Yllättävän paljon nykyään näkee autoja joissa on joko parkit tai ei mitään valoja päällä. Ja en täysin ymmärrä miten tämä on mahdollista.
Monessa autossa vilkun saa ilmeisesti myös päälle vasta kääntyessä, mikä hyödyttää paljon kaikkia.Mua ihmetyttää, että miten paljon autoja myydään nykyään ilman vilkkuja. Varsinkin näissä "luxus"-merkeissä tuntuu olevan ilmeisesti aika kalliskin lisävaruste, kun sitä ei tunnu olevan.
Mutta onneksi silloin, kun näiden vilkkua käyttämättömien takana pääsee ajamaan niin useimmat noista sentään ymmärtävät ryhmittyä ja/tai jarrutella sen verran, että takana ajeleva ymmärtää, että kappas vaan sitä ollaan edessä varmaan pian kääntymässä. Toki siinä kääntyessään joku iloisesti vinkkaa vielä vilkulla, että huomasitko, että mä käännyin äsken.Monessa autossa vilkun saa ilmeisesti myös päälle vasta kääntyessä, joka hyödyttää paljon kaikkia.
Kyllä.Mutta onneksi silloin, kun näiden vilkkua käyttämättömien takana pääsee ajamaan niin useimmat noista sentään ymmärtävät ryhmittyä ja/tai jarrutella sen verran, että takana ajeleva ymmärtää, että kappas vaan sitä ollaan edessä varmaan pian kääntymässä. Toki siinä kääntyessään joku iloisesti vinkkaa vielä vilkulla, että huomasitko, että mä käännyin äsken.
Yllättävän paljon nykyään näkee autoja joissa on joko parkit tai ei mitään valoja päällä. Ja en täysin ymmärrä miten tämä on mahdollista. Kuitenkin merkittävässä osassa autoissa on automaatiolla toimivat valot, niin onko jengi jäänyt jollekin 80-luvulle jumiin, että ne valot pitää aina laittaa pois päältä ja käsin tarvittaessa päälle?
Vai olenko pudonnut pois todellisuudesta, kun omissa autoissa on aina ollut tuo käytössä?
Pääsivät siitäkin ohi, mutta siellä ne sitten oli ensimmäisissä liikennevaloissa kiltisti odottamassa. Täytyy kyllä itse muistaa pysyä kaukana näistä merkeistä, en halua, että on aina hirveä kiire johonkin. Stressaavaakin sen täytyy olla, kun on aina kiire. Oulu-Helsinki välillä säästää noin tunnin jos ajaa koko ajan 20 km/h ylinopeutta.
Kyllä.
Olen myös huomannut, että monet koukkaavat oikealta kääntyessään risteyksessä vasemmalle ja toistepäin. Kerran luulin, että eräs tampio ajaa kylkeen. Hän oli ryhmittynyt kääntyäkseen ja minä jatkamassa suoraan omalla kaistallani. Kyseinen tampio päätti hakea ajolinjaa suoraan ajavien puolelta kun ilmeisesti eivät pyörät omassa autossaan käänny tarpeeksi.
Itsellä aina vakkarissa +12kmh nopeusrajoitukseen.
Tähän samaan jatkoksi ne sankarit, jotka vasemmalle kääntyessään meinaavat viedä puskurin mennessään siinä risteyksessä vuoroaan odottavalta tai siihen tulevalta autoilijalta. Miten muuten tällaisen kanssa kävisi oikeudessa, jos olisit kiltisti omalla kaistalla joko paikallaan tai juuri risteykseen tulossa ja oikealta kääntyvä (etuajo-oikeutettu) kolauttaisi sinun keulaan?Näitä näkee hämästyttävän paljon. Ovat varmaan nähneet joskus bussin tai rekan kääntyvän ahtaassa paikassa ja todenneet, että noinhan se ilmeisesti kuuluu kääntyä. Aivan käsittämätön ilmiö, sillä tosiaan kaikissa autoissa on nähdäkseni kääntyvät etupyörät.
Itsellä aina vakkarissa +12kmh nopeusrajoitukseen.
Luulisin että aika harva kuitenkaan käyttää vakkaria taajama-ajossa.Motarivauhdissa ihan ookoo, mutta taajamassa melko roima ylinopeus.
Motarivauhdissa ihan ookoo, mutta taajamassa melko roima ylinopeus.
Tuskin ainakaan näkövammaisia kuskeja varten. Kai se jonkin verran vähentää vilkun päälle jäämistä. Lisäksi kuljettajien hahmotuskyky vaihtelee aika paljon. Varsinkin Ikääntyneiden kuskien on yleensä parempi pitää katse koko ajan tietapahtumissa.Vilkuista puheenollen, minkä takia jopa ihan uusissakin autoissa vilkusta kuuluu se perinteinen naksutus? Itselleni riittäisi ihan hyvin että näen kojetaulusta vilkkuvan nuolen. Saisi edes ajotietokoneesta säädettyä hiljaiselle. Aika pieni murhe, mutta tuppaa menemään aina eri tahtia musiikin kanssa.
Monessa tapauksessa kyse voi olla ihan vahingosta, eli jos pitkät menee päälle samasta vivusta mistä vilkut, niin huomaamattaan saattaa sohaista vipua pykälän eteenpäin, jolloin menee pitkät päälle. Itse olen muutamaan otteeseen rallatellut kaupungissa pitkät päällä juuri tästä syystä, kunnes sitten hetken päästä havahtuu kojelaudassa palavaan pitkien merkkivaloon.Olen huomannut, että kaupungissa hämärällä ajaessa ainakin 10 % vastaantulevista autoista käyttää pitkiä päin naamaa. Tätä ilmiötä en aiemmilta talvilta muista. Kyseessä Tampere/Pirkkala.
Monella on siit pitkät päällä vaikka olisi vain vähän hämärää ja valaistu tie. Pitkät pysyvät päällä tai osalla lähtevät pois milloin sattuu. Yleensä vastaan tulee jatkuvaa liikennettä, mutta pitkät ovat päällä ajan x. Mistä tämä johtuu? En usko, että noin moni voi tahallisesti laittaa kotipihasta lähtiessään pitkät ja unohtaa pitkäksi aikaa. Onko kaikilla paskasti toimivat automaattipitkät? Itse väläyttälen valoja näille, niin silloin aika hyvin lähtee pitkät pois.
Monessa tapauksessa kyse voi olla ihan vahingosta, eli jos pitkät menee päälle samasta vivusta mistä vilkut, niin huomaamattaan saattaa sohaista vipua pykälän eteenpäin, jolloin menee pitkät päälle. Itse olen muutamaan otteeseen rallatellut kaupungissa pitkät päällä juuri tästä syystä, kunnes sitten hetken päästä havahtuu kojelaudassa palavaan pitkien merkkivaloon.
Juuri tämän takia tulee joskus vahingossa ajeltua pitkät päällä. Etenkin jos huonon näkyvyyden takia huomiovalot eivät riitä eikä automatic-toiminto vielä ole kytkenyt ajovaloja. Hondassa takavalot eivät pala jos automatiikka tyytyy huomiovaloihin.Monessa tapauksessa kyse voi olla ihan vahingosta, eli jos pitkät menee päälle samasta vivusta mistä vilkut, niin huomaamattaan saattaa sohaista vipua pykälän eteenpäin, jolloin menee pitkät päälle. Itse olen muutamaan otteeseen rallatellut kaupungissa pitkät päällä juuri tästä syystä, kunnes sitten hetken päästä havahtuu kojelaudassa palavaan pitkien merkkivaloon.