Glove

Jäsen
Sattuipa tämän päivän reissulle tollo ammattilainen. Jossain Viitasaari-Pyhäjärvi välillä liimautui Onnibusin C4 linjan bussi perään. Olisiko ollut parikymmentä metriä väliä. Ajeltiin olosuhteiden (kova lumisade) pakosta useamman auton jonossa. Mietin, että jos nyt pitäisi laittaa liinat kiinni niin luultavasti tulisi bussi peräluukusta sisään. Onneksi se sitten kääntyi Pyhäjärvelle eikä enää hiillostanut siinä perässä. Myöhemmin sitten jossain ennen Kärsämäkeä hurautti koko jonosta ohi ja häipyi horisontiiin. Olisiko ollut aikataulusta jäljessä kun oli noin kiire.
 
Fair play and respect

Saimaannorppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kaveri kyseli äsken Whatsapp-ryhmässä autokyytiä, kun hänellä ei ole omassa autossaan talvirenkaita. Kuulemma saanut tänä vuonna yli 600€ edestä sakkoja liikenteessä. Sanoin, että 600€ olisi saanut varmaan helvetin hyvät talvirenkaat. Oli samaa mieltä, mutta ei tuntunut ymmärtävän vihjaustani, että kannattaisi ehkä ajaa sääntöjen mukaan.

Valtion vika.
 

aktisaari

Jäsen
Osallistun vilkunkäyttökeskusteluun toteamalla, että paikallisten ei tarvitse käyttää vilkkua. Pitkiä valoja pidän siksi, että köyhät eivät näkisi sisään.

Mitenhän tämä uusi tieliikennelaki tulkitsee ennakoimista, kun joku paikallinen kääntyy viime hetkellä suoraa ajavan nokan eteen kääntyessään vasemmalle ennen vilkkua? Tai liikenneympyrässä, jossain Lohjalla tötisee.

Toisaalta ehkä pieni vasemmistolainen tuulahdus tieliikennelakiin on paikallaan, kun oikeistolaisten väistäminen on tuotu tieliikennelakiinkin jo aikoja sitten.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vilkun käyttäminen vaikuttaa kyllä olevan käsittämättömän monelle aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa. Etenkin liikenneympyröissä. Kai se ratin samaan aikaan kääntäminen ja vilkun päälle laittaminen vain on liian suuri haaste. Paikallaan ollessa tai suoraan ajaessa vielä saattaa onnistua, ei toki silloinkaan kovin usein esimerkiksi kaistaa vaihtaessa. Liikenneympyrässä sitten pitääkin ensin kääntää rattia vasemmalle ja käytännössä vielä vasemmalle kääntyessään laittaa vilkku oikealle. Sitten heti perään kääntää rattia oikealle. Eihän tuo helppoa ole, melkoinen kombo suorastaan.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Sattuipa tämän päivän reissulle tollo ammattilainen. Jossain Viitasaari-Pyhäjärvi välillä liimautui Onnibusin C4 linjan bussi perään.
Minulle tästä tuli mieleen yksi tapaus. Olin kulkemassa Lahden ja Heinolan välillä Lehtimäen liikenteen hoitamalla bussivuorolla. Kuski oli roikkunut jonkin matkaa vajaata kahdeksaakymppiä ajaneen pienen auton perässä (alueella oli 80 rajoitus) pystymättä ohittamaan. Siis todellakin lähes puskurissa kiinni. Tuli kuudenkympin alue ja suora... Siinä bussi painoi sitten kovalla vauhdilla ohitse edellä olleesta autosta. Ongelma vain oli se että suoran jälkeen oli minun pysäkki. Ihan vähän mietitytti painaa nappia koska kuski ei varmaan olisi tyytyväinen kun pitää mennä pysäkille kun juuri oli ohittanut "madelleen" auton. No pakko oli pois jäädä... Kuski teki pikajätön eli nopea koukkaus pysäkille, ovi auki, Iisoppi ulos ja nopea kiihdytys juuri sen "madelleen" auton eteen. Asiaa auttoi se että rajoitus oli 60km/h jolloin auton piti väistää pysäkiltä tulevaa bussia. Lehtimäen kuskeista on kyllä saanut lukea yleisönosastolta että he kaahaavat, ovat aggressiivisia liikenteessä ja töykeitä asiakkaille. Itse on ole kokenut niin vaikka olen paljon ko. firman autoissa kulkenut.
 
Mistään en mitään tiedä mutta sanon silti...

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
 
Jokainen hetki haavoittaa. Viimeinen tappaa.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viikingit, Spurs, narrit (pre 2014)
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Tuntuu, että valtaosa kuljettajista ei huomioi liikennemerkkejä mitenkään. Esimerkiksi taajamassa ajetaan samaa nopeutta on sitten rajoitus 60,50,40 tai 30.

Erääseen risteykseen Lahdessa lisättiin kolmiot pari vuotta vuotta sitten, ja edelleen jotkut ajavat siinä kuin kyse olisi tasa-arvoisesta risteyksestä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Tulee ihan mieleen liikenne Neuvostoliitossa, josta minulla on viiden vuoden ja muutaman sadan tuhannen kilometrin kokemus:
Siellä kuvaamasi kaltaisissa tilanteissa oli etuajo-oikeus aina niillä, joiden kaistalla oli este, ja tilaa antoivat ne, joiden kaista oli vapaa. Ei siellä yleensä mitään opasteita ollut, mutta se näytti olevan maan tapa. Joskus oli kyllä tilapäiset liikennevalot. Sitä en tutkinut oliko tästä mainintoja sikäläisessä tielainsäädännössä.
 
Ceterum autem censeo Carthaginem esse delendam.
Erääseen risteykseen Lahdessa lisättiin kolmiot pari vuotta vuotta sitten, ja edelleen jotkut ajavat siinä kuin kyse olisi tasa-arvoisesta risteyksestä.
Lahti on siinä tapauksessa Jyväskylän vastakohta. Tasa-arvoiset risteykset meinaa olla meillä täysi kummajainen ja jokaiseen risteykseen ajetaan kuin se olisi kolmioristeys, eli oikealta tuleva saa vaan toivoa saavansa tietä.

Tunnustan kyllä että tasa-arvoisia risteyksiä on hankala erottaa kolmioristeyksestä, mutta jos en tiedä, silloin en ainakaan itse ota riskejä sen kanssa, vaan lähestyn risteystä jalka pois kaasulta jos vaikka sielä ei kolmiota olekaan. Ei kyllä ainakaan huvita ottaa sakkoja sen takia ja vieläpä alkaa korvaamaan aiheutuneita tuhoja.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Ajan usein katua, jonka toinen kaista on putkitöiden vuoksi suljettu noin 100-250m matkalta tilanteesta riippuen. Sieltä suunnasta tulevilla, joiden kaista on suljettu, on liikennemerkki 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa. Vastaavasti niillä, joilla olisi vapaa kaista, on liikennemerkki 21-B4 B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa.

Tämä johtaa siihen, että osa lukee liikennemerkkejä, ja ehkä suurempi osa ajaa tilanteen mukaan näkemättä liikennemerkkejä. Ne joilla on vapaa kaista päästelevät menemään, ja tukitun kaistan puolella odotetaan tarpeettomasti. Välillä on sitten nokat vastakkain.
Tästä tuli mieleen että yhdellä työmaalla oli taannoin tuo 21-B3 B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa laitettu ylösalaisin. Eli itselleni oli merkissä ikäänkuin punainen nuoli ja vastaantuleville valkoinen. Oli jotenkin itselleni todella hämmentävä tilanne. En oikeastaan edes ollut tajunnut ajattelevani niitä nuolten värejä kun ko. merkin näen mutta kun olivatkin väärin niin meinasi mennä ihan pasmat sekaisin.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sattuipa tuossa tilanne, joka sai pohtimaan poliisin oikeuksia liikenteessä. Tapahtumapaikka on T-risteys, jota lähetyin "pystysuuntaan" eli päättyvää haaraa pitkin. Tuosta voi kääntyä vain vasemmalle, sillä oikealle on moottoriajoneuvolla ajaminen kielletty paitsi linja-autot, taksit ja huoltoajo. Minusta katsoen vasemmalta lähestyi poliisiauto. Minulla oli kärkikolmio, eli väistämisvelvollisuus on selvä. Mutta oliko poliisilla muuta laillista vaihtoehtoa kuin kääntyä oikealle tulosuuntaani, jolloin siis voisin kääntyä rauhassa heistä välittämättä? Poliisiauto ei tietenkään ole linja-auto tai taksi, mutta entäpä huoltoajo? Luonnollisesti pysähdyin ja hyvä niin, sillä poliisi ajoi suoraan. Mutta tosiaan, oliko tuo sääntöjen mukaista, vai oliko poliisi väärillä teillä?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo
Sattuipa tuossa tilanne, joka sai pohtimaan poliisin oikeuksia liikenteessä. Tapahtumapaikka on T-risteys, jota lähetyin "pystysuuntaan" eli päättyvää haaraa pitkin. Tuosta voi kääntyä vain vasemmalle, sillä oikealle on moottoriajoneuvolla ajaminen kielletty paitsi linja-autot, taksit ja huoltoajo. Minusta katsoen vasemmalta lähestyi poliisiauto. Minulla oli kärkikolmio, eli väistämisvelvollisuus on selvä. Mutta oliko poliisilla muuta laillista vaihtoehtoa kuin kääntyä oikealle tulosuuntaani, jolloin siis voisin kääntyä rauhassa heistä välittämättä? Poliisiauto ei tietenkään ole linja-auto tai taksi, mutta entäpä huoltoajo? Luonnollisesti pysähdyin ja hyvä niin, sillä poliisi ajoi suoraan. Mutta tosiaan, oliko tuo sääntöjen mukaista, vai oliko poliisi väärillä teillä?
Oman kokemuksen perusteella on maan tapa, että huoltoajoksi lasketaan ihan kaikenlainen ajo. Samoin läpiajokieltomerkin sallimaa välitonteille ajoa on käytännössä kaikki ajo.
 
Ceterum autem censeo Carthaginem esse delendam.
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy