Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 167
  • 13 197

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Varmaan toki on näin, mutta korrelaatio esimerkiksi liikennekuolemien vähenemiseen autojen ja turvallisuuden paranemisen myötä on aika vahva. Eli eivät ne vetomiehet tai rattimiehet aikanaan koko kuvassa turvallisempia olleet vaan päinvastoin.
Henkilövahingot on autojen turvaominaisuuksien takia saatu onneksi hyvin vähenemään. Autojen saamien kolhujen ja peltivahinkojen määrä ei liene pudonnut yhtä tehokkaasti. Vakuutusyhtiöiden korvausperiaatteet ovat nekin oletettavasti muuttuneet viime vuosikymmenten aikana.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Henkilövahingot on autojen turvaominaisuuksien takia saatu onneksi hyvin vähenemään. Autojen saamien kolhujen ja peltivahinkojen määrä ei liene pudonnut yhtä tehokkaasti. Vakuutusyhtiöiden korvausperiaatteet ovat nekin oletettavasti muuttuneet viime vuosikymmenten aikana.

Yhtälailla autojen määrä ja sitä kautta kuskien määrä on noussut merkittävissä määrin, joten joku vertailu 80-luvulle on ihan yhtä tyhjän kanssa.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Okei, Japani-Korea-akselilla kun tuppaavat toimimaan tavallisena vakkarina, mikäli mukautuvan sensorit menevät tukkoon. Ei tosiaan siis ole niin, että kaikissa autoissa putoaisi kokonaan pois, mutta VAG:lla tiedän niin olevan.

Muissakin kuin aasialaisissa saa sensoreiden tukkeutuessa vaihdettua normaaliin vakkariin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
4

444

Tässä kun on muutaman päivän putkeen ollut auton takapenkillä kaksi koiraa (ei viitsi viistoperän takaluukkuunkaan änkeä), niin on joutunut vähän enemmän miettimään omia ajotottumuksiaan. Ylenmääräinen jarrupolkimen käyttö kun aiheutti penkiltä putoamista ja mutkissa kaverit luisuivat välillä toistensa päälle, niin aika paljon tuo meno muuttui hyvinkin lyhyessä ajassa. Sitä kun on tottunut joko ajamaan yksin tai sitten vain yksi ihminen kyydissä, niin tuollaisiin asioihin ei kiinnitä mitään huomiota. Eikä kyse ole suinkaan mistään kaahaamisesta tai sladittelusta, joskin pieni ”driftaus” nelivedolla lumisilla teillä on toisinaan ihan hauskaa, vaan ihan vain siitä, että kun takapenkkiläisillä ei ollut turvavöitä, niin aika paljon joutuu ennakoimaan jyrkkiä mutkia ja risteyksiä. Tästä luonnollinen seuraus on, että perskärpäsiä riitti sitäkin enemmän, kun esim. liittymää lähestyttäessä tullaan lähes konttiin kiinni, kun oma vauhtini hiljeni jo hyvissä ajoin. Eikä kyse ole edes mistään ”satoja metrejä puolinopeudella rajoitukseen nähden”, vaan hiljalleen hiljentämisestä, kun tilanne sitä vaatii.
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
joten joku vertailu 80-luvulle on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Riippuu paljon siitä mitä ja miten vertaillaan.

Jos vertailemme ihmisiä, vertailu on hyvinkin relevanttia: emme ole kehittyneet kovinkaan paljoa 40-50 vuodessa.
Jos vertailemme tekniikkaa niin muutos on erittäin merkittävä: autojen turvallisuus on kohentunut suunnattomasti.
Jos vertaamme liikennemääriä/suoritteita, niin määrät ovat kasvaneet huomattavasti.
Jos vertaamme liikenneinfraa, niin onhan se kohentunut huomattavasti (toki voimme aina valittaa, ettei autolijan verot siirry suoraan esim tiestön kunnossapitoon)

Ehkä provokatiivinen johtopäätös: Jos ihminen olisi kehittynyt samaa tahtia muiden em. asioiden kanssa, "onnettomuuksia" tapahtuisi aniharvoin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aamuruuhkassa lähes päivittäin ihmettelen seuraavaa: moottoritien poistumisrampin lähestyessä jättäydyn yleensä hitaamman kaistan jonon jatkeeksi ja pudotan nopeuden sen mukaiseksi. Olen jonon viimeinen ja jono edessä yleensä noin kilometrin mittainen. Taustapeilistä näkee että vasenta kaistaa tulee pari autoa. Matkaa rampille on vielä useita satoja metrejä. Kumpikaan ei asetu taakseni jonon jatkeeksi vaikka tilaa olisi runsaasti, vaan niiden on päästävä eteeni, siihen ahtaaseen väliin. Minkä helvetin takia? Eivätkä ne kaikki ole bemariaudimiehiä.
 

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kumpikaan ei asetu taakseni jonon jatkeeksi vaikka tilaa olisi runsaasti, vaan niiden on päästävä eteeni, siihen ahtaaseen väliin. Minkä helvetin takia? Eivätkä ne kaikki ole bemariaudimiehiä.
Sama ilmiö omalla kohdallani täällä pk-seudulla. Ehkä pidän vähän normaalia isompaa turvaväliä, joten siihen tunkeminen varmaan houkuttelee monia.

En itsekään ole saanut selville mitä tämä väleihin tunkeutuminen (vaikka takanani olisi tyhjää) tarkoittaa tunkeutujalle. Joko hän ei kestä ajatusta jonon viimeisenä olemisesta tai sitten hän vain on ajattelemattaan vähän moukkamainen. Vaikka ei tuo nyt hirveästi verenpainetta nostattava liike ole, mutta vähän kummallinen kieltämättä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin äsken keskellä päivää lähes täysin tyhjällä moottoritiellä kun ihmettelin miksi oikealla kaistalla on noin 10 auton letka kiinni toisissaan, olemattomilla noin 5 - 15 metrin "turvaväleillä", ajamassa tasan 100 km/h. Noh, ohittelin jonoa lievää ylinopeutta vasenta kaistaa kun tajusin, että jonoa vetää poliisin mersu. Eli ilmeisesti kukaan ei uskaltanut ohittaa poliisia, joten päättivät sitten kompensoidakseen ajaa kiinni edessä ajavan perseessä. Ei voi ymmärtää. Siinä kun olisi poliisi hieman jarruttanut olisi ollut 10 auton kolari.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ajelin äsken keskellä päivää lähes täysin tyhjällä moottoritiellä kun ihmettelin miksi oikealla kaistalla on noin 10 auton letka kiinni toisissaan, olemattomilla noin 5 - 15 metrin "turvaväleillä", ajamassa tasan 100 km/h. Noh, ohittelin jonoa lievää ylinopeutta vasenta kaistaa kun tajusin, että jonoa vetää poliisin mersu. Eli ilmeisesti kukaan ei uskaltanut ohittaa poliisia, joten päättivät sitten kompensoidakseen ajaa kiinni edessä ajavan perseessä. Ei voi ymmärtää. Siinä kun olisi poliisi hieman jarruttanut olisi ollut 10 auton kolari.

Kyllä siellä jonossa varmaan kiroiltiin ja oltiin pettyneitä, kun poliisiauto ei lähtenyt perääsi. Mokomakin kaahailija!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä siellä jonossa varmaan kiroiltiin ja oltiin pettyneitä, kun poliisiauto ei lähtenyt perääsi.
Silti mitä varmaan seuraavat 10 minuuttia kerkesin peileistä seuraamaan, niin jono jatkoi ihan samalla tavalla tappituntumalla niin pitkälle kunnes olin liian kaukana nähdäkseni.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ajelin äsken keskellä päivää lähes täysin tyhjällä moottoritiellä kun ihmettelin miksi oikealla kaistalla on noin 10 auton letka kiinni toisissaan, olemattomilla noin 5 - 15 metrin "turvaväleillä", ajamassa tasan 100 km/h. Noh, ohittelin jonoa lievää ylinopeutta vasenta kaistaa kun tajusin, että jonoa vetää poliisin mersu. Eli ilmeisesti kukaan ei uskaltanut ohittaa poliisia, joten päättivät sitten kompensoidakseen ajaa kiinni edessä ajavan perseessä. Ei voi ymmärtää. Siinä kun olisi poliisi hieman jarruttanut olisi ollut 10 auton kolari.
Rikollinen! Kehtaatkin.

Tuo on myös minua ihmettyttänyt; mikä siinä poliisiautossa on niin kamalan pelottavaa ettei ohi uskalla.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Silti mitä varmaan seuraavat 10 minuuttia kerkesin peileistä seuraamaan, niin jono jatkoi ihan samalla tavalla tappituntumalla niin pitkälle kunnes olin liian kaukana nähdäkseni.
Suomalaiset ovat niin ihanan tunnollisia noudattamaan ”sääntöjä”. Monien mielestä yksi sääntö on varmasti, että poliisiautoa ei ohiteta kun ne sakottaa heti jos niin tekee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suomalaiset ovat niin ihanan tunnollisia noudattamaan ”sääntöjä”. Monien mielestä yksi sääntö on varmasti, että poliisiautoa ei ohiteta kun ne sakottaa heti jos niin tekee.
Sitten taas turvaväliä ei tarvitse noudattaa, vaikka taitaa siitäkin jokin sääntö olla olemassa.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Silti mitä varmaan seuraavat 10 minuuttia kerkesin peileistä seuraamaan, niin jono jatkoi ihan samalla tavalla tappituntumalla niin pitkälle kunnes olin liian kaukana nähdäkseni.

Tätä samaa päivittelin eilen Kehä III. Lievää yli nopeutta ajelin vasenta kaistaa, kun havaitsin poliisiauton jonon päässä oikealla kaistalla. Ei siihen mihinkään väliin olisi mahtunut, joten rauhallisesti 90 km/h mittarissa jatkoin matkaa, eikä poliiseja tosiaankaan asia kiinnostanut (eikä todellinen ylitys toki ihan noin paljoa ollutkaan).
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Tietääkö kukaan mikä Mäkelänkadulla on nykyään nopeusrajoitus siinä uimahallin ja velodromin välisellä osuudella. Näköjään siihen on tullut tuommoinen uudenmallinen kamera. Nopeutta oli mittarin mukaan noin 55km/h, kun siitä ajoin ohi.

Noita kameroita on tullut näköjään muuallekin ja ilmeisesti vielä helvetin paljon lisääkin on tulossa.
Olis vaan ihan kiva tietää mikä on milloinkin nopeusrajoitus noiden kameroiden kohdalla. Esim. Mäkelänkadulla ei taida olla yhtäkään nopeusrajoitus liikennemerkkiä??
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tietääkö kukaan mikä Mäkelänkadulla on nykyään nopeusrajoitus siinä uimahallin ja velodromin välisellä osuudella. Näköjään siihen on tullut tuommoinen uudenmallinen kamera. Nopeutta oli mittarin mukaan noin 55km/h, kun siitä ajoin ohi.

Noita kameroita on tullut näköjään muuallekin ja ilmeisesti vielä helvetin paljon lisääkin on tulossa.
Olis vaan ihan kiva tietää mikä on milloinkin nopeusrajoitus noiden kameroiden kohdalla. Esim. Mäkelänkadulla ei taida olla yhtäkään nopeusrajoitus liikennemerkkiä??
Pohjoiseen mentäessä siinä aikalailla uimahallin kohdalla on 40kmh-alue päättyy liikennemerkki, eli kameran kohdalla on 50kmh rajoitus.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tietääkö kukaan mikä Mäkelänkadulla on nykyään nopeusrajoitus siinä uimahallin ja velodromin välisellä osuudella. Näköjään siihen on tullut tuommoinen uudenmallinen kamera. Nopeutta oli mittarin mukaan noin 55km/h, kun siitä ajoin ohi.

Noita kameroita on tullut näköjään muuallekin ja ilmeisesti vielä helvetin paljon lisääkin on tulossa.
Olis vaan ihan kiva tietää mikä on milloinkin nopeusrajoitus noiden kameroiden kohdalla. Esim. Mäkelänkadulla ei taida olla yhtäkään nopeusrajoitus liikennemerkkiä??
Kaupunkialueilla taitaa nykyisin olla varsin yleisiä aluenopeusrajoitukset. Silloin ei tarvi laittaa nopeusrajoitusmerkkejä niin paljoa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
NYT VAROVAISESTI LIIKENTEESSÄ!

On muuten aivan helkkarin liukasta tuolla. Ajelin puolisen tuntia samalla kun ulkona pakastui nopealla tahdilla. Vaikka vauhti oli tasainen ja tie ihan hyvässä kunnossa, yht'äkkiä alkoi kummasti nykimään kun kostea tien pinta alkoi jäätyä nopeasti. Kotona halliin ajaessa oli jo aivan täysi työ olla liukumatta ihan minne sattuu. Kotiovelle kävelin hallilta piennarta pitkin. Suositan suurta varovaisuutta!

Näin ainakin täällä etelässä.

Edit. Ja jos joutuu nyt ajamaan yöllä jonnekin ja taivaalta tulee vettä, niin kyseessä on alijäähtynyt vesisade. Tällöin ennen matkaan lähtöä kannattaa odottaa moottori lämpimäksi ja laittaa töhö puhaltamaan laseille kuumaa ilmaa. Alijäähtynyt vesi kun jää pakkasessa auton lasiin jääkerrokseksi, mikä on tietysti todella vaarallista.
 
4

444

Oli kyllä mielenkiintoinen keli ajella Tampereelta Lohjalle. Lähtiessä -3 astetta ja satoi vettä. Joka saatanan pisara jäätyi tuulilasiin kiinni ja tiet aivan peilinä. Hyvinkäälle asti maltoin ajella moottoritiellä max 80km/h tietoisena siitä, että jos jarruttaa pitää, niin pysähtymismatka mitataan sadoissa metreissä ellei pidempänä, ja alla tuoreet kitkat. Ja silti sitä vasenta kaistaa paahtoi ohi olosuhteisiin nähden järkyttävällä vauhdilla ties mitä kulkinetta. Hyvinkää-Hanko -tiellä alkoi olla jo enemmän pitoa, mutta siinä letka piti huolen siitä, että vauhti ei noussut yli 70km/h muutoin kuin satunnaisesti. Yhtään ei kiinnostanut lähteä ohittamaan. Harvoin on autoillessa ollut yhtä jännä fiilis, vaikka kaikenlaista hernerokkasumua ja raemyräkkää on tullut nähtyä. Yllättävää oli kuitenkin se, että pientareella ei näkynyt ketään ja kanssa-autoilijat olivat hyvinkin fiksulla ajatuksella liikenteessä. Se yksi pakettiauton kuljettaja olisi toki voinut vähän paremmankin paikan keksiä pysähtymiselle (ilmeisesti oli tarpeen riipiä ylimääräiset jäät ikkunoista ja pyyhkijöistä) kuin 25-tien rampissa moottoritiellä, se liittymä kun ei ole mitenkään erityisen pitkä muutenkaan. Ihan sai kieli keskellä ajella, että mahtui puikkaamaan rampille sen editse.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Pääkaupunkiseudulle osuneet nuo pahimmat kelit ilmeisesti. 150 km sieltä itään, niin sade tuli onneksi lumena. Oli kyllä varmasti tämän talven huonoimmat ajokelit omalle kohdalle tuossa klo. 23 aikoihin, mutta ei nyt kuitenkaan mitään erityisen vaarallista.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Oli kyllä mielenkiintoinen keli ajella Tampereelta Lohjalle. Lähtiessä -3 astetta ja satoi vettä. Joka saatanan pisara jäätyi tuulilasiin kiinni ja tiet aivan peilinä. Hyvinkäälle asti maltoin ajella moottoritiellä max 80km/h tietoisena siitä, että jos jarruttaa pitää, niin pysähtymismatka mitataan sadoissa metreissä ellei pidempänä, ja alla tuoreet kitkat. Ja silti sitä vasenta kaistaa paahtoi ohi olosuhteisiin nähden järkyttävällä vauhdilla ties mitä kulkinetta. Hyvinkää-Hanko -tiellä alkoi olla jo enemmän pitoa, mutta siinä letka piti huolen siitä, että vauhti ei noussut yli 70km/h muutoin kuin satunnaisesti. Yhtään ei kiinnostanut lähteä ohittamaan. Harvoin on autoillessa ollut yhtä jännä fiilis, vaikka kaikenlaista hernerokkasumua ja raemyräkkää on tullut nähtyä. Yllättävää oli kuitenkin se, että pientareella ei näkynyt ketään ja kanssa-autoilijat olivat hyvinkin fiksulla ajatuksella liikenteessä. Se yksi pakettiauton kuljettaja olisi toki voinut vähän paremmankin paikan keksiä pysähtymiselle (ilmeisesti oli tarpeen riipiä ylimääräiset jäät ikkunoista ja pyyhkijöistä) kuin 25-tien rampissa moottoritiellä, se liittymä kun ei ole mitenkään erityisen pitkä muutenkaan. Ihan sai kieli keskellä ajella, että mahtui puikkaamaan rampille sen editse.
Sama oli illalla tosiaan kun ajelin nelostietä etelään. Olin toki radiosta kuullut että etelässä tulee alijäähtynyttä vettä ja onnettomuuksia on paljon eli ei tullut yllätyksenä. Jossain Vierumäen kohdalla alkoi sitten sataa vettä ja pakkasta oli auton mittarin mukaan seitsemän astetta. Kyllähän aika paljon näytti porukkaa aina liittymissä pysähtyvän putsaamaan tuulilasia ja aika lähellä se oli itselläkin että olisi vetänyt isommin jäähän.
Hienosti ja rauhassa mentiin jonossa sellaista 70-80km/h. Tai ainahan siellä joitain kiireisempiäkin on, mutta itselle kelpasi tuo vauhti oikein hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös