Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 984 424
  • 12 221

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nopeuden vaihteluun liittyen: Monessa uudemmassa autossa on se typerä juttu, että mukautuvaa vakionopeudensäädintä ei voi käyttää ollenkaan, siis ei edes "normaaliin" tapaan, jos tutkissa on loskaa tms. Ei siis kannata ihmetellä, jos erityisesti talvella näkee nykyaikaisempiakin autoja ajamassa epätasaista vauhtia.

VAG:lla on näin. Onko muillakin? Olen kuvitellut lähinnä konsernin "ominaisuudeksi".
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
VAG:lla on näin. Onko muillakin? Olen kuvitellut lähinnä konsernin "ominaisuudeksi".
Ainakin 508 Peugeot meni lumituiskussa sekaisin ja vakkari lakkasi kokonaan toimimasta. Tuo vaan reagoi kaikkeen lumeen väärässä paikassa niin, että lyö vikakoodit päälle ja navigaattorin ruutuun opastuksen lähimpään Peugeot-huoltoon.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joskus kauan aikaa sitten (1980-luvun lopulla) tehtiin tutkimus, jossa todettiin, että autoilijat "ulosmittaavat" tekniikan tuomat parannukset autojen turvallisuudessa. Eli mitä parempia (turvallisempia) autot ovat sitä suurempia riskejä kuskit ovat valmiit ottamaan.

Tämä näkynee nykyisessäkin kehityksessä: mitä parempia autot ovat sitä huolettomammin suhtaudumme liikenneturvallisuuteen - eritoten muiden turvallisuuteen.

Tällaiset tekniset härpäkkeet ovat hyödyllisiä ja mukavuutta luovia, mutta samalla täytyy hyväksyä se, että ne ovat "vikaantuvia tekniikoita", jotka voivat todellakin luoda väärää turvallisuudentunnetta.

Minua huolestuttaa tämä vastuunsiirto kuskeilta tekniikan kontolle samaan aikaan kun kehitellään kuskittomia ajoneuvoja.

Kuka teistä lukijoista/kirjoittajista on käynyt kokeilemassa jäärataa/liukkan kelin testirataa tms. erilaisilla ajoneuvoilla ?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minua huolestuttaa tämä vastuunsiirto kuskeilta tekniikan kontolle samaan aikaan kun kehitellään kuskittomia ajoneuvoja.

Kuka teistä lukijoista/kirjoittajista on käynyt kokeilemassa jäärataa/liukkan kelin testirataa tms. erilaisilla ajoneuvoilla ?
Kun lukkiutumattomat jarrut yleistyivät silloin 80-luvun lopulla, niin tutkimusten mukaan niistä saatu oletettu hyöty todellakin ulosmitattiin nopeasti. Samoin on luultavasti käynyt mm. nelivedon ja tasanopeussäätimien kanssa.
Jäärataa tuli nuorena useinkin kokeiltua omalla autolla. Liukasta oli, ja harhaluulot omasta ja nastarenkaiden suorituskyvystä karisivat nopeasti. Paras jääratakokemus oli sinä vuonna, kun järvet jäätyivät ilman lumipeitettä, eikä ulosajosta ollut seurauksena suistuminen jäiseen penkkaan. Täytyy myöntää, että ensimmäiset ajovuodet takavetoisilla autoilla menivät sladissa niin hiekalla kuin lumellakin. Perstuntuma oli sen ajan autoilla vahva. Nämä uudet menevät kuin pumpulissa.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ainakin 508 Peugeot meni lumituiskussa sekaisin ja vakkari lakkasi kokonaan toimimasta. Tuo vaan reagoi kaikkeen lumeen väärässä paikassa niin, että lyö vikakoodit päälle ja navigaattorin ruutuun opastuksen lähimpään Peugeot-huoltoon.

Okei, Japani-Korea-akselilla kun tuppaavat toimimaan tavallisena vakkarina, mikäli mukautuvan sensorit menevät tukkoon. Ei tosiaan siis ole niin, että kaikissa autoissa putoaisi kokonaan pois, mutta VAG:lla tiedän niin olevan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Joskus kauan aikaa sitten (1980-luvun lopulla) tehtiin tutkimus, jossa todettiin, että autoilijat "ulosmittaavat" tekniikan tuomat parannukset autojen turvallisuudessa. Eli mitä parempia (turvallisempia) autot ovat sitä suurempia riskejä kuskit ovat valmiit ottamaan.

Varmaan toki on näin, mutta korrelaatio esimerkiksi liikennekuolemien vähenemiseen autojen ja turvallisuuden paranemisen myötä on aika vahva. Eli eivät ne vetomiehet tai rattimiehet aikanaan koko kuvassa turvallisempia olleet vaan päinvastoin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Varmaan toki on näin, mutta korrelaatio esimerkiksi liikennekuolemien vähenemiseen autojen ja turvallisuuden paranemisen myötä on aika vahva. Eli eivät ne vetomiehet tai rattimiehet aikanaan koko kuvassa turvallisempia olleet vaan päinvastoin.
Henkilövahingot on autojen turvaominaisuuksien takia saatu onneksi hyvin vähenemään. Autojen saamien kolhujen ja peltivahinkojen määrä ei liene pudonnut yhtä tehokkaasti. Vakuutusyhtiöiden korvausperiaatteet ovat nekin oletettavasti muuttuneet viime vuosikymmenten aikana.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Henkilövahingot on autojen turvaominaisuuksien takia saatu onneksi hyvin vähenemään. Autojen saamien kolhujen ja peltivahinkojen määrä ei liene pudonnut yhtä tehokkaasti. Vakuutusyhtiöiden korvausperiaatteet ovat nekin oletettavasti muuttuneet viime vuosikymmenten aikana.

Yhtälailla autojen määrä ja sitä kautta kuskien määrä on noussut merkittävissä määrin, joten joku vertailu 80-luvulle on ihan yhtä tyhjän kanssa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Okei, Japani-Korea-akselilla kun tuppaavat toimimaan tavallisena vakkarina, mikäli mukautuvan sensorit menevät tukkoon. Ei tosiaan siis ole niin, että kaikissa autoissa putoaisi kokonaan pois, mutta VAG:lla tiedän niin olevan.

Muissakin kuin aasialaisissa saa sensoreiden tukkeutuessa vaihdettua normaaliin vakkariin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

444

Jäsen
Tässä kun on muutaman päivän putkeen ollut auton takapenkillä kaksi koiraa (ei viitsi viistoperän takaluukkuunkaan änkeä), niin on joutunut vähän enemmän miettimään omia ajotottumuksiaan. Ylenmääräinen jarrupolkimen käyttö kun aiheutti penkiltä putoamista ja mutkissa kaverit luisuivat välillä toistensa päälle, niin aika paljon tuo meno muuttui hyvinkin lyhyessä ajassa. Sitä kun on tottunut joko ajamaan yksin tai sitten vain yksi ihminen kyydissä, niin tuollaisiin asioihin ei kiinnitä mitään huomiota. Eikä kyse ole suinkaan mistään kaahaamisesta tai sladittelusta, joskin pieni ”driftaus” nelivedolla lumisilla teillä on toisinaan ihan hauskaa, vaan ihan vain siitä, että kun takapenkkiläisillä ei ollut turvavöitä, niin aika paljon joutuu ennakoimaan jyrkkiä mutkia ja risteyksiä. Tästä luonnollinen seuraus on, että perskärpäsiä riitti sitäkin enemmän, kun esim. liittymää lähestyttäessä tullaan lähes konttiin kiinni, kun oma vauhtini hiljeni jo hyvissä ajoin. Eikä kyse ole edes mistään ”satoja metrejä puolinopeudella rajoitukseen nähden”, vaan hiljalleen hiljentämisestä, kun tilanne sitä vaatii.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
joten joku vertailu 80-luvulle on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Riippuu paljon siitä mitä ja miten vertaillaan.

Jos vertailemme ihmisiä, vertailu on hyvinkin relevanttia: emme ole kehittyneet kovinkaan paljoa 40-50 vuodessa.
Jos vertailemme tekniikkaa niin muutos on erittäin merkittävä: autojen turvallisuus on kohentunut suunnattomasti.
Jos vertaamme liikennemääriä/suoritteita, niin määrät ovat kasvaneet huomattavasti.
Jos vertaamme liikenneinfraa, niin onhan se kohentunut huomattavasti (toki voimme aina valittaa, ettei autolijan verot siirry suoraan esim tiestön kunnossapitoon)

Ehkä provokatiivinen johtopäätös: Jos ihminen olisi kehittynyt samaa tahtia muiden em. asioiden kanssa, "onnettomuuksia" tapahtuisi aniharvoin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aamuruuhkassa lähes päivittäin ihmettelen seuraavaa: moottoritien poistumisrampin lähestyessä jättäydyn yleensä hitaamman kaistan jonon jatkeeksi ja pudotan nopeuden sen mukaiseksi. Olen jonon viimeinen ja jono edessä yleensä noin kilometrin mittainen. Taustapeilistä näkee että vasenta kaistaa tulee pari autoa. Matkaa rampille on vielä useita satoja metrejä. Kumpikaan ei asetu taakseni jonon jatkeeksi vaikka tilaa olisi runsaasti, vaan niiden on päästävä eteeni, siihen ahtaaseen väliin. Minkä helvetin takia? Eivätkä ne kaikki ole bemariaudimiehiä.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kumpikaan ei asetu taakseni jonon jatkeeksi vaikka tilaa olisi runsaasti, vaan niiden on päästävä eteeni, siihen ahtaaseen väliin. Minkä helvetin takia? Eivätkä ne kaikki ole bemariaudimiehiä.
Sama ilmiö omalla kohdallani täällä pk-seudulla. Ehkä pidän vähän normaalia isompaa turvaväliä, joten siihen tunkeminen varmaan houkuttelee monia.

En itsekään ole saanut selville mitä tämä väleihin tunkeutuminen (vaikka takanani olisi tyhjää) tarkoittaa tunkeutujalle. Joko hän ei kestä ajatusta jonon viimeisenä olemisesta tai sitten hän vain on ajattelemattaan vähän moukkamainen. Vaikka ei tuo nyt hirveästi verenpainetta nostattava liike ole, mutta vähän kummallinen kieltämättä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin äsken keskellä päivää lähes täysin tyhjällä moottoritiellä kun ihmettelin miksi oikealla kaistalla on noin 10 auton letka kiinni toisissaan, olemattomilla noin 5 - 15 metrin "turvaväleillä", ajamassa tasan 100 km/h. Noh, ohittelin jonoa lievää ylinopeutta vasenta kaistaa kun tajusin, että jonoa vetää poliisin mersu. Eli ilmeisesti kukaan ei uskaltanut ohittaa poliisia, joten päättivät sitten kompensoidakseen ajaa kiinni edessä ajavan perseessä. Ei voi ymmärtää. Siinä kun olisi poliisi hieman jarruttanut olisi ollut 10 auton kolari.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ajelin äsken keskellä päivää lähes täysin tyhjällä moottoritiellä kun ihmettelin miksi oikealla kaistalla on noin 10 auton letka kiinni toisissaan, olemattomilla noin 5 - 15 metrin "turvaväleillä", ajamassa tasan 100 km/h. Noh, ohittelin jonoa lievää ylinopeutta vasenta kaistaa kun tajusin, että jonoa vetää poliisin mersu. Eli ilmeisesti kukaan ei uskaltanut ohittaa poliisia, joten päättivät sitten kompensoidakseen ajaa kiinni edessä ajavan perseessä. Ei voi ymmärtää. Siinä kun olisi poliisi hieman jarruttanut olisi ollut 10 auton kolari.

Kyllä siellä jonossa varmaan kiroiltiin ja oltiin pettyneitä, kun poliisiauto ei lähtenyt perääsi. Mokomakin kaahailija!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä siellä jonossa varmaan kiroiltiin ja oltiin pettyneitä, kun poliisiauto ei lähtenyt perääsi.
Silti mitä varmaan seuraavat 10 minuuttia kerkesin peileistä seuraamaan, niin jono jatkoi ihan samalla tavalla tappituntumalla niin pitkälle kunnes olin liian kaukana nähdäkseni.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ajelin äsken keskellä päivää lähes täysin tyhjällä moottoritiellä kun ihmettelin miksi oikealla kaistalla on noin 10 auton letka kiinni toisissaan, olemattomilla noin 5 - 15 metrin "turvaväleillä", ajamassa tasan 100 km/h. Noh, ohittelin jonoa lievää ylinopeutta vasenta kaistaa kun tajusin, että jonoa vetää poliisin mersu. Eli ilmeisesti kukaan ei uskaltanut ohittaa poliisia, joten päättivät sitten kompensoidakseen ajaa kiinni edessä ajavan perseessä. Ei voi ymmärtää. Siinä kun olisi poliisi hieman jarruttanut olisi ollut 10 auton kolari.
Rikollinen! Kehtaatkin.

Tuo on myös minua ihmettyttänyt; mikä siinä poliisiautossa on niin kamalan pelottavaa ettei ohi uskalla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Silti mitä varmaan seuraavat 10 minuuttia kerkesin peileistä seuraamaan, niin jono jatkoi ihan samalla tavalla tappituntumalla niin pitkälle kunnes olin liian kaukana nähdäkseni.
Suomalaiset ovat niin ihanan tunnollisia noudattamaan ”sääntöjä”. Monien mielestä yksi sääntö on varmasti, että poliisiautoa ei ohiteta kun ne sakottaa heti jos niin tekee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomalaiset ovat niin ihanan tunnollisia noudattamaan ”sääntöjä”. Monien mielestä yksi sääntö on varmasti, että poliisiautoa ei ohiteta kun ne sakottaa heti jos niin tekee.
Sitten taas turvaväliä ei tarvitse noudattaa, vaikka taitaa siitäkin jokin sääntö olla olemassa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Silti mitä varmaan seuraavat 10 minuuttia kerkesin peileistä seuraamaan, niin jono jatkoi ihan samalla tavalla tappituntumalla niin pitkälle kunnes olin liian kaukana nähdäkseni.

Tätä samaa päivittelin eilen Kehä III. Lievää yli nopeutta ajelin vasenta kaistaa, kun havaitsin poliisiauton jonon päässä oikealla kaistalla. Ei siihen mihinkään väliin olisi mahtunut, joten rauhallisesti 90 km/h mittarissa jatkoin matkaa, eikä poliiseja tosiaankaan asia kiinnostanut (eikä todellinen ylitys toki ihan noin paljoa ollutkaan).
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Tietääkö kukaan mikä Mäkelänkadulla on nykyään nopeusrajoitus siinä uimahallin ja velodromin välisellä osuudella. Näköjään siihen on tullut tuommoinen uudenmallinen kamera. Nopeutta oli mittarin mukaan noin 55km/h, kun siitä ajoin ohi.

Noita kameroita on tullut näköjään muuallekin ja ilmeisesti vielä helvetin paljon lisääkin on tulossa.
Olis vaan ihan kiva tietää mikä on milloinkin nopeusrajoitus noiden kameroiden kohdalla. Esim. Mäkelänkadulla ei taida olla yhtäkään nopeusrajoitus liikennemerkkiä??
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietääkö kukaan mikä Mäkelänkadulla on nykyään nopeusrajoitus siinä uimahallin ja velodromin välisellä osuudella. Näköjään siihen on tullut tuommoinen uudenmallinen kamera. Nopeutta oli mittarin mukaan noin 55km/h, kun siitä ajoin ohi.

Noita kameroita on tullut näköjään muuallekin ja ilmeisesti vielä helvetin paljon lisääkin on tulossa.
Olis vaan ihan kiva tietää mikä on milloinkin nopeusrajoitus noiden kameroiden kohdalla. Esim. Mäkelänkadulla ei taida olla yhtäkään nopeusrajoitus liikennemerkkiä??
Pohjoiseen mentäessä siinä aikalailla uimahallin kohdalla on 40kmh-alue päättyy liikennemerkki, eli kameran kohdalla on 50kmh rajoitus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös