamaan aiheutuneita tuhoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Tästä tuli mieleen että yhdellä työmaalla oli taannoin tuo 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa laitettu ylösalaisin. Eli itselleni oli merkissä ikäänkuin punainen nuoli ja vastaantuleville valkoinen. Oli jotenkin itselleni todella hämmentävä tilanne. En oikeastaan edes ollut tajunnut ajattelevani niitä nuolten värejä kun ko. merkin näen mutta kun olivatkin väärin niin meinasi mennä ihan pasmat sekaisin.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sattuipa tuossa tilanne, joka sai pohtimaan poliisin oikeuksia liikenteessä. Tapahtumapaikka on T-risteys, jota lähetyin "pystysuuntaan" eli päättyvää haaraa pitkin. Tuosta voi kääntyä vain vasemmalle, sillä oikealle on moottoriajoneuvolla ajaminen kielletty paitsi linja-autot, taksit ja huoltoajo. Minusta katsoen vasemmalta lähestyi poliisiauto. Minulla oli kärkikolmio, eli väistämisvelvollisuus on selvä. Mutta oliko poliisilla muuta laillista vaihtoehtoa kuin kääntyä oikealle tulosuuntaani, jolloin siis voisin kääntyä rauhassa heistä välittämättä? Poliisiauto ei tietenkään ole linja-auto tai taksi, mutta entäpä huoltoajo? Luonnollisesti pysähdyin ja hyvä niin, sillä poliisi ajoi suoraan. Mutta tosiaan, oliko tuo sääntöjen mukaista, vai oliko poliisi väärillä teillä?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sattuipa tuossa tilanne, joka sai pohtimaan poliisin oikeuksia liikenteessä. Tapahtumapaikka on T-risteys, jota lähetyin "pystysuuntaan" eli päättyvää haaraa pitkin. Tuosta voi kääntyä vain vasemmalle, sillä oikealle on moottoriajoneuvolla ajaminen kielletty paitsi linja-autot, taksit ja huoltoajo. Minusta katsoen vasemmalta lähestyi poliisiauto. Minulla oli kärkikolmio, eli väistämisvelvollisuus on selvä. Mutta oliko poliisilla muuta laillista vaihtoehtoa kuin kääntyä oikealle tulosuuntaani, jolloin siis voisin kääntyä rauhassa heistä välittämättä? Poliisiauto ei tietenkään ole linja-auto tai taksi, mutta entäpä huoltoajo? Luonnollisesti pysähdyin ja hyvä niin, sillä poliisi ajoi suoraan. Mutta tosiaan, oliko tuo sääntöjen mukaista, vai oliko poliisi väärillä teillä?
Oman kokemuksen perusteella on maan tapa, että huoltoajoksi lasketaan ihan kaikenlainen ajo. Samoin läpiajokieltomerkin sallimaa välitonteille ajoa on käytännössä kaikki ajo.
 

Glove

Jäsen
Hämmästyttää kummastuttaa kun ihmiset ei pidä autonsa ajovaloja kunnossa. Melkein joka kerta pimeällä autoillessa tulee vastaan ”yksisilmäisiä” autoja. Päivällähän niihin ei niin kiinnitä huomiota, tulee niitä varmaan vastaan silloinkin. Omasta mielestä ei ainakaan kovin hääviä olisi ajaa jotain satasta yhden valon valaistessa tietä. Mieluummin näen kunnolla.

Mietinkin tuossa eräänä päivänä, että vaihtaisinko autoon paremmat polttimot, että näkisi paremmin. Vai vaihtaisko koko systeemin halogeeneistä xenoniin tai lediin.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hämmästyttää kummastuttaa kun ihmiset ei pidä autonsa ajovaloja kunnossa. Melkein joka kerta pimeällä autoillessa tulee vastaan ”yksisilmäisiä” autoja. Päivällähän niihin ei niin kiinnitä huomiota, tulee niitä varmaan vastaan silloinkin. Omasta mielestä ei ainakaan kovin hääviä olisi ajaa jotain satasta yhden valon valaistessa tietä. Mieluummin näen kunnolla.

Mietinkin tuossa eräänä päivänä, että vaihtaisinko autoon paremmat polttimot, että näkisi paremmin. Vai vaihtaisko koko systeemin halogeeneistä xenoniin tai lediin.

Uskomatonta kyllä, ihmeen usein näkee jopa sellaisia tapauksia (pimeälläkin), joilla on molemmat ajovalot pimeänä ja pelkillä parkeilla painetaan menemään. Toivottavasti noista ainakin poliisi antaisi vastaan sattuessa suoraan sakot ilman selittelyjä. Mutta en tiedä antaako vai pääseekö tuostakin pelkällä puhuttelulla ja korjauskehotuksella.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kerran näkyi syksypimeillä mamma Micralla, jossa parkeistakin paloi vain toinen. Toivottavasti joku muukin huomauttaisi asiasta kuin pelkkä poliisi. Varmaan se ajoi vaan katuvaloissa eikä tajunnut minkään olevan pielessä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Itse asiassa jos KAIKKI ajaisivat parkkivaloilla, olisi näkyvyys pelkän katuvalaistuksen ansiosta melko hyvä. Mutta jos yksikin ajaa lähivaloilla, häikäistyvät parkkivaloilla ajavat välittömästi.
Tämä on tullut koettua entisessä Neuvostoliitossa.
Siitä toki samaa mieltä, että yksisilmäisiä on liikaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yllättävän paljon nykyään näkee autoja joissa on joko parkit tai ei mitään valoja päällä. Ja en täysin ymmärrä miten tämä on mahdollista. Kuitenkin merkittävässä osassa autoissa on automaatiolla toimivat valot, niin onko jengi jäänyt jollekin 80-luvulle jumiin, että ne valot pitää aina laittaa pois päältä ja käsin tarvittaessa päälle?

Vai olenko pudonnut pois todellisuudesta, kun omissa autoissa on aina ollut tuo käytössä?
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Yllättävän paljon nykyään näkee autoja joissa on joko parkit tai ei mitään valoja päällä. Ja en täysin ymmärrä miten tämä on mahdollista.

Moni varmaan laittaa vanhasta muistista valot aina pois päältä, niin kuin veikkasitkin.

Mua ihmetyttää, että miten paljon autoja myydään nykyään ilman vilkkuja. Varsinkin näissä "luxus"-merkeissä tuntuu olevan ilmeisesti aika kalliskin lisävaruste, kun sitä ei tunnu olevan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mua ihmetyttää, että miten paljon autoja myydään nykyään ilman vilkkuja. Varsinkin näissä "luxus"-merkeissä tuntuu olevan ilmeisesti aika kalliskin lisävaruste, kun sitä ei tunnu olevan.
Monessa autossa vilkun saa ilmeisesti myös päälle vasta kääntyessä, mikä hyödyttää paljon kaikkia.
 
Viimeksi muokattu:

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Monessa autossa vilkun saa ilmeisesti myös päälle vasta kääntyessä, joka hyödyttää paljon kaikkia.
Mutta onneksi silloin, kun näiden vilkkua käyttämättömien takana pääsee ajamaan niin useimmat noista sentään ymmärtävät ryhmittyä ja/tai jarrutella sen verran, että takana ajeleva ymmärtää, että kappas vaan sitä ollaan edessä varmaan pian kääntymässä. Toki siinä kääntyessään joku iloisesti vinkkaa vielä vilkulla, että huomasitko, että mä käännyin äsken.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta onneksi silloin, kun näiden vilkkua käyttämättömien takana pääsee ajamaan niin useimmat noista sentään ymmärtävät ryhmittyä ja/tai jarrutella sen verran, että takana ajeleva ymmärtää, että kappas vaan sitä ollaan edessä varmaan pian kääntymässä. Toki siinä kääntyessään joku iloisesti vinkkaa vielä vilkulla, että huomasitko, että mä käännyin äsken.
Kyllä.

Olen myös huomannut, että monet koukkaavat oikealta kääntyessään risteyksessä vasemmalle ja toistepäin. Kerran luulin, että eräs tampio ajaa kylkeen. Hän oli ryhmittynyt kääntyäkseen ja minä jatkamassa suoraan omalla kaistallani. Kyseinen tampio päätti hakea ajolinjaa suoraan ajavien puolelta kun ilmeisesti eivät pyörät omassa autossaan käänny tarpeeksi.
 

Karvanoppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kings
Yllättävän paljon nykyään näkee autoja joissa on joko parkit tai ei mitään valoja päällä. Ja en täysin ymmärrä miten tämä on mahdollista. Kuitenkin merkittävässä osassa autoissa on automaatiolla toimivat valot, niin onko jengi jäänyt jollekin 80-luvulle jumiin, että ne valot pitää aina laittaa pois päältä ja käsin tarvittaessa päälle?

Vai olenko pudonnut pois todellisuudesta, kun omissa autoissa on aina ollut tuo käytössä?

Saman asian olen myös itsekkin huomannut liikenteessä. Epäilisin syyksi sitä, että joissain automerkeissä valot yksinkertaisesti syttyvät vasta liian pimeällä päällä, mikä taas on mielestäni aika erikoista(vaarallista), kun pahimmillaan voi olla jo kohtalaisen hämärää ja sataa räntää, mutta autossa palaa vaan edessä parkit.
 

Glove

Jäsen
Tiettyjen merkkien kuljettajilla tuntuu aina olevan hemmetinmoinen kiire. Näkyy (usein turhina) ohituksina liikenteessä. Esimerkki eiliseltä. Ajelin kotia kohti 80-alueella hieman päälle kahdeksaakymppiä. Näitä tiettyjä merkkejä meni sitten muutamia ohitse vain jumiutuakseen siihen näköetäisyydelle rekan perään. Pääsivät siitäkin ohi, mutta siellä ne sitten oli ensimmäisissä liikennevaloissa kiltisti odottamassa. Täytyy kyllä itse muistaa pysyä kaukana näistä merkeistä, en halua, että on aina hirveä kiire johonkin. Stressaavaakin sen täytyy olla, kun on aina kiire. Oulu-Helsinki välillä säästää noin tunnin jos ajaa koko ajan 20 km/h ylinopeutta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pääsivät siitäkin ohi, mutta siellä ne sitten oli ensimmäisissä liikennevaloissa kiltisti odottamassa. Täytyy kyllä itse muistaa pysyä kaukana näistä merkeistä, en halua, että on aina hirveä kiire johonkin. Stressaavaakin sen täytyy olla, kun on aina kiire. Oulu-Helsinki välillä säästää noin tunnin jos ajaa koko ajan 20 km/h ylinopeutta.

Tientukkojen ainaiset argumentit:
- miten jollain voi olla noin kiire
- kuitenkin päädytään samoihin valoihin (se on tosi jännä että aina kun joku tulee ohitetuksi, niin valorytmi menee niin, että ohittaja on jäänyt myöhemmin tuleviin liikennevaloihin)

Ehkä jollekin on vaan sellainen 90 km/h 80-alueella leppoisa matkanopeus. Ei kyse ole mistään kiireestä. Aina voi saivarrella, kuinka se on vastoin lakia, mutta olosuhteiden ollessa hyvät niin maanteillä harvemmin tuosta aiheutuu mitään lisävaaraa. Taajamissa kaahaavia sen sijaan on syytäkin moralisoida. Tosin jännä juttu on, että aika usein juuri nämä maanteillä varovasti ajelijat vetävät taajamissa ylinopeutta, kun heillä on se maksimi 70 km/h mitä uskaltavat ajella, mutta eivät sopeuta nopeuttaan ympäristöön eikä nopesrajoituksiin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä.

Olen myös huomannut, että monet koukkaavat oikealta kääntyessään risteyksessä vasemmalle ja toistepäin. Kerran luulin, että eräs tampio ajaa kylkeen. Hän oli ryhmittynyt kääntyäkseen ja minä jatkamassa suoraan omalla kaistallani. Kyseinen tampio päätti hakea ajolinjaa suoraan ajavien puolelta kun ilmeisesti eivät pyörät omassa autossaan käänny tarpeeksi.

Näitä näkee hämästyttävän paljon. Ovat varmaan nähneet joskus bussin tai rekan kääntyvän ahtaassa paikassa ja todenneet, että noinhan se ilmeisesti kuuluu kääntyä. Aivan käsittämätön ilmiö, sillä tosiaan kaikissa autoissa on nähdäkseni kääntyvät etupyörät.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minä taidan kuulua tällaisten merkkien omistajiin, jotka ohittelevat. Itse ohittelen myös melko paljon, monesti varsinkin matka-ajossa, että pääsen ajamaan omalla matkanopeudella vakkarilla rauhassa. Itsellä aina vakkarissa +12kmh nopeusrajoitukseen. Toinen seikka on pimeällä se, että toisen perävalojen tuijottaminen ei ole mukavaa touhua, mielummin ajelen omilla pitkillä jolloin näkyvyys on paljon parempi. En tosin tyhmäkään ole, jos ruuhkaa esim. vitostiellä missä paljon ajan niin turha siinä tapauksessa hirveästi ohi mennä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä kait siinä pitäisi ongelmaa olla jos jonkun matkavauhti on nopeampi ja hän sitten ohittaa riittävän turvallisesti ja järkevästi kun tilanne on. Nelostiellä Ouluun en kyllä itse viitsi ajaa ylinopeutta kun niitä kameroita on koko ajan. Mukautuva vakionopeudensäädin päälle ja ei tarvitse kuin käännellä rattia vaikka edessä joku omaa nopeuttaan pumppaileekin.

Useasti tosin on sellaisia nopeita kuljettajia, jotka tulevat ajamaan siihen 5 metrin päähän taakse ja kuvittelevat siten antavansa lisää vauhtia edellä ajavalle. Yleensä tällöin tiputan vauhtia hieman. Helpommin sitä ohikin pääsee kun jättää edellä ajavaan hieman etäisyyttä ja kun on potentiaalinen ohituspaikka ottaa lisävauhtia.
 

bart

Jäsen
Näitä näkee hämästyttävän paljon. Ovat varmaan nähneet joskus bussin tai rekan kääntyvän ahtaassa paikassa ja todenneet, että noinhan se ilmeisesti kuuluu kääntyä. Aivan käsittämätön ilmiö, sillä tosiaan kaikissa autoissa on nähdäkseni kääntyvät etupyörät.
Tähän samaan jatkoksi ne sankarit, jotka vasemmalle kääntyessään meinaavat viedä puskurin mennessään siinä risteyksessä vuoroaan odottavalta tai siihen tulevalta autoilijalta. Miten muuten tällaisen kanssa kävisi oikeudessa, jos olisit kiltisti omalla kaistalla joko paikallaan tai juuri risteykseen tulossa ja oikealta kääntyvä (etuajo-oikeutettu) kolauttaisi sinun keulaan?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Motarivauhdissa ihan ookoo, mutta taajamassa melko roima ylinopeus.

Tyypillinen mittarivirhe 5 km/h ja 3 km/h varmuusvähennys niin tuosta ei saa edes sakkoa. Itse käytän 80 km/h rajoitusalueella mittarinopeutta 95 vakkarissa. Siitä huonolla tuurilla voi tulla rikesakko mutta jos vähän ennen tolppaa (ja tien sivuun parkkeerattua Transporteria) painaa Cancel-nappia ja tolpan kohdalla resume niin poistaa senkin riskin. Siis maantiellä, ei taajamassa.

Tuossa viikonloppuna ajelin kt 25:sta Hankoon ja siellä ihmettelin, liikennevirta menee reilusti alle kahdeksaakymppiä. Tuo on vielä sen verran vilkas tie ilman ohituskaistoja, että ohittelu on aika turhaa ja siinä sitten köröteltiin rauhalliseen tahtiin jonon jatkona. Eli ihan joka paikassa ei pääse ajamaan "omaa vauhtia".
 
Vilkuista puheenollen, minkä takia jopa ihan uusissakin autoissa vilkusta kuuluu se perinteinen naksutus? Itselleni riittäisi ihan hyvin että näen kojetaulusta vilkkuvan nuolen. Saisi edes ajotietokoneesta säädettyä hiljaiselle. Aika pieni murhe, mutta tuppaa menemään aina eri tahtia musiikin kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös